Voordat ik de hele duiding uit zal leggen, begin ik even door te zeggen dat deze legging twee hele duidelijke kanten kent..... Die beiden in 'deadlock' eindigen. Deze duiding is voor mij ook meteen met eerste oogopslag zeer duidelijk. De eerste kant gaat over het materiële, op welk gebied het in eerste instantie voor de wind lijkt te gaan, maar dan sluipen er toch blokkades in. Het spirituele aspect wordt door de materiële blokkades ontwaakt, maar stuit dan zelf ook meteen op... blokkades!
Oftewel... Verwacht een ietwat 'bumpy ride'. Wellicht laten ze kaarten een zijde van je zien die je liever verbergt.
Ik heb de kaarten flink moeten schudden, want ik had ze gesorteerd. Ik heb 2 keer 4 stapeltjes gemaakt, geschud, en daarna het deck door midden gedeeld. Het onderste deel toen op het bovenste geplaatst, en ik begon met leggen. Dit was de legvolgorde:
----5------10
-4-1-2-6--9
----3-------8
------------7
Nog even een opsomming van de posities en hun betekenissen:
1: De huidige situatie... Het onmiddelijke nu
2: Problemen of advies over die situatie... Vormt een paar met kaart 1
3: Het onderbewuste, het onverwachte
4: Het verleden
5: Het bewuste, het denkproces, het geweten
6: De toekomst (Is bij mij vooral een advieskaart)
7: Hoe jij jezelf ziet
8: Hoe anderen jou zien (of hoe jij denkt dat anderen jou zien)
9: Hopen/angsten/wensen
10: De rode draad/wildcard/uitkomst
En dit was het resultaat:
http://www.sadocles.nl/legging3.JPGLet op. De kaarten gaan niet over wat 'goed' is, en wat 'fout'. Ze gaan over processen, situaties, mensen....... Of je deze als 'goed' of 'slecht' bestempelt, is je eigen keuze.
De kaart op de eerste positie is ietwat verborgen onder de Prinses van Zwaarden; het is de Gehangene. Deze kaart gaat over de huidige situatie. Deze kaart gaat volgens mij over wat nu gaande is...... En dat is een tarotlegging! Jij knoopt jezelf op, en bekijkt dingen van een andere kant. De gehangene weet dat er 'meer' zou moeten zijn dan alleen de wereld van het zichtbare. In jouw geval associeer ik hem even met de Boeddha. Een bekende naam voor velen, maar het verhaal achter Boeddha is het intressante. Boeddha was in eerste instantie een rijke prins, verbleef in een prachtig paleis, en hij wist niets van het lijden in de wereld. Tot de dag dat hij een kijkje nam buiten het paleis. Hij ontdekte ziekte, dood, lijden, vedriet, pijn... Kortom, alles wat een mens in diepe rouw doet storten. Uiteindelijk deed dit Boeddha beslissen het prinselijk leven op te geven en op straat te gaan leven. Volgens het verhaal ging hij op een gegeven moment onder een boom zitten, en kwam er pas weer onder vandaan toen hij verlicht was. Dát is de gehangene; Boeddha onder de boom. Dit is een kaart die draait om nadenken. Actie is nu even overbodig; het gaat om contemplatie. Het penetreren van een andere wereld, een andere visie.
Dan de Prinses van Zwaarden. Zij versterkt het contemplatieve karakter van de Gehangene. Ze vormen in dit geval een versterkend paar. De Prinses van Zwaarden draait om nieuwe invloeden op het gebied van het denken. Ze is de persoon die begint aan bijvoorbeeld een nieuwe opleiding, een nieuwe baan, of begint met een nieuwe hobby, waarbij ze vooral leert te analyseren en te begrijpen. Wellicht is dit niet hoe jij te werk gaat. Hoogst waarschijnlijk ben jij een persoon die dingne het liefst op gevoel doet. Dat is precies wat de gehangene nu aangeeft... Zet het gevoel eens aan de kant, en ga eens logisch redeneren! Wees de Princes van Zwaarden.
Dan het onderbewuste, het onverwachte. De Prinses van Pentakels (ook wel Pentagrammen). Je zult het misschien nu niet denken, maar er komt een bepaalde verandering die jou financieel voordeel zal opleveren. Let wel, deze kaart is gekoppeld aan de aas boven haar..... Ik zal dan ook dieper ingaan op dit aspect zodra we bij de Aas van Pentakels aankomen.
De Negen van Zwaarden in jouw verleden geeft aan dat je met iets worstelt. Van binnen is er veel gaande. Er is iemand waarmee jij nodig eens moet praten. Of dit doorwerkt in het heden, daar ben ik nog niet zeker van. Wat duidelijk is voor mij is dat jij je portie slapeloze nachten, nachtmerries en verstoorde dagdromen/idealen wel even hebt gehad. Er zijn bepaalde negatieve invloeden die jij niet van je af kunt schudden. Je weet ook niet precies wat je er nu eigenlijk mee moet doen.
Dit klinkt wellicht heel gek, maar de Negen van Zwaarden is de nachtmerrie-kaart. Dit betekent dat de negativiteit die zij opdringt... Niet echt is! Ze is ingebeeld. Dit betekent niet dat ze onbelangrijk zijn... Maar het betekent wel dat je alleen kunt winnen als je kunt onderscheiden wat illusie is, en wat realiteit. Illusies moet je met illusies bestrijden, realiteit met realiteit. De gehangene, die nu actueel is, balanceert op een dun touw wat tussen beide werelden in ligt, maar hij balanceert ondersteboven. Realiteit en illusie zijn onderdeel van elkaar...... En dus is er geen 'dualiteit' tussen die twee (zoals 'goed' en 'kwaad'). Ze vullen elkaar aan. De échte dualiteit tussen het 'echte' en het 'onechte' ligt veel dieper en gaat voorbij aan illusie of realiteit.
Dan weer even terug naar het materiële. De Aas van Pentakels geeft aan dat er veel mogelijkheden zijn op het moment... Gekoppeld aan de Prinses van Pentakels draait het hier om kans. Er is iets 'on the move'. Een kans om hogerop te komen, en wellicht meer te verdienen. De Aas van Pentakels biedt zich aan, maar zonder dat er iemand is die haar gebruikt, is ze nutteloos. Nu is dus de juiste tijd om te investeren in je financiën. Tijd om wijs om te gaan met dit deel van je leven. Dit wordt nog eens versterkt door de Negen van Pentagrammen, maar daar komen we dadelijk bij aan.
Dan de kaart van de blokkade. Jij gaat blokkade tegemoet. De dood wacht jou op. Als je nu in paniek raakt, dan is dat de Negen van Zwaarden die jou dat laten voelen. Denk na! De dood draait in dit geval namelijk helemaal niet om de fysieke dood. Het draait om een spirituele dood. Normaal draait de Dood om transformatie. De vernietiging van wat nutteloos is. Maar bij jou is de Dood omgekeerd uit de stapel komen zetten. Dit wijzigt de oorspronkelijke betekenis van de kaart. In dit geval betekent het juist dat je vast word gehouden. De omgekeerde dood is de onsterfelijkheid, het ontlopen van de duivel. Veel mensen wensen voor onsterfelijkheid, maar dit is het ergste wat je kan overkomen. De dwazen wensen onsterfelijkheid... De wijzen weten dat de Dood draait om transformatie, en verder gaan!
Er is dus sprake van een blokkering, je wordt vastgehouden op het gebied van bestaan waar je nu zit. Maar... De toekomst staat niet vast. Alleen als jij gelooft dat dit zo is, staat de toekomst vast. Als jij gelooft dat de toekomst vast staat, is dat wéér de Negen van Zwaarden die dat doet.
Dan hoe jij jezelf ziet. Je ziet jezelf op dit moment als leerling. Misschien is dit een teken dat je die Negen Zwaarden van muur hebt gehaald en nadenkt. Deze kaart versterkt de Gehangene. Nadenken is nu belangrijk...... De rest kan wachten.
Dan hoe anderen jou zien. De Vier van Pentagrammen is de kaart van de gierigaard. Dit betekent niet meteen dat anderen jou zien als gierig. Het betekent dat anderen denken dat jij dingen verbergt. Dat je dingen achterhoudt. Dat je ze ergens op een zoldertje wegstopt. Als het draait om het financiele, dan denken anderen dat je op dit moment aan het sparen bent.
Dan je hopen en wensen. Jij zou graag wijsheid willen betreffende het financiele aspect van je leven. De Aas en de Prinses werken in jouw voordeel, maar wat moet je nu precies met ze aan? Iemand die in de bankwereld zit of die belegt weet misschien precies wat hij moet doen met een Aas van Pentakels, maar de gewone man van de straat kan er doorgaans niet zoveel mee. Alleen jij weet wat voor een kansen en mogelijkheden jij hebt om geld te verkrijgen en te houden. De Aas en Prinses draaien om initiatief... Doe iets!
Dan de uitkomst. Het grappige is, dat hier een samengang zie van de twee thema's van deze legging. De Drie van Pentagrammen is iemand die werkt voor zijn geld, die werkt om te leren en werkt om het huiselijke te kunnen ondersteunen (katten in tarotkaarten draaien altijd om huisje boompje... beestje!). Andere mensen zijn benieuwd naar wat hij nu eigenlijk aan het doen is. Hij is ijverig bezig met iets, wat hij nu nog even voor zichzelf houdt.
Hoe ik het nu zie... Overwin de Dood (of liever, je angst voor de Dood, of de transformatie) en probeer te belanden bij de Drie van Pentagrammen. Er is werk aan de winkel, letterlijk en figuurlijk. Het liefst werk wat repetief is. Werk, mits goed gedaan, is een vorm van meditatie. Door langdurig met iets bezig te zijn, kun je op ten duur oogsten.
Als je op dit moment heel erg geniet van materiële en fysieke dingen (als je een beetje hedonistisch bent, dus...), probeer dan te onthouden dat er ook nog een andere wereld bestaat. Fysieke voldoening is niet alles. De rijkste persoon kan nog de Negen van Zwaarden krijgen. De persoon met de beste relatie ook.
Lange duiding, ik laat het hier even bij!