Ik vind een openbare school zonder meer terughoudend moet zijn met het uitdragen van welke geloofsopvatting dan ook. Helemaal in het bijzonder daar waar het godsdienstwaanzinnigen betreffen.quote:UTRECHT - Het openbare Leidsche Rijn College in Utrecht heeft een islamitische stagiair verwijderd omdat die te actief zijn geloof zou uitdragen. De betrokken stagiair heeft nu een zaak tegen de middelbare school aangespannen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Gistermiddag behandelde de CGB de klacht van de Marokkaanse student Ismaël Ait Takassit. Volgens de school waren er afspraken gemaakt dat de stagiair niet te veel en niet ongevraagd zijn geloof zou uitdragen.
Ait Takassit stelt dat hiervan geen sprake is, maar volgens de school had zijn opstelling een ,,opdringerig en bedreigend'' karakter. Zo'n tien leerlingen hadden daarover geklaagd bij de schoolleiding.
De betrokken student is een jonge orthodoxe moslim, die een lange baard draagt en vrouwen geen hand geeft. Hij volgt aan het ROC Midden Nederland de tweejarige opleiding onderwijsassistent. Nadat Ait Takassit had geprobeerd bij de Utrechtse vmbo-school Vader Rijn College een stageplek te bemachtigen, trok hij zich terug omdat hij zich negatief bejegend voelde. Daarna klopte hij bij het Islamitisch College Amsterdam aan, maar daar was geen plek. Vervolgens gaf het Leidsche Rijn College hem per november 2006 een stageplaats.
Volgens rector Peter Wind wordt Ismaël Ait Takassit gekenmerkt door zijn ,,godsdienstige gedrevenheid''. ,,Wij zien hem als iemand die heel duidelijk zijn geloof uitdraagt. Dat is in hem te prijzen, maar in zijn breedsprakigheid en overtuigdheid verliest hij uit het oog dat hij met kinderen praat.'' De school stelt dat de student, die stage liep en werkte in het open leercentrum (met onder meer computers en een bibliotheek), niet beseft dat een volwassen personeelslid of stagiair ,,niet op een gelijkwaardig niveau communiceert met kinderen van dertien of veertien jaar''.
Invalimam
De betrokken ROC-student verweert zich door te stellen dat hij nooit ongevraagd over zijn geloof is begonnen te praten. ,,Ik mocht het er niet te veel en niet ongevraagd over hebben. Dat is ook niet gebeurd, maar er waren juist veel vragen bij de leerlingen. Omdat ik islamitische opleidingen volg en in de moskee als inval-imam actief ben, kan ik daar goed antwoord op geven.'' Toen een Turkse leerling van het Leidsche Rijn College en haar Nederlandse klasgenoot volgens Ait Takassit bijzondere interesse toonden, gaf hij de twee een foldertje mee. Het betrof een uitnodiging voor een serie lezingen in de moskee in Eindhoven. Hierover kreeg de school ook klachten, alsook over het feit dat de stagiair islamitische websites bezocht.
De school wil hier geen verantwoordelijkheid voor nemen, zo verklaarde rector Wind gistermiddag tegenover de CGB. ,,Als ik leerlingen confronteer met iemand die uitgesproken opvattingen heeft, heeft dat consequenties. Verschillende leerlingen worstelen in hun puberteit met vragen rond geloof en identiteit. Ik vind dat we daarom heel voorzichtig moeten zijn met het uitdragen van geloofsopvattingen, maar ook van bijvoorbeeld politieke opvattingen.''
Wind wees er gisteren op dat 20 tot 25 procent van de leerlingen van het Leidsche Rijn College, een school voor havo en vwo, van Turkse en Marokkaanse komaf is. ,,Sommige ouders kiezen bewust voor onze openbare school en niet voor bijvoorbeeld islamitisch onderwijs, omdat zij de geloofsontwikkeling van hun kinderen zelf in de hand willen houden.''
Juiste versie
Dat is voor de school reden om ruimte te geven aan allerlei opvattingen, zolang die niet overheersend zijn. Volgens de school sprak de stagiair met leerlingen over wat de juiste versie van de islam is en wat goede moskeeën en imams zijn.
Een leerling zou erover hebben geklaagd dat zij het gevoel kreeg dat de moskee waar haar familie naartoe gaat, niet de juiste is. Zij zou zich ,,beoordeeld'' hebben gevoeld door de stagiair. Ait Takassit ontkent dit. ,,Er is alleen gesproken over stromingen in de islam, niet over wat goede moskeeën zijn.''
Docent Mario de Jong van het ROC Midden Nederland, die Ait Takassit begeleidde, zei het jammer te vinden dat zijn student zoveel wantrouwen tegenkomt. Hij trad gisteren op als informant van de commissie, en zei geleerd te hebben dat zijn ROC nog alerter moet zijn op het voorkomen van dit soort botsingen.
Ismaël werd eind januari in een gesprek met rector Wind op de hoogte gesteld van hoe sommige leerlingen zijn opstelling ervaarden. Toen dit naar het oordeel van de school niet verbeterde, besloot rector Wind op 12 maart de stage af te breken. Ait Takassit vindt dat hij hiermee is gediscrimineerd op basis van godsdienst. De CGB doet over ongeveer acht weken uitspraak in deze kwestie.
Bron: Nederlands Dagblad
Inderdaad zeg, vrijheid van meningsuiting, zolang het maar ONZE mening is!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:09 schreef CoT het volgende:
Wat doet zo'n figuur in Nederland
Ga lekker naar Iran
Het heeft niet zozeer te maken met vrijheid van menigsuiting als wel het voortdurend ongevraagd opdringen van een niet-werkgerelateerde en op z'n zachtst gezegd vrij vergaande levensfilosofie.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:16 schreef Seneca het volgende:
[..]
Inderdaad zeg, vrijheid van meningsuiting, zolang het maar ONZE mening is!
quote:Ait Takassit stelt dat hiervan geen sprake is, maar volgens de school had zijn opstelling een ,,opdringerig en bedreigend'' karakter. Zo'n tien leerlingen hadden daarover geklaagd bij de schoolleiding.
quote:Sommige ouders kiezen bewust voor onze openbare school en niet voor bijvoorbeeld islamitisch onderwijs, omdat zij de geloofsontwikkeling van hun kinderen zelf in de hand willen houden.''
Tja.... als het 'normale' lesprogramma vervalt in vragen over vragen over van alles en nog wat... vanwege uiting van het geloof dan gaat er iets goed mis.quote:De betrokken ROC-student verweert zich door te stellen dat hij nooit ongevraagd over zijn geloof is begonnen te praten. ,,Ik mocht het er niet te veel en niet ongevraagd over hebben. Dat is ook niet gebeurd, maar er waren juist veel vragen bij de leerlingen.
Vrij vertaald, ongecontroleerde en onbeheersbare zendingsdrift. Sommige mensen die eenmaal op dreef komen gaan helemaal los...quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tja.... als het 'normale' lesprogramma vervalt in vragen over vragen over van alles en nog wat... vanwege uiting van het geloof dan gaat er iets goed mis.
Maatschappelijk prima..... maar voor een beta insteek behoorlijk funest.
Geldt dat niet voor zo ongeveer elk geloof? Er zijn ook tientallen verschillende vormen van het Christendom, omdat al die christenen elkaar de tent uitvochten.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:06 schreef damian5700 het volgende:
Verder valt op dat de arrogantie van sommigen 'gelovigen' zover reikt, dat het groepen binnen de eigen religie diskwalificeert.
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:09 schreef CoT het volgende:
Ga lekker naar Iran
Wat een ondoordachte debiele opmerking zegquote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:09 schreef CoT het volgende:
Ga lekker naar Iran
Ja, ik denk dat dit zo ongeveer voor elke religie zou kunnen gelden.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:43 schreef k_man het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor zo ongeveer elk geloof? Er zijn ook tientallen verschillende vormen van het Christendom, omdat al die christenen elkaar de tent uitvochten.
Sure, maar we hadden het hier over het land uitzetten. Dat vind ik wel even wat anders dan een contract niet verlengen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:18 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Het heeft niet zozeer te maken met vrijheid van menigsuiting als wel het voortdurend ongevraagd opdringen van een niet-werkgerelateerde en op z'n zachtst gezegd vrij vergaande levensfilosofie.
Als ik op mijn werk iedereen tot gekmakens toe lastig val met mijn hobbies wordt er op een gegeven moment ook vriendelijk gevraagd of ik niet eens aan het werk moet, en als ik dan toch volhard in mijn gedrag wordt m'n contract ook niet verlengd.
Idd, zeker als het om een openbare school gaatquote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:15 schreef BasEnAad het volgende:
Er hebben tien leerlingen geklaagd. Het totale aantal mensen dat zich aan hem ergerde was dus nog tien keer zo groot. De stagair heeft zich dus opdringerig gedragen en moet eruit.![]()
Omdat het CGB een verzameling extreem linkse gekken is, kan ik de uitslag al raden: de moslim is onterecht verwijderd. Doordat de school hem verwijderd heeft, heeft de school meegedaan aan de demonisatie van moslims De school opent de poorten naar een Auschwitz voor moslims!quote:De betrokken stagiair heeft nu een zaak tegen de middelbare school aangespannen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).
De schoolboeken van tegenwoordig zijn ook erg raar, hebben ze er allemaal buitenlandse namen tussengepropt zo van Fatima en Piet krijgen een kind en Youssef en Marie gaan samenwonen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:05 schreef buachaille het volgende:
Mooi voorbeeld van Dawa op school: http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=201
Laatst liet iemand me een paar schoolkranten zien van zijn school in Den Haag. In ieder krantje stond wel een stukje van een moslima die verteld over haar geloof en hoe ze tot Allah was gekomen. Toen moest ik gelijk aan deze link denken.
Die hele commissie, met zijn niet-bindende uitspraken, is een totaal onnodig gesubsisieerd van uw belastingcentjes verzameling van pseudowerkelozen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:22 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Omdat het CGB een verzameling extreem linkse gekken is, kan ik de uitslag al raden: de moslim is onterecht verwijderd. Doordat de school hem verwijderd heeft, heeft de school meegedaan aan de demonisatie van moslims De school opent de poorten naar een Auschwitz voor moslims!
gaan we weerquote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:43 schreef k_man het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor zo ongeveer elk geloof? Er zijn ook tientallen verschillende vormen van het Christendom, omdat al die christenen elkaar de tent uitvochten.
alle gelovigen op een onbewoond eiland zetten en een hek eromheen gooien, probleem opgelostquote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:41 schreef CANARIS het volgende:
[..]
gaan we weer
PLeur toch een roteind op je relativisme.
LOL!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:41 schreef CANARIS het volgende:
[..]
gaan we weer
PLeur toch een roteind op je relativisme.
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:09 schreef CoT het volgende:
Ga lekker naar Iran
Ismaël Ait Takassit klinkt niet echt Iraans!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:09 schreef CoT het volgende:
Ga lekker naar Iran
Wat een onzin!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:14 schreef terrorqueen het volgende:
[..]
![]()
ok luister.. er zijn veel moslims in NL als je dat nog niet gemerkt hebt en die gaan nergens heen.. En als
er mensen zijn die het land uitgaan.. dan zijn jullie het wel.. Ik weet ..het doet pijn.. als
een "Nederlander" Heb je al lang niets meer te zeggen in dit land.. dus![]()
Mooi manier van denken, wij en/tegen zij, goed voor de algemene integratie.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:14 schreef terrorqueen het volgende:
[..]
![]()
ok luister.. er zijn veel moslims in NL als je dat nog niet gemerkt hebt en die gaan nergens heen.. En als
er mensen zijn die het land uitgaan.. dan zijn jullie het wel.. Ik weet ..het doet pijn.. als
Kun je ons een lijstje geven van de namen van de leden van de CGB, compleet met de partijen waar ze op gestemd hebben de laatste vier keer en een gezondheidsverklaring van hun huisartsen/psychiaters?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:22 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Omdat het CGB een verzameling extreem linkse gekken is, kan ik de uitslag al raden: de moslim is onterecht verwijderd. Doordat de school hem verwijderd heeft, heeft de school meegedaan aan de demonisatie van moslims De school opent de poorten naar een Auschwitz voor moslims!
Is een relkloon, lekker laten waaien.quote:
De CGB wijst bijna de helft van de klachten af hoor, maar in het nieuws en de politiek wordt natuurlijk het hardst geschreeuwd als de CGB een zaak toewijst, dus lijkt het alsof de CGB alles toewijst. Lariekoek.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 08:59 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Natuurlijk geeft het CGB die school geen gelijk.
In de wet staat iets anders. Jouw eigen definities doen er niet toe.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:42 schreef concac het volgende:
gelijke behandeling betekend gelijk met de meerderheid, en die moslim is niet in de meerderheid dus moet het maar aanpassen, en hoeft dus geen VIP behandeling te krijgen.
Bron?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:46 schreef Oksel het volgende:
Moslims.. nog even en ze zijn in de meerderheid.
dus als ik een moskee wil binnen wandelen met schoenen aan, moet dat gewoon kunnen?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:06 schreef Pool het volgende:
[..]
In de wet staat iets anders. Jouw eigen definities doen er niet toe.
Nee, voor dit soort wijsneuzerij is een heel genuanceerde wet opgesteld, met de naam Algemene Wet Gelijke Behandeling. Daarin staat precies in waar de wet wel op van toepassing is, en waarop niet.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:25 schreef concac het volgende:
[..]
dus als ik een moskee wil binnen wandelen met schoenen aan, moet dat gewoon kunnen?
ze moeten mij gelijk behandelen, en aanpassen aan mij?
![]()
quote:Artikel 3
Deze wet is niet van toepassing op:
a. rechtsverhoudingen binnen kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd, alsmede binnen andere genootschappen op geestelijke grondslag;
b. het geestelijk ambt.
valt de islam niet onder "geestelijke grondslag"?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:40 schreef Pool het volgende:
Artikel 3
Deze wet is niet van toepassing op:
a. rechtsverhoudingen binnen kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd, alsmede binnen andere genootschappen op geestelijke grondslag;
b. het geestelijk ambt.
Bedoeld wordt dat de wet niet van toepassing is op instellingen met geestelijke grondslag, dus kerkelijke organisaties en moskeeën.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:50 schreef concac het volgende:
[..]
valt de islam niet onder "geestelijke grondslag"?
aangezien het om een moslimstagiaire gaat
Algerije heeft in de jaren 30 van de vorige eeuw ook de marokkaanse immigranten de grens over geschopt omdat ze te lastig waren. Dus jij denkt dat dat hier niet kan gebeuren?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:14 schreef terrorqueen het volgende:
[..]
![]()
Gaat alleen op als je alleen het verhaal van de stagair geloofd, en dus denkt dat de school de klachten "bedenkt".quote:Op maandag 16 juli 2007 15:57 schreef Devano het volgende:
Als ik het verhaal zo lees, valt de stagair in kwestie bijzonder weinig te verwijten.
Aanpassen betekent kennelijk niet dat je Nederlands kunt schrijven.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:42 schreef concac het volgende:
Ggelijke behandeling betekendt gelijk met de meerderheid, en die moslim is niet in de meerderheid dus moet het hij zich maar aanpassen, en hij hoeft dus geen VIP-behandeling te krijgen.
Een volstrekt belachelijke vergelijking, die alleen door een etnomasochist gemaakt kan worden. Probeer de OP nog eens te lezen. Ja, le-zen. Wanneer hoorde jij voor het laatst van een christelijke leerkracht op een openbare school, die leerlingen probeert te bekeren, die foldertjes uitdeelt voor z'n kerk, die de kerk waar anderen heengaan als minderwaardig bestempelt, die zich kleedt in een jurk, die een baard van 30cm heeft en die vrouwen geen hand geeft? Je moet het lef maar hebben om bij het lezen van zoveel stupiditeit uit te vallen tegen christenen in plaats van de moslim in kwestie.quote:Op maandag 16 juli 2007 17:49 schreef Megumi het volgende:
Ik vraag me af wat er was gebeurd als het om een christenhond ging. Met het CDA in de regering.
Tja daaruit blijkt maar weer dat je in het verre Texas weinig merkt van jehova getuigen enz die je continu lastig vallen.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:12 schreef StefanP het volgende:
[..]
Een volstrekt belachelijke vergelijking, die alleen door een etnomasochist gemaakt kan worden. Probeer de OP nog eens te lezen. Ja, le-zen. Wanneer hoorde jij voor het laatst van een christelijke leerkracht op een openbare school, die leerlingen probeert te bekeren, die foldertjes uitdeelt voor z'n kerk, die de kerk waar anderen heengaan als minderwaardig bestempelt, die zich kleedt in een jurk, die een baard van 30cm heeft en die vrouwen geen hand geeft? Je moet het lef maar hebben om bij het lezen van zoveel stupiditeit uit te vallen tegen christenen in plaats van de moslim in kwestie.
Volgens mij staan die nooit voor de klas.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:17 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tja daaruit blijkt maar weer dat je in het verre Texas weinig merkt van jehova getuigen enz die je continu lastig vallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |