Vandaag is mijn leven bezwaard met een moreel dilemma.
Ik ben werkzaam als commercieel medewerker bij een grote, niet nader te noemen, geldverstrekker (zie avatar). Vandaag belde iemand mij op die geld nodig had. Wij konden hem geen mogelijkheden bieden omdat hij op dit moment te weinig inkomen heeft. De man ontvangt sinds 1986 een WAO-uitkering. Op dit moment ontvangt hij van zijn uitkeringsinstantie 900 euro netto per maand.
Op basis hiervan hebben wij hem afgewezen. Toen kwam de aap uit de mouw.
Meneer zit voor 80/100% in de WAO. Waarom? Ja, dat wist hij eigenlijk ook niet. Hij vond het eigenlijk wel prima zo. Hij had dat toendertijd zo geregeld met zijn werkgever, nota bene de UvA, uiteindelijk toch semi-overheid. Hij biechtte op al 21 jaar "via een omweg" (zwart dus) betaald te krijgen. Hij is ooit om een onbenullige reden in de ZW beland, en doorgestroomd naar de WAO. Met de keuringsarts is toen afgesproken dat hij niet meer herkeurd zou worden. Meneer ontvangt dus nog steeds WAO terwijl hij al die tijd gewoon gewerkt heeft! Flinke fraude dus (900*12*21, al reken je dan wel met het huidige bedrag).
Meneer vertelde dat onderwijsinstellingen in het verleden hierom weleens in opspraak te zijn geweest en dat hij één van de onderwerpen van deze ophef is geweest. Hij was als onderzoeker werkzaam en heeft een wel érg riante verlofregeling weten te treffen (zo omschreef hij het ook vol trots).
Heel dom natuurlijk van deze meneer om mij dit allemaal te vertellen. Ik heb zijn postcode, huisnummer en naam genoteerd en ik overweeg nu sterk om het UWV op de hoogte te gaan stellen hiervan.
Maar is dit nu wel ethisch? Hoe fout deze vent ook zit, ik zit ook fout. Ik mag dus echt never nooit niet klantgegevens "mee naar huis nemen". Daar heb ik een dik pak papieren voor moeten tekenen op het werk.
Wat ik mij ook afvraag. Stel dat ik een anonieme brief schrijf naar het UWV met dit verhaal als inhoud.
Hoe serieus wordt dat dan genomen?
Ben benieuwd wat ik hiermee moet gaan doen. Ik wil deze man er echt bij naaien eigenlijk. Een uitkeringstrekker in de reinste zin van het woord is het.