abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51069920
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:05 schreef zwemmerseczeem het volgende:

Wat mij wel opvalt is dat hier wel meer waarde aan het sociale dan aan kennis wordt gehecht, de hele discussie gaat over of de kids op zo'n school nu wel of niet sociaal gaan achterlopen, Naar het aspect van het benutten van hun extra mogelijkheden van kennis vergaren wordt niet gekeken. Voorstanders zetten hun standpunt vaak kracht bij door te betogen hoe erg het voor deze kinderen wel niet is op de gewone school. Je kunt het ook vanuit een ander punt bekijken. Zelfs als een kind niet doodongelukkig is op de normale school is het toch 'zonde' om hem daar te laten, want hij kan zoveel meer leren.
Dan heb jij echt mijn stukjes niet gelezen.....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 2 juli 2007 @ 20:22:34 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51070406
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:08 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Dat wéét je helemaal niet! Ik kan je op een briefje geven dat als je op die Montessorischool niet in staat was jezelf te ontwikkelen, dat hoogstwaarschijnlijk ook op een andere school zo was geweest. Die verlegenheid en dat slechte zelfvertrouwen verdwijnen echt niet als sneeuw voor de zon hoor. En dan nog wat: als jij raar wordt gevonden en zo slecht in je vel zit, maakt het helemaal geen verschil of je al dan niet hoogbegaafd bent, maar heb je een sociaal omgangsprobleem. Dáár had je gewoon begeleiding in moeten krijgen, that's all. Je hebt een beetje last van wishful thinking ben ik bang en je verstopt je blijkbaar nog steeds.

En niet zo de huilie uithangen bitte. Positief opvallen is nóóit slecht. Goede cijfers halen is nóóit slecht. Als je als kind slim bent, zul je moeten leren dat andere kinderen jaloers kunnen reageren, dat is een erg belangrijke les. Continu je eigen verantwoordelijkheid ontduiken en richting anderen wijzen, ja, dat roept wel degelijk ergernis op.
Dat wéét je niet.

Die verlegenheid en gebrek aan zelfvertrouwen is een combinatie van introvertie en de reacties van mijn omgeving op mijn intelligentie. Als je als iets intelligenter persoon een grote bek hebt maak je ruzie met je omgeving (zoals sommigen in dit topic beschreven hebben) als je introvert bent verstop je je.

Dan kan je daar heel eigenwijs tegen zijn maar zo is het wel.

Ondertussen ben ik geen zielige verlegen huilie meer maar dat heeft me wel de helft van mijn leven gekost. Met de juiste begeleiding (of een aparte school) had mijn jeugd er heel ander uitgezien.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 2 juli 2007 @ 20:24:44 #203
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_51070496
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:05 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]

Wat mij wel opvalt is dat hier wel meer waarde aan het sociale dan aan kennis wordt gehecht, de hele discussie gaat over of de kids op zo'n school nu wel of niet sociaal gaan achterlopen, Naar het aspect van het benutten van hun extra mogelijkheden van kennis vergaren wordt niet gekeken. Voorstanders zetten hun standpunt vaak kracht bij door te betogen hoe erg het voor deze kinderen wel niet is op de gewone school. Je kunt het ook vanuit een ander punt bekijken. Zelfs als een kind niet doodongelukkig is op de normale school is het toch 'zonde' om hem daar te laten, want hij kan zoveel meer leren.
Daar is een heel simpele en goede reden voor: je hebt het over kinderen die in een fase zitten waarin ze voor het eerst kennismaken met functioneren in een groep en alle facetten die daarbij horen. Die sociale ontwikkeling is erg belangrijk voor het verdere leven. De intellectuele kennis die opgedaan wordt is daarentegen van een ander belang: zolang het de vereiste basiskennis maar opdoet kan het op middelbare school en later uni zich volop uitleven qua intellectuele ontwikkeling. Daarbij is een stabiele sociale ontwikkeling op jongere leeftijd een grote pré. Kortom, dat beetje kennis wat misschien niet opgedaan wordt op de basisschool kan later ruimschoots goedgemaakt worden. Het is m.i. fout om op zo'n jonge leeftijd intellectuele ontwikkeling zo zeer op de eerste plaats te zetten.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  maandag 2 juli 2007 @ 20:28:32 #204
pi_51070657
Mag ik er even op wijzen dat jongere kinderen niet bewust de keuze kunnen maken om verantwoordelijkheid te nemen of te ontduiken? Je omgeving reageert op je en je begrijpt niet waarom. Daar kom je pas achter als iemand erop wijst dat ze je niet begrijpen. Vervolgens moet iemand je wijsmaken dat je niet dom bent (dat is je eerste gedachte) maar juist slim.

(Geen) verantwoordelijkheid nemen en zaken als in je slachtofferrol duiken zijn dingen die volwassenen kunen beslissen (niet) te doen. Een kind heeft die keuze niet. Daarom kan je een kind er niet de schuld van geven dat ie niet met zijn omgeving kan omgaan. Dat soort problemen moet door de omgeving worden opgepikt en aangepakt. Dat is een onderdeel van opvoeding.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 2 juli 2007 @ 20:30:58 #205
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_51070773
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat wéét je niet.

Die verlegenheid en gebrek aan zelfvertrouwen is een combinatie van introvertie en de reacties van mijn omgeving op mijn intelligentie. Als je als iets intelligenter persoon een grote bek hebt maak je ruzie met je omgeving (zoals sommigen in dit topic beschreven hebben) als je introvert bent verstop je je.

Dan kan je daar heel eigenwijs tegen zijn maar zo is het wel.

Ondertussen ben ik geen zielige verlegen huilie meer maar dat heeft me wel de helft van mijn leven gekost. Met de juiste begeleiding (of een aparte school) had mijn jeugd er heel ander uitgezien.
En hoe denk je dat het gegaan was als je op een school met slimme kinderen terecht was gekomen waar er nog steeds een onderscheid aan types rondlopen, óók degenen die graag met een grote bek de rest domineren (die ontloop je echt niet hoor) en je ook nog gratis en voor niets met een heftig verwachtingspatroon en flínke onderlinge competitie tussen al die kinderen die van zichzelf weten dat ze bovengemiddeld slim zijn opgezadeld zou worden??

Andere school was niet de oplossing geweest, goede begeleiding wel. En het spijt me oprecht voor je dat je die niet hebt gekregen en een moeilijke jeugd hebt gehad, dat meen ik.
Fotoboek
  maandag 2 juli 2007 @ 20:33:51 #206
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_51070863
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mag ik er even op wijzen dat jongere kinderen niet bewust de keuze kunnen maken om verantwoordelijkheid te nemen of te ontduiken? Je omgeving reageert op je en je begrijpt niet waarom. Daar kom je pas achter als iemand erop wijst dat ze je niet begrijpen. Vervolgens moet iemand je wijsmaken dat je niet dom bent (dat is je eerste gedachte) maar juist slim.

(Geen) verantwoordelijkheid nemen en zaken als in je slachtofferrol duiken zijn dingen die volwassenen kunen beslissen (niet) te doen. Een kind heeft die keuze niet. Daarom kan je een kind er niet de schuld van geven dat ie niet met zijn omgeving kan omgaan. Dat soort problemen moet door de omgeving worden opgepikt en aangepakt. Dat is een onderdeel van opvoeding.
Ik heb het onhandig opgeschreven zie ik, ik bedoelde dat uiteraard ook richting ouders en begeleiders.
Fotoboek
  maandag 2 juli 2007 @ 20:34:42 #207
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_51070895
quote:
Op maandag 2 juli 2007 17:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zou ook in willen zetten op een basisschool speciaal voor beta's. Wegens het enorme gebrek aan beta-vakken op de basisschool heb ik een puik VBO-advies gekregen terwijl ik al vaak boeken over astronomie, meteorologie en elektronica las, en fanatiek allerlei apparaten bouwde. Het was dat mijn ouders me toch op het VWO hebben gedaan, maar anders had ik denk ik nooit een VWO-diploma gehad.
Wtf.
Zyggie.
pi_51070978
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Geloof me als ik zeg dat sommige kinderen dat juist wél kunnen. Het doet best pijn als een kind van 5 tegen je zegt dat 'ie weet dat 'ie anders is of denkt.....dan is 'ie ook slim genoeg om z'n verantwoordelijkheid aan te kunnen....
  maandag 2 juli 2007 @ 20:49:48 #209
pi_51071469
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Geloof me als ik zeg dat sommige kinderen dat juist wél kunnen. Het doet best pijn als een kind van 5 tegen je zegt dat 'ie weet dat 'ie anders is of denkt.....dan is 'ie ook slim genoeg om z'n verantwoordelijkheid aan te kunnen....
Wil je een kind van 5 verantwoordlijkheid laten nemen voor z'n leven?
  maandag 2 juli 2007 @ 20:54:38 #210
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_51071668
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is pijnlijk. Maar als het kind aanvoelt dat de ouders daar oprecht begrip voor hebben, hem niet als een vreemde beschouwen maar duidelijk laten merken dat ze hem altijd zullen steunen is de helft al gewonnen hoor . Zo verschaf je een basis waar hij altijd op terug kan vallen en dat neutraliseert voor een gedeelte de vreemde sensatie dat je als kind niet erbij lijkt te horen.
Fotoboek
  maandag 2 juli 2007 @ 20:55:21 #211
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_51071691
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat lukt inderdaad niet. Voor verantwoordelijkheid heb je niet alleen intelligentie nodig, maar ook een ontwikkelde moraal, een ontwikkelde emotionele persoonlijkheid en de durf om beslissingen te nemen en daar achter te staan. Dat heeft geen enkel kind van 5, hoe slim ook.
  maandag 2 juli 2007 @ 20:56:25 #212
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_51071736
quote:

[..]

Dat doet het kind zelf, omdat het zelf niets liever wil dan begrijpen wat er gebeurt, waarom het gebeurt en hoe ermee om te gaan.
Fotoboek
  maandag 2 juli 2007 @ 21:00:14 #213
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_51071890
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:55 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat lukt inderdaad niet. Voor verantwoordelijkheid heb je niet alleen intelligentie nodig, maar ook een ontwikkelde moraal, een ontwikkelde emotionele persoonlijkheid en de durf om beslissingen te nemen en daar achter te staan. Dat heeft geen enkel kind van 5, hoe slim ook.
Dat is verantwoordelijkheid nemen volgens de definitie zoals die op volwassenen van toepassing is inderdaad. Maar ik denk dat hier meer geduid wordt op de drang van het kind te begrijpen wat er gebeurt en ermee om te gaan. Dat is in die zin verantwoordelijkheid nemen dat het eerder uit de fase van het 'passieve', belevende kind stapt.
Fotoboek
pi_51072103
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:24 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Daar is een heel simpele en goede reden voor: je hebt het over kinderen die in een fase zitten waarin ze voor het eerst kennismaken met functioneren in een groep en alle facetten die daarbij horen. Die sociale ontwikkeling is erg belangrijk voor het verdere leven. De intellectuele kennis die opgedaan wordt is daarentegen van een ander belang: zolang het de vereiste basiskennis maar opdoet kan het op middelbare school en later uni zich volop uitleven qua intellectuele ontwikkeling. Daarbij is een stabiele sociale ontwikkeling op jongere leeftijd een grote pré. Kortom, dat beetje kennis wat misschien niet opgedaan wordt op de basisschool kan later ruimschoots goedgemaakt worden. Het is m.i. fout om op zo'n jonge leeftijd intellectuele ontwikkeling zo zeer op de eerste plaats te zetten.
Nu staat de sociale ontwikkeling op de eerste plaats en intellectuele ontwikkeling helemaal op de laatste, en wie zegt dat je intellectuele vorming w'el in kan halen?

Is het wel zo dat op zo'n school alles op intellect gezet wordt en de kinderen totaal niet met groepen om leren gaan? Onstaat er echt zo'n sociale achterstand? Worden die kinderen op een arrogant voetstuk gezet?
  maandag 2 juli 2007 @ 21:09:34 #215
pi_51072392
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:30 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

En hoe denk je dat het gegaan was als je op een school met slimme kinderen terecht was gekomen waar er nog steeds een onderscheid aan types rondlopen, óók degenen die graag met een grote bek de rest domineren (die ontloop je echt niet hoor) en je ook nog gratis en voor niets met een heftig verwachtingspatroon en flínke onderlinge competitie tussen al die kinderen die van zichzelf weten dat ze bovengemiddeld slim zijn opgezadeld zou worden??

Andere school was niet de oplossing geweest, goede begeleiding wel. En het spijt me oprecht voor je dat je die niet hebt gekregen en een moeilijke jeugd hebt gehad, dat meen ik.
Op een school met intelligentere kinderen had ik meer herkent in de mensen om me heen.

Op de gewone school begreep ik niet waar die kinderen de hele tijd over praatten en wat daar interessant aan was. Als ik iets zei keken ze me raar aan en noemden me raar of dom. Pas halverwege de middelbare school kreeg ik door dat ik niet de dommerd was maar de anderen en dat ze eigenlijk nergens over praatten. Als ik in een andere omgeving had gezeten had ik mensen om me heen gehad die ook wat te melden hadden en had ik op mijn niveau met andere kinderen kunnen praten. Daar had ik zelfvertrouwen door gekregen (ik ben niet gek) en met dat zelfvertrouwen had ik beslissingen kunnen nemen zoals niet verstoppen maar doen wat ik wilde, achter dingen aan gaan die ik interessant vond en niet doen wat ogenschijnlijk van mij verwacht werd.

Met dat zelfvertrouwen had ik ook op een goede manier met "normale" mensen kunnen communiceren omdat ik een basis had gehad.

Op de gewone school had ik die basis niet. Ik functioneerde op drijfzand en twijfelde aan alles. De meerderheid heeft gelijk. Als iedereen roept dat 2 + 2 drie is ga je aan jezelf twijfelen.
pi_51072778
foutje
pi_51072853
quote:
Op maandag 2 juli 2007 19:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Leren leren is vaak wel iets waar hoogbegaafde kinderen moeite mee hebben.
omdat dat het eerste is wat je afleert in je poging om net zo gewoon te zijn als de rest, bij "de groep" te horen ..

kan je nagaan hoe tegenstrijdig dat is voor een kind .. om bij de groep te kunnen horen moet je je natuurlijke nieuwsgierigheid aan banden leggen, ophouden met leren, 1 of meer passen op de plaats maken in de hoop dat de rest je inhaalt .. en als je na al die passen op de plaats verleerd hebt vooruit te gaan is dat alsnog jouw schuld, jij bent een probleemkind ..
pleased to meet you
pi_51073530
quote:
Op maandag 2 juli 2007 18:40 schreef gronk het volgende:

[..]

Die afkeer wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat tegenwoordig zo'n beetje ieder kind hoogbegaafd schijnt te zijn.

Op zich is dat natuurlijk ook een oplossing.
mwah, daarvoor vonden ze allemaal dat hun kind het mooiste was en model moest worden .. mi is dit beter
pleased to meet you
pi_51073741
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:04 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nu staat de sociale ontwikkeling op de eerste plaats en intellectuele ontwikkeling helemaal op de laatste, en wie zegt dat je intellectuele vorming w'el in kan halen?

Is het wel zo dat op zo'n school alles op intellect gezet wordt en de kinderen totaal niet met groepen om leren gaan? Onstaat er echt zo'n sociale achterstand? Worden die kinderen op een arrogant voetstuk gezet?
Even wezen spitten op Internet

http://home.hetnet.nl/~fm(...)fdheid%20artikel.htm
Hoogbegaafde kinderen doen soms weinig ervaring op in het sociaal verkeer. Je leert van ontwikkelingsgelijken. Ontwikkelingsgelijken zijn voor hoogbegaafde kinderen vaak niet leeftijdsgenoten. [b]Ook hebben hoogbegaafde kinderen andere vriendschapsverwachtingen. Dit kan emotioneel gedrag oproepen. Bij een hoogbegaafde kleuter is een afspraak een afspraak. Ze begrijpen niet dat dit voor andere kleuters nog niet geldt. Als een andere kleuter een afspraak niet nakomt reageren zij emotioneel en worden ze boos. Hieruit wordt vaak geconcludeerd dat zij sociaal niet zo sterk zijn.
Sociaal isolement

Vaak is er spraken van veel eenzaamheid en nadenken hierover. Ze zijn anders dan andere. Als het niet klikt denken ze vaak, het zal wel aan mij liggen.

Wat doe je hieraan? Ze hebben sociale vaardigheden. Breng ze met ontwikkelingsgelijken in contact.

Veel hoogbegaafde kinderen zijn leiders en moeten leren omgaan met hun dominantie. Ze moeten ook leren hoe je samenwerkt met anderen.

Als je ze in een groep bij elkaar zet kun je hieraan werken. Bijvoorbeeld door ze te laten discussiëren over een probleem en ze de opdracht te geven consensus te bereiken.

Ze kunnen spelen dat ze een persoon zijn en verdwaald zijn in de wildernis met diverse gevaarlijke situaties. Hoe los je dit op?

Nu voor de wat meer wetenschappelijke onderbouwing:
http://www.sengifted.org/(...)ialDevelopment.shtml

Roedell (1985) found that gifted children develop social skills more easily when they have the opportunity to interact with true peers.

With true peers, gifted children can be themselves, laugh at the same jokes, play games at the same level, share the depth of their sensitivity and develop more complex values. There is more opportunity for give and take in relationships on an equal basis.

And through interaction with others with similar capabilities, they quickly learn that they cannot be the best at everything or always have their own way.

Het lijkt er dus op dat zo'n speciale school geen schadelijke effecten op de sociale ontwikkeling van hoogbegaafden heeft, maar deze juist bevordert! Angsten dat deze school een kind schaadt in zijn sociaal-emotionele ontwikkeling is dus ongegrond.

Er is dus geen bezwaar om het accent behalve op het sociale vlak, ook eens op het kennisvlak te leggen en deze kinderen gebruik te laten maken van hun leertalent.
  maandag 2 juli 2007 @ 21:40:47 #220
pi_51073920
Jammer dat de meeste tegen argumenten gebaseert zijn op emotie ipv kennis en onderzoek. Nog zo'n ding waar interaktie tussen hoogbegaafden en "gewone" mensen spaak loopt.
  maandag 2 juli 2007 @ 22:04:57 #221
148823 znarch
ondertitel
pi_51074961
Ik vind nog steeds dat zon school goed kan zijn. De weekenden bij Pharos vroeger hebben mij ook goed gedaan. En zoals papier of zwemmer al zij. Je leert de sociale vaardigheden echt wel, of je nu met hoogbegaafden omgaat die paar uur per dag of niet. Erbuiten gaat dat echt wel. Also hoogbegaafden alleen met andere hoogbegaafden omgaan
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_51075329
quote:
Op maandag 2 juli 2007 22:04 schreef znarch het volgende:
Ik vind nog steeds dat zon school goed kan zijn. De weekenden bij Pharos vroeger hebben mij ook goed gedaan. En zoals papier of zwemmer al zij. Je leert de sociale vaardigheden echt wel, of je nu met hoogbegaafden omgaat die paar uur per dag of niet. Erbuiten gaat dat echt wel. Also hoogbegaafden alleen met andere hoogbegaafden omgaan
Juist! School is uit om 3 uur..
pi_51077204
quote:

[..]

Dit is echt een opmerking die kant noch wal raakt. Er wordt beweerd dat kinderen geen verantwoordelijkheid kunnen nemen of ontwijken. Ik beweer dat ze dat wél kunnen. Dat bewijst mijn kind.(en die is daar echt niet uniek in....)

Wat heeft dat te maken met "verantwoordelijkheid nemen voor zijn leven"? Helemaal niets. Zoals ook al gezegd benader je het nu op de volwassen manier. Een kind kan in zijn eigen belevingswereld keurig besluiten om dingen wel of niet te doen en zeker op zijn of haar niveau.
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jammer dat de meeste tegen argumenten gebaseert zijn op emotie ipv kennis en onderzoek. Nog zo'n ding waar interaktie tussen hoogbegaafden en "gewone" mensen spaak loopt.
Jij leest nogal selectief. Voor de tweede keer: jij leest mijn stukjes niet.

Ik zal het even samenvatten: ik wil mijn kind daar niet op school omdat het inderdaad een sociaal verhaal is én hij zit op een onderwijsvorm waar hij kan pakken wat hij kan en wil pakken. Hij wordt namelijk niet beperkt door de rest van de groep of een leerjaar waar hij in zit. Hij kan namelijk verder gaan waar anderen stoppen of waar een leerjaar eindigt. Een Montessori-kenmerk. Edoch: een hoogbegaafdenschool is overbodig, waar het kennis betreft.
  maandag 2 juli 2007 @ 22:58:14 #224
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51077411
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies, want hoogbegaafden zijn altijd prima in staat om rationeel te reageren.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 2 juli 2007 @ 23:01:41 #225
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51077571
quote:
Op maandag 2 juli 2007 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je post geeft alleen aan hoe gefrustreerd je bent. Het is geen argument tegen deze school.
POL, het subforum voor autistische al-dan-niet-hoogbegaafde betweters met Het Enige Juiste Wereldbeeld (die niet te beroerd zijn om dezelfde klaagzang tot vervelens toe te herhalen) is ----> die kant op.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')