Daarom hoor je geregeld van mensen die in het buitenland studeren dat de universiteiten daar echt niet zoveel beter zijn dan hier... Je moet niet de top van het buitenland met een gemiddelde universiteit hier gaan vergelijken hè. Als je Harvard met een universiteit van hier gaat vergelijken is Harvard beter ja, vergelijk je onze universiteiten met de gemiddelde universiteit in andere landen doen ze het heus niet zoveel slechter. We zijn subtop, tja. Kan beter, maar het stelletje dramaqueens hier doen meteen alsof onze universiteiten een stel veredelde mbo's zijn wat schromelijk overdreven is.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het lagere NL onderwijs is van hoog niveau. We hebben de best opgeleide VMBO-ers in Europa (en misschien wel in de wereld). Maar als je het hogere onderwijs in stroomt leer je er weinig bij.
Het socialistische idee dat iedereen toegang moest krijgen tot het hogere onderwijs is doorgeschoten. Het ging er natuurlijk om dat ook arme mensen hoger onderwijs konden krijgen, maar nu zijn we zo ver dat domme mensen ook het hoger onderwijs in moeten. Als je echt IQ hebt moet je naar het buitenland om te studeren.
Als ik het kon zou ik het best willen worden, zou er waarschijnlijk rijker mee worden dan met een gemiddelde WO-opleiding, zeker als je ernaast nog beetje zwart gaat bijklussen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, wie wil er nou electricien worden? [afbeelding]
Je krijgt inderdaad de vorming van klassen van mensen die in een bepaalde bestuurslaag zitten, wellicht dezelfde politieke kleur delen en ook elkaar baantjes uitdelen. Dat is per definitie ongezond, ongeacht welke situatie.quote:Op donderdag 28 juni 2007 18:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Das waar, maar je kunt je afvragen of het wel zo gezond is dat alle CEO's van één en dezelfde school af komen en dat werkelijk alle (top) politci/bestuurders in Frankrijk van dezelfde school af komen (nl: het ecole d'administration). Wat je ziet is dat daardoor toch een soort tweedeling in Frankrijk is ontstaan waar de gewone Fransman zich nogal aan irriteert.
Komt het huidige kabinet niet van de vrije universiteit?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:31 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Je krijgt inderdaad de vorming van klassen van mensen die in een bepaalde bestuurslaag zitten, wellicht dezelfde politieke kleur delen en ook elkaar baantjes uitdelen. Dat is per definitie ongezond, ongeacht welke situatie.
Ik vond het niveau op de universiteit erg wisselend. Een aantal vakken vergde inderdaad veel tijd om de kennis en inzicht te vergaren, terwijl voor andere vakken (vooral bedrijfskunde vakken) een beduidend lagere intelligentie is vereist.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:25 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Daarom hoor je geregeld van mensen die in het buitenland studeren dat de universiteiten daar echt niet zoveel beter zijn dan hier... Je moet niet de top van het buitenland met een gemiddelde universiteit hier gaan vergelijken hè. Als je Harvard met een universiteit van hier gaat vergelijken is Harvard beter ja, vergelijk je onze universiteiten met de gemiddelde universiteit in andere landen doen ze het heus niet zoveel slechter. We zijn subtop, tja. Kan beter, maar het stelletje dramaqueens hier doen meteen alsof onze universiteiten een stel veredelde mbo's zijn wat schromelijk overdreven is.
[..]
Als ik het kon zou ik het best willen worden, zou er waarschijnlijk rijker mee worden dan met een gemiddelde WO-opleiding, zeker als je ernaast nog beetje zwart gaat bijklussen.![]()
Jep, Balkenende, Rouvoet, Bos, Koenders en Donner hebben daar gestudeerd.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Komt het huidige kabinet niet van de vrije universiteit?
Klopt. De harde technische vakken vereisen een(zeer) hoge intelligentie. Vakken als bedrijfskunde ,economie, en de alpha-achtige etc. zijn met een "lager" iq ook te doen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:53 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Ik vond het niveau op de universiteit erg wisselend. Een aantal vakken vergde inderdaad veel tijd om de kennis en inzicht te vergaren, terwijl voor andere vakken (vooral bedrijfskunde vakken) een beduidend lagere intelligentie is vereist.
Maar is dat de schuld van nivellering in het universitair onderwijs, of is de bedrijfskunde-tak van de wetenschap gewoonweg niet al te moeilijk?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:53 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Ik vond het niveau op de universiteit erg wisselend. Een aantal vakken vergde inderdaad veel tijd om de kennis en inzicht te vergaren, terwijl voor andere vakken (vooral bedrijfskunde vakken) een beduidend lagere intelligentie is vereist.
Ja, het niveau van het hoger onderwijs is gewoon te laag.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:43 schreef ethiraseth het volgende:
En als je bericht als dit leest hebben we zelfs een tekort aan hoger opgeleiden. Is het niveau dan écht zo laag dat elke boerenlul het kan doen zoals sommigen hier willen doen geloven?
Thatcher had gewoon gelijk.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:52 schreef Yildiz het volgende:
Apart dat men de US ineens als voorbeeld neemt, terwijl deze niet eens in de top 10 staat in dit onderzoek. Je zou haast zeggen dat mensen erin 'geloven'.
Nummer 1 van dit onderzoek is Nieuw Zeeland. Een land waar de overheid ernaar streeft zo klein, snel en efficiënt mogelijk te blijven.
Misschien dat dat eens een idee is voor hier.
27% volgens het CBS, waarvan nog geen 10% universiteit heeft. Andere landen om ons heen doen het met percentages in de 30% en daar lopen de hoogopgeleiden ook niet bedelend over straat. Op het moment is het percentage dat aan hbo- of universiteit studeert rond de 23%. Dus niks 1/3e.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, het niveau van het hoger onderwijs is gewoon te laag.
Zeker als 1 op de 3 Nederlanders in het hoger onderwijs weten af te studeren. Er zijn geen 1 op de 3 banen in de "tertiaire"sector in banenland. EEa is dus zwaar te grabbel gegooid. Met een duur wordt heet dat diploma inflatie.
Met als gevolg dat de HBO-er, die eigenlijk geen HBO-ers zouden mogen zijn, de MBO-ers uit de markt drukken. Simpelweg omdat ze alleen werk op het oorspronkelijke MBO-niveau aankunnen. Terwijl de MBO-ers die uit de markt gedrukt worden gewoon met hun handen hadden moeten leren werken.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, het niveau van het hoger onderwijs is gewoon te laag.
Zeker als 1 op de 3 Nederlanders in het hoger onderwijs weten af te studeren. Er zijn geen 1 op de 3 banen in de "tertiaire"sector in banenland. EEa is dus zwaar te grabbel gegooid. Met een duur wordt heet dat diploma inflatie.
Vergrijzing. De mensen die wel wat geleerd hebben en wel de juiste werkhouding hebben gaan met pensioen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:58 schreef ethiraseth het volgende:
En hoe verklaar je berichten als dit?
Elke generatie zegt over de volgende generatie dat het luie minkukels zijn die niks kunnen, en toch maken we elke generatie vooruitgang.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 13:03 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vergrijzing. De mensen die wel wat geleerd hebben en wel de juiste werkhouding hebben gaan met pensioen.
Ik hoor zelf bij de volgende generatiequote:Op zaterdag 30 juni 2007 14:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Elke generatie zegt over de volgende generatie dat het luie minkukels zijn die niks kunnen, en toch maken we elke generatie vooruitgang.![]()
je bent er dan wel heel vroeg bijquote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:02 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik hoor zelf bij de volgende generatie
Je vindt jezelf dan zeker een lichtend voorbeeld voor jouw generatie? Of ben jij ook een luie donder die niks kan?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:02 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik hoor zelf bij de volgende generatie
De universiteit moet juist stimuleren om de hoogste doelen na te streven. Dit doet zij door gunstige omstandigheden te creëren. En daarbij gaat het dus vooral om de verdieping. Dus een extra studie of extra vakken zijn maar lapmiddelen. De universiteiten mogen voor de topstudenten een stuk uitdagender worden gemaakt.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar is dat de schuld van nivellering in het universitair onderwijs, of is de bedrijfskunde-tak van de wetenschap gewoonweg niet al te moeilijk?
En de universiteit is ook deels wat je er zelf van maakt hè. Is het niveau wat wordt aangeboden te makkelijk voor je dan heb je altijd de mogelijkheid om een honoursprogramma te volgen, of extra vakken, of een tweede studie erbij te doen. Er is een basisniveau wat haalbaar is voor zeg 7-10% van de bevolking wat ik schat dat universiteit doet. Behoor je binnen die groep tot de top is er meer dan genoeg ruimte om jezelf extra te verdiepen.
En als je bericht als dit leest hebben we zelfs een tekort aan hoger opgeleiden. Is het niveau dan écht zo laag dat elke boerenlul het kan doen zoals sommigen hier willen doen geloven?
quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je vindt jezelf dan zeker een lichtend voorbeeld voor jouw generatie?
quote:Of ben jij ook een luie donder die niks kan?![]()
Dat wordt het ook via extra programma's... ik zie dat niet als lapmiddelen maar als zelf zorgen voor extra verdieping als je het normale programma te licht vindt. De programma's zijn gemaakt voor de gemiddelde student, degenen die daaronder vallen zullen moeite hebben dat te halen, degene die daar bovenuit steken kunnen hun programma zelf aanvullen via extra vakken. Niet elke student is hetzelfde, dus waarom wil je dat iedereen precies hetzelfde programma krijgt? Dát is pas nivellering.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:32 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
De universiteit moet juist stimuleren om de hoogste doelen na te streven. Dit doet zij door gunstige omstandigheden te creëren. En daarbij gaat het dus vooral om de verdieping. Dus een extra studie of extra vakken zijn maar lapmiddelen. De universiteiten mogen voor de topstudenten een stuk uitdagender worden gemaakt.
Je kan Nederlands onderwijs niet vergelijken met Amerikaans onderwijs. Nederlandse universiteiten zijn allemaal ongeveer even goed. In de VS zit er een dramatisch verschil tussen de happy few (Harvard, Yale, Princeton, Stanford e.d.) en de vele "universiteiten" die het land rijk is met leerboeken uit de jaren '70.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:43 schreef axis303 het volgende:
Nederland is altijd al middelmaat geweest qua opleidingen.
En maar afgeven op de VS bijvoorbeeld. Ooit eens een onderzoek gezien naar de beste Universiteiten ter wereld?
Ik wil helemaal niet dat iedere student hetzelfde krijgt, maar juist dat de top-studenten extra kansen worden geboden.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:44 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat wordt het ook via extra programma's... ik zie dat niet als lapmiddelen maar als zelf zorgen voor extra verdieping als je het normale programma te licht vindt. De programma's zijn gemaakt voor de gemiddelde student, degenen die daaronder vallen zullen moeite hebben dat te halen, degene die daar bovenuit steken kunnen hun programma zelf aanvullen via extra vakken. Niet elke student is hetzelfde, dus waarom wil je dat iedereen precies hetzelfde programma krijgt? Dát is pas nivellering.
Dan is het gemiddelde te laag. Sowieso veranderen studenten behoorlijk tijdens hun studie. Waar ik het eerste jaar moeite had het niveau van de TU te halen klaag ik vier jaar later over het te lage niveau.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:44 schreef ethiraseth het volgende:
De programma's zijn gemaakt voor de gemiddelde student
The university of godquote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:47 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Je kan Nederlands onderwijs niet vergelijken met Amerikaans onderwijs. Nederlandse universiteiten zijn allemaal ongeveer even goed. In de VS zit er een dramatisch verschil tussen de happy few (Harvard, Yale, Princeton, Stanford e.d.) en de vele "universiteiten" die het land rijk is met leerboeken uit de jaren '70.
welke studie doe je danquote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dan is het gemiddelde te laag. Sowieso veranderen studenten behoorlijk tijdens hun studie. Waar ik het eerste jaar moeite had het niveau van de TU te halen klaag ik vier jaar later over het te lage niveau.
Ja al die Jerry Falwell rotzooi (heet volgens mij de Liberty University) is al helemaal om te janken. Dat zijn eigenlijk een soort madrassas, zou je een bom op moeten flikkeren, ben je meteen van een hoop problemen af.quote:
Dat komt doordat middelbare scholen vrijwel elke leerling een leestrauma bezorgen. Dat lezen komt pas weer als ze een jaar of vijf klaar zijn met studeren.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Wel eens een student tegen gekomen die meer leest dan de boeken op zijn/haar lijst? 1 op de 50 misschien.
Dat is idd ook niet normaal. Voor Nederlands moet je 15 boeken lezen (was vroeger 25) en voor Engels maar 3.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat komt doordat middelbare scholen vrijwel elke leerling een leestrauma bezorgen. Dat lezen komt pas weer als ze een jaar of vijf klaar zijn met studeren.
Ik had ook zo een leraar Nederlands, die wilde zelfs dat ik bepaalde boeken niet las.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat komt doordat middelbare scholen vrijwel elke leerling een leestrauma bezorgen.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar je hebt wel gelijk, ik ken helemaal niemand. Hoewel ik ook niet weet hoe dit in het buitenland is.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik had ook zo een leraar Nederlands, die wilde zelfs dat ik bepaalde boeken niet las.
Maar het gaat nu ff niet om literatuur, maar werken over het vakgebied wat je studeert.
Klopt. Diegenen die een hoger diploma verdienen, qua cognitieve vaardigheden worden geconfronteerd met een vod die geen donder meer waard is. (als je dat met enkele decennia terug vergelijkt)quote:Op zaterdag 30 juni 2007 13:01 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Met als gevolg dat de HBO-er, die eigenlijk geen HBO-ers zouden mogen zijn, de MBO-ers uit de markt drukken. Simpelweg omdat ze alleen werk op het oorspronkelijke MBO-niveau aankunnen. Terwijl de MBO-ers die uit de markt gedrukt worden gewoon met hun handen hadden moeten leren werken.
vroeger was studeren nog elitair, nu iedereen kan studeren moet je op de kosten letten.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Klopt. Diegenen die een hoger diploma verdienen, qua cognitieve vaardigheden worden geconfronteerd met een vod die geen donder meer waard is. (als je dat met enkele decennia terug vergelijkt)
Het failliet van het onderwijs. Waarom zou je nog een vermogen in een studie stoppen? Heb ik het nog niet over het failliet van de academische wereld door die tempobeurzenrij. Vroeger werden studenten veel beter academisch gevormd, omdat ze tijd hadden om naast hun studie in allerlei verenigingen actief te werk gaan...
Waar ga je dat van betalen?quote:Het onderwijs had er beter aan gedaan om het niveau en studieduur van de vroegere nominale zes jaar te handhaven. Het tweefase systeem had er destijds nooit moeten komen. (Drietrapsraket: propedeuse -kanditaatsexamen-doctoraalexamen)
Wat mij betreft wordt studeren weer elitair. Dan is het vod tenminste nog wat waard en is er een kans dat je het breakevenpoint haalt voor je 70e.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
vroeger was studeren nog elitair, nu iedereen kan studeren moet je op de kosten letten.
[..]
Goed onderwijs verdient zichzelf wel terug.quote:Waar ga je dat van betalen?
Je bent niet al te snugger he? Gelijkheidsdenken is desastreus voor een kenniseconomie.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:12 schreef Burgemeesterinoorlogstijd het volgende:
[..]
Die StefanP ouweneelt van tussen zjn nekharen in ieder geval. Wie briljant is komt vanzelf boven drijven.
Ik ben reddelijk snugger. Iemand die slimmer is dan anderen die heeft geen stimulatie van pedagogen nodig, Einstein.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:44 schreef StefanP het volgende:
[..]
Je bent niet al te snugger he? Gelijkheidsdenken is desastreus voor een kenniseconomie.
Ik krijg wel eens CV onder m'n neus geschoven en als de verhouding studie : verenigingswerk scheef ligt, dan word ik huiverig. Het is niet zo dat communicatie, academische vorming en organisatietalent niet tellen in de techniek en wetenschap, maar kennis en output staan op nummer 1 en 2.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Het failliet van het onderwijs. Waarom zou je nog een vermogen in een studie stoppen? Heb ik het nog niet over het failliet van de academische wereld door die tempobeurzenrij. Vroeger werden studenten veel beter academisch gevormd, omdat ze tijd hadden om naast hun studie in allerlei verenigingen actief te werk gaan...Het lijkt op de smaak van een doorgefokte kip in vergelijking met eentje die altijd buiten gescharreld heeft...
Nog iemand die niet kan lezen. Het gaat om disproportioneel veel aandacht en tijd voor de zwakkere broeders. In een normale situatie krijgt iedereen sowieso al aandacht; dat gelijkheidsdenken is een krampachtig en achterlijk idee.quote:Op zondag 1 juli 2007 00:08 schreef Dodecahedron het volgende:
Als je geen mensen mag helpen van jou, StefanP, waarom leren we kinderen dan uberhaupt iets?
Eh, je vergeet iets.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 23:55 schreef StefanP het volgende:
Redelijk dom zul je bedoelen. Al die aandacht voor zwakkeren gaat ten koste van zelfs maar een normale portie aandacht voor de rest van de klas. Dat jij niet in staat bent om iets in een andere gradatie dan zwart of wit te zien, zegt genoeg. Er is niemand die roept dat de slimme leerlingen 'stimulatie van pedagogen' nodig hebben - dat maak jij ervan.
Veel plezier met je pogingen om mensen met een IQ van 80 slimmer te maken, middels het smijten met geld, aandacht en tijd. Wees niet verbaasd als de rest van de leerlingen van je vervreemden en de kwaliteit van het onderwijs achteruit holt. Maar ach, wat maakt het uit? Zolang de zielepietjes maar mee kunnen komen, desnoods door het niveau gewoon lager te maken, dan is het best. Laat de goeden maar onder de slechten lijden.
Output wordt (vooral) ook beïnvloedt door......communicatie, academische vorming en organisatietalent....quote:Op zondag 1 juli 2007 00:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik krijg wel eens CV onder m'n neus geschoven en als de verhouding studie : verenigingswerk scheef ligt, dan word ik huiverig. Het is niet zo dat communicatie, academische vorming en organisatietalent niet tellen in de techniek en wetenschap, maar kennis en output staan op nummer 1 en 2.
Klopt. Maar mijn indruk van mensen die in zo'n studentenvereniging hebben gezeten (Amerikaanse fraternities en sororities zijn berucht) is dat ze vooral erg goed bier kunnen drinken.quote:Op zondag 1 juli 2007 00:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Output wordt (vooral) ook beïnvloedt door......communicatie en organisatietalent....![]()
Hangt zeker af waarbij je je aansluit. Maar in een beetje serieuze studentenvereniging doe je de broodnodige sociale vaardigheden op. Die zijn onontbeerlijk bij het goed kunnen vervullen van de meeste academische functies.quote:Op zondag 1 juli 2007 00:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Maar mijn indruk van mensen die in zo'n studentenvereniging hebben gezeten (Amerikaanse fraternities en sororities zijn berucht) is dat ze vooral erg goed bier kunnen drinken.
Bier zuipen en kring-rukken?quote:Op zondag 1 juli 2007 00:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hangt zeker af waarbij je je aansluit. Maar in een beetje serieuze studentenvereniging doe je de broodnodige sociale vaardigheden op. Die zijn onontbeerlijk bij het goed kunnen vervullen van de meeste academische functies.![]()
Kolder.quote:Op zondag 1 juli 2007 00:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hangt zeker af waarbij je je aansluit. Maar in een beetje serieuze studentenvereniging doe je de broodnodige sociale vaardigheden op. Die zijn onontbeerlijk bij het goed kunnen vervullen van de meeste academische functies.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |