abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51688299
quote:
Studie kerncentrales verdeelt coalitie

DEN HAAG - Het kabinet laat opnieuw onderzoeken of vijf locaties in Nederland geschikt zijn voor de bouw van een kerncentrale. Het ministerie van Economische Zaken benadrukt dat dit niet betekent dat de centrales daadwerkelijk worden gebouwd. Regeringspartij PvdA is geïrriteerd over het kabinetsbesluit.

PvdA-Kamerlid Samsom noemt het ‘bizar’ dat het kabinet vasthoudt aan mogelijke bouwplekken voor kerncentrales. ‘Dit is letterlijk en figuurlijk verspilde energie. Het is ook tekenend voor minister Van der Hoeven van Economische Zaken. Bij haar is de knop nog steeds niet om, hoewel het regeerakkoord de geest uitademt van duurzame energie.’ In het regeerakkoord staat dat er deze kabinetsperiode geen kerncentrales worden gebouwd en dat Nederland in 2020 de duurzaamste energievoorziening van Europa heeft.

CDA-Kamerlid Spies meent dat haar partijgenoot Van der Hoeven verstandig handelt. ‘Kernenergie is niet de eerste optie maar we kunnen de deur naar deze energiebron niet zomaar dichtgooien. De voor- en nadelen worden anders gewogen nu de discussie over de klimaatverandering is losgebarsten.’ Spies stelt dat kerncentrales geen CO2 uitstoten, het gas dat verantwoordelijk wordt gesteld voor de opwarming van de aarde.

Samsom vindt dat het kabinet een streep moet zetten onder kernenergie en de reservering van de locaties. Volgens Economische Zaken is dit niet aan de orde. Het ministerie wijst erop dat in Petten onderzoek wordt gedaan naar het kernafvalprobleem. Dat zou zinloos zijn als toepassing van deze kennis bij voorbaat onmogelijk is.

De mogelijke locaties voor kerncentrales zijn de Maasvlakte, de Eemshaven, de Moerdijk, de Westelijke Noordoostpolderdijk en Borssele, waar al een centrale staat. Deze plekken werden eerder aangewezen, een nieuw milieueffectenrapport moet uitwijzen of ze nog steeds geschikt zijn. Het gevolg van een aanwijzing voor de gebieden is dat daar niks mag gebeuren dat de eventuele vestiging van een centrale kan belemmeren, zoal de bouw van woonwijken.

In een vrijdag aan de Tweede Kamer verstuurde brief schrijven Van der Hoeven en haar PvdA-collega Cramer (Milieu) dat er ook ‘locaties kunnen afvallen’.
bron: Volkskrant

Waarom onderzoeken als we ze niet gaan bouwen? Juist in deze week waarin we de situatie in Japan met de aardbeving hebben meegemaakt, zou je verwachten dat de ogen opnieuw geopend zijn. Moet er eerst een echt allesverpletterend ongeluk gebeuren voordat we inzien dat de risico's veel te groot zijn? Natuurlijk wordt er veel aandacht besteedt aan veiligheid maar dat valt allemaal in het niets bij de gigantische gevolgen die een groot ongeluk zullen hebben. In mijn ogen is het een kwestie van tijd voordat zo'n ongeluk gebeurt.
quote:
Japan schokt vertrouwen in kerncentrales
door Dylan de Gruijl

KASHIWAZAKI - De glanzende brochure die Rianne Teule, stralingsexpert bij Greenpeace, in Japan in haar handen kreeg geduwd, was een geruststelling. Een landkaart met 's werelds grootste kerncentrale toonde in kleurige lijnen de bekende breukvlakken in de aardkorst. Zij waren niet meer actief, vermeldde de folder, dus het risico op ongelukken was minimaal.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Dat was voordat de centrale na de drie heftige schokken van maandag radioactief materiaal in zee loosde. Buizen scheurden, brand brak uit en afvalvaten vielen om. "Zij hebben gedaan of er niets aan de hand was", vertelt Teule. "Maar de centrale stond op een onbekende breuklijn. Dan vraag je je af: hoeveel meer is nog niet bekend?"

In het rampgebied overheerst de angst voor de toekomst van de kerncentrale, vertelt Teule telefonisch vanuit Japan. "Er is meer radioactief materiaal geloosd dan aanvankelijk werd gezegd. Niemand weet meer of het echt waar is wat wordt verteld." Het stralingsgevaar lijkt mee te vallen, maar iedereen vraagt zich af of het geen gekkenwerk is kerncentrales te bouwen in gebieden waar aardbevingen voorkomen.

"Ik kan me de verontrusting zeker voorstellen", zegt Arnold Geutjes van de Nucleair Research & consultancy Group. De organisatie beheert de onderzoeksreactor in Petten. "Maar een kerncentrale schakelt áltijd af bij een aardbeving." Ook de reactor van Petten heeft die beveiliging. Als zich door gasboringen plotseling heftiger aardschokken voordoen, stopt de kernsplitsing en wordt de reactor direct gekoeld. Voor kerncentrales in risicogebieden gelden zware bouwkundige eisen. Ook moeten die over meerdere 'back ups' beschikken om de noodzakelijke koeling van de reactor te garanderen.

Bernard Drost, hoofd seismologie bij het KNMI, is minder overtuigd van veiligheidsgaranties. Niets is bestand tegen de zwaarste krachten uit het binnenste van de aarde. Bovendien was de seismologische kennis tot begin jaren tachtig, toen de eerste kerncentrale in Kashiwazaki werd gebouwd, nog gering. "Seismologie stond toen in de kinderschoenen", vertelt Drost, Ook nu zijn er nog onzekerheden. De breuk onder de Japanse centrales was niet bekend. Ook was de beving heviger dan voorspeld. Kerncentrales kunnen worden beveiligd tegen aardbevingen met een kracht 7 of 8. Oudere gebouwen zijn daar vaak niet tegen bestand. "Daarom zouden alle centrales van twintig, dertig jaar oud zeer kritisch tegen het licht moeten worden gehouden."
bron: PZC
  zaterdag 21 juli 2007 @ 11:34:06 #2
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_51688470
Wat zijn in Nederland de gevaren voor een kerncentrale dan? Een aardbeving zoals in Japan zal hier niet voorkomen, een terroristische aanslag plegen op een kerncentrale is zo goed als onmogelijk. Waar schuilen dan de risico's?
pi_51688510
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 11:34 schreef Terecht het volgende:
Wat zijn in Nederland de gevaren voor een kerncentrale dan? Een aardbeving zoals in Japan zal hier niet voorkomen, een terroristische aanslag plegen op een kerncentrale is zo goed als onmogelijk. Waar schuilen dan de risico's?
Je zegt het zelf al: zo goed als onmogelijk.

Het gaat erom dat de gevolgen van een groot ongeluk zo desastreus zijn, zo verwoestend, dat je dat risico niet kan en mag nemen.
  Donald Duck held zaterdag 21 juli 2007 @ 11:40:01 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_51688553
Natuurlijk gaan die kerncentrales er ooit komen. Het is de enige reeele mogelijkheid om te blijven voldoen aan de energiebehoefte.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 21 juli 2007 @ 11:42:27 #5
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_51688600
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 11:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al: zo goed als onmogelijk.

Het gaat erom dat de gevolgen van een groot ongeluk zo desastreus zijn, zo verwoestend, dat je dat risico niet kan en mag nemen.
Ik kan mij geen aanslag op een kerncentrale herinneren, laat staan een succesvolle. Die zijn er naar mijn weten ook nooit geweest, op de hele wereld niet.

Ik vind het wel een goede zaak dat de minister alle opties open laat voor verschillende manieren van energie-opwekking. Een kerncentrale past imho prima in Nederland, ook al zitten er veel haken en ogenaan ivm met de kosten en beschikbaarheid van uranium.
pi_51688635
Kom maar op met die kerncentrales.... En zout op met je groenlinkspropaganda
San Siro 2007 - Laura Pausini / www.woosterwijk.nl
pi_51688749
Veel verzet tegen kerncentrales is gebaseerd op angst, angst voor niet bestaande of zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen.

Ja een groot ongeluk zou desastreus zijn, maar dat zijn meer ongelukken. En de kans op zo een ongeluk is bijna verwaarloosbaar klein..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_51688868
Ten eerste, in Japan is er ca. 1200 liter licht radioactief water ontsnapt. 1200 liter, dat is zo'n 1,5 badkuip water wat in zee gestroomd is. Om dit te doen was een gigantisch zware aardbeving nodig. Ik vind het eerlijk gezegd reuze meevallen.

Ten tweede, iedereen heeft het over duurzame energie e.d., maar wat wordt hier mee bedoeld? Windmolens? Als die stil staan moeten we onze energie kopen uit het buitenland, en waar komt dat vandaan? Waarschijnlijk uit een kerncentrale of een kolencentrale.

De energievraag blijft maar stijgen en wat mij betreft is de enige oplossing kernenergie. Mensen die spontaan in paniek raken bij het woord radioactief zouden ze de mond moeten snoeren, ze weten gewoon niet waar ze het over hebben...
pi_51688948
kernenergie is duurzaam en veilig. dus wat is het probleem?
  zaterdag 21 juli 2007 @ 12:02:22 #10
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_51688970
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 11:57 schreef HeyFreak het volgende:
Mensen die spontaan in paniek raken bij het woord radioactief zouden ze de mond moeten snoeren, ze weten gewoon niet waar ze het over hebben...
Gevolgen van de propaganda van de milieumaffia
pi_51689010
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 11:42 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ik kan mij geen aanslag op een kerncentrale herinneren, laat staan een succesvolle. Die zijn er naar mijn weten ook nooit geweest, op de hele wereld niet.
Maar moet dan dan eerst gebeuren? We konden ons ook niet voorstellen dat er vliegtuigen in het WTC zouden vliegen toch?

Moet er eerst een groot ongeluk gebeuren. Er zijn natuurlijk al wel ongelukken gebeurd en de gevologen zijn zo gigantisch. Ook al is de kans nog zo klein, de kans is er en de gevolgen zijn gewoon te afschrikwekkend.
quote:
Ik vind het wel een goede zaak dat de minister alle opties open laat voor verschillende manieren van energie-opwekking. Een kerncentrale past imho prima in Nederland, ook al zitten er veel haken en ogenaan ivm met de kosten en beschikbaarheid van uranium.
Ik vind dat we dat risico niet moeten willen lopen en de alternatieven veel efficienter moeten benutten.
pi_51689060
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:02 schreef Terecht het volgende:

[..]

Gevolgen van de propaganda van de milieumaffia
Oh please, laat dat niet het niveau van de discussie worden
Waarom gooi je er meteen weer zo'n term in. Er kan toch gewoon serieus en volwassen over gediscussieerd worden?
pi_51689073
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 11:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom onderzoeken als we ze niet gaan bouwen?
Nooit gaan bouwen? Een coalitieakkoord geldt zolang de coalitie bestaat. Dat is dus hooguit vier jaar. Daarna wordt er weer opnieuw onderhandeld. Wie weet zijn dan CDA, VVD en PVV wel aan de beurt. Dan is het natuurlijk handig als al die onderzoeken al zijn gedaan zodat in dezelfde periode nog met de bouw kan worden begonnen.

Nieuwe kerncentrales gaan er sowieso komen. In vele landen liggen ze al weer op de tekentafel of worden ze zelfs al gebouwd. En zeker in het licht van de klimaatverandering kan Nederland echt niet achter blijven.

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_51689096
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar moet dan dan eerst gebeuren? We konden ons ook niet voorstellen dat er vliegtuigen in het WTC zouden vliegen toch?

Moet er eerst een groot ongeluk gebeuren. Er zijn natuurlijk al wel ongelukken gebeurd en de gevologen zijn zo gigantisch. Ook al is de kans nog zo klein, de kans is er en de gevolgen zijn gewoon te afschrikwekkend.
[..]

Ik vind dat we dat risico niet moeten willen lopen en de alternatieven veel efficienter moeten benutten.
wat heb jij liever in nederland staan? een kolencentrale als 'backup' voor windmolens en zonnepanelen als er geen wind/zon is, of een kerncentrale?
pi_51689120
quote:

Ik vind het gevaar dat een hoog gebouw instort ook onacceptabel. Maar die blijft men ook bouwen, ongeacht de risico's en gevolgen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_51689175
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:08 schreef Empedocles het volgende:

[..]

wat heb jij liever in nederland staan? een kolencentrale als 'backup' voor windmolens en zonnepanelen als er geen wind/zon is, of een kerncentrale?
Het is voor mij principieel dat je geen nieuwe kerncentrales moet bouwen omdat de gevolgen van een ongeluk veel te groot zijn. Je ziet nu weer wat er in Japan gebeurt. Daar is de bevolking waarschijnlijk ook verteld dat er nauwelijks risico was. Net als in Tsjernobyl en Harrisburg.
pi_51689220
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:10 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik vind het gevaar dat een hoog gebouw instort ook onacceptabel. Maar die blijft men ook bouwen, ongeacht de risico's en gevolgen.
Maar jij vindt dat er geen hoge gebouwen meer gebouwd moeten worden?

De gevolgen van een ongeluk met beide zijn in mijn ogen een wereld van verschil en derhalve niet te vergelijken.
pi_51689279
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:15 schreef SCH het volgende:

[..]

De gevolgen van een ongeluk met beide zijn in mijn ogen een wereld van verschil en derhalve niet te vergelijken.
Hoeveel doden zijn er dan in Japan gevallen? En hoeveel door de CO2 uitstoot van de alternatieven (luchtverontreiniging, overstromingen door klimaatverandering, huidkanker door extra zonneuren, enz)?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tikorev op 21-07-2007 12:22:35 ]
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  zaterdag 21 juli 2007 @ 12:18:30 #19
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_51689301
quote:

[..]

O jawel hoor, het pentagon heeft meermaals oefeningen gedaan hoe een aanslag met vliegtuigen op een wokenkrabber te voorkomen.
quote:
De gevolgen zijn helemaal niet zo gigantisch, dat is opgeklopt door mileugroepjes. Het lek in de Japanse centrale zal hooguit wat vissen en zeewier te grazen nemen, die lekkende oliepijpen in Rusland hebben al meer schade gedaan dan alle kernongelukken bij elkaar.
quote:
[..]

ik vind het juist goed van de minister dat zij zich niet laat inpakken door de agenda van de 'mileufreaks' met als voorman Diederikje Samson. Ze loopt gewoon alle mogelijkheden af, kernenergie is daar eentje van.
pi_51689361
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom gooi je er meteen weer zo'n term in. Er kan toch gewoon serieus en volwassen over gediscussieerd worden?
Blijkbaar ben jij daar niet toe in staat.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_51689380
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:15 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar jij vindt dat er geen hoge gebouwen meer gebouwd moeten worden?

Nee hoge gebouwen mogen best gebouwd worden, maar kerncentrales ook.

Ik denk dat je best kunt beargumenteren dat het risico op een dodelijk ongeval met een hoog gebouw vele malen groter is dan met een moderne kerncentrale...

Waar het op neer komt is dat er geen alternatief is voor de kerncentrale welke dezelfde voordelen met zich mee brengt of welke onze energiebehoefte kan vervullen op langere termijn. Ik denk niet dat een verwaarloosbare kans op een ongeluk de reden moet zijn om geen kerncentrales te bouwen...
C. Sagan
  zaterdag 21 juli 2007 @ 12:21:49 #22
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_51689384
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:06 schreef SCH het volgende:

[..]

aah, we gaan het over niveau hebben?

Dan mag je mij eens haarfijn uitleggen wie dan wel die allergische reactie's van mensen als het woord kernenergie valt veroorzaakt.
pi_51689487
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:21 schreef Terecht het volgende:

[..]

aah, we gaan het over niveau hebben?
Ja - begrippen als milieumafia smoren de discussie.
quote:
Dan mag je mij eens haarfijn uitleggen wie dan wel die allergische reactie's van mensen als het woord kernerngie valt veroorzaakt.
Wie? Gewoon wat bedoel je. Lees erover, analyseer de gevolgen van een ongeluk en je hebt mijn tegenargument, er zijn er nog veel meer maar een groot ongeulk is zo allesverwoestend, ik denk dat de meeste mensen daar niet bij durven stil te staan. Dat zal eerst een keer gebeuren en dan gaan de ogen pas open, maar dan is het te laat.
pi_51689530
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja - begrippen als milieumafia smoren de discussie.
[..]

Wie? Gewoon wat bedoel je. Lees erover, analyseer de gevolgen van een ongeluk en je hebt mijn tegenargument, er zijn er nog veel meer maar een groot ongeulk is zo allesverwoestend, ik denk dat de meeste mensen daar niet bij durven stil te staan. Dat zal eerst een keer gebeuren en dan gaan de ogen pas open, maar dan is het te laat.
Zo'n groot ongeluk kan bijna niet meer voorkomen. En met bijna bedoel ik eigenlijk nooit. Als er een ongeluk voorkomt, en dat kun je niet voorkomen, dan zijn de gevolgen minimaal.

Stap jij ook niet meer in je auto omdat een ongeluk desastreus kan zijn voor je?
C. Sagan
pi_51689556
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:26 schreef The_stranger het volgende:

Stap jij ook niet meer in je auto omdat een ongeluk desastreus kan zijn voor je?
Niet te vergelijken met de gevolgen van een groot ongeluk met een kerncentrale. Je gebruikt woorden als bijna en eigenlijk. En je weet net zo goed als ik dat een groot ongeluk met desastreuze gevolgen niet volledig is uit te sluiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')