En hoe doe je dat eigenlijk?quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:24 schreef Forkbender het volgende:
Geluk is voor mij het volledig accepteren van alle kanten van jezelf.
4 en dat accepteren bah. ...ik wil anders,groeien,renew/improve....en dat me er de ballen voor ontbreken.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:29 schreef Forkbender het volgende:
^tja. Stap 1 is bewustwording. Stap 2 je reactie erop herkennen. Stap 3 de consequenties hiervan inzien. Stap 4 accepteren dat je zo reageert en welk effect het heeft op jouw leven en dat van anderen. Zoiets.
Je kunt alleen datgene veranderen wat je volledig accepteert, anders heb je er geen controle over en kun je jezelf er ook niet toe zetten, omdat motivatie afhangt van de mate waarin je erkent dat jij degene bent die er iets aan kunt doen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:36 schreef kless het volgende:
[..]
4 en dat accepteren bah. ...ik wil anders,groeien,renew/improve....en dat me er de ballen voor ontbreken.
Niets willen, niets moeten, niets willen bereiken, dus de controle loslaten.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:36 schreef kless het volgende:
[..]
4 en dat accepteren bah. ...ik wil anders,groeien,renew/improve....en dat me er de ballen voor ontbreken.
maar dat gebeurt automatisch. heel veel mensen steken negatieve energie in zichzelf niet accepteren, en alleen in die act alleen. Als daar geen energie naar uitgaat, dan heb je dat weer om eens leuk dingen te doen, en groeien, zonder gefrustreerde gevoelens dat je maar beter moet worden. Alsof je nu zo slecht bent!quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:36 schreef kless het volgende:
[..]
Ergens in geloven geeft belachelijk veel kracht om iets te doen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:55 schreef Garisson72 het volgende:
Laat alles gewoon gebeuren zoals het gebeurt, incorporeer bijvoorbeeld een even heilzame als zweverige gedachte als "het moet zo zijn" - soms heeft spiritualiteit ook zo zijn voordelen.
Bang ben ik er niet meer voor, ik weet dat het zo is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:59 schreef Lethalis het volgende:
Soms ben ik bang dat ik altijd wel ontevreden met mezelf zal zijn en mijn situatie. Ik vind altijd dat dingen beter kunnen.
Dan is de vraag wat is echt geluk? Heb je tijdens de stabiele basisperiode geen echt geluk? Mijn inziens is het op elk willekeurig moment mogelijk om geluk te ervaren zolang je maar naar de werkelijkheid kijkt. Geluk kan je namelijk ook overdrijven, waardoor weer lijden ontstaat. Bv in relaties maken we de partner vaak groter dan hij/zij in werkelijkheid is. Je begint te denken dat je hem/haar nodig hebt om dat geluk te ervaren. Maar als je hem/haar dus niet hebt ga je lijden.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:32 schreef TNA het volgende:Geluk op lange termijn bestaat m.i. nog steeds uit een stabilie basis en korte momenten van écht geluk.
Destructieve emoties zijn emoties die je tegenwerken. Je kan ze als een feit zien, maar zo natuurlijk is dat niet. Waarom niet kijken naar hoe het werkelijk zit, kijken langs die valse emoties?quote:Die destructieve emoties zijn er soms nou eenmaal (zoals in ruzies), maar over het algemeen staan die mijn geluk helemaal niet in de weg. Ze zijn juist een afwisseling waardoor je je goede momenten waardeert.
Praten is inderdaad een goed middel om de werkelijkheid te zien, los van al die emoties. Maar belangrijk is dat je het ZELF gaat inzien om niet te verdrinken in die emotiesquote:Vastgelopen emoties kan je loskrijgen door er met anderen over te praten, in zware situaties heb je nou eenmaal de hulp van anderen nodig. Maar ook dat is niet iets wat mijn geluk in de weg staat. Je waardeert anderen en vervolgens je eigen leven alleen maar meer.
Iedereen komt vervelende dingen tegen, het gaat er om hoe je met die vervelende dingen omgaat.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:54 schreef Commander_Koen het volgende:
Het beste om te doen is je voor te nemen dat je standaard gelukkig bent, en dat je pas ongelukkig wordt als er iets vervelends op je weg komt.
Een voorbeeld van korte termijn kan zijn fastfood eten, of een belangrijk tentamen skippen. Dit soort dingen brengen je op de korte termijn voldoening maar kunnen je op de lange termijn leed brengen. Vandaar dat je m.i. altijd de langetermijn voor ogen moet hebben.quote:Daarnaast is werkt het volledig genieten van "korte termijn geluk" ook op de lange termijn. Als je bang bent morgen ongelukkig te zijn ben je vandaag ook ongelukkig.
Wat jij nu opnoemt is ook geluk op de korte termijn. Je vertelt namelijk dat je het geluk uit het resultaat haalt, maar geluk is juist te vinden op de weg ernaar toe. Het zou anders betekenen dat je 90% van de tijd geen geluk ervaart.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:02 schreef Dhr_JJ het volgende:
Geluk moet je verdienen en daar bedoeln ik mee dat je geluk pas achteraf ziet. Geluk krijg je door ergens hard voor te werken. Als je dan terug kijkt dan denk je, ja daar heb ik hard voor gewerkt en het resultaat bevalt me. Dus bijvoorbeeld veel oefenen in de muziek, daar word je dan beter in. Als je resultaten hebt bereikt waar je lang aan hebt gewerkt dus.
Hoe meer inzet hoe meer geluk.
Mensen denken vaak dat ze geluk halen uit dingen kopen of een dag naar de kermis of wat dan ook. Maar daar zit meestal niet veel inzet in en is op de korte termijn. Geluk waarvoor je hebt gewerkt is voor de lange termijn dus langer houdbaar.
quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:59 schreef Lethalis het volgende:
Geluk is tevreden zijn met wat je hebt en wie je bent.
..
Voor mijn gevoel ben ik nooit helemaal gelukkig. Er zijn diverse dingen waar ik mee zit, maar waarvan ik ook weet dat ze ongrijpbaar zijn. Bepaalde dingen liggen gewoon buiten mijn mogelijkheden.
Mijn geluksgevoel heeft veel te maken met hoe ik mezelf zie en hoe ik in het leven sta. Vroeger was ik erg bezig met opleiding en werk, omdat ik op dat gebied in de problemen kwam. Inmiddels heb ik daar voor mijn gevoel genoeg bereikt om enigzins tevreden te zijn met mezelf. Ik moet natuurlijk wel verder groeien, maar ik zit gewoon op schema.
In de tussentijd heb ik er op sociaal vlak een puinhoop van gemaaktNu wil ik dus weer nieuwe mensen leren kennen enzo
![]()
Soms ben ik bang dat ik altijd wel ontevreden met mezelf zal zijn en mijn situatie. Ik vind altijd dat dingen beter kunnen.
inderdaadquote:Op donderdag 28 juni 2007 12:46 schreef releaze het volgende:
[..]
maar dat gebeurt automatisch. heel veel mensen steken negatieve energie in zichzelf niet accepteren, en alleen in die act alleen. Als daar geen energie naar uitgaat, dan heb je dat weer om eens leuk dingen te doen, en groeien, zonder gefrustreerde gevoelens dat je maar beter moet worden. Alsof je nu zo slecht bent!
gelukkig zijn betekent niet dat er geen vooruitgang meer is, da's een beetje onrealistisch te bedenken dat je nog tot je 80 moet
Dit is dus wat ik bedoel met destructieve emoties. De waarheid niet meer kunnen zien doordat je emoties die vertroebelen. Wat zijn volgens jouw gevoelens die beren op de weg? En als je nu probeert om die gevoelens even af te sluiten, hoe zien die beren er dan uit?quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:08 schreef kless het volgende:
[..]
Bang ben ik er niet meer voor, ik weet dat het zo is.
Ik zie ook veel beren op de weg. alleen moet nog een beetje leren er omheen te rijden
Ik kan helemaal gelukkig worden van een mooi zonnetje, zachtgroen dat ontluikt in de lente, lammetjes in de wei en een zachtblauwe lucht met schapenwolkjesquote:Op donderdag 28 juni 2007 12:02 schreef Dhr_JJ het volgende:
Geluk moet je verdienen en daar bedoeln ik mee dat je geluk pas achteraf ziet. Geluk krijg je door ergens hard voor te werken. Als je dan terug kijkt dan denk je, ja daar heb ik hard voor gewerkt en het resultaat bevalt me. Dus bijvoorbeeld veel oefenen in de muziek, daar word je dan beter in. Als je resultaten hebt bereikt waar je lang aan hebt gewerkt dus.
Hoe meer inzet hoe meer geluk.
Mensen denken vaak dat ze geluk halen uit dingen kopen of een dag naar de kermis of wat dan ook. Maar daar zit meestal niet veel inzet in en is op de korte termijn. Geluk waarvoor je hebt gewerkt is voor de lange termijn dus langer houdbaar.
Als je met loslaten bedoelt dat je de dingen moet accepteren en vanuit daar verder werken dan ben ik het met je eens. Als je bedoelt met loslaten dat je er niet meer over moet nadenken en passief blijft dan ben ik het met je oneens.quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:55 schreef Garisson72 het volgende:
Ik kom de laatste tijd steeds meer tot de conclusie dat juist het zoeken naar geluk, en het er zo mee bezig zijn, het echte geluk in de weg staat.
Loslaten, is het devies!![]()
Laat alles gewoon gebeuren zoals het gebeurt, incorporeer bijvoorbeeld een even heilzame als zweverige gedachte als "het moet zo zijn" - soms heeft spiritualiteit ook zo zijn voordelen.
Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kan helemaal gelukkig worden van een mooi zonnetje, zachtgroen dat ontluikt in de lente, lammetjes in de wei en een zachtblauwe lucht met schapenwolkjes
Heb ik echt helemaal niets voor hoeven doen, maar mijn geluksgevoel is er niet minder om!
ik denk dat we eerst maar moeten voorstellen wat geluk is, voordat we het over het vinden van geluk hebben. ik denk dat uit deze reacties te zien, we allemaal een ander idee hebben van geluk. Voor de ene zijn het de pieken en dalen (het goeie gevoel), voor anderen een soort van basisvrede.. en iedere verschillende vorm heeft weer een andere benaderingsmanier. mogen we en kunnen we deze verschillende vormen van geluk wel samentrekken naar een gedefinieerde visie op geluk?quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:25 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...
Dat dus en wat Xebro zegt. Leven in het nu en accepteer elk deel van jezelf, goed of slecht maakt niet uit. Laat je niet teveel meeslepen in het zoeken van geluk buiten jezelf maar creëer het van binnen om het maar even zweverig te zeggen. Veel mensen zoeken ook geluk bij een ander en dat kan ook funest zijn natuurlijk want die ander kan ook weleens denken 'toedeledokiequote:Op donderdag 28 juni 2007 12:24 schreef Forkbender het volgende:
Geluk is voor mij het volledig accepteren van alle kanten van jezelf.
Mwoa, genoeg mensen die de primaire en secundaire behoeftes hebben vervuld en nog steeds ongelukkig zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:35 schreef flyck het volgende:
geluk = je primaire en secundaire behoeften te kunnen vervullen.
in dat geval bedoel ik uiteráárd optie 1.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:23 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Als je met loslaten bedoelt dat je de dingen moet accepteren en vanuit daar verder werken dan ben ik het met je eens. Als je bedoelt met loslaten dat je er niet meer over moet nadenken en passief blijft dan ben ik het met je oneens.
voorbeeldje?quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:36 schreef jogy het volgende:
[..]
Mwoa, genoeg mensen die de primaire en secundaire behoeftes hebben vervuld en nog steeds ongelukkig zijn.
Ik wil hier nog bij toevoegen dat om in jezelf dat geluk te ervaren je eigen geluk het geluk van een ander niet in de weg mag staan. Sterker nog, door anderen liefde te geven zal je liefde voor jezelf terugkrijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat dus en wat Xebro zegt. Leven in het nu en accepteer elk deel van jezelf, goed of slecht maakt niet uit. Laat je niet teveel meeslepen in het zoeken van geluk buiten jezelf maar creëer het van binnen om het maar even zweverig te zeggen. Veel mensen zoeken ook geluk bij een ander en dat kan ook funest zijn natuurlijk want die ander kan ook weleens denken 'toedeledokie' en dan zit je weer ongelukkig te zijn.
Kijk maar eens om je heen. Voorbeelden genoeg van mensen die sociaal alles op een rijtje hebben, geld verdienen om eten, drinken, leuk huis en spullen te kopen en nog lekker geld over hebben om op vakantie te gaan en flink te beesten in de weekenden. Zelfs met een relatie waar ze in principe gelukkig in kunnen zijn maar het dus niet zijn. Of moet ik even de hele index van R&P hier linken voor een paar van die voorbeelden?quote:
Juistem. Goede toevoeging.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:41 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Ik wil hier nog bij toevoegen dat om in jezelf dat geluk te ervaren je eigen geluk het geluk van een ander niet in de weg mag staan. Sterker nog, door anderen liefde te geven zal je liefde voor jezelf terugkrijgen.
Niet alle secundaire behoeftes zijn voor de hand liggend he. Secundaire behoeftes zijn behoeftes op het psyche niveau. Dit kan enorm varieren van mens tot mens. (wat jij benoemt zijn de biologische behoeften 2 secundaire behoeftes)quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Kijk maar eens om je heen. Voorbeelden genoeg van mensen die sociaal alles op een rijtje hebben, geld verdienen om eten, drinken, leuk huis en spullen te kopen en nog lekker geld over hebben om op vakantie te gaan en flink te beesten in de weekenden. Zelfs met een relatie waar ze in principe gelukkig in kunnen zijn maar het dus niet zijn. Of moet ik even de hele index van R&P hier linken voor een paar van die voorbeelden?
Check, duidelijk. Echter kan je ook de secundaire behoeftes bevredigen door te realiseren dat het nutteloos is om het buiten jezelf te zoeken en dat het eigenlijk een kwestie is van perspectief. Dus je kan je secundaire behoeftes proberen te vullen of zodanig in te delen dat het al gevuld is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:53 schreef flyck het volgende:
[..]
Niet alle secundaire behoeftes zijn voor de hand liggend he. Secundaire behoeftes zijn behoeftes op het psyche niveau. Dit kan enorm varieren van mens tot mens. (wat jij benoemt zijn de biologische behoeften 2 secundaire behoeftes)
In princiepe als je het anders verwoord wilt zien.
Als je iets mist in je leven (waardoor je ongelukkig bent) dan heb je een secundaire behoefte naar dat iets.
Elke vorm van ongelukkig zijn heeft een oorzaak aan de basis. Waar een oorzaak is is ook een behoefte. Zonder die behoefte zou men niet in de toestand van ongelukkigheid komen.
Even verder gedacht:quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:53 schreef flyck het volgende:
Elke vorm van ongelukkig zijn heeft een oorzaak aan de basis. Waar een oorzaak is is ook een behoefte. Zonder die behoefte zou men niet in de toestand van ongelukkigheid komen.
Heel herkenbaar. Same here. Zit nu in een fase waarin ik een beetje angstig wordt. Alles is weg wat er vorig jaar nog wel was. Die 'vrienden', die mensen om me heen. Zus is paar maanden terug het huis uit gegaan, broertje wil over enkele maanden en ik dan?quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:59 schreef Lethalis het volgende:
In de tussentijd heb ik er op sociaal vlak een puinhoop van gemaaktNu wil ik dus weer nieuwe mensen leren kennen enzo
![]()
forkbender verwoord het wel mooi.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:59 schreef jogy het volgende:
[..]
Check, duidelijk. Echter kan je ook de secundaire behoeftes bevredigen door te realiseren dat het nutteloos is om het buiten jezelf te zoeken en dat het eigenlijk een kwestie is van perspectief. Dus je kan je secundaire behoeftes proberen te vullen of zodanig in te delen dat het al gevuld is.
Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:25 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...
Klinkt boeiend!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
Hmm.. wel interessant.
Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)
Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn.
En ook als je pech hebt, of ongeluk, geef je er na verloop van tijd een positieve draai aan. Dat is de mens eigen: altijd de zonnige kant zien.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 23:22 schreef Kadoc het volgende:
Ik zoek helemaal geen geluk. Dat komt vanzelf wel.
Klinkt erg interessant. Ik ga iig even kijkenquote:Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
Hmm.. wel interessant.
Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)
Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn. En dat je zonder al die cellulite en rimpelcreme's gewoon van jezelf al mooi bent.
Oke dan hebben we het gewoon over een ander soort geluk. Jij hebt het meer over de kleine dingen waar je blij/gelukkig van wordt. Ik heb het meer over je algemene staat. Geluk op elk moment van de dag voelen. Ik zie gelukdan ook niet als een piek in een leven dat over het algemeen stabiel is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.
Mijn reply was ook meer specifiek gericht op de post dat geluk iets is dat je moet verdienen en waar je je voor moet inzetten. m.i. is dat zeker niet het geval. Ik denk zelfs dat je in dat geval niet spreekt van geluk maar van voldoening.
Soort van meditatie ,trance, roes?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 10:20 schreef JoeyT het volgende:
een grotere kennis of spiritualiteit er voor kan zorgen dat je gelukkiger wordt. . Die emoties maken je ongelukkig. Maar wat nou als je die emoties leert herkennen, dan kan je ze op een gegeven moment aanpakken en dat leidt weer tot een plezanter leven
Hij is ook nog hier te zien : http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)0070628.asf?start=00:20:41quote:Op vrijdag 29 juni 2007 20:48 schreef Copycat het volgende:
[..]
Klinkt boeiend!
Dat kwam direct na de RHCP-docu van Bram van Splunteren, toch? Dan heb ik 't op tape.
Geduld.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
Je destructieve-emoties-theorie (ik noem ze liever ongewenste) is aardig, maar je vliegt hierbij aan het punt dat emoties juist een enorme kleur geven aan ons leven. Ze hebben zowel een 'zaligmakende' als 'destructieve' werking. Deze emoties kunnen we natuurlijk voor een deel beheersen met onze ratio (dmv. reflectie, beheersing via allerlei methoden) en zijn al a priori nodig om uberhaupt rationeel na te kunnen denken. Hoe kun je reflecteren op iets als je het niet ervaart? That's the point.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:21 schreef JoeyT het volgende:
Dit geldt ook voor wat we hier in R&P veel lezen> De angst om op een meisje/jongen af te stappen waar we gevoelens voor hebben. Waarom doen we dat niet? Waar zijn we bang voor? Het zijn weer de destructieve emoties. Stel we zouden die emoties niet hebben dan zouden we gewoon op degene afstappen en onze genegenheid tonen. Voelt de ander niet hetzelfde dan is het helemaal geen probleem omdat we niet last hebben van de emoties die zeggen dat je afgewezen bent, geen minderwaardig gevoel en we zouden op een vriendschappelijke voet verder kunnen gaan met de ander.
De zelfkennis of begrip dat je zo bent is al één, maar het ook daadwerkelijk iets anders willen is twee. Een Deens filosoof (Kierkgaard) zei ooit eens "The quality of an individual can be measured by the distance between his understanding and his willing". Daar had hij naar m.i. wel behoorlijk gelijk in. Je hebt het begrip dat je iets bent, maar je wilskracht om ook echt anders te worden vergt heel wat meer moeite. Precies de reden ook dat mensen zichzelf zo zielig vinden en in zelfmedelijden wegkwijnen. Volledige verantwoordelijkheid voor wie je bent en wat je doet is the key.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
Oh-oh, jij bent z'n ex-vriendin die hij liever nooit meer zag?quote:Op zondag 29 juli 2007 02:20 schreef gekke_sandra het volgende:
offtopic: WTF, JoeyT.. it's alive and kicking! Wat ben je tegenwoordig diepzinnige topics aan het posten joh!
Alles goed daar? Ik spotte je niet in het singles topic?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |