Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is geweest bij mensen die dingen laten omdat ze denken dat het niet hoort, het er heel anders aan toe ging dan gewoon wat regels in huis. Tuurlijk heeft je opvoeding wel invloed op later maar ik denk dat gewone regels binnenshuis, geen probleem hoeven te vormen om jezelf te ontwikkelen. En wellicht steek je er wat van op. In mijn ogen is er namelijk in die 'beperkte' vrijheid genoeg ruimte voor ontwikkeling.
Het is vast ook makkelijk met een kind als Jolie. Ze begrijpt dingen snel en pikt ze ook op. Op de regels bij ons in huis staan geeneens straffen om eerlijk te zijn, dat is allemaal niet nodig. Maar ik zou het wel doen, als het anders was. Als ik haar vraag, de tekeningen die ze wil bewaren op te ruimen omdat ze anders misschien kapot gaan, dan doet ze dat. Net als dat kleurpotloden kapot gaan als er mee gegooid wordt of als ze op de grond vallen dus dat je ze beter weg kan leggen als je er niet meer mee speelt, net als dat het fijn is als er mensen naar je luisteren en dat je daarom even moet wachten voordat je zelf wat gaat zeggen. Als ik dat soort dingen uitleg, dan begrijpt ze dat over het algemeen en dan doet ze dat. Wanneer zij in the heat of the moment, want ook Jolie mag gewoon boos zijn, wel dwars door mij heen schreeuwt, krijgt ze niet eens straf ofzo, dat vind ik anders. Maar in de normale situatie vind ik het wel belangrijk dat ze gewoon even wacht tot ik, of iemand anders is uitgepraat. Dat doe ik ook bij haar. En ja soms herhaal ik dingen, om het huis leefbaar te houden, om het aan haar uit te leggen, om haar de kans te geven dingen te begrijpen en ook omdat ik dingen belangrijk vind. Zelfstandig zijn is in mijn ogen niet, alles zelf moeten leren en uitvinden. Maar ook gebruik maken van alles wat je aangereikt krijgt en leren kan, dat hoort daar voor mij ook bij. Het leren filteren van informatie, meningen, regels enzovoorts.
Wat ik belangrijk vind voor Jolie, is dat ze vertrouwen krijgt, in zichzelf en in de mensen om zich heen. Maar ook dat ze leert dingen in te schatten qua waarde, zichzelf, mensen, spullen en 'het bestaan.' En te hechten.
Daarom geef ik haar nu mee dat spullen ook kapot kunnen gaan en daarom wil ik haar later wel uitleggen hoe je met geld om kunt gaan, daarom leg ik haar uit dat het belangrijk is om goed voor jezelf en andere mensen te zorgen te zorgen, op alle fronten.