Fijn voor je. Verder nog iets te melden in de discussie ?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:53 schreef gelly het volgende:
Fijn voor je. Verder nog iets te melden in de discussie ?
Het wordt tijd voor de agnostische traditie van Nederland.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 18:34 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Oooeeehhh de wereld gaat veranderen, wat ENG !
Als die religie erkend is door Nederland, anders kan je artikel 1 op basis van religie niet gebruiken.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:23 schreef sneakypete het volgende:
Wel vind ik het een groot goed dat religie grondwettelijk beschermd is. Daaruit vloeit automatisch voort dat de keuze vrijstaat.
Mooie rede. Alleen, de islam is ook een voortborduursel op het jodendom. Dus de term "joods-christelijke-islamitische" staat nog steeds.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:07 schreef Burgemeesterinoorlogstijd het volgende:
Om commentaar te geven op Vogelaar: ze heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
De heidense cultuur zit er al goed in hoor, we vieren immers kerstmis, waar denk je dat al die lichtjes en sparretakken vandaan komenquote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:09 schreef sneakypete het volgende:
Laten we gewoon vooral de heidense cultuur gaan propageren, weg met al die dommen en lammen
is dat geen idee?
hier als in Nederland? Europa? Het Romeinse rijk?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:07 schreef Burgemeesterinoorlogstijd het volgende:
We noemen "onze" cultuur, de Westerse cultuur, niet Joods-Christelijk, omdat eeuwen geleden Joden zich hier hebben gevestigd en hebben bijgedragen aan een gezamenlijke cultuur.
Wil dat zeggen dat ze geen invloed gehad hebben? De nazi`s zijn ook verjaagd, net als de Fransen. Hun invloed is nog altijd duidelijk.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:07 schreef Burgemeesterinoorlogstijd het volgende:
Een gotspe is dat. Joden die zich hier hebben gevestigd zijn door de eeuwen heen opgejaagd, vervolgd en in ongunstige gevallen vermoord door christenen.
Wie in Nederland heeft er GEEN invloed, op zijn familie, zijn naasten, of in het algemeen, waarbij de invloed van bekendere Nederlanders, lees grote schrijvers of geleerden, natuurlijk een stuk groter is.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:16 schreef Napalm het volgende:
Wil dat zeggen dat ze geen invloed gehad hebben?
Precies, en anderen ook HUN eigen keuze laten maken, alleen is dat erg lastig wanneer mensen bang zijn voor elkaars keuzesquote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:17 schreef sneakypete het volgende:
Ja maar dan wel allemaal de christelijke ombuiging er van.
ogja, het is misschien wel gewoon de joods-islamitisch-christelijke-heidense traditie.
Nee maar serieus, verscheidenheid daar gaat het om. Dus gewoon een 'traditie'van eigen keuze mogen maken.
Iedereen kan zich op een normale wijze thuis voelen. Zodra er echter speciale ingrepen nodig zijn om een groep zich thuis te doen voelen, dan is er iets goed mis.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:05 schreef Ooster het volgende:
@StefanP: Typische toch dat iemand die elke dag over Amerika post, land van de vrijheid, hier kritiek uit op een mening dat een bepaalde bevolkingsgroep zich in Nederland thuis gaat voelen.
Maar vind je niet dat ze hiermee een beetje onhandig voor de dag komt? Gezien enkele aspecten van die cultuur nogal wat problemen veroorzaken is een dergeljke opstelling gewoon vragen om gezeik natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:50 schreef SCH het volgende:
Ik ben erg blij met de uitspraken van Vogelaar. Het is goed om te stellen dat de islam hier is en hier blijft. Het lijkt potverdorie met al dat Wilderiaans gedoe wel alsof sommige mensen serieus denken dat de islam hier nog gaat verdwijnen ofzo. Dat soort dwaasheid bevordert vooral de vertraging van de verlichting die de Nederlandse islam door gaat maken.
Natuurlijk moet er een einde komen aan de angst. Dat zal niet meevallen, heeft veel tijd nodig en intelligentie en ministers als deze.
