abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:21:51 #1
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_50931304
De laatste tijd ben ik me bezig gaan houden met geluk, wat het is en hoe het te vinden. Ik ben er achter gekomen dat je op de korte termijn gelukkig kan worden van dingen maar dit geen garantie hoeft te zijn voor geluk op de lange termijn en zelfs het geluk op de lange termijn kan tegenwerken.

Het inzicht wat ik heb gekregen is dat ons zicht in bijna alle situaties wordt vertroebeld door destructieve emoties. Dat wil zeggen dat we de dingen niet zien zoals ze in werkelijkheid zijn. Bijvoorbeeld we hebben ruzie met partner/vriend en worden ongelooflijk kwaad, maar 2 uur later zijn we afgekoeld en vragen we ons af hoe we zo kwaad hebben kunnen worden. Hier wordt de werkelijkheid dus vertroebeld doordat we destructieve emoties hebben. Als we langs die gevoelens heen zou kunnen kijken, of nog beter ze helemaal niet hebben, dan zouden we de werkelijkheid meteen zien en een stuk gelukkiger zijn.

Dit geldt ook voor wat we hier in R&P veel lezen> De angst om op een meisje/jongen af te stappen waar we gevoelens voor hebben. Waarom doen we dat niet? Waar zijn we bang voor? Het zijn weer de destructieve emoties. Stel we zouden die emoties niet hebben dan zouden we gewoon op degene afstappen en onze genegenheid tonen. Voelt de ander niet hetzelfde dan is het helemaal geen probleem omdat we niet last hebben van de emoties die zeggen dat je afgewezen bent, geen minderwaardig gevoel en we zouden op een vriendschappelijke voet verder kunnen gaan met de ander.

Ook wat we hier veel lezen over mensen die willen veranderen omdat ze vast zitten in hun leven. Het lijkt alsof we geen toekomst hebben. School of werk loopt niet zoals we graag zouden zien en we denken dat we compleet vastgelopen zijn. Maar weer het enige dat ons laat vastlopen zijn die emoties. We denken dat er geen uitweg is, maar als we alles helder zien dan kunnen we werken aan het verbeteren van de situatie. Waarom kan een buitenstaander vaak goede adviezen geven? Omdat zij die emoties niet hebben. Zij kijken er rationeel naar.

Ik denk dat geluk voor ons staat, het enige wat we hoeven te doen is het zien... Houden jullie je bezig met geluk, het behalen van je doelen, het onder ogen komen van je angsten? Hoe zijn jullie van plan om dat geluk te vinden of hebben sommigen het al gevonden?

JoeyT
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:32:16 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_50931679
  • Geluk op lange termijn bestaat m.i. nog steeds uit een stabilie basis en korte momenten van écht geluk.
  • Die destructieve emoties zijn er soms nou eenmaal (zoals in ruzies), maar over het algemeen staan die mijn geluk helemaal niet in de weg. Ze zijn juist een afwisseling waardoor je je goede momenten waardeert.
  • Vastgelopen emoties kan je loskrijgen door er met anderen over te praten, in zware situaties heb je nou eenmaal de hulp van anderen nodig. Maar ook dat is niet iets wat mijn geluk in de weg staat. Je waardeert anderen en vervolgens je eigen leven alleen maar meer.
  •   donderdag 28 juni 2007 @ 11:39:12 #3
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_50931921
    Voor blijven zoeken.
    en als je watgevonden hebt
    Door blijven zoeken.

Onderstaande is denk ik mijn struikel blokken
    Angts voor jezelf(teverliezen), afhankelijk zijn=> hulp willen/durven vragen als je dat nodig hebt, en erkennen dat je dat nodig hebt. ik wil alles veel te graag zelf. en uitstellen!!!

Vastslopen kan ook op dingen die je gewoon ook echt niet kan, je absolut niet liggen. en dat dan maar even accepteren. dat laaste staat mensen ook in de weg.
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
      donderdag 28 juni 2007 @ 11:46:04 #4
    184337 PartyAmber
    versluys in your face
    pi_50932205
    Ik ben gelukkig met veel vrienden en veel feesten !
    Daar heb ik (voorlopig) geen man voor nodig
    O ja, niet dan toch zeker
    pi_50932517
    Ik kan zeggen dat ik het gevonden heb.
    Ze zeggen dat je geluk vind zodra je stopt met zoeken. Dat is ook zo, alleen is het niet zo makkelijk als het klinkt. Het weten is wat anders dan het uiteindelijk doen.

Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Het beste om te doen is je voor te nemen dat je standaard gelukkig bent, en dat je pas ongelukkig wordt als er iets vervelends op je weg komt. Daarnaast is werkt het volledig genieten van "korte termijn geluk" ook op de lange termijn. Als je bang bent morgen ongelukkig te zijn ben je vandaag ook ongelukkig.
    pi_50932798
    Geluk moet je verdienen en daar bedoeln ik mee dat je geluk pas achteraf ziet. Geluk krijg je door ergens hard voor te werken. Als je dan terug kijkt dan denk je, ja daar heb ik hard voor gewerkt en het resultaat bevalt me. Dus bijvoorbeeld veel oefenen in de muziek, daar word je dan beter in. Als je resultaten hebt bereikt waar je lang aan hebt gewerkt dus.
    Hoe meer inzet hoe meer geluk.

Mensen denken vaak dat ze geluk halen uit dingen kopen of een dag naar de kermis of wat dan ook. Maar daar zit meestal niet veel inzet in en is op de korte termijn. Geluk waarvoor je hebt gewerkt is voor de lange termijn dus langer houdbaar.
    Vergeet niet dat je ook nog een leven hebt.
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:05:32 #7
    73345 B-FliP
    Like it ain't no thang..
    pi_50932886
    Als je nooit tevreden gelukkig bent met wat je hebt of doet dan vraag k me af
    wat geluk voor je betekend...

