abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50440715
quote:
Bos: Gedaan wat kon aan salaris Hoogervorst

Uitgegeven: 13 juni 2007 22:19
Laatst gewijzigd: 13 juni 2007 23:13

DEN HAAG - Minister Wouter Bos (Financiën) heeft naar eigen zeggen "in redelijkheid gedaan wat kon" om het salaris van de nieuwe bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) te verlagen.

Hoewel het salaris met 270.000 euro beduidend hoger ligt dan dat van premier Jan Peter Balkenende (171.000), vindt Bos de beloning in dit geval acceptabel.

In een debat woensdagavond wees hij erop dat de nieuwe AFM-baas, oud-VVD-minister Hans Hoogervorst, in een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven 120.000 euro meer zou kunnen verdienen.

Fatsoenlijk

Daarnaast was de selectieprocedure vrijwel afgerond toen Bos als minister aantrad en vond hij het "niet fatsoenlijk" om de benoeming blijvend te blokkeren totdat het salaris onder dat van Balkenende zou zijn gezakt.

In het coalitieakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie is afgesproken dat het salaris van de premier als maximum geldt in de publieke en semipublieke sector. Uitzonderingen zijn mogelijk als die goed verantwoord kunnen worden, aldus Bos.

Onbegrijpelijk

SP, GroenLinks en de Partij voor de Vrijheid vinden het onbegrijpelijk dat Bos bij de eerste benoeming onder zijn bewind een salaris toestaat boven de Balkenende-norm. Tot hun teleurstelling blijkt er niets meer te doen aan het salaris.

Volgens GroenLinks-Tweede Kamerlid Kees Vendrik is er te weinig gedaan om kandidaten voor de post te vinden die het wel voor 171.000 euro zouden willen doen.

Uitleg

Coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie accepteerden de uitleg van Bos, hoewel ook ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer de beloning van Hoogervorst betitelde als "ver weg van de geest van het coalitieakkoord". De PvdA prees Bos dat de trend van steeds maar stijgende salarissen nu doorbroken is.

De PvdA-minister maakte duidelijk dat hij bij nieuwe benoemingen het salaris van de premier weer als norm wil hanteren. Het kabinet komt nog met voorstellen wanneer het precies gerechtvaardigd is om af te wijken van die norm.

Topbestuurders

Bos onderhandelt nog met De Nederlandsche Bank over de salarissen van de topbestuurders, omdat die gerelateerd zijn aan die bij de AFM.

Bos waarschuwde dat een soortgelijke verlaging voor een nieuwe DNB-baas moeilijk ligt omdat die er dan in totaal ongeveer 25 procent op achteruit zou gaan.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1113269&c=34&rss

Oftewel: Windvaan Bos strikes again!
pi_50441037
'Noem me eens drie voorbeelden, JP...'
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_50441189
Wat een gezeik. Alsof 270.000 euro een bizar hoog salaris is... Misschien moeten ze Balkenende er gewoon een ton bij geven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 14 juni 2007 @ 10:29:03 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_50441382
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:26 schreef DS4 het volgende:
Wat een gezeik. Alsof 270.000 euro een bizar hoog salaris is... Misschien moeten ze Balkenende er gewoon een ton bij geven.
Het gaat toch om de wens van het kabinet (met name de PvdA) iets te doen aan de 'zelfverrijking' en de 'top inkomens'?
Het gaat niet om vast te stellen of ¤ 270.000,- al dan niet riant te noemen valt.
pi_50441729
Het loopt de spuigaten uit met al die ex-ministers die overal en nergens graaien.

Daar moeten ze een goeie wet tegen maken!!
pi_50441887
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:26 schreef DS4 het volgende:
God en wij thuis maar blij zijn met dat 2 x modaal.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_50441928
Iedere maand ¤ 22.500,- bruto. Ik vind het niet laag moet ik zeggen.
We weten dat modaal ongeveer ¤ 30.000,- bruto per JAAR is he?
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_50441972
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Iedere maand ¤ 22.500,- bruto. Ik vind het niet laag moet ik zeggen.
We weten dat modaal ongeveer ¤ 30.000,- bruto per JAAR is he?
daarom moet Balkie niet zeiken en die hoge inkomens ver omlaag!! En dat geld kennen die bedrijven dan in hun klantenservice en product steken !!
pi_50442162
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:33 schreef damian5700 het volgende:
Het gaat toch om de wens van het kabinet (met name de PvdA) iets te doen aan de 'zelfverrijking' en de 'top inkomens'?
Het gaat niet om vast te stellen of ¤ 270.000,- al dan niet riant te noemen valt.
Voor de goede orde: het kabinet is een geheel en niet Wouter Bos c.s. En zijn uitleg is duidelijk: het was in een te ver gevorderd stadium. Stel dat hij zijn poot stijf had gehouden was misschien een ander het geworden en had er een schadeclaim gelegen waardoor het allemaal nog meer geld had gekost. Dat is natuurlijk een beetje water naar de zee dragen.

Bovendien hoort een betrouwbare overheid haar afspraken na te komen.

Wat mij vooral steekt is het gezeik in de Tweede Kamer over dit salaris. Even weer scoren, dan een plas en alles bleef zoals het was. Geregeld vraag ik mij af of de leden van de Tweede Kamer niet overbetaald worden gelet op capaciteiten en prestaties.
pi_50442193
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
God en wij thuis maar blij zijn met dat 2 x modaal.
Jouw probleem. Als je meer wil, harder werken. Dat moet jou toch aanspreken, nietwaar?
pi_50442253
FF een vergelijk, Bush verdiend $ 400000 per jaar, in Euro's dus bijna hetzelfde als de Hoogervorst.
pi_50442255
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:53 schreef TJDoornbos het volgende:

daarom moet Balkie niet zeiken en die hoge inkomens ver omlaag!!
En vervolgens vertrekken de hoofdkantoren en de werkgelegenheid er achteraan. Meer mensen in de WW en bijstand en minder belastinginkomsten om het van te betalen.

Goed plan! Heb je er nog een paar?
pi_50442304
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 11:00 schreef NLweltmeister het volgende:
FF een vergelijk, Bush verdiend $ 400000 per jaar, in Euro's dus bijna hetzelfde als de Hoogervorst.
Maar kan na die 8 jaar bikkelen ( ) extreem veel geld vangen voor een uurtje onzin verkopen. De winst zit hem in de jaren daarna.

(en er wordt onder de tafel ook nog wel het e.e.a. verdiend). Bush leeft wel erg ruim voor iemand die maar 400.000 dollar binnen haalt.
pi_50442323
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 10:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voor de goede orde: het kabinet is een geheel en niet Wouter Bos c.s. En zijn uitleg is duidelijk: het was in een te ver gevorderd stadium. Stel dat hij zijn poot stijf had gehouden was misschien een ander het geworden en had er een schadeclaim gelegen waardoor het allemaal nog meer geld had gekost. Dat is natuurlijk een beetje water naar de zee dragen.

Bovendien hoort een betrouwbare overheid haar afspraken na te komen.

Wat mij vooral steekt is het gezeik in de Tweede Kamer over dit salaris. Even weer scoren, dan een plas en alles bleef zoals het was. Geregeld vraag ik mij af of de leden van de Tweede Kamer niet overbetaald worden gelet op capaciteiten en prestaties.
Voor met name de coalitiepartner PvdA is dit een principekwestie. Het optreden van de vice-premier vind ik daarvan niet getuigen.
  donderdag 14 juni 2007 @ 11:03:11 #16
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_50442344
PB dit kan best in je andere topic: Hoogervorst verdient meer dan Balkenende
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: