Met dank aan de nieuwe Allerhande en mijn kleine vriezertje heb ik gisteren voor het eerst roomijs in elkaar geknutseld. Zonder ijsmachine (want die heb ik niet), gewoon in de weer met pannen, gardes en whiskeyglazen.
Ik vond het erg goed bevallen, en ik vraag me af waarom het er nooit eerder van was gekomen om ijs te maken. Ik ben erg gek op roomijs, en ik ben altijd benieuwd naar nieuwe smaken, dus zelf maken is geen gek idee.
Uit het 'Wat eten we vandaag'-topic hevel ik even het recept over dat ik gisteren maakte (inclusief mijn bevindingen), in de hoop dat er hier meer mensen zijn die een leuk ijsrecept te delen hebben. Het is tenslotte zomer, en al die avondmaaltijden die uit gezonde salades bestaan verdienen nu eenmaal een romig, zoet toetje!
---
Uit de Allerhande:
'Indiaas' ijs, gemaakt van gecondenseerde melk, slagroom en kardemom![]()
Ik vond het echt reusachtig lekker. Ik eet eigenlijk nooit iets met (een merkbare hoeveelheid) kardemom, dus ik vond het heel bijzonder en exotisch smaken. Ik had nooiet eerder roomijs gemaakt, en dit was een leuk recept om mee te beginnen. Het ijs leek op geen enkele andere mij bekende ijssmaak en het was een perfecte afsluiter van een prima indiase curry.
---
Het recept!Ingrediënten1 blik gecondenseerde melk met suiker (397 g)
200 ml melk
1 theelepel gemalen kardemomvruchten
125 ml slagroom
2 eetlepels amandelschaafsel
Materialenpuntvormige ijslollyvormen (à 75 ml)
BereidenBreng in een pan met dikke bodem de gecondenseerde melk met de gewone melk en de kardemom aan de kook. Zet het vuur laag en laat het mengsel 10 minuten zachtjes doorkoken; roer het regelmatig door.
Haal de pan van het vuur en laat het mengsel 15 minuten afkoelen, klop het regelmatig door met een garde om velvorming te voorkomen. Klop in een kom de slagroom lobbig. Schep de slagroom door het melkmengsel. Vul de ijslollyvormen met het mengsel. Sluit de vormen met het dekseltje en het stokje. Laat de ijsjes in circa 4 uur bevriezen. Haal de ijsjes 15-20 minuten voor het opdienen uit de vriezer, zodat ze iets zachter worden. Rooster intussen het amandelschaafsel in een droge koekenpan goudbruin. Keer de ijsjes op bordjes en strooi er het amandelschaafsel over.
---
Aangezien ik geen ijslollyvormen heb, heb ik het mengsel gewoon verdeeld over twee glazen en er wat plasticfolie overheen gedaan alvorens ze in de vriezer te zetten. Werkte prima. Ook heb ik de amandelen achterwege gelaten. Ik heb mijn ijs graag zonder krokant gedoe.
![]()
Het is overigens beslist geen ijs waar je nou eens een flinke hoeveelheid van op kunt. Ik heb volle melk gebruikt, en in combinatie met gecondenseerde melk én slagroom levert dat een overdreven stevige, romige massa op. Wél heel lekker!
Met een ijsmachine of tussendoor doorroeren kun je de boel vast wat luchtiger krijgen, maar dat vond ik in dit geval niet echt nodig. De kleverige, compacte substantie paste prima bij de smaak.
[ Bericht 1% gewijzigd door minilotje op 14-07-2007 10:20:56 ]