Voor mij betekent het dat ik mijn ding kan doen, dingen die mij bevredigen als
    liefde (niet zo zeer in de zin van verliefdheid maar houden van) chillen met echte
    vrienden en vriendinnen, muziek maken, feesten, en zo nu en dan een totaal impulsieve
    actie... Liefde in de zin van verliefdheid heeft iedereen wel af en toe drang naar,
    maar dat gebeurt me gewoon of niet, en hoort dus niet bij mijn normale lijstje
    om gelukkig te zijn...

Ik heb vrij weinig anders nodig om gelukkig te zijn...
    What you pay attention to, you become conscious of...
    B-FliP Youtube Channel
    Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
    pi_50932914
    "Geluk werkt als een placebo.
    Het werkt alleen als je niet weet wat het is.
    En doet dat wat pijn aan je ego.
    Dan weet je meteen ook wat jouw probleem is."
    pi_50933003
    Leven in het nu is voor mij eigenlijk de succesformule. Als ik iets wil doen dan doe ik dat, en als ik werk/school heb dan doe ik het daarna.
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:15:27 #10
    41885 kless
    pi_50933227
    Dat geloof ik niet.
    Ik vind het wel heel jammer dat ik dat niet geloof.

Want ik voel dat als normaal, en das dom maar kan er zo niks aan doen. Het voelt dan ook niet als iets bereikt hebben en dat nekt me wel met motiveren om andere dingen te doen en af te maken. of om aan te beginnen
    Omdat ik dingen maar slecht af krijg. En dan mezelf geen schouderklopjes ofzo weet te geven omdat ik het als gewoon/normaal ervaar.

Ik heb meer last van stokken achter de deur dan snoepjes in het vooruitzicht.
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    pi_50933317
    Je vind het niet, je komt het tegen/loopt er tegenaan.

Toen ik desprate opzoek was naar liefde vond ik niets, toen ik mij er uiteindelijk bij neerlegde kwam er een heel leuke vrouw op mijn pad
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_50933514
    Geluk is voor mij het volledig accepteren van alle kanten van jezelf.
    Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
    I'm here to lead, not to read.
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:26:41 #13
    41885 kless
    pi_50933566
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:24 schreef Forkbender het volgende:
    En hoe doe je dat eigenlijk?
    iGEM
    pi_50933631
    ^tja. Stap 1 is bewustwording. Stap 2 je reactie erop herkennen. Stap 3 de consequenties hiervan inzien. Stap 4 accepteren dat je zo reageert en welk effect het heeft op jouw leven en dat van anderen. Zoiets.
    Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:36:45 #15
    41885 kless
    pi_50933855
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:29 schreef Forkbender het volgende:
    ^tja. Stap 1 is bewustwording. Stap 2 je reactie erop herkennen. Stap 3 de consequenties hiervan inzien. Stap 4 accepteren dat je zo reageert en welk effect het heeft op jouw leven en dat van anderen. Zoiets.
    4 en dat accepteren bah. ...ik wil anders,groeien,renew/improve....en dat me er de ballen voor ontbreken.
    iGEM
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:41:11 #16
    183691 Just_Shut_Up
    Moments we forget...
    pi_50933992
    Ik word erg gelukkig als ik uitgaan en dan vooral als ik dans...

Nee ik ben geen vrouw!
    There is no rehab for stupidity.
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:43:52 #17
    166390 shifto
    Kirby Shizzle
    pi_50934084
    Als je voor geluk op het korte termijn blijft leven heb je toch altijd een geluk? Ik bedoel toekomstige geluk is er dan ook omdat je je tegen die tijd nog steeds bezig houd met korte termijn geluk.
    Thinking about thinking of you.
    pi_50934111
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:36 schreef kless het volgende:

[..]

4 en dat accepteren bah. ...ik wil anders,groeien,renew/improve....en dat me er de ballen voor ontbreken.
    Je kunt alleen datgene veranderen wat je volledig accepteert, anders heb je er geen controle over en kun je jezelf er ook niet toe zetten, omdat motivatie afhangt van de mate waarin je erkent dat jij degene bent die er iets aan kunt doen.
    pi_50934135
    quote:

[..]

Niets willen, niets moeten, niets willen bereiken, dus de controle loslaten.
    Je wilt gelukkig zijn, daarvoor hoef je niet beter voor te worden of te groeien. Juist als je gelukkig bent met wat je bent en hebt dan hoef je niets meer te verbeteren.
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:46:53 #20
    81237 releaze
    best of both worlds
    pi_50934204
    quote:

[..]

maar dat gebeurt automatisch. heel veel mensen steken negatieve energie in zichzelf niet accepteren, en alleen in die act alleen. Als daar geen energie naar uitgaat, dan heb je dat weer om eens leuk dingen te doen, en groeien, zonder gefrustreerde gevoelens dat je maar beter moet worden. Alsof je nu zo slecht bent!

gelukkig zijn betekent niet dat er geen vooruitgang meer is, da's een beetje onrealistisch te bedenken dat je nog tot je 80 moet
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:55:01 #21
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_50934465
    Ik kom de laatste tijd steeds meer tot de conclusie dat juist het zoeken naar geluk, en het er zo mee bezig zijn, het echte geluk in de weg staat.

Loslaten, is het devies!

Laat alles gewoon gebeuren zoals het gebeurt, incorporeer bijvoorbeeld een even heilzame als zweverige gedachte als "het moet zo zijn" - soms heeft spiritualiteit ook zo zijn voordelen.
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
      donderdag 28 juni 2007 @ 12:59:56 #22
    32599 Lethalis
    Keep the soul!
    pi_50934613
    Geluk is tevreden zijn met wat je hebt en wie je bent.

..

Voor mijn gevoel ben ik nooit helemaal gelukkig. Er zijn diverse dingen waar ik mee zit, maar waarvan ik ook weet dat ze ongrijpbaar zijn. Bepaalde dingen liggen gewoon buiten mijn mogelijkheden.

