Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:25 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Dat is dan weer een vorm van korte termijn geluk. Het gaat mij meer om de zoektocht naar pertinent geluk. Het zou namelijk betekenen dat als dat zonnetje weg was dat je geluk daardoor minder is...
Klinkt boeiend!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
Hmm.. wel interessant.
Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)
Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn.
En ook als je pech hebt, of ongeluk, geef je er na verloop van tijd een positieve draai aan. Dat is de mens eigen: altijd de zonnige kant zien.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 23:22 schreef Kadoc het volgende:
Ik zoek helemaal geen geluk. Dat komt vanzelf wel.
Klinkt erg interessant. Ik ga iig even kijkenquote:Op vrijdag 29 juni 2007 20:45 schreef Isolde2 het volgende:
Hmm.. wel interessant.
Gisteren was hier een progamma over. Is dat eigenlijk wel zo? van de Vara geloof ik. Over geluk vinden en gelukkig leven. Misschien een tip voor de TS? Moet je even kijken op uitzending gemist.
Wel grappig stukje over Bhutan, daar hebben ze niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk), zij streven naar geluk. Het is wel een arm land maar Bhutan staat wel in de toptien van gelukkigste landen. Ze hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen reclameborden, want dat vinden ze niet nodig. (!)
Eigenlijk als je daar over nadenkt is het wel logisch, reclame(borden) claimen dat je van hun producten gelukkiger/mooier/beter/leuker/cooler wordt, in plaats van dat je bijv. best wel zonder die nieuwe telefoon ook wel gewoon tevreden kan zijn. En dat je zonder al die cellulite en rimpelcreme's gewoon van jezelf al mooi bent.
Oke dan hebben we het gewoon over een ander soort geluk. Jij hebt het meer over de kleine dingen waar je blij/gelukkig van wordt. Ik heb het meer over je algemene staat. Geluk op elk moment van de dag voelen. Ik zie gelukdan ook niet als een piek in een leven dat over het algemeen stabiel is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je constant op hoge toppen van geluk kunt leven. Dus ja, als de zon verdwijnt, is mijn geluk van dat moment iets minder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet gelukkig ben.
Mijn reply was ook meer specifiek gericht op de post dat geluk iets is dat je moet verdienen en waar je je voor moet inzetten. m.i. is dat zeker niet het geval. Ik denk zelfs dat je in dat geval niet spreekt van geluk maar van voldoening.
Soort van meditatie ,trance, roes?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 10:20 schreef JoeyT het volgende:
een grotere kennis of spiritualiteit er voor kan zorgen dat je gelukkiger wordt. . Die emoties maken je ongelukkig. Maar wat nou als je die emoties leert herkennen, dan kan je ze op een gegeven moment aanpakken en dat leidt weer tot een plezanter leven
Hij is ook nog hier te zien : http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)0070628.asf?start=00:20:41quote:Op vrijdag 29 juni 2007 20:48 schreef Copycat het volgende:
[..]
Klinkt boeiend!
Dat kwam direct na de RHCP-docu van Bram van Splunteren, toch? Dan heb ik 't op tape.
Geduld.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
Je destructieve-emoties-theorie (ik noem ze liever ongewenste) is aardig, maar je vliegt hierbij aan het punt dat emoties juist een enorme kleur geven aan ons leven. Ze hebben zowel een 'zaligmakende' als 'destructieve' werking. Deze emoties kunnen we natuurlijk voor een deel beheersen met onze ratio (dmv. reflectie, beheersing via allerlei methoden) en zijn al a priori nodig om uberhaupt rationeel na te kunnen denken. Hoe kun je reflecteren op iets als je het niet ervaart? That's the point.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:21 schreef JoeyT het volgende:
Dit geldt ook voor wat we hier in R&P veel lezen> De angst om op een meisje/jongen af te stappen waar we gevoelens voor hebben. Waarom doen we dat niet? Waar zijn we bang voor? Het zijn weer de destructieve emoties. Stel we zouden die emoties niet hebben dan zouden we gewoon op degene afstappen en onze genegenheid tonen. Voelt de ander niet hetzelfde dan is het helemaal geen probleem omdat we niet last hebben van de emoties die zeggen dat je afgewezen bent, geen minderwaardig gevoel en we zouden op een vriendschappelijke voet verder kunnen gaan met de ander.
De zelfkennis of begrip dat je zo bent is al één, maar het ook daadwerkelijk iets anders willen is twee. Een Deens filosoof (Kierkgaard) zei ooit eens "The quality of an individual can be measured by the distance between his understanding and his willing". Daar had hij naar m.i. wel behoorlijk gelijk in. Je hebt het begrip dat je iets bent, maar je wilskracht om ook echt anders te worden vergt heel wat meer moeite. Precies de reden ook dat mensen zichzelf zo zielig vinden en in zelfmedelijden wegkwijnen. Volledige verantwoordelijkheid voor wie je bent en wat je doet is the key.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:25 schreef Grachus het volgende:
Nu vraag ik mij wel eens af hoe verlegenheid overwonnen kan worden?
Oh-oh, jij bent z'n ex-vriendin die hij liever nooit meer zag?quote:Op zondag 29 juli 2007 02:20 schreef gekke_sandra het volgende:
offtopic: WTF, JoeyT.. it's alive and kicking! Wat ben je tegenwoordig diepzinnige topics aan het posten joh!
Alles goed daar? Ik spotte je niet in het singles topic?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |