Of het percentage door de mens is verhoogd is maar de vraag. Het lijkt logisch (meer uitstoot = hogere concentraties), maar behalve de vraag of we de gehele stijging moeten toerekenen, of een deel, of whatever, is er nog de vraag wat het nettogevolg is van het menselijk handelen (we planten ook bomen bijvoorbeeld). En echt: dat weten we niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Als ik zie hoe we het percentage co2 in onze atmosfeer verhoogd hebben geloof ik dus wel dat we als mensheid wel zeker iets aan het veranderen zijn.
Dat de mens een invloed heeft zal je mij niet horen ontkennen. Maar dat de mens met haar invloed de uitkomst kan bepalen, DAT geloof ik niet.quote:dat het geen invloed heeft is een nog makkelijkere weg zoeken dan je ecomonen doen.
Dat weten we dus wel omdat in fossiele brandstoffen andere isotoop verhoudingen van koolstof voorkomen ipv bomen. aan de isotoopverhouding van de co2 in onze atmosfeer weet men dat de huidige co2 stijging alleen maar te danken is aan onze fossielle brandstoffen verslaving.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 13:13 schreef DS4 het volgende:
Of het percentage door de mens is verhoogd is maar de vraag. Het lijkt logisch (meer uitstoot = hogere concentraties), maar behalve de vraag of we de gehele stijging moeten toerekenen, of een deel, of whatever, is er nog de vraag wat het nettogevolg is van het menselijk handelen (we planten ook bomen bijvoorbeeld). En echt: dat weten we niet.
Tuurlijk kunnen we door onze invloeden de uitkomsten bepalen. Dat we dat als mensheid doen is niet eens meer de vraag, de grote vraag gaat worden wat zal de uitkomst gaan worden.quote:Dat de mens een invloed heeft zal je mij niet horen ontkennen. Maar dat de mens met haar invloed de uitkomst kan bepalen, DAT geloof ik niet.
Om te beginnen zie je dat er vanuit de oceaan meer CO2 uitstoot aan het komen is. Alleen al dat maakt dat je hier iets meldt wat feitelijk onjuist is. Nou weet ik wel dat er mensen zijn die de uitstoot van de oceanen meer als gevolg dan als oorzaak zien, maar het neemt niet weg dat jouw stelling niet klopt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 13:31 schreef Basp1 het volgende:
Dat weten we dus wel omdat in fossiele brandstoffen andere isotoop verhoudingen van koolstof voorkomen ipv bomen. aan de isotoopverhouding van de co2 in onze atmosfeer weet men dat de huidige co2 stijging alleen maar te danken is aan onze fossielle brandstoffen verslaving.
Als je niet weet wat de uitkomst zal zijn, dan bepaal je deze niet hoor...quote:Tuurlijk kunnen we door onze invloeden de uitkomsten bepalen. Dat we dat als mensheid doen is niet eens meer de vraag, de grote vraag gaat worden wat zal de uitkomst gaan worden.
Ik ben nog geen onderzoek / artikel tegen gekomen waarin men beweerde dat de oceanen al aan hun maximale opslag capaciteit van co2 zitten. Ik weet dat je dit niet leuk vind maar hiervan zou ik toch graag een bron willen zien.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 13:57 schreef DS4 het volgende:
Om te beginnen zie je dat er vanuit de oceaan meer CO2 uitstoot aan het komen is. Alleen al dat maakt dat je hier iets meldt wat feitelijk onjuist is. Nou weet ik wel dat er mensen zijn die de uitstoot van de oceanen meer als gevolg dan als oorzaak zien, maar het neemt niet weg dat jouw stelling niet klopt.
De nettocomponent is inderdaad niet duidelijk. Hoe meer mensen erbij komen hoe meer vervuiling we zullen produceren als mensheid.quote:Daarnaast zegt dit enkele feit nog steeds niets, omdat je niet slechts naar een deel van het verhaal moet kijken. De mens is meer dan alleen uitstoot van fossiele brandstof als het om CO2 gaat. De nettocomponent is derhalve niet duidelijk.
Nee maar je ziet wel dat we dus wel een mondiaal effect kunnen hebben als mensheid en daar ging het om. Dat we de uitkomst nog niet preceis weten dat hoeft toch niet te betekenen dat we niets hoeven te doen, en de uitkomst zodoende te veranderen.quote:Als je niet weet wat de uitkomst zal zijn, dan bepaal je deze niet hoor...
Ik laat het nadrukkelijk in het midden omdat het er mij om gaat dat jouw conclusie niet onlosmakelijk is verbonden aan jouw stelling.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 14:38 schreef Basp1 het volgende:
Verder zie ik je nergens mijn stelling onderuit halen dat de isotoop verhoudingen veranderd zijn door een andere reden dan de verbranding van fossielle brandstoffen . Dus om nu zomaar te zeggen dat mijn stelling niet klopt![]()
Ik pleit niet voor niets doen, hoe kom je daar nu bij? Wat mij tegen de borst stuit is het nemen van maatregelen waar de gevolgen niet duidelijk van zijn.quote:De nettocomponent is inderdaad niet duidelijk. Hoe meer mensen erbij komen hoe meer vervuiling we zullen produceren als mensheid.
En dan kun je wel zeggen dat we naar het hele verhaal moeten kijken, zolang we niet weten hoe het hele verhaal zit dan maar niets doen is geen optie in mijn optiek. Anders kunnen we zoals we al eerder ontdekt hebben ook meteen onze economie studies afschaffen.
Als je iets doet zonder te weten wat de uitkomst is, dan is dat niet zo best hoor. Want je kan dan ook het ongewenst effect versterken. Of een ander ongewenst effect oproepen.quote:Nee maar je ziet wel dat we dus wel een mondiaal effect kunnen hebben als mensheid en daar ging het om. Dat we de uitkomst nog niet preceis weten dat hoeft toch niet te betekenen dat we niets hoeven te doen, en de uitkomst zodoende te veranderen.
Die maatregelen van de banken hebben geen 200 miljard gekost, die zijn slechts beschikbaar gesteld... En verder heeft men weldegelijk een idee wat de gevolgen zullen zijn en heeft het geen donder met dit onderwerp te maken.quote:Als voorbeeld wil ik toch even de bankencrisis van afgelopen week aanhalen, ook hierbij weten de centrale banken niet preceis wat er veranderd door hun ingrijpen toch doet men wat. En hoeveel gedl was dat ook alweer wat hun even met een druk op de knop genereden 200 miljard euro, hoeveel zouden de maatregelen van kyoto kosten?
OK even resumerend mijn stelling en conclusie is: wij als mensheid zijn voor de huidige co2 stijging in onze atmosfeer verantwoordelijk door de verbranding van fossiel brandstoffen. DIt is bewezen door de isotopen verdeling.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 14:47 schreef DS4 het volgende:
Ik laat het nadrukkelijk in het midden omdat het er mij om gaat dat jouw conclusie niet onlosmakelijk is verbonden aan jouw stelling.
Hier ben ik het helemaal mee eens. We kunnen beter wat meer geld besteden aan zuinigere apparaten dan nog meer co2 gaan produceren en dan dat weer onder de grond pompen.quote:Ik pleit niet voor niets doen, hoe kom je daar nu bij? Wat mij tegen de borst stuit is het nemen van maatregelen waar de gevolgen niet duidelijk van zijn. [q/]Het is en blijft natuurlijk een kip en het ei verhaal, wat is er eerst, en wat zijn de gevolgen hiervan.
[q]
Zuinig met energie: prima (want er zijn meerdere goede redenen om dat te doen).
CO2 in ondergrondse tanks opslaan: onzin.
Dat heet ondernemersrisoco. Alleen hebben we het nu over een globaal probleem.quote:Als je iets doet zonder te weten wat de uitkomst is, dan is dat niet zo best hoor. Want je kan dan ook het ongewenst effect versterken. Of een ander ongewenst effect oproepen.
Ja leuk als je testen kan doen op mensen en dieren om te kijken of medicijnen werken maar bij de aarde en onze atmosfeer hebben we er maar 1 en gaat dit dus niet helemaal op.quote:Het is zoiets als bij een doktor komen die niet weet wat jij precies mankeert. Die gaat ook niet meteen behandelen in de hoop dat het werkt, die gaat eerst eens kijken wat jij mankeert. En dan gebruikt hij medicijnen waarbij uitvoerig is getest wat de gevolgen daarvan zijn.
Die fossiele brandstoffen zijn ook slechts door de natuur en de geschiedenis van onze aarde geacuumuleer en ons als mensheid ter beschikking gesteld. We pompen ze alleen met een hoog tempo weer de atmosfeer in. Verder hebben onze economen net zoveel ideeen wat de gevolgen van deze operatie gaan zijn als onze klimaatwetenschappers hebben over de stijging van de co2 concentratie in onze atmosfeer.quote:Die maatregelen van de banken hebben geen 200 miljard gekost, die zijn slechts beschikbaar gesteld... En verder heeft men weldegelijk een idee wat de gevolgen zullen zijn en heeft het geen donder met dit onderwerp te maken.
Dat klopt dus niet en voor zover jij meent dat het wel klopt dan moet je maar eens wat meer melden dan je nu doet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:25 schreef Basp1 het volgende:
OK even resumerend mijn stelling en conclusie is: wij als mensheid zijn voor de huidige co2 stijging in onze atmosfeer verantwoordelijk door de verbranding van fossiel brandstoffen. DIt is bewezen door de isotopen verdeling.
Gelukkig.quote:Hier ben ik het helemaal mee eens. We kunnen beter wat meer geld besteden aan zuinigere apparaten dan nog meer co2 gaan produceren en dan dat weer onder de grond pompen.
Als het niet om een onderneming gaat heet het geen ondernemersrisico en ook ondernemers denken eerst om vervolgens te doen (en diegenen die dat niet doen vind je terug onder het kopje faillissementen).quote:Dat heet ondernemersrisoco. Alleen hebben we het nu over een globaal probleem.
Ook ten aanzien van onze aarde kunnen we testen. Maar daar gaat het niet om, het gaat om handelen op basis van informatie ipv angst.quote:Ja leuk als je testen kan doen op mensen en dieren om te kijken of medicijnen werken maar bij de aarde en onze atmosfeer hebben we er maar 1 en gaat dit dus niet helemaal op.
En wat de gevolgen daarvan zijn op het klimaat? Niemand die het weet. Velen die claimen dat ze het wel ongeveer weten... Maar feitelijk: niemand die het weet.quote:Die fossiele brandstoffen zijn ook slechts door de natuur en de geschiedenis van onze aarde geacuumuleer en ons als mensheid ter beschikking gesteld. We pompen ze alleen met een hoog tempo weer de atmosfeer in.
Leuke stelling. Maar nietszeggend. Onderbouw deze gewoon eens...quote:Verder hebben onze economen net zoveel ideeen wat de gevolgen van deze operatie gaan zijn als onze klimaatwetenschappers hebben over de stijging van de co2 concentratie in onze atmosfeer.
hier een link neerzetten waar dit het verhaal over co2 isotopen verhaal onderbouwd wordt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:32 schreef DS4 het volgende:
Dat klopt dus niet en voor zover jij meent dat het wel klopt dan moet je maar eens wat meer melden dan je nu doet.
Het is goed met jou ik moet alles voor jou onderbouwen en krijg alleen maar vragen over mijn onderbouwingen terug.quote:Leuke stelling. Maar nietszeggend. Onderbouw deze gewoon eens...
Dat klopt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
De modellen voorspellen alle mogelijke scenario's. Als ik aan de toto mee doe en bij iedere wedstrijd invul 1, 2 of 3, dan krijg ik altijd gelijk.
En nu?
Heb ik gelijk. Hier ga ik even van genieten...quote:
Een kinderhand is gauw gevuldquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb ik gelijk. Hier ga ik even van genieten...![]()
Aangezien je op de oneliner van grrr eerder op reageerde ga ik er ook maar vanuit dat je geen weerwoord hebt op het door mij gelinkte artikel over de co2 isotopen en ik ook gelijk heb.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb ik gelijk. Hier ga ik even van genieten...![]()
Dat is toch gewoon een onvolledig verhaal van een zeer vooringenomen bron? Kom op zeg...quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:49 schreef Basp1 het volgende:
hier een link neerzetten waar dit het verhaal over co2 isotopen verhaal onderbouwd wordt.
http://www.realclimate.org/index.php?p=87
Wie stelt bewijst. Alleen maar wat roepen... wat moet ik dan? Iets terug roepen? In de trant van "nietus"? Dat schiet niet op.quote:Het is goed met jou ik moet alles voor jou onderbouwen en krijg alleen maar vragen over mijn onderbouwingen terug.
Als de expert het zegt...quote:
Ik moet af en toe geld verdienen... Sorry hoor.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:02 schreef Basp1 het volgende:
Aangezien je op de oneliner van grrr eerder op reageerde ga ik er ook maar vanuit dat je geen weerwoord hebt op het door mij gelinkte artikel over de co2 isotopen en ik ook gelijk heb.![]()
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik moet af en toe geld verdienen... Sorry hoor.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 13:57 schreef DS4 het volgende:
Om te beginnen zie je dat er vanuit de oceaan meer CO2 uitstoot aan het komen is.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 14:38 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben nog geen onderzoek / artikel tegen gekomen waarin men beweerde dat de oceanen al aan hun maximale opslag capaciteit van co2 zitten. Ik weet dat je dit niet leuk vind maar hiervan zou ik toch graag een bron willen zien.
Ik ken alleen maar artikelen over oceanen die nog steeds als co2 sink fungeren.
Precies. Opgelost. Duidelijk gemaakt dat het onzin is.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een onvolledig verhaal van een zeer vooringenomen bron? Kom op zeg...
Ik heb wel wat beters te doen, want realclimate is onbetrouwbaar en daar besteed ik dus weinig tijd aan.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:22 schreef Basp1 het volgende:
![]()
Dan zul je vast en zeker de vooringenomen bron helemaal bestudeerd hebben en de links naar de publicaties waar hij naar refereerd ook![]()
Ik zeg niet dat het niet klopt. Verdraai mijn woorden niet. Ik zeg alleen dat het verhaal onvolledig is. Het zet een waarneming neer en een conclusie zonder dat het een onlosmakelijk tot het ander leidt. Dat is dus gewoon onzinnig en geen bewijs.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:28 schreef Monidique het volgende:
Precies. Opgelost. Duidelijk gemaakt dat het onzin is.
Terechte opmerking: dit is iets wat ik in zeer korte tijd kon vinden:quote:
Och, ik interpreteer... En natuurlijk is het onvolledig, anders zou je moeten uitleggen waarom het niet klopt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet klopt. Verdraai mijn woorden niet. Ik zeg alleen dat het verhaal onvolledig is.
Het wordt toch echt duidelijk uitgelegd. Maar jij zei net al dat het voor jou geen kwestie van rationaliteit en bewijs is, maar van geloof en jouw voorstellingsvermogen. Hoe kun jij dan ooit overtuigd worden?quote:Het zet een waarneming neer en een conclusie zonder dat het een onlosmakelijk tot het ander leidt. Dat is dus gewoon onzinnig en geen bewijs.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet klopt. Verdraai mijn woorden niet. Ik zeg alleen dat het verhaal onvolledig is. Het zet een waarneming neer en een conclusie zonder dat het een onlosmakelijk tot het ander leidt. Dat is dus gewoon onzinnig en geen bewijs.
Is dat dan jouw bewijs dat het verhaal onvolledig is.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een onvolledig verhaal van een zeer vooringenomen bron? Kom op zeg...
Huh?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:47 schreef Monidique het volgende:
Och, ik interpreteer... En natuurlijk is het onvolledig, anders zou je moeten uitleggen waarom het niet klopt.
Dat wordt het helemaal niet. Er wordt een waarneming gepresenteerd en daar wordt een conclusie aan gekoppeld. Dat die conclusie helemaal niet voortkomt uit die waarneming, maar slechts een mogelijke verklaring daarvoor is...quote:Het wordt toch echt duidelijk uitgelegd.
Waar haal je dit nu weer vandaan? Alles draait om bewijs, alles draait om onderbouwing. Ik en niet van bewijs uit willen gaan? Dat is onzin.quote:Maar jij zei net al dat het voor jou geen kwestie van rationaliteit en bewijs is, maar van geloof en jouw voorstellingsvermogen. Hoe kun jij dan ooit overtuigd worden?
Nee, helaas: "Veranderingen maken in de elementen... ik geloof er niet in. Althans, niet op grote schaal. Niet zoals we nu voorgespiegeld krijgen." "Maar dat de mens met haar invloed de uitkomst kan bepalen, DAT geloof ik niet." (Dat voorstellingsvermogen, dat heb ik kennelijk gefantaseerd, nou ja, goed.) Jij gelooft er niet in. Niet omdat zoveel wetenschappers met een andere theorie komen, nee, omdat jij er gewoon niet in gelooft.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:54 schreef DS4 het volgende:
Waar haal je dit nu weer vandaan? Alles draait om bewijs, alles draait om onderbouwing. Ik en niet van bewijs uit willen gaan? Dat is onzin.
Het gaat niet om de waarneming. Die is er. Het gaat om de conclusie. Ik presenteer een andere mogelijke conclusie.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:48 schreef Basp1 het volgende:
Is dat dan jouw bewijs dat het verhaal onvolledig is.
Het is een evenwicht. Oceanen stoten uit EN nemen op.quote:Maar daarin wordt alleen verteld dat de oceanen minder co2 accumuleren dan verwacht en de co2 concentratie waarschijnlijk sneller zal stijgen dan in de ipcc modellen wordt voorspeld. Nog steeds niets over de toegenomen co2 concetratie door uitstoot van oceanen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |