Klopt. Laat ik mijn punt dan maar tot vervelens toe doordrammen: d'r zijn zat onderzoekjes geweest naar 'geslaagdheid' vs opleidingsniveau en IQ, en daaruit blijkt keer op keer dat je met een opleiding van pak'm'beet HAVO-niveau voldoende hebt. Alles meer is zonde van de tijd. Het gaat niet zozeer om hoe slim je bent, maar om wat je ermee doet. Dingen als initiatiefrijkheid, snel beslissingen kunnen nemen, dingen snel kunnen inschatten, kortom, 'zakelijk inzicht' zijn veel belangrijker dan 'IQ'.quote:Op maandag 2 juli 2007 20:08 schreef keesjeislief het volgende:
Dat wéét je helemaal niet! Ik kan je op een briefje geven dat als je op die Montessorischool niet in staat was jezelf te ontwikkelen, dat hoogstwaarschijnlijk ook op een andere school zo was geweest. Die verlegenheid en dat slechte zelfvertrouwen verdwijnen echt niet als sneeuw voor de zon hoor. En dan nog wat: als jij raar wordt gevonden en zo slecht in je vel zit, maakt het helemaal geen verschil of je al dan niet hoogbegaafd bent, maar heb je een sociaal omgangsprobleem. Dáár had je gewoon begeleiding in moeten krijgen, that's all. Je hebt een beetje last van wishful thinking ben ik bang en je verstopt je blijkbaar nog steeds.
En niet zo de huilie uithangen bitte. Positief opvallen is nóóit slecht. Goede cijfers halen is nóóit slecht. Als je als kind slim bent, zul je moeten leren dat andere kinderen jaloers kunnen reageren, dat is een erg belangrijke les. Continu je eigen verantwoordelijkheid ontduiken en richting anderen wijzen, ja, dat roept wel degelijk ergernis op.
Dan is zo'n school inderdaad overbodig voor jouw zoon.quote:Op maandag 2 juli 2007 22:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is echt een opmerking die kant noch wal raakt. Er wordt beweerd dat kinderen geen verantwoordelijkheid kunnen nemen of ontwijken. Ik beweer dat ze dat wél kunnen. Dat bewijst mijn kind.(en die is daar echt niet uniek in....)
Wat heeft dat te maken met "verantwoordelijkheid nemen voor zijn leven"? Helemaal niets. Zoals ook al gezegd benader je het nu op de volwassen manier. Een kind kan in zijn eigen belevingswereld keurig besluiten om dingen wel of niet te doen en zeker op zijn of haar niveau.
[..]
Jij leest nogal selectief. Voor de tweede keer: jij leest mijn stukjes niet.
Ik zal het even samenvatten: ik wil mijn kind daar niet op school omdat het inderdaad een sociaal verhaal is én hij zit op een onderwijsvorm waar hij kan pakken wat hij kan en wil pakken. Hij wordt namelijk niet beperkt door de rest van de groep of een leerjaar waar hij in zit. Hij kan namelijk verder gaan waar anderen stoppen of waar een leerjaar eindigt. Een Montessori-kenmerk. Edoch: een hoogbegaafdenschool is overbodig, waar het kennis betreft.
Lees mijn posts nog eens terug, lees eens goed, en je zult zien dat ik het niet zo zwart-wit stel. Bovendien zijn het geen losstaande zaken, een gezonde intellectuele ontwikkeling is erg gebaat bij een gezonde sociale ontwikkeling, andersom is die noodzaak er veel minder. Hoeveel mensen ken jij die na een verrotte jeugd op sociaal gebied zijn uitgegroeid tot lichtende voorbeelden van een evenwichtig mens? En hoeveel voorbeelden ken jij van mensen die pas na de basis- of middelbare school tot volle intellectuele ontplooiing zijn gekomen (lees: bovengemiddeld gepresteerd hebben)? Van die eerste categorie zijn er maar weinig, van die tweede véél meer. Ergo, idealiter: eerst gezonde sociale basis, daarna vol de intellectuele uitdagingen aangaan.quote:Op maandag 2 juli 2007 21:04 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Nu staat de sociale ontwikkeling op de eerste plaats en intellectuele ontwikkeling helemaal op de laatste, en wie zegt dat je intellectuele vorming w'el in kan halen?
Ik heb in eerdere posts al beargumenteerd dat ik denk dat dat gevaar behoorlijk groot is ja. Je hebt een groep gekwetste, in zichzelf gekeerde kinderen die geloven of geleerd hebben te geloven dat hun hoogbegaafdheid de oorzaak van de problemen is. Dat labeltje wordt datgene waarmee ze hun problemen kunnen verklaren, niet in het minst ook versterkt door ouders die er danwel trots op zijn danwel dat maar uit machteloosheid als verklaring blijven aandragen aan hun kinderen als die weer eens vertwijfeld zijn. Logisch gevolg is dat zo'n kind alles op alles zet om die bijzondere positie als hoogbegaafde vast te houden. Gevaar voor ééndimensionale ontwikkeling, arrogantie, wrok richting 'normale mensen', faalangst etc. is levensgroot.quote:Is het wel zo dat op zo'n school alles op intellect gezet wordt en de kinderen totaal niet met groepen om leren gaan? Onstaat er echt zo'n sociale achterstand? Worden die kinderen op een arrogant voetstuk gezet?
Ik zou, als ik jou was, verhalen van een site met een url als www.hoagiesgifted.org bij voorbaat maar met een pak of vijf zout nemen. De klaagzang die je quote is slim genoeg opgezet om grote gedeeltes op vrijwel ieder kind van toepassing te laten zijn. Het is een eeuwenoude slimme truc zoals die ook toegepast wordt bij horoscopen bijvoorbeeld: paai mensen door ze het gevoel te geven bijzonder te zijn en laat ze zich herkennen in een lijst vage kenmerken zo breed geďnterpreteerd kunnen worden dat je wel een smurf van mars moet zijn wil je er niet een hoop in 'herkennen', en de goedgelovigen eten uit je hand.quote:Op maandag 2 juli 2007 23:53 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een stukjewaarin dat sluipende gevaar treffend beschreven wordt..
http://www.hoagiesgifted.org/chameleon.htm
We call her chameleon.
A chameleon is a small lizard that changes the color of its skin to match its surroundings. My sweet, little girl began hiding her true colors at an early age. I remember the three-year-old doing puzzles with the rest of the children in her Sunday School class. She sat quietly and watched the others for a minute, then began working on a 15 piece puzzle. She rapidly placed 9 pieces in the tray, then held up the tenth piece waving it in her tiny hand.
Teacher, can you help me? I dont know where this one goes, said Chameleon who had been easily doing 100 piece puzzles at home for over a year.
She s cute and popular and she always fits in. She s careful to never stand out. Someone s always happy to help her whenever she asks. But, what price does she pay?
Perhaps we should have called her Avis; she s always number two. She was the second child in her preschool to learn her letters, count past ten, and write her name. She s skipped multiple grades, and is still in the 99%tile on grade-level standardized tests, but she rarely gets the top grade in class. No one s threatened by her; she s content to be on the B Honor Roll. On second thought, Avis wouldn t work. She never tries harder.
She cute and popular and everyone s her friend. No one is jealous of her. Her GT teacher refers to her as socially gifted. But, what price does she pay?
According to the Legend of the Pink Monkey (Clovis, 1995), when scientists dyed a monkey pink, in order to easily identify him, the other monkeys turned on him and tried to kill him. Chameleon instinctively knows that her true colors are unacceptable to most. She knows that pink monkeys are at best put out of the tribe, at worst attacked and killed. So, she daily dons her brown monkey suit until it fits like a second skin; until she no longer remembers what pink fur looks like; until shes no longer recognizable to those who thought they knew her best.
She s cute and popular and fits in well. Her teachers drop hints that maybe she s not really quite as smart as her tests scores indicate, although they note that she is always well behaved and a pleasure to have in class. But, what price does she pay?
Shes cute and popular and doesnt stand out too much. Her classmates applaud her stories, never knowing that she carefully edits her papers to remove any traces of her advanced vocabulary But, what price does she pay?
When Chameleon was in first grade she began singing a little song she had made up:
Everyone is different sometimes,
but I am different all times,
No one is exactly like me;
no one is just like me;
no one is at all like me.
I try to be like them,
but no one ever tries to be like me.
She s cute and popular and slowly dying inside. What price does she pay?
Nee hoor, een kind dat hoogbegaafdheid is over het algemeen ontzettend blij met elke mogelijkheid tot zelfstandige ontplooiing, ze hebben over het algemeen maar in zeer geringe mate de behoefte zich compleet aan te passen in de zin dat ze ook zulke uitdagingen uit de weg gaan.quote:En wellicht durven sommige kinderen zelfs op het montessori onderwijs niet boven het maaiveld uit te steken.. Op het montessori mogen kinderen dan wel in hun eigen boekjes werken, maar kinderen kijken naar wat andere kinderen doen. Aanpassing gaat bijna vanzelf, zelfs bij hele jonge kinderen...
Ik geef toe, dit geldt lang niet voor alle hoogbegaafde kinderen.
Boo fucking woo. Dit zijn het type redeneringen waarmee je elk kind binnen de kortste keren tot probleemkind omleutert. Als jij slimmer bent dan de rest, zul je een manier moeten leren te vinden om daarmee om te gaan. En dat kan het overgrote meerendeel, met de juiste ondersteuning van ouders en leraren (dus níét het kind verder gaan isoleren door het symptomen te gaan aanpraten!), prima. En dat is maar goed ook, want die vaardigheid zullen ze ook in hun latere leven nog ontelbare malen nodig hebben. Precies zoals kindjes met een hazelip zullen moeten leren met de pesterijen om te gaan en alle andere kinderen die een of andere afwijkende eigenschap hebben zullen moeten leren om te gaan met een gemengde groep mensen.quote:Op maandag 2 juli 2007 21:17 schreef moussie het volgende:
[..]
omdat dat het eerste is wat je afleert in je poging om net zo gewoon te zijn als de rest, bij "de groep" te horen ..
kan je nagaan hoe tegenstrijdig dat is voor een kind .. om bij de groep te kunnen horen moet je je natuurlijke nieuwsgierigheid aan banden leggen, ophouden met leren, 1 of meer passen op de plaats maken in de hoop dat de rest je inhaalt .. en als je na al die passen op de plaats verleerd hebt vooruit te gaan is dat alsnog jouw schuld, jij bent een probleemkind ..
Maar volgens de andere mensen in dit topic kán dat helemaal niet want het schoolsysteem is zo star dat hun ontkiemende briljante brein wreed in de knop gesmoord is door de domme menigte.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 00:46 schreef Mirri het volgende:
Ik ken een jongen van 11 die volgend jaar naar 6vwo gaat. Die basisschool had wel iets voor hem (en voor mij) geweest. Maar ik vraag me af of hij dan ook zoveel groepen had overgeslagen. Hij ging van groep 1 naar groep 3 en daarna naar groep 5 en halverwege dat jaar naar groep 6.![]()
Hij zit nu ook weer op een normale middelbare school, waar hij van klas 2 naar klas 5 is gegaan. Hij is waarschijnlijk de jongste 5vwo'er in Nederland.
Haha, en toch is het zo, ik ben een paar maanden geleden met 'm naar de sterrenwacht gegaan. Wat dat betreft is hij gewoon nog een kinderlijk 11jarig jongetje met "Oooh's" en "Aaaah's" als hij telescopen ziet. Of allerlei machines in het Buys Ballot Lab in de universiteit in Utrecht, waar ik hem ontmoet heb tijdens een Masterclass natuurkunde voor 5 en 6 vwoleerlingen waar ik zelf dus ook aan deelnam.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 00:58 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Maar volgens de andere mensen in dit topic kán dat helemaal niet want het schoolsysteem is zo star dat hun ontkiemende briljante brein wreed in de knop gesmoord is door de domme menigte..
Prachtig verhaal, dit zijn de enige echtenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 01:29 schreef Mirri het volgende:
[..]
Haha, en toch is het zo, ik ben een paar maanden geleden met 'm naar de sterrenwacht gegaan. Wat dat betreft is hij gewoon nog een kinderlijk 11jarig jongetje met "Oooh's" en "Aaaah's" als hij telescopen ziet. Of allerlei machines in het Buys Ballot Lab in de universiteit in Utrecht, waar ik hem ontmoet heb tijdens een Masterclass natuurkunde voor 5 en 6 vwoleerlingen waar ik zelf dus ook aan deelnam.
Het grappige is, dat hij soms geen vragen beantwoordt. Ik weet niet of iemand weleens "De kleine prins" heeft gelezen, dat sprookje. Maar daar deed hij me dus aan denken. Hij luistert altijd wel, maar het lijkt net alsof hij je niet hoort, maar dan is hij gewoon aan het denken geloof ik. HIj denkt voortdurend volgens mij. Het kostte me moeite om informatie uit hem los te krijgen. Toen ik vroeg "Maar M., ben je hoogbegaafd?" Toen zei hij "Zeg maar liever hoogintelligent". En er blijkt dus een wezenlijk verschil in te zitten, ontdekte ik later. Ik ben zelf ook hoogintelligent en niet hoogbegaafd, maar het kan in elkaar overgaan of weet ik veel hoe het zit. Ik hecht er geen belang aan, die termen.
Maar goed, ik dacht ook dat het middelbare schoolsysteem heel star was, maar hij is dus echt van klas 2 naar klas 5 gegaan. Het enige waarin hij achterloopt is Nederlands (betogen schrijven enzo) en de overige talen. Maar tijdens de masterclass hadden we een college over meteorologie in het Engels en dat begreep hij allemaal en hij stelde allerlei vragen in het Engels, zo goed als hij kon dan.Het was net alsof ik in een film zat, toen hij op het bord de lastige meetkundeopdracht ging oplossen die ik hem had gegeven. Echt een onvergetelijk jongetje en zo iemand moet gestimuleerd worden zo door te gaan, want hij kan grootse dingen gaan verrichten. Hoogintelligente mensen horen in de onderzoekswereld thuis, daar kunnen ze het beste gedijen.
.
Bewijs eerst maar eens dat ieder mens hetzelfde is. Dan heb je een punt.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 01:50 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Prachtig verhaal, dit zijn de enige echten.
Your witness, mr. zwemmerseczeem & Papierversnipperaar. [afbeelding].
Dat kan ik niet Papierversnipperaar. Moeten we dan toch concluderen dat de wereld jou zo wreed behandeld heeft dat jouw unieke talent voor eens en altijd verloren is gegaan? Dat je zo gekneusd bent geraakt in het diepst van je very being dat je niet meer in staat bent jezelf op te richten, je geniale brein de vrijheid te geven waar het zo naar smacht en de wereld te verblijden met de vruchten van je geestesarbeid? Sta je elke morgen op met de gedachte dat het zo anders had kunnen zijn maar heb je in al die jaren toch niet de kracht gevonden iets te veranderen? Dan heb ik met je te doen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 01:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bewijs eerst maar eens dat ieder mens hetzelfde is. Dan heb je een punt.
Je hoeft geen medelijden met me te hebben, maar ik gun anderen graag kansen die ik niet gehad heb.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:10 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat kan ik niet Papierversnipperaar. Moeten we dan toch concluderen dat de wereld jou zo wreed behandeld heeft dat jouw unieke talent voor eens en altijd verloren is gegaan? Dat je zo gekneusd bent geraakt in het diepst van je very being dat je niet meer in staat bent jezelf op te richten, je geniale brein de vrijheid te geven waar het zo naar smacht en de wereld te verblijden met de vruchten van je geestesarbeid? Sta je elke morgen op met de gedachte dat het zo anders had kunnen zijn maar heb je in al die jaren toch niet de kracht gevonden iets te veranderen? Dan heb ik met je te doen..
5 klassenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 01:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En hoe zit het met zijn sociale ontwikkeling? Hij gaat niet met leeftijdsgenootjes om. Hij loopt ik-weet-niet-hoeveel-klassen voor. Dan kan je hem net zo goed op een aparte school zetten.
Weet je wat het volgens mij het probleem is, en waarom ik zo stevig stelling probeer te nemen in dit topic, er zijn maar heel weinig mensen zoals deze jongen. Zo extreem veel intelligenter als leeftijdsgenoten is een uiterste zeldzaamheid. De basisscholen waar het over gaat in dit topic zullen voor het overgrote meerendeel gevuld worden door kinderen die misschien intelligenter zijn dan leeftijdsgenootjes, maar bij wie dat niet de hoofdoorzaak is van de problemen die ze ondervinden. De conclusie "hoogbegaafd, dus probleemkind met sociale problemen, dus bijzondere school als oplossing" wordt veel te snel getrokken. Het 'probleemkind' is tegenwoordig een geďnstitutionaliseerd begrip geworden. Zo lopen er in dit topic mensen rond die tussen de regels door laten merken zich als hoogbegaafd voor te willen doen, maar die daarbij de meest banale spelfouten maken en ook al niet in staat zijn een buitengewoon intelligent antwoord te produceren. Deze mensen zijn ervan overtuigd dat ze al hun problemen hadden kunnen oplossen op zo'n speciale school. Een grotere valkuil kun je voor een jong en kwetsbaar kind bijna niet graven heb ik het idee. Als het nl. op zo'n school ook niet lukt (wat er dus erg dik in zit voor de meesten), raken ze alleen maar extra in de nesten.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:11 schreef Mirri het volgende:
Nog even over die discussie aan het begin van dit topic. Ik vind het eigenlijk laag, bij een IQ van 130 al hoogbegaafdOm er zeker van te zijn dat het niet gewoon door veel oefenen komt moet je zo'n test doen met een psycholoog waarbij je dus niet alleen maar met een pennetje Mensa-achtige multiple-choice vragen moet invullen. Ik moest een jaar of 6 terug zo'n test doen, duurde de hele middag, ik werd er doodziek van.
Toen ging die psycholoog getallen opnoemen die ik moest nazeggen. Bij de volgende test moest ik ze achterstevoren zeggen en ze werden steeds langer natuurlijk. Eerst was het 6-3 en dan zeg ik 3-6 en later was het 5-9-2-8-7-3-4-1-7-6. Daar was ik helemaal niet op voorbereid natuurlijk! En verder allemaal dingen met blokken enzo, ik kan me er niet zoveel meer van herinneren eigenlijk. Ik had toen wel een trend gezet in de klas met die cijfers, ze vonden het wel een leuk spelletje![]()
En over het wereldvreemde...ik ken mensen die heel streng gereformeerd zijn, geen tv of radio, ze kennen de Beatles niet eens, DAT zijn pas wereldvreemden. Zij zien echt alleen maar mensen zoals zichzelf, want de diehards gaan natuurlijk ook allemaal werken in gereformeerde verpleeghuizen enzo. Ik ben bevriend met een paar, en ik ben echt als een alien in hun leven gekomen.
Die bel gaat idd om 3 uur rinkelen, so what's the problem? Ze krijgen toch genoeg kans om zich ook gewoon te mengen onder het normale volk? Maar bij die jongen waar ik het net over had, hij voelde zich helemaal niet thuis op de basisschool volgens zijn ouders. Zijn leeftijdgenootjes begrijpen hem toch niet, de andere leerlingen zijn bezig met Pokemonplaatjes terwijl hij het over zwarte gaten wil hebben. Natuurlijk is het sowieso moeilijk om vrienden met hem te worden, want hij is heel onbereikbaar en niemand zit op zijn niveau, en voor oudere kinderen is het meer een sensatie om zo iemand in de klas te hebben. Hij is ongetwijfeld populair, maar niet om zijn persoonlijkheid, gewoon om het feit dat er een ukkie in de klas zit die beter in meetkunde is dan de wiskundedocent.
Zie mijn antwoord aan Mirri, daar staat het feitelijk in.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hoeft geen medelijden met me te hebben, maar ik gun anderen graag kansen die ik niet gehad heb.
Heb je antwoord op mijn edit?
Zo ben ik ook.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:32 schreef Mirri het volgende:
[..]
5 klassen![]()
Ik heb geen oordeel over de school voor hoogbegaafde kinderen.
Maar stel nu, dat iemand als M. daar op had gezeten, had hij dan nog wel de kans gehad om zoveel klassen over te slaan? Op je 11de hoor je in groep 8 te zitten, ik kan me niet voorstellen dat deze jongen nu in groep 8 zou zitten, zelfs op een hoogbegaafde school, hij past daar gewoon niet.
Maar deze knul is heel anders dan andere hoogbegaafden, weet je waarom? Omdat hij in een compleet andere wereld leeft die toch niemand begrijpt (jullie zouden daarvoor echt "De kleine prins" moet lezen) het klinkt bijna onwerkelijk, maar hij heeft nauwelijks emoties, alles glijdt van hem af, maar dat kan ook komen omdat hij nog maar 11 is en natuurlijk omdat hij niet meer met leeftijdgenootjes zit die hem evt. zouden kunnen plagen. Hij is totaal niet ongelukkig, en gedraagt zich als een klein jongetje die je af en toe negeert en nogal afwezig overkomt, totdat hij de opdracht krijgt om een moeilijk vraagstuk op te lossen. En dat is ook precies wat hij moet gaan doen later, lekker de wetenschap ingaan.
Nee, dat kan ik me goed voorstellen idd, dit is zo'n uniek geval dat hij eigenlijk op geen enkele manier in een groep past.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:32 schreef Mirri het volgende:
[..]
5 klassen![]()
Ik heb geen oordeel over de school voor hoogbegaafde kinderen.
Maar stel nu, dat iemand als M. daar op had gezeten, had hij dan nog wel de kans gehad om zoveel klassen over te slaan? Op je 11de hoor je in groep 8 te zitten, ik kan me niet voorstellen dat deze jongen nu in groep 8 zou zitten, zelfs op een hoogbegaafde school, hij past daar gewoon niet.
Het is prachtig dat hij zijn weg vindt en zich kan uitlevenquote:Maar deze knul is heel anders dan andere hoogbegaafden, weet je waarom? Omdat hij in een compleet andere wereld leeft die toch niemand begrijpt (jullie zouden daarvoor echt "De kleine prins" moet lezen) het klinkt bijna onwerkelijk, maar hij heeft nauwelijks emoties, alles glijdt van hem af, maar dat kan ook komen omdat hij nog maar 11 is en natuurlijk omdat hij niet meer met leeftijdgenootjes zit die hem evt. zouden kunnen plagen. Hij is totaal niet ongelukkig, en gedraagt zich als een klein jongetje die je af en toe negeert en nogal afwezig overkomt, totdat hij de opdracht krijgt om een moeilijk vraagstuk op te lossen. En dat is ook precies wat hij moet gaan doen later, lekker de wetenschap ingaan.
Jaa ik liep ook niet zo warm toen ik zojuist dat artikel las. Toch vind ik wel dat er iets moet zijn waar licht-autistische kinderen of hoogbegaafde kinderen heen kunnen, je hebt toch van die antroposofische Vrije Scholen? Vooral in Zeist, dat is een antroposofisch bolwerk. Maar dat is ook niet het je-van-het daar, toevallig ken ik een jongen die daar zit omdat het bij de filosofie van hem en zijn ouders zou passen (spiritueel aangelegd) maar het is geen succes. Ze zijn juist helemaal niet vrij, als ik hem zo hoor, ze mogen niet eens bepaalde boeken lezenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:37 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Weet je wat het volgens mij het probleem is, en waarom ik zo stevig stelling probeer te nemen in dit topic, er zijn maar heel weinig mensen zoals deze jongen. Zo extreem veel intelligenter als leeftijdsgenoten is een uiterste zeldzaamheid. De basisscholen waar het over gaat in dit topic zullen voor het overgrote meerendeel gevuld worden door kinderen die misschien intelligenter zijn dan leeftijdsgenootjes, maar bij wie dat niet de hoofdoorzaak is van de problemen die ze ondervinden. De conclusie "hoogbegaafd, dus probleemkind met sociale problemen, dus bijzondere school als oplossing" wordt veel te snel getrokken. Het 'probleemkind' is tegenwoordig een geďnstitutionaliseerd begrip geworden. Zo lopen er in dit topic mensen rond die tussen de regels door laten merken zich als hoogbegaafd voor te willen doen, maar die daarbij de meest banale spelfouten maken en ook al niet in staat zijn een buitengewoon intelligent antwoord te produceren. Deze mensen zijn ervan overtuigd dat ze al hun problemen hadden kunnen oplossen op zo'n speciale school. Een grotere valkuil kun je voor een jong en kwetsbaar kind bijna niet graven heb ik het idee. Als het nl. op zo'n school ook niet lukt (wat er dus erg dik in zit voor de meesten), raken ze alleen maar extra in de nesten.
Maak ons eens deelgenoot van een paar van je intellectuele prestaties danquote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik denk zo veel na over alles dat ik geen tijd heb om me emotioneel met mensen bezig te houden. Ik beredeneer alles helemaal dood. En dat ging echt niet over door me op een gewone school te houden met kinderen waar ik totaal geen binding mee had.
Hahaha, dat heb ik ook, ik beredeneer alles wat los en vast zit. Maar ik kan het verbergen als ik dat wilquote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik denk zo veel na over alles dat ik geen tijd heb om me emotioneel met mensen bezig te houden. Ik beredeneer alles helemaal dood. En dat ging echt niet over door me op een gewone school te houden met kinderen waar ik totaal geen binding mee had.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |