abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 28 juni 2007 @ 21:03:37 #51
5428 crew  miss_sly
pi_50950507
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 13:25 schreef JoeyT het volgende:

[..]

Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...
Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.

Mijn reply was ook meer specifiek gericht op de post dat geluk iets is dat je moet verdienen en waar je je voor moet inzetten. m.i. is dat zeker niet het geval. Ik denk zelfs dat je in dat geval niet spreekt van geluk maar van voldoening.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_50965830
gewoon tevreden zijn met wat je wel hebt, en je (niet te hard) inzetten om je doelen te bereiken.

in ons geval bijvoorbeeld: blij met een beetje geld op de bank, en vers afgestudeerd ondanks een klote afstudeerplaats en ellendig jaar gehad
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_50982684
Hmm.. wel interessant.

Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)

Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn. En dat je zonder al die cellulite en rimpelcreme's gewoon van jezelf al mooi bent.

vrijdag 29 juni 2007 @ 20:48:51 #54
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_50982778
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
Hmm.. wel interessant.

Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)

Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn.
Klinkt boeiend!
Dat kwam direct na de RHCP-docu van Bram van Splunteren, toch? Dan heb ik 't op tape .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_50986159
Ja volgens mij wel
pi_50987626
Ik zoek helemaal geen geluk. Dat komt vanzelf wel.
pi_50988047
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 23:22 schreef Kadoc het volgende:
Ik zoek helemaal geen geluk. Dat komt vanzelf wel.
En ook als je pech hebt, of ongeluk, geef je er na verloop van tijd een positieve draai aan. Dat is de mens eigen: altijd de zonnige kant zien.

De (genezen verklaarde) kankerpatiënt: "Ik ben heel blij dat ik dit heb meegemaakt, ik ben gegroeid als mens."
De gescheiden moeder: "Ik heb mezelf pas ontdekt toen ik van die kerel af was."
Paris Hilton: "In de gevangenis heb ik God leren kennen."

Hij liegt als een ooggetuige (Russisch gezegde)
pi_50988753
Ik heb je post niet gelezen, maar als antwoord op de thread titel: Door niet te zoeken.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 10:12:02 #59
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_50994411
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
Hmm.. wel interessant.

Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn. En dat je zonder al die cellulite en rimpelcreme's gewoon van jezelf al mooi bent.

Klinkt erg interessant. Ik ga iig even kijken
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
  zaterdag 30 juni 2007 @ 10:20:35 #60
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_50994499
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.

Mijn reply was ook meer specifiek gericht op de post dat geluk iets is dat je moet verdienen en waar je je voor moet inzetten. m.i. is dat zeker niet het geval. Ik denk zelfs dat je in dat geval niet spreekt van geluk maar van voldoening.
Oke dan hebben we het gewoon over een ander soort geluk. Jij hebt het meer over de kleine dingen waar je blij/gelukkig van wordt. Ik heb het meer over je algemene staat. Geluk op elk moment van de dag voelen. Ik zie gelukdan ook niet als een piek in een leven dat over het algemeen stabiel is.

[b]Ik zie veel mensen zeggen dat je niet teveel moet nadenken over het leven en geluk. Ik ben er daarentegen van overtuigd dat juist een grotere kennis of spiritualiteit er voor kan zorgen dat je gelukkiger wordt. Bijvoorbeeld destructieve emoties. Die emoties maken je ongelukkig. Maar wat nou als je die emoties leert herkennen, dan kan je ze op een gegeven moment aanpakken en dat leidt weer tot een plezanter leven
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
  zaterdag 30 juni 2007 @ 10:24:08 #61
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50994551
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 10:20 schreef JoeyT het volgende:

een grotere kennis of spiritualiteit er voor kan zorgen dat je gelukkiger wordt. . Die emoties maken je ongelukkig. Maar wat nou als je die emoties leert herkennen, dan kan je ze op een gegeven moment aanpakken en dat leidt weer tot een plezanter leven
Soort van meditatie ,trance, roes?

*als je al niet van kleine dingen kan genieten en of gelukkig zijn, hoe moet dat dan met grote dingen?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_51007950
Zeggen dat je het los moet laten is altijd zoo makkelijk. Vooral als je geluk definieert als het hebben van een partner en samen gelukkig zijn. De meeste mensen die zeggen dat je het los moet laten hebben waarschijnlijk allemaal een partner en dan is het natuurlijk leuk om zo langs de zijlijn te staan en alles beter te weten, maar als je je in dezelfde situatie zou bevinden zou je misschien ook wel eens verlangen naar iemand die er voor je is.

Los laten van het verlangen ernaar zorgt er echt niet voor dat je dan opeens wel krijgt wat je wil. Neem mij nou, ik ben denk ik pas echt gelukkig wanneer ik samen ben met iemand die van me houdt, maar zodra ik dat verlangen loslaat ga ik doen wat ik leuk vind.... en weet je wat dat is? Computer spelletjes spelen Oftewel, ik zou de rest van mijn leven zo veel mogelijk op mijn kamer zitten spelen want ik kan heel goed in mijn eentje plezier hebben. Ik ben niet zo'n gezelschapsdier. Maar toch ben ik pas echt gelukkig wanneer ik een vriendin heb. Dus hoe kan dat loslaten dan zorgen dat ik krijg wat ik wil?

Ik kan veel beter vechten voor wat ik wil, gaan sporten, uitgaan, met anderen omgaan en mezelf inpraten dat ik dat veel leuker vindt, omdat ik op die manier in ieder geval nog een kans maak. Het loslaten en doen waar ik zelf zin in heb, dat zou alleen maar zorgen dat ik eenzaam en alleen zou zijn.

Zeggen dat je het los moet laten is zoo makkelijk als je goed in het leven staat en veel vrienden hebt en een partner. Pas wanneer je het zegt wanneer je geen vrienden hebt, een rotleven achter de rug hebt, lelijk bent en geen partner ooit hebt gehad, dan weet je pas waarover je praat.

En zo denk ik erover.
  zondag 1 juli 2007 @ 05:32:44 #63
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_51020794
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 20:48 schreef Copycat het volgende:

[..]

Klinkt boeiend!
Dat kwam direct na de RHCP-docu van Bram van Splunteren, toch? Dan heb ik 't op tape .
Hij is ook nog hier te zien : http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)0070628.asf?start=00:20:41
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_51021502
grappig dat dit topic is aangemaakt, want ik ben hier de laatste tijd erg mee bezig. Ik ben 19, studeer nu, maar vraag me toch echt af waar het geluk zit. Ik ben het het meeste met Joey eens, geluk op grotere schaal is een soort acceptatie, niet van slag raken door dingen die op je weg komen, groter zijn dan tegenslagen en een onverstoorbare (heldere) kijk hebben op situaties om je heen.

90% van je dagelijks leven zit in je hoofd, jou hoofd bepaalt je belevingswereld; Hoe je reageert op zaken, hoeveel je met dingen bezig bent, hoeveel stress je in je lichaam hebt. Zodra je innerlijke rust vindt, en boven de stress uit zwemt als het ware, dan heb je volgens mij geluk. Geluk in alles wat je doet, want alles is dan stressloos, dan kan je genieten van een stukje fietsen of een zonsondergang.
  maandag 2 juli 2007 @ 03:04:32 #65
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_51047994
Mmm, ik heb geen echte roadmap to geluk, maar ik kan wel zeggen dat je je zeker niet moet blindstaren op het niet hebben van een vriend/vriendin oid, want relaties brengen vaak ook nog eens een hoop ellende en verantwoordelijkheid met zich mee. Kortom, schrap dat maar van je lijstje met voorwaarden om gelukkig te zijn. Het beste kun je gewoon altijd en overal doen wat je wilt, zonder daarbij overmatig stil te staan bij hoe anderen hierover zouden denken. En verder : Zorg dat je altijd bezig blijft met iets. Is het niet werk dan is het een hobby oid. Jezelf vervelen is dodelijk! Plannen maken die niet uitkomen is net zo dodelijk, dus plan zo min mogelijk vooruit.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_51905183
Kickje, het is allemaal heel aardig wat iedereen zegt, ik snap ook wel dat je niet naar geluk op zoek moet zijn, dat het vanzelf moet komen, dat je moet doen wat je leuk vind etc. etc, alleen is dat allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Bij veel mensen staan andere emoties als angst en verlegenheid het gelukkig zijn in de weg. Wanneer je lef hebt is de stap om te geluk te komen al een stuk kleiner zo denk ik. Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
pi_51926065
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
Geduld.

Niet direct denken dat anderen slecht over je denken omdat je in sommige situaties nu eenmaal verlegen wordt. Gewoon rustig aftasten en op een gegeven moment vervaagt de verlegenheid en durf je je vrij te uiten.

En hoe vind ik geluk? Feitelijk door positief tegen mezelf te zijn, dit dan uit te stralen en zo vanzelf geluk treffen. Zo werkt het bij mij. Als ik nega ben of me laat leiden door angst, tref ik geen of weinig geluktreffers. Dit komt vaak door hoe ik tegen een situatie aankijk. Als ik positief reageer, terwijl iemand anders nog zo nega is, is de kans groot dat de ander erin meegaat. Waarom? Uiteindelijk wil iedereen zich toch gewoon happy en lekker voelen? Dus wat is er nu fijner om die ander daarin gewoon te volgen?
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_51927485
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:21 schreef JoeyT het volgende:
Dit geldt ook voor wat we hier in R&P veel lezen> De angst om op een meisje/jongen af te stappen waar we gevoelens voor hebben. Waarom doen we dat niet? Waar zijn we bang voor? Het zijn weer de destructieve emoties. Stel we zouden die emoties niet hebben dan zouden we gewoon op degene afstappen en onze genegenheid tonen. Voelt de ander niet hetzelfde dan is het helemaal geen probleem omdat we niet last hebben van de emoties die zeggen dat je afgewezen bent, geen minderwaardig gevoel en we zouden op een vriendschappelijke voet verder kunnen gaan met de ander.
Je destructieve-emoties-theorie (ik noem ze liever ongewenste) is aardig, maar je vliegt hierbij aan het punt dat emoties juist een enorme kleur geven aan ons leven. Ze hebben zowel een 'zaligmakende' als 'destructieve' werking. Deze emoties kunnen we natuurlijk voor een deel beheersen met onze ratio (dmv. reflectie, beheersing via allerlei methoden) en zijn al a priori nodig om uberhaupt rationeel na te kunnen denken. Hoe kun je reflecteren op iets als je het niet ervaart? That's the point.

De door jouw genoemde voorbeelden zie ik eerder als klassieke voorbeelden van zelfbehoud dmv. defensiemechanismen die je in de weg zitten. Je bent bang om op het meisje af te stappen vanwege de mogelijke afwijzing wat een deuk in jouw ego betekent. Het vergt wat beheersing en reflectie om in te kunnen zien dat 'afwijzingen er niet toe doen' en je uiteindelijk de stap durft te zetten. Mensen zijn sociale wezens die alsmaar streven naar goedkeuring en als we niet stilstaan bij wie we zijn en wat we willen, dan komen we niet verder dan conformisme ('go with the flow').

Vind dit trouwens meer een topic voor WFL, al krijgt het daar misschien een wat meer filosofisch dan psychologisch (emoties, gevoelswereld, etc.) karakter.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2007 02:01:25 ]
pi_51927603
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
De zelfkennis of begrip dat je zo bent is al één, maar het ook daadwerkelijk iets anders willen is twee. Een Deens filosoof (Kierkgaard) zei ooit eens "The quality of an individual can be measured by the distance between his understanding and his willing". Daar had hij naar m.i. wel behoorlijk gelijk in. Je hebt het begrip dat je iets bent, maar je wilskracht om ook echt anders te worden vergt heel wat meer moeite. Precies de reden ook dat mensen zichzelf zo zielig vinden en in zelfmedelijden wegkwijnen. Volledige verantwoordelijkheid voor wie je bent en wat je doet is the key.
pi_51927852
offtopic: WTF, JoeyT.. it's alive and kicking! Wat ben je tegenwoordig diepzinnige topics aan het posten joh!
Alles goed daar? Ik spotte je niet in het singles topic?
Delivered without an information leaflet
pi_51928193
quote:
Op zondag 29 juli 2007 02:20 schreef gekke_sandra het volgende:
offtopic: WTF, JoeyT.. it's alive and kicking! Wat ben je tegenwoordig diepzinnige topics aan het posten joh!
Alles goed daar? Ik spotte je niet in het singles topic?
Oh-oh, jij bent z'n ex-vriendin die hij liever nooit meer zag?
pi_51934047
Even gemist deze.
Anyway, ik vind geluk in mezelf. Luisteren naar mijn gevoel, als het ware. Als ik bijvoorbeeld een bepaald nummer hoor, of de zon zie schijnen, om maar wat te noemen, dan concentreer ik me op het gevoel wat ik daarbij heb, en door die concentratie, bij mezelf te denken hoe gaaf dat gevoel is, wordt dat nog eens extra versterkt ofzo. En daar krijg ik zo een megagroot geluksgevoel van, dat ik barst van de energie en geen idee heb dan hoe die kwijt te raken. Op dergelijke momenten kan ik ook nooit stil blijven zitten, of staan.

in mezelf dus. Externe prikkels ok, maar ik heb daar verder niet iemand voor nodig ofzo. Geluk is het meest gave gevoel wat er is. Ik ben er verslaafd aan.
  zondag 29 juli 2007 @ 15:26:23 #73
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_51934862
Om nog een keer even stil te staan bij de gedachte wat mij gelukkig maakt of juist ongelukkig maakt......

Het gat tussen wat ik wel heb en wat ik niet heb. Het gemis van zaken die ik wil hebben maar op het moment niet heb zorgt voor een leegte op een onaangename manier. Daarom moet ik de focus leggen op hetgeen dat ik wil heb in mijn leven en niet kijken naar wat ik niet heb. Ik kan hetgeen dat ik niet heb wel nastreven maar ook dat kan maar beter niet met teveel ambitie gaan want dan komt er teveel tegenkracht bij kijken als ik iets te graag wil. Te graag iets willen om vervolgens te leiden dat het er nog niet is, dan kan het maar beter in balans gebeuren met gezond verstand.

Het feit dat ik in staat ben om mezelf uit te drukken in taal is al iets wat kan zorgen voor geluk, een slecht gevoel onder woorden kunnen brengen is al een groot voordeel dan wanneer je het niet kunt. Expressie dus ook. Zelfde geldt voor gelukzalige gevoelens.

Daarbij de eenvoudige zaken zoals een goede film, sporten, een lekker biertje of wijntje, contact met leuke gezellige mensen, een goed boek, sporten, lekker eten, muziek en een positieve blik op de toekomst. Dan moet ik wel beseffen dat het me gelukkig maakt dus ik moet stil staan bij het feit dat het toegevoegde waarde betekend in mijn bestaan. Ben ik blind voor het feit dat het okey is dan zal ik er niet gelukkig van worden.

Relativeren dat het als het erop aankomt bij ieder mens gaat om de kleine zaken in het leven is dan ook iets dat kan helpen. Niet focussen op het grote maar op het kleine, het grote wordt vanzelf klein als je eraan gewend raakt. En hoe meer je aan het grote geluk went, des te minder leuk zijn de kleine zaken.

Tevredenheid is dan een sleutelwoord, tevreden dat ik kan zien en horen, proeven en voelen en bewegen. De simpele vanzelfsprekende zaken die dan vanuit een ander perspectief bijzonder worden.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')