Waanzinnig dat ze gevraagd wordt haar woorden terug te nemen. Komt natuurlijk weer ee tsunami van kamervragen over. Ik hoop dat Balkenende geen verstoppertje speelt en haar voluit steunt.
Wat ethiek betreft is de Islam zeker verwant aan de andere twee godsdiensten inderdaad.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Mooie rede. Alleen, de islam is ook een voortborduursel op het jodendom. Dus de term "joods-christelijke-islamitische" staat nog steeds.
Overigens bedoelt Wilders de term weldegelijk letterlijk.
Diaspora, langs het zuiden (Safardische Joden) en langs het oosten (Asjkenazische Joden), door Europa.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
hier als in Nederland? Europa? Het Romeinse rijk?
[..]
Joods-Christelijk wordt bedoeld, zoals ik zeg, invloed van Joodse religie (cultuur) via bijbel/ethiek op christelijke religie.quote:Wil dat zeggen dat ze geen invloed gehad hebben? De nazi`s zijn ook verjaagd, net als de Fransen. Hun invloed is nog altijd duidelijk.
Het zou leuk zijn als er inderdaad meer nadruk werd gelegd op leven en vrijheid, verklaar het desnoods HEILIG.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:26 schreef Hexagon het volgende:
Maar vind je niet dat ze hiermee een beetje onhandig voor de dag komt? Gezien enkele aspecten van die cultuur nogal wat problemen veroorzaken is een dergeljke opstelling gewoon vragen om gezeik natuurlijk.
Er moet duidelijk een visie komen op integratie. Maar het lijkt me voor een goede gemoedsrust van het hele spectrum wat beter om voorop te stellen dat de individuele vrijheden voor iedere religie of culuurgewoonte gaan. Dat is sowieso iets waar je in de eerste plaats van uit moet gaan. Dat moslims een moskee willen, prima maar dingen als homohaat zijn niet te accepteren en dat zou Vogelaar net zo goed moeten uitdragen.
Wilders en zn rechtsconseratieve kornuiten kijken maar naar een kant van de medaille. Maar het lijkt erop dat Vogelaar dat ook doet met de andere kant. Daarmee lijkt de PVDA weer in oude fouten te vervallen.
Dat is een goede zeg! Zou dat de voornaamste oorzaak van de ellende tussen de genoemde culuren zijn? Het ontbreken van een periode van verlichting in de Islamitische cultuur? Daar heb ik nog nooit zo bij stilgestaan. Helaas voor sommigen is dit wel rede des te meer om de Islamitische cultuur te omarmen, of liever gezegd, bij de hand te nemen en naar een veilige, vreedzame haven te geleiden.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:32 schreef Burgemeesterinoorlogstijd het volgende:
Wat ethiek betreft is de Islam zeker verwant aan de andere twee godsdiensten inderdaad.
Alleen zijn de instituties/gebruiken/gewoonten die voortkwamen uit de Islam door het ontbreken van een periode van Verlichting/secularisatie niet eenvoudig verenigbaar met die van het Westen.
Ik ben niet anti-islam, maar wel anti-staatssteun voor dit soort religieuze folklore.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:50 schreef SCH het volgende:
Ik ben erg blij met de uitspraken van Vogelaar. Het is goed om te stellen dat de islam hier is en hier blijft. Het lijkt potverdorie met al dat Wilderiaans gedoe wel alsof sommige mensen serieus denken dat de islam hier nog gaat verdwijnen ofzo. Dat soort dwaasheid bevordert vooral de vertraging van de verlichting die de Nederlandse islam door gaat maken.
Natuurlijk moet er een einde komen aan de angst. Dat zal niet meevallen, heeft veel tijd nodig en intelligentie en ministers als deze.
Waanzinnig dat ze gevraagd wordt haar woorden terug te nemen. Komt natuurlijk weer ee tsunami van kamervragen over. Ik hoop dat Balkenende geen verstoppertje speelt en haar voluit steunt.
Je kunt niet zomaar een absoluut geldige definitie geven.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:53 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Het zou leuk zijn als er inderdaad meer nadruk werd gelegd op leven en vrijheid, verklaar het desnoods HEILIG.
Bijvoorbeeld:Iemands vrijheid van keuze mag nooit iemand anders zijn/haar vrijheid van keuze in de weg staan
Denk er eens over na, over wat dit precies betekent. Het is een paradox. Het is niet waterdicht. Het kan feitelijk niet. Maar, het is wel degelijk een visie betreffende een wereld waar je eigenlijk zou willen zijn. Een wereld met daarin de mogelijkheid dat iemand anders zijn/haar vrijheid van keuze inderdaad geen belemmering is voor jouw vrijheid van keuze.
Met andere woorden, een wereld waarin iemand kiest om harde muziek te draaien, terwijl jij kiest om dit niet te horen en het daarom ook niet hoort. Een wereld waarin iemand de enige moorkop kiest, terwijl jij alsnog diezelfde moorkop kan kiezen.
Wellicht dat er een variatie op de spreuk te vinden is welke wel toepasbaar is in onze realiteit?
Samen een compromis vinden, dat was toch het doel van het Poldermodel? Maar dat is tegenwoordig niet meer in de mode. Je trekt immers stemmen door problemen aan te kaarten en met modder te gooien - en niet met een gematigde, werkbare, weloverwogen oplossing voor het probleem.quote:Wat betreft die enkele kant van de medaille, ik vraag me al tijden af waarom het zo moeilijk is om de balans te vinden in de dingen die gebeuren. Het is alsof de ene reactie automatisch de andere uitlokt om dan maar samen een balans te vormen.
Die moeten dan maar eens goed beseffen dat het Christendom is gevormd door GEZOND VERSTAND en dat dit samen onze maatschappij heeft gevormd. Gezond verstand boven alles dus, ook boven hun ivoren torens en boven welke religieuze beginselen dan ook. Zo zal dit ook met de Islam gaan verlopen, wat er in de boeken staat zal steeds meer als voor interpretatie vatbaar worden geaccepteerd, het gezond verstand zal op den duur ook daar regeren, en met een beetje hulp van ons des te sneller.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb het idee dat Gristelijke politici de aanwezigheid van moslims misbruiken om hun eigen overtuiging weer op de kaart te zetten. Ongelovig Nederland heeft lang de gristenen in een hoek getrapt en nu komen ze weer terug met hun moralistische gezever onder dekmantel van de multicultuur.
Dat duurt nog een paar generaties.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:38 schreef Cairon het volgende:
knap... over thuisvoelen raaskallen... de derde generatie voelt zich nog altijd turk of marokkaan... hier geboren, hier wonen ze, net als hun ouders en grootouders al... jarenlang was integratie geen punt, het hoefde niet, en dit is het resultaat... mensen vertikken het om zich Nederlander te voelen, om zich Nederlander te noemen, omdat ze zich liever identificeren met een ander land.
En maar steigeren zodra er iets verplicht word, zoals taal-kennis... de derde generatie heeft nog steeds een taal-achterstand... onbegrijpelijk!
Doe mij maar agnostisch dan, ik ben voor, en maak er daarnaast maar een fijne, fruitige cocktail van!quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:35 schreef ScienceFriction het volgende:
waarom discrimineren we de hindoestanen eigenlijk? Of moet alles weer politiek correct met de Islam?
Worden we eigenlijk niet een agnostiche cultuur? Of een atheistische cultuur?
Of is de joods-christelijk-islamitische cultuur een vernieude versie van de multi-cultuur?
Alles wat er over de islam gezegd wordt, is vragen om gezeik in de huidige politieke verhoudingen. Het is niet voor niks dat veel van die jonge allochtonen die helemaal niet zo veel met de islam hebben zich de laatste jaren enorm moslim gaan voelen. Het geeft ze een identiteit die bijkans wordt aangepraat. Dat enkele aspecten van een cultuur of religie indruisen tegen bepaalde zaken is toch niet zo'n probleem?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar vind je niet dat ze hiermee een beetje onhandig voor de dag komt? Gezien enkele aspecten van die cultuur nogal wat problemen veroorzaken is een dergeljke opstelling gewoon vragen om gezeik natuurlijk.
Volgens mij is dat volstrekt helder, dat geldt voor alle groepen, van evangelicalen en tokkies tot moslims. Daar hoeft ze van mij niet de nadruk op te leggen. Het is wel goed om er nou eens de nadruk op te leggen dat de islam een normale religie is die hier thuis kan horen.quote:Er moet duidelijk een visie komen op integratie. Maar het lijkt me voor een goede gemoedsrust van het hele spectrum wat beter om voorop te stellen dat de individuele vrijheden voor iedere religie of culuurgewoonte gaan. Dat is sowieso iets waar je in de eerste plaats van uit moet gaan. Dat moslims een moskee willen, prima maar dingen als homohaat zijn niet te accepteren en dat zou Vogelaar net zo goed moeten uitdragen.
Wat is de fout van de PvdA dan? Om de islam niet te verketteren? Ik vind het goed dat er ruimte is voor moslims en voor niet-moslims. Mij maakt het op zich niet zoveel wat iemand gelooft, het gaat om de omgang met elkaar.quote:Wilders en zn rechtsconseratieve kornuiten kijken maar naar een kant van de medaille. Maar het lijkt erop dat Vogelaar dat ook doet met de andere kant. Daarmee lijkt de PVDA weer in oude fouten te vervallen.
Dat lijkt niet erg logisch. Vogelaar is nou niet bepaald een christelijk politicus. Maar wel iemand die volgens mij vrij helder inziet hoe de verhoudingen liggen en wat de realiteit is. Dat je met angst en fobieen niet zo ver komt.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb het idee dat Gristelijke politici de aanwezigheid van moslims misbruiken om hun eigen overtuiging weer op de kaart te zetten. Ongelovig Nederland heeft lang de gristenen in een hoek getrapt en nu komen ze weer terug met hun moralistische gezever onder dekmantel van de multicultuur.
Angst en fobieën, daar gaat het in elk geval TS niet om.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat lijkt niet erg logisch. Vogelaar is nou niet bepaald een christelijk politicus. Maar wel iemand die volgens mij vrij helder inziet hoe de verhoudingen liggen en wat de realiteit is. Dat je met angst en fobieen niet zo ver komt.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:17 schreef Ringo het volgende:
De joods-christelijk-islamitische traditie..
Oh gaat het daarom. Zo wordt dat nou eenmaal genoemd. Je kan ook andere tradities opnoemen (haring en hagelslag ofzo) maar als het om godsdienstige tradities gaat dan is dit de usance.quote:Op zondag 15 juli 2007 00:06 schreef Ringo het volgende:
Ik zie alleen niet in, waarom dit land in een joods-christelijke traditie zou staan
Afkeer of niet, ik vind niet dat iemand anders zijn religieuze moraal aan mij hoeft op te dringen, en al helemaal geen regering.quote:Op zondag 15 juli 2007 00:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh gaat het daarom. Zo wordt dat nou eenmaal genoemd. Je kan ook andere tradities opnoemen (haring en hagelslag ofzo) maar als het om godsdienstige tradities gaat dan is dit de usance.
Laat je niet verblinden door een afkeer van religie in dit soort discussies.
Geen kwestie van verblinding. Wij zijn vooral een seculiere samenleving, met een lange geschiedenis van dwarsdenkerij. Het klopt gewoon niet om te suggereren dat de islam zo maar in "onze" tradities kan worden ingelijfd. Het is geen interreligieus handjeklap.quote:Op zondag 15 juli 2007 00:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh gaat het daarom. Zo wordt dat nou eenmaal genoemd. Je kan ook andere tradities opnoemen (haring en hagelslag ofzo) maar als het om godsdienstige tradities gaat dan is dit de usance.
Laat je niet verblinden door een afkeer van religie in dit soort discussies.
Wat is volgens jou een normale religie?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:54 schreef SCH het volgende:
Het is wel goed om er nou eens de nadruk op te leggen dat de islam een normale religie is die hier thuis kan horen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |