Ja mee eens! die gast laat zich goed en duidelijk horen de laatste dagen. SP heeft van Kant, die doet het niet bepaald goed naar mijn mening. Ik vond Marianne ook wel leuk spreken, alleen te veel over hetzelfde onderwerpquote:Op donderdag 21 juni 2007 18:32 schreef SCH het volgende:
Pechtold voert in ieder geval beter oppositie dan de SP en de PvdV samen.
Hier heb je helemaal gelijk in. Maar ze noemen zichzelf "Democraten" en hebben zich zo helemaal gefocussed op die bestuurlijke vernieuwingsonzin. Ze moeten zich meer als sociaal-liberaal alternatief presenteren, dat zou imo veel beter zijn. Mensen boeit die bestuurlijke vernieuwing helemaal niks.quote:Op donderdag 21 juni 2007 07:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is dus gewoon niet waar. Die bestuurlijke vernieuwing agenda is nooit echt een succes geweest (grootste succes is de directe verkiezing van het EP door de Nederlanders ipv getrapt). Maar verder heeft D66 een aardig rijtje aan successen op zijn naam staan, Het Homohuwelijk, Euthanasie, de nationale ombudsman, het drugsbeleid, de winkeltijden etc. Het zijn allemaal ideeen die voor een belangrijk deel uit de koker van D66 kwamen.
Dat imagoprobleem rondom bestuurlijke vernieuwing is ook mede bereikt door zich er in 2003 veel te veel op te concentreren
Ach met democraten begon het ooit maar sinds Jan Terlouw voeren ze al die sociaal liberale progressieve koers. Al die andere zaken zoals vrijzinnigheid, globalisme, individualisme ect. zijn er gaandeweg bij gekomenquote:Op donderdag 21 juni 2007 20:00 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Hier heb je helemaal gelijk in. Maar ze noemen zichzelf "Democraten" en hebben zich zo helemaal gefocussed op die bestuurlijke vernieuwingsonzin. Ze moeten zich meer als sociaal-liberaal alternatief presenteren, dat zou imo veel beter zijn. Mensen boeit die bestuurlijke vernieuwing helemaal niks.
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:35 schreef Visitor1982 het volgende:
Al bij de verkiezingen van 1994, toen ik 11 jaar was en ik nog in groep 7 van de basisschool zat, had ik een poster van Hans van Mierlo op mijn raam geplakt en liep ik op school met buttons van D66 om de leraren te overtuigen om op D66 te stemmen.
Wat D66 vooral fout heeft gedaan is in een regering stappen waarvan ze van tevoren konden weten dat ze onder voet zouden worden gelopen. Iedereen kent de situatie nog: D66 hielp CDA en VVD aan een meerderheid. Hadden ze nooit moeten doen, omdat ze eigenlijk een beetje BUITEN het spectrum van CDA en VVD staan. Heel anders geldt dat nu voor de ChristenUnie ten opzichte van het CDA en de PvdA. Dat zit er veel meer tussenin en fungeert dus als een soort bindmiddel. Kijk ook naar D66 in Paars: ook een bindmiddel tussen PvdA en VVD.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:35 schreef Visitor1982 het volgende:
D66 heeft op het congres een aantal weken terug het woordje democraten vervangen door sociaal-liberaal...
D66 is gewoon mijn partij. Al bij de verkiezingen van 1994, toen ik 11 jaar was en ik nog in groep 7 van de basisschool zat, had ik een poster van Hans van Mierlo op mijn raam geplakt en liep ik op school met buttons van D66 om de leraren te overtuigen om op D66 te stemmen.
2006 was gewoon een beetje een rampjaar voor D66. Ik denk dat de partij bij de volgende kamerverkiezingen zo'n 6 a 7 zetels zal gaan halen. En daarna? Als ze dan weer gaan regeren raken ze er weer een boel kwijt, maar als ze kiezen voor nog wat jaren oppositie (wat ik zou doen) dan zal het zetelaantal weer tussen de 10 en 20 gaan zitten.
Nee het zal inderdaad nog wel even wat tijd en moeite kosten om het verloren vertrouwen te herstellen. Maar een paar zeteltjes winst moet er wel inzitten wanneer D66 een beetje zijn best doet.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 14:40 schreef Urquhart het volgende:
D66 heeft gewoon een negatief imago opgebouwd, daar kom je niet zo maar vanaf. Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat de partij binnen korte tijd weer gaat scoren.
Mwa op zich was er imo nog best wat te zeggen voor die regeringquote:Op vrijdag 22 juni 2007 14:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat D66 vooral fout heeft gedaan is in een regering stappen waarvan ze van tevoren konden weten dat ze onder voet zouden worden gelopen. Iedereen kent de situatie nog: D66 hielp CDA en VVD aan een meerderheid. Hadden ze nooit moeten doen, omdat ze eigenlijk een beetje BUITEN het spectrum van CDA en VVD staan. Heel anders geldt dat nu voor de ChristenUnie ten opzichte van het CDA en de PvdA. Dat zit er veel meer tussenin en fungeert dus als een soort bindmiddel. Kijk ook naar D66 in Paars: ook een bindmiddel tussen PvdA en VVD.
Welke politicus wel ?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:36 schreef PJORourke het volgende:
Pechtold en die excuus Turkse kan je toch niet serieus nemen?
Je hebt een punt.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
Welke politicus wel ?
Wat ik zeg, intellectualisme is uitquote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:36 schreef PJORourke het volgende:
Pechtold en die excuus Turkse kan je toch niet serieus nemen?
Als je dat intellectueel noemt, kun je nog wel een paar jaartjes scholing gebruiken.quote:
Touchequote:Op vrijdag 22 juni 2007 19:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als je dat intellectueel noemt, kun je nog wel een paar jaartjes scholing gebruiken.
Goede analyse op zich wel alleen dat rondom Ayaan ben ik het niet zo mee eens.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:33 schreef TFFKABH het volgende:
Ik denk dat D66 gewoon een aantal tactische blunders heeft gemaakt, te beginnen met de Nacht van Wiegel. Toen hadden ze het kabinet al op moeten blazen. In 2003 hadden ze niet in de regering moeten gaan zitten nadat ze eerst bij hoog en bij laag hadden beweerd dat niet te zullen doen, omdat ze vonden dat de kiezer ze geen mandaat had gegeven. En in het Uruzgan-debat, als ze zo tegen de missie waren, hadden ze er ook uit moeten stappen. Om dan vervolgens om het relatief onbelangrijke Ayaan-gate wel het kabinet op te blazen... Daarmee heeft D66 zichzelf ongeloofwaardig gemaakt. En de kiezer heeft dat genadeloos afgestraft.
Ook hun voortdurende hameren op bestuurlijke vernieuwing heeft ze, denk ik, geen goed gedaan. Dat is namelijk een non-issue voor de kiezer. Hadden ze zich meer toegelegd op hun sociaal-liberale kant dan had de kiezer dat denk ik meer gewaardeerd.
En als laatste hebben ze ook de tijdgeest niet mee. Intellectualisme is uit, populisme is in. Zie daar ook de verklaring voor de winst van PVV en SP, alsmede het verlies van GL.
Op mij kwam die affaire bijzonder gekunsteld over. Alsof D66 op de valreep nog wilde zeggen `zie je wel dat we wel kloten hebben!´.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 19:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Goede analyse op zich wel alleen dat rondom Ayaan ben ik het niet zo mee eens.
Hij was inderdaad wat kort door de bocht. Maar het is wel zo dat er een enorme aversie is tegen ´praters´ en politici die gezien worden als ´doeners´ hebben de wind in de zeilen. D66 is bij uitstek een partij van het praten en de consensus (of zoals ze op Fok zeggen, pappen en nathouden) en dat wordt op dit moment gewoon niet gewaardeerd.quote:Maar je laatste zin is ook voor uitbreiding vatbaar.
Eens. Ik vind ze in de oppositie momenteel uitstekend werk doen, met name tegen de in levensbeschouwelijk opzicht aartsconservatieve CU en CDAquote:Maargoed in de jongste tijd blijkt steeds maar weer dat D66 helemaal niet zo overbodig is geworden als men aanvankelijk dacht. Dus wat dat betreft genoeg om nog weet een hele tijd door te kunnen gaan. En ik heb het idee dat ook steeds meer mensen dat toch weer inzien.
Wat Verdonk betreft, die had imo gewoon moeten optiefen, nooit maakte een minister en zo'n potje van en kwam ermee weg. Wellicht was D66 er zelfs te laat mee.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:17 schreef TFFKABH het volgende:
Hij was inderdaad wat kort door de bocht. Maar het is wel zo dat er een enorme aversie is tegen ´praters´ en politici die gezien worden als ´doeners´ hebben de wind in de zeilen. D66 is bij uitstek een partij van het praten en de consensus (of zoals ze op Fok zeggen, pappen en nathouden) en dat wordt op dit moment gewoon niet gewaardeerd.
Nah als ik dat artikeltje zo lees is het helemaal niet zo erg. D66 wil blijkbaar af van de automatische leaseauto en wil in plaats daarvan een budget wat je aan het meest geschikte vervoermiddel (kan dus ook een auto zijn!) kunt besteden. Lijkt me niet zoveel mis mee. Men zal toch met creatieve oplossingen moeten komen om het fileprobleem te bestrijden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:
Van mij mag er best een opleving van D66 komen vooral als dit tenkoste gaat van de SP en de PvdA.
Alleen moeten ze dan niet met deze Kwalitatief Uitermate Treurige voorstellen komen:
D66: verbod op leasewagens in de Randstad
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |