abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51142136
Vandaag is mijn leven bezwaard met een moreel dilemma.

Ik ben werkzaam als commercieel medewerker bij een grote, niet nader te noemen, geldverstrekker (zie avatar). Vandaag belde iemand mij op die geld nodig had. Wij konden hem geen mogelijkheden bieden omdat hij op dit moment te weinig inkomen heeft. De man ontvangt sinds 1986 een WAO-uitkering. Op dit moment ontvangt hij van zijn uitkeringsinstantie 900 euro netto per maand.
Op basis hiervan hebben wij hem afgewezen. Toen kwam de aap uit de mouw.

Meneer zit voor 80/100% in de WAO. Waarom? Ja, dat wist hij eigenlijk ook niet. Hij vond het eigenlijk wel prima zo. Hij had dat toendertijd zo geregeld met zijn werkgever, nota bene de UvA, uiteindelijk toch semi-overheid. Hij biechtte op al 21 jaar "via een omweg" (zwart dus) betaald te krijgen. Hij is ooit om een onbenullige reden in de ZW beland, en doorgestroomd naar de WAO. Met de keuringsarts is toen afgesproken dat hij niet meer herkeurd zou worden. Meneer ontvangt dus nog steeds WAO terwijl hij al die tijd gewoon gewerkt heeft! Flinke fraude dus (900*12*21, al reken je dan wel met het huidige bedrag).

Meneer vertelde dat onderwijsinstellingen in het verleden hierom weleens in opspraak te zijn geweest en dat hij één van de onderwerpen van deze ophef is geweest. Hij was als onderzoeker werkzaam en heeft een wel érg riante verlofregeling weten te treffen (zo omschreef hij het ook vol trots).

Heel dom natuurlijk van deze meneer om mij dit allemaal te vertellen. Ik heb zijn postcode, huisnummer en naam genoteerd en ik overweeg nu sterk om het UWV op de hoogte te gaan stellen hiervan.

Maar is dit nu wel ethisch? Hoe fout deze vent ook zit, ik zit ook fout. Ik mag dus echt never nooit niet klantgegevens "mee naar huis nemen". Daar heb ik een dik pak papieren voor moeten tekenen op het werk.

Wat ik mij ook afvraag. Stel dat ik een anonieme brief schrijf naar het UWV met dit verhaal als inhoud.
Hoe serieus wordt dat dan genomen?

Ben benieuwd wat ik hiermee moet gaan doen. Ik wil deze man er echt bij naaien eigenlijk. Een uitkeringstrekker in de reinste zin van het woord is het.
pi_51142210
Je zou fout zitten als je hem er niet aan zou naaien.
pi_51142296
Ok, je mag geen klantgegevens mee naar huis nemen, maar deze kerel heeft voor zo'n 2 ton gefraudeerd, neem toch aan dat daar wel uitzonderingen voor zijn.
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:47:39 #4
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142418
Heb je het al met je eigen leidinggevende over gehad? Zou ik eerst doen en daarna wellicht actie ondernemen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  FOK!Babe woensdag 4 juli 2007 @ 19:47:53 #5
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_51142421
Yup, aangeven.
  FOK!Babe woensdag 4 juli 2007 @ 19:48:15 #6
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_51142441
Wacht , dit is beter:
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:47 schreef Falco het volgende:
Heb je het al met je eigen leidinggevende over gehad? Zou ik eerst doen en daarna wellicht actie ondernemen.
pi_51142463
Hmmmm.

Hem aangeven zou ik niet doen want dan maak je z'n leven kapot... opzich wel terecht want dikke fraude. Evengoed, misschien kun je hem een anonieme brief sturen en hem te sommeren mee te stoppen en dan beetje dreigen of zo met melding. Dat wat?
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:49:04 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142470
Je leidinggevende zal waarschijnlijk trouwens gaan zeggen: "Is niet ons pakkie an"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_51142487
Door het verhaal ff in een topic te gooien, al is het anoniem wb klantgegevens, zit je nu al flink fout...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:49:59 #10
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51142498
Leg deze zaak -onder het genot van een bakkie koffie- voor aan je supervisor en alles komt goed.
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:50:53 #11
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51142524
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:47 schreef Falco het volgende:
Verstandigste reactie tot nu toe.
pi_51142575
contact met die vent zal ik iig niet gaan zoeken, want dan zal hij weten dat ik het ben geweest en dan schaad ik het bedrijfsimago voorzover de media dat al niet gedaan heeft

als ik het tegen mijn leidinggevende zou zeggen dan weet ik al precies wat ik te horen krijg,
alles wat die vent doet is zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem en daar hebben wij niets mee te maken

ik overweeg toch echt een anonieme brief te sturen naar het UWV, ben even op de site aan het kijken hoe ik hier melding van zou kunnen maken
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:53:03 #13
184306 NelisH2007
Owh Noesss!!!
pi_51142601
ow noes!
Stupid Inflateble Sheep No Work :(
pi_51142611
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:48 schreef Koewam het volgende:
Hmmmm.

Hem aangeven zou ik niet doen want dan maak je z'n leven kapot... opzich wel terecht want dikke fraude. Evengoed, misschien kun je hem een anonieme brief sturen en hem te sommeren mee te stoppen en dan beetje dreigen of zo met melding. Dat wat?
"Beetje dreigen" zou ik niet doen.
pi_51142631
Iemand die 900*12*21 teveel heeft ontvangen gaat nog naar een bank voor een lening?
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:54:03 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142638
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:52 schreef RobKel het volgende:
contact met die vent zal ik iig niet gaan zoeken, want dan zal hij weten dat ik het ben geweest en dan schaad ik het bedrijfsimago voorzover de media dat al niet gedaan heeft

als ik het tegen mijn leidinggevende zou zeggen dan weet ik al precies wat ik te horen krijg,
alles wat die vent doet is zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem en daar hebben wij niets mee te maken

ik overweeg toch echt een anonieme brief te sturen naar het UWV, ben even op de site aan het kijken hoe ik hier melding van zou kunnen maken
Volgens mij heb je nu een probleem als een andere DSB-medewerker dit topic meeleest
pi_51142641
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:49 schreef David Letterman het volgende:
Door het verhaal ff in een topic te gooien, al is het anoniem wb klantgegevens, zit je nu al flink fout...
want? dat is toch het mooie van internet, lijkt me
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:54:29 #18
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51142654
quote:

weet je waar dit mij aan doet denken:

VERKLIKKER!!!!
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
pi_51142679
quote:
je hebt er idd geen ruk mee te maken...
Pulp Fiction
pi_51142693
Wat is de regelgeving hierbij? Mag je als bankmedewerker dit doen?
pi_51142711
zou graag verklikker willen spelen in deze

kan toch zomaar niet, zoiets doen al die jaren

dat die vent nog een lening nodig heeft begrijp ik op zich wel, hij had overal een beetje uitstaan, hij wilde zijn schulden mooi overzichtelijk bij één geldverstrekker onderbrengen
pi_51142730
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:55 schreef Dodecahedron het volgende:
Wat is de regelgeving hierbij? Mag je als bankmedewerker dit doen?
keiharde nee dus
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:58:33 #23
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142780
Afijn, diegene die nu een mailtje stuurt naar de DSB-bank dat er een ene Rob van hun zit te vukken, zorgt er voor dat diezelfde Rob ook kan fluiten naar zijn baan
pi_51142849
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:54 schreef RobKel het volgende:

[..]

want? dat is toch het mooie van internet, lijkt me
als ik je manager zou zijn, en zou weten dat je dit op een forum hebt gepost, zou ik je per direct ontslaan...
Pulp Fiction
  woensdag 4 juli 2007 @ 20:01:20 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_51142870
Dat het gebeurd is, is punt 1. Het loopt nu nog steeds door en dat zou voor mij de druppel zijn iets te doen, al zal je supervisor er vast en zeker anders over denken.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')