Oh zo. Dank u.quote:Op maandag 9 juli 2007 21:47 schreef Sugar het volgende:
Dat ging denk ik over Freek en Leah.
quote:Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef Leah het volgende:
Ik denk dat het juist "slecht" is als je heel erg tegen je natuur op gaat voeden, want dat voelt een kind wèl, denk ik. Maar welke regels je stelt, hoe je ze stelt, en wanneer ze je stelt maakt volgens mij geen fluit uit.
Als het maar duidelijk is.
Voor de 1 werkt dit, voor de ander dat, maar feit is, dat geen kind het zelfde is, en geen ouder hetzelfde is. Dus is flexibiliteit het sleutelwoord, en open ogen, en een open hart.
Volgens mij kom je dan een heel eind.
Ondanks dat je het mooi zegt en het goed klinkt, ben ik het niet helemaal met je eens.quote:Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef Leah het volgende:
Ik denk dat het juist "slecht" is als je heel erg tegen je natuur op gaat voeden, want dat voelt een kind wèl, denk ik. Maar welke regels je stelt, hoe je ze stelt, en wanneer ze je stelt maakt volgens mij geen fluit uit.
Als het maar duidelijk is.
Voor de 1 werkt dit, voor de ander dat, maar feit is, dat geen kind het zelfde is, en geen ouder hetzelfde is. Dus is flexibiliteit het sleutelwoord, en open ogen, en een open hart.
Volgens mij kom je dan een heel eind.
Of die kinderen die vrij opgevoed zijn en het zelf heel anders doen: strakker en strenger dusquote:Op maandag 9 juli 2007 22:46 schreef Igraine het volgende:
En omwille van de discussie![]()
Kennen we niet allemaal voorbeelden van perfect strak gehouden kinderen die later compleet losgeslagen zijn? Of is dit iets puur uit mijn omgeving?
Oh en Lishe, die vinnigheid had ik gemist of in ieder geval niet zo opgevat.
Maar juist daarom zeg ik dit ookquote:Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef Leah het volgende:
en open ogen, en een open hart.
Nee die doen dat inderdaad niet, maar ze handelen wel vanuit hun eigen natuur. Ik begrijp ook wel wat je bedoelt hoor en daar ben ik het ook mee eens.quote:Op maandag 9 juli 2007 22:59 schreef Leah het volgende:
[..]
Maar juist daarom zeg ik dit ook. En ja, ik ken ook best wat mensen die in de problemen komen door te strak...
Maar als je ècht goed kunt kijken naar je kind, en van daaruit kunt handelen, doe je dat kind recht. Denk ik.
En dat doen de door jou beschreven ouders niet. Denk ik.
Ja ik denk wel dat ik je begrijp.quote:Op maandag 9 juli 2007 23:07 schreef snoopy het volgende:
Wat ik ervan begrepen heb is dat als er zo goed als geen regels zijn (het ene uiterste dus) het voelt alsof niemand zich echt druk om je maakt of echt om je geeft. Als alles mag, kan je nooit over een grens heen. Als je zelf mag weten hoe laat je thuis komt en met wie je weggaat dan kan het lijken alsof het je ouders geen bal interesseert wat je doet.
Ik weet niet of ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel, ik hoop van wel.
Dit was bij mij wel een beetje het geval denk ik. Ik ben best wel vrij opgevoed. Ik mocht bijna alles, zolang ze maar wisten waar ik was etc. Natuurlijk moest ik me toch ergens tegen afzetten in de puberteit en had ik ook daar maling aan, maar dat had eigenlijk helemaal geen consequenties.quote:Op maandag 9 juli 2007 23:07 schreef snoopy het volgende:
Wat ik ervan begrepen heb is dat als er zo goed als geen regels zijn (het ene uiterste dus) het voelt alsof niemand zich echt druk om je maakt of echt om je geeft. Als alles mag, kan je nooit over een grens heen. Als je zelf mag weten hoe laat je thuis komt en met wie je weggaat dan kan het lijken alsof het je ouders geen bal interesseert wat je doet.
Ik weet niet of ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel, ik hoop van wel.
Even voor de duidelijkheid, dit soort dingen mag Myrthe dus echt niet he! Belletjetrekken, stoort andere mensen in hun privacy. Op het behang tekenen maakt iets kapot en haren afknippen ook.quote:Op maandag 9 juli 2007 23:27 schreef texelonia het volgende:
[..]
Toen ik kleiner was haalde ik ook altijd kattekwaad uit (eindeloos belletjetrek, haren afknippen, op nieuw behang van vriendinnetje kleuren, etc) en ik kan me niet één keer herinneren dat ik straf heb gehad daarvoor.
Zelfde score hier.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 06:49 schreef Sugar het volgende:
Autoritatief ben ik. Dat klopt ook gewoon helemaal.![]()
(Ik had 28 punten, weet niet welke kant de score uitgaat?)
Jawel hoor, want wij hebben inderdaad een trampoline voor d'r gekochtquote:Op dinsdag 10 juli 2007 00:09 schreef bixister het volgende:
(zelfs het bankspring item zit erin, al zag ik dat ladybos' alternatief niet eens een optie is).
Ik was net met 50 punten toegeeflijk..quote:Op dinsdag 10 juli 2007 09:13 schreef texelonia het volgende:
En ik had net 50 punten en toen was ik weer autoritair?Terwijl daarvoor met 10 punten was ook autoritair...
Ben je niet bang dat hij dan ook dingen zal doen ten kosten van anderen op die manier? Ik bedoel, ik vraag me gewoon af, daarin ligt toch zeker ook wel een bepaalde grens?quote:Op dinsdag 10 juli 2007 13:48 schreef renzell het volgende:
Ik geloof en hoop dat hij mede door deze opvoeding de ruimte (en brutaliteit) vindt om in het latere leven de dingen te kiezen waar hij werkelijk gelukkig van wordt, zich hierin niet laat weerhouden door wat hij denkt dat hoort, en bovendien de volledige vrijheid voelt te ontdekken en exploreren.
Hmm, dan krijg ik nog een probleem ben ik bangquote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:19 schreef Luchtbel het volgende:
Wat ik belangrijk vind voor Jolie, is dat ze vertrouwen krijgt, in zichzelf en in de mensen om zich heen. Maar ook dat ze leert dingen in te schatten qua waarde, zichzelf, mensen, spullen en 'het bestaan.' En te hechten.
Daarom geef ik haar nu mee dat spullen ook kapot kunnen gaan en daarom wil ik haar later wel uitleggen hoe je met geld om kunt gaan, daarom leg ik haar uit dat het belangrijk is om goed voor jezelf en andere mensen te zorgen te zorgen, op alle fronten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |