Dan let je niet op, want het argument is dat je je aanpast aan degene die je betaalt. In dit geval is dat het CWI en die hebben volgens mij wel een goede reden om te denken dat een boerka niet echt snel een baan krijgt.quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het argument dat men zich maar heeft aan te passen aan NL maatstaven acht ik echter onzinnig. Dat is ook hetgene waar ik op reageerde.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, begrijp dat nou toch!quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:39 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Het wordt hoe langer hoe gekker in dit land.
Precies.quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:49 schreef salutem het volgende:
Als iemand een dergelijke grondhouding aanneemt tegenover de staat, dan moet ze niet haar hand ophouden bij diezelfde Nederlandse maatschappij. Te gek voor woorden,” aldus VVD-Kamerlid Halbe Zijlstra,
Maar ze kan wél haar handje ophouden en die wordt nog gevuld ook. Geweldig, walgelijk zwak Nederland.quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:49 schreef salutem het volgende:
Als iemand een dergelijke grondhouding aanneemt tegenover de staat, dan moet ze niet haar hand ophouden bij diezelfde Nederlandse maatschappij. Te gek voor woorden,” aldus VVD-Kamerlid Halbe Zijlstra,
Een 'verpakt' eventueel sexueel argument is hier niet aan de orde en draagt niet bij tot een zinvolle discussie. Zulke verkleedpartijen doe je maar op feestjes, dan dient het een doel, anders niet.quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:49 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Je moet iedereen in zijn waarde laten, begrijp dat nou toch!![]()
Het is toch hartstikke interessant dat je in een winkel of bij de bank geholpen wordt door iemand in een burka? Maakt onze maatschappij zoveel kleurrijker!
En iemand in een burka als collega is toch ontzettend spannend? Je hebt geen idee wat eronder zit, dat maakt het juist zo leuk! Zeg maar een cadeautje dat je nooit uit mag pakken!![]()
Zo Zo die Ebru?!?!quote:Op woensdag 13 juni 2007 10:01 schreef Suko het volgende:
[..]
Een 'verpakt' eventueel sexueel argument is hier niet aan de orde en draagt niet bij tot een zinvolle discussie. Zulke verkleedpartijen doe je maar op feestjes, dan dient het een doel, anders niet.
Maar misschien kan ik je met dit verhaaltje verblijden:![]()
Vingeroefening hoofddoek
Laten we alsjeblieft inzien dat mensen die het dragen van de hoofddoek prediken als recht, de ongelijkheid tussen man en vrouw prediken. Zij zijn de huidige variant op NSB'ers. We kunnen ze nu nog herkennen: noteer de namen." Ebru Umar.
![]()
Ja wel, zo heb ik het ook gelezen hoor, maar vond het een leuk verhaaltje van Ebru, overigens best wel weer gedateerd, paar jaar terug. Tegenwoordig is ze een stuk minder in beeld na een heftige mishandeling. We hebben het niet eens meer over hoofddoeken maar over Boerka's. Een voortschreidende (in mijn optiek een afglijdende) grens die niet meer lijkt te stoppen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 10:04 schreef SteveBallmer het volgende:
Suko, er zat een klein bit sarcasme bij...
Ik wou net zeggen, Ebru is de laatste tijd meer iin de ontkenningsfase dan in de benoemingsfase.quote:Op woensdag 13 juni 2007 10:47 schreef Suko het volgende:
[..]
Ja wel, zo heb ik het ook gelezen hoor, maar vond het een leuk verhaaltje van Ebru, overigens best wel weer gedateerd, paar jaar terug. Tegenwoordig is ze een stuk minder in beeld na een heftige mishandeling. We hebben het niet eens meer over hoofddoeken maar over Boerka's. Een voortschreidende (in mijn optiek een afglijdende) grens die niet meer lijkt te stoppen.![]()
Tja, dan vallen wel heel veel banen af, natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 18:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
De rechter acht van algemene bekendheid dat het voor moslims niet is toegestaan om te gokken. Van verzoekster, die moslima is, kan daarom ook niet worden verwacht dat zij gelegenheid geeft tot gokken door het verkopen van loten voor een loterij.
