Als je de bijbel letterlijk neemt is de aarde 6000 jaar oud. Er zijn een hoop mensen die de bijbel ondertussen niet meer zo letterlijk nemen.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar absolute waarheden binnen religie die gewijzigd zijn.
Het is maar hoe hard je kan geloven hierin. Hoe hard je ook zal proberen, alle dieren konden nooit in de Ark. De berekeningen die gemaakt worden om het te laten passen in de boot is veelal gebaseerd op assumpties( alleen soorten gingen mee, hadden niet al te veel eten nodig, jonkies gingen mee(deze is echt zo fout) en vast nog wel meer) Dit staat nergens vermeld.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jawel joh, Op dode beesten, drijvende vegetatie, ze gingen zelf op de ark zitten (zonder dat Noach er dus een apart hokje voor had ofzo) etc.
Tja, je zal altijd assumpties moeten doen als je het over zo'n lange tijd geleden hebt. Ik kan het me wel voorstellen, en hij hoeft niet voor elke soort de jongen mee te hebben genomen als dat absoluut niet praktisch was.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:31 schreef bigore het volgende:
[..]
Het is maar hoe hard je kan geloven hierin. Hoe hard je ook zal proberen, alle dieren konden nooit in de Ark. De berekeningen die gemaakt worden om het te laten passen in de boot is veelal gebaseerd op assumpties( alleen soorten gingen mee, hadden niet al te veel eten nodig, jonkies gingen mee(deze is echt zo fout) en vast nog wel meer) Dit staat nergens vermeld.
Het letterlijk nemen van de bijbel is toch geen absolute waarheid in de kerk? Dat bepaalde interpretaties misschien anders zijn, zou kunnen. Absolute punten lijken me meer te zitten in bijvoorbeeld het apostolicum. Daar staan echter geen punten in die ontkracht kunnen worden. (Op pontius pilatus na misschien).quote:Op maandag 25 juni 2007 10:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je de bijbel letterlijk neemt is de aarde 6000 jaar oud. Er zijn een hoop mensen die de bijbel ondertussen niet meer zo letterlijk nemen.
Ongeloof in de christelijke god noem ik wel een levensbeschouwing. Het is bij de christelijke god duidelijk dat het om een metafysische entiteit gaat. Daar een uitspraak over doen ("Hij bestaat niet") vereist geloof. Een vergelijking met een theepotje gaat niet op, omdat dat gewoon een fysisch object is.quote:Maar ben je het met mij eens dat Atheïsme (of in ieder geval on-geloof) geen levensovertuiging is zoals het christendom of het socialisme?
Ik vind mijn ongeloof geen levensbeschouwing zoals religie of socialisme dat is. Het is geen ding dat ik aanneem en waar ik naar leef. Ik neem het leven zoals het komt en probeer de juiste beslissingen te nemen gebaseert op kennis en waarschijnlijkheid, niet gebaseert op op een algemeen idee van een waarheid (religie of socialisme)quote:Op zondag 24 juni 2007 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ga mezelf quoten:
[quote]Ik heb geen reden om in God te geloven, net zomin als ik een reden heb om in het Grote SpagettiMonster te geloven. Ik heb dus niet de "levensovertuiging" van ongeloof, ik geloof gewoon niet dat er een God is net zomin dat er een Spagettimonster is.
Jij bent gelovig en jij gaat uit van het bestaan van God. Het is voor jou vanzelfsprekend dat er een God is en jij hebt allemaal redenen en motivaties nodig om niet in God te geloven. Vandaar dat jij Atheïsme ziet als een geloof of levensovertuiging.
Wetenschap gaat uit van aantoonbaarheid, waarschijnlijkheid en empirisch bewijs, ongeacht levensovertuiging. Die in weze neutrale houding heeft het met het Atheïsme gemeen. De wetenschap vind zijn geldigheid in de (controleerbare) werkelijkheid. Een religie vind zijn geldigheid in een boek en het geloof daarin, dit geeft een religie een zwakkere basis dan de wetenschap (en ook het Atheïsme).
Religieuze mensen hebben de neiging die nadelige positie te compenseren door Atheïsme (en soms ook wetenschap) af te doen als "alleen maar een ander geloof"
Het socialisme is een politieke overtuiging, geen levensovertuiging. Ook niet voor Castro en Lenin.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar ben je het met mij eens dat Atheïsme (of in ieder geval on-geloof) geen levensovertuiging is zoals het christendom of het socialisme?
Dat maakt niet uit. Je kan net zo goed heilig in het socialisme geloven als oplossing voor alle problemen als in het Spagettimonster.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:49 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het socialisme is een politieke overtuiging, geen levensovertuiging. Ook niet voor Castro en Lenin.
Dit maakt je ongeloof in Poseidon jouw levensovertuiging.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:40 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ongeloof in de christelijke god noem ik wel een levensbeschouwing. Het is bij de christelijke god duidelijk dat het om een metafysische entiteit gaat. Daar een uitspraak over doen ("Hij bestaat niet") vereist geloof. Een vergelijking met een theepotje gaat niet op, omdat dat gewoon een fysisch object is.
Als iemand zegt dat niet te bepalen is of de christelijke god bestaat, dan zou dat dichter zitten bij een non-levensovertuiging.
Klopt helemaal.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dit maakt je ongeloof in Poseidon jouw levensovertuiging.
Heiden!quote:
Nou goed, dan weet je wat voor gewicht aan zo'n levensovertuiging hangt: nul. Ik gok dat je niet vaak aan Poseidon denkt.quote:
Volgens Dwerfion is je ongeloof in Poseidon je levensovertuiging....quote:Op maandag 25 juni 2007 11:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Haha ik geloof ook niet in poseidon, ben ik nu een niet-poseidonaanhanger of een christen?
Als mijn levensbeschouwelijke claim is dat Poseidon niet bestaat, dan is een logisch gevolg dat ik daar niet uitentreure mee bezig ga. Mijn ongeloof in Poseidon is een overtuiging die niet centraal staat in mijn levensovertuiging. Ik hang meer gewicht aan mijn overtuigingen die stellen dat iets wél bestaat.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nou goed, dan weet je wat voor gewicht aan zo'n levensovertuiging hangt: nul. Ik gok dat je niet vaak aan Poseidon denkt.
Dat maakt imo jouw ongeloof in Poseidon nog geen levensovertuiging. Net zomin als mijn niet geloven in welke God dan ook een levensovertuiging is.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als mijn levensbeschouwelijke claim is dat Poseidon niet bestaat, dan is een logisch gevolg dat ik daar niet uitentreure mee bezig ga. Mijn ongeloof in Poseidon is een overtuiging die niet centraal staat in mijn levensovertuiging. Ik hang meer gewicht aan mijn overtuigingen die stellen dat iets wél bestaat.
Kijk eens aan. Nu weet je wat de houding is van een atheïst jegens de Christelijke god en welk gewicht hij daar aan hangt: dezelfde als jouw houding jegens Poseidon. Het ongeloof in die specifieke god staat niet centraal in het leven van een atheïst.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als mijn levensbeschouwelijke claim is dat Poseidon niet bestaat, dan is een logisch gevolg dat ik daar niet uitentreure mee bezig ga. Mijn ongeloof in Poseidon is een overtuiging die niet centraal staat in mijn levensovertuiging. Ik hang meer gewicht aan mijn overtuigingen die stellen dat iets wél bestaat.
Maar dan nog zijn er 2 verschillende zaken:quote:Op maandag 25 juni 2007 11:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen reden om in een God te geloven dus doe ik dat niet, daar heb ik geen overtuiging voor nodig. Dat is een keuze bij default.
Dat ligt puur aan je uitgangspunt. Als je ervanuit gaat dat er een God is, is de uitspraak "er is geen God" een hele heftige, dus een overtuiging.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:37 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Maar dan nog zijn er 2 verschillende zaken:
1) Je bent niet overtuigd dat God bestaat
2) Zeggen dat God niet bestaat.
De 1e zou ik geen levensovertuiging noemen. De tweede wel.
Het feit dat iemand iets verwerpt geeft al aan dat hij er mee in aanraking komt. Dan was er dus al een eerste aanwijzing. Hoe het tweede uit het eerste een gevolgtrekking door logica kan zijn is me volstrekt onduidelijk.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je nergens vanuitgaat en er is geen bewijs of aanwijzing van een God, dan is dezelfde uitspraak alleen maar een loigische gevolgtrekking. En dus geen overtuiging.
Het is *precies* hetzelfde als hoe jij tegenover Poseidon en Thor staat.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:50 schreef Dwerfion het volgende:
Het feit dat iemand iets verwerpt geeft al aan dat hij er mee in aanraking komt. Dan was er dus al een eerste aanwijzing. Hoe het tweede uit het eerste een gevolgtrekking door logica kan zijn is me volstrekt onduidelijk.
Ik denk dat de ideeen over de griekse goden mede onder invloed van het metafysische zijn ontstaan. Het lijkt me sterk dat de atheist dat ook denkt.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:54 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het is *precies* hetzelfde als hoe jij tegenover Poseidon en Thor staat.
Ten eerste hoef ik niets te verwerpen. Jij geloofd in een God. Ik niet, dus hoef ik ook niets te verwerpen.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:50 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het feit dat iemand iets verwerpt geeft al aan dat hij er mee in aanraking komt. Dan was er dus al een eerste aanwijzing. Hoe het tweede uit het eerste een gevolgtrekking door logica kan zijn is me volstrekt onduidelijk.
Jij hebt de overtuiging dat...quote:Op maandag 25 juni 2007 11:58 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik denk dat de ideeen over de griekse goden mede onder invloed van het metafysische zijn ontstaan. Het lijkt me sterk dat de atheist dat ook denkt.
quote:De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Nee, want ik zeg net dat het metafysische mede oorzaak is van oa de Griekse mythologie. Dus niet alleen het fysische.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij hebt de overtuiging dat...
[..]
Heb je daar ook bewijzen van of is dat je overtuiging?quote:Op maandag 25 juni 2007 12:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Nee, want ik zeg net dat het metafysische mede oorzaak is van oa de Griekse mythologie. Dus niet alleen het fysische.
Toch is dat wat veel atheisten doen: Ontkennen dat een God bestaat.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ten eerste hoef ik niets te verwerpen. Jij geloofd in een God. Ik niet, dus hoef ik ook niets te verwerpen.
Dat tweede is dus precies wat je ziet bij materialisten/veel atheisten.quote:Ten tweede:
Ik heb geen aanwijzingen voor Het Grote Heilige SpagettiMonster, dus ga ik ervan uit dat ie niet bestaat. Niet omdat dat mijn overtuiging is. Het is slechts een logische gevolgtrekking. Als er plotseling een SpagettiMonster voorbij vliegt kan ik mijn inzicht aanpassen "Oh, er is wel een spagettimonster, kijk maar."
Als ik de overtuiging had dat er geen spagettimonster was en hij vliegt voorbij, dan zou ik verklaringen gaan verzinnen waardoor mijn levensovertuiging (geen monster) toch overeind kan blijven. "Het is een rare wolk, of ik heb een vuiltje in mn oog, of het is geen SpagettiMonster maar een MacaroniMonster"
Dit is het fundamentele verschil tussen Atheïsme en een levensovertuiging.
Goeie.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik de overtuiging had dat er geen spagettimonster was en hij vliegt voorbij, dan zou ik verklaringen gaan verzinnen waardoor mijn levensovertuiging (geen monster) toch overeind kan blijven. "Het is een rare wolk, of ik heb een vuiltje in mn oog, of het is geen SpagettiMonster maar een MacaroniMonster"
Dit is het fundamentele verschil tussen Atheïsme en een levensovertuiging.
Nee, want die gaan af op bewijs. Als er bewijs komt voor het bestaan van een Spaghettimonster, nemen ze aan dat His Noodliness wel bestaat. Komt er bewijs voor God, dan pas kunnen ze daarin geloven.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:14 schreef Dwerfion het volgende:
Dat tweede is dus precies wat je ziet bij materialisten/veel atheisten.![]()
Dat is nog steeds een kwestie van perspectief. Als er iets vreemds gebeurd is dat voor een gelovige een wonder, maar voor een ongelovige alleen maar aanleiding om de boel te onderzoeken. Het verleden heeft uitgewezen dat gebeurtenissen zonder een God uitstekend te verklaren zijn.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:14 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Toch is dat wat veel atheisten doen: Ontkennen dat een God bestaat.
[..]
Dat tweede is dus precies wat je ziet bij materialisten/veel atheisten.![]()
Wat had je voor bewijs in gedachten? Praise the Lord!quote:Op maandag 25 juni 2007 12:22 schreef Rasing het volgende:
[..]
Nee, want die gaan af op bewijs. Als er bewijs komt voor het bestaan van een Spaghettimonster, nemen ze aan dat His Noodliness wel bestaat. Komt er bewijs voor God, dan pas kunnen ze daarin geloven.
Nu nemen ze gewoon niks aan, want er is niks om aan te nemen. God is een idee.
Precies, God is niet te bewijzen. Ergo God bestaat niet.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat had je voor bewijs in gedachten? Praise the Lord!
1. Dat jij dat denkt maakt niet dat het zo isquote:Op maandag 25 juni 2007 11:58 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik denk dat de ideeen over de griekse goden mede onder invloed van het metafysische zijn ontstaan. Het lijkt me sterk dat de atheist dat ook denkt.
De christelijke theologie wijst op de aanwezigheid van meer fysische entiteiten dan God alleen. Die zullen dus mede verantwoordelijk zijn.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
2. Xenu ook? Is dat een van de moppen van god? Wil hij er een multiple choice vraag van maken?
Toch wel. Leuk om zo te beginnen als iemand niet de verwachte overtuiging heeftquote:Maar goed, je probeert iets te verdedigen wat je zelf waarschijnlijk niet eens gelooft: ...
Dus Xenu is een metafysische manifestatie van de Christelijke god?quote:Op maandag 25 juni 2007 13:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De christelijke theologie wijst op de aanwezigheid van meer fysische entiteiten dan God alleen. Die zullen dus mede verantwoordelijk zijn.
Ik denk wel dat jij ook weet dat jouw ongeloof in Xenu niet jouw levensovertuiging is. Dat Xenu niet bestaat is waarschijnlijk wel duidelijk, en de momenten dat je aan Xenu hebt gedacht is denk ik op twee handen te tellen. Om het dan je levensovertuiging te noemen is dan erg vreemd.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:03 schreef Dwerfion het volgende:
Toch wel. Leuk om zo te beginnen als iemand niet de verwachte overtuiging heeft
Kerel met een baard komt aanvliegen uit een wolk, zegt: "goedemorgen, ik ben God". Hij loopt over water, geneest zieken, legt en passant even uit waarom de evolutietheorie niet waar is, tovert er nog een paar diersoorten bij om zijn punt kracht bij te zetten.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:33 schreef Dwerfion het volgende:
Wat had je voor bewijs in gedachten? Praise the Lord!
Ik zou eerder aan een manifestatie van de 'kwade' kant van het metafysische denken.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:18 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dus Xenu is een metafysische manifestatie van de Christelijke god?
Mijn ongeloof in Xenu is een levensovertuiging in de zin dat het een onbewezen stellingname is. Dat mijn leven nou centraal staat rondom mijn ongeloof in Xenu, nou nee, dat niet. Natuurlijk zal een atheist zijn ongeloof in de christelijke God niet centraal in zijn leven stellen. Hij zal zichzelf waarschijnlijk wat centraler plaatsen.quote:Ik denk wel dat jij ook weet dat jouw ongeloof in Xenu niet jouw levensovertuiging is. Dat Xenu niet bestaat is waarschijnlijk wel duidelijk, en de momenten dat je aan Xenu hebt gedacht is denk ik op twee handen te tellen. Om het dan je levensovertuiging te noemen is dan erg vreemd.
Tot die tijd blijf ik in ieder geval ignost.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:32 schreef Rasing het volgende:
[..]
Kerel met een baard komt aanvliegen uit een wolk, zegt: "goedemorgen, ik ben God". Hij loopt over water, geneest zieken, legt en passant even uit waarom de evolutietheorie niet waar is, tovert er nog een paar diersoorten bij om zijn punt kracht bij te zetten.
Dan verandert ie een paar ongelovigen in zoutpilaren en zegt ons dat we onze dochters aan roversbendes moeten geven. Dan begin ik te denken dat er iets Goddelijks aan de hand is.
Wie weet, misschien is de Christelijke god wel die manifestatie van de kwade kant van Xenu.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik zou eerder aan een manifestatie van de 'kwade' kant van het metafysische denken.
Precies. Irrelevant eigenlijk hè...Je schijnt prima te weten hoe het is om ongelovig te zijn met betrekking tot allerlei goden - nu de Christelijke nog.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:36 schreef Dwerfion het volgende:
Mijn ongeloof in Xenu is een levensovertuiging in de zin dat het een onbewezen stellingname is. Dat mijn leven nou centraal staat rondom mijn ongeloof in Xenu, nou nee, dat niet.
Nu maak je wéér dezelfde fout door een dergelijke levenshouding aan atheïsme te koppelen. Een communistische atheïst zalde staat centraal plaatsen, een racistische atheïst zal zijn ras centraal stellen, een natuurliefhebbende atheïst zal de aarde centraal plaatsen, een atheïstische moeder zou haar kinderen centraal stellen. Het enige dat de atheïst niet zal doen is een god centraal stellen; niet Zeus en niet Jahweh.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:36 schreef Dwerfion het volgende:
Natuurlijk zal een atheist zijn ongeloof in de christelijke God niet centraal in zijn leven stellen. Hij zal zichzelf waarschijnlijk wat centraler plaatsen.
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen reden om in God te geloven, net zomin als ik een reden heb om in het Grote SpagettiMonster te geloven. Ik heb dus niet de "levensovertuiging" van ongeloof, ik geloof gewoon niet dat er een God is net zomin dat er een Spagettimonster is.
Jij bent gelovig en jij gaat uit van het bestaan van God. Het is voor jou vanzelfsprekend dat er een God is en jij hebt allemaal redenen en motivaties nodig om niet in God te geloven. Vandaar dat jij Atheïsme ziet als een geloof of levensovertuiging.
Wetenschap gaat uit van aantoonbaarheid, waarschijnlijkheid en empirisch bewijs, ongeacht levensovertuiging. Die in weze neutrale houding heeft het met het Atheïsme gemeen. De wetenschap vind zijn geldigheid in de (controleerbare) werkelijkheid. Een religie vind zijn geldigheid in een boek en het geloof daarin, dit geeft een religie een zwakkere basis dan de wetenschap (en ook het Atheïsme).
Gelovigen proberen die oneerlijke verhouding te compenseren door wetenschap en het Atheïsme af te doen als "alleen maar een ander geloof".
De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:55 schreef Autodidact het volgende:
Precies. Irrelevant eigenlijk hè...Je schijnt prima te weten hoe het is om ongelovig te zijn met betrekking tot allerlei goden - nu de Christelijke nog.
Het Atheïsme is ook geen levensbeschouwing. Dat verklaard jouw afwijkende perceptie.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.
Wat is volgens jou dan de definitie van een logische verklaring? Uiteindelijk blijven bij het geloof de zelfde vragen open staan, alleen worden die 'verklaart' met Zijn ondoorgrondelijkheid.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.
Klopt. Zo denkt elke gelovige over zijn godsdienst.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.
Ik weet niet hoe jij mijn post lees, maar ik neem even aan van een computerbeeldscherm. Ik geloof er geen snars van dat jouw christelijke levensbeschouwing ook maar iets kan uitleggen over hoe dat ding functioneert, hoe je zoiets zou kunnen maken, etc. etc. dat is alleen maar uit te leggen m.b.v. droge, seculiere wetenschap en een wetenschappelijke methode.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.
De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde? De levensbeschouwing zorgt er voor dat ik wetenschap kan gaan bedrijven. Als er geen reden zou zijn waarom er natuurwetten zouden zijn, zou je niet eens mogen vertrouwen op je ratio die daar een product van is.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij mijn post lees, maar ik neem even aan van een computerbeeldscherm. Ik geloof er geen snars van dat jouw christelijke levensbeschouwing ook maar iets kan uitleggen over hoe dat ding functioneert, hoe je zoiets zou kunnen maken, etc. etc. dat is alleen maar uit te leggen m.b.v. droge, seculiere wetenschap en een wetenschappelijke methode.
Misschien dat jouw christelijke levensbeschouwing een paar niches kan vullen, maar meer ook niet.
Die natuurwetten zijn er ook wel als er geen reden voor is hoor. Je kunt 't altijd proberen, of je een wet kunt opstellen, daar hoeft geen reden voor te zijn.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde? De levensbeschouwing zorgt er voor dat ik wetenschap kan gaan bedrijven. Als er geen reden zou zijn waarom er natuurwetten zouden zijn, zou je niet eens mogen vertrouwen op je ratio die daar een product van is.
Dat zijn vragen, geen antwoorden.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde?
Waarom zou je levensbeschouwing nodig hebben om wetenschap te bedrijven? Wetenschap is juist neutraal wat dat betreft. Je hebt geen christelijke wetenschap of atheïstische wetenschap.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:36 schreef Dwerfion het volgende:
De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde? De levensbeschouwing zorgt er voor dat ik wetenschap kan gaan bedrijven. Als er geen reden zou zijn waarom er natuurwetten zouden zijn, zou je niet eens mogen vertrouwen op je ratio die daar een product van is.
quote:Op maandag 25 juni 2007 14:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde? De levensbeschouwing zorgt er voor dat ik wetenschap kan gaan bedrijven. Als er geen reden zou zijn waarom er natuurwetten zouden zijn, zou je niet eens mogen vertrouwen op je ratio die daar een product van is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |