abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51864085
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

2 fouten 1 goed. Redelijke score .
Uitgaande dat jij vindt dat stelling 1 en 2 fout zijn, dan zeg ik dat ze goed zijn.
pi_51864147
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:05 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Uitgaande dat jij vindt dat stelling 1 en 2 fout zijn, dan zeg ik dat ze goed zijn.
Dan ben ik benieuwd naar je onderbouwing .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51864260
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd naar je onderbouwing .
Kernenergie is schoon: want het is niet vies.

En zorgt niet voor een broeikaseffecf: geen uitstoot van CO2 of andere troep waardoor de aarde opwarmt.
pi_51864413
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:10 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Kernenergie is schoon: want het is niet vies.
Afval dat tienduizenden jaren gevaarlijk kan blijven kan ik niet schoon noemen .
quote:
En zorgt niet voor een broeikaseffecf: geen uitstoot van CO2 of andere troep waardoor de aarde opwarmt.
Minder dan bij kolen of gas. Dat is iets anders dan geen .
Vergeet niet dat je het uranium ergens vandaan moet halen.
pi_51864510
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

Afval dat tienduizenden jaren gevaarlijk kan blijven kan ik niet schoon noemen .
Gevaarlijk is iets anders dan schoon
quote:
Minder dan bij kolen of gas. Dat is iets anders dan geen .
In vergelijking met kolen en gas is het vrijwel geen.
quote:
Vergeet niet dat je het uranium ergens vandaan moet halen.
Ja, materiaal komt toch altijd ergens vandaan?
pi_51864720
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Gevaarlijk is iets anders dan schoon
[..]
Gevaarlijk kan wel degelijk onder vuil vallen. Vind de mate gevaar voor de volksgezondheid zelfs in een aantal gevallen een prima omschrijving van vuil.
quote:
In vergelijking met kolen en gas is het vrijwel geen.
[..]
Dat vrijwel geen valt een beetje tegen, zie oa de posts van kees22 eerder in dit topic.
quote:
Ja, materiaal komt toch altijd ergens vandaan?
Dat klopt maar uranium wordt gewonnen met door mijnbouw van gesteenten die een zeer laag percentage geschikt materiaal bevatten. Dat uiteindelijk geschikt maken voor energieopwekking kost een grote portie energie welke voor een groot deel door fossiele brandstoffen wordt opgewekt (diesel).
pi_51870955
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Gevaarlijk kan wel degelijk onder vuil vallen.
Dat kan maar het hoeft niet.
quote:
Vind de mate gevaar voor de volksgezondheid zelfs in een aantal gevallen een prima omschrijving van vuil.
Vuil hoeft niet perse gevaarlijk te zijn voor gezondheid.
quote:
Dat vrijwel geen valt een beetje tegen, zie oa de posts van kees22 eerder in dit topic.
Momenteel vind ik kolencentrales veel gevaarlijker dan kerncentrales.
quote:
Dat klopt maar uranium wordt gewonnen met door mijnbouw van gesteenten die een zeer laag percentage geschikt materiaal bevatten. Dat uiteindelijk geschikt maken voor energieopwekking kost een grote portie energie welke voor een groot deel door fossiele brandstoffen wordt opgewekt (diesel).
Fossiele brandstoffen veroorzaken hier ontzettend veel regen. Al is het nu droog in het Noorden.
pi_51876295
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 20:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Kernenergie is schoon. En zorgt niet voor een broeikaseffect. En uiteindelijk vervalt het radioactieve materiaal.
Schoon in de zin van geen afval? Ruim half zoveel afval als van kolencentrales! En nog radioactief ook.
Geen broeikaseffect? 20 % minder dan bij gas, 42 % minder dan aardolie of 60 % minder dan steenkool is wel een verbetering, maar niet "geen".
Uiteindelijk vervalt het radioactieve afval? Dat is waar, maar daar kun jij niet op wachten, vriend!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51876354
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 23:03 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Zowel vuil als gevaarlijk zijn ongewenst. Een discussie over wat nou wat is lijkt me niet aan de orde.
quote:
[..]

Het ging even over de CO2-uitstoot. Die is van kerncentrales 60 % minder dan van kolencentrales, gerekend over de hele levenscyclus.
Het verhaal dat kolencentrales radioactieve stoffen als uranium in het leefmilieu emitteren in vlieg- en bodemas, gaat voor Nederland niet op, omdat deze as hergebruikt wordt.
quote:
[..]

Fossiele brandstoffen veroorzaken hier ontzettend veel regen. Al is het nu droog in het Noorden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51880101
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 02:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Schoon in de zin van geen afval? Ruim half zoveel afval als van kolencentrales! En nog radioactief ook.
Geen broeikaseffect? 20 % minder dan bij gas, 42 % minder dan aardolie of 60 % minder dan steenkool is wel een verbetering, maar niet "geen".
Uiteindelijk vervalt het radioactieve afval? Dat is waar, maar daar kun jij niet op wachten, vriend!
Ok, "geen" is wat erg optimistisch. En van kernafval wordt k ook niet blij. Maar ik denk persoonlijk dat het broeikas effect momenteel de grootste serieuze bedreiging is. Het klimaat is werkelijk op hol geslagen, wordt ook door wetenschapper bevestigd. Dus moeten echt daar iets tegen gaan doen.

Ik zie kernenergie als een tijdelijke oplossing in de opmaat naar duurzame energiebronnen.
pi_51880475
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Het klimaat is werkelijk op hol geslagen
Vroeger noemden we zoiets gewoon een rotzomer.
pi_51880610
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Vroeger noemden we zoiets gewoon een rotzomer.
Jij steekt je nek liever in het zand? De wetenschappers weten het beter hoor.

Zo'n klimaatverandering in een paar jaar tijd is echt niet normaal.
pi_51880737
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 02:57 schreef Kees22 het volgende:
Kun jij je cijfers eens gaan onderbouwen? Want als ik deze PDF bekijk (pagina 8), dan gaat het over 12 keer minder dan gasgestookt en 30 keer minder dan kolengestookte centrales. En dat is weer gebaseerd op volgens mij heel aardig onderzoek. Een ander onderzoek gaat uit van de toekomst, waarin uranium verder verrijkt moet worden, en dan nog zou het om drie keer minder gaan dan bij gas. Dat zijn hele andere getallen dan die jij hier noemt.

En wat is 'ruim half zoveel afval'? Hebben we het dan over as? CO2? Koelwater?
pi_51881072
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 23:03 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

[..]
Hoe wou je de overblijfselen van de opwekking van energie doormiddel van kerncentrales dan noemen als het geen afval is?
quote:
[..]
Jou mening is niet direct een vaststaand feit
quote:
Ja en? Wat heeft dat te maken met mijn reactie?
pi_51881122
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Jij steekt je nek liever in het zand? De wetenschappers weten het beter hoor.

Zo'n klimaatverandering in een paar jaar tijd is echt niet normaal.
Hij gelooft enkel in beweringen door zogenaamde wetenschappers die ook heel lang bleven ontkennen dat roken schadelijk is voor de gezondheid
pi_51881279
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 23:42 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

du_ke, heb je een link waarin de kosten voor een conventionele centrale vergeleken worden met die van een kerncentrale, en waaruit blijkt dat belastingebetalers opdraaien voor meer kosten per geleverde kWh?
In de link van tegenstroom die door en door net poste staat op pagina 11 ook een en ander over de kosten en subsidies op kernenergie. Dat stuk geeft hetzelfde beeld als ik eerder schetste
pi_51881296
Als je kijkt naar hoeveel doden per GW/h, is kernenergie tot op heden veel veiliger dan kolencentrales. En de tijd dat je bij kerncentrales alleen vooruit kon kijken hebben we inmiddels wel achter ons gelaten.
pi_51881381
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:16 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoe wou je de overblijfselen van de opwekking van energie doormiddel van kerncentrales dan noemen als het geen afval is?
Restmateriaal. Is radioactief, maar dat vervalt. Alleen jammer dat het zo lang duurt, maar het vervalt.
quote:
Jou mening is niet direct een vaststaand feit
Als de huidige uitstoot door oa fossiele brandstoffen een grote klimaatverandering in zo'n korte tijd teweeg brengt, met overstromingen van dien etc, dan stel ik dat kerncentrales veiliger zijn dan kolencentrales. . Zelfs als er heel af en toe eentje ontploft.
quote:
Ja en? Wat heeft dat te maken met mijn reactie?
Heel veel denk ik. Als je gene kerncentrales bouwt, dan wordt steeds weer naar kolencentrales gegrepen. En dat heeft een forse prijs.
pi_51881436
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hij gelooft enkel in beweringen door zogenaamde wetenschappers die ook heel lang bleven ontkennen dat roken schadelijk is voor de gezondheid
Zeker.
pi_51881438
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:28 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Restmateriaal. is radioactief, maar dat vervalt. Alleen jammer dat het zo lang duurt, maar het vervalt.
[..]
Tja dan is het enige dat je nog afval kan noemen enkele ingewikkelde chemische verbindingen. Dioxinen enzo.

Dat is wel een erg beperkte definitie van afval EG.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')