Ik niet en met wat pech ook geen tijd voor de avondetappe vanavond. Moet nog maar zien of ik beelden meekrijg dus.quote:
Veel te vroeg gepasseerd.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:18 schreef Autodidact het volgende:
[afbeelding]
Galibier in 1998. Pantani kleineert Ullrich in de hagel.
http://www.trouw.nl/dever(...)Communicerende_vatenquote:Minister Vogelaar van het departement Kozijnen en Gevels deed haar blijde intrede in de grote-mensenwereld op een zeer eenvoudige manier. Een beetje zoals ze haar prachtwijken in wording onlangs bezocht: loom peddelend op een opoefiets.
Dat ze desondanks bijna heel Nederland over zich heen kreeg, en niet alleen ‘rechts’ zoals Trouw gisteren vermeldde, is een prestatie van formaat. Het intellectuele niveau van haar interview afgelopen zaterdag kwam net in de buurt van dat van iemand met een onvoltooide vmbo-opleiding. Tussen de clichés en de holle frasen zat natuurlijk ook de verbijsterende aberratie van de joods-christelijke beschaving, waarvan de oorsprong door de minister werd teruggebracht tot ‘de joodse gemeenschap die eeuwen geleden naar Nederland kwam’.
Een spoed-inburgeringscursus in universele cultuur en geschiedenis lijkt hier op zijn plaats. Wouter Bos beloofde ons een power girl, maar nu zitten we met Ella in wonderland opgeschept. Het is hem aan te rekenen. Verder is het mevrouw Vogelaars goed recht om zich visionair op te stellen, door met name een voorschot te nemen op haar wens dat een joods-christelijk-islamitische traditie hier zal gaan wortelen.
In de krochten van de speculatie op zeer lange termijn is veel geoorloofd. Je kunt het ook precies andersom stellen. Bijvoorbeeld dat de ontkerkelijking de moslim-nieuwkomers nog harder zal treffen dan de christenen, zodat er van een wortelende traditie nooit sprake zal zijn. Of dat de diepe crisis van de islam zich verder zal ontwikkelen in een furie van aanslagen en explosies, totdat de westerse democratieën deze godsdienst in veilige quarantaine plaatsen.
De minister zou zich beter in de huidige maatschappelijke context kunnen verdiepen in plaats van hem weg te toveren. Met haar provocatieve en schoolse multiculturalisme bereikt ze het tegenovergestelde van wat ze zegt na te streven: het apaiseren van de nationale gemoedstoestand. Feitelijk zorgt ze voor polarisatie. Ze fungeert als een communicerend vat met de handenwrijvende Geert Wilders. Onbedoeld voedt ze het extremisme en bewijst ze moslims die zich van het korset van een onaangepaste religie willen bevrijden, een slechte dienst.
Het is nu tijd om ons serieus af te vragen of het de taak is van het seculiere overheidsapparaat om zich keer op keer zich met religie bezig te houden. Opmerkelijk genoeg moet worden vastgesteld dat van de drie regeringspartijen juist de meest geseculariseerde de scheiding tussen kerk en staat overschrijdt: denk aan de miljoenen subsidie voor de extremistische Milli Görüs in Amsterdam. Wat bezielt deze PvdA? Is het electoraal opportunisme, lakse Cohenisering of denkt men een missie te moeten vervullen, zoals Wilders met alle middelen bestrijden? Zoals gebruikelijk valt aan de strategie van Wouter Bos geen touw meer vast te knopen. Gisteren fulmineerde hij nog tegen het multiculturalisme van oud-links, vandaag onderzoekt hij als minister van financiën hoe hij via islamitische hypotheken een sharia light kan introduceren.
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:53 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ephimenco laat zien waarom ik geabonneerd ben op de Trouw:
[..]
http://www.trouw.nl/dever(...)Communicerende_vaten
Het lijkt me echt verschrikkelijk om zelf niet meer te kunnen denken, en je mening te laten vormen door een columnistquote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:59 schreef du_ke het volgende:
[..]Wat een troep weet die vent steeds weer uit te spugen.
Lijkt mij ook geen succes inderdaadquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:04 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Het lijkt me echt verschrikkelijk om zelf niet meer te kunnen denken, en je mening te laten vormen door een columnist
Wie laat er dan zijn mening vormen door een columnist?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:04 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Het lijkt me echt verschrikkelijk om zelf niet meer te kunnen denken, en je mening te laten vormen door een columnist
Nee, dat maakt het niet goedquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kan ik het nog goed maken?
Door te zeggen dat ik een beoordelingsfout had gemaakt.![]()
quote:In haar poging het wij-zij-denken rond moslims in Nederland terug te dringen, zei minister Vogelaar zaterdag in deze krant dat we in Nederland een joods-christelijke cultuur hebben, omdat hier eeuwen geleden veel joden heen zijn gekomen.
Op dezelfde manier zal de komst van moslims naar Nederland in de toekomst leiden tot een joods-christelijk-islamitische cultuur, voorspelde zij.
Als Vogelaar hiermee bedoelde dat we moslims die legaal naar Nederland zijn gekomen ruimte moeten bieden om deel van de Nederlandse samenleving te gaan uitmaken, dan verdient zij steun.
Toch is flinke twijfel over haar uitspraak op zijn plaats. Die komt voort uit de wonderlijke en bizarre fout in Ella Vogelaars redenering: we hebben hier immers geen joods-christelijke beschaving omdat er ooit joden naar Nederland kwamen, zoals zij suggereert, maar omdat het christendom is geënt op een joodse stam. Het christelijk geloof, met zijn naastenliefde, is in de kern joods, en daarom wordt onze cultuur soms joods-christelijk genoemd. Ook als er nooit joden in Nederland zouden hebben geleefd, waren we toch joods-christelijk.
quote:Het is overigens behoorlijk fout om te denken dat door de Joodse migratie Nederland een Joods-Christelijke traditie heeft. We spreken van de J-C traditie omdat de Bijbel voor meer dan de helft bestaat uit Joodse geschriften. Ook de zoon van God, Christus, was een Jood. Het Joodse element in het Christendom is niet te ontkennen evenals de Christelijke stempel op Nederland. Ook zonder Joodse migratie hebben we een J-C traditie.
Ach, ik ken zo een paar typesquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:07 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Wie laat er dan zijn mening vormen door een columnist?
Moeten klonen ook in de SC?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:13 schreef Burgemeesterinoorlogstijd het volgende:
Ephimenco heeft wel gelijk.
Heb er ook op gewezen. Haar redenering rammelt.
Zat hij over je dikke reet te praten?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:10 schreef Elseetje het volgende:
Als je nou nog zegt dat je beneveld was en niet wist wat je zei ofzo, en dat ik natúúrlijk een prachtige slanke kont heb. Maar neeeee, meneer moet weer met één of ander slap smoesje komen
Misschien kunnen we een aparte kloonchat openen.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:20 schreef du_ke het volgende:
Moeten klonen ook in de SC?
Dan slaat dat hele joods in die benaming gewoon nergens op want dat zit al lang en breed in het christelijk verwerkt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:10 schreef DrWolffenstein het volgende:
In het redactioneel commentaar neemt de Trouw ook afstand van Vogelaar met exact dezelfde redenering als ondergetekende:
[..]
[..]
Andersom.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:21 schreef du_ke het volgende:
Dan slaat dat hele joods in die benaming gewoon nergens op want dat zit al lang en breed in het christelijk verwerkt.
Hoe bedoel je? Moeten we het maar gewoon een joodse cultuur gaan noemen?quote:
Ik heb nog een andere smoes, een betere: je kont was niet lang genoeg in beeld, zodat ik het niet naast die van Sigme kon leggen. Dan had ik tenminste een vergelijk.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:10 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Nee, dat maakt het niet goed
Als je nou nog zegt dat je beneveld was en niet wist wat je zei ofzo, en dat ik natúúrlijk een prachtige slanke kont heb. Maar neeeee, meneer moet weer met één of ander slap smoesje komen
Ik bedoelde dat het christelijke in het joodse verwerkt zit.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:25 schreef du_ke het volgende:
Hoe bedoel je? Moeten we het maar gewoon een joodse cultuur gaan noemen?
Als je geschoren wordt, moet je stil zittenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb nog een andere smoes, een betere: je kont was niet lang genoeg in beeld, zodat ik het niet naast die van Sigme kon leggen. Dan had ik tenminste een vergelijk.![]()
Ik vind van wel. Want dan worden ze inzichtelijk en kunnen ze eerder worden ontmaskert.quote:
Je kan toch niet ontkennen dat het grootste gedeelte van de normen en waarden uit de Christelijke cultuur komt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat het christelijke in het joodse verwerkt zit.
Ik heb liever helemaal geen religies als het om benoemingen van hedendaagse cultuur gaat, past niet bij een seculier land. Als je het dan wat moet noemen, noem het dan Nederlandse cultuur, dan ben je meteen van al het religieuze gemekker af.
Wat ben je nou voor man. Eerst stoer over aanrechten en dat soort dingen praten, maar ondertussen op je knietjes voor de vrouwen.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik heb nog een andere smoes, een betere: je kont was niet lang genoeg in beeld, zodat ik het niet naast die van Sigme kon leggen. Dan had ik tenminste een vergelijk.![]()
Dat kan ik heel prima ontkennen want dat is helemaal niet zo.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:32 schreef Fastmatti het volgende:
Je kan toch niet ontkennen dat het grootste gedeelte van de normen en waarden uit de Christelijke cultuur komt.
Waar komen ze dan vandaan?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat kan ik heel prima ontkennen want dat is helemaal niet zo.
Dat lijkt me niet want het christendom is toch anders. Overigens zou je het dan gewoon allemaal onder abrahamistische cultuur kunnen plaatsen. Hebben we gelijk de helft van de wereldbevolking onder 1 noemer.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat het christelijke in het joodse verwerkt zit.
Die seculariteit valt nog altijd tegen natuurlijk.quote:Ik heb liever helemaal geen religies als het om benoemingen van hedendaagse cultuur gaat, past niet bij een seculier land. Als je het dan wat moet noemen, noem het dan Nederlandse cultuur, dan ben je meteen van al het religieuze gemekker af.
Maar deels. Van een groot deel van onze normen en waarden walgen vele christenen. We kijken gelukkig wel wat verder.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:32 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je kan toch niet ontkennen dat het grootste gedeelte van de normen en waarden uit de Christelijke cultuur komt.
Het zijn menselijke waarden en normen waarvan je de basis over heel de wereld in heel de geschiedenis verspreid over alle religieuze en niet-religieuze landen ziet.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:34 schreef Fastmatti het volgende:
Waar komen ze dan vandaan?
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helaas wel, maar dat is juist een reden om religieuze bestempelingen van onze cultuur als niet wenselijk te beschouwen.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:37 schreef du_ke het volgende:
Die seculariteit valt nog altijd tegen natuurlijk.
Wat bedoel je daarmee? De leer van Jezus is onze cultuur?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:32 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik heb me een keer met jullie spelletjes bemoeid. (Misschien misplaatst als niet ingewijde.)quote:
Misschien maar het is nog altijd wel een wezenlijk deel van de Nederlandse cultuur en het past ook wel bij een omschrijving van die cultuur.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Helaas wel, maar dat is juist een reden om religieuze bestempelingen van onze cultuur als niet wenselijk te beschouwen.
Sterktequote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:54 schreef Autodidact het volgende:
Nou, daar gaat 'ie dan. Hij gaat me dood maken.
[afbeelding]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |