abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50748477
quote:
Jami: 'Mohammed was als Bin Laden'
Gepost door Christiaan (--Christiaan--) - Bron: Trouw
Gepubliceerd: vrijdag 22 juni 2007 @ 23:35
PvdA-raadslid Ehsan Jami, tevens oprichter van het comité voor ex-moslims, heeft nog steeds niet zijn toon gematigd, zoals zijn partij wil. In de rubriek "De Tien Geboden" in de Trouw van morgen vertelt Jami, 22 jaar oud, hoe de profeet Mohammed bij lezing van de Koran een "crimineel" bleek te zijn.

"Als Mohammed nu zou leven, zou je hem met Osama bin Laden of met Saddam Hoessein kunnen vergelijken. Een verschrikkelijke man, iemand die mooie woorden spreekt maar achter je rug een mes tevoorschijn haalt om je neer te steken. Het was een deceptie te ontdekken wie Mohammed werkelijk is. Mijn enorme bewondering is omgeslagen in diepe minachting."

Jami, die op zijn negende met zijn familie overkwam uit Iran, hekelt het gebrek aan debat over de kwestie. "Er bestaan twee soorten angst om over dit onderwerp te praten. De autochtone angst: niet discrimineren! Niet zeggen wat je denkt omdat het over de islam en moslims gaat. En de angst van de moslims zelf, die werkelijk vinden dat het anders moet, maar hun mond niet open durven doen. Het lastige van de dialoog met moslims is dat men geen zelfkritiek kent. Dat is mijn kernprobleem. Het maakt in feite niet uit hoe je zaken aan de orde stelt – de baardmannen zien overal een belediging in."
Bron: Jami: 'Mohammed was als Bin Laden'

Wat zou hij willen bereiken?

Dat moslims afvallig worden? Waarschuwen voor de in zijn ogen schadelijke invloed van de islam? Een harde en open discussie over de islam?

Zal hij wat bereiken?

Hoe zal de PvdA verder met hem omgaan?

Zou hij vijandig staan tegenover elke religie of alleen tegenover de islam?
  zaterdag 23 juni 2007 @ 00:21:00 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50748979
Hij wil genieten van de westerse vrijheid van meningsuiting, vrijheid van denken, vrijheid van godsdienst. En nu gaan we zien hoe het met deze tweede Hirshi Ali gaat aflopen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50749538
Ach, hij zoekt gewoon zijn plaats in de maatschappij en wil wat betekenen, laat hem lekker.
pi_50749939
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 00:44 schreef Triggershot het volgende:
Ach, hij zoekt gewoon zijn plaats in de maatschappij en wil wat betekenen, laat hem lekker.
Ik kan het mij goed voorstellen dat deze vergelijking moslims kwetst en irriteert. Jij stelt voor verder geen aandacht aan hem en zijn medestanders te schenken als moslim. Jouw indruk van hem is dat hij zich enkel wil profileren ten koste van de islam en moslims en niet oprecht is?
pi_50750126
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:01 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik kan het mij goed voorstellen dat deze vergelijking moslims kwetst en irriteert. Jij stelt voor verder geen aandacht aan hem en zijn medestanders te schenken als moslim. Jouw indruk van hem is dat hij zich enkel wil profileren ten koste van de islam en moslims en niet oprecht is?
Hij schept kracht uit de aandacht van moslims, meer dan dat is hij niet, agressief, bekrompen raegeren maakt hem alleen maar sterker, we hebben in NL civiele wetten en rechten, iedereen die het niet met hem eens is gaat lekker een debat aan of klaagt hem aan voor mijn part, mijn indruk is dat hij gewoon zijn plaats zoekt, had net zo goed een milieuactivist kunnen zijn, laat hem lekker, weet niet of hij een profiteur is, weet wel dat hij niet echt origineel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2007 01:09:48 ]
pi_50750493
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hij schept kracht uit de aandacht van moslims, meer dan dat is hij niet, agressief, bekrompen raegeren maakt hem alleen maar sterker, we hebben in NL civiele wetten en rechten, iedereen die het niet met hem eens is gaat lekker een debat aan of klaagt hem aan voor mijn part, mijn indruk is dat hij gewoon zijn plaats zoekt, had net zo goed een milieuactivist kunnen zijn, laat hem lekker, weet niet of hij een profiteur is, weet wel dat hij niet echt origineel is.
Was iedereen maar zo verstandig.

Is het naar jouw mening wel of niet verstandig van moslims om met hem een discussie aan te gaan?
pi_50750538
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:24 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Was iedereen maar zo verstandig.

Is het naar jouw mening wel of niet verstandig van moslims om met hem een discussie aan te gaan?
Ik ben niet zo van provocaties opzoeken, maar een dialoog is altijd aanbevolen.
pi_50750715
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben niet zo van provocaties opzoeken, maar een dialoog is altijd aanbevolen.
Ook op een dergelijke basis? Hoe moet je de dialoog aangaan? Tegen hem zeggen dat deze vergelijkingen beledigend en kwetsend zijn? Het ontkrachten van wat hij beweert met argumenten (ook in de media). Is het verstandig en zinvol volgens jou om een directe dialoog aan te gaan?
pi_50750884
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:35 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ook op een dergelijke basis? Hoe moet je de dialoog aangaan? Tegen hem zeggen dat deze vergelijkingen beledigend en kwetsend zijn? Het ontkrachten van wat hij beweert met argumenten (ook in de media). Is het verstandig en zinvol volgens jou om een directe dialoog aan te gaan?
Om nu maar niet te zeiken over de media, maar ik kan niet zeggen dat de media evenveel aandacht zou schenken aan een eventuele weerlegging. Ontkrachten heeft geen zin als (ex)moslim beschikt hij over de bronnen die ik ook tot mijn beschikking heb, als hij het wil kan hij het alsnog opzoeken. Ik vind het mijn aandacht niet waard simpel omdat hij echt met niets nieuws is gekomen, Hirsi Ali schrijft boeken met haar beeld over Islam en scripts over homo's in de Islam, Submission 2 dacht ik. Zijn uitspraak dat Mohammed gelijk is aan Osama is een uitspraak van Wilders paar maanden geleden, ik zou eerder met vertegenwoordigers een dialoog/debat aan gaan van Wilders/Ayaan wat zij zijn toch de opiniemaker in de gevestigde orde.

Als men eenmaal akkoord is gegaan met een debat vind ik dat men zich eenmaal begonnen mag uiten zoals hij / zij het wil, je gaat natuurlijk geen restricties leggen aan een debat, anders wordt het een slap aftreksel zoals Jamis uitspraken hierboven lijkt me.
pi_50751272
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Om nu maar niet te zeiken over de media, maar ik kan niet zeggen dat de media evenveel aandacht zou schenken aan een eventuele weerlegging. Ontkrachten heeft geen zin als (ex)moslim beschikt hij over de bronnen die ik ook tot mijn beschikking heb, als hij het wil kan hij het alsnog opzoeken. Ik vind het mijn aandacht niet waard simpel omdat hij echt met niets nieuws is gekomen, Hirsi Ali schrijft boeken met haar beeld over Islam en scripts over homo's in de Islam, Submission 2 dacht ik. Zijn uitspraak dat Mohammed gelijk is aan Osama is een uitspraak van Wilders paar maanden geleden, ik zou eerder met vertegenwoordigers een dialoog/debat aan gaan van Wilders/Ayaan wat zij zijn toch de opiniemaker in de gevestigde orde.

Als men eenmaal akkoord is gegaan met een debat vind ik dat men zich eenmaal begonnen mag uiten zoals hij / zij het wil, je gaat natuurlijk geen restricties leggen aan een debat, anders wordt het een slap aftreksel zoals Jamis uitspraken hierboven lijkt me.
Ik zou echter zelf niet tot elke prijs een discussie met een bepaald persoon/ groep willen blijven voeren. Als iemand behoorlijk grof en/ of onbeschoft gaat worden, dan beeindig de discussie als ik er geen heil meer in zie. Waarschijnlijk zou ik wel laten weten vinden wat ik vind van de beweringen (in een publieke discussie), maar dat is dan voor de publieke beeldvorming.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 02:52:38 #11
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_50752201
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 00:44 schreef Triggershot het volgende:
als iedereen hem maar gewoon de ruimte laat om zijn mening te verkondigen. maar ja, intolerante moslims èn eddy terstall zullen hem wel snel tot de orde roepen.
wat moet ik hier nu neerzetten?
  zaterdag 23 juni 2007 @ 02:57:47 #12
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_50752252
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 02:52 schreef evert het volgende:

[..]

als iedereen hem maar gewoon de ruimte laat om zijn mening te verkondigen. maar ja, intolerante moslims èn eddy terstall zullen hem wel snel tot de orde roepen.
Zolang hij niet tot die orde behoren wil zullen ze roependen in de woestijn zijn.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 03:06:19 #13
125878 Gabry
Lento Violento
pi_50752333
Misschien probeert hij Moslims te werven voor Al Qaeda.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 03:10:15 #14
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_50752364
quote:
Jami, die op zijn negende met zijn familie overkwam uit Iran, hekelt het gebrek aan debat over de kwestie. "Er bestaan twee soorten angst om over dit onderwerp te praten. De autochtone angst: niet discrimineren! Niet zeggen wat je denkt omdat het over de islam en moslims gaat. En de angst van de moslims zelf, die werkelijk vinden dat het anders moet, maar hun mond niet open durven doen. Het lastige van de dialoog met moslims is dat men geen zelfkritiek kent.
Spijker en kop enzo
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_50753422
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 02:52 schreef evert het volgende:

[..]

Ja so what, Nederlanders trachten ook gewelddadig Guzmans mond te snoeren. Pim is ook zwijgen opgelegd door intolerante mensen, nadruk te leggen bij de één dat het moslims betreft is zeer selectief.
pi_50753437
Goed interview
Intelligente jongen, en ms een beetje té gedreven voor zijn veiligheid.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_50753454
Voor wie het complete interview wil lezen, dat staat nu online bij de Trouw.
Tien geboden:
Ehsan Jami / Ik wil geen evolutie, ik wil een revolutie
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 23 juni 2007 @ 09:16:36 #18
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_50753490
Goede vergelijking
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_50753491
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 00:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hij wil genieten van de westerse vrijheid van meningsuiting, vrijheid van denken, vrijheid van godsdienst. En nu gaan we zien hoe het met deze tweede Hirshi Ali gaat aflopen.
Die overigens ook veel commentaar kreeg op haar interview in deze zelfde serie.
Tien geboden
Ayaan Hirsi Ali

Met daarin de gewraakte passage:
quote:
Mohammed is, gemeten naar onze westerse maatstaven, een perverse man. Een tiran.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_50753510
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 09:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Die overigens ook veel commentaar kreeg op haar interview in deze zelfde serie.
Tien geboden
Ayaan Hirsi Ali

Met daarin de gewraakte passage:
[..]
de passage waarin later menigeen het zinnetje "naar onze westerse maatstaven" bij weg liet , omdat het dan lekker nog beledigender overkwam en je dus nog meer kan veroordelen en (be)dreigen, terwijl er niets dan de waarheid staat.
ik snap ook niet waarom veel moslims daar kwaad om worden, de feiten liggen daar toch gewoon, ze staan nota bene zwart op (bijna) wit.

als je een zichzelf tot profeet uitroepende warlord wil vereren, prima toch, waarom dan zijn daden ontkennen en van hem een vredelievende barmhartige heilige maken?
pi_50753588
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 01:35 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Een dialoog zou er helemaal niet over moeten gaan of het beledigend is, maar over wát hij zegt, dat moslims die van hun geloof af stappen problemen krijgen. Dat is een dialoog.
Helaas zitten we nu al -met name met dank aan de reactie van de PvdA- weer in een spelletje van "ff dimme anders wordt het beledigend heur-welles-nietes"
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_50753787
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 09:32 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Een dialoog zou er helemaal niet over moeten gaan of het beledigend is, maar over wát hij zegt, dat moslims die van hun geloof af stappen problemen krijgen. Dat is een dialoog.
Helaas zitten we nu al -met name met dank aan de reactie van de PvdA- weer in een spelletje van "ff dimme anders wordt het beledigend heur-welles-nietes"
precies.

en je krijgt problemen, ja, als je dat doet, de praktijk bewijst het.
dat het je niet letterlijk de kop kost, doet niets af aanhet feit dat het je figuurlijk wel de kop zal kosten.

als je weet hebt, inhoudelijk, van de leer vd Islam mag je het niet de rug toekeren op straffe van , ook dat staat weer zwart op wit, waarbij de straf weer neerkomt op de letterlijke zin van het in de eerste alinea genoemde.
het gros zal echter de figuurlijjke versie aanhouden, maar als je al hoort dat een Theo "maar niet zo beledigend had moeten zijn" laat staan hoe men een broeder het beledigen van de Islam, door het de rug toe te keren dan aanrekent, zal men ws ook zeggen "tja, ik zou zelf niemand daarom doden, maar ja, hij had kunnen weten dat, want in de Koran staat namelijk zus, en dan zijn er moslims die dan zo doen, zij voegen slechts de daad bij het door Allah geschreven woord".

als er her en der op de wereld mensen nu alweer uit hun dak gaan omdat er een schrijver geridderd is, een schrijver die tig jaar geleden eens een boek geschreven heeft, wat voor de slechte lezer maar vooral de NIET lezer, beledigend kan worden opgevat als je hij dat wil, en oh oh wat wil hij dat graag, als men ambassades gaat bestormen omdat er ergens in een landje in het noorden van Europa een plaatje verschenen is in een of andere krant, een krant die geen hond buiten dat landje gelezen heeft, 1 fucking plaatje, ja, hoe wil je in discussie gaan met die lieden, die dat begrijpen of goedkeuren, of exact zo handelen,? De gretigheid om zich beledigd te voelen, enkel als excuus om ten strijde te trekken, al dan niet letterlijk, duwt iedere vorm van redelijkheid de afgrond in.
maar ja , wat wil je met een profeet als voorbeeld, die destijds ook iedere tegenspraak en weerzin met geweld de kop in drukte, door de kop eraf te slaan.
pi_50755073
Het waren wel mooi 12 plaatjes hoor! Met twee toegevoegde plaatjes van de profeet als varken door die Deense imam!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_50755140
wel blijven het ongelukkige uitspraken
pi_50755182
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:40 schreef Triggershot het volgende:
wel blijven het ongelukkige uitspraken
Hoezo? hij zegt nergens achterlijk etc, hij zegt gewoon hoe hij het ervaart, toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')