Misschien, ik denk er nog even over na. Competities zijn niet mijn ding, rijtjeshuizen tuintjes wel.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 23:00 schreef Elseetje het volgende:
Doe maar mee, ik weet zeker dat het een mooie afwisseling is!
quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:51 schreef Bluezz het volgende:
De buren zijn aan het verhuizen, en ik zag nog maar steeds hun oude tuinbank staan...
ik gisterenavond brutaal een briefje door de deur geschoven, Stél dat jullie die oude tuinbank bij het grof vuil zetten, weet ik er wel een leuk plekje voor![]()
Komen we vanavond terug van een verjaardag.... staat de tuinbank in ónze tuin![]()
Zal hem morgen even op de kiek zetten
Oh ja, dat is leukquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:34 schreef Bluezz het volgende:
Het is een oude verweerde hoor, maar het lijkt me leuk om hem op een lelijk plekje voor deconiferen
te zetten, met planten erop
Neeeeeeeeeeeeee geen klimopquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:37 schreef senesta het volgende:
[..]
Oh ja, dat is leuk![]()
Of een plant er doorheen laten groeien, een klimop of zo.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:39 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Neeeeeeeeeeeeee geen klimopDaar is het huis en tuin al van vergeven
![]()
Geen idee! De bloemen lijken op de bloemen van de lampepoetser. Ze zijn snoeproze en hij bloeit zeer uitbundig.quote:
Mooi hoor.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 23:24 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Geen idee! De bloemen lijken op de bloemen van de lampepoetser. Ze zijn snoeproze en hij bloeit zeer uitbundig.
Als het warm is hangen de blaadjes slap in de namiddag en avond.
Hij was wel poepieduur E125,- toen we hem 2 jaar geleden kochten maar we vielen beide voor de bloem en de kleur.
Ik heb vorig jaar wat afgesproeit maar de blaadjes kwamen niet overeind. Blijkt dat het een eigenschap is van de boom. Blijft het lachertje hier. "Kijk nou toch eens mam, moet je niet sproeien?"![]()
Ben zelf ook maar gaan zoeken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 23:26 schreef senesta het volgende:
[..]
Mooi hoor.
Ik ga eens zoeken misschien dat we nog kunnen achterhalen wat voor boom het is![]()
De tekst is van: http://www.bomenonline.nl/quote:Albizia julibrissinPerzische slaapboom
Omschrijving
Een boom met een Middellandse Zee-karakter. Daar wordt hij ook veel aangeplant. In Nederland is hij goed winterhard. Alleen willen jonge twijgen nog wel eens een stukje in vriezen. Hij bloeit uitbundig en is goed windbestendig, ook langs de kust.
Vereisten
Doet het vrijwel op elke grondsoort en verdraagt droogte.
De boom is goed te snoeien, omdat hij een open tot halfopen karakter heeft en vaak geen doorgaande top heeft.
Eigenschappen
Max. hoogte 5 m.
Kroon Omgekeerd eivormig - breed
Treurvorm Licht treurend
Kroondichtheid Open
Grofheid van het blad Fijnbladig
Kleur van het blad (Groen - Licht)
Verdraagzaamheid verharding Verdraagt geen verharding
Verdraagzaamheid vochtigheid Verdraagt een droge standplaats
Vorstgevoelig?
Windgevoelig?
Niet gevoelig voor strooizout?
Geschikte tuinen Parken en grote tuinen
Geschikte grondsoorten Klei
Zand
Sierwaarde Bladvorm
Bloem(en)
Maten en prijzen
De boom wordt niet veel gekweekt, maar is toch redelijk leverbaar in allerlei maten.
Toen kwam ik deze tekst ook nog tegen!quote:Het is heel leuk om te zien hoe bij schemer de bladeren allemaal dicht gaan, vandaar de naam Perzische slaapboom. Hij bloeit in de periode juli - augustus, ...
Mooi hè? Ik moest gelijk aan jou denken toen ik ze zag staan.quote:Op maandag 3 september 2007 15:22 schreef senesta het volgende:
Wauw!
Mooi zeg!
Wat zijn die stammen ook mooi dik he?
Super foto elseetje![]()
Zo, die is toch ook behoorlijk groot aan het worden!quote:Op maandag 3 september 2007 15:38 schreef senesta het volgende:
Vreemde bloeiwijze hebben bananen eigenlijk he?
Ik ben benieuwd of ik de mijne nog in bloei krijg, dit jaar zeker niet meer, maar wie weet volgend jaar![]()
[afbeelding]
Nopequote:Op maandag 3 september 2007 15:04 schreef Xebber het volgende:
Bluezz, meid, heb je die coniferen d'r nou nog niet uit?
Nee. Ik kan niet kiezen.quote:Op vrijdag 7 september 2007 11:26 schreef senesta het volgende:
Heeft iedereen hier al gestemd?
Gouden Tuinkabouter 2007 STEM-topic
Thanx!!!quote:Op zaterdag 8 september 2007 21:24 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Senesta, leuk die UFO's (unidentified flowering objects).
De eerste foto, met die diepblauwe kleur is volgens mij een ridderspoor. Zal wel een kadootje van de buren of een vogeltje zijn.
De tweede foto lijkt mij veldereprijs. De bloempjes lijken wat op longkruid, maar gezien het blad en de bloeitijd is dat het zeker niet. Vandaar, ereprijs.
quote:Op zaterdag 8 september 2007 23:47 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Eensch! Waar haal je die zo ineens vandaan?
http://www.ecocam.com/mview.php?id=MB14050&ln=NL
1,5 mtr niet zo hoog dus!quote:Op zaterdag 8 september 2007 19:45 schreef senesta het volgende:
Mooi zeg!
Hoe hoog is die?
Overgens hebben we ook een levendig brugmansia topic![]()
An angel's trumpet
is deze van een stekje? of 2e jaars?quote:Op zaterdag 8 september 2007 18:19 schreef it_was_me het volgende:
Mijn brugmansia staat zo mooi in bloei en de volgende knoppen zijn alweer zichtbaar.
[afbeelding]
Mooi elseetje, maar je mag ze ook hier plaatsen hoorquote:Op zondag 16 september 2007 23:12 schreef Elseetje het volgende:
Ik heb weer een paar bloemetjes in m'n fobo gezet.Fotoboek
Maar dan moet ik ze ergens uploaden... Dat is dubbele moeite...quote:Op maandag 17 september 2007 10:37 schreef senesta het volgende:
[..]
Mooi elseetje, maar je mag ze ook hier plaatsen hoor![]()
Van die close ups van bloemen met prachtige kleuren zijn altijd welkom![]()
Maar je hebt ze al in je fotoboek geupload, toch?quote:Op maandag 17 september 2007 11:34 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Maar dan moet ik ze ergens uploaden... Dat is dubbele moeite...Ik zal vanavond ofzo wel even kijken.
Wat, kan je dat direct linken?quote:Op maandag 17 september 2007 11:37 schreef senesta het volgende:
[..]
Maar je hebt ze al in je fotoboek geupload, toch?
Kijk maar: http://fotoboek.fok.nl//userpics/159174/010.jpg
Goed he?quote:
En mij een beetje het gevoel geven dat ik heel erg blont ben hè?quote:Op maandag 17 september 2007 12:30 schreef senesta het volgende:
[..]
Goed he?![]()
Wist het ook niet tot vanochtend hoor![]()
quote:
Hey, daar was ik ook vandaag.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:53 schreef bonootje het volgende:
Hoi hoi , vandaag in de Efteling zagen wij een mooie bloeiende plant, die zowel als lage plant en op stam in een perk stond. WIj konden er alleen niet achter komen wat voor plant het is, wie oo wie wel ????
bvd, Roland
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
kijk kijk, dan kan het zijn dat je ze ook wel hebt zien staan... althans als je in het sprookjesbos bent geweestquote:
Heb een mailtje naar de Efteling gedaan en weet nu wat het is : Lantara camara 'Kolibri Red'quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:53 schreef bonootje het volgende:
Hoi hoi , vandaag in de Efteling zagen wij een mooie bloeiende plant, die zowel als lage plant en op stam in een perk stond. WIj konden er alleen niet achter komen wat voor plant het is, wie oo wie wel ????
bvd, Roland
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
helemaal gelijk.... tpye futojequote:Op zondag 28 oktober 2007 17:38 schreef kaasplankje het volgende:
Bonootje bedoeld dan zeker LantaNa camara??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselbloem
Ziet er qua bloem uit als een Anemone, maar als ik het blad zie begin ik te twijfelen.quote:Op maandag 17 september 2007 15:31 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik heb zaterdag voor een prikkie (1 euro per zakje) bloembollen gehaald bij de Praxis (en drie wat duurdere zakjes bij het tuincentrum), en ze zijn al bijna allemaal geplant ook. Eerst 71 stuks beneden, en ik heb niet eens een tuin, alleen een zooi potten voor de deurVoor het balkon heb ik 45 bollen, daarvan is zowat de helft al geplant.
