Speed is klaar met Tost, Berger
Coureur vertelt 'de waarheid'
[24-07] Scott Speed berust in het feit dat de Grand Prix van Europa mogelijk zijn laatste in dienst van Scuderia Toro Rosso was. Sterker nog, hoeveel geld hem ook wordt geboden, met de huidige teamleiding wenst hij niet meer te werken.
Speed geeft zijn kijk op wat er is voorgevallen.
Speed behoorde tot de groep coureurs die de race op de Nürburgring in de grindbak eindigden, maar het lijkt erop dat de consequenties voor de Amerikaanse coureur veel groter zijn dan voor de anderen.
Nadat hij terugkeerde in de pitstraat, was hij betrokken bij een handgemeen met Toro Rosso-teambaas Franz Tost. De coureur hield er in gesprek met journalisten zijn mond over, maar uiteindelijk lekte het verhaal via andere kanalen alsnog uit.
Tost vertelde in het dagblad Blick dat hij Speed slechts op zijn schouder tikte. En daar reageert Speed nu op zijn beurt weer op, hij wil graag zijn kant van het verhaal vertellen. Onderweg naar Mugello voor het nodige testwerk sprak hij met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper over wat er in de Eifel allemaal is gebeurd en wat de mogelijke gevolgen daarvan zijn.
,,In eerste instantie wilde ik er niet mee naar de pers stappen omdat Franz zich na de race een kwartier lang heeft verontschuldigd voor zijn gedrag. Voor iedereen was duidelijk dat hij veel te ver was gegaan”, zei Speed vanmiddag.
,,Maar nu het verhaal is uitgekomen en hij ontkent wat er is gebeurd, heb ik er genoeg van. Dit is de zoveelste keer dat Franz of (mede-eigenaar) Gerhard (Berger, red.) de media gebruiken om mij en Tonio Liuzzi te beschadigen.”
,,En ik weet dat mijn visie Red Bull gaat beschadigen, en dat is helemaal niet mijn intentie, omdat Dietrich Mateschitz en Red Bull me altijd enorm hebben gesteund. Zij zijn de reden achter alles wat ik heb bereikt in de autosport.”
,,Maar met name Franz Tost is de controle kwijtgeraakt. Feit is dat toen we de pitmuur verlieten, Franz furieus was dat ik was gecrasht in de eerste bocht, nog afgezien van het feit dat bijna iedere coureur die achter Button reed precies hetzelfde overkwam, waaronder Lewis Hamilton en Nico Rosberg.”
,,Hij (Tost, red.) was boos dat ik eraf schoot. Toen ik hem vroeg naar de pitstop, zei hij: 'dat maakt niet uit omdat jij crashte'. En vervolgens luisterde hij niet naar de kritiek die ik uitte op het team naar aanleiding van een slechte pitstop. Hij probeerde mij de schuld te geven van de pitstop.”
Speed schiet de grindbak in.,,Daarna draaide ik me om en liep ik naar de garage, en ik veronderstel dat hij me inhaalde. Toen hij mij bereikte, sloeg hij me met gesloten vuist midden in mijn gezicht. Iedereen in het team zag het.”
,Aangezien ik de garage verliet volgde hij me toen tot achter de afscheiding, wat niemand van het team kon zien. Hij greep me aan de voorzijde van mijn shirt, trok me in de rondte, mijn overall scheurde een beetje en duwde me tegen de muur.”
,,Daarna was mijn enige reactie terug te gaan naar het midden van de garage en hem vragen of hij me in het zicht van anderen wilde slaan.”
Heeft iemand gezien wat er gebeurde toen hij jou greep?
Speed: ,,Een paar mensen, ja. Hij greep me precies onder mijn hals, op mijn brandwerende t-shirt en trok me naar voren en naar achteren, liet toen los en duwde me tegen de muur achter de plek waar de auto's staan. Er zijn twee mensen van het team die dat hebben gezien, en een ander persoon.”
Wat gebeurde er daarna – is het waar dat je naar Gerhard ging om er wat van te zeggen?
,,Meteen na dat voorval was ik furieus, zoals je je vast kunt voorstellen. Ik liep naar de pitmuur en wilde iedereen informeren over wat er was gebeurd. Dus ik keek naar de teammanager, de technisch-directeur en Gerhard Berger en vertelde hen dat wanneer mijn teambaas me nog één keer zou aanraken, ik hem zou neerslaan.”
,,Zij zeiden: 'Ok, laten we allemaal even kalmeren'. Dat vond ik best. Ik ging naar mijn kamer (in het motorhome, red.) en daar ben ik tot na de race gebleven. Op dat punt kwamen Gerhard en Franz terug. Franz was gekalmeerd en spendeerde het volgende kwartier aan sorry zeggen.”
En toen was de kous af, wat jou betreft?
,,Yeah, op dat moment had ook ik een bespreking met Gerhard, en het was zeer duidelijk dat zij anders denken over wat er allemaal mogelijk is als je in de auto zit, en ze blijven met hun vinger wijzen naar hun coureurs totdat ze ons aan de kant kunnen schuiven. Precies zoals ze willen.”
En na zondag heb je beiden niet meer gesproken?
,,Nee, met niemand.”
Wat is jouw mening over wat er in de race gebeurde?
,,In de situatie, als je naar de feiten van de race kijkt, is er één fout gemaakt en daarvan was het team bij de pitstop de schuldige. We kwamen naar binnen, maar het werd wat chaotisch omdat ik Tonio in de laatste sector van de baan passeerde, en het team had er vervolgens 65 seconden voor nodig om uit te vogelen hoe ze de banden op de auto moesten vervangen. Precies hetzelfde overkwam Felipe Massa en Kimi Raikkonen, omdat Kimi de pit-ingang miste, maar zij konden een pitstop doen binnen een halve minuut.”
Speed en Berger toen alles nog koek en ei was.,,Het team beging een grote fout en niemand wilde daar de verantwoordelijkheid voor nemen. Feit is dat toen ik aankwam in de eerste bocht, ik totaal geen kans had om op de baan te blijven. Ik remde driehonderd meter voor de bocht en pas in de grindbak minderde ik snelheid.”
,,Ik aquaplaneerde het hele stuk voor de bocht zoals bijna iedereen na Jenson gebeurde. Ik kan niet zeggen dat ik een fout maakte, het was gewoon niet mogelijk om je te realiseren wat er gebeurde.”
,,Het was niet zozeer dat je net naast het circuit terechtkwam, ik reed op een plek die totaal niet veilig was om te rijden. Na dat incident kwam de safetycar naar buiten en ging niemand meer met hoge snelheid op de hairpin af.”
Maak je je zorgen over je toekomst met het team?
,,Mijn relatie met Red Bull, dat is eerlijk gezegd het enige waar ik me zorgen over maak. Franz en Gerhard zijn oneerlijk tegenover de media en ik vrees dat dat mijn relatie met Red Bull misschien heeft beschadigd.”
,,Red Bull is ongelooflijk goed voor me geweest en ik denk dat we goed bij elkaar passen, het is enorm spijtig als twee mensen dat kapot kunnen maken.”
,,Wat betreft mijn toekomst in de Formule 1, je kunt me niet genoeg geld betalen om voor deze twee mensen te racen. Als ik onderdak zou kunnen vinden bij een ander team, dan zou ik dat geweldig vinden, maar ik wil ook best iets anders doen met Red Bull. Ook buiten de Formule 1. Zoals ik al zei, mijn relatie met Red Bull is altijd fantastisch geweest.”
Maar je voorziet dus dat er deze week nog van alles gaat gebeuren, met misschien wel als gevolg dat je niet rijdt in Hongarije?
,,Ik denk dat je met deze twee nooit iets zeker weet. Ieder verhaal dat links of rechts weer opdook was altijd al een verrassing omdat ze alles achter je rug om doen.”
En het is in orde dat dit allemaal on record is?
,,Uiteindelijk is dit wel de waarheid, en ik vond het tijd dat dit bekend werd.”
AC/KVN
Bron:
www.formule1.nl--> Dat is lekker gegaan daar bij STR zondag haha.