Verweerders stelling dat verzoekster haar boerka zou kunnen afdoen om de bemiddeling naar arbeid (beter) te doen slagen, acht de rechter voorshands disproportioneel. Niet is gebleken dat de bemiddelingsmogelijkheden reeds in zoverre zijn uitgeput, dat van verzoekster kan worden gevraagd om afstand te doen van het kledingstuk dat voor haar een rechtstreekse uitdrukking is van haar godsdienstige overtuiging
Mooi stelletje drooggeilers dan.quote:Opperhoofddoekdraagster Fatima Elatik beweert dat mannen geilen op een hoofddoekje
quote:Rechter laat zich verblinden door de burqa
Er is één beroep waarvoor de burqa de perfecte outfit vormt en dat is het ambacht van beul.
Laten we die professie in Nederland nu net een paar eeuwen geleden hebben afgeschaft en ingeruild voor een systeem waarbij we elkaar in de ogen kunnen kijken. Zoals ik al eerder blogde: Burqa en veiligheid gaan niet samen.
Rechters
Je zou zeggen dat de komst van de rechtsstaat - en de hierbij horende rechters - een hele verbetering is, maar dat wil zo nu en dan tegenvallen. Zeker als het erop lijkt dat de rechter heimelijk culturele antropologie had willen studeren, maar in plaats daarvan rechten moest doen van zijn ouders. En zo tot een gerechtelijke dwaling komt.
Uitkeringenstelsel
Cultureel waardenrelativisme en een westers uitkeringenstelsel gaan moeilijk samen. In landen waar burqadraagsters worden toegejuicht is er wat dat betreft geen probleem. Daar is het überhaupt niet gewenst dat vrouwen werken en zijn er geen uitkeringen. In een land als Nederland dreigt cultureel waardenopportunisme: we benaderen de samenleving als een menu à la carte, waaruit we de krenten (lusten) pikken en de lasten aan anderen overlaten. Onder het mom van cultuur of religie.
Gladde ijs
Cultureel waardenrelativisme en de rechtspraak gaan ook niet samen. Eenheid en consistentie van de rechtspraak worden anders geweld aangedaan. Wie de uitspraak van de rechter in de zaak van de gekorte, onbemiddelbare burqadraagster vs. de gemeente Diemen nader beschouwt, moet constateren dat de rechter zich wél op het gladde ijs van het waardenrelativisme heeft begeven. En dan ook een fikse uitglijer maakt:
Niet ter zake
1. Want het doet niet terzake of de persoon in kwestie al een burqa droeg voordat ze een uitkering aanvroeg, zoals de rechter stelt. Als haar, toen ze bijstand aanvroeg, al niet direct is verteld dat de burqa een probleem vormt op de arbeidsmarkt, wil dat nog niet zeggen dat dat later niet verteld kan worden. En dat je zelf niet op je vingers kunt natellen dat de burqa een belemmering is bij het vinden van werk (tenzij je een wereldvreemde rechter bent);
Disproportioneel
2. Bovendien lijkt de rechter daarin op voorhand al helemaal niet geïnteresseerd: hij stelt sowieso dat de eis dat ze haar burqa af zou doen om aan werk te komen disproportioneel is. Het door de rechter gestelde onder 1 is dus strijdig met 2. Een beroep doen op een uitkering terwijl je je in feite onbemiddelbaar maakt, dat is pas dispropotioneel;
Loten
3. De weigering om loten te verkopen was volgens de rechter terecht omdat ‘het een feit van algemene bekendheid is, dat moslims niet mogen gokken’. Los van het feit dat je een lam handje zou krijgen als je elke moslim in het casino de hand zou willen schudden, het volgende. Als we die redenering doortrekken, is het voorts een ‘feit van algemene bekendheid’ dat de meeste moslima’s geen burqa dragen. Een burqa is dus een persoonlijke keuze en kan nooit een reden zijn om draagsters categoriaal aan een uitkering te helpen en te vrijwaren van werk;
Krapte
4. Ook wordt in het vonnis iets gemurmeld over het feit dat er pas vier sollicitaties zouden zijn geweest. In de eerste plaats is dat de burqadraagster zelf te verwijten en niet de gemeente. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt had ze wel wat meer kunnen ondernemen. Als ze nu eens in eenzelfde tempo sollicitatiebrieven had geschreven als een brief naar de rechtbank, was de teller niet op vier blijven steken. En wil de rechter nu oordelen op basis van de huidige feiten – die zonneklaar aangeven dat de burqa een probleem is op de arbeidsmarkt – of op zijn eigen fictieve en wereldvreemde wereldbeeld?
Bovendien zijn de argumenten van de rechter onder 1 en 4 strijdig: eerst verwijt hij de gemeente dat die niet direct heeft gezegd dat de burqa een probleem is op de arbeidsmarkt, vervolgens vindt hij dat de gemeente dat te vroeg concludeert. Wat is het nou, eerwaarde?
Onbemiddelbaar
Wat intussen wél terzake doet is dat de burqadraagster zich door haar gedrag onbemiddelbaar maakt voor de arbeidsmarkt. Zij houdt zich dus niet aan de plichten die horen bij haar recht op een uitkering en daarom kan zij worden gekort op haar uitkering. Dat zijn de regels in Nederland. Dit is overigens vorig jaar nog eens extra gestipuleerd in de Haagse gemeenteraad. D66 diende een motie in dat vrouwen die een burga dragen, niet in aanmerking komen voor een uitkering. Deze motie werd ondersteund door de raad en terecht, al leek deze motie sommige raadsleden wat overbodig. Maar je ziet: voor een Nederlandse rechter moet je zaken u-i-t-s-p-e-l-l-e-n. En dan nog bestaat er de kans dat ie de mist ingaat. En wij als samenleving met hem. Er is veel discussie over medische missers. De medische beroepsgroep heeft zich ten doel gesteld deze met de helft te doen afnemen.
Misschien kunnen rechters hieraan een voorbeeld nemen.
Bron.
Een uitstekend beargumenteerd verhaal.quote:
Het is een geweldig stukje. Niet omdat het inhoudelijk correct is, maar omdat het erg logisch lijkt wat er staat, terwijl het op een aantal details de spijker mist...quote:Op woensdag 13 juni 2007 13:13 schreef Suko het volgende:
Een uitstekend beargumenteerd verhaal.Stukjes daaruit zijn deels in dit topic ook al opgeschreven. Onbegrijpelijk dat die rechter heeft geoordeeld zoals hij heeft gedaan.
Volgens mij was het echt een combo: en de burqa aan bij sollicitatie en een baan geweigerd vanwege het niet willen meewerken aan gokken (gek genoeg erg populair onder moslims, maar dat terzijde).quote:Op woensdag 13 juni 2007 14:42 schreef moussie het volgende:
waar de korting vandaan komt is dat je als uitkeringsgerechtige aangeboden werk over het algemeen niet mag weigeren, tenzij je dus idd principiële bezwaren hebt .. zoals bvb een veganist/vegetariër een baantje aanbieden in een slagerij, of een moslim vragen om lootjes te verkopen
de hoogte van de korting verteld een ander verhaal .. 100% korten mag alleen bij het weigeren van een concreet arbeidsaanbod of verwijtbaar ontslagquote:Op woensdag 13 juni 2007 14:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij was het echt een combo: en de burqa aan bij sollicitatie en een baan geweigerd vanwege het niet willen meewerken aan gokken (gek genoeg erg populair onder moslims, maar dat terzijde).
Daar moet je ook echt iedere reply mee beginnen he?quote:Op woensdag 13 juni 2007 14:42 schreef moussie het volgende:
euhm,
Dat is dus feitelijk hetzelfde.quote:volgens mij is zij dus niet gekort voor het dragen van een boerka, die heeft alleen bij de 3 voorgaande sollicitaties geleid tot een afwijzing cq geen reactie ..
Dus?quote:en voor zij gevraagd kan worden om dat ding uit te doen en daardoor haar kansen te vergroten moeten we een paar sollicitaties verder zijn ..
Misschien zoekt het spookhuis nog medewerkers:quote:in de tussentijd hoef je maar 1 werkgever te hebben die lak heeft aan hoe zij zich kleed, als zij haar werk maar goed doet, en het hele probleem is opgelost
Zullen we wedden dat de veganist wel moet werken in de slagerij? Alles om de moslims in NL niet voor het hoofd te stoten immers.quote:waar de korting vandaan komt is dat je als uitkeringsgerechtige aangeboden werk over het algemeen niet mag weigeren, tenzij je dus idd principiële bezwaren hebt .. zoals bvb een veganist/vegetariër een baantje aanbieden in een slagerij, of een moslim vragen om lootjes te verkopen
Dat is een overweging die simpelweg voorkomt uit het algemene rechtsbeginsel dat de overheid geen willekeurig beleid mag voeren; zonder deugdelijke motivatie eisen dat iemand haar boerka niet draagt bij sollicitaties duidt op willekeur.quote:Niet ter zake
1. Want het doet niet terzake of de persoon in kwestie al een burqa droeg voordat ze een uitkering aanvroeg, zoals de rechter stelt. Als haar, toen ze bijstand aanvroeg, al niet direct is verteld dat de burqa een probleem vormt op de arbeidsmarkt, wil dat nog niet zeggen dat dat later niet verteld kan worden. En dat je zelf niet op je vingers kunt natellen dat de burqa een belemmering is bij het vinden van werk (tenzij je een wereldvreemde rechter bent);
Nee, in de uitspraak staat letterlijk dat in dit stadium van de bemiddeling het onredelijk is om dat te eisen, niet dat die eis per definitie disproportioneel is.quote:Disproportioneel
2. Bovendien lijkt de rechter daarin op voorhand al helemaal niet geïnteresseerd: hij stelt sowieso dat de eis dat ze haar burqa af zou doen om aan werk te komen disproportioneel is. Het door de rechter gestelde onder 1 is dus strijdig met 2. Een beroep doen op een uitkering terwijl je je in feite onbemiddelbaar maakt, dat is pas dispropotioneel;
Zwak toto-pro-pars-argument; het blijft voor elke moslim een individuele afweging aan welke religieuze voorschriften hij/zij zich al dan niet houdt.quote:Loten
3. De weigering om loten te verkopen was volgens de rechter terecht omdat ‘het een feit van algemene bekendheid is, dat moslims niet mogen gokken’. Los van het feit dat je een lam handje zou krijgen als je elke moslim in het casino de hand zou willen schudden, het volgende. Als we die redenering doortrekken, is het voorts een ‘feit van algemene bekendheid’ dat de meeste moslima’s geen burqa dragen. Een burqa is dus een persoonlijke keuze en kan nooit een reden zijn om draagsters categoriaal aan een uitkering te helpen en te vrijwaren van werk;
Een sollicitatieplicht is niet een plicht om naar elk vacature die maar te vinden is te solliciteren. Of vier sollicitaties in dit geval aan de lage kant is, valt met de huidige informatie moeilijk te zeggen, omdat zoiets sterk situatie-afhankelijk is. Daarnaast is het verwijt van de rechter zonneklaar: de gemeente accepteert eerst de bemiddeling van de vrouw, maar komt daar betrekkelijk snel weer op terug; dat is inconsistent beleid.quote:Krapte
4. Ook wordt in het vonnis iets gemurmeld over het feit dat er pas vier sollicitaties zouden zijn geweest. In de eerste plaats is dat de burqadraagster zelf te verwijten en niet de gemeente. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt had ze wel wat meer kunnen ondernemen. Als ze nu eens in eenzelfde tempo sollicitatiebrieven had geschreven als een brief naar de rechtbank, was de teller niet op vier blijven steken. En wil de rechter nu oordelen op basis van de huidige feiten – die zonneklaar aangeven dat de burqa een probleem is op de arbeidsmarkt – of op zijn eigen fictieve en wereldvreemde wereldbeeld?
Bovendien zijn de argumenten van de rechter onder 1 en 4 strijdig: eerst verwijt hij de gemeente dat die niet direct heeft gezegd dat de burqa een probleem is op de arbeidsmarkt, vervolgens vindt hij dat de gemeente dat te vroeg concludeert. Wat is het nou, eerwaarde?
Dat valt wel mee; ik heb wel van meerdere zaken gehoord waarbij iemand - ook vanui niet-religieuze argumenten - bepaald werk principieel weigerde, en het is mijn inziens terecht dat tot op zekere hoogte dergelijke bezwaren door de gemeente worden gehonoreerd. Het verschil tussen de veganist en de boerkadraagster is dan echter wel weer dat de meeste werkgevers geen onoverkomelijke bezwaren zien om een veganist aan te nemen, als ze het uberhaupt al kunnen merken aan de persoon in kwestie.quote:Op woensdag 13 juni 2007 15:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Zullen we wedden dat de veganist wel moet werken in de slagerij? Alles om de moslims in NL niet voor het hoofd te stoten immers.
Nee, DIT is willekeur.quote:Op woensdag 13 juni 2007 15:43 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat is een overweging die simpelweg voorkomt uit het algemene rechtsbeginsel dat de overheid geen willekeurig beleid mag voeren; zonder deugdelijke motivatie eisen dat iemand haar boerka niet draagt bij sollicitaties duidt op willekeur.
[..]
Als jij voor je de molen in zou gaan en een aanvraag doet voor een uitkering en het geacccepteerd wordt dat je darth vader adept bent en je vervolgens daaarmee gaat solliciteren is dat toch geen willekeur?quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:11 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, DIT is willekeur.
Een Darth Vader masker mag telt niet als excuus en ik wed een Geisha-outfit of peniskoker ook niet, een Burqa weer wel.
Je weet dondersgoed dat dat in de realiteit NIET geaccepteerd zal worden. Geen rechter zal het 'buitenproportioneel' vinden dat men eist dat ik mijn Darth Vader masker afdoet als ik werk zoek.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:14 schreef Re het volgende:
[..]
Als jij voor je de molen in zou gaan en een aanvraag doet voor een uitkering en het geacccepteerd wordt dat je darth vader adept bent en je vervolgens daaarmee gaat solliciteren is dat toch geen willekeur?
Maar je hebt de uitspraak verder wel gelezen?quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je weet dondersgoed dat dat in de realiteit NIET geaccepteerd zal worden. Geen rechter zal het 'buitenproportioneel' vinden dat men eist dat ik mijn Darth Vader masker afdoet als ik werk zoek.
In tegenstelling tot deze rechter dus die een Burqa afdoen 'buitenproportioneel' vindt, want 'het is onderdeel van haar religie'.
Ja.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar je hebt de uitspraak verder wel gelezen?
nee hoorquote:Op woensdag 13 juni 2007 15:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Daar moet je ook echt iedere reply mee beginnen he?
nee .. iemand 100% korten op "verwijtbaar gedrag" na 3 sollicitaties mag niet , daarvoor is een oplopende schaal bedacht van strafkortingen .. iemand korten voor 100% als die concreet werk weigert mag weer welquote:Dat is dus feitelijk hetzelfde.
dus wordt haar over een aantal sollicitaties gevraagd de boerka uit te doen op straffe van een kortingquote:Dus?
bvb .. banen zat waar het geen moer uitmaakt of je gezicht nou wel of niet te zien is .. vloertje dweilen ergens of zo ?quote:Misschien zoekt het spookhuis nog medewerkers:
denk dat je die zou verliezen, gemoedsbezwaarden hebben toch echt wel iets in de melk te brokkelen hier in NL .. of het nou moslima's zijn die geen lootjes willen verkopen of ambtenaren die geen homo's willen trouwenquote:Zullen we wedden dat de veganist wel moet werken in de slagerij? Alles om de moslims in NL niet voor het hoofd te stoten immers.
Niet zozeer, omdat die beredenering is gestoeld op de (grond)wettelijke bepaling dat er een vrijheid bestaat van godsdienst en/of levensbeschouwing. Wanneer jij weet te motiveren dat een Darth Vader-masker een essentieel onderdeel van je levensbeschouwing is, valt je wellicht eenzelfde behandeling toe, alhoewel bij zowel een boerka als een dergelijk masker uiteindelijk de eis kan worden gesteld deze niet te dragen tijdens sollicitatiegesprekken; zoals ik al eerder betoogde heeft de rechter namelijk in deze kwestie geen principiele uitspraak gedaan.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:11 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee, DIT is willekeur.
Een Darth Vader masker mag telt niet als excuus en ik wed een Geisha-outfit of peniskoker ook niet, een Burqa weer wel.
Moet jou toch niet onbekend voorkomen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vreemd dat dan maar enkele woorden van de overweging zijn doorgedrongen.
Het blijkt wel vaker uit je reacties idd.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Moet jou toch niet onbekend voorkomen.
Ben het niet graag met je eens maar wat je daar schrijft is volkomen terrecht. Nu moeten ze gewoon zeggen mevrouw het werkt niet met zon boerka trek hem uit of je wordt gekort. Zolang dat wel mag is er geen problem. Mag dat ook niet dan moet er wat aan de wet veranderd worden.quote:Op woensdag 13 juni 2007 14:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een geweldig stukje. Niet omdat het inhoudelijk correct is, maar omdat het erg logisch lijkt wat er staat, terwijl het op een aantal details de spijker mist...
De rechter vind het wat vreemd dat iemand met burqa binnen komt, bemiddeld wordt, hetgeen niet succesvol is en vervolgens de uitkering wordt ingetrokken voor een paar maanden omdat ze een burqa droeg.
De rechter vond dus dat de maatregel niet paste bij het gedrag van deze mevrouw. Als men bij het begin had gezegd: "zorg je wel dat je je burqa thuis laat bij het solliciteren" VOORDAT ze ging en DAN komt ze opdraven in burqa, ja DAN had men een punt gehad. Nu laat men haar een paar keer gaan, met het verwachte resultaat en geef je een (zware!) sanctie. Ja en dat is dan te kort door de bocht.
Wel gaat de rechter m.i. iets te ver door te stellen dat de bemiddelingspogingen niet waren uitgepunt, aangezien ik daarin lees dat hij vindt dat met burqa solliciteren dus kennelijk wel succesvol kan zijn ofzo. Maar goed, dan zou ik mij meer moeten verdiepen in de uitspraak en ook de uitspraak van de CGB. Hoe dan ook, gelet op hoe e.e.a. is gelopen is het niet zo vreemd dat de rechter heeft geoordeeld dat de sanctie in dit geval ten onrechte was.
Je weet dat het in de praktijk gewoon niet zo gaat. Er wordt in NL zeer met 2 maten gemeten, zeker als het om religies gaat.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Niet zozeer, omdat die beredenering is gestoeld op de (grond)wettelijke bepaling dat er een vrijheid bestaat van godsdienst en/of levensbeschouwing. Wanneer jij weet te motiveren dat een Darth Vader-masker een essentieel onderdeel van je levensbeschouwing is, valt je wellicht eenzelfde behandeling toe, alhoewel bij zowel een boerka als een dergelijk masker uiteindelijk de eis kan worden gesteld deze niet te dragen tijdens sollicitatiegesprekken; zoals ik al eerder betoogde heeft de rechter namelijk in deze kwestie geen principiele uitspraak gedaan.
Dat is niet wat ik bedoelde, maar ik weet dat je meestal niet erg scherp bent dus dat deze je ook weer eens ontging verbaast me dan weer totaal niet.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het blijkt wel vaker uit je reacties idd.
Gelukkig maar dat je niet verrast bent.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik bedoelde, maar ik weet dat je meestal niet erg scherp bent dus dat deze je ook weer eens ontging verbaast me dan weer totaal niet.
Njah, er is daar simpelweg te weinig vergelijkingsmateriaal voor, maar je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat met bezwaren ingegeven door veganisme - geen vorm van godsdienst, in zekere zin wel een vorm van levensbeschouwing - ongeveer op eenzelfde manier wordt omgegaan als met religieuze bezwaren. Uiteraard is er in zekere zin een culturele bias - sommige dingen worden wel als levensbeschouwing, andere dingen weer niet - maar het is niet zo dat bezwaren enkel worden gehonoreerd als ze vanuit religieus oogpunt worden aangedragen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je weet dat het in de praktijk gewoon niet zo gaat. Er wordt in NL zeer met 2 maten gemeten, zeker als het om religies gaat.
Aanpassen aan de normen en waarden van het gastland. Doe ik ook.quote:Op woensdag 13 juni 2007 08:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar hoe ver moet die aanpassing gaan? Moet iedereen dan maar precies hetzelfde zijn?
Maar wat zijn die normen? Ik kan me genoeg baantjes indenken waarbij het weinig belangrijk is of iemand een burka draagt. Welke grenzen zijn er en waar liggen die als we naar normen kijken?quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Aanpassen aan de normen en waarden van het gastland. Doe ik ook.
Wat men thuis uitspookt moet men zelf weten, maar op sociaal vlak buiten de deur gedraagt men zich maar naar de daar geldende normen.
Die normen verschillen per land.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar wat zijn die normen? Ik kan me genoeg baantjes indenken waarbij het weinig belangrijk is of iemand een burka draagt. Welke grenzen zijn er en waar liggen die als we naar normen kijken?
Een beetje hetzelfde als met je Stichting Martijn t-shirt aan gaan solliciteren bij een kindercreche.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die normen verschillen per land.
Maar in bv Nederland moet men zich maar houden aan de alhier geldende waarden en normen.
Men weet dat een bedrijf niet zit te wachten op mensen die zich in een boerka hijsen. Kortom je word dus niet aangenomen. Niet gek.
Men weet dus dat de norm voor solliciteren hier anders is dan in bv een islamitisch land.
En al helemaal voor iemand die bij het CWI loopt en dus een uitkering krijgt moge het duidelijk zijn dat de kans op werk krijgen bijzonder laag is indien men op sollicitatie gesprek gaat met boerka aan.
Dat weet je niet. Het hangt nogal af van de functie en de bedrijfscultuur.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die normen verschillen per land.
Maar in bv Nederland moet men zich maar houden aan de alhier geldende waarden en normen.
Men weet dat een bedrijf niet zit te wachten op mensen die zich in een boerka hijsen.
Er zijn een hoop functies waarbij een burka niet bepaald handig is. Naar die functies solliciteren is dan ook vrij zinloos. Er zijn echter genoeg functies waarbij een burka niet zou moeten uitmaken.quote:Kortom je word dus niet aangenomen. Niet gek.
Of men solliciteert voor de verkeerde functies. 4 sollicitaties vind ik nu niet direct veelzeggend.quote:Men weet dus dat de norm voor solliciteren hier anders is dan in bv een islamitisch land.
En al helemaal voor iemand die bij het CWI loopt en dus een uitkering krijgt moge het duidelijk zijn dat de kans op werk krijgen bijzonder laag is indien men op sollicitatie gesprek gaat met boerka aan.
noem er eens 10quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar wat zijn die normen? Ik kan me genoeg baantjes indenken waarbij het weinig belangrijk is of iemand een burka draagt. Welke grenzen zijn er en waar liggen die als we naar normen kijken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |