abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50941021
RUFUS WAINWRIGHT

Rufus Wainwright is geboren op 22 juli 1973 in Rhinebeck, New York als zoon van folk singer/songwriters Loudon Wainwright III en Kate McGarrigle.
Na de scheiding van zijn ouders is hij met zijn moeder en zus (Martha, eveneens singer/songwriter) in Montreal gaan wonen.

Met twee gevierde muzikanten als ouders is het niet vreemd dat Rufus op zesjarige leeftijd begint met pianospelen. Ook zijn zangstem ontwikkeld zich snel.
Als dertienjarige gaat hij met zijn moeder, zus en tante (Anne McGarrigle) op tour als McGarrigle Sisters and Family. Zijn performance valt dan al op, blijkend uit de nominatie voor de Juno (de Canadese Grammy) als veelbelovend artiest.

In zijn tienerjaren maakt Wainwright kennis met opera, waarvan vele invloeden goed te horen zijn in zijn muziek. Met name het tweeluik Want bevat veel opera-invloeden. In diezelfde periode raakt hij gefascineerd door artiesten als Edith Piaf, Al Jolson en Judy Garland.

Na lange tijd in het clubcircuit van Montreal gespeeld te hebben, neemt Wainwright een aantal demo's op. DreamWorks-baas Lenny Waronker hoort de demo en is bijzonder onder de indruk. Het label tekent Wainwright en geeft hem de ruimte om te werken aan zijn titelloze debuut, wat in het voorjaar van 1998 verschijnt.
Het album werd positief ontvangen door de pers (met name in Canada). Rolling Stone magazine noemde het album een van de beste albums van het jaar. Eigenlijk is geen van Rufus' albums slecht ontvangen. Niet alleen de pers is fan, bij elk album wordt de groep aanhangers groter.
Door te spelen in het voor programma van Tori Amos in 2001 en 2002 ontdekte meer mensen het talent van Wainwright. Kort daarna begon hij zelf te touren (als hoofdact).

Wainwright kwam op jonge leeftijd uit voor zijn homoseksualteit. Zijn geaardheid steekt hij zeker niet onder stoelen of banken in zijn liedteksten. Opmerkelijk, want in thuisland Amerika is het een behoorlijk risico voor een artiest op weg naar de top om openlijk homo te zijn.

De critici zijn over het algemeen lovend over Rufus en hij wordt al vaak vergeleken met Randy Newman. Zanger/bassist Sting zei over Rufus Wainwright: 'Hij staat buiten de tijd, daarom is hij tijdloos'. Elton John heeft hem recentelijk de beste muziekschrijver ooit genoemd.

Wainwright is behoorlijk productief. Naast zijn albums, schrijft en zingt hij veel voor films. Zo zijn in een grote hoeveelheid films liedjes te horen die Wainwright speciaal voor de gelegenheid schreef en opnam.
Rufus is onder meer te horen in Meet The Robinsons, The Aviator (waarin hij ook te zien is), Bridget Jones: The Edge Of Reason, I Am Sam en Brokeback Mountain.

Naast het vele schrijven en opnemen, is Rufus buitengewoon druk met optreden. Hij is het grootste deel van het jaar onderweg om wereldwijd op te treden. Niet alleen concerten (solo of met band) brengen hem over de hele wereld, ook speelt hij vaak (een bescheiden rol) bij zijn familie (zus Martha of met de McGarrigle familie).
Ook bevriende muzikanten (Teddy Thompson, Antony (van The Johnsons), Joan Wasser (Joan As Policewoman)) kunnen rekenen op zijn steun, in de studio of op het podium.

In juni 2006 trad Rufus Wainwright op in Carnegy Hall. Met orkest bracht hij integraal het legendarische concert dat Judy Garland in diezelfde Carnegy Hall gaf in 1961. Rufus' interpretatie van het Garland-concert is voor DVD opgenomen en zal eind 2007 verschijnen.
Na het succes van de optredens in New York, bracht hij dezelfde voorstelling ook in Parijs en Londen.

Tijdens de Paris Fashion Week in oktober 2006 heeft Rufus Wainwright opgetreden tijdens de show van de Nederlandse mode-ontwerpers Viktor & Rolf. Voor de introductie van hun eerste mannenparfum heeft hij een speciaal nummer geschreven: Ode to Antidote.

In samenwerking met de New Yorkse Metropolitan Opera is Rufus momenteel druk bezig met het uitwerken van het door Wainwright geschreven libretto, wat de titel Prima Donna mee heeft gekregen. Het verhaal gaat over een dag uit het leven van een sopraan. Volgens de zanger moeten we geen grootse historische opera verwachten met een spectaculair decor, er spelen namelijk maar vier personages in Prima Donna.

Discografie:

1998: Rufus Wainwright

2001: Poses

2003: Want One

2004: Want Two

2007: Release The Stars

Voorgaand topic:
Rufus Wainwright

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel72 op 28-06-2007 16:12:18 ]
pi_50941121
Bijn 5 jaar tussen de eerste en de laatste post in hetr eerste topic, waarvan 2 jaar actieve posts.
Verwacht dat het nu wel wat sneller zal gaan!
pi_50954688
tvp en Michiel, ik mail je van het weekend met een lijst
pi_50955241
Complimenten voor de OP
pi_50963055
Heb mijn kaartjes voor London geboekt! Woo! Ik hoop voor jullie dat 'ie ook een wat meer centrale plek in Nederland aandoet... Ik vraag me af of Rufus ooit de HMH zal spelen. Dat zou triest zijn...
pi_50963106
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 10:52 schreef lushfemke het volgende:
Heb mijn kaartjes voor London geboekt! Woo! Ik hoop voor jullie dat 'ie ook een wat meer centrale plek in Nederland aandoet... Ik vraag me af of Rufus ooit de HMH zal spelen. Dat zou triest zijn...
HMH mag hij van mij overslaan. Maar ik vrees met grote vrezen dat dat de eerste zaal is waar hij zal worden geprogrammeerd als hij Paradiso ontgroeid is.
Vooralsnog blijven we maar genieten van de kleine clubs waar we hem kunnen zien. Het zal vast niet lang meer duren voordat dat afgelopen is...

(En ik kijk uit naar je lijstje! )
pi_51122154
quote:
Rufus Wainwright in Heineken Music Hall

Rufus Wainwright geeft op 20 november een concert in de Amsterdamse Heineken Music Hall. Dat heeft concertorganisator Mojo bekendgemaakt. De Canadees-Amerikaanse singer-songwriter komt donderdag ook al naar Nederland. Dan treedt hij op in de Groningse Oosterpoort.

De 33-jarige Wainwright brak in 1998 door met zijn titelloze debuutalbum, dat door het muziektijdschrift Rolling Stone werd bestempeld als beste album van het jaar. In mei kwam zijn vijfde album 'Release the stars' uit. De artiest heeft veel beroemde fans, zoals Keane, Alanis Morissette en Sting. Elton John noemde hem de beste songwriter ooit en het designerduo Viktor & Rolf vroegen hem vorig jaar op te treden tijdens hun modeshow in de Fashion Week in Parijs.

De voorverkoop van het concert van Wainwright gaat zaterdag van start.
Helaas moet Rufus toch de bierhal in...
Nothing takes the past away like the future!
pi_51122213
Welke dag is 20 November? Mijn agenda gaat niet zo ver.
pi_51122563
De HMH? Mojo Mojo Mojo... Sommige acts moeten helemaal niet in de HMH. Wanneer snapt Mojo dat nou eens?
pi_51131750
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 10:45 schreef wyccie het volgende:
Welke dag is 20 November? Mijn agenda gaat niet zo ver.
20 november 2007 is een dinsdag.
pi_51182696
Jammer van de HMH (was er nog bij Lou Reed, concert prima, maar die ongezellige zaal!). Maar toch ga ik er wel heen....
geniet nooit met mate
pi_51194934
En toch ben ik verdomde blij dat hij naar Amsterdam komt! Ondanks de HMH.

Rufus.
pi_51197226
Jongens en meisjes, koop die kaarten voor de HMH.
Hij was gisteren fenomenaal. Zeer sterke zang, zowel solo als met de band, prachtige outfits, leuke "slechte" grappen. twee en een half uur topvermaak, met daarin niet alleen nummers van "Release the stars", maar bijvoorbeeld ook van de Judy Garland-DVD.
Hoogtepunt van de avond: La complainte de la butte. Kippenvel.
When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer.
pi_51197688
La complainte de la butte? Echt waar? Wow. Dat was mijn eerste kennismaking met Rufus!
pi_51204208
Wat late reactie, want ik zat vast in het vakantieverkeer van Groningen naar het zuiden... Vannacht terugrijden bleek achteraf beter te zijn geweest.

De avond van gisteren in één woord: Ge-ni-aal!!!

Ik heb Rufus toch al aardig wat keren zien optreden, maar dit versloeg alles.
Wat een fantastische avond, wat een prachtige voorstelling, wat een mooi concert.

Prachtige setlist:
quote:
Release the stars
Going to a town
Sans Soucis
Rules and Regulations
Tulsa
Art teacher
Tiergarten
Leaving for Paris
Between my legs
-
Harvester of hearts
Do I disappoint you
Foggy day
If love were all
Nobody's off the hook
Beautiful child
an old time favourite
Taking it down a bit now
I'm not ready to love
Slideshow
Macushla
14th street!
-
I don't know where it is
Pretty things
Complainte de la Butte
Get Happy
Gay messiah
-
In my arms
California

bron
De theatrale opzet is geweldig voor de muziek van Rufus. Hoop wel dat we zo nu en dan nog concerten in clubs te zien krijgen. Maar een voorstelling als dit is groots!

Kijk nu al uit naar Brussel. Daar speelt Rufus in het Koninklijk Circus op 16 november. Een goed alternatief voor de HMH. Want daar zou ik dit nooit willen zien. Dat podium is vele malen te hoog en de zaal vele malen te klil en te groot.
Release The Stars is veel meer gaan leven voor me, na het live gehoord te hebben.

Rufus is goed geweldig geniaal.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 18:56:49 #16
81412 Werner_Koekoeksklok
Tikt nog steeds...
pi_51209660
TVP
Paan!
pi_51211799
Geweldige show gisteren.

... En het geluid in de Oosterpoort... Subliem!!
Zo'n reusachtige band, en dan toch ieder nootje kraakhelder te horen. Heel goed.
pi_51243985
Jammer dat het in de HMH is, maar ik ga toch!!
geniet nooit met mate
  zondag 8 juli 2007 @ 11:26:26 #19
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_51255438
Ik ga in ieder geval wel naar HMH. Ik wil hem toch een keer live zien en ik denk dat het allemaal wel meevalt.
pi_51281598
Ik hoop het voor je, MadGuy. Want ik zag James Taylor in de HMH-met-stoelen en dat was concertzaal-hel-in-kwadraat. Als het even kan mijd ik de HMH, maar als er stoelen staan ga ik er sowieso niet meer naar toe. Dat slaat hardstikke dood!
Zelfs bij goede artiesten.

Doe jezelf een plezier en boek een kaartje in Brussel. Dat is echt een mooie theatrale zaal. Vele malen beter om deze show van Rufus te zien!
pi_51283853
Michiel, heb je mijn mailtje ontvangen re Rufus?

Stoelen in de HMH? Dan kan je toch noet zo goed naar de buren, Pepsi Stage, of bestaat dat niet meer? Da's pas een erge zaal... De HMH is ook niet fijn, maar Pepsi Stage...
  maandag 9 juli 2007 @ 16:25:47 #22
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_51294908
Pepsi Stage was tijdelijk.

Ik vind HMH echt geen ramp hoor. De akoestiek is goed, en daar gaat het me uiteindelijk om.
pi_51295169
Ik heb hem op Werchter gezien en ik moet zeggen dat dat ook erg goed was. Hij besefte daar dat het gewoon een rockstar is zei ie, omdat ie tussen bjork, beastie boys, marylin manson en muse in stond. Op het eind ging ie wel weer ietsje te ver, hij deed lippenstift op, een jurkje aan en hakkenschoenen aan en hij werd omringd door een aantal dansers. Het is en blijft een hele goede zanger en z'n liedjes zijn super
pi_51304556
quote:
Op maandag 9 juli 2007 09:04 schreef Michiel72 het volgende:
Ik hoop het voor je, MadGuy. Want ik zag James Taylor in de HMH-met-stoelen en dat was concertzaal-hel-in-kwadraat. Als het even kan mijd ik de HMH, maar als er stoelen staan ga ik er sowieso niet meer naar toe. Dat slaat hardstikke dood!
Zelfs bij goede artiesten.

Doe jezelf een plezier en boek een kaartje in Brussel. Dat is echt een mooie theatrale zaal. Vele malen beter om deze show van Rufus te zien!
Die stoelen zijn idd heel erg! Was bij Lou Reed ook, maar wij zijn gewoon niet gaan zitten en zijn brutaal gaan staan. leverde wel veel gezeik op van een overijverige bewaker; maar we hebben het pleit gewonnnen!! Stoelen brrr...
geniet nooit met mate
  donderdag 12 juli 2007 @ 23:25:38 #25
37221 Ceriel
Rustig aan, hoor.
pi_51413001
Ik kende m op de een of andere manier alleen van naam, maar hoorde gisteren 'Going To A Town'.
Na dit nummer een paar keer gehoord te hebben ben ik er redelijk door verpletterd. Wat een prachtige plaat, en dat is een understatement.
Every Not Is Truething
pi_51421151
Ik kan je van harte aanraden om zijn CD's te gaan beluisteren! Er is nog veel moois te ontdekken voor je..! Ben bijna een beetje jaloers...
  vrijdag 13 juli 2007 @ 14:54:27 #27
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_51431049
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:25 schreef Ceriel het volgende:
Ik kende m op de een of andere manier alleen van naam, maar hoorde gisteren 'Going To A Town'.
Na dit nummer een paar keer gehoord te hebben ben ik er redelijk door verpletterd. Wat een prachtige plaat, en dat is een understatement.
Iemand stuurde mij al eerder nummers, maar die vielen niet echt. Leuk, maar niet speciaal. En toen zag ik de video op Youtube en was ik verkocht. Nu vind ik eigenlijk alles wel tof.
pi_51485111
Ik ken eigenlijk alleen Hallelujah.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  maandag 16 juli 2007 @ 00:43:16 #29
99433 Tup
Tupperwaar
pi_51508445
Goin to a town echt briljant, maar het kabbelt me toch te veel. Ik zet liever Grace op of Antony.
Wasserwunderland
pi_53119985
Is iemand toevallig op zoek naar een kaartje voor het concert in Londen op 30 Oktober? Ik heb er een in de aanbieding. Mijn moeder zou overkomen, maar kan geen vrij krijgen
pi_53120134
Ik ga naar HMH.
pi_53154414
Voor de échte fans:
quote:
INTERVIEW RUFUS WAINWRIGHT OP CROSSING BORDER
Op woensdag 21 november treedt Rufus Wainwright op tijdens het Crossing Border festival. Rufus Wainwright wordt geïnterviewd door de Belgische popjournalist Serge Simonart.

Op 21 november geeft Rufus Wainwright een exclusief interview voor een select publiek. Van de Canadese singer songwriter verscheen onlangs het album Release The Stars. Dit vijfde album van de in Amerika geboren maar in Canada opgegroeide Wainwright bleek de doorbraak naar het grote publiek te zijn. Naast zijn fans wordt Rufus Wainwright geroemd door collega's als Sting en Elton John.

Voor dit interview in Teatro Cuatro moeten aparte kaarten gekocht worden! Kaarten voor dit interview zijn ¤10,- en vanaf 15 september te koop via de Koninklijke Schouwburg.
Voor de duidelijkheid: geen concert maar een interview.
pi_53204434
Dank voor tip, MadGuy. Heb vandaag een kaartje besteld.
Ik verwacht/hoop wel dat Rufus met piano of gitaar nog enkele nummers speelt...
Lijkt me heel bijzonder!
pi_53225517
Een vriendin heeft een mailtje geschreven naar de organisatie en zij waren er vrij duidelijk in: geen optreden, alleen een interview. Maar goed, je weet nooit of die spontaan een gitaartje erbij pakt.
pi_53227553
Ter illustratie lijkt het me heel goed mogelijk dat hij een stukje zal spelen. Natuurlijk zullen (mogen?) ze niet aankondigen dat het om een optreden gaat. Dan zouden veel mensen bedrogen uitkomen.
However, ik kijk er naar uit! De week ervoor zie ik de show weer in Brussel, iets waar ik nóg meer naar uitkijk!
  zaterdag 3 november 2007 @ 13:51:46 #36
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54336806
Nog minder dan 2,5 week voor de HMH. Ik heb ook kaartjes, ben heel benieuwd. (Ben helemaal niet zo'n concertganger, maar hier moest ik gewoon een keer heen.)
pi_54393022
Ik veheug me ook zeer!!
geniet nooit met mate
pi_54398391
quote:
RUFUS WAINWRIGHT wist de schijnwerpers op zich te richten door het optreden dat Judy Garland in 1961 in Carnegie Hall deed nummer voor nummer te reproduceren. Een registratie van Rufus’ concerten komt nu ook uit op cd en dvd.

Rufus Does Judy At Carnegie Hall is de titel van een dubbel-cd, die het optreden dat Wainwright in Carnegie Hall deed beslaat. Maar nog mooier is het natuurlijk als je ook kunt zién hoe de zoon van Loudon Wainwright III en Kate McGarrigle in de huid van een van de beroemdste zangeressen in de geschiedenis kruipt. Daarvoor verschijnt op dezelfde dag (4 december) de dvd Rufus! Rufus! Rufus! Does Judy! Judy! Judy! Live At The London Palladium.

Zowel de cd als de dvd bevat 27 songs. De cd werd opgenomen op 14 juni 2006 in Carnegie Hall in New York. De dvd werd vastgelegd op 25 februari 2007 in het Londense Palladium. Beide registraties bevatten klassiekers als Over The Rainbow, Zing! Went The Strings Of My Heart en Puttin' On The Ritz. Wainwright werd bij de optredens begeleid door een 36 personen tellend orkest.
Oor.nl
pi_54401786
Wow, dat wordt weer geld uitgeven!
pi_54459532
De show is Londen was weer fantastisch!

En wat een ontzettend lelijk cover-art voor de dvd en cd. Yuk.
pi_54484520
Ik las dat er een 14 minuten durende remix is gemaakt van het nummer Tiergarten, door de formatie Supermayer. Die mix schijnt op iTunes te zijn geplaatst. Het ziet er overigens niet naar uit dat Tiergarten ook echt 'fysiek' op single wordt uitgebracht. Wel schijnt er een beperkt aantal 12-inch promo's van deze remix te zijn gemaakt.

Meer informatie over Supermayer staat op www.myspace.com/supermayer

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2007 12:31:09 ]
pi_54486286
Dat is een goede tip, dank je wel! Wist helemaal niet dat de remix gemaakt was, laat staan dat 'ie uitgekomen was...
Heb meteen de 12" besteld ( ), ben heel benieuwd hoe de mix klinkt... Vind het origineel geen hoogtepunt van zijn laatste album, maar lees positieve reacties op de mix.

Wat ik las zijn er 500 exemplaren van de 12" gemaakt. Een heus collectors item, dus!
Kom de mix op iTunes overigens niet tegen. Wel op een Engelse site, maar dat is in WMA-formaat. Ben ik niet zo'n liefhebber van... Als iemand weet waar de mix in MP3 te downloaden is, houd ik me aanbevolen!

[ Bericht 19% gewijzigd door Michiel72 op 09-11-2007 18:45:38 (oops... taalfoutje) ]
pi_54487858
Tiergarten is juist geweldig!
pi_54501837
quote:
Special performance on TV in Holland!
Rufus and his full band will be performing two songs live for VARA television's "Mooi ! Weer De Leeuw", a Dutch amusement show. The episode will be recorded and aired on VARA channel 1 on Sunday, November 25th at 9:20pm CET and will rerun on VARA Television channel 3 on Monday, November 26th at 9:25pm CET.

The show will also be available for online viewing. Stay tuned to the website for more details!
pi_54509917
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:06 schreef Michiel72 het volgende:

[..]
Heeey, mooie tip.
Echt iets voor Paul ook.
pi_54534047
Ik ga Rufus volgende week live meemaken. Ik ben benieuwd! Ik vind zijn muziek niet spectaculair, maar het kan me verrassen!
pi_54644593
Vanavond ga ik naar Rufus in Brussel. Ik ben benieuwd!
pi_54654347
Ik heb nog een kaartje over, maar ik hoorde dat het toch niet is uitverkocht...
Paan!
pi_54690308
Ik ben er geweest en... wat moet ik erover zeggen. Ik vind alles zo hetzelfde... het was niet slecht, absoluut niet, maar het was ook geen hoogtepunt. Hij zingt (op zijn manier) goed en de drummer was fantastisch. Maar de blazers lieten nogal wat steekjes vallen en het theatrale waar Rufus om wordt geprezen, vond ik niet echt uit de verf komen. Leuk om eens gezien te hebben, maar daar blijft het helaas bij.

Oh ja... drop die
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Been there, done that!

[ Bericht 5% gewijzigd door Hapertje op 18-11-2007 11:51:40 ]
pi_54734928
In de Vrij Nederland van deze week staat een interview met Rufus:

Rufus Wainwright: ‘Ik ben niet volkomen gestoord’
Door Sander Donkers

Op zijn beste plaat tot nu toe neemt Rufus Wainwright met een ontnuchterde blik afscheid van een wilde periode, én van zijn land.

After blowing your mind with my genius, now I’m gonna sooth your soul.’ Het is nogal een risicovolle opmerking voor een artiest tegenover een menigte in rap tempo drinkende Ieren. En het wordt nog een tikje gewaagder als die artiest gekleed gaat in zwarte lakschoentjes, witte kniekousen en groene lederhosen met op het borstwerk zijn geborduurde initialen.

Goed, een beetje Rufus Wainwright-kenner weet dat het immer schmierende wonderkind niet vies is van een verkleedpartijtje. Vorig jaar deed hij een complete tournee waarbij hij een beroemd concert van Judy Garland uit 1961 noot voor noot ten gehore bracht. Om verschillende redenen, waarover later meer, maar niet in de laatste plaats omdat elke mogelijkheid je in netkousen en mantelpakje te hullen met beide handen aangegrepen dient te worden.

Maar wat Rufus Wainwright flikt op deze oktoberavond in Dublin is wel heel sterk. Ver­gelijkbaar met de ultieme ‘panna’ op een voetbalpleintje: zeggen dat je iemand door de benen gaat spelen, en het dan nog doen ook. Terwijl het publiek nog grinnikt om zijn outfit, duwt hij de microfoon weg en zingt, slechts begeleid door een Franse hoorn en een klarinet, een Ierse traditional. Volstrekt achteloos, maar zó hartverscheurend mooi dat in de paar seconden tussen de laatste toon en het klaterende applaus duidelijk het wegslikken van tweeduizend brokken-in-kelen te horen is.
Maar voor die ontroering heeft hij vervolgens weer geen geduld. Terwijl er hier en daar zelfs een zakdoek aan te pas moet komen, teemt hij vilein: ‘Now, that was a véééry Irish móóó-ment.’ Hij is de kat, wij de halfdode muis – voorzover je tenminste een halfdode muis met een getrooste ziel kunt zijn.

Het is een bijzonder kind, Rufus Wainwright, en dat weet-ie zelf maar al te goed. Vanaf de eerste keer dat hij voor een gehoor van familie en vrienden een liedje op de piano speelde, besefte hij dat muziek hem macht gaf. En die zal hij gebruiken ook. Wie naar hem kijkt op een podium, ziet een talent dat dicht tegen het geniale aanschurkt. En waar menig artiest de schone schijn van bescheidenheid ophoudt, kiest Wainwright stelselmatig voor de andere weg – die van de schaamteloze zelffelicitatie. Maar dat doet hij weer met zoveel humor en charme, dat je toch van hem houdt.

Eerder die middag zit Wainwright op de bank van zijn kleedkamer, het ene been over het andere gedrapeerd en een slap handje onder zijn kin gevouwen. Ja inderdaad, iemand had hem al verteld dat in de nieuwe roman van Nick Hornby een sleutelrol is weggelegd voor een baby die naar hem wordt vernoemd, omdat tijdens diens geboorte zíjn muziek werd gedraaid. Hartstikke leuk, echt! Enig! Maar om nou te zeggen dat het hem verbaasd… neuh. ‘Vandaag wilde ik wat eten in een restaurant. Het was dicht, maar de ober herkende me en liet me toch binnen. Vertelt me binnen vijf minuten dat zijn zus haar zoon Rufus had genoemd. En Kate Winslet kreeg haar baby ook op mijn muziek. Dus ja, er is absoluut iets gaande. Een mysterieus babynamen-geboorte-Rufus-ding. Goddank dat ik gay ben, anders zouden ze me nog ontvoeren en opsluiten in een of andere broedfabriek.’ Er volgt een oververhit, geëxalteerd lachje. Hij vindt het duidelijk niet vreemd om in het middelpunt van de belangstelling te staan, zelfs niet als die aandacht ontstaan is in een schrijfkamer op een ander continent. Je bent een bijzonder kind, of je bent het niet.

Vadermoord
Hoe vermakelijk ook, zijn geschmier is een beetje een obstakel. Als er ooit een moment was voor Wainwright om over zijn schouder te kijken naar een roerig verlopen carrière, dan is het nu, kort na het verschijnen van zijn vijfde en tot op heden ultieme cd, Release the Stars.
De afgelopen jaren waren er twee Ru­fus Wain­wright-verhalen. De eerste betrof zijn afkomst. Kind van Kate McGarrigle en Lou­don Wain­wright III, twee folkies die vooral in de jaren zeventig faam genoten. Ma werd, met name in Ne­der­land, bekend met het nummer ‘Com­plain­te pour Ste Catherine’, pa was een van de velen die bestempeld werd tot ‘nieuwe Bob Dy­lan’. Ze hadden er een handje van dramatische scheidingsperikelen heel letterlijk op muziek te zetten. Vooral Loudon blonk uit in bekentenispop, waarbij hij ook zijn kinderen niet spaarde. Zijn zoon was net geboren toen hij het lied ‘Ru­fus is a Tit Man’ schreef, over de jaloezie die hij voelde als hij naar het borstvoedingsritueel keek.

Eenmaal zelf op het muzikale pad betaalde Rufus, evenals zijn zus Martha trouwens, zijn vader met gelijke munt terug door liedjes te schrijven over hun getroebleerde verhouding. Toppunt daarvan was ‘Dinner at Eight’, het verslag van een uit de hand gelopen etentje. Rufus had opgemerkt dat zijn vader alleen maar samen met hem op de cover van Vanity Fair terecht was gekomen vanwege zíjn beroemdheid, waarop Loudon dreigde zijn zoon te vermoorden. In het lied vraagt Rufus zich fijntjes af: wie heeft wie nou eigenlijk in de steek gelaten? Een muzikale vadermoord, if there ever was one.

Verhaal twee is dat van de rijzende ster die zich de geneugten van de roem iets te goed laat smaken. Van uitspattingen met beroemde vrienden in het New Yorkse Chelsea-hotel en nachtelijke strooptochten in de gay-scene, waarbij hij een verslaving aan de in homokringen populaire drug crystal meth opdeed. Zozeer dat hij er zelfs enige tijd blind van werd, waarna vriend en bewonderaar Elton John hem tot de orde riep en een plekje in een luxe rehab-kliniek regelde.
Beide verhalen, vindt Wainwright, zijn inmiddels afdoende verteld. Dat is fair enough, want Release the Stars toont in meer opzichten een artiest die in een nieuwe periode van zijn carrière is beland. Het is de eerste die hij zelf produceerde, en in muzikaal opzicht zijn meest volwassen plaat. Het is ook een cd waarop afscheid centraal staat en hij de wereld in een wat nuchterder licht beziet. Voor het eerst in zijn leven heeft Wainwright een vaste relatie, met een Duitse vriend. ‘Iemand,’ zegt hij, ‘die me vaak genoeg vertelt dat ik een idioot ben. Dat maakt me tot een veel verantwoordelijker persoon.’

Vierendertig werd hij deze zomer. Op zijn Wainwrights heet het dan dat hij zijn ‘Jezus-jaar’ heeft overleefd. ‘Nét,’ grijnst hij. ‘Toen drieëndertig toesloeg was het, werkelijk waar, of ik door een poort heen ging. Alsof ik plotseling besefte dat het voor mij als artiest nu tijd is om écht mijn stempel op de wereld te drukken, om mijn erfgoed te verstevigen.’

Zo goed als blut
Hij begon, voorzichtig, te werken aan een opera (werktitel: Prima Donna) die zijn magnum opus moet worden. Daarvoor wil hij over enige tijd twee jaar vrij nemen. Maar met het postdrugstijdperk kwam ook het besef dat hij zo goed als blut was. ‘Je zou het misschien niet zeggen. Ik slaap in de beste hotels, eet in de beste restaurants en draag mooie kleren. Ik heb een reputatie op te houden, niet? Maar vergeleken met mijn vrienden, met Elton, met Michael Stipe, is het shockerend hoe weinig ik heb. Op zich niet erg. Onze goede vriend Leonard Cohen kwam er op zijn tweeënzeventigste achter dat hij miljoenen was misgelopen. Ik kwam in die tijd vaak bij de familie over de vloer, en ik kan je zeggen: dat was niet prettig.’

Vandaar dat hij eerder dit jaar, gevraagd naar zijn plannen met de nieuwe plaat, zei te streven naar ‘het geluid van rinkelende kassa’s’. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Muzikanten als Wainwright volgen nou eenmaal de muze, en zijn minder bedreven in het uitbenen van een commercieel instinct. Op Release the Stars ontspoort een aantal songs als vanouds in barok trompetgeschal en vioolgekwetter. Geheide hits schrijft Wainwright niet.

‘Ik hoef geen miljoenen,’ zegt hij. ‘Ik hoef niet te leven als een in goud gehulde koning. Extreme rijkdom betekent in verreweg de meeste gevallen de doodsteek voor de kunst. Dat geloof ik echt. Maar ik moet wel denken aan mijn eigen overleven. Dat is een van de lessen die ik in mijn Jezus-jaar geleerd heb: een zakelijke instelling is onontbeerlijk. Tenzij je een volkomen gestoord Rimbaud-achtig karakter bent. En dat is iets anders wat ik heb geleerd: ik ben niet volkomen gestoord.’

Lange tijd, zegt hij, was hij heimelijk jaloers op generatiegenoten als Kurt Cobain, Elliot Smith en Jeff Buckley – artiesten met een ongrijpbare, ‘donkere’ kant. ‘Ik zag mezelf als een dorky opera-koninginnetje dat mal deed met broches en jurken, terwijl zij gehuld gingen in een zwart aura van mysterie. En ik vind hen nog altijd grote, belangrijke kunstenaars. Maar uiteindelijk… wel, ík leef nog. Ik denk dat de kunst om het leven te vieren, een veel grotere kwaliteit is.’

Over zijn eigen drugsovergoten periode schreef hij het nummer ‘Sanssouci’, waarin hij terugkijkt op de wilde nachten met ‘the boys that made me lose the blues and then my eyesight’. ‘Ik ben daar niet bitter over,’ zegt hij, ‘maar ik zie nu in dat het gevoel van perfectie en gelukzaligheid die zulk roekeloos gedrag je soms oplevert, uiteindelijk een illusie is. Een luchtspiegeling. Het bestaat niet echt – en dat is de waarheid. Als twintiger hoef je dat nog niet te snappen, denk ik. Als je eenmaal in de dertig bent wél.’

Wat niet wil zeggen dat de hunkering naar roes niet reëel is. ‘Wanneer je eenmaal een goed deel van je leven hebt doorgebracht in zo’n bedwelmde staat, en je je geest zozeer verruimd hebt – of verschrompeld, net hoe je het bekijkt – zal dat er altijd zijn. Het zal me altijd blijven najagen. Maar dat is niet erg, zolang ik er maar niet aan toegeef. Het is heel simpel: als ik veel drugs gebruik, geef ik alle andere belangrijke dingen geen enkele kans.’ Een ironische grijns geeft aan dat hij het zo wel weer genoeg vindt. ‘Drugs zijn slecht. Héééél slecht. Bad, bad, bad! Niet doen hoor! Just say no...’

Glibberige tijd
Als altijd bieden de songs op Release the Stars een kijkje in zijn persoonlijke leven. Maar er is één nummer dat mijlenver boven het particuliere uitsteekt. Hoewel het in de ik-vorm geschreven is, verwoordt ‘Going to a Town’ een sentiment dat wereldwijd door velen wordt gedeeld. Het is ook nog eens een akelig perfecte compositie. Vier in weemoed gedrenkte minuten, waarin Wain­wright de morele kaalslag en vertwijfeling van Amerika na zeven jaar Bush weet te vangen. Geschreven vlak voor hij voor langere tijd naar zijn vriend in Berlijn vertrekt, neemt hij afscheid van zijn thuisland, en spreekt het daarbij rechtstreeks aan:

I may not ever see you again or might as well
You took advantage of a world that loved you well
I’m going to a town that has already been burnt down
I’m so tired of you, America

‘Ik schreef het in vijf minuten,’ vertelt hij. ‘Het was een soort onderbewuste boodschap die ik alleen maar vrij hoefde te laten. Daarom kon ik me er maar moeilijk direct verantwoordelijk voor voelen. Pas naderhand zag ik dat het meer is dan een persoonlijke hartenkreet, en meer dan een momentopname.’ Op de vraag wat volgens hem de grotere betekenis van het nummer is, valt hij even stil. Dan, zuchtend: ‘Dat het niet meer goed komt met Amerika. Dat het te laat is. Dat de schade die de afgelopen jaren is aangericht zo groot is en zo diep zit, dat het niet zomaar te herstellen valt.’

Het is niet voor het eerst dat Wainwright van zich afbijt in de richting van Bush en het christelijk fundamentalisme. In ‘Gay Messiah’ bestempelde hij zichzelf tot de homo-Heiland, ‘baptised in cum’. In ‘Waiting for a Dream’ sneerde hij dat hij met rust gelaten wilde worden door de ‘ogre in the White House’. In vergelijking met die songs heeft hij ditmaal opvallend weinig boze reacties gehad, wat opmerkelijk is voor een lied waarin Amerika verweten wordt het lichaam van Jezus Christus ‘in bloed te drenken’. ‘Misschien is het te verfijnd voor de blockheads,’ lacht hij. ‘Als je zingt dat je Jezus in zijn kont wil neuken, dán raken ze van slag. Ik vermoed dat de poëzie me weer eens gered heeft.’

‘Going to a Town’, vindt hij zelf ook, is meer dan een provocatie of een sneer. ‘In feite,’ zegt hij, ‘is het een tragisch relaas van een liefde die op de klippen is gelopen. Dat gevoel leeft zelfs onder een goed deel van de hardcore-Repu­bli­kei­nen. Zij hebben deze regering zelf gekozen en hebben dus veel meer reden om zich verraden te voelen. Het moet vreselijk zijn om te zien wat er allemaal aangericht is met behulp van jouw stem: leugens, cynisme, krankzinnige fiscale maatregelen, Irak, Halliburton.’

In het lied vraagt Wainwright zich af: Do you really think you go to hell for having loved? Natuurlijk, geeft hij toe, heeft zijn desillusie te maken met de homo-vijandige houding van de Bush-regering. ‘Ik denk dat het belangrijk is om te onthouden dat de westerse wereld wat tolerantie betreft een uitzondering vormt, en dat geldt ook voor de VS. Op andere plekken – in het Midden Oosten, Rusland, Afrika – is homofilie een kwestie van leven of dood. Bij ons worden homo’s niet massaal gearresteerd of in elkaar geslagen. Maar het gebeurt. En soms krijg je het gevoel dat de situatie zomaar zou kunnen kantelen. Het is een glibberige tijd.’

Hij refereert aan de Protection of Marriage Act, waarmee de regering-Bush in 2004 poogde de grondwet te veranderen, zodat huwelijken tussen mensen van gelijke sekse verboden zouden worden. ‘Vergis je niet wat dat betekent,’ zegt Wainwright. ‘Het was een unicum in onze geschiedenis, de eerste keer dat geprobeerd werd iets onverdraagzaams ten opzichte van een bevolkingsgroep ín de grondwet te krijgen. Ooit hadden we slavernij, dat werd eruitgehaald. Ooit mochten vrouwen niet stemmen, maar dat werd eruit gehaald. Dit voelde als het begin van een tegenbeweging. En op mij, als homoseksueel, had dat een verwoestend effect.’
Of hij Amerika echt de rug toekeert? Wain­wright haalt zijn schouders op. Hij is vrijwel altijd op tournee, zegt hij, en meestal in Europa. Zijn appartement in ‘vrijhaven’ New York houdt hij aan. ‘Mijn vriend werkt nu voor Robert Wil­son, en het is zijn droom om hoofd van een theater of opera te worden. Maar of dat in Ameri­ka lukt? Ik hoop stiekem op Moskou, of Bue­nos Aires, daar zou ik met plezier naartoe verhuizen.’

Judy Garland
Als ‘Go­ing to a Town’ een tragisch liefdeslied is, was de tournee waarbij hij poogde Judy Gar­land tot leven te wekken de andere kant van de medaille: een hart onder de riem, en een herinnering aan wat Ame­ri­ka ooit was. ‘De laatste jaren, sinds we in de naam van vrijheid mensen gingen bombarderen, vond ik alles wat typisch Ame­ri­kaans is onverdraaglijk. Ik haatte het feit dat ik daar woonde. Behalve wanneer ik die plaat van Ju­dy Gar­land opzette: haar concert uit 1961. Die liedjes, de liefde die eruit spreekt voor showbizz en entertainment! Als ik daar naar luisterde, voelde ik alle hoop en energie die Ame­ri­ka ooit had. Waarschijnlijk romantiseer ik het, want ik wás er in die tijd nog helemaal niet. Maar toch, geen ander land in de moderne wereld is ooit zo groots geweest als Ame­ri­ka, als concept, als baken van vrijheid. Een prachtige droom, die nu ver weg lijkt. Maar we moeten blijven proberen die droom opnieuw op te tuigen.’

Hij heeft het dus niet helemaal opgegeven? ‘Nou,’ zegt hij bedachtzaam, ‘ik heb het in “Going to a Town” niet voor niets over Berlijn. A place that has already been disgraced. Die stad, met al haar geschiedenis, bewijst dat het mogelijk is jezelf opnieuw uit te vinden. De feniks kán uit de as herrijzen. Maar ik denk dat je, zoals Ber­lijn, een totaal andere gedaante moet aannemen. Als een slang die zijn huid afscheidt, zo zou Ame­ri­ka ook helemaal opnieuw moeten beginnen.’

Rufus Wainwright wordt woensdag 21 november om 20.00 uur geïnterviewd op Crossing Border. Op 20 november speelt hij in de Heineken Music Hall in Amsterdam.
pi_54735832
En in de DAG van vandaag ook...

Muzikale magiër

De muziek van Rufus Wainwright is groots en meeslepend. Vanavond treedt hij op in de Heineken Music Hall, morgen wordt hij geïnterviewd op Crossing Border.

DOOR ANNELIES VERMEULEN
Als een verdwaald kind, zo wil Rufus Wainwright nummers schrijven. Vooral verontwaardigd blijven. En dat terwijl hij door de jaren heen toch heel wat harder is geworden. ‘I’m so tired of you America’, zingt hij op zijn nieuwste album Release the Stars, zijn beste tot nu toe. Met weelderige orkestraties en veel galm, klinkt zijn muziek groots en meeslepend. Mozart, Beethoven en Wagner zijn drie van de vele inspiratiebronnen van de Canadese muzikant. Door Elton John wordt hij de beste singer-songwriter ter wereld genoemd, Sting noemt hem tijdloos. Een muzikaal wonderkind zogezegd. Als zoon van Loudon Wainwright III en Kate McGariggle (beiden beroemde folkmuzikanten) werd hij geboren in een muzikale familie. ‘Right in the livingroom’, zegt Rufus zelf. Want uit de kast heeft hij nooit hoeven komen; al als kleine jongen verkleedde Rufus zich en deed huiskameroptredens in jurkjes. Nog steeds houdt de muzikant wel van een verkleedpartijtje. In lederhosen staat hij in het artwork van zijn album. En tijdens een vorige tour verkleedde hij zich als messias, hangend aan een kruis.
Rufus Wainwright was lange tijd jaloers op zangers als Kurt Cobain en Jeff Buckley, die zo mysterieus en donker waren terwijl hij met broches en jurken bezig was.

Maar nadat hij zelf een donkere periode meemaakte, door de vele drugs werd hij tijdelijk blind, en hier volgens het cliché sterker uitkwam, is hij in een nieuwe periode van zijn carrière beland. Zo is hij bezig met het schrijven van een opera, die zijn magnum opus moet worden en heeft hij voor het eerst een vaste relatie met een Duitse vriend. Rijk is hij nog lang niet. ‘Vergeleken met mijn vrienden Elton John en Michael Stipe (REM) is het shockerend hoe weinig ik heb’, zegt hij in een interview. Instant-hits schrijft Wainwright niet, vandaar dat het geluid van rinkelende kassa’s uitblijft. Succesvol is hij inmiddels wel.

Een muzikale familieoorlog
Bij de Wainwrights kan het er hard aan toe gaan. En bij muzikale families uit zichdat meteen in de muziek.
Vader Loudon schreef jaren geleden het nummer Rufusis a titman over zijn jaloezie op baby Rufus die borstvoeding kreeg. In Hitting You bezingt hij het pak slaag dat hij dochter Marthagaf. Ook zij zit in de muziek. In het nummer Bloody Motherfucking Asshole rekent Martha af met haar afwezige vader.
Rufus op zijn beurt schrijft het nummer Dinner at eight over een uit de hand gelopen familie-etentje.
Rufus merkte op dat zijn vader alleen op de cover van een tijdschrift was gekomen door Rufus’ beroemdheid. Loudon dreigde zijn zoon te vermoorden.
pi_54738555

Brussel, vrijdagavond. Wainwright bracht een mooie avond in het Koninklijk Circus...

De playlist van de avond:
quote:
Release The Stars
Going To A Town
Sanssouci
Rules & Regulations
Cigarettes & Chocolate Milk
The Art Teacher
Tiergarten
Leaving For Paris
Between My Legs
---
Matinée Idol
Do I Dosappoint You
Foggy Dag
If Love Were All
Beautiful Child
Not Ready To Love
Slide Show
14th Street
---
I Don't Know What It Is
Poses
Complainte De La Butte
Get Happy
Gay Messiah

Een paar online recensies die ik tegenkwam:
An Evening with Rufus Wainwright
Van alle zonden gezuiverd
Rufus Wainwright, Koninklijk Circus, 16 november 2007

Veel plezier voor degenen die vanavond gaan! Ik ben een beetje jaloers...
De Franse radio zond An Evening With afgelopen zaterdag integraal uit, daar ga ik maar naar luisteren als pleister op de wonde...

Foto's van zaterdag, tot het moment dat security me uit m'n stoel viste...

