abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51316497
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:13 schreef texelonia het volgende:
En ik had net 50 punten en toen was ik weer autoritair? Terwijl daarvoor met 10 punten was ook autoritair...
Ik was net met 50 punten toegeeflijk..
  dinsdag 10 juli 2007 @ 13:48:30 #227
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_51323363
Mijn opmerking van gisteren: "wat zou je willen dat je kind hierdoor wordt", is natuurlijk wat kort door de bocht. Ik realiseer me ook wel dat een kind geen popje is dat je kunt kneden hoe je wilt. Ik ben echter wel degelijk van mening dat de manier waarop je opvoedt, gevolgen heeft voor later. Uiteraard heeft een kind keuzes, maar die zal het wél maken ten opzichte van wat het geleerd heeft. Dat je als ouder geen invloed hebt op hoe je kind later zal zijn, is natuurlijk onzin (mijns inziens). Oké, je kunt nooit precies weten wat die invloed van jouw opvoeding op zijn of haar latere levensstijl en karakter zal zijn, maar met wat we onze kinderen nu geven, bepalen we toch wel een richting, lijkt me zo. Ik hanteer hier thuis écht geen laissez faire politiek, maar geloof wél heel erg in de grote mate van vrijheid en zelfstandigheid die ik Juul geef. Ik geloof en hoop dat hij mede door deze opvoeding de ruimte (en brutaliteit) vindt om in het latere leven de dingen te kiezen waar hij werkelijk gelukkig van wordt, zich hierin niet laat weerhouden door wat hij denkt dat hoort, en bovendien de volledige vrijheid voelt te ontdekken en exploreren. Misschien idealistisch hoor, deze gedachte, maar wél één van mijn beweegredenen om het zo te doen als ik doe. Helderheid en duidelijkheid vind ik ook belangrijk, maar ik heb het gevoel dat tè veel regels een rem kunnen zetten op de ontwikkeling van zowel kind als volwassenen. Ik wil hem leren dat regels er zijn om structuur te bieden, maar zeker niet om je altijd aan te houden. Regels geven ons houvast, maar zijn geen waarheden. Niet perse. Daar wil ik een beetje voor waken. Nogmaals; geen aanval op ouders die het anders doen, maar gewoon mijn manier. Ik kan me niet voorstellen dat jullie niet soms over dit soort dingen nadenken, toch? Benieuwd ben ik, verhalen wil ik, en meningen...

Ps- ik krijg ook een fout op die pagina, maar ik vind het eerlijk gezegd ook een testje van lik m'n vestje..

[ Bericht 0% gewijzigd door renzell op 10-07-2007 15:25:02 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 13:57:31 #228
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51323666
Ik hoop dat Maria en Storm in hun latere leven de ruimte en mogelijkheden voelen de dingen te doen die zij willen en die hun gelukkig maken, binnen en naast de dingen die anderen willen. Dat geldt niet alleen voor letterlijk het sociale contact, maar ook voor de omgang met de ruimte van ons allemaal en de spullen van ons allemaal.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_51323721
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:48 schreef renzell het volgende:
Ik geloof en hoop dat hij mede door deze opvoeding de ruimte (en brutaliteit) vindt om in het latere leven de dingen te kiezen waar hij werkelijk gelukkig van wordt, zich hierin niet laat weerhouden door wat hij denkt dat hoort, en bovendien de volledige vrijheid voelt te ontdekken en exploreren.
Ben je niet bang dat hij dan ook dingen zal doen ten kosten van anderen op die manier? Ik bedoel, ik vraag me gewoon af, daarin ligt toch zeker ook wel een bepaalde grens?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:02:12 #230
105888 renzell
pi_51323823
Nee, daar ben ik niet bang voor. Ik zeg niet dat eerlijkheid en liefdevol met elkaar omgaan geen belangrijke waarden zijn in het leven. Dat vind ik wél namelijk. Maar die dingen (vrijheid en toch respectvol met anderen omgaan) bijten elkaar niet in mijn optiek.

