als tien leerlingen klagen dan heb je echt iets gedaan dat opvalt.
Al moet je wel kijken naar de leerlingen zelf, in dit geval blijkt dan al snel dat het niet alleen lelieblanke kinderen zijn die hebben geklaagd, en ze van verschillende achtergronden komen, waaronder een Islamitische achtergrond.
Overigens is het als stagiair te dom voor woorden om religieus wervingsmateriaal bij de hand te hebben en het uit te delen aan leerlingen in de leeftijdscatagorie van 12 tot 18 jaar. Als ze je op dat betrappen, dan kun je er donder op zeggen dat je in de problemen komt, en dat geld net zo hard voor christelijk materiaal.
Dat soort subversieve propaganda mag je nooit als docent of assistent aanbieden buiten de context van een les. Je kunt een folder wel laten zien in het kader van levensbeschouwing, maar dan nog is het binnen een aangepaste context die naast een gelijke behandeling van andere geloofsovertuigingen staat, en dus geen overduidelijke voorkeur geniet. Het verspreiden van dat soort materiaal buiten lessen om, met als doel mensen te overtuigen, geeft aan te handelen vanuit een agenda die buiten de persoon om staat.
Het is niet te vergelijken met het aangeven van een Star-Wars bijeenkomst, of een auto of stripbeurs, want dat zijn hobbies, interesses, dit betreft een geloofsovertuiging, met waarden en normen die het leven op een aantal fundamentele vlakken raakt en verandert. Een hobby is vrijblijvend, kan los worden gelaten, een religie is dat zelden en geeft niet de vrijheid om opgegeven te worden.
De achtergrond van de stagiair speelt ook daarin een grote rol. Inval-imam, dat geeft te kennen dat hij een geloofsgemeenschap dient op een niveau dat voorbij een bepaalde grens van individuele vrijheid ligt. Als hij die taak met zich meeneemt en uitvoert buiten die context dan is hij de persoon die fout ligt, niet de opleiding of de school.
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!