[ Bericht 20% gewijzigd door Michiel72 op 20-11-2007 14:37:23 ]
pi_54738961
Leuke recensies, ik ben nu wel extra benieuwd. Het is de eerste keer dat ik hem live ga zien.
pi_54739510
Verwacht nichterige extravagantie en muzikale perfectie. En dat maal 2.
Dan heb je een goed verwachtingsniveau.

Gezien je avatar, ben je al wat gewend. DIt is zeker geen gelikte show in Madonna-termen. Maar toch mag je zeker een zelfde kwaliteit verwachten!

Veel plezier, laat je niet teveel door de sfeerloze zaal afleiden. Waar zit je ongeveer?
  woensdag 21 november 2007 @ 00:20:33 #56
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54751850
Ik vond het een mooi concert. Ik kan niet anders zeggen. (Ik zat op rij 9, links. Kon alles dus redelijk goed zien.)
pi_54752305
Prachtig, maar de eerste set vond ik te tam.. Beautiful child was heel mooi.
  woensdag 21 november 2007 @ 09:23:38 #58
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54754209
quote:
Op woensdag 21 november 2007 00:20 schreef Twoflower het volgende:
Ik vond het een mooi concert. Ik kan niet anders zeggen. (Ik zat op rij 9, links. Kon alles dus redelijk goed zien.)
O, er was wel een verschil met het concert in Brussel trouwens. Na Poses zong 'ie ook nog het nummer Milbrook voor iemand uit de zaal die hij kende van vroeger. Toen moest 'ie even kijken of 'ie nog wel wist hoe hij het moest spelen op de piano.
pi_54755916
Ik vond het ook uitermate geweldig! Hij was echt weer geweldig bij stem, en de band was ook zeer goed vond ik. De nummers die soms op Release the Stars een beetje meanderen waren live echt heel spannend. Ik was écht onder de indruk, terwijl ik eigenlijk even een beetje 'Rufus Wainwright'- moe was. Petje af...
  woensdag 21 november 2007 @ 11:21:10 #60
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54756326
Wow, wat een stem zeg. Het was mijn eerste keer Rufus live en ik ben onder de indruk. Ik wil méér, méér!
  woensdag 21 november 2007 @ 11:33:26 #62
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54756757
Ik had me nog zo voorgenomen om geen spijt meer te krijgen van concerten waar ik niet naartoe ga. Het wil niet echt lukken.
Volgende keer toch maar wel gewoon een kaartje kopen.
  woensdag 21 november 2007 @ 11:46:10 #64
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54756903
quote:
Op woensdag 21 november 2007 11:40 schreef wyccie het volgende:
Ik had me nog zo voorgenomen om geen spijt meer te krijgen van concerten waar ik niet naartoe ga. Het wil niet echt lukken.
Volgende keer toch maar wel gewoon een kaartje kopen.
Hij komt nog een paar keer in Duitsland geloof ik. Misschien dat je het daar alsnog kunt inhalen?
pi_54757353
Hmm...Duitsland...ik heb geen zin om naar het buitenland te gaan.
pi_54768836
Ik ben fan van Flo..!
pi_54771330
Het concert was geweldig.....maar op de een of andere manier heb ik het zo gehad met de lederhoosjes; de verkleedpartijtjes, de lipstiftjes...... En de HMH vind ik ook al niks.
Twee jaar geleden in Paradiso was het toch veel beter (leuker) volgens mij.
geniet nooit met mate
pi_54777151
Ik ben er van overtuigd dat het belangrijkste probleem de sfeer is. Nu ben ik niet in de HMH geweest, juist vanwege die vrees. Ik ben er eerder geweest bij een concert waar het publiek moest zitten. En dat werkt gewoon he-le-maal niet. Zeker niet in die zaal.
Dat travestie-deel moeten we vrees ik op de koop toenemen bij Rufus. Iets dergelijks doet hij volgens mij altijd. Ben er ook niet kapot van. Maar ach, laat het kind...

Paradiso was steeds prachtig. Niet alleen omdat het geweldige concerten waren, ook omdat Paradiso als zaal juist iets extra's heeft. Een concert als wat Rufus gaf, hoort niet thuis in de HMH.
Ik snap dat hij zittend publiek wil bij deze show. Ben het er niet mee eens, maar ik snap het wel. Maar het is aan Mojo te wijten dat ze niet meedenken met de artiest en het bijvoorbeeld in Carré, de RAI of in het Congresgebouw programmeren...

Mocht het de volgende keer weer in de HMH worden geprogrammeerd, ben wijs en ga ook naar Brussel! Veel mooiere zaal waardoor de sfeer in ieder geval geen minpunt vormt. Al mis je het pluspunt van Paradiso, maar dat zal wel verleden tijd zijn voor Rufus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel72 op 22-11-2007 12:49:00 ]
pi_54777992
Tsja, de Heineken Music Hall. Het is inderdaag geen sfeervolle zaal, maar ik zou zeker niet concerten bewust skippen vanwege de zaal. Tijdens het concert heb ik geen moment stilgestaan bij de zaal en dat lukte echt heel makkelijk. Bovendien was het geluid gewoon heel goed, en dat is ook belangrijk. Paradiso is inderdaad gewoon mooier, en de stadsschouwburg in Groningen 2 jaar geleden was echt ultiem.

Maar goed, ik stoor me er gewoon niet zo aan. Als de sfeer alleen afhangt van het gebouw dan is het gewoon een slecht concert, wat dit dus absoluut niet was.
pi_54789289
quote:
Op donderdag 22 november 2007 09:40 schreef Michiel72 het volgende:
Ik ben er van overtuigd dat het belangrijkste probleem de sfeer is. Nu ben ik niet in de HMH geweest, juist vanwege die vrees. Ik ben er eerder geweest bij een concert waar het publiek moest zitten. En dat werkt gewoon he-le-maal niet. Zeker niet in die zaal.
Dat travestie-deel moeten we vrees ik op de koop toenemen bij Rufus. Iets dergelijks doet hij volgens mij altijd. Ben er ook niet kapot van. Maar ach, laat het kind...

Paradiso was steeds prachtig. Niet alleen omdat het geweldige concerten waren, ook omdat Paradiso als zaal juist iets extra's heeft. Een concert als wat Rufus gaf, hoort niet thuis in de HMH.
Ik snap dat hij zittend publiek wil bij deze show. Ben het er niet mee eens, maar ik snap het wel. Maar het is aan Mojo te wijten dat ze niet meedenken met de artiest en het bijvoorbeeld in Carré, de RAI of in het Congresgebouw programmeren...

Mocht het de volgende keer weer in de HMH worden geprogrammeerd, ben wijs en ga ook naar Brussel! Veel mooiere zaal waardoor de sfeer in ieder geval geen minpunt vormt. Al mis je het pluspunt van Paradiso, maar dat zal wel verleden tijd zijn voor Rufus.
Van A tot Z met je eens!!
Had het kunnen weten want dit jaar ben ik naar Lou Reed (Berlin integraal!) geweest en toen moest ik ook zitten!! Zitten tijdens Walk on the wild side.....
Nooit meer dus!
geniet nooit met mate
pi_54797542
quote:
Op donderdag 22 november 2007 10:30 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Tsja, de Heineken Music Hall. Het is inderdaag geen sfeervolle zaal, maar ik zou zeker niet concerten bewust skippen vanwege de zaal. Tijdens het concert heb ik geen moment stilgestaan bij de zaal en dat lukte echt heel makkelijk. Bovendien was het geluid gewoon heel goed, en dat is ook belangrijk. Paradiso is inderdaad gewoon mooier, en de stadsschouwburg in Groningen 2 jaar geleden was echt ultiem.

Maar goed, ik stoor me er gewoon niet zo aan. Als de sfeer alleen afhangt van het gebouw dan is het gewoon een slecht concert, wat dit dus absoluut niet was.
Mee eensch. Ik vond de akoestiek enorm goed en als de artiest dan een beetje in vorm is, is voor mij het concert gemaakt.
pi_54842922
Haha, iemand Rufus Wainwright gezien bij Paul de Leeuw? Hij speelde twee nummers, Going to A Town en Rules and Regulations. Wel grappig .
  maandag 26 november 2007 @ 10:39:02 #74
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54842982
Hij speelde twee nrs bij Paul, waaronder 'Between my legs'. Dus één (of misschien wel allebei ) van de nrs die jij noemt klopt niet .
Niet meer actief op Fok!
pi_54845760
quote:
Op maandag 26 november 2007 10:39 schreef Viking84 het volgende:
Hij speelde twee nrs bij Paul, waaronder 'Between my legs'. Dus één (of misschien wel allebei ) van de nrs die jij noemt klopt niet .
Het andere nummer ging over dat hij moe wordt van Amerika. Vul zelf maar de titel in. (Weet ik namelijk niet uit m'n hoofd).
pi_54845869
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:07 schreef Elfletterig het volgende:

Het andere nummer ging over dat hij moe wordt van Amerika. Vul zelf maar de titel in. (Weet ik namelijk niet uit m'n hoofd).
Laten we dat dan Going To A Town noemen, inmiddels zijn grootste hit bekendste lied.
  maandag 26 november 2007 @ 13:32:19 #77
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_54846245
quote:
Op maandag 26 november 2007 13:12 schreef Michiel72 het volgende:

[..]

Laten we dat dan Going To A Town noemen, inmiddels zijn grootste hit bekendste lied.
Dan had Man_in_a_Shed er tenminste één goed.
pi_54852109
Oh ja, inderdaad . Ik zat aan Rules and Regulations te denken, omdat hij daar een videoclip voor heeft gemaakt en op de een of andere manier er vanuit ga dat hij die dan ook speelt bij tv-optredens ed. Stom stom stom.

Over een week komt het Judy Garland concert trouwens uit. Ben benieuwd!
pi_54878176
De familie Wainwright/McGarrigle (van Rufus en Martha)
Bij deze een topic voor de hele familie van Rufus
http://www.last.fm/user/Teije
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
pi_54997484
Helemaal fan na het optreden bij Paul de Leeuw vorige week!
Eens in de zoveel jaar ontdek ik een artiest waar ik ademloos naar kan luisteren. Dit is er weer eentje!
Nu druk bezig alle cds voor de eerste keer te beluisteren. Sprakeloos.

Going to a town
Oh what a world
Cigarettes and chocolate milk
If you open your mind too much your brain will fall out
pi_55019926
Luister ook eens naar The Art Teacher, ook zo'n prachtig lied om stil van te vallen!
Veel luisterplezier!
pi_55021475
quote:
Op zondag 2 december 2007 19:51 schreef Sprouts het volgende:
Helemaal fan na het optreden bij Paul de Leeuw vorige week!
Eens in de zoveel jaar ontdek ik een artiest waar ik ademloos naar kan luisteren. Dit is er weer eentje!
Nu druk bezig alle cds voor de eerste keer te beluisteren. Sprakeloos.

Going to a town
Oh what a world
Cigarettes and chocolate milk
'Hallelujah' moet je zeker luisteren
pi_55040543
Na een lange luistersessie thuis en elke ochtend in de bus zijn dit mijn favorieten.
Die genoemde drie dus, en Grey gardens, The one you love, April fools, Greek song, Waiting for a dream.
En ik moet echt bijna janken bij het luisteren naar Agnus Dei. Wat een stem zeg!

Is die dvd All I Want ook in Nederland te koop? Lijkt me een leuk naslagwerkje om snel up-to-date te raken.
pi_55041021
Ja hoor, die dvd is ook hier te koop. Vaak ook voor een tientje of zelfs minder. Zeker de moeite waard!
pi_55041947
Waar waar waar?!
pi_55042115
Bij Fame in Amsterdam bijvoorbeeld.
  dinsdag 4 december 2007 @ 19:50:02 #87
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_55042150
Via vergelijk.nl kwam ik uit op:
http://www.mediadis.com/music/detail.asp?id=166028 à ¤ 7,99
pi_55042580
Zo! Besteld bij FreeRecordShop, omdat ik daarvan weet dat ze altijd leveren. Niet verwacht dat ze 'm hadden. Vroegah bestelde ik alles bij Fame, maar de webwinkel is niet meer!
pi_55063586
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 20:09 schreef Sprouts het volgende:
Zo! Besteld bij FreeRecordShop, omdat ik daarvan weet dat ze altijd leveren.
Dan mag je je gelukkig prijzen..! Ik heb enkel tegenovergestelde ervaringen... K%t-winkel!
pi_55072199
Ben je helderziend ofzo? M'n bestelling is net geannuleerd.
In het verleden bestelde ik daar vrij veel. Dat is nu ook gebeurd dus.

De zoektocht gaat verder.
pi_55073307
Iemand de Judy Garland cd en dvd al? Ik zit nu opgesloten in een dorpje in Friesland, dus ik kan pas volgende week kijken of ze hem in Groningen hebben liggen.
pi_55086909
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:02 schreef Sprouts het volgende:
Ben je helderziend ofzo? M'n bestelling is net geannuleerd.
In het verleden bestelde ik daar vrij veel. Dat is nu ook gebeurd dus.

De zoektocht gaat verder.
Ik vrees dat de DVD niet meer verkrijgbaar is. Heb het even voor je opgezocht in het bestelsysteem van een CD/DVD-groothandel waar ik toegang toe heb. Daar is de DVD vervallen...
Zag 'm nog wel staan op Amazon.co.uk, nieuw en 2e hands.
quote:
Op donderdag 6 december 2007 10:21 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Iemand de Judy Garland cd en dvd al? Ik zit nu opgesloten in een dorpje in Friesland, dus ik kan pas volgende week kijken of ze hem in Groningen hebben liggen.
Heb 'm besteld, maar door verbouwing- en verhuisperikelen samen met hele grote werkdrukte, nog geen kans om 'm op te halen. Alweer spijt dat ik 'm niet via Bol gekocht hebt! Dan zou ik 'm al in huis hebben gehad. Ben ook heel benieuwd naar de concerten.
pi_55086936
Bij de Plato in Groningen hadden ze er laatst nog een stuk of wat liggen.
pi_55088311
Ja, je hebt ze her en der nog liggen hoor, in de winkels. Gewoon even zoeken.

Die Judy Garlandconcerten ben ik ook wel benieuwd naar, maar ze kunnen voor mij wel wachten tot ze wat vriendelijker geprijsd zijn. Het is geen origineel Rufusmateriaal en ik ben ook geen echte Garlandadept.
pi_55088411
www.boudisque.nl, die leveren ook altijd. Heb er al een paar keer wat besteld.
pi_55212344
Heb inmiddels een paar keer naar de Rufus Does Judy-CD geluisterd. Vind het een hele sfeervolle plaat! Het repertoire is goed geschikt voor Rufus' stem, al wijkt het fors af van zijn eigen werk.
Het publiek is uitzinnig Rufus is duidelijk op dreef! Mooie gastbijdragen van Martha Wainwright, Kate McGarrigle en Lorna Luft (dochter van Judy Garland).

Heel jammer is dat er weinig subtiele fade-outs te horen zijn op de CD. Dat doet je afvragen wat we niet te horen krijgen... Er is voldoende ruimte op een disc over om het werkelijk integraal uit te brengen.

De DVD nog niet gezien. Ben te veel van huis om daar aan toe te komen. Hopelijk met de feestdagen!
Mocht het nog niet duidelijk zijn, is de CD in ieder geval een aanrader!

[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel72 op 12-12-2007 11:27:24 ]
pi_55443458
De dvd All I Want binnen gekregen via Amazon! Heeft die creditcard ook nog eens nut.
Nu ben ik op zoek naar een special edition van Want Two. Mét dvd dus.

Ik ben op dit moment verliefd op I don´t know what it is, Slideshow en Beautiful Child.
pi_55747040
Ik heb de Judy-cd maar besteld bij cd-wow. Ze hadden een januari uitverkoop en ik had nog een cadeaubon-dinges van hen in mijn mailbox, dus ach... de dvd komt later wel, hoewel ik daar meer benieuwd naar ben eigenlijk.
pi_56396202
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_56501748
Ik ben in het trotse bezit van dit shirt:

Ontworpen door Rufus voor de Fashion Against Aids campagne voor H&M.
pi_56524083
Gewoon bij de plaatselijke H&M te koop?
pi_56525434
Ja, al komt die van mij uit Ljubljana, Slovenië. Daar was ik vorige week op excursie.
Dus als ze het daar hebben, kan je het hier zeker vinden!
Wel snel zijn, limited oplage.
pi_56565654
Klopt het dat Rufus laatst een concert in Nederland heeft gegeven of nooit gaat geven ?
Fokken! en terug komen is nou toevalig een van mijn specialiteiten
Mijn Miranda zegt dat ook altijd pa zegt ze zo als jij kan fokken ! aah fijn zo fok! ik he,
pi_56566465
Hij heeft in 2007 twee concerten gegeven.
pi_57728452
Blijf hopen dat Rufus weer naar ons land komt. De komende maanden (april - juli) is hij héél veel in Europa met solo-shows. Maar een Nederlandse datum komt er maar niet bij...
pi_57801535
Als Rufus nog eens naar Nederland komt, ga ik er ook eens heen. Ik luister steeds vaker naar Release The Stars en het is een soort groeibriljantje. Muzikaal en melodieus is het erg rijk en prettig om naar te luisteren. Ik word langzamerhand een beetje fan.
pi_57896865
Even reclame maken voor zuslief. Martha Wainwright komt namelijk eind mei kort naar Nederland!
Nieuwe plaat van mevrouw Wainwright staat voor juni op de planning!
  maandag 7 april 2008 @ 21:59:48 #109
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_57898300
Het grappige met die twee is dat ik Rufus wel trek, maar Martha juist niet... Is dat veelvoorkomend onder de fans of sta ik een beetje alleen hierin?
pi_57914320
Zeker niet, ik heb dat ook. Haar backing vocals zijn ok, maar die soloplaat van haar vind ik niet veel aan.
pi_58318500
Vrijdag 02 mei 2008 zend de NPS om 16.05 in het Uur van de wolf de documentaire ´All I want´ uit.
Zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Het schijnt dat mr. Wainwright op dit moment alweer aan een nieuwe docu werkt. Ben benieuwd!
pi_58418805
Mooie docu, inderdaad. Is alweer lang geleden dat ik 'm gezien heb. Moet ik weer eens gaan kijken... Goed idee voor een verloren moment in 'n weekend.
Als je de docu nog niet kent, moet je zeker even naar het Uur van de Wolf kijken!
pi_58441184
Shit! Ik kwam er net te laat achter! De laatste 10 minuten nog wel gezien, maar ik wil graag de rest zien.. Weet iemand of het ergens online staat?
pi_58441806
Hij is zowieso op dvd te koop. Wel een aanrader, want er zit veel livemateriaal en andere pret in. Hij was een tijdje voor 9 euro te koop...
pi_58451268
Jup, paar maanden geleden nog bij Van Leest zien liggen in R´dam. Heb ´m zelf overigens bij Amazon gehaald.
Zeker de moeite waard.
pi_58490439
De DVD is nog steeds verkrijgbaar; bij Bol.com heb je 'm voor ¤ 8,99...
Zeker doen; is een mooie DVD!
  maandag 5 mei 2008 @ 21:50:59 #117
145257 Sprouts
Groente
pi_58500160
Hè wonderlijk! Paar maanden geleden hadden we hier nog een discussie over het feit dat de dvd uit de handel leek te zijn genomen. Nu heeft Bol.com 'm weer zo te zien! Menschen, profiteert ervan!
pi_58505207
Tja, was ook verrast. Komt overigens wel vaker voor; als de voorraad van een titel op raakt is die tijdelijk niet meer verkijgbaar. Om daarna repriced terug te komen. Dat is hier dus ook het geval.
Alleen maar goed, deze docu mag best voor het nageslacht worden bewaard!
pi_72935183
Ondertussen is er een live plaat en dvd uit. Concert is goed, al had ik persoonlijk wel zonder het geklef met Rufus' vriend kunnen leven. Cd is zowieso prachtig. 'Milwaukee at Last' is de titel, in uw betere platenzaak te vinden.
pi_72946175
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:40 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ondertussen is er een live plaat en dvd uit. Concert is goed, al had ik persoonlijk wel zonder het geklef met Rufus' vriend kunnen leven. Cd is zowieso prachtig. 'Milwaukee at Last' is de titel, in uw betere platenzaak te vinden.
Goeie tip, staat op het verlanglijstje er bij
  zondag 20 september 2009 @ 20:57:33 #121
88233 Steve
Still the best.
pi_72946825
Rufus.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_73009515
Ik heb Rufus een beetje links laten liggen de laatste tijd.
Moet ik nodig weer 's even naar luisteren.
pi_76368670
*schop!*

Hoezee! Rufus z'n nieuwe album is bijna klaar!
Op http://www.rufuswainwright.com/ is het volgende te lezen:
quote:
Rufus' eagerly anticipated forthcoming album, 'All Days Are Nights: Songs for Lulu,' is in the stage of completion now, with release set for Spring of 2010.
Nog wat info over het nieuwe album:
quote:
"Time to spread Holiday Cheer so we thought we'd tell you a little something about the new album from Rufus Wainwright. It's titled All Days Are Nights: Songs For Lulu. Can you figure out what this all means? It will be a collection of Rufus-penned piano and voice songs, some of which you might have heard on tour this past year but sounding nothing like this! It is set for release in the Spring of 2010, with more details and some video clips to follow early in the new year."
pi_77129508
Rufus heeft een solotour in de UK in april. Hopelijk steekt hij het kanaal over om ook hier te spelen..!
pi_77135021
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 08:45 schreef Michiel72 het volgende:
Rufus heeft een solotour in de UK in april. Hopelijk steekt hij het kanaal over om ook hier te spelen..!
Dat hoop ik ook, want ik wil hem wel eens live zien.
pi_77152446
Overigens lees ik net dat Rufus wel andere dingen aan z'n hoofd heeft op het moment:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/8468913.stm
Zijn moeder is net overleden.
pi_77155208
Oh jakkes, Kate McGarrigle dood? Dat is echt triest nieuws..
pi_78723721
*Schop!*

Wie gaat er ook naar Rufus in Carré op 3 juni? Mijn kaartjes zijn ondertussen binnen.
Kan niet wachten!
  donderdag 4 maart 2010 @ 13:18:38 #129
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_78727778
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:39 schreef Sprouts het volgende:
*Schop!*

Wie gaat er ook naar Rufus in Carré op 3 juni? Mijn kaartjes zijn ondertussen binnen.
Kan niet wachten!
Jep, ga d'r ook heen.
pi_79511073
Phew, het nieuwe album is niet makkelijk. Zal wel een paar keer moeten luisteren voordat ik er echt wat mee kan, maar er zitten zeker mooie stukken tussen. Het is wel anders, dat is op zich wel goed. Ik ga hem in ieder geval wel kopen als ie uitkomt.
pi_80765853
Hi all,

Toch op vakantie de 4de, dus ik heb loge-plekken te vergeven tegen de originele prijs! Kan ik hier iemand blij mee maken? Het is uitverkocht en het zijn de beste plekken

Groet!
pi_80780343
Ik wist niet dat zijn nieuwe album al uit was. Ik heb afgelopen week "Want One" aangeschaft. Goed album ook wel. "Release The Stars" was pas mijn eerste kennismaking met Rufus.
pi_80964210
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:09 schreef Martinezzz het volgende:
Hi all,

Toch op vakantie de 4de, dus ik heb loge-plekken te vergeven tegen de originele prijs! Kan ik hier iemand blij mee maken? Het is uitverkocht en het zijn de beste plekken

Groet!
Niemand?
  maandag 3 mei 2010 @ 16:53:23 #134
145257 Sprouts
Groente
pi_80973842
Ik ben al helemaal blij met m'n eersterangskaartjes, sorry.
Het lijkt me niet al te moeilijk om die kaartjes aan de man te brengen, aangezien het in een mum van tijd was uitverkocht. Succes met de verkoop en jammer dat je zelf niet kunt gaan!
  zaterdag 22 mei 2010 @ 17:48:06 #135
101884 PeRi
Allons-y!
pi_81765554
Ik ben er ook bij, heb net nog 2 kaartjes voor de eerste rang (loge 8) gekocht voor 3 juni! .
Whatever I want.
pi_82270660
Vanavond Rufus in Carré! Zin!
  donderdag 3 juni 2010 @ 15:35:01 #137
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_82285723
Tot vanavond dan!
  vrijdag 4 juni 2010 @ 00:49:23 #138
101884 PeRi
Allons-y!
pi_82313061
Wow dat was tóf. Ontzettend genoten!

(Carice van Houten ook nog gespot .)
Whatever I want.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 05:54:47 #139
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_82314829
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 00:49 schreef PeRi het volgende:
Wow dat was tóf. Ontzettend genoten!
Inderdaad. Ik ben het er helemaal mee eens. En leuk dat de show ipv om 22:10 (zoals aangegeven) pas om 22:50 was afgelopen.
pi_85485792
Ik stuit nu bij toeval op dat concert waarin hij allemaal Judy Garlandliedjes brengt. Dankjewel, UPC on demand! Echt O+
pi_105134008
*Gigantische schop!*

Het is zover, Rufus komt onze kant weer op! 27 april 2012 staat hij de Melkweg.
Een week eerder komt zijn nieuwe album uit. Vanochtend ging de kaartverkoop van start. Ich bin dabei! http://www.rufuswainwright.com/tour/

Ik heb hem vorig jaar voor het eerst in Carré mogen aanschouwen en hij is écht de moeite waard. Tranentrekkend mooi. O+
pi_110648519
Schopperdeschop. Even wat aandacht voor mr. Wainwright!
Het nieuwe album 'Out of the game' is te beluisteren op Luisterpaal en komt morgen officieel uit.
http://3voor12.vpro.nl/luisterpaal/albums/Rufus-Wainwright.html

En vrijdag weer live genieten in de Melkweg. *O*
  donderdag 3 mei 2012 @ 20:36:05 #143
175039 Wounded_Knee
It isn't nice but it
pi_111101498
Maxana Naŋba Wi Makumidi Ila Namənda Záptan Shoopé Bía Áxxaashe Bilítaachiia.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')