Beneden heb ik alles paars (paarse en paars/witte "prins Claus" krokussen, blauwe druifjes, sneeuwroem en oosterse sterhyacintjes, plus nog twee tulpebollen die ik blijkbaar van vorig jaar had bewaard waarvan ik geen idee meer heb welke kleur ze zijn) en boven wit (krokussen, sneeuwklokjes, witte tulpjes met gele hartjes en paperwhite narcissen en ook nog narcissen van vorig jaar waarvan ik vaag het idee heb dat ze wit met oranje hartjes waren)
Dat wordt vast leuk dit voorjaar
Ook heb ik een herfsttijloos gekocht, daar heb ik nu al plezier van natuurlijk.
Nu mijn vraag: weet iemand welke plant dit is ? Toen ik hem kocht zat er een kaartje bij, maar toen ik thuiskwam was ik dat al kwijt, dus ik weet niet hoe het ding nu heet en wat 'ie nodig heeft. Ik meen me te herinneren in het tuincentrum gelezen te hebben dat het een kamerplant was die buiten kon, dus daar staat hij al zowat het hele jaar en hij geeft ook steeds opnieuw bloei, en het ding kan tegen mijn slechte zorg, dus ik wil hem wel houden. Volgens mij is er een bekendere variant die ook paars is maar met een wit ringetje om het hart, maar ik het echt niet vinden door te googelen.
[ afbeelding ]
Ik heb helemaal geen groene vingers en deze plant is ook al op sterven na dood geweest, ik heb er per ongeluk een stuk van uit de grond getrokken waardoor hij nu asymmetrisch is, ik heb hem laten verdrogen en daarna rigoreus alle lelijke en dorre blaadjes verwijderd (toen zat er nog maar 1 blaadje aan), gelukkig heeft hij zich aardig hersteld. Dit is het derde jaar dat ik planten heb en ik begin door te krijgen wat mijn behandeling overleeft, wat er dit jaar voor zorgde dat ik de hele zomer geen nieuwe planten hoefde te kopen, alles was Ruby-proof
Alleen mijn stokroos vertikte het te bloeien, als ik hier in de stad spontaan vantussen de stoep opgekomen stokrozen zie bloeien voel ik me wel een erg slechte "tuinier"
![]()
Hij heeft heel veel blad, het is zowat een struik, en hij mist ook dat "franjerandje" wat bij de meeste anemonen om het hart zit.quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:30 schreef ABgirl het volgende:
[..]
Ziet er qua bloem uit als een Anemone, maar als ik het blad zie begin ik te twijfelen.
En stokrozen bloeien pas het 2e jaar he, of is hij al 2 jaar?
Ok, dan zal het geen anemoon zijn denk ik.quote:Op zaterdag 10 november 2007 14:03 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Hij heeft heel veel blad, het is zowat een struik, en hij mist ook dat "franjerandje" wat bij de meeste anemonen om het hart zit.
De stokroos is al twee jaar. Ik ging er van uit dat hij dus wel eerdaags het loodje zou leggen, maar na zoeken op het internet lees ik dat ze ook nog weleens meer jaren mee willen (of ze dan ook bloeien vind ik niet) Deze stokroos heb ik als stekje bij het tuincentrum gekocht, bij een vriendin die in de oude binnenstad woont zag ik bij haar overburen dezelfde kleur stokrozen dus voor de zekerheid heb ik er daar maar wat zaadjes van meegenomen en gezaaid, dat is allemaal opgekomen, misschien dat die plantjes ooit nog eens voor bloei gaan zorgen hier *zucht* Ben niet de enige bij wie het niet zo vlot blijkbaar :
http://gerritensaartje.punt.nl/index.php?r=1&id=379962&tbl_archief=0
Ik zal eens proberen ze wat meer in de zon te zetten, want deze stokroos stond alleen 's ochtends in de volle zon.
hmmm een Anemone is het volgens mij zeker niet. Zou meer de richting van een soort magriet op denken.quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:30 schreef ABgirl het volgende:
[..]
Ziet er qua bloem uit als een Anemone, maar als ik het blad zie begin ik te twijfelen.
En stokrozen bloeien pas het 2e jaar he, of is hij al 2 jaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |