Nee, die krijgen nu al overal toeslagen voor waardoor ze bijna niets hoeven te betalenquote:Op donderdag 5 juli 2007 16:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Lage inkomens betalen nu al geen belasting.
Niet eens platte belastingquote:Op donderdag 5 juli 2007 20:21 schreef sigme het volgende:
Dan nog spel je Flat Tax in het Nederlands als flattaks.
of vlaktaksquote:Op donderdag 5 juli 2007 20:21 schreef sigme het volgende:
Dan nog spel je Flat Tax in het Nederlands als flattaks.
Dat is nog véél beterquote:
Spreek Nederlandsquote:
Een simpeler belastingsysteem maakt het leeuwendeel van de fiscale adviseurs van ondernemers overbodig. De zoektocht naar aftrekposten en de gunstigste fiscale constructies kan gestaakt worden!quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:25 schreef Fastmatti het volgende:
Overigens heeft een Flat Tax nog meer voordelen. Ipv 30.000 ambtenaren zich bezig te laten houden met het innen van de belasting kan het nu met minder dan 1.000. Dan kan je er 15.000 ontslaan en dan heb je nog 14.000 mensen over om te controleren of er daadwerkelijk belasting wordt betaald.
Wat creëren die adviseurs dan? Die creeren alleen maar geld dat er al is. Dat geld komt met een vlaktaks automatisch vrij en dan kunnen deze hoogopgeleiden weer ingezet worden om echte groei te creëren.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:41 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Een simpeler belastingsysteem maakt het leeuwendeel van de fiscale adviseurs van ondernemers overbodig. De zoektocht naar aftrekposten en de gunstigste fiscale constructies kan gestaakt worden!
Zowel bij de belastingdienst als bij bedrijven en accountsbureau's komen goed opgeleide mensen voor de arbeidsmarkt beschikbaar, die economische groei kunnen genereren in plaats van elkaar bezig houden.
Het lijkt me ontzettend belangrijk dat mensen weer zelf hun fiscale administratie kunnen bijhoudenquote:Op donderdag 5 juli 2007 20:41 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Een simpeler belastingsysteem maakt het leeuwendeel van de fiscale adviseurs van ondernemers overbodig. De zoektocht naar aftrekposten en de gunstigste fiscale constructies kan gestaakt worden!
Zowel bij de belastingdienst als bij bedrijven en accountsbureau's komen goed opgeleide mensen voor de arbeidsmarkt beschikbaar, die economische groei kunnen genereren in plaats van elkaar bezig houden.
Dat is precies wat ik bedoel en volgens mij had ik het nog goed opgeschreven ookquote:Op donderdag 5 juli 2007 20:44 schreef Fastmatti het volgende:
Wat creëren die adviseurs dan? Die creeren alleen maar geld dat er al is. Dat geld komt met een vlaktaks automatisch vrij en dan kunnen deze hoogopgeleiden weer ingezet worden om echte groei te creëren.
Ow, even niet goed gelezenquote:Op donderdag 5 juli 2007 20:56 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel en volgens mij had ik het nog goed opgeschreven ook
Je denkt nog teveel in het huidige systeem. Het grote voordeel van een vlaktaks is dat je bij de bedrijven langs kunt gaan. Gewoon in de boeken kunt kijken hoeveel loonkosten (+bijvoorbeeld leaseauto's enz) ze hadden en daar kan de belastingdienst dan een percentage over heffen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Het lijkt me ontzettend belangrijk dat mensen weer zelf hun fiscale administratie kunnen bijhouden.
Dat is dan weer onzin.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:41 schreef ijsbrekertje het volgende:
Een simpeler belastingsysteem maakt het leeuwendeel van de fiscale adviseurs van ondernemers overbodig.
Wat dus in feite een dubbele progressie betreft. Een vlak-tax in de zin van een vast percentage is een enkel progressief tarief. Eigenlijk kun je alleen een vast bedrag 'flat tax' noemen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:26 schreef DS4 het volgende:
Met progressie wordt bedoeld het oplopende tarief in de diverse schijven.
Die theorie is me onbekend, maar een vast/vlak percentage kan prima vertaald worden met vlaktaks. Je praat immers ook over percentages en niet over absolute bedragen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat dus in feite een dubbele progressie betreft. Een vlak-tax in de zin van een vast percentage is een enkel progressief tarief. Eigenlijk kun je alleen een vast bedrag 'flat tax' noemen.
De eerste progressie zit het in het feit dat een percentage van een hoog bedrag een grotere som geld is dan een percentage over een klein bedrag. Als er dan ook nog sprake is van een toenemend percentage moet je dus spreken van een dubbel progressief belastingtarief.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:15 schreef sneakypete het volgende:
Hoezo dubbel?
Ik vind dat niet 'gewoon logisch'. Eerst moet mij maar eens duidelijk gemaakt worden waarom ik via een overheid aan de maatschappij moet meebetalen in plaats van dat ik dat gewoon zelf doet door producten te kopen, door investeringen te doen en door een baan te hebben.quote:Het is gewoon logisch om naar draagkracht mee te betalen aan de maatschappij, typische aanstellerij van mensen met veel centjes.
Het punt is niet hoeveel je over houdt, het punt is dat ik een sterke overheid niet nodig acht waardoor ook de belasting niet zo hoog hoeft te zijn.quote:Wie veel belasting betaalt houdt daarna nogaltijd meer over dan iemand die minder belasting betaalt dus zo rampzalig is het allemaal niet.
Dat is gewoon wiskunde.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:15 schreef Zwaardvisch het volgende:
Die theorie is me onbekend
Waarom zou je niet over absolute bedragen praten? Percentages kun je niet uitgeven, harde euro's wel.quote:maar een vast/vlak percentage kan prima vertaald worden met vlaktaks. Je praat immers ook over percentages en niet over absolute bedragen.
Het is het anders nemen van een variabele. Als ik over het percentage als variabele praat is een vlaktaks een vast percentage, als ik het bedrag n als variabele neem, kom je bij jouw punt. Maar beleidsmatig wordt er altijd uitgegaan van percentages. Je wil immers een brede grondslag waarin zoveel mogelijk inkomensbestanddelen geïncorporeerd zijn.quote:
Omdat je voor de wet een percentage van je vermogen afstaat en niet een bedrag. Natuurlijk kijk je als burger naar de effectieve druk.quote:Waarom zou je niet over absolute bedragen praten? Percentages kun je niet uitgeven, harde euro's wel.
Het was ook meer een licht filosofische analyse van het begrip 'flat tax'.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:30 schreef Zwaardvisch het volgende:
Het is het anders nemen van een variabele. Als ik over het percentage als variabele praat is een vlaktaks een vast percentage, als ik het bedrag n als variabele neem, kom je bij jouw punt.
Nee hoor, dat is onderdeel van het beleid dat je wil voeren. Het is geen vaste regel dat je met percentages moet werken. Ik snap niet dat er nooit wat creatiever met dit soort dingen omgegaan wordt, er wordt veel te beperkt gedacht door veel politici. Zo kun je natuurlijk prima een belastingfunctie (kwadratisch, logaritmisch etc) opstellen waardoor je in één klap van al die schijven af bent.quote:Maar beleidsmatig wordt er altijd uitgegaan van percentages. Je wil immers een brede grondslag waarin zoveel mogelijk inkomensbestanddelen geïncorporeerd zijn.
'Voor de wet' telt niet in de politiek, de politiek moet zich bezig houden met het veranderen en/of opstellen van wetgeving. Voor de uitvoering en handhaving van de wet hebben we de ministeries, dat zijn dus de organen waarbij het van belang is om de situatie 'voor de wet' te kennen.quote:Omdat je voor de wet een percentage van je vermogen afstaat en niet een bedrag. Natuurlijk kijk je als burger naar de effectieve druk.
Akkoord.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 01:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het was ook meer een licht filosofische analyse van het begrip 'flat tax'.
Maar als de uitkomst van de functie altijd dezelfde waarde zou moeten hebben, ga je nog je percentage als variabele nemen. Sterker nog, dat gaat centraal staan. Een percentage als variabele lijkt me vooralsnog veel verstandiger gezien het aantal belastingplichtigen.quote:Nee hoor, dat is onderdeel van het beleid dat je wil voeren. Het is geen vaste regel dat je met percentages moet werken. Ik snap niet dat er nooit wat creatiever met dit soort dingen omgegaan wordt, er wordt veel te beperkt gedacht door veel politici. Zo kun je natuurlijk prima een belastingfunctie (kwadratisch, logaritmisch etc) opstellen waardoor je in één klap van al die schijven af bent.
De wetgever is evengoed gebonden aan de wet, sterker nog dat is het uitgangspunt van de Trias Politica. En voor je een wetsvoorstel ingediend hebt, zul je nog steeds de bestaande wetgeving moeten handhaven. En voor de AWR sta je een percentage af en niet een bedrag.quote:'Voor de wet' telt niet in de politiek, de politiek moet zich bezig houden met het veranderen en/of opstellen van wetgeving. Voor de uitvoering en handhaving van de wet hebben we de ministeries, dat zijn dus de organen waarbij het van belang is om de situatie 'voor de wet' te kennen.
Waarom is dat onzin?quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:25 schreef DS4 het volgende:
Dat is dan weer onzin.
Het percentage inkomstenbelasting in de eerste schijf is maar 2,45 % en de tweede schijf 9,75%.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Verhoging van de belastingvrije voet of verlaging van het percentage van de 1e schijf verkleint in elk geval de armoedeval, werk wordt er lonender door.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |