Zo ik ben ook weer terug 
![]()
Dag 1: maandagmiddag 6/8 rond 17u aangereden naar Duitsland, met German Wings gevlogen van Dusseldorf (á ¤20,75 pp) en om 22u uitgestapt bij M Landsberger Alleé, alwaar we dus tot de conclusie kwamen dat ons hotel (Park Plaza Prenzlauer Berg****, ¤49/kamer) naast het Generator hostel lag. Ideaal dus om daar gelijk even wat te drinken tussen leeftijdsgenoten (halve liters voor ¤2,80).
Dag 2: Om 11u de gratis New Berlin Tour gedaan (5,- pp fooi gegeven). Je krijgt gedurende die tour (onder leiding van een ADHD typje) heel Unter der Linden te zien (brandenburger tor, reichstag, gedenkplek voor gevallen joden, de doms etc.), loopt vlug langs Checkpoint Charlie en eindigt op het Museuminsel. Daarna hebben we dé Dom beklommen (3,-), langs standbeeld van Marx, rondje door het Nikolaiviertel gelopen om (toevallig) via de Nederlandse ambassade terug te gaan naar het hotel en de happy hour van das generator mee te pikken (cocktails 2,50/ halve liters 1,40). 's Avonds wezen eten bij Italiaan Porta Nova. Goed eten, echter je hoeft er niet de moeite voor te nemen om er speciaal naartoe te reizen. Niet supergoedkoop en italiaans restauranten zitten er werkelijk tig in Berlijn. 
Dag 3: Vroeg op. Om half 9 stonden we bij de Reichstag (gratis entree). Uur wachten en we waren binnen. Als je later kwam moest je zeker 2,5u wachten om binnen te komen. Daarna langs de East Side Gallery gelopen, namen op de muur geschreven, foto's geknipt en richting Hohen-Schönhausen Gedänkstatte gegaan (1,50). Dat was niet 1-2-3 te vinden met m'n inie mini kaartje, want het ligt net buiten prenzlauer en dus staat het ook niet op van die standaard kaartjes. Uiteindelijk maar ff een hele grote kaart gekocht. Dus hop richting M landsberger allee. Ik dacht dat lopen we wel ff maar na een uur waren we er nog niet, had ik me iets te veel verkeken op de schaal van de kaart 
![]()
 Op datzelfde moment komt er een tram langs wat ons niet was opgevallen. Oftewel, wil je daarheen gaan, pak de tram vanaf het metrostation, dan ben je er binnen een kwartier. Rondleidingen waren er alleen in het Duits (om 11u, 13u of 15u). Probleem was alleen dat ik van vloeiend Duits weinig snap, maar gelukkig was er iemand die ook meeliep met de rondleiding zo aardig zoveel mogelijk te vertalen in het Engels 
![]()
 Je krijgt een intro filmpje van 30 min en daarna nog een rondleiding van 1,5u. Erg interessant 
![]()
Daarna wederom weer wat gedronken en uit eten geweest (Tapas bij YoSoy, betaalbaar en goed eten, restaurant stond oa vermeld in capitoolgids en de yes van mn zusje).
Dag 4: Berliner Zoo (8.-). 3 uur rondgewandeld. Toen we binnen waren zou en moest ik eerst naar Knut 
![]()
 Daar aangekomen 2 foto's gemaakt en plop, Knut vond het schijnbaar leuk om door het zand te rollen.  
![]() 
  ![]()
  Enorm lachwekkend moment, veel mensen hadden nog net wél een foto, veel anderen hebben de rest van de dag alleen nog maar foto's van een zwarte knut kunnen maken 
![]()
 Daarna naar de Gedachtniskirche en de kurfurstendamm een stuk afgelopen. Vervolgens naar de Potsdammerplatz en Sony Center, doorgelopen naar de Gemäldegalerie. Gratis entree vanaf 18u op donderdag dus moesten we nog ff een uurtje wachten. Ik ging ff in het gras liggen en heb gelijk een uur gepit 
![]()
Toen wilden we gaan eten bij de Solar club (!!), in zo'n achterafsteegje dus gevonden, dubieuze binnenkomst in onze toeristenkleding incl. fotocamera nog om (waarom verteld niemand hier dat iedereen daar in nette avondkleding zit te eten? 
![]() 
 ![]()
), enfin het zat voor 14 dagen vooruit al volgeboekt. We mochten wel aan een tafeltje eten waar de mensen pas later zouden komen maar dat was niet aan het raam 
![]()
 Dus toen richting Nokaliviertel en daar aan het water gegeten, daarna de tv toren op gegaan rond uurtje of 23u, om nog een rondje over Alexanderplatz te lopen. Dit was een beetje een drukke dag 
![]()
Dag 5: We wilden eerst misschien met NB zo'n guided tour toen naar Sachenhausen. Echter we dachten voor 11,- pp kunnen we dat zelf ook wel. Dus wij daar naartoe. Met z'n 4'en één audio tour á 3,- genomen en dat ging net zo goed. Kan je tenminste ook nog op je gemak gaan zitten en ff wat eten/drinken wanneer je wilt. Na Sachenhausen naar het museum onder dat Joods Monument gegaan en vervolgens weer gepilst en uit eten gegaan bij een Mexicaan in Prenzlberg.
Dag 6: Eerst naar Joodse begraafplaats, deze werd echter net compleet verbouwd dus waren we zo weer weg. Jammer dat Herta uit moest spelen, maar ik wilde toch even het Olympisch stadion bekijken, dus zo gezegd zo gedaan. Toen hadden we zo ongeveer alles wel gezien wat we wilden zien, dus zijn we een middagje gaan wandelen over Pfaueninsel (de bus vanaf Wannsee en dan met de pond over). Was an sich best relaxed alleen begon het keihard te regenen net nadat we ff gepiknicked hadden 
![]()
 Dat eiland zelf stelt ook niet zoveel voor, als je ff een middagje iets anders wilt kun je denk ik beter in een stadspark gaan wandelen. Later nog even langs Schloss Charlottenburg gelopen, 2 currywursten gegeten en alles in gaan pakken. Wederom gaan eten in Prenzlberg, geeïndigd bij een cocktailbar waar de dames  een 1L pul cocktail bestelden á 12,- (ze keken ons aan alsof we gek waren geworden), en de heren vrolijk doorgingen met de halve liter berliner pils.
Dag 7: hop, de rest gepakt en richting hauptbahnhof, met de stoptrein naar Dresden, keertje of 29x gestopt ofzo, maar wél goedkoop én relaxed zitten in de trein 
![]()
Dus wat vind ik van Berlijn: Genoeg te doen, je kunt er goedkoper eten als hier. We hebben elke avond niks te klagen gehad over het eten. De drank is goedkoop (zo'n 3 - 3,30/halve liter), de Berlijners zijn enorm aardig, we zijn echt meerdere malen aangesproken toen we weer eens met een kaart stonden te zoeken. We hadden alleen geen tijd meer om nog op stap te gaan (cq ik had geen zin om brak in Dresden aan te komen), dat doe ik volgende keer wel. Al met al dus zeer geslaagd 
![]()