Mijn geluksgevoel heeft veel te maken met hoe ik mezelf zie en hoe ik in het leven sta. Vroeger was ik erg bezig met opleiding en werk, omdat ik op dat gebied in de problemen kwam. Inmiddels heb ik daar voor mijn gevoel genoeg bereikt om enigzins tevreden te zijn met mezelf. Ik moet natuurlijk wel verder groeien, maar ik zit gewoon op schema.

In de tussentijd heb ik er op sociaal vlak een puinhoop van gemaakt Nu wil ik dus weer nieuwe mensen leren kennen enzo

Soms ben ik bang dat ik altijd wel ontevreden met mezelf zal zijn en mijn situatie. Ik vind altijd dat dingen beter kunnen.
    Here comes the bad rain..
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:05:14 #23
    41885 kless
    pi_50934770
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:55 schreef Garisson72 het volgende:
    Laat alles gewoon gebeuren zoals het gebeurt, incorporeer bijvoorbeeld een even heilzame als zweverige gedachte als "het moet zo zijn" - soms heeft spiritualiteit ook zo zijn voordelen.
    Ergens in geloven geeft belachelijk veel kracht om iets te doen.

Het gebrek aan geloof in iets daarintegen...
    iGEM
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:08:33 #24
    41885 kless
    pi_50934872
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:59 schreef Lethalis het volgende:
    Soms ben ik bang dat ik altijd wel ontevreden met mezelf zal zijn en mijn situatie. Ik vind altijd dat dingen beter kunnen.
    Bang ben ik er niet meer voor, ik weet dat het zo is.

Ik zie ook veel beren op de weg. alleen moet nog een beetje leren er omheen te rijden
    iGEM
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:10:59 #25
    88139 JoeyT
    pi_50934952
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 11:32 schreef TNA het volgende:
  • Geluk op lange termijn bestaat m.i. nog steeds uit een stabilie basis en korte momenten van écht geluk.
  • Dan is de vraag wat is echt geluk? Heb je tijdens de stabiele basisperiode geen echt geluk? Mijn inziens is het op elk willekeurig moment mogelijk om geluk te ervaren zolang je maar naar de werkelijkheid kijkt. Geluk kan je namelijk ook overdrijven, waardoor weer lijden ontstaat. Bv in relaties maken we de partner vaak groter dan hij/zij in werkelijkheid is. Je begint te denken dat je hem/haar nodig hebt om dat geluk te ervaren. Maar als je hem/haar dus niet hebt ga je lijden.
    quote:
  • Die destructieve emoties zijn er soms nou eenmaal (zoals in ruzies), maar over het algemeen staan die mijn geluk helemaal niet in de weg. Ze zijn juist een afwisseling waardoor je je goede momenten waardeert.
  • Destructieve emoties zijn emoties die je tegenwerken. Je kan ze als een feit zien, maar zo natuurlijk is dat niet. Waarom niet kijken naar hoe het werkelijk zit, kijken langs die valse emoties?
    quote:
  • Vastgelopen emoties kan je loskrijgen door er met anderen over te praten, in zware situaties heb je nou eenmaal de hulp van anderen nodig. Maar ook dat is niet iets wat mijn geluk in de weg staat. Je waardeert anderen en vervolgens je eigen leven alleen maar meer.
  • Praten is inderdaad een goed middel om de werkelijkheid te zien, los van al die emoties. Maar belangrijk is dat je het ZELF gaat inzien om niet te verdrinken in die emoties
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:15:14 #26
    88139 JoeyT
    pi_50935079
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 11:54 schreef Commander_Koen het volgende:

Het beste om te doen is je voor te nemen dat je standaard gelukkig bent, en dat je pas ongelukkig wordt als er iets vervelends op je weg komt.
    Iedereen komt vervelende dingen tegen, het gaat er om hoe je met die vervelende dingen omgaat.
    quote:
    Daarnaast is werkt het volledig genieten van "korte termijn geluk" ook op de lange termijn. Als je bang bent morgen ongelukkig te zijn ben je vandaag ook ongelukkig.
    Een voorbeeld van korte termijn kan zijn fastfood eten, of een belangrijk tentamen skippen. Dit soort dingen brengen je op de korte termijn voldoening maar kunnen je op de lange termijn leed brengen. Vandaar dat je m.i. altijd de langetermijn voor ogen moet hebben.
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:17:23 #27
    88139 JoeyT
    pi_50935154
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:02 schreef Dhr_JJ het volgende:
    Geluk moet je verdienen en daar bedoeln ik mee dat je geluk pas achteraf ziet. Geluk krijg je door ergens hard voor te werken. Als je dan terug kijkt dan denk je, ja daar heb ik hard voor gewerkt en het resultaat bevalt me. Dus bijvoorbeeld veel oefenen in de muziek, daar word je dan beter in. Als je resultaten hebt bereikt waar je lang aan hebt gewerkt dus.

Mensen denken vaak dat ze geluk halen uit dingen kopen of een dag naar de kermis of wat dan ook. Maar daar zit meestal niet veel inzet in en is op de korte termijn. Geluk waarvoor je hebt gewerkt is voor de lange termijn dus langer houdbaar.
    Wat jij nu opnoemt is ook geluk op de korte termijn. Je vertelt namelijk dat je het geluk uit het resultaat haalt, maar geluk is juist te vinden op de weg ernaar toe. Het zou anders betekenen dat je 90% van de tijd geen geluk ervaart.
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:20:11 #28
    88139 JoeyT
    pi_50935257
    quote:
    Geluk is tevreden zijn met wat je hebt en wie je bent.

..

Voor mijn gevoel ben ik nooit helemaal gelukkig. Er zijn diverse dingen waar ik mee zit, maar waarvan ik ook weet dat ze ongrijpbaar zijn. Bepaalde dingen liggen gewoon buiten mijn mogelijkheden.

Mijn geluksgevoel heeft veel te maken met hoe ik mezelf zie en hoe ik in het leven sta. Vroeger was ik erg bezig met opleiding en werk, omdat ik op dat gebied in de problemen kwam. Inmiddels heb ik daar voor mijn gevoel genoeg bereikt om enigzins tevreden te zijn met mezelf. Ik moet natuurlijk wel verder groeien, maar ik zit gewoon op schema.

In de tussentijd heb ik er op sociaal vlak een puinhoop van gemaakt Nu wil ik dus weer nieuwe mensen leren kennen enzo

quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:46 schreef releaze het volgende:

[..]

maar dat gebeurt automatisch. heel veel mensen steken negatieve energie in zichzelf niet accepteren, en alleen in die act alleen. Als daar geen energie naar uitgaat, dan heb je dat weer om eens leuk dingen te doen, en groeien, zonder gefrustreerde gevoelens dat je maar beter moet worden. Alsof je nu zo slecht bent!

gelukkig zijn betekent niet dat er geen vooruitgang meer is, da's een beetje onrealistisch te bedenken dat je nog tot je 80 moet
    inderdaad
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:22:11 #29
    88139 JoeyT
    pi_50935346
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:08 schreef kless het volgende:

[..]

Bang ben ik er niet meer voor, ik weet dat het zo is.

Ik zie ook veel beren op de weg. alleen moet nog een beetje leren er omheen te rijden
    Dit is dus wat ik bedoel met destructieve emoties. De waarheid niet meer kunnen zien doordat je emoties die vertroebelen. Wat zijn volgens jouw gevoelens die beren op de weg? En als je nu probeert om die gevoelens even af te sluiten, hoe zien die beren er dan uit?
      Moderator donderdag 28 juni 2007 @ 13:23:04 #30
    5428 crew  miss_sly
    pi_50935394
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:02 schreef Dhr_JJ het volgende:

Ik kan helemaal gelukkig worden van een mooi zonnetje, zachtgroen dat ontluikt in de lente, lammetjes in de wei en een zachtblauwe lucht met schapenwolkjes

Heb ik echt helemaal niets voor hoeven doen, maar mijn geluksgevoel is er niet minder om!
    And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
    The wisdom that the old can't give away
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:23:46 #31
    88139 JoeyT
    pi_50935429
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:55 schreef Garisson72 het volgende:
    Ik kom de laatste tijd steeds meer tot de conclusie dat juist het zoeken naar geluk, en het er zo mee bezig zijn, het echte geluk in de weg staat.

Loslaten, is het devies!

Als je met loslaten bedoelt dat je de dingen moet accepteren en vanuit daar verder werken dan ben ik het met je eens. Als je bedoelt met loslaten dat je er niet meer over moet nadenken en passief blijft dan ben ik het met je oneens.
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:25:59 #32
    88139 JoeyT
    pi_50935532
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kan helemaal gelukkig worden van een mooi zonnetje, zachtgroen dat ontluikt in de lente, lammetjes in de wei en een zachtblauwe lucht met schapenwolkjes

Heb ik echt helemaal niets voor hoeven doen, maar mijn geluksgevoel is er niet minder om!
    Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:32:14 #33
    81237 releaze
    best of both worlds
    pi_50935797
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:25 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...
    ik denk dat we eerst maar moeten voorstellen wat geluk is, voordat we het over het vinden van geluk hebben. ik denk dat uit deze reacties te zien, we allemaal een ander idee hebben van geluk. Voor de ene zijn het de pieken en dalen (het goeie gevoel), voor anderen een soort van basisvrede.. en iedere verschillende vorm heeft weer een andere benaderingsmanier. mogen we en kunnen we deze verschillende vormen van geluk wel samentrekken naar een gedefinieerde visie op geluk?
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:34:51 #34
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_50935891
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 12:24 schreef Forkbender het volgende:
    Dat dus en wat Xebro zegt. Leven in het nu en accepteer elk deel van jezelf, goed of slecht maakt niet uit. Laat je niet teveel meeslepen in het zoeken van geluk buiten jezelf maar creëer het van binnen om het maar even zweverig te zeggen. Veel mensen zoeken ook geluk bij een ander en dat kan ook funest zijn natuurlijk want die ander kan ook weleens denken 'toedeledokie ' en dan zit je weer ongelukkig te zijn.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_50935921
    geluk = je primaire en secundaire behoeften te kunnen vervullen.
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:36:59 #36
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_50935969
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:35 schreef flyck het volgende:
    geluk = je primaire en secundaire behoeften te kunnen vervullen.
    Mwoa, genoeg mensen die de primaire en secundaire behoeftes hebben vervuld en nog steeds ongelukkig zijn.
    Vrijheid
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:39:55 #37
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_50936086
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:23 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Als je met loslaten bedoelt dat je de dingen moet accepteren en vanuit daar verder werken dan ben ik het met je eens. Als je bedoelt met loslaten dat je er niet meer over moet nadenken en passief blijft dan ben ik het met je oneens.
    in dat geval bedoel ik uiteráárd optie 1.
    het zou overigens ook behoorlijk tegenstrijdig zijn: passiviteit om je geluk te vinden...
    Met loslaten bedoel ik idd het accepteren dat dingen zo zijn zoals ze zijn, dus geen bokkige gedachten als "wáárom heb ik niet wat hij heeft" en "waarom win ik nooit de lotto". Met als achterliggende gedachte: dan pas zou ik gelukkig zijn.
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
    pi_50936125
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:36 schreef jogy het volgende:

[..]

Mwoa, genoeg mensen die de primaire en secundaire behoeftes hebben vervuld en nog steeds ongelukkig zijn.
    voorbeeldje?
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:41:20 #39
    88139 JoeyT
    pi_50936157
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat dus en wat Xebro zegt. Leven in het nu en accepteer elk deel van jezelf, goed of slecht maakt niet uit. Laat je niet teveel meeslepen in het zoeken van geluk buiten jezelf maar creëer het van binnen om het maar even zweverig te zeggen. Veel mensen zoeken ook geluk bij een ander en dat kan ook funest zijn natuurlijk want die ander kan ook weleens denken 'toedeledokie ' en dan zit je weer ongelukkig te zijn.
    Ik wil hier nog bij toevoegen dat om in jezelf dat geluk te ervaren je eigen geluk het geluk van een ander niet in de weg mag staan. Sterker nog, door anderen liefde te geven zal je liefde voor jezelf terugkrijgen.
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:43:59 #40
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_50936276
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:40 schreef flyck het volgende:

[..]

voorbeeldje?
    Kijk maar eens om je heen. Voorbeelden genoeg van mensen die sociaal alles op een rijtje hebben, geld verdienen om eten, drinken, leuk huis en spullen te kopen en nog lekker geld over hebben om op vakantie te gaan en flink te beesten in de weekenden. Zelfs met een relatie waar ze in principe gelukkig in kunnen zijn maar het dus niet zijn. Of moet ik even de hele index van R&P hier linken voor een paar van die voorbeelden?
    Vrijheid
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:44:46 #41
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_50936306
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:41 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Ik wil hier nog bij toevoegen dat om in jezelf dat geluk te ervaren je eigen geluk het geluk van een ander niet in de weg mag staan. Sterker nog, door anderen liefde te geven zal je liefde voor jezelf terugkrijgen.
    Juistem. Goede toevoeging.
    Vrijheid
    pi_50936662
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:43 schreef jogy het volgende:

[..]

Kijk maar eens om je heen. Voorbeelden genoeg van mensen die sociaal alles op een rijtje hebben, geld verdienen om eten, drinken, leuk huis en spullen te kopen en nog lekker geld over hebben om op vakantie te gaan en flink te beesten in de weekenden. Zelfs met een relatie waar ze in principe gelukkig in kunnen zijn maar het dus niet zijn. Of moet ik even de hele index van R&P hier linken voor een paar van die voorbeelden?
    Niet alle secundaire behoeftes zijn voor de hand liggend he. Secundaire behoeftes zijn behoeftes op het psyche niveau. Dit kan enorm varieren van mens tot mens. (wat jij benoemt zijn de biologische behoeften 2 secundaire behoeftes)

In princiepe als je het anders verwoord wilt zien.

Als je iets mist in je leven (waardoor je ongelukkig bent) dan heb je een secundaire behoefte naar dat iets.
    Elke vorm van ongelukkig zijn heeft een oorzaak aan de basis. Waar een oorzaak is is ook een behoefte. Zonder die behoefte zou men niet in de toestand van ongelukkigheid komen.
    pi_50936749
    Geluk, daar moet je niet bewust naar op zoek gaan. Dat werkt niet. Je moet gewoon je leven leven, dingen doen die je leuk vindt, je eigen grenzen kennen (en daardoor niet 90% van je tijd bezig zijn met dingen die je eigenlijk niet wilt)... Dan ben je imo gelukkig.
      donderdag 28 juni 2007 @ 13:59:35 #44
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_50936908
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:53 schreef flyck het volgende:

[..]

Niet alle secundaire behoeftes zijn voor de hand liggend he. Secundaire behoeftes zijn behoeftes op het psyche niveau. Dit kan enorm varieren van mens tot mens. (wat jij benoemt zijn de biologische behoeften 2 secundaire behoeftes)

In princiepe als je het anders verwoord wilt zien.

Als je iets mist in je leven (waardoor je ongelukkig bent) dan heb je een secundaire behoefte naar dat iets.
    Elke vorm van ongelukkig zijn heeft een oorzaak aan de basis. Waar een oorzaak is is ook een behoefte. Zonder die behoefte zou men niet in de toestand van ongelukkigheid komen.
    Check, duidelijk. Echter kan je ook de secundaire behoeftes bevredigen door te realiseren dat het nutteloos is om het buiten jezelf te zoeken en dat het eigenlijk een kwestie is van perspectief. Dus je kan je secundaire behoeftes proberen te vullen of zodanig in te delen dat het al gevuld is.
    Vrijheid
    pi_50937032
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:53 schreef flyck het volgende:
    Even verder gedacht:
    het enige wat tussen jou en je geluk instaat is de behoefte om gelukkig te zijn.
    pi_50937698
    quote:

Heel herkenbaar. Same here. Zit nu in een fase waarin ik een beetje angstig wordt. Alles is weg wat er vorig jaar nog wel was. Die 'vrienden', die mensen om me heen. Zus is paar maanden terug het huis uit gegaan, broertje wil over enkele maanden en ik dan?
    Het gezinsleven is voor mijn gevoel weg, of iig veranderd en minder hecht. Tussen mijn zus en mij klikte het niet zo maar nu mijn broertje ook weg wil weet ik niet hoe het ff verder moet. Ik wil niet als laatste achter blijven, das niet leuk maar het huis uit is een grote stap voor me.

Overigens vindt ik de OP mooi geschreven. Ik weet niet precies wat geluk voor mij is. Misschien tevreden zijn met mezelf en accepteren dat dingen lopen zoals ze (moeten) lopen. Maar dat is moeilijk.
      donderdag 28 juni 2007 @ 14:46:52 #47
    84252 Verdwaalde_99
    Definitief uitgelogged.
    pi_50938694
    Teveel stil staan bij het leven zorgt voor ongeluk hier, gewoon leven is voor mij voldoende en dan kan ik gelukkig zijn met weinig. Ik zoek dus ook geen geluk zoals vroeger, geluk is aanwezig of geluk is niet aanwezig en dan kan ik gelukkig worden van kleine dingen en grotere dingen.

Bezig zijn met goed voelen is hetzelfde, teveel stil staan bij hoe ik me voel zorgt voor een slechter gevoel, zodra ik mijn gevoel ga polsen raak ik al nerveus. Daarom is gewoon leven beter Verstand op nul en leven.
    Sinds 2007 anti depressiva vrij,
    In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
    Gekte en waanzin voorbij.
    Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
    pi_50938803
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:59 schreef jogy het volgende:

[..]

Check, duidelijk. Echter kan je ook de secundaire behoeftes bevredigen door te realiseren dat het nutteloos is om het buiten jezelf te zoeken en dat het eigenlijk een kwestie is van perspectief. Dus je kan je secundaire behoeftes proberen te vullen of zodanig in te delen dat het al gevuld is.
    forkbender verwoord het wel mooi. .

Hoewel op die manier de behoeften theorie geen verduidelijking meer brengt over welk geluk juist is :p
      donderdag 28 juni 2007 @ 18:47:25 #49
    183699 Nairua
    Professioneel autist
    pi_50946129
    Geluk zit in jezelf.
      donderdag 28 juni 2007 @ 20:01:17 #50
    181494 Mrs.Solis
    Call me Gaby.
    pi_50948588
    Door alles los te laten en het hele proces zijn gang laten gaan.
      Moderator donderdag 28 juni 2007 @ 21:03:37 #51
    5428 crew  miss_sly
    pi_50950507
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 13:25 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.

Mijn reply was ook meer specifiek gericht op de post dat geluk iets is dat je moet verdienen en waar je je voor moet inzetten. m.i. is dat zeker niet het geval. Ik denk zelfs dat je in dat geval niet spreekt van geluk maar van voldoening.
    And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
    The wisdom that the old can't give away
    pi_50965830
    gewoon tevreden zijn met wat je wel hebt, en je (niet te hard) inzetten om je doelen te bereiken.

in ons geval bijvoorbeeld: blij met een beetje geld op de bank, en vers afgestudeerd ondanks een klote afstudeerplaats en ellendig jaar gehad
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
    pi_50982684
    Hmm.. wel interessant.

Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
    Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)

Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn. En dat je zonder al die cellulite en rimpelcreme's gewoon van jezelf al mooi bent.

vrijdag 29 juni 2007 @ 20:48:51 #54
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_50982778
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
    Hmm.. wel interessant.

Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
    Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)

Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn.
    Klinkt boeiend!
    Dat kwam direct na de RHCP-docu van Bram van Splunteren, toch? Dan heb ik 't op tape .
    Curiosity cultured the cat
    Hoge dames vangen veel wind
    Whadda ya hear! Whadda ya say!
    What is any ocean but a multitude of drops?
    pi_50986159
    Ja volgens mij wel
    pi_50987626
    Ik zoek helemaal geen geluk. Dat komt vanzelf wel.
    pi_50988047
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 23:22 schreef Kadoc het volgende:
    Ik zoek helemaal geen geluk. Dat komt vanzelf wel.
    En ook als je pech hebt, of ongeluk, geef je er na verloop van tijd een positieve draai aan. Dat is de mens eigen: altijd de zonnige kant zien.

De (genezen verklaarde) kankerpatiënt: "Ik ben heel blij dat ik dit heb meegemaakt, ik ben gegroeid als mens."
    De gescheiden moeder: "Ik heb mezelf pas ontdekt toen ik van die kerel af was."
    Paris Hilton: "In de gevangenis heb ik God leren kennen."

Hij liegt als een ooggetuige (Russisch gezegde)
    pi_50988753
    Ik heb je post niet gelezen, maar als antwoord op de thread titel: Door niet te zoeken.
      zaterdag 30 juni 2007 @ 10:12:02 #59
    88139 JoeyT
    pi_50994411
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
    Hmm.. wel interessant.

Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn. En dat je zonder al die cellulite en rimpelcreme's gewoon van jezelf al mooi bent.

Klinkt erg interessant. Ik ga iig even kijken
      zaterdag 30 juni 2007 @ 10:20:35 #60
    88139 JoeyT
    pi_50994499
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 21:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.

Mijn reply was ook meer specifiek gericht op de post dat geluk iets is dat je moet verdienen en waar je je voor moet inzetten. m.i. is dat zeker niet het geval. Ik denk zelfs dat je in dat geval niet spreekt van geluk maar van voldoening.
    Oke dan hebben we het gewoon over een ander soort geluk. Jij hebt het meer over de kleine dingen waar je blij/gelukkig van wordt. Ik heb het meer over je algemene staat. Geluk op elk moment van de dag voelen. Ik zie gelukdan ook niet als een piek in een leven dat over het algemeen stabiel is.

[b]Ik zie veel mensen zeggen dat je niet teveel moet nadenken over het leven en geluk. Ik ben er daarentegen van overtuigd dat juist een grotere kennis of spiritualiteit er voor kan zorgen dat je gelukkiger wordt. Bijvoorbeeld destructieve emoties. Die emoties maken je ongelukkig. Maar wat nou als je die emoties leert herkennen, dan kan je ze op een gegeven moment aanpakken en dat leidt weer tot een plezanter leven
      zaterdag 30 juni 2007 @ 10:24:08 #61
    41885 kless
    pi_50994551
    quote:
    Op zaterdag 30 juni 2007 10:20 schreef JoeyT het volgende:

een grotere kennis of spiritualiteit er voor kan zorgen dat je gelukkiger wordt. . Die emoties maken je ongelukkig. Maar wat nou als je die emoties leert herkennen, dan kan je ze op een gegeven moment aanpakken en dat leidt weer tot een plezanter leven
    Soort van meditatie ,trance, roes?

*als je al niet van kleine dingen kan genieten en of gelukkig zijn, hoe moet dat dan met grote dingen?
    iGEM
    pi_51007950
    Zeggen dat je het los moet laten is altijd zoo makkelijk. Vooral als je geluk definieert als het hebben van een partner en samen gelukkig zijn. De meeste mensen die zeggen dat je het los moet laten hebben waarschijnlijk allemaal een partner en dan is het natuurlijk leuk om zo langs de zijlijn te staan en alles beter te weten, maar als je je in dezelfde situatie zou bevinden zou je misschien ook wel eens verlangen naar iemand die er voor je is.

Los laten van het verlangen ernaar zorgt er echt niet voor dat je dan opeens wel krijgt wat je wil. Neem mij nou, ik ben denk ik pas echt gelukkig wanneer ik samen ben met iemand die van me houdt, maar zodra ik dat verlangen loslaat ga ik doen wat ik leuk vind.... en weet je wat dat is? Computer spelletjes spelen Oftewel, ik zou de rest van mijn leven zo veel mogelijk op mijn kamer zitten spelen want ik kan heel goed in mijn eentje plezier hebben. Ik ben niet zo'n gezelschapsdier. Maar toch ben ik pas echt gelukkig wanneer ik een vriendin heb. Dus hoe kan dat loslaten dan zorgen dat ik krijg wat ik wil?

Ik kan veel beter vechten voor wat ik wil, gaan sporten, uitgaan, met anderen omgaan en mezelf inpraten dat ik dat veel leuker vindt, omdat ik op die manier in ieder geval nog een kans maak. Het loslaten en doen waar ik zelf zin in heb, dat zou alleen maar zorgen dat ik eenzaam en alleen zou zijn.

Zeggen dat je het los moet laten is zoo makkelijk als je goed in het leven staat en veel vrienden hebt en een partner. Pas wanneer je het zegt wanneer je geen vrienden hebt, een rotleven achter de rug hebt, lelijk bent en geen partner ooit hebt gehad, dan weet je pas waarover je praat.

En zo denk ik erover.
      zondag 1 juli 2007 @ 05:32:44 #63
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_51020794
    quote:
    Op vrijdag 29 juni 2007 20:48 schreef Copycat het volgende:

[..]

Klinkt boeiend!
    Dat kwam direct na de RHCP-docu van Bram van Splunteren, toch? Dan heb ik 't op tape .
    Hij is ook nog hier te zien : http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)0070628.asf?start=00:20:41
    Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
    pi_51021502
    grappig dat dit topic is aangemaakt, want ik ben hier de laatste tijd erg mee bezig. Ik ben 19, studeer nu, maar vraag me toch echt af waar het geluk zit. Ik ben het het meeste met Joey eens, geluk op grotere schaal is een soort acceptatie, niet van slag raken door dingen die op je weg komen, groter zijn dan tegenslagen en een onverstoorbare (heldere) kijk hebben op situaties om je heen.

90% van je dagelijks leven zit in je hoofd, jou hoofd bepaalt je belevingswereld; Hoe je reageert op zaken, hoeveel je met dingen bezig bent, hoeveel stress je in je lichaam hebt. Zodra je innerlijke rust vindt, en boven de stress uit zwemt als het ware, dan heb je volgens mij geluk. Geluk in alles wat je doet, want alles is dan stressloos, dan kan je genieten van een stukje fietsen of een zonsondergang.
      maandag 2 juli 2007 @ 03:04:32 #65
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_51047994
    Mmm, ik heb geen echte roadmap to geluk, maar ik kan wel zeggen dat je je zeker niet moet blindstaren op het niet hebben van een vriend/vriendin oid, want relaties brengen vaak ook nog eens een hoop ellende en verantwoordelijkheid met zich mee. Kortom, schrap dat maar van je lijstje met voorwaarden om gelukkig te zijn. Het beste kun je gewoon altijd en overal doen wat je wilt, zonder daarbij overmatig stil te staan bij hoe anderen hierover zouden denken. En verder : Zorg dat je altijd bezig blijft met iets. Is het niet werk dan is het een hobby oid. Jezelf vervelen is dodelijk! Plannen maken die niet uitkomen is net zo dodelijk, dus plan zo min mogelijk vooruit.
    Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
    pi_51905183
    Kickje, het is allemaal heel aardig wat iedereen zegt, ik snap ook wel dat je niet naar geluk op zoek moet zijn, dat het vanzelf moet komen, dat je moet doen wat je leuk vind etc. etc, alleen is dat allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Bij veel mensen staan andere emoties als angst en verlegenheid het gelukkig zijn in de weg. Wanneer je lef hebt is de stap om te geluk te komen al een stuk kleiner zo denk ik. Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
    pi_51926065
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
    Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
    Geduld.

Niet direct denken dat anderen slecht over je denken omdat je in sommige situaties nu eenmaal verlegen wordt. Gewoon rustig aftasten en op een gegeven moment vervaagt de verlegenheid en durf je je vrij te uiten.

En hoe vind ik geluk? Feitelijk door positief tegen mezelf te zijn, dit dan uit te stralen en zo vanzelf geluk treffen. Zo werkt het bij mij. Als ik nega ben of me laat leiden door angst, tref ik geen of weinig geluktreffers. Dit komt vaak door hoe ik tegen een situatie aankijk. Als ik positief reageer, terwijl iemand anders nog zo nega is, is de kans groot dat de ander erin meegaat. Waarom? Uiteindelijk wil iedereen zich toch gewoon happy en lekker voelen? Dus wat is er nu fijner om die ander daarin gewoon te volgen?
    You're never fully dressed until you wear a smile
    pi_51927485
    quote:
    Op donderdag 28 juni 2007 11:21 schreef JoeyT het volgende:
    Dit geldt ook voor wat we hier in R&P veel lezen> De angst om op een meisje/jongen af te stappen waar we gevoelens voor hebben. Waarom doen we dat niet? Waar zijn we bang voor? Het zijn weer de destructieve emoties. Stel we zouden die emoties niet hebben dan zouden we gewoon op degene afstappen en onze genegenheid tonen. Voelt de ander niet hetzelfde dan is het helemaal geen probleem omdat we niet last hebben van de emoties die zeggen dat je afgewezen bent, geen minderwaardig gevoel en we zouden op een vriendschappelijke voet verder kunnen gaan met de ander.
    Je destructieve-emoties-theorie (ik noem ze liever ongewenste) is aardig, maar je vliegt hierbij aan het punt dat emoties juist een enorme kleur geven aan ons leven. Ze hebben zowel een 'zaligmakende' als 'destructieve' werking. Deze emoties kunnen we natuurlijk voor een deel beheersen met onze ratio (dmv. reflectie, beheersing via allerlei methoden) en zijn al a priori nodig om uberhaupt rationeel na te kunnen denken. Hoe kun je reflecteren op iets als je het niet ervaart? That's the point.

De door jouw genoemde voorbeelden zie ik eerder als klassieke voorbeelden van zelfbehoud dmv. defensiemechanismen die je in de weg zitten. Je bent bang om op het meisje af te stappen vanwege de mogelijke afwijzing wat een deuk in jouw ego betekent. Het vergt wat beheersing en reflectie om in te kunnen zien dat 'afwijzingen er niet toe doen' en je uiteindelijk de stap durft te zetten. Mensen zijn sociale wezens die alsmaar streven naar goedkeuring en als we niet stilstaan bij wie we zijn en wat we willen, dan komen we niet verder dan conformisme ('go with the flow').

Vind dit trouwens meer een topic voor WFL, al krijgt het daar misschien een wat meer filosofisch dan psychologisch (emoties, gevoelswereld, etc.) karakter.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2007 02:01:25 ]
    pi_51927603
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
    Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
    De zelfkennis of begrip dat je zo bent is al één, maar het ook daadwerkelijk iets anders willen is twee. Een Deens filosoof (Kierkgaard) zei ooit eens "The quality of an individual can be measured by the distance between his understanding and his willing". Daar had hij naar m.i. wel behoorlijk gelijk in. Je hebt het begrip dat je iets bent, maar je wilskracht om ook echt anders te worden vergt heel wat meer moeite. Precies de reden ook dat mensen zichzelf zo zielig vinden en in zelfmedelijden wegkwijnen. Volledige verantwoordelijkheid voor wie je bent en wat je doet is the key.
    pi_51927852
    offtopic: WTF, JoeyT.. it's alive and kicking! Wat ben je tegenwoordig diepzinnige topics aan het posten joh!
    Alles goed daar? Ik spotte je niet in het singles topic?
    Delivered without an information leaflet
    pi_51928193
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 02:20 schreef gekke_sandra het volgende:
    offtopic: WTF, JoeyT.. it's alive and kicking! Wat ben je tegenwoordig diepzinnige topics aan het posten joh!
    Alles goed daar? Ik spotte je niet in het singles topic?
    Oh-oh, jij bent z'n ex-vriendin die hij liever nooit meer zag?
    pi_51934047
    Even gemist deze.
    Anyway, ik vind geluk in mezelf. Luisteren naar mijn gevoel, als het ware. Als ik bijvoorbeeld een bepaald nummer hoor, of de zon zie schijnen, om maar wat te noemen, dan concentreer ik me op het gevoel wat ik daarbij heb, en door die concentratie, bij mezelf te denken hoe gaaf dat gevoel is, wordt dat nog eens extra versterkt ofzo. En daar krijg ik zo een megagroot geluksgevoel van, dat ik barst van de energie en geen idee heb dan hoe die kwijt te raken. Op dergelijke momenten kan ik ook nooit stil blijven zitten, of staan.

in mezelf dus. Externe prikkels ok, maar ik heb daar verder niet iemand voor nodig ofzo. Geluk is het meest gave gevoel wat er is. Ik ben er verslaafd aan.
      zondag 29 juli 2007 @ 15:26:23 #73
    84252 Verdwaalde_99
    Definitief uitgelogged.
    pi_51934862
    Om nog een keer even stil te staan bij de gedachte wat mij gelukkig maakt of juist ongelukkig maakt......

Het gat tussen wat ik wel heb en wat ik niet heb. Het gemis van zaken die ik wil hebben maar op het moment niet heb zorgt voor een leegte op een onaangename manier. Daarom moet ik de focus leggen op hetgeen dat ik wil heb in mijn leven en niet kijken naar wat ik niet heb. Ik kan hetgeen dat ik niet heb wel nastreven maar ook dat kan maar beter niet met teveel ambitie gaan want dan komt er teveel tegenkracht bij kijken als ik iets te graag wil. Te graag iets willen om vervolgens te leiden dat het er nog niet is, dan kan het maar beter in balans gebeuren met gezond verstand.

Het feit dat ik in staat ben om mezelf uit te drukken in taal is al iets wat kan zorgen voor geluk, een slecht gevoel onder woorden kunnen brengen is al een groot voordeel dan wanneer je het niet kunt. Expressie dus ook. Zelfde geldt voor gelukzalige gevoelens.

Daarbij de eenvoudige zaken zoals een goede film, sporten, een lekker biertje of wijntje, contact met leuke gezellige mensen, een goed boek, sporten, lekker eten, muziek en een positieve blik op de toekomst. Dan moet ik wel beseffen dat het me gelukkig maakt dus ik moet stil staan bij het feit dat het toegevoegde waarde betekend in mijn bestaan. Ben ik blind voor het feit dat het okey is dan zal ik er niet gelukkig van worden.

Relativeren dat het als het erop aankomt bij ieder mens gaat om de kleine zaken in het leven is dan ook iets dat kan helpen. Niet focussen op het grote maar op het kleine, het grote wordt vanzelf klein als je eraan gewend raakt. En hoe meer je aan het grote geluk went, des te minder leuk zijn de kleine zaken.

Tevredenheid is dan een sleutelwoord, tevreden dat ik kan zien en horen, proeven en voelen en bewegen. De simpele vanzelfsprekende zaken die dan vanuit een ander perspectief bijzonder worden.
    Sinds 2007 anti depressiva vrij,
    In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
    Gekte en waanzin voorbij.
    Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')