[ Bericht 10% gewijzigd door renzell op 10-07-2007 14:21:12 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:18:59 #231
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51324435
Ook autoritatief.
Fleur wordt later wat ze is. Een lief, spontaan creatief en zeer fantasievol persoon. En of ze met die kwaliteiten de zaak gaat overnemen....dat weet ik niet. Maar, ze moet vooral iets gaan doen waar ze gelukkig van wordt. En qua waardes en normen. Respect voor anderen, maar vooral ook respect voor jezelf. Dus hier wordt niet gezegd dat ze dom (wat ze soms wel van zichzelf zegt) is of een dikke kont heeft (die ze ook niet heeft).
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:20:27 #232
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_51324478
Net zoals er bij jullie thuis geen laissez-faire politiek wordt bedreven speel ik niet continu voor politie agent. Ik denk dat de vrije ouders en regelouders elkaar dichter benaderen dan we vaak zelf denken. Dat geldt zeker voor wat we willen voor onze kinderen.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:31:02 #233
105888 renzell
pi_51324793
Oh, dat denk ik ook hoor. Ik ben alleen benieuwd (en dat is misschien gewoon weer een nieuwe discussie) wat de grote belangrijke waarden en normen zijn waar je erg aan hecht, waarvan je het belangrijk vindt dat je kind er iets van meekrijgt, en ook hoe je opvoeding daar toe in verhouding staat.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:38:36 #234
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_51325035
Ik wil gewoon dat Kai het leven leeft wat hij graag wil leven zonder daarbij anderen te kwetsen. Dat hij gelukkig is en zich veilig voelt. Net als Chaca vind ik respect voor jezelf en voor anderen ook een hele belangrijke. Ik denk dat je dat doel op beide manieren kan bereiken. Dat is gewoon echt afhankelijk van het kind.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:38:57 #235
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51325050
Renzell, dit is zo'n soort topic: Wat wil je je kinderen meegeven?
Gaat wel maar om één ding volgens de TS, maar a la.

En deze, van mijzelf: Wat wil jij je kind zeker meegeven? En wat niet?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:44:49 #236
105888 renzell
pi_51325245
Dank je Sugar.
pi_51325290
30 punten en autoritatief
pi_51332258
Die test vind ik echt een beetje onzin. Nu móet ik kiezen uit de dingen die er staan, zonder enige nuance die ik daar zelf in aan zou brengen.

Renzell ik ben het met je eens, ik denk ook veel na over dat soort dingen. Wat m@x zegt, klopt ook wel denk ik, het ontloopt elkaar nu ook weer niet zóveel.

Het heeft ook voor een heel groot gedeelte te maken met je eigen persoonlijkheid en hoe makkelijk/los je zelf bent. Denk ik tenminste.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  Jubileum moderator dinsdag 10 juli 2007 @ 19:26:52 #239
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_51334839
Ik test ook autoritatief en had ook niet anders verwacht eigenlijk. Had raar staan kijken als het autoritair was geworden want zo zie ik mezelf helemaal niet.
Waar wij tegenaan lopen bij Eva is dat elke regel, elke keer hetzelfde moet zijn. Dus ik kan niet zeggen "vooruit, je mag nu wel op de bank springen, maar op de bank van opa en oma niet" want dat begrijpt zij niet.
Daar heb ik nog het meeste moeite mee, het rigide moeten zijn met regels. Bij Iris ben ik daar losser in maar met haar kan ik ook beredeneren waarom sommige dingen elders anders zijn.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_51334993
Ja ook hoe je kind is speelt in belangrijke mate mee denk ik. Mijn dochter is heel makkelijk en ik kan dus ook heel makkelijk met haar omgaan. Als ik een iets 'bewerkelijker' kind zou hebben zou ik misschien iets strakker moeten zijn.

In het geval van Eva is dat natuurlijk ook iets bijzonders. Ik zou daar denk ik zelf ook heel veel moeite mee hebben. Zeker met een ander kindje erbij. Van wat ik hier lees denk ik dat jullie het heel goed aanpakken en dat vind ik echt knap.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 20:19:26 #241
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51336860
Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is geweest bij mensen die dingen laten omdat ze denken dat het niet hoort, het er heel anders aan toe ging dan gewoon wat regels in huis. Tuurlijk heeft je opvoeding wel invloed op later maar ik denk dat gewone regels binnenshuis, geen probleem hoeven te vormen om jezelf te ontwikkelen. En wellicht steek je er wat van op. In mijn ogen is er namelijk in die 'beperkte' vrijheid genoeg ruimte voor ontwikkeling.

Het is vast ook makkelijk met een kind als Jolie. Ze begrijpt dingen snel en pikt ze ook op. Op de regels bij ons in huis staan geeneens straffen om eerlijk te zijn, dat is allemaal niet nodig. Maar ik zou het wel doen, als het anders was. Als ik haar vraag, de tekeningen die ze wil bewaren op te ruimen omdat ze anders misschien kapot gaan, dan doet ze dat. Net als dat kleurpotloden kapot gaan als er mee gegooid wordt of als ze op de grond vallen dus dat je ze beter weg kan leggen als je er niet meer mee speelt, net als dat het fijn is als er mensen naar je luisteren en dat je daarom even moet wachten voordat je zelf wat gaat zeggen. Als ik dat soort dingen uitleg, dan begrijpt ze dat over het algemeen en dan doet ze dat. Wanneer zij in the heat of the moment, want ook Jolie mag gewoon boos zijn, wel dwars door mij heen schreeuwt, krijgt ze niet eens straf ofzo, dat vind ik anders. Maar in de normale situatie vind ik het wel belangrijk dat ze gewoon even wacht tot ik, of iemand anders is uitgepraat. Dat doe ik ook bij haar. En ja soms herhaal ik dingen, om het huis leefbaar te houden, om het aan haar uit te leggen, om haar de kans te geven dingen te begrijpen en ook omdat ik dingen belangrijk vind. Zelfstandig zijn is in mijn ogen niet, alles zelf moeten leren en uitvinden. Maar ook gebruik maken van alles wat je aangereikt krijgt en leren kan, dat hoort daar voor mij ook bij. Het leren filteren van informatie, meningen, regels enzovoorts.

Wat ik belangrijk vind voor Jolie, is dat ze vertrouwen krijgt, in zichzelf en in de mensen om zich heen. Maar ook dat ze leert dingen in te schatten qua waarde, zichzelf, mensen, spullen en 'het bestaan.' En te hechten.
Daarom geef ik haar nu mee dat spullen ook kapot kunnen gaan en daarom wil ik haar later wel uitleggen hoe je met geld om kunt gaan, daarom leg ik haar uit dat het belangrijk is om goed voor jezelf en andere mensen te zorgen te zorgen, op alle fronten.
pi_51337073
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 20:19 schreef Luchtbel het volgende:

Wat ik belangrijk vind voor Jolie, is dat ze vertrouwen krijgt, in zichzelf en in de mensen om zich heen. Maar ook dat ze leert dingen in te schatten qua waarde, zichzelf, mensen, spullen en 'het bestaan.' En te hechten.
Daarom geef ik haar nu mee dat spullen ook kapot kunnen gaan en daarom wil ik haar later wel uitleggen hoe je met geld om kunt gaan, daarom leg ik haar uit dat het belangrijk is om goed voor jezelf en andere mensen te zorgen te zorgen, op alle fronten.
Hmm, dan krijg ik nog een probleem ben ik bang
  dinsdag 10 juli 2007 @ 20:29:49 #243
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51337203
Ik kan me heel erg vinden in wat je schrijft, Luchtbel. Zo gelden hier ook veel regeltjes: door uit te leggen waaróm ik vind dat het zo moet. En dat zijn ook helemaal geen dingen waar straf bij komt kijken.

Wel vind ik het hartstikke leuk om Maria en Storm soms te verrassen met iets. Door even af te wijken van dat wat er normaal gebeurt, zien ze het bijzondere daarvan ook. En dat is heerlijk om te zien als ouder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sugar op 10-07-2007 20:37:09 ]
  woensdag 11 juli 2007 @ 13:14:28 #244
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51357924
Ander onderwerp
Fleur is heel erg met de basisschool bezig:
Vanochtend was ze met de poppetjes van de Duplo aan het spelen
- Jaja, we gaan zo...
- Ja op volgend schooljaar
- Oh, nee ik bedoel schoolreisje

En zo ging het elke keer mis.... waar het hart vol van is, loopt de mond van over
pi_51434803
Morris gaat sinds een paar avonden op de grond liggen slapen als wij hem in bed gelegd hebben. Hij legt kussen, dekbed en knuffels op de grond en gaat daar keurig liggen. Ik vind dat een beetje naar want het is een houten vloer, dus hard. Waarom zou hij dat nou doen? Hijzelf kan mij niet uitleggen waarom hij dat doet.

Vanmiddag is hij achter de deur gaan liggen slapen volgens mijn vriend. Er kwamen mensen naar onze boot kijken die nu te koop staat. Die zullen wel raar gekeken hebben
  vrijdag 13 juli 2007 @ 16:42:27 #246
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51434893
Wat gek, snoop. Ik kan me eerlijk gezegd ook geen reden voorstellen waarom hij dat doet. Misschien kun je de matras op de grond leggen tijdelijk?
  vrijdag 13 juli 2007 @ 16:52:13 #247
24188 Belana
kloon van belana
pi_51435265
mmm, eng gedroomd misschien? iets gebeurt in bed? ik weet het ook niet. lastig he als ze dat nog niet uit kunnen leggen.
stormy waters...
sailin'
pi_51435489
Ik dacht dat hij het misschien te warm vond in bed en op de vloer ging liggen omdat die koeler is. Maar als je je dekbed tot je neus optrekt gaat dat verhaal ook niet echt op
Misschien vindt hij het gewoon leuk ofzo, voor de afwisseling. Hoop ik dan maar.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 17:00:26 #249
24188 Belana
kloon van belana
pi_51435538
ik zou me er maar niet al te druk om maken, dan gaan dat soort dingen het snelst over geloof ik
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 14 juli 2007 @ 22:52:08 #250
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_51474584
Oh die Morris. Misschien is het inderdaad gewoon gekkigheid. Het lijkt me inderdaad ook wel een naar idee hoor. Kind op de vloer.

Ik ben soms zo ontzettend trots op mijn peuter lieve Jolie Onze oppas is met vakantie en deze week heeft ze twee dagen doorgebracht bij LadyBos en dat ging zo goed. Ze zei s ochtends in eerste instantie dat ze zich niet lekker voelde maar ze durfde uiteindelijk toch. En daar schijnt ze echt heel lekker te hebben gespeeld en ze kwam vol verhalen thuis (maar ja ze mag daar ook op de bank springen enzo ) en gisteren waren we op een bruiloft. En ze was zo mooi en lief en ze deed haar taakjes (ringen brengen enzo) met zoveel toewijding Voor de rest was ze ook zo makkelijk, lekker spelen en dansen en eten en goed naar de wc gaan en vragen of tegen iemand dingen zeggen als er iets was. Ze zou halverwege het feest met mijn zus weggaan en ik bleef nog dus we hadden wel een soort drama verwacht. Maar ze deed zo d'r jasje aan 'tot morgen mama' Ik vind haar zo knap en blij.

Ze is trouwens helemaal hees van het feest en vanmorgen zei ze tegen mijn zus 'tante ik kan niet zo goed lopen, er is iets met mijn voet.' Heeft ze vijf blaren! Waarschijnlijk gister te warm geworden en dikke voetjes gekregen ofzo. Heel sneu. En ze heeft er gister helemaal niets van gezegd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')