Het is een evolutionair verband dat ik wellicht zie: mensen die op latere leeftijd kinderen krijgen, zouden best eens beschermender kunnen zijn, juist omdat ze niet veel kansen meer hebben op meer kinderen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 18:44 schreef Belana het volgende:
maar het verband met op latere leeftijd kinderen krijgen zie ik niet.
Met (voor mij danquote:Op donderdag 19 juli 2007 18:49 schreef Brighteyes het volgende:
Heeft het niet ook gewoon te maken met de verhygienisering van de hele samenleving?
Mwoah... volgens mij ben je nu wel erg ruim met je hypothese.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met (voor mij dan) als exponent de oudere ouder.
Hoho: ik bedoel dus dat de oudere ouder dat in extremis doorvoert.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:05 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Mwoah... volgens mij ben je nu wel erg ruim met je hypothese.
Volgens mij hebben de meeste poetsdozen van mijn generatie dat ge-erfd van hun ouders en is dat eerder voortkomend uit steeds maar luxere welvaart waar we ons in bevinden.
De meeste jongeren van deze tijd zijn niet meer zo van de poets verder volgens mij.
Ja, maar die oudere ouder is toch van onze generatie die dat weer ge-erfd heeft van hun ouders. Die het poetsen en alles schoon willen en moeten hebben volgens mij dus niet zelf verzonnen hebben.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoho: ik bedoel dus dat de oudere ouder dat in extremis doorvoert.
Ja, maar dat is wellicht een maatschappelijk iets.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, maar die oudere ouder is toch van onze generatie die dat weer ge-erfd heeft van hun ouders. Die het poetsen en alles schoon willen en moeten hebben volgens mij dus niet zelf verzonnen hebben.
Evolutionair is het prima te verklaren. Een eventuele poetsmanie niet.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:14 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij niet.Hoe vaak jij ook jouw punt uit blijft leggen, ik denk dat het niet zo is. Ik denk dat het poetsen ergens anders vandaan komt.
Tuurlijk wel, wellicht niet volgens de evolutie-theorie niet, maar wel volgens de zich steeds meer ontwikkelende maatschappij.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Evolutionair is het prima te verklaren. Een eventuele poetsmanie niet.(ik vraag me af of die er überhaupt is)
Mijn man hoopt nog steeds dat ik omslaquote:Op donderdag 19 juli 2007 19:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is hier natuurlijk niemand die hier gaat toegeven dat 'ie te hygiënisch is voor zijn/haar kinderen.![]()
O nee hoorquote:Op donderdag 19 juli 2007 19:26 schreef Belana het volgende:
nou five, nou maak je er meteen weer iets heel ernstigs van![]()
ik bedoel meer dat je het heel beladen maakt. dat je, door dat te posten, er voor zorgt dat die mensen al niet meer durvenquote:Op donderdag 19 juli 2007 19:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
O nee hoor
Dat doe ik niet, dat is nu net de inhoud van de hygiëne hypothese.
Dit is [OUD]/[FOK!]. Daar doet nooit iemand de dingen die wél gebeuren.quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:33 schreef Belana het volgende:
[..]
ik bedoel meer dat je het heel beladen maakt. dat je, door dat te posten, er voor zorgt dat die mensen al niet meer durven
Hier zitten de perfecte oudersquote:Op donderdag 19 juli 2007 19:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is [OUD]/[FOK!]. Daar doet nooit iemand de dingen die wél gebeuren.
Ik zeg gewoon maar even nietsquote:
Wie zwijgt .....quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zeg gewoon maar even niets![]()
voorkomt een rel....quote:
oh dank jequote:
quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:35 schreef easy-going het volgende:
Ok boss!
Spoelwormen ookquote:Op donderdag 19 juli 2007 20:51 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik heb als die angst voor bactrerien nooit begrepen, niet alle bacterien zijn slecht namenlijk, er zijn heel veel goede bacterien die een opgroeiend kind gewoonweg nodig heeft maar door al die bacterieangst om zeep worden geholpen.
En ach, een lolly met zand schuurt de maag.
Hoezo?quote:Op donderdag 19 juli 2007 21:03 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik weet nog dat toen ik zwanger was ik regelmatig de reactie kreeg ' wat doe je nu met de katten?'
Ik reageerde verbaasd met een hoezo?
Nou, katten zijn vies en ongezond voor een kind volgens vele
Gelukkig is ondertussen juist het tegendeel bewezen en zijn katten (als je het huis gewoon goed bijhoud en een kind niet in de kattenbak laat graaien) heel erg gezond voor kinderen.
Hier ook. Overigens zijn schimmels op olijven en noten ook erg gevaarlijk.quote:Zou blij zijn als dit eens doordringt tot mensen, dan zworden er heel wat minder dieren gedumpt als er een kind is geboren.
Met eten ben ik overigens wel enorm voorzichtig, iets te vaak hoor, ik eet niks wat over de datum is (en geef het dus ook niet aan Demi) en vind ik vlees maar een beetje vreemd ruiken of een verkeerde kleur hebben naar mijn smaak dan pleur ik het de vuilnisbak in.
Da's een groot goed!quote:Op donderdag 19 juli 2007 21:22 schreef snoopy het volgende:
De dermatoloog van Morris vertelde dat in Oost Duitsland veel minder kinderen last hadden van allergieën. Eigenlijk een beetje het verhaal van Lois dus. Ze rollen daar lekker door de modder en de lucht schijnt er ook niet al te schoon te zijn. Dus ik ben ook wel voor een beetje weerstand kweken.
Nu ben ik een 'oudere' moeder maar ik geloof dat ik niet extreem hygiënisch ben. Mijn kinderen mogen vies worden en gaan ook niet elke dag in bad.
toevoeging: helaas is mijn oudste kind allergisch voor katten. Dus ik kan wel denken: het hoort er bij en hij moet er aan wennen maar dat doe je je kind echt niet aan als zijn huidje helemaal open ligt![]()
Het is toch allang bewezen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 21:10 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hoezo?
Als je het goed schoonhoudt lopen ze geen toxoplasmose, spoelwormen of aarsmaden op en is er niets aan het handje, maar gezond? Dat gaat er bij mij niet in.
[..]
Nee, dan is het helaas geen mogelijkheid. Maar gelukkig kan je dat met dieren vaak wel eerst uittesten in de omgeving zodat je niet eerst een beest aanschaft en dan erachter komt dat het niet gaat werken.quote:Op donderdag 19 juli 2007 21:22 schreef snoopy het volgende:
toevoeging: helaas is mijn oudste kind allergisch voor katten. Dus ik kan wel denken: het hoort er bij en hij moet er aan wennen maar dat doe je je kind echt niet aan als zijn huidje helemaal open ligt![]()
Erm... hygiëne hypothese is geen onderdeel van de stelling. Dat is iets waar genoeg wetenschappers het over eens zijn.quote:Op donderdag 19 juli 2007 23:35 schreef marlieske het volgende:
Maar ja of daarmee kinderen sneller gevoelig voor diverse zaken zijn.... kweet het niet.
Geloof dat er een gedeelte aanwezig moet zijn in de genen van een kindje. Want hoe verklaar je anders een zonne allergie?
Ik zou je best tegemoet willen komen, maar helaas..quote:Op donderdag 19 juli 2007 19:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is hier natuurlijk niemand die hier gaat toegeven dat 'ie te hygiënisch is voor zijn/haar kinderen.![]()
daar zie ik wel brood in.quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zou best weleens een onderzoek willen zien naar de effecten van de kleinere gezinnen en het op steeds hogere leeftijd krijgen van het eerste kind.
In grotere gezinnen, kan ik me voorstellen, is er toch een meer laissez-faire mentaliteit en dat zou evolutionair ook nog zo kunnen werken bij jongere gezinnen. Of anders: als je dik in de 30 bent en je spreekwoordelijke biologische klok begint te tikken, dan kan ik me voorstellen dat je nóg beschermender bent t.o.v. je kind, juist omdat de kans dat je een tweede krijgt wel een stuk kleiner is.
Let wel: dit is niet iets dat vaststaat, maar puur een hypothese.
Maar poemojn zegt toch ook dat het dan zo zou moeten zijn dat een vrouw van 37 mét kinderen zo'n kindje met een foutje wel afstoot, maar een vrouw van 37 zonder kinderen níet. Dus gemeten bij een even "oud lijf".quote:Op zondag 22 juli 2007 15:47 schreef phileine het volgende:
ja maar ik denk dat Smirre bedoelt dat het misschien ook een defect van een ouder lijf is dat het die "foutjes" niet ziet en het kind dus niet afstoot.
Zo'n "late first pregnancy" (dus als er al oudere kinderen zijn van dezelfde moeder) is misschien ook nog weer van een andere partner dan de vorige zwangerschappen?quote:The theory is that the uterus has a mechanism for screening against genetically disadvantaged embryos, but as a woman nears menopause, and thus the end of the line in terms of fertility, this screening system becomes more relaxed. This is especially true for women who are pregnant for the first time, or for the first time in a long time.
Dat was toch al bekend? (tenminste: dat was mij in elk geval al heel lang bekend) Er zijn zelfs diersoorten die een soort schepje hebben die eerst het vrouwtje (ja ja, ik druk me even plastisch uitquote:Op woensdag 25 juli 2007 17:21 schreef phileine het volgende:
omdat de kans op afwijkingen nog steeds veel groter is. Blijkbaar groter nog dan de toenemende tolerantie van het lichaam.
Zo'n ander selectie-mechanisme dat ze onlangs hebben ontdekt (we zijn nu toch al off-topic dus wat dondert het) is bijvoorbeeld dat als een vrouw rond de eisprong sperma van twee verschillende mannen in zich draagt, het meest onbekende sperma een grotere kans heeft het eitje te bevruchten dan het bekendere sperma. Met andere woorden: als je rond je eisprong vrijt met je eigen partner en ook nog vreemdgaat en dan zwanger raakt, is de kans veel groter dat je zwanger bent van het vreemdgaan dan van je eigen partner.
Spreiding van "risico". Blijkbaar is het vreemde zaad "beter" van kwaliteit, anders zou de vrouw het niet met die man hebben gedaan.quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:38 schreef Smirre het volgende:
Komt bij mij de vraag naar boven: waarom doet een vrouwenliijf dat? Voorkeur geven aan 'vreemd' sperma?
(Ik ken het onderzoek niet, namelijk.)
Het is dan ook geen kennis, maar het gaat onbewust.quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:41 schreef phileine het volgende:
Nou dan zijn die mannen wel redelijk goed op de hoogte van erfelijkheidsleer, de meeste mensen snappen dat niet zo goed hoor. Ik heb een keer op een ander forum een verwoedde discussie gevoerd met een vrouw die beweerde dat je een rhesus-factor kon erfen van een oom omdat haar eigen kind rhesus-positief was terwijl zij en haar man allebei negatief waren. En ik maar zeggen "sttttt.... heb je niet door wat je nu aan het bekennen bent?" maar dat zag ze dus niet
Hahaha, dat gaat inderdaad te ver, maar ook geen reden tot hystertische paniek (naar mijn idee dan).quote:Op vrijdag 20 juli 2007 15:21 schreef nebelung het volgende:
[..]
Ik zou je best tegemoet willen komen, maar helaas..![]()
Ik ben een oudere moeder (wat zeg ik, ik ben bejaard zowat) van 1 kind . Mijn kind gaat 1 of 2 keer per week in bad, de rest van de week krijgt ze een lap over d'r snoet en billen. Ik ben geen goede huisvrouw, en we hebben 3 katten. Tis niet dat het hier heel erg vies is, maar ik maak me niet druk over wat stof op de vloer. Ik vind het prima als mijn dochter vies wordt en ben niet paniekerig als ze eens zand of zo hapt.
Vanochtend nam ze een likje hondenpoep trouwens (ik was iets te laat met reageren.) Dat gaat me wel te ver![]()
![]()
precies.quote:Wat betreft voedsel ben ik wel erg hygienisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |