heb ik je beledigd, zwartje?quote:
Dat is mijn opa jaquote:Op zondag 8 juli 2007 01:13 schreef gelly het volgende:
[..]
De Taurans ken ik ook wel .. (Roden) Is je opa Max ?
Gefrustreerde MBO'er gespot.quote:
Waar heb jij last vanquote:Op zondag 8 juli 2007 00:24 schreef B_TRAVEN het volgende:
tutuhatunewavraag effe een naamsverandering aan, aap.
Wat lul jij nou weer gozer. Ooit eens gepest door een buitenlander ofzoquote:Op zondag 8 juli 2007 01:32 schreef B_TRAVEN het volgende:
[..]
ik denk niet dat jij iets over het nederlands en zijn namen mag zeggen.
Taukai!quote:Op woensdag 11 juli 2007 10:19 schreef LOCALMOTION het volgende:
Als een Molukse (= mijn vrouw >Halmahera--AMBOINA --- ik=Localmotion >Pacific Islander) we are proud of being associated with brothers/sisters as JaJong, Chuck_Norris, EricT , Gelly and Black_Tulip and others in this forum.fok.nl.Jullie hebben het heel goed geschreven over het Molukse volk en Indos in Nederland.De meeste Hollandse jongeren weten niet veel wat de ouderen hadden mee moeten maken,toen ze bijna 55??jaren geleden hier aankwamen.
Wel zonde,dat er toch kleuters hier op de Forum ruzie of zeiken over anderen.Lack of intelligence-brains and more. Molukkers zijn altijd Pacific Islanders geweest
en niet van het Maleise ras.I wrote this with all due respect to ALL other races.
![]()
Waarom is het triest?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 11:59 schreef LordofWar86 het volgende:
Reagerend op de OP:
Wat ik van indo's gemerkt heb is dat ze zich gewoon nederlander voelen. Ze kleden als nederlanders, praten als nederlanders en gedragen zich zo. Ondanks dat het een aziatisch volk is, best triest eigenlijk. Maar indo meisjes zijn lekker.
quote:
Indonesiërs (over het algemeen, niet alle natuurlijk) hebben hun cultuur verworpen om geaccepteerd, geassimileerd to worden in de Nederlandse maatschappij. Een indonesisch meisje, echt donker van kleur, zei eens doodleuk tegen mij dat ze nederlands is.quote:ondanks dat het een aziatisch volk is
Dat indonesische verwerpen is wel logisch, aangezien die groep namelijk gekozen heeft om als Nederlanders verder te gaan. Het gross van de indo's("indonesiers") leeft zo en ze zijn er blij mee. Laat ze lekker, ik vind het ook om te huilen maar je doet er weinig aan.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:02 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
[..]
Indonesiërs (over het algemeen, niet alle natuurlijk) hebben hun cultuur verworpen om geaccepteerd, geassimileerd to worden in de Nederlandse maatschappij. Een indonesisch meisje, echt donker van kleur, zei eens doodleuk tegen mij dat ze nederlands is.Ik stelde dat ze regelijk donker is, haar antwoord was dat haar vader in nederland geboren is.
Dat vind ik triest, zowel van Indonesiërs als van de nederlandse maatschappij die geen andere invloeden duldt. En dan doel ik niet op buitenlandse gerechten die velen van jullie vast en zeker ter sprake zullen brengen.
---
Voordat je mijn afkomst gaat raden hier heb ik een hint.
Mensen die mijn afkomst willen raden
Dat klopt, het was ook meer een observatie van mij. Niet echt een bijdrage aan de discussie in dit topic.. als je het zo kunt noemen...quote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:20 schreef EricT het volgende:
[..]
Dat indonesische verwerpen is wel logisch, aangezien die groep namelijk gekozen heeft om als Nederlanders verder te gaan. Het gross van de indo's("indonesiers") leeft zo en ze zijn er blij mee. Laat ze lekker, ik vind het ook om te huilen maar je doet er weinig aan.
Yep. Ben er nogal trots op.quote:En waarom zou ik in godsnaam je afkomst gaan willen raden![]()
Verkapt-kijk-mij-ook-een-allochtoon-zijn ofzo?
Je denkfout is dat je aanneemt dat je het hebt over Indonesiersquote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:02 schreef LordofWar86 het volgende:
Indonesiërs (over het algemeen, niet alle natuurlijk) hebben hun cultuur verworpen om geaccepteerd, geassimileerd to worden in de Nederlandse maatschappij.
Dat "loslaten" van het Indonesische was een natuurlijk proces ..logisch als je Europese vaderen hebt en opgroeit in een stukje Nederlandse cultuur..quote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:20 schreef EricT het volgende:
Dat indonesische verwerpen is wel logisch, aangezien die groep namelijk gekozen heeft om als Nederlanders verder te gaan. Het gross van de indo's("indonesiers") leeft zo en ze zijn er blij mee. Laat ze lekker, ik vind het ook om te huilen maar je doet er weinig aan.
A) Indo's, Indonesiers en Indische Nederlanders is iets anders. Veel afstammelingen van volbloed Inlanders (daar heb je dat verderfelijke woord weer) groeien inderdaad op in een Nederlandse omgeving en nemen daar ook de eigenschappen van over. Hun ouder(s) hoefden zeer zeker niet Nederlandstalig opgevoed te zijn om hun kinderen het Nederlands mee te geven. Dit is iets wat ik al een aantal keer naar voren hem willen brengen. Nog één keer dan:quote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je denkfout is dat je aanneemt dat je het hebt over Indonesiers
Je weet niet dat je het hebt over mensen van gemengde afkomst die zich op hun Nederlandse afkomst orienteerden al lang voordat men vluchtte in de vijftiger jaren.
Bijv... de meesten spraken thuis al Nederlands, de taal in het gezin dus, men was christelijk, men vierde Sinterklaas en oliebollen was een exotische lekkernij... en dat kan generaties teruggaan.
Je hebt het over Nederlanders..
[..]
Dat "loslaten" van het Indonesische was een natuurlijk proces ..logisch als je Europese vaderen hebt en opgroeit in een stukje Nederlandse cultuur..
Ook is logisch dat de generaties die in Nederland opgroeit nog verder vernederlandsen..
Er valt niks te huilen of triest te vinden..
Ja en nu zal ik je klappenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:27 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
Dat klopt, het was ook meer een observatie van mij. Niet echt een bijdrage aan de discussie in dit topic.. als je het zo kunt noemen...
heb ik je beledigd, zwartje?
Mooi, houden zoquote:
[..]
Yep. Ben er nogal trots op.![]()
Die afstammelingen - waar we het over hebben in dit topic- hadden net zo goed volbloed europese voorouders, vnl Hollandsquote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:37 schreef EricT het volgende:
A) Indo's, Indonesiers en Indische Nederlanders is iets anders. Veel afstammelingen van volbloed Inlanders (daar heb je dat verderfelijke woord weer) groeien inderdaad op in een Nederlandse omgeving en nemen daar ook de eigenschappen van over. Hun ouder(s) hoefden zeer zeker niet Nederlandstalig opgevoed te zijn om hun kinderen het Nederlands mee te geven. Dit is iets wat ik al een aantal keer naar voren hem willen brengen. Nog één keer dan:
Zeker...ook volbloed-maleistalige grootouders, maar de meesten hebben gemengde grootouders, min of meer tweetalig, maar Nederlands was en is dominantquote:Een groot gedeelte van de Indo's in Nederland stamt af van Maleistalige (groot)ouders,
Dus wel.... dat heet Indisch-Nederlands.. Men noemt zich Indisch-Nederlands...mensen weten toch zelf wel wat hun culturele identiteit is ?quote:Veel van deze (groot)ouders waren dus absoluut niet Nederlands voordat ze naar Nederland kwamen.
'woorden' is een tikfoutje, neem ik aan.?quote:B) Deze bovenstaande keuze is begrijpelijk en die vind IK om te huilen, omdat dat namelijk betekent dat deze woorden geen Maleis meer spreken en hun roots totaal verloren zijn.
http://home.wxs.nl/~vdbroeke/indo.htmquote:Mengcultuur
Hun etnische afkomst is van gemengde aard : een combinatie van Indonesische invloeden en Hollandse invloeden. In het koloniale Indië vormden de Indische mensen een tussenlaag tussen de autochtone bevolking (de inlanders) en de sociale top van Europeanen. Doordat de Indische cultuur geruime tijd sterk beïnvloed werd door de omgang met de autochtone bevolking zijn veel gewoonten, gedrag en b.v. bijgeloof bij Indische mensen sterk verwant aan de cultuur van de autochtone bevolking. Indische mensen komen voort uit gemengde huwelijken van Indonesiërs en Hollanders en zijn dragers van een in oorsprong gemengde-, doch autonome cultuur.
Ja, maar da's logisch, als ze hun cultuur/taal en dergelijke zouden behouden, dan zouden ze ook niet geïntegreerd zijn nietwaar?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:02 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
[..]
Indonesiërs (over het algemeen, niet alle natuurlijk) hebben hun cultuur verworpen om geaccepteerd, geassimileerd to worden in de Nederlandse maatschappij. Een indonesisch meisje, echt donker van kleur, zei eens doodleuk tegen mij dat ze nederlands is.Ik stelde dat ze regelijk donker is, haar antwoord was dat haar vader in nederland geboren is.
Dat vind ik triest, zowel van Indonesiërs als van de nederlandse maatschappij die geen andere invloeden duldt. En dan doel ik niet op buitenlandse gerechten die velen van jullie vast en zeker ter sprake zullen brengen.
---
Voordat je mijn afkomst gaat raden hier heb ik een hint.
Mensen die mijn afkomst willen raden
Behoud van eigen taal en cultuur en segegratie heeft niets met elkaar te maken, het ene sluit het andere absoluut niet uit. Overigens zullen Marokanen en Turken nooit (officieel...) eigen wijken krijgen, dat recht is voor als nog voorbehouden aan Molukkers alleenquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:38 schreef Elegy het volgende:
[..]
Ja, maar da's logisch, als ze hun cultuur/taal en dergelijke zouden behouden, dan zouden ze ook niet geïntegreerd zijn nietwaar?
Is het dan wel goed als Marokkanen en Turken en dergelijke zich volledig gaan assimileren? Of moeten die omwille van behoudt van identiteit volledig eigen wijken krijgen?
Da's namelijk geen integratie, maar segegratie.
Je hoeft niet je eigen taal af te stoten om Nederland goed te kunnen beheersen, lijkt mij. Het gros van indo jongeren kunnen alleen maar Nederlands en misschien een paar woorden van hun eigen inheemse taal.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:38 schreef Elegy het volgende:
[..]
Ja, maar da's logisch, als ze hun cultuur/taal en dergelijke zouden behouden, dan zouden ze ook niet geïntegreerd zijn nietwaar?
Ik heb mijn eigen niet-nederlandse cultuur/taal behouden, ondanks dat ik op een zeer jonge leeftijd hier aankwam. Ik draai ook voldoende mee met de NL maatschappij, school,studie en werk. In mijn vrije tijd ga ik zelden tot nooit om met Nederlanders, of is dat een pré om 'goed geïntergreerd' gevonden te worden.quote:Is het dan wel goed als Marokkanen en Turken en dergelijke zich volledig gaan assimileren? Of moeten die omwille van behoudt van identiteit volledig eigen wijken krijgen?
Da's namelijk geen integratie, maar segegratie.
Precies hier doelde ik ook op. Behoud van taal en cultuur kan best samengaan met het-meedoen in een andere maatschappij.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:54 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
Je hoeft niet je eigen taal af te stoten om Nederland goed te kunnen beheersen, lijkt mij. Het gros van indo jongeren kunnen alleen maar Nederlands en misschien een paar woorden van hun eigen inheemse taal.
[..]
Ik heb mijn eigen niet-nederlandse cultuur/taal behouden, ondanks dat ik op een zeer jonge leeftijd hier aankwam. Ik draai ook voldoende mee met de NL maatschappij, school,studie en werk. In mijn vrije tijd ga ik zelden tot nooit om met Nederlanders, of is dat een pré om 'goed geïntergreerd' gevonden te worden.
Hun eigen inheemse taal is gewoon Nederlands..quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:54 schreef LordofWar86 het volgende:
Je hoeft niet je eigen taal af te stoten om Nederland goed te kunnen beheersen, lijkt mij. Het gros van indo jongeren kunnen alleen maar Nederlands en misschien een paar woorden van hun eigen inheemse
Nee, nederlands is de inheemse taal van blanke nederlanders.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hun eigen inheemse taal is gewoon Nederlands..
Daar gaat het mij niet om. Wat ik mij afvraag is waarom je er zo rigide in bent dat iemand zichzelf nooit een Nederlander zouden kunnen noemen als ze niet kaukasisch zijn en hier zijn geboren.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:54 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
Je hoeft niet je eigen taal af te stoten om Nederland goed te kunnen beheersen, lijkt mij. Het gros van indo jongeren kunnen alleen maar Nederlands en misschien een paar woorden van hun eigen inheemse taal.
[..]
Ik heb mijn eigen niet-nederlandse cultuur/taal behouden, ondanks dat ik op een zeer jonge leeftijd hier aankwam. Ik draai ook voldoende mee met de NL maatschappij, school,studie en werk. In mijn vrije tijd ga ik zelden tot nooit om met Nederlanders, of is dat een pré om 'goed geïntergreerd' gevonden te worden.
Indo's zijn geen aziatisch volk..quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:27 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
Nee, nederlands is de inheemse taal van blanke nederlanders.Niet van een door nederlanders onderworpen aziatisch volk.
Paspoort lijkt mij eerlijk gezegd een nietszeggend papiertje. Nietszeggend in de zin dat het weinig uitmaakt voor je identiteit in deze geglobaliseerde wereld. En 'het voelt zo' is het gevolg van je eigen mind of state. Ik kan me ook heel erg verbonden gaan voelen met Afrika, daar gaan wonen, de taal leren maar uiteindelijk zal ik nooit afrikaan worden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:28 schreef Elegy het volgende:
[..]
Daar gaat het mij niet om. Wat ik mij afvraag is waarom je er zo rigide in bent dat iemand zichzelf nooit een Nederlander zouden kunnen noemen als ze niet kaukasisch zijn en hier zijn geboren.
Het staat in je paspoort en je voelt het zo.
Toppunt van indoctrinatie.. 'de donker getinte medemensch'.. Dat zal ik zelfs een nederlander zelden horen zeggen. Alleen een buitenlander die heel erg zijn best doen om bij de nederlanders te horen.quote:Dan zijn er altijd mensen die zeggen "ja, maar jij bent bruin/geel/whatever en/of je ouders komen hier niet vandaan _DUS_ kan je ook nooit een Nederlander worden, pas over tig generaties kan er gezegd worden dat het Echte Nederlanders zijn.
Het grappige is, dat het voornamelijk de donker getinte medemensch deze gedachte aanhangt. Waarom zo krampachtig vasthouden en dat ook aan anderen opleggen begrijp ik niet.
Ik ga eigenlijk nooit met 'nederlandse' mensen om, ik heb alleen maar niet-nederlandse blanke en negroïde vrienden. Hoewel ik vroeger op school omringd was met nederlanders klikte het nooit omdat ik helemaal niks met ze heb. Ik ben dan ook gewoon Buitenlander.quote:Ik ga eigenlijk nooit met "donkere" mensen om, ik heb alleen maar blanke vrienden. Simpelweg omdat er weinig donkere mensen in mijn omgeving zijn en ik ook helemaal niks met ze heb, eigenlijk. Ik ben dan ook gewoon Nederlander
Wat is het verschil tussen het zeggen dat je een bepaalde identiteit hebt gebaseerd op papieren en gevoel en visie op de globale samenleving en anderen die zeggen dat je dat niet kan hebben vanuit hun gevoel en papieren en visie op de globale samenleving? Waarom zou het ene prevaleren boven het andere?quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:35 schreef LordofWar86 het volgende:
[..]
Paspoort lijkt mij eerlijk gezegd een nietszeggend papiertje. Nietszeggend in de zin dat het weinig uitmaakt voor je identiteit in deze geglobaliseerde wereld. En 'het voelt zo' is het gevolg van je eigen mind of state. Ik kan me ook heel erg verbonden gaan voelen met Afrika, daar gaan wonen, de taal leren maar uiteindelijk zal ik nooit afrikaan worden.
[...]
Ik wil ook best zwartjes zeggen heurquote:Toppunt van indoctrinatie.. 'de donker getinte medemensch'.. Dat zal ik zelfs een nederlander zelden horen zeggen. Alleen een buitenlander die heel erg zijn best doen om bij de nederlanders te horen.
Ik lees het vanavond welquote:Ik ga eigenlijk nooit met 'nederlandse' mensen om, ik heb alleen maar niet-nederlandse blanke en negroïde vrienden. Hoewel ik vroeger op school omringd was met nederlanders klikte het nooit omdat ik helemaal niks met ze heb. Ik ben dan ook gewoon Buitenlander.![]()
Helaas duty calls, reageer vanavond misschien nog wel.
quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hun eigen inheemse taal is gewoon Nederlands..
Niet ?quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:52 schreef EricT het volgende:
[..]
Nederlands is dus niet de inheemse taal
Nederlands was voor een bepaalde groep wel de dominante taal, voor een grote groep ook niet. Het Petjoh was veel gebruikelijker, deze taal met Maleise grammatica en veel Nederlandse woorden wordt nu totaal niet meer gebruikt bijna niemand spreekt het nog het taaltje van Tante Lien is geen petjoh, maar meer Indisch-Nederlands oid. Verder was het Malayu Tangsi in zwang onder KNIL-soldaten (niet alleen Molukkers, maar alle KNIL-soldaten) deze vorm van Maleis is erg informeel (je kan het zelfs laag noemen..) en kent woorden en uitdrukkingen uit geheel Nederlands-Indie. De meeste Molukkers die nu nog Maleis hanteren gebruiken deze vorm.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet ?
Voor Indische Nederlanders wel, vroeger was het de dominante taal in de groep naast dat men ook veel Maleis/Javaans..etc sprak.
Nu kent de meerderheid nauwelijks Maleis..
Neee.. gemiddeld genomen voor de gehele groep was Nederlands de dominante taal.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:11 schreef EricT het volgende:
Nederlands was voor een bepaalde groep wel de dominante taal, voor een grote groep ook niet. Het Petjoh was veel gebruikelijker, deze taal met Maleise grammatica en veel Nederlandse woorden wordt nu totaal niet meer gebruikt bijna niemand spreekt het nog het taaltje van Tante Lien is geen petjoh, maar meer Indisch-Nederlands oid.
Desondanks bleven indo-europese knillers ook onderling hun eigen talen spreken, met een dominante rol voor het Nederlands,,, die immers ook een hogere sociale status had.quote:Verder was het Malayu Tangsi in zwang onder KNIL-soldaten (niet alleen Molukkers, maar alle KNIL-soldaten) deze vorm van Maleis is erg informeel (je kan het zelfs laag noemen..) en kent woorden en uitdrukkingen uit geheel Nederlands-Indie. De meeste Molukkers die nu nog Maleis hanteren gebruiken deze vorm.
Dit tangsi-voorbeeld zou best op kunnen gaan voor Molukse Knillers, niet voor Indische Nederlanders.quote:Het beroep en de woonplaats van de (groot)ouders van de indo's in Nederland hebben de taal bepaald die ze spraken. Zaten ze in het leger dan spraken ze Tangsi, ook thuis.
Je maakt een typische fout van Molukse jongeren..je gooit Indische Nederlanders en Indonesiers op een hoop.. Dat is de verhollandsing van Molukse jongeren. De 1e en 2e generatie kent het verschil wel.quote:Helaas spreken Indo(nesiers) in Nederland nauwelijks nog hun eigen taal
De herinvoer van het Diets...? Wat bedoel je? Of bedoel je de erkenning van het Plat-Duutse taalgebied?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:11 schreef EricT het volgende:
Taal vind ik zelf erg belangrijk, een taal kan je onderscheiden van een groep en dat geeft houvast. Een aantal Molukse jongeren (waaronder ikzelf) proberen hierin zover te gaan dat we het gebruik van een oude taal stimuleren, om zo het onderscheid tussen Indo(nesier)s en Molukkers te vergroten. De Molukken hebben een compleet eigen vorm van het Maleis wat bijna niemand meer kent in Nederland (minder dan 1000 sprekers in Nederland schat ik). Je kan dit bovenstaande vergelijken met de herinvoer van het Diets in Nederland.
Laat maarquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Neee.. gemiddeld genomen voor de gehele groep was Nederlands de dominante taal.
Een gemiddelde is een gemiddelde dwz er waren dus wel families die thuis meer Maleis spraken dan Nederlands.
Petjoh is ook te beschouwen als een Nederlandse taalvorm overigens, maar Petjoh-taalvormen verdwenen steeds meer na 1900 door verbetering van het onderwijs.
Vergelijk dit met de verdwijning van de dialecten in Nederland.
Tante Lien doet idd niet het Petjoh, maar een karikatuur van Nederlands opzun Indisch..
[..]
Desondanks bleven indo-europese knillers ook onderling hun eigen talen spreken, met een dominante rol voor het Nederlands,,, die immers ook een hogere sociale status had.
[..]
Dit zou best op kunnen gaan voor Moluks Knillers, niet voor Indische Nederlanders
[..]
Je maakt een typische fout van Molukse jongeren..je gooit Indische Nederlanders en Indonesiers op een hoop.. Dat is de verhollandsing van Molukse jongeren. De 1e en 2e generatie kent het verschil wel.
Indo's in Nederland spreken hun eigen taal... dat zeggen ze zelf.. dat doen ze ook, nl het Nederlands..
Ik bedoel hiermee, dat het gebruik van deze oude Moluks-Maleise taal te vergelijken is met de herinvoer van het Diets. Of te wel, de invoer van een oude maar dode taal in het Nederlandse taalgebied. Niet dat dat ook zo gedaan wordt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:39 schreef Karrs het volgende:
[..]
De herinvoer van het Diets...? Wat bedoel je? Of bedoel je de erkenning van het Plat-Duutse taalgebied?
Oh, okeequote:Op woensdag 25 juli 2007 13:40 schreef EricT het volgende:
[..]
Ik bedoel hiermee, dat het gebruik van deze oude Moluks-Maleise taal te vergelijken is met de herinvoer van het Diets. Of te wel, de invoer van een oude maar dode taal in het Nederlandse taalgebied. Niet dat dat ook zo gedaan wordt.
Je zei: het staat in mijn paspoort en het voelt zo.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:47 schreef Elegy het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen het zeggen dat je een bepaalde identiteit hebt gebaseerd op papieren en gevoel en visie op de globale samenleving en anderen die zeggen dat je dat niet kan hebben vanuit hun gevoel en papieren en visie op de globale samenleving? Waarom zou het ene prevaleren boven het andere?
100 procent mee eensquote:Taal vind ik zelf erg belangrijk, een taal kan je onderscheiden van een groep en dat geeft houvast.
Als je dat ver doorvoert, dan zul je ontdekken dat je identiteit eigenlijk langs sociaal-economische status aan het definieren bent. Mensen die zichzelf goed schriftelijk kunnen uitdrukken, een aardige woordenschat en een dito begrippenkader hebben zullen vaker hoger opgeleid zijn, en ook vaker een goed inkomen hebben en in de betere buurten wonen. En omgekeerd.quote:
Niet mee eens. Je afkomst is voor de meesten, vooral buitenlanders in een vreemd land, belangrijker dan je sociale status.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Als je dat ver doorvoert, dan zul je ontdekken dat je identiteit eigenlijk langs sociaal-economische status aan het definieren bent. Mensen die zichzelf goed schriftelijk kunnen uitdrukken, een aardige woordenschat en een dito begrippenkader hebben zullen vaker hoger opgeleid zijn, en ook vaker een goed inkomen hebben en in de betere buurten wonen. En omgekeerd.
Je doelt op?quote:(en je zult ook ontdekken dat er 'europeanen' bestaan)
Da's een mening. Als je daadwerkelijk wilt functioneren in een land, en verder wilt kijken dan wat er in de krant geroepen wordt, dan zul je ontdekken dat sociale status er wel degelijk toe doet. Ga maar na: waarom doet 'de elite' van 'n land zo moeilijk over 'nouveau riches'? De klassenmaatschappij zoals je die in engeland had/hebt, met heel veel ongeschreven regels die je door je opvoeding ingegoten worden, heb je hier ook nog wel. Maar 't is lastig grijpbaar.quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:04 schreef LordofWar86 het volgende:
Niet mee eens. Je afkomst is voor de meesten, vooral buitenlanders in een vreemd land, belangrijker dan je sociale status.
Dat er mensen zijn die bij 'n international of bij een EU-agentschap of andersoortige internationale organisatie werken, en dat ze eigenlijk geen binding meer hebben met hun land, maar eerder met 't economische systeem.quote:Je doelt op?
Het sociale systeem in Engeland is natuurlijk een lachertje als je het vergelijkt met de hierarchie en de klassen/standen in bijv. Indonesie (om het toch bij dit onderwerp te houden). Ik ben toevallig een boek aan het lezen over het ontstaan van de Indonesische revolutie van 1965 en daarin wordt ook de verandering in mentaliteit t.o.v. status beschreven.quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:13 schreef gronk het volgende:
[..]
Da's een mening. Als je daadwerkelijk wilt functioneren in een land, en verder wilt kijken dan wat er in de krant geroepen wordt, dan zul je ontdekken dat sociale status er wel degelijk toe doet. Ga maar na: waarom doet 'de elite' van 'n land zo moeilijk over 'nouveau riches'? De klassenmaatschappij zoals je die in engeland had/hebt, met heel veel ongeschreven regels die je door je opvoeding ingegoten worden, heb je hier ook nog wel. Maar 't is lastig grijpbaar.
[..]
Islam is daar zo populair omdat het goed aansluit bij de oude religies. Voorouderverering is bijvoorbeeld 'toegestaan' bij Indonesische moslims net als de hulp bij de bouw van kerken en tempels, iets wat andere moslims verboden is te doen. Je kan dus spreken van een soort indonesische-islam die pas sinds de jaren 60 veranderd is naar een meer arabische versie met alle problemen van dienquote:Op donderdag 26 juli 2007 09:34 schreef Evil_Jur het volgende:
Voor mij zijn Indos gewoon Nederlanders, heb er flink wat aangetrouwde van in mijn familie. De reden waarom ze zo goed aangepast zijn zal helaas niet zo mooi zijn: Onze succesvolle koloniale hersenspoel praktijken.
Het zal ook wel wat met de Indo cultuur zelf te maken hebben, maar daar weet ik te weinig van. Ik blijf het ook raar vinden dat de Islam daar zo populair is, terwijl de meeste Indo's die ik ken niets van een dergelijke intolerante religie moeten hebben.
Indische Nederlanders zijn van christelijke afkomst.quote:Op donderdag 26 juli 2007 09:34 schreef Evil_Jur het volgende:
Het zal ook wel wat met de Indo cultuur zelf te maken hebben, maar daar weet ik te weinig van. Ik blijf het ook raar vinden dat de Islam daar zo populair is, terwijl de meeste Indo's die ik ken niets van een dergelijke intolerante religie moeten hebben.
Dat ligt er natuurlijk aan in hoeverre de culturverschillen met elkaar botsen. Soms vullen verschillen elkaar aan of zorgen ze in ieder geval niet voor conflict. Wanneer dat wel een probleem is zal wat mij betreft de minderheid zich moeten aanpassen aan de dominante cultuur, anders krijg je alleen maar gezeik.quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:22 schreef katerwater het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, moeten de andere minderheden zich 'aanpassen' door, indien mogelijk, de band met hun roots en verleden door te knippen.![]()
Best wel radicale ingreep hoor. Is er geen andere oplossing?
Kan je 100je roots behouden en tegelijk perfect geaccepteerd worden?
Spijtig genoeg begrijpen mensen niet dat culturen elkaar kunnen aanvullen. Probeer die grote groep Vlamingen die voor het vlaams behang stemt eens te overtuigen dat moslims wel degelijk zorgen voor een rijker Belgie. Een compromis is nog niet in de maak voor hen... Misschien moeten ze eens praten met de neerlandse indonesiers, gewoon om te zien hoe het zit daar.quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:26 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat ligt er natuurlijk aan in hoeverre de culturverschillen met elkaar botsen. Soms vullen verschillen elkaar aan of zorgen ze in ieder geval niet voor conflict. Wanneer dat wel een probleem is zal wat mij betreft de minderheid zich moeten aanpassen aan de dominante cultuur, anders krijg je alleen maar gezeik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |