Dat waren de woorden, dit waren de daden:quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit schreef Paus Pius XI in 1937, in een open brief, in het Duits:
[..]
Dezelfde Paus in 1938:
[..]
Er waren juist christelijke tegenstand tegen het Nazisme. Maar ja, het Vaticaan heeft zelf geen leger om de strijd aan te gaan met de Nazi's he.
Dam, dat is echt misselijkmakend ja...quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:40 schreef el_visionero het volgende:
koningdavid : Nog even terugkomend op het eerste topic ;
Speciaal voor jou even naar de boekhandel gelopen, en een boekje gepakt waar geleerd wordt hoe je hele jonge en beinvloedbare kinderen zo goed mogelijk kan indoctrineren bijspijkeren als het om 'geloof' gaat.
De eerste pagina vond ik eigenlijk meteen al heel treffend....
[afbeelding]
[afbeelding]
tsja..ik kan je eigenlijk weinig meer kwalijk nemen als je op zeer jonge leeftijd op zulks een manier gebrainwashed wordt. De oefeningetjes in de rest van het boek zijn zo mogelijk nog stuitender - met tekeningen en theatrale poppen-kast-spelletjes wordt de jonge zieltjes heel duidelijk gemaakt dat god almachtig is, jezus in je hart zit, satan ook in je hart kan zitten, bijbelversjes er in geramd en vooral dat zaken als de oerknal, evolutietheorie e.d. onzin zijn! God is machtig HEIL!
Sorry, maar als ik zo'n boekje als dit lees dan moet ik onwillekeurig denken aan de manier van indoctrinatie die plaatsvond door 'Jugendfurhers' in hun omgang met hitlerjugend. Dit is de waarheid, alles wat anderen zeggen is een leugen. Hitler zit in je hart yada yada.
Het is gewoon je reinste brainwashing, en ik vind dat er wetten moeten komen die er voor zorgen dat labiele ouders hun kinderen niet met dit soort neanderthalistische denkbeelden mogen besmetten.
Wetten die er voor zorgen dat 'islamitische' of 'christenlijke' scholen tot het verleden behoren.
Wil dat zeggen dat kinderen geen les moeten krijgen over wat geloof is of was? Tuurlijk niet. Maar dan hoor je wel als verantwoordelijk opleidingsinstituut ALLE geloven te belichten ; Te relativeren, informatie te verschaffen en niet te hersenspoelen.
Het is belachelijk dat in een moderne maatschappij als deze geloof alleen door zijn historische reputatie nog zoveel waarde wordt toegedicht, dat wij zelfs als westers land geregeerd kunnen worden door een partij die christenlijke standpunten openlijk uitdraagt. Bizar.
Ik heb er weer even genoeg van, nu weet ik weer waarom ik me afzeiding hield als 't gaat om geloofsdiscussies - zodra je je er weer in gaat verdiepen wordt weer duidelijk hoe ergerlijk het is dat miljoenen mensen zich laten misleiden door zo iets stompzinnigs als dit.
Maar als je het als persoon gewoonweg niet zeker weet, dan toch beter agnost zijn dan geloven in iets wat niet waar hoeft te zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:39 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ah, de agnosten, de zelfverklaarde filosofen die liever niet met beginseltheorieën aan de slag gaan vanwege de mogelijkheid dat ze later misschien fout zitten; bij hét vraagstuk treden ze passief op. Dan liever gelovigen, die hebben tenminste nog een theorie
quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:40 schreef el_visionero het volgende:
Speciaal voor jou even naar de boekhandel gelopen, en een boekje gepakt waar geleerd wordt hoe je hele jonge en beinvloedbare kinderen zo goed mogelijk kan indoctrineren bijspijkeren als het om 'geloof' gaat.
[afbeelding]
[afbeelding]
Tekst
Ow sinds wanneer is geen leger hebben een valide excuus?quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:32 schreef koningdavid het volgende:
Er waren juist christelijke tegenstand tegen het Nazisme. Maar ja, het Vaticaan heeft zelf geen leger om de strijd aan te gaan met de Nazi's he.
quote:As the security of the Jewish population became more precarious, Pius XII did intervene the month he was elected Pope, March 1939, and obtained 3,000 visas to enter Brazil for European Jews who had been baptized and converted to Catholicism. Two-thirds of these were later revoked, however, because of "improper conduct," probably meaning that the Jews started practicing Judaism once in Brazil. At that time, the Pope did nothing to save practicing Jews.(4)
quote:In the spring of 1940, the Chief Rabbi of Palestine, Isaac Herzog, asked the papal Secretary of State, Cardinal Luigi Maglione to intercede to keep Jews in Spain from being deported to Germany. He later made a similar request for Jews in Lithuania. The papacy did nothing
quote:Within the Pope's own church, Cardinal Theodor Innitzer of Vienna told Pius XII about Jewish deportations in 1941. In 1942, the Slovakian charge d'affaires, a position under the supervision of the Pope, reported to Rome that Slovakian Jews were being systematically deported and sent to death camps.(
quote:In late August 1942, after more than 200,000 Ukrainian Jews had been killed, Ukrainian Metropolitan Andrej Septyckyj wrote a long letter to the Pope, referring to the German government as a regime of terror and corruption, more diabolical than that of the Bolsheviks. The Pope replied by quoting verses from Psalms and advising Septyckyj to "bear adversity with serene patience."
etc. etc. etc.quote:On September 18, 1942, Monsignor Giovanni Battista Montini, the future Pope Paul VI, wrote, "The massacres of the Jews reach frightening proportions and forms."(9) Yet, that same month when Myron Taylor, U.S. representative to the Vatican, warned the Pope that his silence was endangering his moral prestige, the Secretary of State responded on the Pope's behalf that it was impossible to verify rumors about crimes committed against the Jews.(10)
Dit is een stuk dat Paulus heeft geschreven, zelf op-en-top Jood. En ik vind het helemaal niet raar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:23 schreef Iblis het volgende:
@KoningDavid, nog eentje uit het Nieuwe Testament voor jou. Een toppertje van verdraagzaamheid jegens de Joden. 1 Tess 2 vers 14 tot en met 16:
[..]
Jezus is niet onverdraagzaam hier, hij vertelt gewoon keihard de waarheid.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:23 schreef Iblis het volgende:
Maar misschien moeten we kijken wat Jezus zelf tegen de Joden zegt, in Joh 8:
[..]
Ik denk dat er maar een enkele conclusie mogelijk is: Jezus was atheïst, of niet? Hoe kan hij anders zo onverdraagzaam zijn.
Dat is een herdruk van:quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:40 schreef el_visionero het volgende:
*knip*
Ok, even serieus.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:13 schreef koningdavid het volgende:
Wat is atheïsme toch een vreselijk respectloze levensbeschouwing. Althans, als je naar veel van de volgelingen kijkt.
En ik zie de respectloosheid niet alleen op Fok trouwens,[...]
KLACHT: respectloze atheïsten.![]()
Het Katholicisme heeft, vooral in de historie, soms machtsgeile trekjes. Zo waren er ook katholieken in de WO II die dweepten met de machtshebbers van die tijd (zie ook die foto eerder in het topic).quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:47 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ow sinds wanneer is geen leger hebben een valide excuus?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
etc. etc. etc.
Er werden ook veel christenen vervolgd en vermoord in Duitsland, alleen de 'lieve chirstenen' die naar de pijpen van de Nazi's dansten mochten blijven. Helaas heeft dit ervoor gezorgd dat er teveel christenen zwijgend bleven toekijken.quote:Only the Church stood squarely across the path of Hitler's campaign for suppressing truth. I never had any special interest in the Church before, but now I feel a great affection and admiration because the Church alone has had the courage and persistence to stand for intellectual truth and moral freedom. I am forced thus to confess that what I once despised I now praise unreservedly.
Da's weer een inkoppertje he... iemand anders mag 'm inkoppen voor me, ik ga me lekker afzijdig houden... ik ga m'n vingers er niet aan branden.quote:veel atheïsten baseren hun mening over bepaalde onderwerpen alleen op de feiten die hun goed uitkomen.
En hier geef je al prima aan waarom georganiseerde religie slecht is. En overigens neem je automatisch aan dat ik een atheist ben..quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het Katholicisme heeft, vooral in de historie, soms machtsgeile trekjes. Zo waren er ook katholieken in de WO II die dweepten met de machtshebbers van die tijd (zie ook die foto eerder in het topic).
veel gelovigen baseren hun interpretatie van de bijbel/hun geloof zoals het hun het beste uitkomt.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:18 schreef Faxie het volgende:
[..]
Da's weer een inkoppertje he... iemand anders mag 'm inkoppen voor me, ik ga me lekker afzijdig houden... ik ga m'n vingers er niet aan branden.
Maar heb wel een tvp zo![]()
Dat geef ik niet aan. Georganiseerde religie heeft zijn goede en slechte kanten.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:25 schreef Ps2K het volgende:
[..]
En hier geef je al prima aan waarom georganiseerde religie slecht is.
Je hebt gelijk, mijn excuses daarvoor.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:25 schreef Ps2K het volgende:
En overigens neem je automatisch aan dat ik een atheist ben..
Mja zoietsquote:Op donderdag 5 juli 2007 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
veel gelovigen baseren hun interpretatie van de bijbel/hun geloof zoals het hun het beste uitkomt.
Bedoelde je zoiets? [afbeelding]
Mja als je de Bijbel letterlijk zou nemen dan heb ik een prangende vraag:quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
veel gelovigen baseren hun interpretatie van de bijbel/hun geloof zoals het hun het beste uitkomt.
Bedoelde je zoiets? [afbeelding]
En dat ook nog eens allemaal 2500 jaar nádat de Babyloniërs en Soemeriërs bier leerden brouwen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:29 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Mja als je de Bijbel letterlijk zou nemen dan heb ik een prangende vraag:
Adam en Eva kregen twee kinderen: Kain en Abel. 1 vrouw, 3 mannen en nu zijn we met 6.000.000.000...
Oh! Inteelt!quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:29 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Mja als je de Bijbel letterlijk zou nemen dan heb ik een prangende vraag:
Adam en Eva kregen twee kinderen: Kain en Abel. 1 vrouw, 3 mannen en nu zijn we met 6.000.000.000...
De goede acties (die er zijn) wegen lang niet op tegen de slechte kanten:quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat geef ik niet aan. Georganiseerde religie heeft zijn goede en slechte kanten.
En allemaal even bang voor het idee dat er misschien niets is om je aan vast te klampen. En dat er niets is na de dood. En allemaal even gebukt gaand onder de angst voor hun God.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:37 schreef cultheld het volgende:
Het christendom en de islam zijn slechts bijproducten van het Jodendom.
Of ze zeggen dat je bijbelpassages niet uit hun context moet rukkenquote:Op donderdag 5 juli 2007 15:37 schreef Thomass het volgende:
Aan iedereen die bijbelstukjes kopieerd: dat is verspilde moeite. Een hoop christenen aan wie je dit soort dingen voorlegt doen het af met de mededeling dat "het aan interpretatie onderhevig is" of "dat is symboliek".
Het irriteert ze hoogstens, overtuigen lukt je toch niet. Het is een nobel streven maar geloof mij () als ik zeg dat het verspilde moeite is.
Je gebrek aan kennis is nog even stuitend als eerst.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:14 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Ik schreeuw geen dingen over geloof, ik bekritiseer religie, persoonlijk ben ik dan ook niet van mening in een religie te geloven die zegt dat iedereen zondes heeft gewoon omdat ze mens zijn, iig niet omdat zogenaamd God iets heeft geschreven (wat overigens totaal niet waar is) want 40 jaar NA Christus is men pas werkelijk dingen gaan schrijven over de persoon in kwestie, zelf is hij dan ook nooit zelf aan het woord binnen de bijbel, persoonlijk zie ik dit als een zwakte en een ongelovelijk subjectieve selectie van de fascist Augustinus die de bijbel vanuit 20 geschriften heeft samengesteld tot 4 omdat deze de kerk nog de meeste macht kunnen verschaffen.
Nog meer fabeltjes, nu weer de gnostische schriften.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:14 schreef OFfSprngr het volgende:
Pas recentelijk zijn er agnostische geschriften gevonden van mensen die de christenlijke kerk heeft laten uitmoorden omdat ook zij net zoals andere geschiften religeuzen beweren in DE WAARDHEID te geloven
Als je wilt redeneren over de christelijke God, moet je dat wel volledig doen:quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:14 schreef OFfSprngr het volgende:
Dan nog, waarom in een God geloven die zo verschrikkelijk recalcitrant is gaat mij te boven, hoeveel mensen zijn er IN de bijbel al dood gemaakt of ter dood veroordeeld door God en hoeveel mensen zijn er wel niet in de geschiedenis van deze planeet vermoord in de naam van jouw "liefdevolle" God.
Waar heb ik gezegd dat ik geloof, omdat ik het 'voel'.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:14 schreef OFfSprngr het volgende:
Persoonlijk ben ik van mening dat jouw mening in dit topic alleen maar averechts werkt, al zul je nog net zo intelligent zijn of overkomen je mening doet er eenmaal niet meer toe als je je een slaaf tot religie maakt puurweg omdat het zogenaamd "de waarheid" is omdat je "dat voelt" weet je wie nog meer dat soort dingen "voelen"?, VROUWEN.
Jij moet eens wat vaker uit jouw anti-religieuze wereldje stappen en eens rondkijken in verschillende kerken.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:14 schreef OFfSprngr het volgende:
Overigens ben ik van mening dat elke kerk plat gebrand moet worden en elke bijbel verwoest moet worden puurweg om de leugens, geweld en indoctrinatie van het christendom te stoppen nadat het zoveel van ons volk heeft kapot gemaakt, uitgebuit en vermoord want DAT is pas respectloos en als dat mij respectloos maak dan graag noem me dat, ik zal nooit respect kunnen opbrengen voor een geloof van geweld, oorlog en dood.
Als ze nou eens de hele Bijbel metaforisch gingen beschouwen. In plaats van passages.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Of ze zeggen dat je bijbelpassages niet uit hun context moet rukken. Ik ben ook gestopt met bijbelpassages strooien.
oh, dus ik word opgezadeld met de zonden van twee mensen die slechts metaforen zijn?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:47 schreef ehqo het volgende:
[..]
Als ze nou eens de hele Bijbel metaforisch gingen beschouwen. In plaats van passages.
Tsja, het zou ook niet mijn manier zijn om mijn (toekomstige) kinderen te leren over het geloof en ongeloof. Zonde van je geld, dat boekje.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:40 schreef el_visionero het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
tsja..ik kan je eigenlijk weinig meer kwalijk nemen als je op zeer jonge leeftijd op zulks een manier gebrainwashed wordt. De oefeningetjes in de rest van het boek zijn zo mogelijk nog stuitender - met tekeningen en theatrale poppen-kast-spelletjes wordt de jonge zieltjes heel duidelijk gemaakt dat god almachtig is, jezus in je hart zit, satan ook in je hart kan zitten, bijbelversjes er in geramd en vooral dat zaken als de oerknal, evolutietheorie e.d. onzin zijn! God is machtig HEIL!
Ben ik totaal niet met je eens, maar dat had je wel verwacht.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:39 schreef Ps2K het volgende:
[..]
De goede acties (die er zijn) wegen lang niet op tegen de slechte kanten:
Ik zat al te wachten tot de condoomkarikatuur weer te spraken zou komen. Het heeft nog lang geduurd deze keer.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:39 schreef Ps2K het volgende:
- Zorgen voor polarisatie tussen verschillende bevolkingsgroepen
- Het veroordelen van anders denkenden
- Het in stand houden van ouderwetse ideen (condoom gebruik -> aids)
hoe dan wel? Zou je hen vertellen dat er mensen zijn die er anders over denken?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tsja, het zou ook niet mijn manier zijn om mijn (toekomstige) kinderen te leren over het geloof en ongeloof. Zonde van je geld, dat boekje.
Hahaha, tuurlijk. En ik zou ook uitleggen wat die andere mensen denken.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hoe dan wel? Zou je hen vertellen dat er mensen zijn die er anders over denken?
Dus hij zegt dat we moeten doen waar we gelukkig van worden, maar legt ons onmiddellijk beperkingen op in de keuzes die we misschien wel willen maken om dat geluk na te streven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:46 schreef koningdavid het volgende:
Het 'menselijke' doel in het leven is om te overleven, genieten, een fijn leven te hebben, etc. Allemaal prima.
Maar Gods doel voor ons leven is dat wij niet kiezen voor het kwaad maar kiezen voor God en het eeuwige leven. De opofferingen die daarvoor gedaan moeten worden d.m.v. de Aardse dood valt in het niets bij het eeuwige leven in de hemel.
"Ja lieve zoon, dat zijn ongelovigen en als zij zich niet bekeren, dan komen zij helaas in de hel, maar we zullen voor ze bidden, knul!"quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hahaha, tuurlijk. En ik zou ook uitleggen wat die andere mensen denken.
Lijkt me de normaalste zaak van de wereld?
Het eerste gedeelte van Genesis is overduidelijk geschreven als proza met literaire figuren en symboliek.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:29 schreef ehqo het volgende:
Hoe letterlijk geloof je in de Bijbel eigenlijk, KD? Het scheppingsverhaal, bijvoorbeeld.
en zou je er ook aan toevoegen: "maar wat die andere mensen denken is onzin"?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hahaha, tuurlijk. En ik zou ook uitleggen wat die andere mensen denken.
Lijkt me de normaalste zaak van de wereld?
Ik zou ze nadrukkelijk vertellen wat IK geloof. En ik hoop ook van harte dat ze dat ook gaan geloven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en zou je er ook aan toevoegen: "maar wat die andere mensen denken is onzin"?
Zo nee:. Zou ik wel doen namelijk
. Als het goed is, denken mijn eventuele toekomstige kinderen er geen seconde aan om willekeurig welke religie dan ook aan te hangen.
Dat gaat nogal lastig wanneer hun vader de nummer één onzinverkoper isquote:Op donderdag 5 juli 2007 16:59 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik zou ze nadrukkelijk vertellen wat IK geloof. En ik hoop ook van harte dat ze dat ook gaan geloven.
Maar ze moeten zelf uitzoeken wat er voor zin en onzin er in de wereld te koop is en dan zelf hun keuze maken.
quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:01 schreef L.Denninger het volgende:
Ik vind dat je de atheisten gewoon de andere wang moet toedraaien !
Het lijkt me logisch dat bepaalde wetten en regels zijn om je vrijheiden in te perken. Is het niet te bescherming van jezelf, dan wel van anderen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:56 schreef ehqo het volgende:
[..]
Dus hij zegt dat we moeten doen waar we gelukkig van worden, maar legt ons onmiddellijk beperkingen op in de keuzes die we misschien wel willen maken om dat geluk na te streven.
Hoe bepaal jij wat theologisch waar is dan? Waarom zie je de hele Bijbel niet als symbolisch lesboek over hoe je je hebt te gedragen. Niet om in de hemel te komen, maar omdat dat goed is in maatschappelijk opzicht en omgang met elkaar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het symbolisch weergeven van wat er gebeurt is doet naar mijn mening niets af aan de theologische waarheid.
Ik vind dat niemand over ons land mag heersen, met in het achterhoofd gristelijke (of insert ander geloof) motieven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het lijkt me logisch dat bepaalde wetten en regels zijn om je vrijheiden in te perken. Is het niet te bescherming van jezelf, dan wel van anderen.
Of vind je ook dat we in Nederland maar de hele wetgeving moeten afschaffen?
Woonplaats: Urk.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:01 schreef L.Denninger het volgende:
Ik vind dat je de atheisten gewoon de andere wang moet toedraaien !
De wetgeving stelt niet dat je het geluk moet nastreven. Het stelt wat je niet moet doen, en niet wat je vooral wél moet doen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het lijkt me logisch dat bepaalde wetten en regels zijn om je vrijheiden in te perken. Is het niet te bescherming van jezelf, dan wel van anderen.
[/quote]quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:56 schreef NielsTriple het volgende:
God bestaat niet (in 't kort):
Als er een god was geweest, was er geen oorlog, geen kanker, niets.. alleen vrolijke, gezonde mensen, die allemaal met elkaar overweg kunnen.
Dan zijn er natuurlijk gristenen die zeggen dat bovengenoemde het werk van satan is. Bullshit, satan is een gevallen engel, en een engel is geschapen door god (immers, alles is geschapen door god), en god zou dus satan met gemak aan moeten kunnen.
Waarom doet ie dat dan niet?
Zelfde geldt voor jou, alsof ik niet aan je foto's kan zien dat je geen normale account bentquote:Op donderdag 5 juli 2007 17:07 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Iemand die gelooft wat ie op internet leest
Misschien moet je dan maar verhuizen naar een land waar ze de democratie niet kennen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:04 schreef NielsTriple het volgende:
[..]
Ik vind dat niemand over ons land mag heersen, met in het achterhoofd gristelijke (of insert ander geloof) motieven.
Dat is wat ik vind.
Omdat ik geloof dat de Bijbel veel meer is dan dat.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:04 schreef ehqo het volgende:
[..]
Hoe bepaal jij wat theologisch waar is dan? Waarom zie je de hele Bijbel niet als symbolisch lesboek over hoe je je hebt te gedragen. Niet om in de hemel te komen, maar omdat dat goed is in maatschappelijk opzicht en omgang met elkaar.
Het is aan ons mensen om daar iets aan te doen. Wij hebben het beheer over de Aarde en wij maken er een puinhoop van. Als alle problemen voor ons worden opgelost maakt ons dat helemaal makke, luie, onverantwoordelijke marionetten zonder eigen wil.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:10 schreef L.Denninger het volgende:
En wat heeft dat meisje zonder ouders uit Rwanda waarvan haar 2 armpjes met een machete afgehakt zijn daar precies aan ...?
"Stil maar meisje, je moet gewoon in God geloven !":
* heeft medelijden met L.Denningerquote:
Je vindt het belachelijk om te geloven dat we marionetten zonder eigen wil zijn, maar je vindt het wel vanzelfsprekend dat we semi-marionetten zijnquote:Op donderdag 5 juli 2007 17:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is aan ons mensen om daar iets aan te doen. Wij hebben het beheer over de Aarde en wij maken er een puinhoop van. Als alle problemen voor ons worden opgelost maakt ons dat helemaal makke, luie, onverantwoordelijke marionetten zonder eigen wil.
Ja, wat dan precies? Een boek geschreven door God, die met Shakespeare overigens een veel betere schrijver dan zichzelf creeërde, met daarin alle antwoorden op vragen die vanuit rationeel oogpunt niet te verklaren zijn? Een toegangskaartje naar het eeuwige geluk?quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat ik geloof dat de Bijbel veel meer is dan dat.
Hoe zijn we semi-marionetten dan?quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:15 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je vindt het belachelijk om te geloven dat we marionetten zonder eigen wil zijn, maar je vindt het wel vanzelfsprekend dat we semi-marionetten zijn![]()
Correct, want het belemmert de ontwikkeling.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat je doet alsof het iets heel gruwelijks is als mensen gelovig worden opgevoed.
Schijnveiligheid. Daarnaast, wat mensen zelf vinden kan me niet zo veel boeien, maar vrijwel elk geloof blinkt uit in het propageren van het eigen gelijk, en het opleggen van hun moraal aan anderen. Allemaal gebaseerd op een fantasie.quote:Er zijn wel ergere dingen in de wereld en sommige mensen kunnen veel aan een geloof hebben. O.a. houvast.
Het probleem is dat religie anderen wel lastig valt. Religie heeft uitzonderingsposities in wetgeving, waardoor (bijvoorbeeld) het beledigen van een fictief persoontje ineens een misdaad wordt.quote:Waarom is dat zo ongelooflijk erg dan? Ik vind het ook onzin, maar wat boeit het mij nou wat die mensen met hun leven doen zolang ze mij niet lastig vallen?
Je zegt het goed: LATER.quote:En jij noemt het zelfs misdadig. Die kinderen kunnen later toch zelf bepalen wat ze geloven en wat niet?
Zoveel mogelijk wel ja. Moord en diefstal moggen van mij verboden worden, maar een hoop andere onzin kan weg. Alle drugs vrijgeven lijkt me een goed begin.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De mening van "ware" christenen: Als je niet in god gelooft, dan kom je in de hel. Ergo: Als je de bijbel niet erkent als waarheid, dan ben je het haasjequote:Op donderdag 5 juli 2007 17:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe zijn we semi-marionetten dan?![]()
Zo ziet God ons:
Romeinen 8:
|14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
Mee eens kinderen met een geloof opvoeden is gewoon brainwashing(goede woord toch?).quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:19 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Je zegt het goed: LATER.
Het probleem met kinderen een gelof bijbrengen is dat de menselijke hersenen er op gericht zijn om in de jonge jaren gedragingen van de ouders over te nemen. Dit is puur een evolutionair overblijsel. Het brengt echter ook met zich mee dat het bijgebrachte idee dat er een god is, zeer moeilijk uit iemands bewustzijn is weg te krijgen op oudere leeftijd.
Beter is het dus om kinderen niet religieus op te voeden, en ze er als volwassene eens naar te laten kijken, en een oordeel te vellen.
Nee, het is niet geschreven door God, maar door mensen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:15 schreef ehqo het volgende:
[..]
Ja, wat dan precies? Een boek geschreven door God
Maar kleine delen van de Bijbel zijn symbolisch geschreven en moet je ook als zodanig lezen. Het overgrote deel is zeker geen symboliek maar 'feitelijk geschreven'.quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:15 schreef ehqo het volgende:
En ik ben nog steeds benieuwd hoe jij bepaalt wat theologisch waar is als de Bijbel symbolisch is geschreven.
Ah, de bekende cop-out. "je snapt het niet" Boeehoe jank jank.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een ridicuul statement ook weer. Dus de kerken zorgen er volgens jou juist voor dat er juist minder liefdadgheid plaatsvindt?
Dan heb je zo verwrongen beeld van kerken en liefdadigheidswerk dat ik de discussie niet eens met je wilt aangaan voordat je je er wat meer in verdiept hebt.
Nou, zeker bij de Rooms-Katholieke tak van het Christendom is de biecht een inherent onderdeel van de geloofsbelijdenis.quote:Over verdiepen gesproken... ik heb nog nooit gebiecht. Dat hoort ook niet bij het christelijk geloof.
En "joduuuuhhhh"quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:27 schreef Armageddon het volgende:
A.F.C. AJAX - ChristenUnie
Die combinatie ook![]()
"Héé joh! Niet vloeken joh tegen die Feyenoorders! Dat mag niet van God!"
![]()
Dat mag want de joden hebben jezus vermoordquote:
btw voetbal is meestal op zondag nietwaarquote:Op donderdag 5 juli 2007 17:41 schreef Zyggie het volgende:
Ik vond koningdavid altijd al zo positief en aardig overkomen als ajacied in het VBL forum, maar de aap komt uit de mouw hier: hij is een christen.![]()
Waar baseer je dat op? Hoe bepaal je wat een symbolische en wat een feitelijke passage is? Hoe bepaal je dat deze geschriften de waarheid zijn, en waarom is dit geloof aannemelijker voor jou dan, bijvoorbeeld, wat de Maya's ooit geloofden?quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Maar kleine delen van de Bijbel zijn symbolisch geschreven en moet je ook als zodanig lezen. Het overgrote deel is zeker geen symboliek maar 'feitelijk geschreven'.
In rijke en beschaafde landen wonen meer atheisten?quote:Op donderdag 5 juli 2007 18:33 schreef el_visionero het volgende:
Een onderzoek naar de distributie van 'niet gelovigen' laat een aantal interessante zaken zien.
Wel dien je er rekening mee te houden dat de cijfers waarschijnlijk minder rooskleurig zijn dan de werkelijkheid - het is soms cultureel of sociaal gezien ondenkbaar dat je verklaard niet-gelovige bent, laat staan het met negativiteit omhulde 'atheist' (Bijvoorbeeld Iran, Amerika etc). In China is dat bijvoorbeeld bij uitzondering andersom ook weer zo - daar is het politiek gezien een zonde om gelovig te zijn, en zullen er dus relatief meer gelovigen zijn dan je met een 'anoniem' onderzoek aan kunt tonen. De chinese cijfers heb ik dus uit voorzorg gehalveerd.
Om e.e.a. te verduidelijken de statistieken even in een kaartje gezet voor je.
De bron haalt diverse onderzoeken aan, in het kaartje hieronder heb ik daar altijd de gemiddelde waarde van genomen, en bij twijfel afgerond naar beneden.
Klik op het plaatje voor de high-res versie...
[afbeelding]
Ik denk dat je zelf je conclusies wel kunt maken, of niet ?
De bron van het onderzoek in rauwe cijfertjes :
http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/atheism.html
Of ze atheist of niet zijn,quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En jij noemt het zelfs misdadig. Die kinderen kunnen later toch zelf bepalen wat ze geloven en wat niet?
Hoe kan je iemand nou indoctrineren met een niet-geloof?quote:Op donderdag 5 juli 2007 18:43 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Of ze atheist of niet zijn,
allebei wordt ingedoctrineerd, en dan geloven ze het zo erg dat ze heus niet van gedachten veranderen.
Je hebt mensen die niet met argumenten en bewijzen komen en je hebt normale mensen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:34 schreef Armageddon het volgende:
Je hebt mensen die geloven in God en de biostabiel en je hebt normale mensen.
idd mijn ouders bv, (niet gelovers) hebben nooit beweerd de waarheid te prediken of mij opgedrongen NIET te geloven,, integenstelling tot gelovigen die hun kinderen opdragen te geloven (brainwashen),, vinden het zelfs belangrijk dat ik iets weet van die kut geloven, omdat hey, hoe je het ook wend of keert het is een stuk van onze geschiedenis,, zelfs als ik soms lacherig zei ik word katholiekquote:Op donderdag 5 juli 2007 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe kan je iemand nou indoctrineren met een niet-geloof?![]()
![]()
Door wat zouden ze dan gestraft kunnen worden wanneer ze gaan geloven ? :Squote:Op donderdag 5 juli 2007 19:01 schreef el_visionero het volgende:
Je kunt kinderen in principe (En gebeurt vast wel) een anti-geloof levensovertuiging aanpraten/opvoeding geven, toch ?
Dat je regels hebt die stellen dat alles wat het geloof zegt denkt of is, onwaar is.
Dat het niet-geloven de enige waarheid is, en dat als het kind wel gaat geloven dat het gestraft zal worden of op de een of andere manier inferieur is, minderwaardig.
Dat zou indoctrinatie zijn..maar helaas (of gelukkig?) zien we dat alleen maar bij gelovigen, die manier van 'opvoeden' van hun kinderen.
Ik ben noch gelovig noch atheïstisch opgevoed. Vrije keuze zegmaar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 18:43 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Of ze atheist of niet zijn,
allebei wordt ingedoctrineerd, en dan geloven ze het zo erg dat ze heus niet van gedachten veranderen.
Er is een belangrijk verschil. Als fundamentalistisch-Atheïst kan je alleen maar zeggen: "Dat geloof is onzin." Maar dat geeft geen antwoord op vragen. Een gelovige kan zeggen "Kijk, dit is de waarheid, zo zit het." Dan zijn alle vragen beantwoord en ben je klaar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:01 schreef el_visionero het volgende:
Je kunt kinderen in principe (En gebeurt vast wel) een anti-geloof levensovertuiging aanpraten/opvoeding geven, toch ?
Dat je regels hebt die stellen dat alles wat het geloof zegt denkt of is, onwaar is.
Dat het niet-geloven de enige waarheid is, en dat als het kind wel gaat geloven dat het gestraft zal worden of op de een of andere manier inferieur is, minderwaardig.
Dat zou indoctrinatie zijn..maar helaas (of gelukkig?) zien we dat alleen maar bij gelovigen, die manier van 'opvoeden' van hun kinderen.
ja denk dat ze er nu gewoon geen tijd/zin meer voor hebben en dat er niet echt daadwerkelijk wordt gezegd dat er geen god is enz maar meer je zoekt het zelf maar uitquote:Op donderdag 5 juli 2007 19:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat Atheïsten er over het algemeen gewoon haast niets aan doen en dat gelovigen de kinderen naar de kerk en van jongs af aan al met de bijbel enzo intoduceren.
Klopt. En wanneer mensen die geen godsdienst met de paplepel ingegoten hebben gekregen zich er wanneer ze volwassen zijn zelf in verdiepen, schuiven naar mijn ervaring veruit de meesten het terzijde als zijnde mythologie, en niet iets om je levensgeluk aan op te hangen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat Atheïsten er over het algemeen gewoon haast niets aan doen en dat gelovigen de kinderen naar de kerk en van jongs af aan al met de bijbel enzo intoduceren.
Hoe groener, hoe beter ontwikkeldquote:Op donderdag 5 juli 2007 18:33 schreef el_visionero het volgende:
Een onderzoek naar de distributie van 'niet gelovigen' laat een aantal interessante zaken zien.
Wel dien je er rekening mee te houden dat de cijfers waarschijnlijk minder rooskleurig zijn dan de werkelijkheid - het is soms cultureel of sociaal gezien ondenkbaar dat je verklaard niet-gelovige bent, laat staan het met negativiteit omhulde 'atheist' (Bijvoorbeeld Iran, Amerika etc). In China is dat bijvoorbeeld bij uitzondering andersom ook weer zo - daar is het politiek gezien een zonde om gelovig te zijn, en zullen er dus relatief meer gelovigen zijn dan je met een 'anoniem' onderzoek aan kunt tonen. De chinese cijfers heb ik dus uit voorzorg gehalveerd.
Om e.e.a. te verduidelijken de statistieken even in een kaartje gezet voor je.
De bron haalt diverse onderzoeken aan, in het kaartje hieronder heb ik daar altijd de gemiddelde waarde van genomen, en bij twijfel afgerond naar beneden.
Klik op het plaatje voor de high-res versie...
[afbeelding]
Ik denk dat je zelf je conclusies wel kunt maken, of niet ?
De bron van het onderzoek in rauwe cijfertjes :
http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/atheism.html
Ik ben ook naar een christelijke basisschool gegaan en alles te horen gekregen over de bijbel.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Klopt. Als de gehele mensheid ineens alles zou zijn vergeten, dan is er net zoveel reden om in de Bijbel te geloven als in de Koran. Maar bovenal denk ik dat er helemaal geen behoefte zou bestaan om in deze verhalen te geloven, en zouden deze boeken waarschijnlijk de boekenkast in verdwijnen zoals dat nu het geval is met het Egyptische Dodenboek, de Metamorfosen van Ovidius, en alle boeken die er zijn over de Goden van oude volkeren. Het Christendom, en andere 'moderne' geloven, zijn net zo verwerpelijk als al deze oude geloven maar houdt zich in stand door het indoctineren van nieuw bloed. Je zou in principe net zo goed in Star Wars of The Lord of the Rings kunnen geloven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:30 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Klopt. En wanneer mensen die geen godsdienst met de paplepel ingegoten hebben gekregen zich er wanneer ze volwassen zijn zelf in verdiepen, schuiven naar mijn ervaring veruit de meesten het terzijde als zijnde mythologie, en niet iets om je levensgeluk aan op te hangen.
En terecht, natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |