abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juli 2007 @ 11:24:26 #131
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_51255404
Ja, ik denk wel dat ik er hetzefde over denk. Schreeuwen vind ik niet erg, mits spelend en niet als brutaliteit. Of spelend springen op de bank mag dan wel (nu nog niet dan ben nog aan het brainstormen ) maar niet als baldadigheid.
Eigenlijk wat meer mijn gevoel volgen in deze en wat minder mijn verstand
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_51255427
Ja precies en voornamelijk zelf ook niet doen wat je vind dat je kind ook niet moet doen. Jij kent Myrthe een beetje, vind je haar wild/onopgevoed/oid? (eerlijk zeggen he!)
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 11:33:03 #133
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51255535
Ik wil echt niet dat de kinderen op de bank spelen, en voetballen in huis is hier echt een no-go.
Maar goed, dat is mijn insteek, ik heb in mijn huis gewoon mijn grenzen en ik vind dat ze dat ook best kunnen leren.
Ze hebben een heel mooi groot voetbalveld voor het huis en daar kunnen ze heel fijn voetballen, compleet met doel.
En dat heeft niet veel te maken met wat anderen denken hoor, is puur mijn eigen insteek, in andere dingen doe ik het misschien ook weer anders dan anderen, maar ik vind dat je gewoon moet doen waar je je zelf prettig bij voelt.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zondag 8 juli 2007 @ 11:57:28 #134
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_51255990
Ladybos: nee, ik vind Myrthe niet wild of onopgevoed overkomen! Echt niet. Sterker nog: ik had niet gedacht dat jullie zo een "methode" toepasten, dat zeg wel iets denk ik Myrthe is juist een lekkere vrolijke meid die duidelijk veel pezier heeft, ze straalt helemaal op de foto's in het fototopic!

Senesta, voetballen in huis zal ik ook niet zo gauw toestaan, hoor.
En over dat prettig erbij voelen: ik zei wel tegen Amber dat z niet op de bank moest springen en dat de bank was om te zitten of liggen, maar eigenlijk zegt een klein stemmetje tegen me: wat maakt dat nou uit: zolang het maar niet te wild wordt (dus te gevaarlijk of dat het stuk gaat). Nu ik er zo over nadenk , zal de lol voor Amber er snel vanaf gaan als ik het niet erg meer vind en er dus niks meer van zeg
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 12:06:13 #135
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51256131
quote:
Op zondag 8 juli 2007 11:57 schreef LadyS het volgende:
Ladybos: nee, ik vind Myrthe niet wild of onopgevoed overkomen! Echt niet. Sterker nog: ik had niet gedacht dat jullie zo een "methode" toepasten, dat zeg wel iets denk ik Myrthe is juist een lekkere vrolijke meid die duidelijk veel pezier heeft, ze straalt helemaal op de foto's in het fototopic!

Senesta, voetballen in huis zal ik ook niet zo gauw toestaan, hoor.
En over dat prettig erbij voelen: ik zei wel tegen Amber dat z niet op de bank moest springen en dat de bank was om te zitten of liggen, maar eigenlijk zegt een klein stemmetje tegen me: wat maakt dat nou uit: zolang het maar niet te wild wordt (dus te gevaarlijk of dat het stuk gaat). Nu ik er zo over nadenk , zal de lol voor Amber er snel vanaf gaan als ik het niet erg meer vind en er dus niks meer van zeg
Ik snap je insteek hoor
Ik vind het juist mooi dat jullie het op die manier doen, als dat gewoon bij jullie past
Maar goed, mijn kinderen zijn heel zelden binnen( alleen als het echt vies weer is), het zijn echte buitenkinderen en als ze al binnen ravotten doen ze het vaak in de zitzak.
Samara staat trouwens wel heel veel op onze eetkamer stoelen te dansen, ze heeft veel behoefte aan een podium
  zondag 8 juli 2007 @ 12:15:13 #136
102760 Igraine
Headache
pi_51256282
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 23:54 schreef Ladybos het volgende:

[..]

Myrthe mag van ons gewoon heel veel, zolang ze maar niemand pijn doet en geen dingen stuk maakt. Dus als ze zin heeft om op de bank te springen dan mag ze dat. Of als ze wil kliederen met een glas water op de salontafel ofzo. Of als ze op de piano van papa wil spelen, of met d'r sokken aan naar buiten wil. Of geen zin heeft om aan tafel te zitten als we eten. Nou ja, gewoon veel dingen die anderen misschien te ver vinden gaan. Ik ben er op dit moment misschien ook wel teveel mee bezig hoor (zie het slapen-topic), heb er veel discussies over momenteel met andere moeders (jonge en oude) in mijn vrienden/familie/kennissenkring en die zijn allemaal meer van de rust-reinheid-regelmaat. En wij dus niet. Ik vind dat een kind kind moet kunnen zijn en 'alles' uit moet kunnen proberen, uiteraard met grenzen voor wat betreft de veiligheid van zichzelf en anderen. Er zijn dus gewoon maar heel weinig dingen die Myrthe niet mag, en het huis is zodanig ingericht dat ze bijna overal ook 'alleen' in een ruimte kan zijn zonder dat ze kwaad kan. Niet dat we haar regelmatig alleen in een ruimte laten maar het zou wel kunnen zeg maar. In tegenstelling tot mijn vriendin die haar hele huis vol heeft staan met snuisterijtjes en dus de hele dag 'politieagentje' speelt voor haar kind. En dat doen wij dus heel bewust niet. Groot voordeel vind ik dat de paar dingen die ze niet mag ook erg goed onthoud omdat het er a. niet zo veel zijn en b. het meer indruk maakt wanneer je maar 2x per dag nee zegt dan wanneer het 2x per minuut is. En er gaan dus zat dagen voorbij dat ik eigenlijk geen 'nee' hoef te zeggen tegen d'r.
Fijn om te lezen Ladybos, zo doen wij het ook. En zelf merken wij dat het ook goed is voor haar. Ze is heel zelfverzekerd en heeft een duidelijke eigen mening. Daarentegen luistert ze ook heel goed en weet ze donders goed wanneer iets wel en wanneer iets niet kan. Ze mag ook op bed en op de bank springen (bij ons thuis, ergens anders niet) en aan alle muziekinstrumenten zitten hier in huis (gitaren, drumstel, keyboard etc.) Het enige waar ze niet aan mag zitten zijn de kastjes waar de cd's in staan en dat doet ze dan ook niet. Ook niet als ik haar beneden laat terwijl ik even snel ga douchen bijvoorbeeld.

Ik denk dat ze, doordat ze heel vrij gelaten wordt, minder behoefte heeft om uit te dagen e.d. Zelf ben ik ook zo opgevoed en ik vind dat het werkt Er zijn natuurlijk wel duidelijke grenzen, maar die liggen iets ruimer dan bij veel andere mensen merk ik in mijn omgeving.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  zondag 8 juli 2007 @ 15:26:50 #137
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_51260865
Jaaaaaa! Een Juusje update! (Juusje... het is dat we al een naam hebben.)
Hij klinkt echt heerlijk Renz. Precies zo verder gegaan als toen ik hem voor het laatst zag. En die knieeen en haren klinken geweldig. Precies een jongetje voor mijn wildebras.
Succes met slaapperikelen, een ander bed wil misschien echt wel helpen. Wij hebben wel een slotje op de deur vanaf bedtijd totdat wij naar bed gaan. Eigenlijk voelt het niet zo fijn maar scheelt (ons) een hele hoop ellende.

Ladybos, fijn je verhaal te lezen! Zo doen wij het ook. Regels zijn voornamelijk voor buiten de deur, en dat doet ze dan ook netjes. Thuis kiezen wij gewoon vaak voor wat het leukste is, gewoon, omdat ik wil dat ze plezier heeft en ik het niet vervelend vind als ze eerder dan ons van tafel gaat.
Vooral de eerste regel zouden mijn woorden kunnen zijn. Zolang ze niks stuk maakt en niemand pijn doet. (Anders; per direct op de gang.)
Out in the open is ze weleens vinnig naar andere kinderen toe. Dat vind ik soms hartstikke lastig maar dat verander ik niet door thuis strengere regels te handhaven.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_51262012
Ik doe het echt helemaal anders. Hier leer ik dan weer juist waar de dingen voor zijn. Dus een bank om te zitten enz.
En mijn kinderen mogen ook best kinderen zijn. Maar ik vind het niet peutergedrag ofzo. Ik denk dat het peutergedrag is omdat ze nog niet weten hoe het hoort. En zelf vind ik dat ik dan verkeerde signalen af zou geven als ze het thuis wel mogen en bij een ander niet. Want schijnbaar is het dan toch neit zo "normaal"
En waneer is dat gedrag met die regel dan weer voorbij? Mogen ze als ze kleuter zijn nog steeds binnen op de bank springen binnen voetballen enz.
Kwa spelen mogen ze hier wel veel.
Vriendjes zijn altijd welkom. Ze mogen tenten bouwen, knutselen, inderdaad gewoon kind zijn. Maar op de bank springen, binnen voetballen enzo vind ik persoonlijk niks met kind zijn te maken hebben, maar meer met grenzen opzoeken.
En zoals poemojn zijn niks stuk maken, hier flink op de bank springen en hij is echt wel stuk. En binnen voetballen, hoe doe je dat zonder iets stuk te maken?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 8 juli 2007 @ 16:34:08 #139
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_51262475
Zoals jij het schetst klinkt het wel als een losgeslagen zooitje vind ik. Het voetballen, springen op de bank. Ze kijkt uit, niet bij de tafel als er iets opstaat. En voor de rest is ons huis erg kidsproof. En het is helemaal niet dat het hier de hele dag een bende is, dat de bank doorhangt en dat er overal vingerverf op de muren zit. Het is meer het idee van "ach, die bal binnen, wat kan dat nou eigenlijk kwaad." (Of een badkamer die onder water staat, zand op de ramen.)
  zondag 8 juli 2007 @ 17:33:24 #140
102760 Igraine
Headache
pi_51264106
Inderdaad wat Lishe zegt, het is niet persé zo dat er nu iedere dag op de bank gesprongen wordt. Ze springt liever op haar trampoline Maar als het eens gebeurt vind ik het niet zo'n punt. Onze bank kan wel wat hebben en gaat echt niet zo maar kapot. En voetballen in huis komt ook wel eens voor. Meestal is het papa die daarmee begint, niet met een megavoetbal maar gewoon met een kleine plastic bal. Het is hier ook erg kidsproof, dus er gaat niet echt gauw wat stuk.

Ik wil haar niet leren dat op de bank springen 'normaal' is, zo van "kijk ons eens lekker apart zijn" maar ik vind het gewoon niet zo'n punt. Ik ben van mijzelf gewoon heel makkelijk en hecht ook niet zo heel veel waarde aan spullen.

De gedachte erachter is meer dat ze gewoon vrijheid heeft, ik niet heel de dag van alles loop te verbieden en te corrigeren en dat het gewoon gezellig is in huis.
pi_51268537
Goh ik ben echt verbaasd dat er nog zoveel zijn die het ook zo doen als wij, ik voelde me echt een beetje eenzaam in de woestijn Ik kan me voorstellen dat het ook niet voor alle kindjes geschikt is hoor, en niet voor alle ouders. Maar wij zijn zelf ook heel makkelijk en flexibel, en ik merk dat Myrthe het gewoon goed naar d'r zin heeft bij ons, en dat vind ik het belangrijkste. Waar ik wel strikt in ben is het sociaal gedrag stimuleren, als Myrthe per ongeluk een keertje een kindje pijn doet zegt ze ook altijd heel lief sorry en geeft ze er een dikke kus en knuffel bij. En ze zegt ook netjes dankjewel en alsjeblieft, en zegt de buurvrouw keurig gedag enzo. Net als wat Igraine zegt, gewoon lekker zichzelf kunnen zijn en gewoon lekker gezellig in huis. Heel soms heeft Myrthe trouwens wel eens een periode dat ze alles doet wat ze niet mag, en echt de hele dag de grens opzoekt. Dan heeft ze het blijkbaar nodig om even te checken of de dingen die ze niet mag nog steeds niet mogen ofzo. Na een dag of twee heeft ze alles wel weer uitgeprobeerd (en zijn wij gesloopt van het de hele dag strijd voeren..) en is ze weer een paar weken poeslief.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:19:16 #142
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51268626
quote:
Op zondag 8 juli 2007 17:33 schreef Igraine het volgende:
De gedachte erachter is meer dat ze gewoon vrijheid heeft, ik niet heel de dag van alles loop te verbieden en te corrigeren en dat het gewoon gezellig is in huis.
Goeie gedachte.
Hier is dat ook precies de gedachte en gelukkig ook hoe het uitpakt: gezelligheid in huis. Maar intussen mag ze nog steeds dingen niet die jullie noemen. Levert geen strijd of ongezelligheid, levert duidelijkheid en gezelligheid.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_51268701
quote:
Op zondag 8 juli 2007 16:13 schreef jessie het volgende:
En zelf vind ik dat ik dan verkeerde signalen af zou geven als ze het thuis wel mogen en bij een ander niet. Want schijnbaar is het dan toch neit zo "normaal"
En waneer is dat gedrag met die regel dan weer voorbij? Mogen ze als ze kleuter zijn nog steeds binnen op de bank springen binnen voetballen enz.
Kwa spelen mogen ze hier wel veel.
Vriendjes zijn altijd welkom. Ze mogen tenten bouwen, knutselen, inderdaad gewoon kind zijn. Maar op de bank springen, binnen voetballen enzo vind ik persoonlijk niks met kind zijn te maken hebben, maar meer met grenzen opzoeken.
En zoals poemojn zijn niks stuk maken, hier flink op de bank springen en hij is echt wel stuk. En binnen voetballen, hoe doe je dat zonder iets stuk te maken?
Het gedrag wat ik van Myrthe tolereer, is hetzelfde wat ik van een volwassene tolereer. Een volwassene hoeft niet tegen me te schreeuwen, dus zij ook niet. En ze mag van mij altijd op de bank blijven springen hoor, hier stond laatst MrBos nog mee te springen op de bank (en de bank ziet er nog prima uit trouwens, die zijn sterker dan je denkt hoor.. als er een volwassene van 100 kilo op kan zitten dan kan er ook een kindje van 15 kilo op springen..) Maar ik ga er van uit dat ze dat vanzelf wel ontgroeid. Hier is ook alles behoorlijk kidsproof dus voetballen zou in principe ook wel mogen. Alleen Myrthe wil zelf altijd met de bal naar buiten, want daar heeft ze meer ruimte. En ik denk eigenlijk dat het zo ook juist wel werkt, want als ze niet binnen zou mógen voetballen weet ik zeker dat ze persé binnen zou wíllen voetballen. Nu het wel mag is het spannende er in ieder geval van af en zoekt ze zelf liever een plekje waar er minder in de weg staat.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:22:29 #144
102760 Igraine
Headache
pi_51268718
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:19 schreef Sugar het volgende:

[..]

Goeie gedachte.
Hier is dat ook precies de gedachte en gelukkig ook hoe het uitpakt: gezelligheid in huis. Maar intussen mag ze nog steeds dingen niet die jullie noemen. Levert geen strijd of ongezelligheid, levert duidelijkheid en gezelligheid.
Ja dat kan, en dat levert het bij ons ook.
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 20:24:38 #145
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51268774
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:21 schreef Ladybos het volgende:

[..]

Het gedrag wat ik van Myrthe tolereer, is hetzelfde wat ik van een volwassene tolereer. Een volwassene hoeft niet tegen me te schreeuwen, dus zij ook niet. En ze mag van mij altijd op de bank blijven springen hoor, hier stond laatst MrBos nog mee te springen op de bank (en de bank ziet er nog prima uit trouwens, die zijn sterker dan je denkt hoor.. als er een volwassene van 100 kilo op kan zitten dan kan er ook een kindje van 15 kilo op springen..) Maar ik ga er van uit dat ze dat vanzelf wel ontgroeid. Hier is ook alles behoorlijk kidsproof dus voetballen zou in principe ook wel mogen. Alleen Myrthe wil zelf altijd met de bal naar buiten, want daar heeft ze meer ruimte. En ik denk eigenlijk dat het zo ook juist wel werkt, want als ze niet binnen zou mógen voetballen weet ik zeker dat ze persé binnen zou wíllen voetballen. Nu het wel mag is het spannende er in ieder geval van af en zoekt ze zelf liever een plekje waar er minder in de weg staat.
Ze weten dat ze hier niet mogen voetballen en dat gebeurd ook eigenlijk nooit hoor, springen op de bank hetzelfde.
Grenzen opzoeken doen ze allemaal, ik denk dat dat niet afhangt van waar ze liggen.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:24:54 #146
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51268779
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:22 schreef Igraine het volgende:

[..]

Ja dat kan, en dat levert het bij ons ook.
Oh, dat geloof ik ook, hoor! Maar omdat je argument is dat je niet de hele dag wilt corrigeren; dat hoeft het dus ook niet te betekenen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 8 juli 2007 @ 20:28:41 #147
102760 Igraine
Headache
pi_51268898
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:24 schreef Sugar het volgende:

[..]

Oh, dat geloof ik ook, hoor! Maar omdat je argument is dat je niet de hele dag wilt corrigeren; dat hoeft het dus ook niet te betekenen.
Nee, dat hoeft ook niet persé dat weet ik. Maar dit is mijn manier, die goed is voor mij en mijn kind. Een andere manier zou slechts onnatuurlijk voelen en dan zou ík dat gevoel dus wel hebben.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:29:48 #148
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51268938
Volgens mij gaat het er hier ook niet veel anders aan toe. Wel is er de regel dat we aan tafel eten, maar als het eenpansgrechten op frites zijn dan is dat de kleine tafel en is het feest. Daarbij zitten we niet langer dan 15 minuten aan tafel. En die tijd moet ze toch wel stil kunnen zitten. Voetballen mag hier niet, maar rollen met de bal weer wel. Dus Fleur is tactisch...ze rolt de bal met d'r voeten

Verder inderdaad veel vrijheid en eigenlijk alleen qua bedtijd zijn we strikt en volgen we een procedure (regemaat en ritme vaart ze wel bij). En ze komt dus ook niet van d'r kamer. Erger nog, ze komt niet eens uit bed. Ze roept dus om een boekje of als ze nog moet poepen. Dat is soms lastig, maar voor haar is het blijkbaar een ongeschreven regel en dat laten we maar even zo.

Verder is ze naar mijn mening behoorlijk beleefd, ze vraagt zelfs of ze op bed mag springen. En dat mag, zolang d'r zus niet ook op dat bed ligt.
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 20:31:06 #149
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51268987
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:28 schreef Igraine het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft ook niet persé dat weet ik. Maar dit is mijn manier, die goed is voor mij en mijn kind. Een andere manier zou slechts onnatuurlijk voelen en dan zou ík dat gevoel dus wel hebben.
Ik vind absoluut dat iedereen het op zijn eigen manier moet doen, ik geloof dan ook niet in een universele waarheid qua opvoeding van kinderen, hoe zou dat ook kunnen?
Alle ouders zijn anders en alle kinderen zijn anders, en als iedereen blij en gelukkig is dan is het toch goed?
pi_51268994
Maar Sugar als ik die mooie glazen vazen in mijn kast had staan die jij toen op de grond had staan dan was Myrthe daar echt wel iedere keer weer op af gegaan. Bij mij staan dus niet dat soort dingen, want Myrthe blijft daar niet van af. En dan moet ik dus steeds corrigeren, waar ik geen zin in heb. Maar misschien is Maria een kindje wat er na een paar keer zeggen wel vanaf blijft, dan is dat toch anders. Want heb jij dan wel zin om 30 keer per dag tegen Maria te moeten zeggen dat ze niet bij de vazen mag komen of dat ze voorzichtig moet doen in de buurt daar als ze rent bijvoorbeeld?
pi_51269181
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:24 schreef senesta het volgende:

[..]

Grenzen opzoeken doen ze allemaal, ik denk dat dat niet afhangt van waar ze liggen.
Is helemaal waar, dat doet Myrthe uiteraard ook. Maar ik heb wel het idee dat ze, doordat ze vrijer gelaten wordt, meer zélf bepaald wat wel en niet kan, en niet klakkeloos ons volgt zeg maar. En dan blijkt dat ze heel goed weet wat nog wel kan en wat niet kan. Want gaat ze eens over de grens, dan zie je dat ze er zelf al van 'schrikt' voordat wij er wat van zeggen, dus dan voelt ze donders goed aan dat het te ver was. Maar zoals ik al schreef, zo af en toe heeft ze echt een dag /periode dat ze die grenzen opzoekt, en zijn wij echt doodop aan het eind van zo'n dag. En daarna is het weer weken prima. Maar ik zou dat echt niet iedere dag zo willen hebben, dan zou ik echt doodmoe zijn en is het ook niet gezellig in huis.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:37:05 #152
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51269196
Nee, dat zou ik ook rot vinden, hoor. Maar Maria is inderdaad een heel braafje, ze weet wat wel en niet mag en wordt er ook verder niet meer toe aangetrokken. Ik denk ook dat dat scheelt.

En Igraine, natuurlijk volg je je eigen gevoel en weg. Dat doe ik ook, ook al snap ik dat er best wat te zeggen is voor die grotere vrijheid die jullie juist kiezen. Ik doe het gevoelsmatig strakker.
pi_51269227
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:31 schreef senesta het volgende:

[..]

Ik vind absoluut dat iedereen het op zijn eigen manier moet doen, ik geloof dan ook niet in een universele waarheid qua opvoeding van kinderen, hoe zou dat ook kunnen?
Alle ouders zijn anders en alle kinderen zijn anders, en als iedereen blij en gelukkig is dan is het toch goed?
Ja, is helemaal waar. Maar waarom moet ik mezelf dan altijd verdedigen tegenover moeders die vinden dat ik het niet goed doe, omdat ze op de bank mag springen en dergelijke? Blijkbaar vinden die moeders dan toch dat zij het beter doen.

Even ter verduidelijking, dat verdedigen bedoel ik niet hier hoor, want ik heb de discussie hier zelf aangezwengeld. Maar ik bedoel dus irl.
  zondag 8 juli 2007 @ 20:43:31 #154
102760 Igraine
Headache
pi_51269388
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:37 schreef Ladybos het volgende:

[..]

Ja, is helemaal waar. Maar waarom moet ik mezelf dan altijd verdedigen tegenover moeders die vinden dat ik het niet goed doe, omdat ze op de bank mag springen en dergelijke? Blijkbaar vinden die moeders dan toch dat zij het beter doen.
Iedereen vind toch dat hij/zij het op de beste manier doet? Anders zou je het wel op een andere manier doen toch?
Ik heb nooit zo erg het gevoel mezelf te moeten verdedigen, uitleggen wil ik het daarentegen best. En heel eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo veel wat anderen er van vinden. Je zal altijd verschillende meningen houden, zowel hier over als bijvoorbeeld over straffen, slaan of tuigjes om maar eens een dwarsstraat te noemen
pi_51269457
Wij waren net bij de McDonalds. Myrthe vliegt meteen de glijbaan in, en komt af en toe een patatje halen, kipnugget, slokje drinken, en hop weg is ze weer. Ze heeft de tijd van d'r leven. Tafeltje naast ons zit een gezin, waarbij de 2 kindjes popelen om ook te gaan spelen. Maar ze moeten blijven zitten, en hun 'bord' leegeten (Moeder zegt: Ja je wilde patatjes, dan moet je ook je bord leegeten! Ik waarschuw nog 1x, dan gaan we naar huis hoor!). Sfeer aan tafel daar is om te snijden, continu gezeur van moeder dat ze moeten dooreten, drammende kinderen die willen spelen, en uiteindelijk gaan ze dus naar huis omdat ze niet goed door hebben gegeten. Myrthe heeft uiteindelijk meer gegeten dan die kindjes denk ik, en we hadden alledrie een leuke middag. Dat is een beetje het verschil wat ik bedoel... En ja, tuurlijk heb je kindjes die braaf blijven zitten, snel hun patatjes opeten en daarna lief gaan spelen en die hebben het ook hartstikke naar hun zin. Het hangt dus ook zeker van het kind af of je wel of niet erg aan het politieagentje spelen bent. Maar ik vond het echt zielig voor die twee jongetjes, je gaat toch naar de Mac omdat je kind het zo leuk vind, dan ga je toch niet lopen zeuren dat ze aan tafel moeten blijven zitten en hun bord leeg moeten eten?
pi_51269524
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:43 schreef Igraine het volgende:

[..]

Iedereen vind toch dat hij/zij het op de beste manier doet? Anders zou je het wel op een andere manier doen toch?
Ik heb nooit zo erg het gevoel mezelf te moeten verdedigen, uitleggen wil ik het daarentegen best. En heel eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo veel wat anderen er van vinden. Je zal altijd verschillende meningen houden, zowel hier over als bijvoorbeeld over straffen, slaan of tuigjes om maar eens een dwarsstraat te noemen
Ik ben misschien ook wel te gevoelig hoor over wat een ander ervan denkt. Ik ben al snel bang dat ze me een slechte moeder vinden (en als je vriendin dan de opmerking plaatst dat de supernanny maar eens langs moet komen dan voel je je helemaal slecht...).
  zondag 8 juli 2007 @ 20:48:37 #157
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51269541
Nee, ik vind ook dat zo'n uitje niet door regels verpest moet worden. Bij zoiets maak je leuke uitzonderingen, toch?
  zondag 8 juli 2007 @ 20:51:35 #158
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_51269635
Oh, dat van de McDonalds is wel herknbaar, ladybos. Daar kan het me ook niet schelen dat ze rondvliegt, zolang ze geen andere mensen tot last is!
Thuis moet ze wel aan tafel blijven zitten, hoewel dat het er idd niet gezelliger op maakt. Mijn gevoel zegt op dat gebied weer dat ze moet blijven zitten *lastig*
  zondag 8 juli 2007 @ 21:23:36 #159
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_51270774
quote:
Op zondag 8 juli 2007 16:13 schreef jessie het volgende:
Ik doe het echt helemaal anders. Hier leer ik dan weer juist waar de dingen voor zijn. Dus een bank om te zitten enz.
En hier gaat het dus fout bij mij. Mijn ouders hebben mij ook altijd wel proberen te leren dat een bank is om op te zitten en een tafel om aan te eten enz., maar het is bij mij nooit geland. Ik zit graag op tafels en ik zit nooit normaal op een bank of op stoelen. Mijn meubels kunnen dan ook allemaal tegen een stootje en ook verder heb ik in huis gewoon geen mooie of dure spullen staan. Het is aan mij niet besteedt.Daarnaast koop ik meubels graag tweedehands zodat ze al niet meer al te nieuw zijn en bij mij mogen de kinderen dus stoelen, banken en tafels gebruiken als klimtoestellen. Dat neemt echt niet weg dat ik ze leer dat ze dat bij anderen niet mogen doen. Dat andere mensen wel mooie spullen hebben die kapot kunnen en dat het niet overal zo is als bij ons. En dat zien ze zelf ook wel. Ik heb eerlijk gezegd niet meegemaakt dat ze bij anderen op de bank springen. Ik geef ze niet de vrijheid uit een soort idealisme of principe, maar meer omdat ik zelf al heel veel moeite had met sommige regels en het lukt me dan ook niet om dat soort regels aan mijn kinderen op te leggen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 22:40:29 #160
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51273641
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:37 schreef Ladybos het volgende:

[..]

Even ter verduidelijking, dat verdedigen bedoel ik niet hier hoor, want ik heb de discussie hier zelf aangezwengeld. Maar ik bedoel dus irl.
Ik denk dat moeders altijd een beetje het gevoel hebben om zich te moeten verdedigen, misschien omdat iedereen het uiteindelijk het beste wil doen voor zijn/haar kind en een andere manier voor sommige mensen een bedreiging vormt of misschien twijfel zaait?
Ik weet het niet, ik vind het juist mooi dat iedereen het op zijn manier doet.
Samara is jouw dochter niet en ik ben jou niet en zo geld het toch voor iedereen
Mijn vriendin heeft een hele andere manier van opvoeden en over sommige dingen heeft ze me echt de ogen geopend, met andere dingen zou ik absoluut niet uit de voeten kunnen.
Prima toch?
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 22:46:07 #161
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51273837
quote:
Op zondag 8 juli 2007 20:51 schreef LadyS het volgende:
Oh, dat van de McDonalds is wel herknbaar, ladybos. Daar kan het me ook niet schelen dat ze rondvliegt, zolang ze geen andere mensen tot last is!
Thuis moet ze wel aan tafel blijven zitten, hoewel dat het er idd niet gezelliger op maakt. Mijn gevoel zegt op dat gebied weer dat ze moet blijven zitten *lastig*
Ik heb hele lastige eters, als ik ze hun gang laat gaan eten ze dus minimaal, Samara is al niet erg vet en ik wil dus wel dat ze even aan tafel rustig de tijd neemt om te gaan eten.
Lopen met broodjes heb ik geprobeerd maar die beland dan altijd op één of andere wonderlijke manier bij de hond in de mand
Samara en joey eten dus aan tafel en Elco blijft in zijn mand tot we uitgegeten zijn

Bij de mac zijn we ook wel anders hoor
pi_51274030
interessante discussie! ik voel voor alle kanten (pfff! 't zal es niet) wel wat en doe ook een beetje van beiden volgens mij. dus aan de ene kant mogen ze hier ook best veel, maar aan de andere kant trek ik m'n grenzen denk ik wel wat eerder dan LadyBos, en heb ik ook niet het hele huis kids-proof gemaakt. aan sommige dingen mogen ze gewoon niet komen, en ze zijn ook vrij braaf en proberen dat dan ook nauwelijks. het voorbeeld van de bank er ook maar even bij nemend: klimmen op en over de bank mogen ze hier wel regelmatig, maar dan moeten wel standaard de schoenen uit. springen op de bank vind ik gewoon te link, dat trekt mijn (over?)bezorgde moederhart niet. aan tafel blijven zitten tijdens het eten is hier ook de regel (en gaat meestal zonder al te veel problemen), al maken we wel eens een uitzondering. maar dat vinden ze dan ook echt heel feestelijk.
  Moderator zondag 8 juli 2007 @ 23:14:24 #163
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_51274994
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef bixister het volgende:
interessante discussie! ik voel voor alle kanten (pfff! 't zal es niet) wel wat en doe ook een beetje van beiden volgens mij. dus aan de ene kant mogen ze hier ook best veel, maar aan de andere kant trek ik m'n grenzen denk ik wel wat eerder dan LadyBos, en heb ik ook niet het hele huis kids-proof gemaakt. aan sommige dingen mogen ze gewoon niet komen, en ze zijn ook vrij braaf en proberen dat dan ook nauwelijks. het voorbeeld van de bank er ook maar even bij nemend: klimmen op en over de bank mogen ze hier wel regelmatig, maar dan moeten wel standaard de schoenen uit. springen op de bank vind ik gewoon te link, dat trekt mijn (over?)bezorgde moederhart niet. aan tafel blijven zitten tijdens het eten is hier ook de regel (en gaat meestal zonder al te veel problemen), al maken we wel eens een uitzondering. maar dat vinden ze dan ook echt heel feestelijk.
Hier ook inderdaad
pi_51275411
Potverdikkie Bix... wist je wat ik ging typen ofzo??? Je hebt van voor tot achter MIJN tekst opgeschreven!

Randy is vanmorgen voor het eerst uit zijn ledikant geklommen en... op zijn hoofd geland! Denk (lees: hoop) dat hij het dus voorlopig even niet meer probeert, maar moet dus wel op zoek naar een oplossing nu. De spijlen kunnen er niet uit zonder het ledikant echt te vernielen helaas, maar ik vind hem nog wat te klein voor een kinderbed. Toch heb ik -als hij toch uit bed klimt- liever dat hij dat veilig kan doen...
pi_51276108
oei mammietje. naar is dat he. hoe is 't nu met z'n hoofd? anna is er ook een paar keer behoorlijk rot uitgedonderd. en daarna nog een keer 'gewoon' (zonder vallen) uitgeklauterd. tegenwoordig dreigt ze er bijna standaard mee, als ik wegga en ze het er niet mee eens is dat ze moet slapen hangt ze al met 1 been over de rand. maar als ik dan toch gewoon (quasi onverschillig) wegga -al mopper ik er nog wel even bij "als je dat maar laat he mevrouw, veel te gevaarlijk hoor!"- blijft ze er toch meestal braaf in. we zijn nu wel druk doende piets kamer te 'upgraden' naar een grotejongenskamer, incl. een echt eenpersoons bed, en zodra dat klaar is krijgt anna piets peuterbed. maar bij haar zie ik 't ook wel gebeuren dat ze om de haverkap uit bed (en kamer!) zal gaan. we zullen zien of een slot/haakje op de deur nodig zal zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door bixister op 08-07-2007 23:48:30 ]
  maandag 9 juli 2007 @ 07:32:41 #166
640 snoopy
peanuts
pi_51280897
quote:
Op zondag 8 juli 2007 23:23 schreef Mammietje het volgende:
Potverdikkie Bix... wist je wat ik ging typen ofzo??? Je hebt van voor tot achter MIJN tekst opgeschreven!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 9 juli 2007 @ 07:41:00 #167
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51280951
Ik had dat ook, ja! Dat van de bank, dat van braaf zijn, dat van aan tafel blijven!
  † In Memoriam † maandag 9 juli 2007 @ 10:53:34 #168
7074 moussy
kuttekop
pi_51283830
Hier mag bijna alles, als ík dat goed vind, er wordt dus niet dagelijks op tafel gedanst, of op de bank gesprongen... of kippen binnengehaald om door de kamer te laten rennen, de zandbak/trampoline/waterbaan/zwembadje binnen dat komt gewoon omdat ik zelf of Peet net zo hard mee doe. Ik hecht geen waarden aan spullen, alles is vervangbaar en wat niet stuk mag is gewoon opgeruimd, omdat Cas er niet met zijn jatjes vanaf kan blijven en alles als een hamster naar zijn hol sleept.

Het betekent niet meteen dat het hier áltijd een gekkenhuis is, zoals nu zitten ze gewoon braafjes tv te kijken.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 9 juli 2007 @ 11:40:05 #169
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51285359
Maria heeft een paar muggenbulten en ze reageert er heel heftig op. Op haar wang heeft ze een klein beetje gekrabd denk ik, maar nu daar komt steeds een beetje doorzichtig geel wondvocht uit. Dat droogt dan op en gaat er per ongeluk weer af. Ik vind het best een grote plek worden nu. Zouden jullie naar de dokter gaan voor zoiets?
  † In Memoriam † maandag 9 juli 2007 @ 11:43:26 #170
7074 moussy
kuttekop
pi_51285468
Als het groot, heet en pusserig is wel, dan is het ontstoken en zo'n plek geneest echt slecht door de jeuk dus krabben. En anders overleg je toch even met de assistente
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 9 juli 2007 @ 12:05:56 #171
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51286256
Ja, ik mag er niet echt makkelijk aankomen van haar, dus of het heet is, weet ik niet. Het is wel een grote rode plek met twee open plekjes met wondvocht erbij. Ik overleg inderdaad even, bedankt.
pi_51286542
Ik zou er wel even naar laten kijken Sugar, vooral omdat het in d'r gezichtje zit, dat kan soms nare littekens nalaten als het ontstoken blijft.
  maandag 9 juli 2007 @ 12:46:04 #173
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51287567
Zo ziet het eruit:
  maandag 9 juli 2007 @ 12:56:34 #174
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51287915
De peuter had hier ook een aantal van dat soort plekken Sugar. Ik heb gesmeerd met prikweg van VSM tegen de jeuk, en daarna een strak anti muggen beleid ingesteld .

Ik krijg zelf ook zulk soort plekken soms, toch een soort allergische reactie op muggen denk ik.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_51288241
hier reageren ze ook zo heftig op muggebulten sugar. maar ik heb me ook wel eens vergist, dacht ik dat 't weer zo'n muggebult was, bleek het krentenbaard / impetigo. dat had ook van dat gelige vocht en verspreidde zich snel. dus goed in de gaten houden inderdaad.
  maandag 9 juli 2007 @ 13:24:53 #176
56471 pinquit
oh my lama!
pi_51288803
het is rood, dus waarschijnlijk een beetje warm wel.
het ziet er een klein beetje ontstoken uit zo. het is naar dat het door het krabben ook gewoon niet geneest, maar ik weet ook weer niet wat de huisarts daaraan kan doen.

pleistertje anders?

ik las trouwens laatst dat hoe vaker je geprikt wordt, hoe minder last je ervan hebt. of het waar is weet ik niet, maar het klinkt dan wel weer logischer dat het voor kleintjes heftiger is
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 9 juli 2007 @ 13:28:11 #177
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51288905
Ze heeft er volgens mij de hele ochtend niet aan gekrabd. Haar haar hing er een keer in en toen ik dat lostrok ( ) ging het weer een beetje open. En ik heb erop gedept met gekookt water op een doekje. Volgens mij is het daardoor ook een beetje open nog, door die twee acties.
  maandag 9 juli 2007 @ 13:30:11 #178
56471 pinquit
oh my lama!
pi_51288968
als het echt ontsteekt is open juist goed
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_51289645
Het ziet er wel zielig uit zeg
  maandag 9 juli 2007 @ 16:14:48 #180
45621 Suzanna
Mama van...
pi_51294546
Arme Maria! Ziet er idd heel zielig uit!

Noa heeft een ontstoken vingertje (over wondjes gesproken ), want haar nageltje is er voor de helft af... en blijkbaar heeft de pleister geen goed gedaan. Maar ja, een vingertje kun je niet zomaar open laten, de kans dat ze er tegenaan stoot is erg groot. En daar moet ik al helemaal niet aan denken. Het doet echt veel pijn, ik mag er niet eens in de buurt komen en ze speelt ook niet meer lekker, is eigenlijk alleen maar aan het zeuren, gaat overal om huilen en als ik dan vraag waarom ze huilt zegt ze "pijn" ... waar? "hier!" en dan doet ze haar vingertje omhoog.

Ik was er bijna ook mee naar de huisarts gegaan, maar ik weet niet of hij er wel wat aan kan doen. Ik had het gisteren laten weken in wat soda en daarna een gaasje en een verbandje omheen gedaan, maar dat was vanochtend helemaal vastgeplakt, arm kind. Ze krijste al toen ik probeerde het los te knippen en we moesten het weer losweken wilde het loslaten. Wat heeft ze gekrijst zeg, pfff!! Lijkt wel wat op mij van vroeger, ze is zowiezo soms een aanstellertje maar zo erg is het nog nooit geweest. Ik moest haar helemaal in bedwang houden. Gelukkig bood een Winnie-de-Pooh-pleister uitkomst. Die vond ze mooi en wilde ze graag om haar vinger ...

Wat zouden jullie doen? Het ziet er echt engig uit, ik zal maar geen foto plaatsen. Beetje onsmakelijk.
  maandag 9 juli 2007 @ 16:17:10 #181
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51294615
Ik ben toch even naar de huisarts gegaan met 'r. Het is ontstoken en nu moeten we 3 keer per dag Bactroban erop smeren. Ben blij dat ik even gegaan ben!

Suzanna, ik zou eerlijk gezegd ook naar de ha gaan, als ik het zo lees.
  maandag 9 juli 2007 @ 16:18:40 #182
45621 Suzanna
Mama van...
pi_51294663
Ja he? Mijn moeder is hier en die dacht dat het niet nodig was...maar had ik nou maar gewoon naar m'n gevoel geluisterd. Ik bel wel even naar de doktersassistente (misschien is ze er toevallig nog, praktijk is open tot 17:00) en vraag wat zij ervan vindt.
  maandag 9 juli 2007 @ 18:44:13 #183
640 snoopy
peanuts
pi_51299544
Morris had vorig jaar een open wond op zijn arm en daar moesten we Betadinegaas op doen. Dan blijft het niet aan de wond plakken.

Sterkte met alles wondjes!
  maandag 9 juli 2007 @ 18:54:05 #184
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51299812
He wat sneu voor Maria, hopelijk gaat het nu gauw over.
En Suzanna, ik zou ook even naar de dokter gaan.

Ladybos, ik durf me bijna niet in de regeldiscussie te mengen aangezien jullie op Jolie gaan passen maar goed. Toevallig heb ik onlangs dezelfde discussie aangehaald, elders, en heb ik precies de andere kant aangehaald. Ik ben wel echt streng denk ik, en een pietlut ook. Ik ben zuinig op spullen, ik vind niet alles vervangbaar enzovoorts. Jolie mag dat best weten van mij, sterker nog, ik hoop dat ze daar wat van leert. Het corrigeren van gedrag, politieagentje spelen, noemen, vind ik persoonlijk onzin. Ik ben toch de persoon die haar moet opvoeden. Soms schaam ik me er wel voor maar aan de andere kant, ik weet ook dat hier binnen bepaalde grenzen van alles wel kan en mag en eigenlijk vind ik dat ook wel genoeg. Het is natuurlijk wel een gevoelig punt, mij vroeg iemand een keer of mijn strengheid een vorm van compensatie was. Dat ik per se een net kind wilde hebben omdat ik nog jong was ofzo. Dat vond ik echt raar en naar om te horen.Ik voed mijn kind op deze manier op, om haar dingen te leren en omdat Jolie en ik samen wonen en ik graag wil dat we het hier alletwee fijn hebben.

Jolie weet overigens erg goed wat ze wel en niet mag De vakantie van school is begonnen en mijn zus en ik kregen vroeger van mijn oma, op de eerste dag van de vakantie een lekker snoepje. Jolie mocht van mij daarom vandaag een snoepje uitkiezen in de snoepwinkel (gewaaaaaagd met een peuter vond ik zelf) maar ze koos, na vijf minuten, één lolly. Thuis aangekomen bleek dat ze de lolly niet op wilde eten omdat ze normaal geen snoep mag van mij. 'Toen jij mijn mama was heeft jij gezegd dat ik geen lolly mag.' Euh ja maar vandaag ben ik ook je moeder hoor, of ben ik iemand anders vandaag? 'Ja je bent een gekke mevrouw die naar de winkel bent geloopt om één snoep te kopen.'
  maandag 9 juli 2007 @ 19:22:26 #185
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51300772
quote:
Op maandag 9 juli 2007 18:54 schreef Luchtbel het volgende:
'Ja je bent een gekke mevrouw die naar de winkel bent geloopt om één snoep te kopen.'
.

Ik ben ook streng . Op de bank springen mag van mij niet, er kukelt er te vaak 1 vanaf, bij voorkeur tegen de tafelpunt.
Op bed springen mag wel, alleen op Freek's bed.
Ik denk ook dat het niet uitmaakt hoe je opvoedt, als de zaken maar duidelijk en consequent zijn.
  maandag 9 juli 2007 @ 20:04:08 #186
102760 Igraine
Headache
pi_51302010
quote:
He wat sneu voor Maria, hopelijk gaat het nu gauw over.
En Suzanna, ik zou ook even naar de dokter gaan.

Ladybos, ik durf me bijna niet in de regeldiscussie te mengen aangezien jullie op Jolie gaan passen maar goed. Toevallig heb ik onlangs dezelfde discussie aangehaald, elders, en heb ik precies de andere kant aangehaald. Ik ben wel echt streng denk ik, en een pietlut ook. Ik ben zuinig op spullen, ik vind niet alles vervangbaar enzovoorts. Jolie mag dat best weten van mij, sterker nog, ik hoop dat ze daar wat van leert. Het corrigeren van gedrag, politieagentje spelen, noemen, vind ik persoonlijk onzin. Ik ben toch de persoon die haar moet opvoeden. Soms schaam ik me er wel voor maar aan de andere kant, ik weet ook dat hier binnen bepaalde grenzen van alles wel kan en mag en eigenlijk vind ik dat ook wel genoeg. Het is natuurlijk wel een gevoelig punt, mij vroeg iemand een keer of mijn strengheid een vorm van compensatie was. Dat ik per se een net kind wilde hebben omdat ik nog jong was ofzo. Dat vond ik echt raar en naar om te horen.Ik voed mijn kind op deze manier op, om haar dingen te leren en omdat Jolie en ik samen wonen en ik graag wil dat we het hier alletwee fijn hebben.
Waar schaam je je dan voor en waarom zou je?

Dat verhaal over het snoepje is heel leuk trouwens , schattig.
  maandag 9 juli 2007 @ 20:19:30 #187
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51302506
Schamen is misschien niet het juiste woord. Ik bedoel vooral dat ik me het dan toch aantrek, als iemand me er op aanspreekt waardoor ik ga denken dat het niet klopt. Maar aan de andere kant weet ik gewoon dat dit voor ons wel klopt. Dat bedoel ik meer. Gewoon het eeuwenoude verhaal van net iets anders willen zijn, net iets makkelijker, wat meer van dit of wat minder van dat, of wat meer die moeder die het allemaal prima vindt enzovoorts. Maar aan de andere kant weet ik dat ik niet zo ben en dat ik ook niet anders wil zijn. En dat het ook niet hoeft. Maar ja dat vergeet ik soms wel, zeg maar. Dat idee. Snap je?

[ Bericht 1% gewijzigd door Luchtbel op 09-07-2007 20:25:28 ]
  maandag 9 juli 2007 @ 20:21:32 #188
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_51302575
Jolie geweldig gekke mamma

Maria rotmuggen ook

Noa hopelijk is je vingertje gauw genezen.

Voor de vakantie had ik nog een gesprekje gehad met de juf en daaruit kwam dat Zoë dus een lief kind is wat geen kattekwaad uithaalt en geen rare dingen doet. Als een ander kindje iets gevraagd wordt en ze doen het niet dan doet Zoë het wel. Braverikje dus en ik beaamde dat eigenlijk alleen maar dat het thuis ook zo is sinds een paar dagen weet ik gewoon dat ik dat nooit had moeten zeggen.

Vanaf toen is de beer (zoë) los en dit is alleen nog maar vandaag. Zoë je mag niet naar boven (zolder) ben nl zo weer beneden even kleertjes pakken en ja hoor daar kwam ze en net toen ze boven was ging ze op de kont heel snel naar benee van de trap gevallen Zoë je moet je kleren aan houden ja mamma 5 min later zie ik der in haar nakie springen in de tuin Ze was even in de keuken, keuken onder de handzeep Ik heb een nieuwe stofzuiger gekocht, mama mag ik even zuigen tuurlijk meisje mag dat en zo staat ze buiten te zuigen erg goed voor je stofzuiger

Pfffffffffffffff ben der gewoon moe van
  maandag 9 juli 2007 @ 20:22:34 #189
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51302622
En om nog even in te haken op die bloederige verhalen hier. Jolie is nog steeds erg onder de indruk als ze ergens bloed heeft. En dat terwijl ik vanmorgen de vijfde keer! tand door de lip telde, sinds het juli is. Ze schrikt vaak erger van het feit dat er een gat in jezelf kan komen, dan dat ze valt of pijn heeft. Dan vraagt ze of ze dat bloed niet meer nodig heeft om te leven. Heel gek, vindt ze dat.
  Jubileum moderator maandag 9 juli 2007 @ 20:32:56 #190
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_51303002
Suzanna, weken in Soda, of nog beter Biotex, is heel goed voor ontstoken, vuile wondjes. Verbinden het liefst met betadinegaas, of een gewoon steriel gaasje wat doordrenkt is van de betadinezalf.
Binnen een dag moet het dan wel verbetering laten zien, want anders is een bezoekje aan de huisarts wel nodig.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_51303523
haha rottdog, en dan had je 't nog niet eens op Fok! gepost! (dat ze zo braaf is). wel even wennen dus, deze nieuwe zoë.

[ Bericht 26% gewijzigd door bixister op 09-07-2007 21:04:31 ]
pi_51303538
quote:
Ladybos, ik durf me bijna niet in de regeldiscussie te mengen aangezien jullie op Jolie gaan passen
hahaha durf je d'r nog wel te brengen morgen of ben je bang dat je een compleet verwend nest terugkrijgt
  maandag 9 juli 2007 @ 21:18:32 #193
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_51304425
Maar, en dat is niet om een waardeoordeel te geven, ik ben erg benieuwd of jullie (die moeders die wél strenge regels, regelmaat en orde nastreven), dat puur of vooral doen omdat je gevoel je dat nu eenmaal vertelt en dat gewoonweg als de meest logische optie voelt, of dat je het doet omdat je denkt dat het beter is voor later? En zo ja, waarom? Wat is het nut? Welk effect hoop je dat het zal hebben op je kind? Of beter gezegd: wat voor een mens hoop je dat je kind doordoor zal worden? Ben ik duidelijk of volkomen vaag nu? Eigenlijk is gewoon mijn vraag welke 'grote' waarden en normen (of levensvisie) je in het leven je belangrijk vindt om je kind mee te geven. Of ben je helemaal niet bezig met dat soort grote thema's?

Marie.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:29:44 #194
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51304821
Ik had ze best vrijer willen laten, maar toen kreeg ik Freek . En die trekt dat dus gewoon niet. Terwijl als alles duidelijk is, en niet teveel verandert het hem de rust geeft die ie nodig heeft. Nr twee moet daar noodgedwongen dus in mee, het is niet anders...

Dus nee, het is geen heilig principe wat mij betreft. Goed naar je kind kijken, en dan doen wat voor jullie het beste werkt. Da's ongeveer het enige principe dat ik over heb van de 100
  maandag 9 juli 2007 @ 21:39:20 #195
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51305222
Om eerlijk te zijn denk ik dat Jolie toch wel zal opgroeien tot de mens die ze zelf wil/ kan worden en ik kan haar nu dingen leren en meegeven. Ik hoop niet op een soort mens maar ik leer haar wel wat ik belangrijk vind. Dingen die ze nu misschien doet omdat ik dat zo wil en sommige dingen omdat ze het begrijpt. En sommige van die dingen zal ze later misschien niet meer gebruiken en sommige dingen zal ze zich eigen maken.

Ik ben overigens niet van de drie R's. Enkel van de regels. Het is namelijk ook zo dat wij het met die regels alletwee fijn zouden moeten hebben thuis. Ik hoop wel dat ze later terug kan kijken op een goede tijd. En ik denk dat, dat alleen lukt als we het alletwee fijn hebben thuis. Ik zou niet kunnen leven met minder regels, ik zie het ook niet als toegevoegde waarde voor haar. En nogmaals, ik loop niet de hele dag te commanderen of regeltjes op te dreunen, er zijn gewoon grenzen. Binnen die grenzen is in mijn ogen zat ruimte om kind te zijn.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:44:25 #196
105888 renzell
pi_51305371
Ha ha, dat is heel helder. Grappig (of ja, grappig, grappig, helemaal niet grappig... eerder frappant) dat je kind je 'afdwong' iets anders te doen dan je van nature misschien gedaan zou hebben. Ik heb altijd zo'n idee gehad dat dat wel overeen zou komen, dat wat ik goed vind en dat wat het beste voor mijn kind is (en in ons geval ís het volgens mij ook zo), maar dat is natuurlijk lulkoek.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:47:21 #197
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51305458
Wat bedoel je? Ik snap je niet helemaal geloof ik.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:47:53 #198
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51305476
Dat ging denk ik over Freek en Leah.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:48:41 #199
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_51305505
Ik wil dat Kai later met een warm gevoel terugkijkt op zijn kindertijd en dat hij gewoon heel erg gelukkig wordt. Ik denk niet dat het behalen van dat doel afhankelijk is van het wel of niet hanteren van regels.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  maandag 9 juli 2007 @ 21:48:59 #200
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51305522
Ik doe het zo, omdat ik het gewoon automatisch zo doe. Ik sta er gelukkig ook achter.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:50:53 #201
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51305582
quote:
Op maandag 9 juli 2007 21:47 schreef Sugar het volgende:
Dat ging denk ik over Freek en Leah.
Oh zo. Dank u.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:59:29 #202
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_51305892
Eerst even een sorry voor mijn eerdere post, na de reactie van jessie. Ik werd door Deliedje ook al aangesproken dat het niks voor mij is zo 'vinnig' te reageren en zo wassie ook niet bedoelt!

Ik vind het een erg interessante discussie. Vooral ook omdat ik de andere kant best begrijp. Maar gezien mijn niet-consequent zijn zou het heel onduidelijk zijn voor Luuke.
LB, ik vind het van jou helemaal niet overkomen alsof je jezelf zou willen bewijzen. Juist als enige opvoeder kun je hele duidelijke grenzen trekken. Jolie hoeft niet naar nog iemand binnen jullie huishouden te luisteren.
  maandag 9 juli 2007 @ 22:08:22 #203
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51306253
Ik denk dat het juist "slecht" is als je heel erg tegen je natuur op gaat voeden, want dat voelt een kind wèl, denk ik. Maar welke regels je stelt, hoe je ze stelt, en wanneer ze je stelt maakt volgens mij geen fluit uit .
Als het maar duidelijk is.
Voor de 1 werkt dit, voor de ander dat, maar feit is, dat geen kind het zelfde is, en geen ouder hetzelfde is . Dus is flexibiliteit het sleutelwoord, en open ogen, en een open hart.
Volgens mij kom je dan een heel eind .
  maandag 9 juli 2007 @ 22:13:54 #204
3142 m@x
pi_51306500
quote:
Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef Leah het volgende:
Ik denk dat het juist "slecht" is als je heel erg tegen je natuur op gaat voeden, want dat voelt een kind wèl, denk ik. Maar welke regels je stelt, hoe je ze stelt, en wanneer ze je stelt maakt volgens mij geen fluit uit .
Voor de 1 werkt dit, voor de ander dat, maar feit is, dat geen kind het zelfde is, en geen ouder hetzelfde is . Dus is flexibiliteit het sleutelwoord, en open ogen, en een open hart.
Amen
  maandag 9 juli 2007 @ 22:20:45 #205
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51306794
Oh Lishe, ik kan inderdaad fijn de regels bepalen hier in huis. Dat maakt het inderdaad makelijk om duidelijke grenzen aan te geven en heeft inderdaad weleens gebotst in de tijd dat ik niet de enige opvoeder was. Zeker met het oog op zoals het toen zou jou moeten gaan. Zit natuurlijk ook een keerzijde aan, misschien waren de regels wel anders geweest als ik het niet alleen hoefde te doen. Uiteraard omdat je het dan niet alleen kunt bepalen maar ook omdat het dan een andere situatie was.
  maandag 9 juli 2007 @ 22:46:47 #206
102760 Igraine
Headache
pi_51307820
quote:
Ondanks dat je het mooi zegt en het goed klinkt, ben ik het niet helemaal met je eens.

Ik ken redelijk wat mensen die vanuit hun natuur opvoeden, en dat is in mijn ogen niet de beste manier voor het kind. Vaak gaat dit dan gepaard met veel schreeuwen, inconsequentie en bijvoorbeeld veel (onnodig) straffen. Nu is dat een totaal ander plaatje dan dat wat ik heb van de 'strengere moeders' hier hoor, laat dat duidelijk zijn.

Ik ken ook mensen in mijn omgeving die ook behoorlijk streng zijn en dit ook doen vanuit een bepaald perfectionisme. Hun kind moet perfect luisteren, zich perfect gedragen e.d. Dit gaat waarschijnlijk wel tegen hun natuur in, maar misschien ook niet. Ze willen het té goed doen bij wijze van spreken.

En omwille van de discussie
Kennen we niet allemaal voorbeelden van perfect strak gehouden kinderen die later compleet losgeslagen zijn? Of is dit iets puur uit mijn omgeving?

Oh en Lishe, die vinnigheid had ik gemist of in ieder geval niet zo opgevat.
  maandag 9 juli 2007 @ 22:57:57 #207
640 snoopy
peanuts
pi_51308237
quote:
Op maandag 9 juli 2007 22:46 schreef Igraine het volgende:

En omwille van de discussie
Kennen we niet allemaal voorbeelden van perfect strak gehouden kinderen die later compleet losgeslagen zijn? Of is dit iets puur uit mijn omgeving?

Oh en Lishe, die vinnigheid had ik gemist of in ieder geval niet zo opgevat.
Of die kinderen die vrij opgevoed zijn en het zelf heel anders doen: strakker en strenger dus
Net als overal heb je het ene en het andere uiterste, maar ook heeeeeeeel veel er tussenin.

Lishe, ik heb nog even teruggelezen maar het kwam op mij ook niet vinnig over hoor.
  maandag 9 juli 2007 @ 22:59:38 #208
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51308288
quote:
en open ogen, en een open hart.
Maar juist daarom zeg ik dit ook . En ja, ik ken ook best wat mensen die in de problemen komen door te strak...

Maar als je ècht goed kunt kijken naar je kind, en van daaruit kunt handelen, doe je dat kind recht. Denk ik.
En dat doen de door jou beschreven ouders niet. Denk ik.
  maandag 9 juli 2007 @ 23:02:26 #209
102760 Igraine
Headache
pi_51308401
quote:
Op maandag 9 juli 2007 22:59 schreef Leah het volgende:

[..]

Maar juist daarom zeg ik dit ook . En ja, ik ken ook best wat mensen die in de problemen komen door te strak...

Maar als je ècht goed kunt kijken naar je kind, en van daaruit kunt handelen, doe je dat kind recht. Denk ik.
En dat doen de door jou beschreven ouders niet. Denk ik.
Nee die doen dat inderdaad niet, maar ze handelen wel vanuit hun eigen natuur. Ik begrijp ook wel wat je bedoelt hoor en daar ben ik het ook mee eens.

En snoopy, ik ken persoonlijk geen dergelijke voorbeelden (in mijn omgeving) maar ook die zullen er ongetwijfeld zijn. Wel ben ik dan altijd benieuwd naar de reden erachter.
  maandag 9 juli 2007 @ 23:07:31 #210
640 snoopy
peanuts
pi_51308585
Wat ik ervan begrepen heb is dat als er zo goed als geen regels zijn (het ene uiterste dus) het voelt alsof niemand zich echt druk om je maakt of echt om je geeft. Als alles mag, kan je nooit over een grens heen. Als je zelf mag weten hoe laat je thuis komt en met wie je weggaat dan kan het lijken alsof het je ouders geen bal interesseert wat je doet.

Ik weet niet of ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel, ik hoop van wel.
  maandag 9 juli 2007 @ 23:12:44 #211
102760 Igraine
Headache
pi_51308787
quote:
Op maandag 9 juli 2007 23:07 schreef snoopy het volgende:
Wat ik ervan begrepen heb is dat als er zo goed als geen regels zijn (het ene uiterste dus) het voelt alsof niemand zich echt druk om je maakt of echt om je geeft. Als alles mag, kan je nooit over een grens heen. Als je zelf mag weten hoe laat je thuis komt en met wie je weggaat dan kan het lijken alsof het je ouders geen bal interesseert wat je doet.

Ik weet niet of ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel, ik hoop van wel.
Ja ik denk wel dat ik je begrijp.
Zó vrij ben ik nu ook weer niet opgevoed. Ik mocht bijvoorbeeld wel zelf weten hoe laat ik thuis kwam, maar moest altijd thuiskomen. Maar ja, ik ging gewoon naar huis als mijn vriendinnen ook naar huis gingen (die dus wel een bepaalde tijd thuis moesten zijn). Ik heb juist altijd het gevoel gehad het vertrouwen van mijn ouders te krijgen om mijn eigen keuzes te maken. Het is in ieder geval nooit zo geweest dat ik maar alles mocht, en dat mag mijn dochter ook niet.
  maandag 9 juli 2007 @ 23:27:04 #212
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_51309309
quote:
Op maandag 9 juli 2007 23:07 schreef snoopy het volgende:

Dit was bij mij wel een beetje het geval denk ik. Ik ben best wel vrij opgevoed. Ik mocht bijna alles, zolang ze maar wisten waar ik was etc. Natuurlijk moest ik me toch ergens tegen afzetten in de puberteit en had ik ook daar maling aan, maar dat had eigenlijk helemaal geen consequenties.
Toen ik kleiner was haalde ik ook altijd kattekwaad uit (eindeloos belletjetrek, haren afknippen, op nieuw behang van vriendinnetje kleuren, etc) en ik kan me niet één keer herinneren dat ik straf heb gehad daarvoor.

Met Noah doe ik het dus wel iets anders/wil ik het anders gaan doen, maar wil ook niet doorslaan in het andere uiterste. En tot nu toe lukt dat aardig vind ik
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_51309658
quote:
Op maandag 9 juli 2007 23:27 schreef texelonia het volgende:

[..]

Toen ik kleiner was haalde ik ook altijd kattekwaad uit (eindeloos belletjetrek, haren afknippen, op nieuw behang van vriendinnetje kleuren, etc) en ik kan me niet één keer herinneren dat ik straf heb gehad daarvoor.
Even voor de duidelijkheid, dit soort dingen mag Myrthe dus echt niet he! Belletjetrekken, stoort andere mensen in hun privacy. Op het behang tekenen maakt iets kapot en haren afknippen ook.
pi_51310759
binnen de ontwikkelingspsychologie & pedagogiek wordt er vaak onderscheid gemaakt naar grofweg 3 opvoedingsstijlen: 'autoritair', 'toegevend' en 'autoritatief'. zie ook hier voor een kort (libelle) testje om te zien waar je eigen aanpak zo'n beetje onder valt. (zelfs het bankspring item zit erin, al zag ik dat ladybos' alternatief niet eens een optie is ).
  dinsdag 10 juli 2007 @ 06:49:15 #215
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51314545
Autoritatief ben ik. Dat klopt ook gewoon helemaal.
(Ik had 28 punten, weet niet welke kant de score uitgaat?)

[ Bericht 11% gewijzigd door Sugar op 10-07-2007 07:36:27 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 07:28:19 #216
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_51314665
ik ben ook autoritief (30 punten)
pi_51314788
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 06:49 schreef Sugar het volgende:
Autoritatief ben ik. Dat klopt ook gewoon helemaal.
(Ik had 28 punten, weet niet welke kant de score uitgaat?)
Zelfde score hier.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:25:09 #218
45621 Suzanna
Mama van...
pi_51314981
Haha, ik had ook 28 punten. Wel lastig te bepalen wat je in bepaalde situaties gáát doen omdat het nu nog niet aan de orde is (proefwerken, school etc.) maar ik kan me wel voorstellen wat ik in een bepaalde situatie zal doen. Het ligt er ook aan of het kind dingen op een zeurderige of een 'normale' manier vraagt denk ik. Bij een zeurderige vraag zal ik eerder geneigd zijn te negeren of geirriteerd te reageren.

Noa moet naar de peuterspeelzaal nu, ik heb inderdaad betadine op het vingertje gedaan maar had dit niet meer gelezen, dus het gaasje is er niet mee doordrenkt. Ik hoop maar dat het zo wel beter gaat, het zag er vanochtend al wat beter uit. Ik heb niet meer kunnen bellen naar de huisarts helaas, maar ik denk niet dat het echt nodig is, ik kijk even hoe het zo gaat. Ze vindt het in ieder geval een stuk minder erg dat het verbandje vervangen werd (ik heb het vingertje ook even laten weken in soda, het gaasje van vannacht zat er toch een beetje aan geplakt).
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:44:34 #219
3142 m@x
pi_51315172
Hier ook autoritatief met 26 punten.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:49:10 #220
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_51315248
Hier ook autoritatief met 30 punten

"U zegt tegen het kind dat het ervoor moet zorgen dat het niet meer geplaagd wordt." Wat een zielige optie kan me niet voorstellen dat iemand die zou kiezen.
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_51315310
36 punten, tussen autoritatief en toegeeflijk in. Er is dus nog hoop voor me.
pi_51315333
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 00:09 schreef bixister het volgende:
(zelfs het bankspring item zit erin, al zag ik dat ladybos' alternatief niet eens een optie is ).
Jawel hoor, want wij hebben inderdaad een trampoline voor d'r gekocht Maar ze mag wel nog steeds op de bank springen, daar wordt verder niets over gezegd
pi_51315344
Ik krijg fout op de pagina.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_51315456
Vanaf 46 punten ben je pas toegeeflijk trouwens...
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:13:05 #225
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_51315588
En ik had net 50 punten en toen was ik weer autoritair? Terwijl daarvoor met 10 punten was ook autoritair...
©Dumbo
pi_51316497
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:13 schreef texelonia het volgende:
En ik had net 50 punten en toen was ik weer autoritair? Terwijl daarvoor met 10 punten was ook autoritair...
Ik was net met 50 punten toegeeflijk..
  dinsdag 10 juli 2007 @ 13:48:30 #227
105888 renzell
pi_51323363
Mijn opmerking van gisteren: "wat zou je willen dat je kind hierdoor wordt", is natuurlijk wat kort door de bocht. Ik realiseer me ook wel dat een kind geen popje is dat je kunt kneden hoe je wilt. Ik ben echter wel degelijk van mening dat de manier waarop je opvoedt, gevolgen heeft voor later. Uiteraard heeft een kind keuzes, maar die zal het wél maken ten opzichte van wat het geleerd heeft. Dat je als ouder geen invloed hebt op hoe je kind later zal zijn, is natuurlijk onzin (mijns inziens). Oké, je kunt nooit precies weten wat die invloed van jouw opvoeding op zijn of haar latere levensstijl en karakter zal zijn, maar met wat we onze kinderen nu geven, bepalen we toch wel een richting, lijkt me zo. Ik hanteer hier thuis écht geen laissez faire politiek, maar geloof wél heel erg in de grote mate van vrijheid en zelfstandigheid die ik Juul geef. Ik geloof en hoop dat hij mede door deze opvoeding de ruimte (en brutaliteit) vindt om in het latere leven de dingen te kiezen waar hij werkelijk gelukkig van wordt, zich hierin niet laat weerhouden door wat hij denkt dat hoort, en bovendien de volledige vrijheid voelt te ontdekken en exploreren. Misschien idealistisch hoor, deze gedachte, maar wél één van mijn beweegredenen om het zo te doen als ik doe. Helderheid en duidelijkheid vind ik ook belangrijk, maar ik heb het gevoel dat tè veel regels een rem kunnen zetten op de ontwikkeling van zowel kind als volwassenen. Ik wil hem leren dat regels er zijn om structuur te bieden, maar zeker niet om je altijd aan te houden. Regels geven ons houvast, maar zijn geen waarheden. Niet perse. Daar wil ik een beetje voor waken. Nogmaals; geen aanval op ouders die het anders doen, maar gewoon mijn manier. Ik kan me niet voorstellen dat jullie niet soms over dit soort dingen nadenken, toch? Benieuwd ben ik, verhalen wil ik, en meningen...

Ps- ik krijg ook een fout op die pagina, maar ik vind het eerlijk gezegd ook een testje van lik m'n vestje..

[ Bericht 0% gewijzigd door renzell op 10-07-2007 15:25:02 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 13:57:31 #228
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51323666
Ik hoop dat Maria en Storm in hun latere leven de ruimte en mogelijkheden voelen de dingen te doen die zij willen en die hun gelukkig maken, binnen en naast de dingen die anderen willen. Dat geldt niet alleen voor letterlijk het sociale contact, maar ook voor de omgang met de ruimte van ons allemaal en de spullen van ons allemaal.
pi_51323721
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:48 schreef renzell het volgende:
Ik geloof en hoop dat hij mede door deze opvoeding de ruimte (en brutaliteit) vindt om in het latere leven de dingen te kiezen waar hij werkelijk gelukkig van wordt, zich hierin niet laat weerhouden door wat hij denkt dat hoort, en bovendien de volledige vrijheid voelt te ontdekken en exploreren.
Ben je niet bang dat hij dan ook dingen zal doen ten kosten van anderen op die manier? Ik bedoel, ik vraag me gewoon af, daarin ligt toch zeker ook wel een bepaalde grens?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:02:12 #230
105888 renzell
pi_51323823
Nee, daar ben ik niet bang voor. Ik zeg niet dat eerlijkheid en liefdevol met elkaar omgaan geen belangrijke waarden zijn in het leven. Dat vind ik wél namelijk. Maar die dingen (vrijheid en toch respectvol met anderen omgaan) bijten elkaar niet in mijn optiek.

[ Bericht 10% gewijzigd door renzell op 10-07-2007 14:21:12 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:18:59 #231
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51324435
Ook autoritatief.
Fleur wordt later wat ze is. Een lief, spontaan creatief en zeer fantasievol persoon. En of ze met die kwaliteiten de zaak gaat overnemen....dat weet ik niet. Maar, ze moet vooral iets gaan doen waar ze gelukkig van wordt. En qua waardes en normen. Respect voor anderen, maar vooral ook respect voor jezelf. Dus hier wordt niet gezegd dat ze dom (wat ze soms wel van zichzelf zegt) is of een dikke kont heeft (die ze ook niet heeft).
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:20:27 #232
3142 m@x
pi_51324478
Net zoals er bij jullie thuis geen laissez-faire politiek wordt bedreven speel ik niet continu voor politie agent. Ik denk dat de vrije ouders en regelouders elkaar dichter benaderen dan we vaak zelf denken. Dat geldt zeker voor wat we willen voor onze kinderen.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:31:02 #233
105888 renzell
pi_51324793
Oh, dat denk ik ook hoor. Ik ben alleen benieuwd (en dat is misschien gewoon weer een nieuwe discussie) wat de grote belangrijke waarden en normen zijn waar je erg aan hecht, waarvan je het belangrijk vindt dat je kind er iets van meekrijgt, en ook hoe je opvoeding daar toe in verhouding staat.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:38:36 #234
3142 m@x
pi_51325035
Ik wil gewoon dat Kai het leven leeft wat hij graag wil leven zonder daarbij anderen te kwetsen. Dat hij gelukkig is en zich veilig voelt. Net als Chaca vind ik respect voor jezelf en voor anderen ook een hele belangrijke. Ik denk dat je dat doel op beide manieren kan bereiken. Dat is gewoon echt afhankelijk van het kind.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:38:57 #235
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51325050
Renzell, dit is zo'n soort topic: Wat wil je je kinderen meegeven?
Gaat wel maar om één ding volgens de TS, maar a la.

En deze, van mijzelf: Wat wil jij je kind zeker meegeven? En wat niet?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:44:49 #236
105888 renzell
pi_51325245
Dank je Sugar.
pi_51325290
30 punten en autoritatief
pi_51332258
Die test vind ik echt een beetje onzin. Nu móet ik kiezen uit de dingen die er staan, zonder enige nuance die ik daar zelf in aan zou brengen.

Renzell ik ben het met je eens, ik denk ook veel na over dat soort dingen. Wat m@x zegt, klopt ook wel denk ik, het ontloopt elkaar nu ook weer niet zóveel.

Het heeft ook voor een heel groot gedeelte te maken met je eigen persoonlijkheid en hoe makkelijk/los je zelf bent. Denk ik tenminste.
  Jubileum moderator dinsdag 10 juli 2007 @ 19:26:52 #239
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_51334839
Ik test ook autoritatief en had ook niet anders verwacht eigenlijk. Had raar staan kijken als het autoritair was geworden want zo zie ik mezelf helemaal niet.
Waar wij tegenaan lopen bij Eva is dat elke regel, elke keer hetzelfde moet zijn. Dus ik kan niet zeggen "vooruit, je mag nu wel op de bank springen, maar op de bank van opa en oma niet" want dat begrijpt zij niet.
Daar heb ik nog het meeste moeite mee, het rigide moeten zijn met regels. Bij Iris ben ik daar losser in maar met haar kan ik ook beredeneren waarom sommige dingen elders anders zijn.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_51334993
Ja ook hoe je kind is speelt in belangrijke mate mee denk ik. Mijn dochter is heel makkelijk en ik kan dus ook heel makkelijk met haar omgaan. Als ik een iets 'bewerkelijker' kind zou hebben zou ik misschien iets strakker moeten zijn.

In het geval van Eva is dat natuurlijk ook iets bijzonders. Ik zou daar denk ik zelf ook heel veel moeite mee hebben. Zeker met een ander kindje erbij. Van wat ik hier lees denk ik dat jullie het heel goed aanpakken en dat vind ik echt knap.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 20:19:26 #241
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51336860
Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is geweest bij mensen die dingen laten omdat ze denken dat het niet hoort, het er heel anders aan toe ging dan gewoon wat regels in huis. Tuurlijk heeft je opvoeding wel invloed op later maar ik denk dat gewone regels binnenshuis, geen probleem hoeven te vormen om jezelf te ontwikkelen. En wellicht steek je er wat van op. In mijn ogen is er namelijk in die 'beperkte' vrijheid genoeg ruimte voor ontwikkeling.

Het is vast ook makkelijk met een kind als Jolie. Ze begrijpt dingen snel en pikt ze ook op. Op de regels bij ons in huis staan geeneens straffen om eerlijk te zijn, dat is allemaal niet nodig. Maar ik zou het wel doen, als het anders was. Als ik haar vraag, de tekeningen die ze wil bewaren op te ruimen omdat ze anders misschien kapot gaan, dan doet ze dat. Net als dat kleurpotloden kapot gaan als er mee gegooid wordt of als ze op de grond vallen dus dat je ze beter weg kan leggen als je er niet meer mee speelt, net als dat het fijn is als er mensen naar je luisteren en dat je daarom even moet wachten voordat je zelf wat gaat zeggen. Als ik dat soort dingen uitleg, dan begrijpt ze dat over het algemeen en dan doet ze dat. Wanneer zij in the heat of the moment, want ook Jolie mag gewoon boos zijn, wel dwars door mij heen schreeuwt, krijgt ze niet eens straf ofzo, dat vind ik anders. Maar in de normale situatie vind ik het wel belangrijk dat ze gewoon even wacht tot ik, of iemand anders is uitgepraat. Dat doe ik ook bij haar. En ja soms herhaal ik dingen, om het huis leefbaar te houden, om het aan haar uit te leggen, om haar de kans te geven dingen te begrijpen en ook omdat ik dingen belangrijk vind. Zelfstandig zijn is in mijn ogen niet, alles zelf moeten leren en uitvinden. Maar ook gebruik maken van alles wat je aangereikt krijgt en leren kan, dat hoort daar voor mij ook bij. Het leren filteren van informatie, meningen, regels enzovoorts.

Wat ik belangrijk vind voor Jolie, is dat ze vertrouwen krijgt, in zichzelf en in de mensen om zich heen. Maar ook dat ze leert dingen in te schatten qua waarde, zichzelf, mensen, spullen en 'het bestaan.' En te hechten.
Daarom geef ik haar nu mee dat spullen ook kapot kunnen gaan en daarom wil ik haar later wel uitleggen hoe je met geld om kunt gaan, daarom leg ik haar uit dat het belangrijk is om goed voor jezelf en andere mensen te zorgen te zorgen, op alle fronten.
pi_51337073
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 20:19 schreef Luchtbel het volgende:

Wat ik belangrijk vind voor Jolie, is dat ze vertrouwen krijgt, in zichzelf en in de mensen om zich heen. Maar ook dat ze leert dingen in te schatten qua waarde, zichzelf, mensen, spullen en 'het bestaan.' En te hechten.
Daarom geef ik haar nu mee dat spullen ook kapot kunnen gaan en daarom wil ik haar later wel uitleggen hoe je met geld om kunt gaan, daarom leg ik haar uit dat het belangrijk is om goed voor jezelf en andere mensen te zorgen te zorgen, op alle fronten.
Hmm, dan krijg ik nog een probleem ben ik bang
  dinsdag 10 juli 2007 @ 20:29:49 #243
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51337203
Ik kan me heel erg vinden in wat je schrijft, Luchtbel. Zo gelden hier ook veel regeltjes: door uit te leggen waaróm ik vind dat het zo moet. En dat zijn ook helemaal geen dingen waar straf bij komt kijken.

Wel vind ik het hartstikke leuk om Maria en Storm soms te verrassen met iets. Door even af te wijken van dat wat er normaal gebeurt, zien ze het bijzondere daarvan ook. En dat is heerlijk om te zien als ouder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sugar op 10-07-2007 20:37:09 ]
  woensdag 11 juli 2007 @ 13:14:28 #244
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51357924
Ander onderwerp
Fleur is heel erg met de basisschool bezig:
Vanochtend was ze met de poppetjes van de Duplo aan het spelen
- Jaja, we gaan zo...
- Ja op volgend schooljaar
- Oh, nee ik bedoel schoolreisje

En zo ging het elke keer mis.... waar het hart vol van is, loopt de mond van over
pi_51434803
Morris gaat sinds een paar avonden op de grond liggen slapen als wij hem in bed gelegd hebben. Hij legt kussen, dekbed en knuffels op de grond en gaat daar keurig liggen. Ik vind dat een beetje naar want het is een houten vloer, dus hard. Waarom zou hij dat nou doen? Hijzelf kan mij niet uitleggen waarom hij dat doet.

Vanmiddag is hij achter de deur gaan liggen slapen volgens mijn vriend. Er kwamen mensen naar onze boot kijken die nu te koop staat. Die zullen wel raar gekeken hebben
  vrijdag 13 juli 2007 @ 16:42:27 #246
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51434893
Wat gek, snoop. Ik kan me eerlijk gezegd ook geen reden voorstellen waarom hij dat doet. Misschien kun je de matras op de grond leggen tijdelijk?
  vrijdag 13 juli 2007 @ 16:52:13 #247
24188 Belana
kloon van belana
pi_51435265
mmm, eng gedroomd misschien? iets gebeurt in bed? ik weet het ook niet. lastig he als ze dat nog niet uit kunnen leggen.
stormy waters...
sailin'
pi_51435489
Ik dacht dat hij het misschien te warm vond in bed en op de vloer ging liggen omdat die koeler is. Maar als je je dekbed tot je neus optrekt gaat dat verhaal ook niet echt op
Misschien vindt hij het gewoon leuk ofzo, voor de afwisseling. Hoop ik dan maar.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 17:00:26 #249
24188 Belana
kloon van belana
pi_51435538
ik zou me er maar niet al te druk om maken, dan gaan dat soort dingen het snelst over geloof ik
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 14 juli 2007 @ 22:52:08 #250
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51474584
Oh die Morris. Misschien is het inderdaad gewoon gekkigheid. Het lijkt me inderdaad ook wel een naar idee hoor. Kind op de vloer.

Ik ben soms zo ontzettend trots op mijn peuter lieve Jolie Onze oppas is met vakantie en deze week heeft ze twee dagen doorgebracht bij LadyBos en dat ging zo goed. Ze zei s ochtends in eerste instantie dat ze zich niet lekker voelde maar ze durfde uiteindelijk toch. En daar schijnt ze echt heel lekker te hebben gespeeld en ze kwam vol verhalen thuis (maar ja ze mag daar ook op de bank springen enzo ) en gisteren waren we op een bruiloft. En ze was zo mooi en lief en ze deed haar taakjes (ringen brengen enzo) met zoveel toewijding Voor de rest was ze ook zo makkelijk, lekker spelen en dansen en eten en goed naar de wc gaan en vragen of tegen iemand dingen zeggen als er iets was. Ze zou halverwege het feest met mijn zus weggaan en ik bleef nog dus we hadden wel een soort drama verwacht. Maar ze deed zo d'r jasje aan 'tot morgen mama' Ik vind haar zo knap en blij.

Ze is trouwens helemaal hees van het feest en vanmorgen zei ze tegen mijn zus 'tante ik kan niet zo goed lopen, er is iets met mijn voet.' Heeft ze vijf blaren! Waarschijnlijk gister te warm geworden en dikke voetjes gekregen ofzo. Heel sneu. En ze heeft er gister helemaal niets van gezegd.
  zondag 15 juli 2007 @ 08:10:20 #251
24188 Belana
kloon van belana
pi_51481651
Jolie ze is zo lief he! echt zo'n moppie
stormy waters...
sailin'
  zondag 15 juli 2007 @ 11:44:28 #252
640 snoopy
peanuts
pi_51484167
Lieve Jolie En dat van die blaren

Morris logeerde vannacht bij oma en heeft daar ook op de grond geslapen
We leggen hem nu gewoon maar weer terug in bed als hij slaapt, het zal wel een keer overgaan denk ik.

En oh ja, hij heeft gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens op het potje geplast We hebben
's ochtends zijn luier uit gelaten en gezegd dat hij op het potje moest plassen en dat deed hij zomaar

[ Bericht 2% gewijzigd door snoopy op 15-07-2007 13:19:22 ]
  zondag 15 juli 2007 @ 11:51:40 #253
24188 Belana
kloon van belana
pi_51484387
heej wat goed! Morris, you go boy!!
stormy waters...
sailin'
  zondag 15 juli 2007 @ 13:04:39 #254
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_51486536
hey een test wat leuk ik had 32 punten en autoritatief

Morris
  maandag 16 juli 2007 @ 11:25:28 #255
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_51515904
als ik me niet vergis.

Jordy veel succes vandaag en ook Githa en Spooky natuurlijk
  Jubileum moderator maandag 16 juli 2007 @ 12:21:52 #256
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_51517667
quote:
Op maandag 16 juli 2007 11:25 schreef Martineke het volgende:
als ik me niet vergis.

Jordy veel succes vandaag en ook Githa en Spooky natuurlijk
Jaa dat wou ik ook net doen, en het lijkt me sterk dat we ons allebei vergissen in de datum

Jordy heel veel succes, en Spooky en Githa veel sterkte
Eva ♥ en Iris ♥
pi_51518650
wat goed onthouden van jullie, ook namens mij veel succes vandaag jordy, githa & spook!
  maandag 16 juli 2007 @ 12:59:14 #258
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_51518751
Ik duim mee
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_51518752
Jordy, heel veel sterkte en succes vandaag!

Morris heeft vandaag 4 x in het potje geplast, 1 x bijna en 1 x uit de buurt
Heb hem maar wel even met een luier in bed gelegd nu.
Ik heb alleen ondervonden dat een potje wel heel erg onhandig is. Ik ga hem straks maar op de wc zetten als hij moet. Morris, niet het potje.

Oh ja, hij slaapt inmiddels ook weer gewoon in bed. Het was een faaaaaaaase denk ik
  maandag 16 juli 2007 @ 13:14:07 #260
103793 kozakken
Living the life
pi_51519279
Dan duim ik ook mee. Sterkte en succes voor Jordy! (en natuurlijk Githa en Spook)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')