abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juni 2007 @ 12:08:00 #1
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_50326428

Officiële landstaal: Indonesisch (Bahasa Indonesia)
Hoofdstad: Jakarta
Regeringsvorm: Republiek
Religie: islam (ca. 86%), christendom 10%, hindoeïsme 3%, boeddhisme 1% e.a.
Oppervlakte: 1.904.569 km² (4,85% water)
Inwoners: 234.693.997 (2007)

bron: wikipedia

Travelinformatie is ook hier te vinden:
[centraal] Indonesië
[centraal] Indonesië - deel 2
Indonesië (deel 3)
[centraal] Indonesië - deel 4

En als voorloper van KAA:
het emigratieverhaal van één van onze eigen kaaskoppen in Indonesië :
Bruine doos krijgt enkele reis Indonesië
indahnesia.com in Indonesië (deel 2)

Sinds gisteren woon en werk ik in Jakarta, wel even wennen, maar dat komt wel goed. Nog andere mensen hier op Fok die in Jakarta zitten?

[ Bericht 54% gewijzigd door Bora-Bora op 08-04-2008 13:46:53 ]
From the ashes...
pi_52063383
quote:
Op maandag 11 juni 2007 12:08 schreef Xitami het volgende:
Sinds gisteren woon en werk ik in Jakarta, wel even wennen, maar dat komt wel goed. Nog andere mensen hier op Fok die in Jakarta zitten?
17 Augustus kom ik aan op Soekarno-Hatta!
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_52297510

Het loopt storm hier... Niemand anders?
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 05:57:45 #4
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_52550037
Blijkbaar niet

Wat ga je doen in Jakarta Jay?
From the ashes...
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:24:53 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52557801
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 01:04 schreef -Jay-20- het volgende:
[afbeelding]

Het loopt storm hier... Niemand anders?
Ja raar, ik heb indahnesia.com ook al een tijd niet meer gezien.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_52692984
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 13:24 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja raar, ik heb indahnesia.com ook al een tijd niet meer gezien.
Misschien is hij uiteindelijk toch eens aan werk geslagen...
  maandag 27 augustus 2007 @ 06:59:47 #7
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_52718644
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 10:18 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Zou best kunnen Maar je bent dus in Indonesie aangekomen? Bevalt 't tot nu toe?

(vakantie of werk, trouwens?)
From the ashes...
  vrijdag 14 september 2007 @ 03:31:58 #8
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53163073
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 10:18 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

In z'n tuin.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53177656
Oh, oops... Was ik dit topic even helemaal vergeten...

Ik zit hier i.v.m. stage en afstuderen. Tot nu toe bevalt het mij best wel goed eigenlijk, al moest ik natuurlijk wel even wennen... Vooral aan het klimaat en de grote hoeveelheid muggen...

Verder is het goed vertoeven hier, zeker als je wat centen om handen hebt! Wat mij wel heel erg irriteert is de chaos in het verkeer (of hoe je die enorme massa blik ook maar wilt noemen...) Wat me de ene dag 20min kost, doe ik de volgende dag ruim 2:20min over... Dit is een grote domper op de economie hier, en daar zal voorlopig ook nog geen verandering in komen ben ik bang.
Ook is de zeer aanwezige corruptie soms best wel aanstootgevend, maar daar leer je mee leven.

Verder is het natuurlijk wel een ervaring om in een miljoenenstad als Jakarta te wonen... Officieel staat de teller nog op 12 miljoen geregistreerde inwoners, maar onderzoeken zeggen dat de stad inmiddels al is gegroeid is tot ruim 20 miljoen inwoners. Dit komt vooral door de constante stroom plattelands mensen, die hun heil in Jakarta komen zoeken (en vervolgens bedelend over straat moeten, maar dat terzijde...)

Het is voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik zo'n groot en duidelijk verschil tussen rijk en arm zie... Waar aan de ene kant van de straat gigantische paleizen van huizen staan, staat aan de andere kant van de weg een enorme sloppenwijk, en terwijl de geblindeerde Hummers en Mercedessen door de straat rijden staan de armen met heel de familie langs de weg te bedelen... Een hele rare ervaring...

Maar alles went en ook dat helaas. Desondanks vermaak ik mij hier prima en kom ik voorlopig nog niet terug naar de lage landen!

[ Bericht 3% gewijzigd door -Jay-20- op 14-09-2007 18:28:01 ]
  vrijdag 14 september 2007 @ 19:28:32 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53179308
Ik heb je OP even wat kleurrijker gemaakt.
  zondag 16 september 2007 @ 16:22:29 #11
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_53221383
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 18:21 schreef -Jay-20- het volgende:
Oh, oops... Was ik dit topic even helemaal vergeten...
Kan gebeuren
quote:
Ik zit hier i.v.m. stage en afstuderen. Tot nu toe bevalt het mij best wel goed eigenlijk, al moest ik natuurlijk wel even wennen... Vooral aan het klimaat en de grote hoeveelheid muggen...
Jeuh, een goeie aanrader is om op dag #1 meteen aan de muggencreme te gaan, want je zit voordat je het weet onder. Het klimaat zelf went wel redelijk snel, hou gewoon in gedachten dat je tussen pak 'm beet 10 en 2 'smiddags niet naar buiten wil, en tussen 7 en 10 in de avond. In de ochtend is het gruwelijk schroeierig heet, en in de avond gruwelijk klam en vochtig. Buiten die tijdstippen valt het te doen zolang je niet al te gek veel dingen met je meesjouwt als je naar buiten gaat.
quote:
Verder is het goed vertoeven hier, zeker als je wat centen om handen hebt! Wat mij wel heel erg irriteert is de chaos in het verkeer (of hoe je die enorme massa blik ook maar wilt noemen...) Wat me de ene dag 20min kost, doe ik de volgende dag ruim 2:20min over... Dit is een grote domper op de economie hier, en daar zal voorlopig ook nog geen verandering in komen ben ik bang.
Ook is de zeer aanwezige corruptie soms best wel aanstootgevend, maar daar leer je mee leven.
De massa blik heet over het algemeen macet (in het geval je het nog niet wist, macet = indonesisch voor file, min of meer.) Een macet is vrij normaal, als taxichauffeurs e.d. beginnen over een macet total kan je beter maar slapen in de taxi, want dan duurt het nog een eeuwigheid.

Corruptie, tja, ach, het is iets minder aan het worden maar wel overal te zien in meer of mindere mate. Weet niet of je al eens bij Ratu Plaza (mall) bent geweest, maar die taxi's voor de deur moeten dokken aan een zootje preman (boefjes, zeg maar), die daar het verkeer voor ze "regelen". Dat is corruptie in kleine mate. Als je een keer met je taxi aan de kant gezet wordt door de politie en je kan na 5 minuten weer verder zonder dat je ooit die agent hebt gesproken, dan is je chauffeur iets van 20.000 tot 50.000 rupiah armer.
quote:
Verder is het natuurlijk wel een ervaring om in een miljoenenstad als Jakarta te wonen... Officieel staat de teller nog op 12 miljoen geregistreerde inwoners, maar onderzoeken zeggen dat de stad inmiddels al is gegroeid is tot ruim 20 miljoen inwoners. Dit komt vooral door de constante stroom plattelands mensen, die hun heil in Jakarta komen zoeken (en vervolgens bedelend over straat moeten, maar dat terzijde...)
Heh, nieuwe wet sinds kort: je mag geen geld meer aan bedelaars geven, anders loop je kans op een dikke boete en wat celstraf. Ergens absurd, ergens anders ook goed te begrijpen als je hier een weekje geweest bent.
quote:
Het is voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik zo'n groot en duidelijk verschil tussen rijk en arm zie... Waar aan de ene kant van de straat gigantische paleizen van huizen staan, staat aan de andere kant van de weg een enorme sloppenwijk, en terwijl de geblindeerde Hummers en Mercedessen door de straat rijden staan de armen met heel de familie langs de weg te bedelen... Een hele rare ervaring...
Yup, in de eerste week hier was dat contrast overal te zien, grote luxe malls, met ernaast een sloppenwijk. Het erge is dat het op een gegeven moment ook wel went, je ziet het gewoon niet meer. Aan de andere kant kan je je er beter ook niet mee bemoeien als westerling, het nadeel is namelijk wel dat als je hier rondloopt als melkfles-witte buitenlander de meeste mensen je meteen bekijken van het oogpunt hoe ze aan je kunnen verdienen. Kan ik ze ook niet kwalijk nemen ergens, maar het is soms knap irritant

Even een zijstraatje, het is wel komisch als ik hier met m'n vriendin ga winkelen, zij is indonesisch, en als ze in haar eentje naar een winkel gaat is alles okee -- zodra ik m'n witte kop laat zien gaan de prijzen meteen met 20% ofzo omhoog -- ergens wel grappig.
quote:
Maar alles went en ook dat helaas. Desondanks vermaak ik mij hier prima en kom ik voorlopig nog niet terug naar de lage landen!
Beter Als ik zo vrij mag zijn, in welk gebied woon/werk je? Het zou wel leuk zijn om een keer ergens wat koffie achterover te gieten

@popolon: bedankt voor de opleuking! Was er zelf nog niet aan toe gekomen
From the ashes...
  zondag 16 september 2007 @ 16:44:09 #12
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_53221830
Nog wat toegevoegde opmerkingen over het verkeer in Jakarta (en over het algemeen de rest van Indonesie), en wat opmerkingen in z'n algemeen:

Jakarta is, voor ons Nederlanders tenminste, gruwelijk qua verkeer. Niet alleen rijdt men hier aan de verkeerde kant van de weg (links, ipv rechts), ook heeft iedereen een soort fundamenteel lak aan alle verkeersregels. De enige regels die hier gelden zijn: als jouw auto groter is dan die van iemand anders, heb je voorrang; en als je er als eerste bent, is 't van jou.

Spitsuur bestaat hoofdzakelijk uit meer file dan normaal, met af en toe een totale gridlock. Het kan over het algemeen een uur tot twee uur kosten om 10 kilometer te rijden.

Er is openbaar vervoer, sort-of. De TransJakarta busway is redelijk goed te doen mocht je de mazzel hebben om vlak bij een halte te wonen of te werken, maar is vaak in de ochtend gruwelijk druk afhankelijk van de lijn die je neemt. Als tweede optie zijn er de groene 'Kopaja' bussen (Kooperasi Angutan Jakarta) -- wil je deze nemen, hou er rekening mee dat zakkenrollers e.d. hier welig tieren. Om uit te stappen kan je of de conducteur vertellen waar je er uit wil, of 'Kiri' roepen (links - oftewel: stoppen).

Een snelle manier om van A naar B te komen is de Ojek - een motorfiets waar je als passagier op meerijdt. Niet aan te raden als je niet super stressbestendig bent, want de Ojek bestuurders rijden als maniakken. 50% kans dat je een helm krijgt, 50% kans dat je er geen krijgt.

Ok, taxi's zijn over het algemeen genomen de beste manier om van A naar B te gaan, voor de gemiddelde westerling tenminste. Blue Bird heeft hier de voorkeur, omdat hun chauffeurs over het algemeen genoeg engels verstaan om door te krijgen waar je heen wilt, en ze niet kloten met de meter. Oude aftandse taxi's kan je beter vermijden, deze gebruiken vaak geen meter en je zal met ze moeten onderhandelen over de prijs.

Nog wat observaties over het algemeen genomen....

De straat oversteken is een gevalletje 'ogen dicht en lopen', ondertussen een vage zwaaibeweging makend met de rechter of linkerhand. Hopelijk stopt men. Als je wacht op een gat in het verkeer dan kan je erg lang wachten, je moet op een gegeven moment oversteken.

De lift gebruiken is ook leuk, op het moment dat jij er uit wil, zijn er al mensen druk bezig de lift in te gaan, ondertussen de deuren openhoudend om te zorgen dat de gast die z'n vinger permanent op de 'deuren dicht' knop heeft er niet voor zorgt dat je de lift mist. Het is ook gebruikelijk om ongeacht of je op de 3e of 20e verdieping moet zijn de knop voor de hoogste verdieping er ook maar bij te pakken om te zorgen dat de lift misschien sneller omhoog gaat.

Hou er rekening mee dat de meeste mensen niet genoeg engels spreken om je te verstaan, mocht je geen bahasa indonesia spreken; dit kan tot wat gekke problemen leiden

Een paar handige termen in indonesisch (ik spreek zelf nog geen indonesisch... maar wel een aantal losse termen )

Als je wil weten waar iets is (uitgesproken zoals je het in het nederlands zou doen, behalve de 'u' = 'oe', 'c' = 'tj' -- oh, en alle klinkers kunnen zowel lang als kort uitgesproken worden, maar worden altijd kort geschreven):

Tolong Pa(man)/Bu(vrouw), di mana <iets>

di sini = hier
di sana = daar
rumah = thuis

ini = dit
itu = dat (geloof ik)

kiri = links
kanaan (of kanan, ben er nog niet uit): rechts

dan de volgende leuke dingen:

selamat pagi = goeiemorgen (voor een uur of 11)
selamat siang = goeiemorgen/goeiemiddag, tot een uurtje of 2
selamat sore = goeiemiddag/goeieavond -- voordat het donker is
selamat malam = goeieavond (als het donker is).

Ben er nog niet helemaal uit wanneer je nou wat gebruikt...

Als je een taxi instapt, en je wil vertellen waar je heen wilt:

Saya mau pergi ke <....>

Saya = ik
mau = wil
pergi = gaan
ke = naar

De 'g' in pergi (eigenlijk de 'g' overal wordt hetzelfde uitgesproken als de g in 'good' (op ze engels))
From the ashes...
pi_57908283
Vervolg van dit gesprek.
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 07:15 schreef indahnesia.com het volgende:
Jah, dan val je in de groep 'preman', maar dat doe ik liever niet
Wat houdt die categorie precies in?

Word je dan voor een primitieveling uitgemaakt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bora-Bora op 08-04-2008 13:35:13 ]
 FR
pi_57908646
quote:
Op dinsdag 8 april 200812:56 schreef Bora-Bora het volgende:
Vervolg van dit gesprek.
[..]

Wat houdt die categorie precies in? [afbeelding]

Wordt je dan voor een primitieveling uitgemaakt?
preman is .... eeh... een soort zelfbenoemde baas. Wellicht het meest te vergelijken met een Sjonnie in Nederland of zo... Het is alleen niet zo oppervlakkig dan dat. Ze beheersen vaak bepaalde 'markten' (drugs, sex, gokken) en kunnen er aan de ene kant voor zorgen dat je niets overkomt, maar aan de andere kant leggen ze je morgen om.... en dat is niet zo heel overdreven gesteld ook nog...
pi_57909282
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 13:23 schreef indahnesia.com het volgende:
DIT is het topic wat ik zocht!
De hele serie staat nu in de OP!
 FR
pi_57910347
quote:
Op dinsdag 8 april 200813:47 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

De hele serie staat nu in de OP! [afbeelding]
thanks.. mijn topics zijn ook allang niet bijgewerkt dus...
pi_57911137
Da's weer wat leesvoer dus.

En zoals ik al zei, komt gerust met nog andere anekdotes over Indonesië hè!
Het is echt leuk om te lezen, omdat ze zo'n andere leefwijze hebben dan Nederlanders.
 FR
pi_57911373
Ik heb inmiddels ook al een andere leefwijze dan de gemiddelde Nederlander denk ik zo..

Sta lekker vroeg op (uurtje of zes).. doe het krantje, ontbijtje en wat internet.. vaak naar het postkantoor (briefje versturen, briefje ontvangen) in de middag een dutje na het lunchen, als het regent blijf ik wat langer liggen. In de avond nog wat internet, nieuws en dan naar bed.

Geintje natuurlijk, maar wel lekker een eigen leventje kunnen indelen. Geen zware verplichtingen als de maandagmorgenspits e.d. Gisteren om 8 uur vertrokken voor een rondje strand, tweede strand, derde strand, gesprek met een rijstboer die nu uien verbouwd, een andere rijstboer, een oudere dame in een eetstalletje, een groep buschauffeurs, een politieagent en daarna naar huis. Leuke dag.. de foto's moet ik nog uitzoeken, verhaaltjes moet ik nog schrijven ... komt nog wel.
pi_57911562
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:21 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik heb inmiddels ook al een andere leefwijze dan de gemiddelde Nederlander denk ik zo..

Sta lekker vroeg op (uurtje of zes).. doe het krantje, ontbijtje en wat internet.. vaak naar het postkantoor (briefje versturen, briefje ontvangen) in de middag een dutje na het lunchen, als het regent blijf ik wat langer liggen. In de avond nog wat internet, nieuws en dan naar bed.

Geintje natuurlijk, maar wel lekker een eigen leventje kunnen indelen. Geen zware verplichtingen als de maandagmorgenspits e.d. Gisteren om 8 uur vertrokken voor een rondje strand, tweede strand, derde strand, gesprek met een rijstboer die nu uien verbouwd, een andere rijstboer, een oudere dame in een eetstalletje, een groep buschauffeurs, een politieagent en daarna naar huis. Leuke dag.. de foto's moet ik nog uitzoeken, verhaaltjes moet ik nog schrijven ... komt nog wel.
Hahaha... Luiwammes...
pi_57911766
quote:
Op dinsdag 8 april 200815:28 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Hahaha... Luiwammes... [afbeelding]
Hey, ik vergat nog dat ik mijn tuin grotendeels zelf onderhoud. alleen de buurvrouw veegt mijn paadjes wel eens schoon. Zelfs het opstoken van de bladeren doe ik zelf (doh, als ik dat niet mag, waarom zou ik dan alles bij elkaar vegen )
pi_57912060
quote:
De lift gebruiken is ook leuk, op het moment dat jij er uit wil, zijn er al mensen druk bezig de lift in te gaan, ondertussen de deuren openhoudend om te zorgen dat de gast die z'n vinger permanent op de 'deuren dicht' knop heeft er niet voor zorgt dat je de lift mist. Het is ook gebruikelijk om ongeacht of je op de 3e of 20e verdieping moet zijn de knop voor de hoogste verdieping er ook maar bij te pakken om te zorgen dat de lift misschien sneller omhoog gaat.
ja, dat dringen bij de lift... en dan hondsbrutaal er keihard doorheen duwen als je eruit wil. Leuk hoor, al die 'kwaaie' gezichten.
  woensdag 9 april 2008 @ 07:07:52 #23
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_57926759
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:48 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ja, dat dringen bij de lift... en dan hondsbrutaal er keihard doorheen duwen als je eruit wil. Leuk hoor, al die 'kwaaie' gezichten.
Het blijft toch leuk ergens -- nu ik er bij nadenk maak ik me er ook wel schuldig aan eigenlijk, maar ach, het voordeel wat je toch al snel hebt als nederlander is dat je gemiddeld genomen een stuk groter bent dan de meeste indonesiers en je dus ook een stuk makkelijker door een meute mensen heen kan baggeren.

Ook handig om in Jakarta de busway in te komen als 't druk is. Blik op oneindig en gewoon doorlopen
From the ashes...
pi_57928287
Ik ben niet van het formaat Nederlander eigenlijk, zowel in de lengte als in de breedte niet, maar dat maakt verder niet uit. Die busway in Jakarta moet een drama zijn tijdens de drukke tijden ja... veetransport.
  woensdag 9 april 2008 @ 10:04:18 #25
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_57928566
quote:
Op woensdag 9 april 2008 09:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik ben niet van het formaat Nederlander eigenlijk, zowel in de lengte als in de breedte niet, maar dat maakt verder niet uit. Die busway in Jakarta moet een drama zijn tijdens de drukke tijden ja... veetransport.
Ik ben ook niet de grootste eigenlijk, 1.80m maar da's hier toch wel weer bovengemiddeld. De busway, tja, daar kan je verhalen over schrijven tot je een ons weegt en dan heb je nog steeds genoeg materiaal om 't nog allemaal eens dunnetjes over te doen.

Op zich valt het wel mee, je moet alleen net ff de juiste tijd pakken. In de ochtend tussen 7 en 8 is het uitgestorven, de bus die ik neem zit dan op zich wel vol maar alle staanplaats is nog vrij, dus lekker bij de deur in de hoek hangen en nog ff doorslapen kan dan goed. Tussen 8 en 9... dan wordt 't inderdaad veevervoer, met veel geduw en getrek dus zien dat je die bus in komt.

Er staat wel een gast bij die deur om alles een beetje in goeie banen te leiden, maar dat hele "maximaal 85 personen in de bus" ding wordt keihard genegeerd, en soms zit er een gast tussen die gewoon geen 'nee, zit vol' kan zeggen, dus dan krijg je echt het sardien-in-blik gevoel -- maar dat had ik ook toen ik in Den Haag woonde en dan 'sochtends met de trein naar Amsterdam ging.

De weg naar huis is wel relaxed, aangezien de bus 2 haltes na de halte waar ik opstap letterlijk leegstroomt, en dan maar half vol gestouwd wordt zodat 'ie langs de route nog wat mensen mee kan nemen. Dus altijd zitplaats.

Zitplaatsen zijn alleen gebouwd op de gemiddelde indonesier, dus tikkie te smal en niet echt ruimte om m'n lange stelten kwijt te kunnen, maar goed, 't is beter dan staan.

Het enige wat ze nu nog eens voor elkaar moeten krijgen met die busway is dat ding op geregelde tijden laten rijden, nu kan je soms een half uur wachten en dan komen er in de volgende 5 minuten 7 bussen voorbij, terwijl ze dat beter een beetje kunnen spreiden, maar goed, dat schijnt weer van die bule-logica te zijn

P.S. Voor de mensen die misschien denken dat ik gruwelijk loop af te geven op Indonesie en de bevolking, da's niet zo.Ik vertel alleen over dingen die mij als (waarschijnlijk domme) buitenlander opvallen vergeleken met hoe het er in NL aan toegaat. Vandaar.
From the ashes...
pi_57928791
De stoeltjes zijn inderdaad wat kleiner, maar in ieder geval zijn het geen houten banken maar licht gestoffeerde stoeltjes. Dat is al heel wat.

Het is geen afgeven, want het is gewoon de werkelijkheid. Jezelf afschilderen als dom zou ik niet doen, er zijn al genoeg mensen hier die dat voor je doen

Dat die bussen in kuddes voorbij komen is wel logisch, ze hebben wel hun eigen baan, maar moeten op bepaalde punten nog altijd oversteken in het gewone verkeer. En dat gaat op de eerste kruising al VAUT.... de lijn Kota-Blok M bijvoorbeeld.. bij Kota wegrijden en 20 meter verderop een kruising.. tja.. daar gaat je dienstregeling. Stel je gerust met de gedachte dat de nieuwe TransJogja hier in Yogyakarta ok niet op tijd rijd, maar ze rijden tenminste, hebben AC en het is vaak wel gezellig in zo'n bus, zeker met een groep scholieren erbij.. nieuwschierig dat ze zijn.
  woensdag 9 april 2008 @ 10:58:08 #27
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_57929739
Indahnesia, als ik vragen mag, werk jij ook in Indonesie, of ben je aan het 'rentenieren'?
  woensdag 9 april 2008 @ 10:59:23 #28
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_57929761
Da's wel een punt ja, in Jakarta heb ik corridor 6 van Halimun naar Ragunan Zoo, en da's op 2 punten ook altijd een nachtmerrie, je moet n.l. Gatot Subroto over en da's in de spits niet te doen als de chauffeur z'n ballen thuis heeft laten liggen. Wel humor ook dat er nog steeds mensen zijn in een auto of op de motor die denken dat ze wel net voor de bus langs kunnen. Wat ze vergeten is dat die dingen een automaatbak hebben en voor hun grootte verdomd rap op kunnen trekken, zeker als je de gemiddelde chauffeur z'n rijstijl er bij bedenkt. (i.e. gaan is ook echt gas op de plank optrekken met die bus).

Levert wel af en toe wat spektakel op

Ben nog geen nieuwsgierige mensen in de bus tegengekomen eigenlijk, denk dat dat weer te herleiden valt tot die tattoo's op m'n arm en het feit dat ik in de bus altijd t-shirt aanheb, kleedt me op kantoor pas om naar "kantoor-outfit"

Re: "dom" -- was misschien even een foute woordkeuze Ik bedoel meer dat vanuit het oogpunt van een indonesier gezien ik waarschijnlijk als een olifant in een porseleinkast tekeer ga -- ik bedoel maar, soms hoor je ze gewoon "bule gila!" denken (of letterlijk zeggen). (Niet dat ik me er iets van aantrek trouwens, hoort er gewoon bij )
From the ashes...
pi_57930040
quote:
Op woensdag 9 april 200810:58 schreef Vincenski het volgende:
Indahnesia, als ik vragen mag, werk jij ook in Indonesie, of ben je aan het 'rentenieren'?
ik werk niet nee. Beetje rentenieren ja..

Jah, die bussen zijn inderdaad rap... leuk als er een motorrijder voorlangs denkt te glippe. Meerdere malen gezien dat de bus wint inderdaad. ... misschien toch weer eens naar Jakarta gaan, al heb ik er weinig te zoeken
pi_58060651
quote:
Op woensdag 9 april 2008 10:59 schreef Xitami het volgende:
Da's wel een punt ja, in Jakarta heb ik corridor 6 van Halimun naar Ragunan Zoo, en da's op 2 punten ook altijd een nachtmerrie, je moet n.l. Gatot Subroto over en da's in de spits niet te doen als de chauffeur z'n ballen thuis heeft laten liggen. Wel humor ook dat er nog steeds mensen zijn in een auto of op de motor die denken dat ze wel net voor de bus langs kunnen. Wat ze vergeten is dat die dingen een automaatbak hebben en voor hun grootte verdomd rap op kunnen trekken, zeker als je de gemiddelde chauffeur z'n rijstijl er bij bedenkt. (i.e. gaan is ook echt gas op de plank optrekken met die bus).

Levert wel af en toe wat spektakel op

Ben nog geen nieuwsgierige mensen in de bus tegengekomen eigenlijk, denk dat dat weer te herleiden valt tot die tattoo's op m'n arm en het feit dat ik in de bus altijd t-shirt aanheb, kleedt me op kantoor pas om naar "kantoor-outfit"

Re: "dom" -- was misschien even een foute woordkeuze Ik bedoel meer dat vanuit het oogpunt van een indonesier gezien ik waarschijnlijk als een olifant in een porseleinkast tekeer ga -- ik bedoel maar, soms hoor je ze gewoon "bule gila!" denken (of letterlijk zeggen). (Niet dat ik me er iets van aantrek trouwens, hoort er gewoon bij )
Hey, ik heb net met je baas gelunched!

Wanneer gaan wij nou koffie doen?
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:04:25 #31
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_58061287
Zie e-mail

Humor
From the ashes...
pi_58103950
Iemand wat pics van die vulkaan die momenteel aan het uitbarsten is? Schijnt een rookpluim van 4km hoog boven te hangen nu...
pi_58103975
quote:
Alert raised on Indonesia's Mount Papandayan volcano

The volcano lies 51 kilometres southeast of Indonesia's third-largest city, Bandung, which is home to around three million people.

Although the volcano has shown no visible signs of activity, sensors indicate that shallow volcanic earthquakes are becoming more frequent, and that magma in the crater is increasing steadily.

"Since April 16, 2008, at 12:00 am (0500 UT), we have upgraded the alert level of Papandayan to 'vigilance' (level two)," the state volcanology office said in a statement.

That is two levels below the alert for an impending eruption.

The vulcanology office has recommended that all areas within one kilometre of the crater be closed to the public, and says a team is closely monitoring the mountain's status.

Evacuations following Mount Egon eruption

The increased alert at Mount Papandayan follows an eruption of ash and smoke at Mount Egon on the eastern Indonesian island of Flores.

No casualties were reported, but authorities say around 600 people from a village near the volcano were evacuated.

Supplies of breathing masks and fresh drinking water have been brought into the area.
Mount Egon in Oost-Java is dus momenteel aan het uitbarsten en Mount Papandayan bij Bandung zit er aan te komen. Dat is wel dichtbij! Misschien dat ik dan eindelijk eens een live vulkaan uitbarsting kan zien!
pi_58104711
Ja, als de Papandayan gaat dan wil ik ook wel een kijkje gaan nemen
pi_58108196
Foto's nemen dan, hè!!!!
 FR
  donderdag 17 april 2008 @ 11:50:57 #37
193702 Chanell
Meer Chanel dan Coco.
pi_58108238
Ik ben er op vakantie geweest, ruim 10 jaar geleden, daarvoor, 6 weken in Bali gezeten, heerlijk, was een jaar of 10, geen stress, geen problemen, alleen maar genieten.

Good old time.
22.10.2007.
Jij bent de bekroning op onze liefde!
pi_58154428
quote:
Op donderdag 17 april 2008 11:50 schreef Chanell het volgende:
Ik ben er op vakantie geweest, ruim 10 jaar geleden, daarvoor, 6 weken in Bali gezeten, heerlijk, was een jaar of 10, geen stress, geen problemen, alleen maar genieten.

Good old time.
Als je 10 bent hoor je sowieso geen stress te hebben
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_58154505

De boef in kwestie.
  dinsdag 22 april 2008 @ 18:25:43 #40
193702 Chanell
Meer Chanel dan Coco.
pi_58232074
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 09:28 schreef EricT het volgende:

[..]

Als je 10 bent hoor je sowieso geen stress te hebben
Je moest gewoon IETS te zeggen hebben he ;-)
22.10.2007.
Jij bent de bekroning op onze liefde!
pi_58243517
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 18:25 schreef Chanell het volgende:

Helemaal ongelijk had 'ie natuurlijk niet hè...
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 09:41 schreef -Jay-20- het volgende:
[ afbeelding ]
De boef in kwestie.
Wauw, schitterend!!
 FR
pi_58253997
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 18:25 schreef Chanell het volgende:

[..]

Wees blij dat ik niets negatiefs over Indonesie als land zeg.
pi_58254146
quote:
Op woensdag 23 april 200814:41 schreef EricT het volgende:

[..]

Wees blij dat ik niets negatiefs over Indonesie als land zeg. [afbeelding]
oh ja, jij was dat ja..
pi_58336262
Hey, ik zit ook in Jakarta, nou vlakbij, Bekasi. Eindelijk een topic gevonden. Ik geef hierbij mijn opnie.

Mij bevalt het hier enorm goed. Aardige mensen en lekker eten, alleen het verkeer inderdaad. Daar kan ik me elke dag ontzettend dood aan ergeren. M'n stage ligt op amper 10 kilometer afstand maar toch ben ik dagelijks zo'n 2 keer 3 kwartier onderweg. Inclusief een rit over een onbegaanbare weg, 'jalan rusak'.

Dan de motorrijders, verschrikkelijk. Niemand kan wachten en men rijdt rustig langs de file op de andere weghelft.

Winkels: geweldig. Shoppingmalls die er steriel en als nieuw uitzien. Alleen het personeel... rustig naar bijvoorbeeld schoenen kijken zit er niet in. Er staat continue iemand achter je. Verder is de gemiddelde winkel ook ontzettend overbemand. Neem nou eens Matahari (een warenhuis), bij elk rek of bak, of beter, om de twee meter staat een personeelslid. Verder staat in een doorsnee drogisterij (Nederlands formaat buurtdrogist) tegen de tien man.

Verder is het hier best goed vertoeven naar mijn mening. Ik red het de resterende 3 maanden nog wel.
quote:
Op woensdag 9 april 2008 10:04 schreef Xitami het volgende:

[..]

....

Het enige wat ze nu nog eens voor elkaar moeten krijgen met die busway is dat ding op geregelde tijden laten rijden, nu kan je soms een half uur wachten en dan komen er in de volgende 5 minuten 7 bussen voorbij, terwijl ze dat beter een beetje kunnen spreiden, maar goed, dat schijnt weer van die bule-logica te zijn

....
Tsja, als je ziet dat iedereen rustig gebruik maakt van de busway, schiet het niet echt op.
pi_58337971
Als je er enkele maanden of een half jaar zit is het nog te overzien. Je weet dat het binnenkort niet meer nodig is. Zou er voor geen goud kunnen wonen zo druk dat het is.

Met de dames en meisjes in de winkel maak je gewoon een praatje tijdens het uitzoeken van een blouse of zo. Wie weet kun je er gezellig een hapje mee gaan eten als ze afgewerkt is....
pi_58345805
quote:
Op zondag 27 april 2008 13:48 schreef indahnesia.com het volgende:
Met de dames en meisjes in de winkel maak je gewoon een praatje tijdens het uitzoeken van een blouse of zo. Wie weet kun je er gezellig een hapje mee gaan eten als ze afgewerkt is....
Grijns!

Heb je daar ervaring mee?
 FR
pi_58352322
quote:
Op zondag 27 april 200820:35 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Grijns! [afbeelding]

Heb je daar ervaring mee? [afbeelding]
niet die vorm van afwerken.

Ik heb al tijden een vriendin, dus dat doe ik niet. Maar het is zeker wel mogelijk hoor. Daar doen ze dan ook niet moeilijk over hier.
pi_58352336
Nou, korte anecdote dan maar:

Eergisteren naar de club geweest, daar telefoonnummer uiteraard gegeven. Je kunt gewoon eerlijk zijn als je getrouwd bent en zo, want dat boeit hier lang niet iedereen.

Gisterenavond na het eten een sms-je om te kijken of ik wakker was, geen antwoord gegeven want ik wilde niet weer naar de club (kost ook geld he). Even later een belletje van hetzelfde vrouwtje. Toch maar opgenomen.
Ja hallo, ken je me nog? (tuurlijk) Heb je zin om uit te gaan?
Nee, niet echt, druk en zo.
Owh. (even stil)... kom je dan gezellig naar het hotel toe?
(wat langer stil, was toch weer overdonderd bij de directheid hier)
Eeh, nee, dat gaat ook niet ben ik bang.
Owh... da's jammer, maar de volgende keer dan he! NIet vergeten!

Dat was een behoorlijk directe vraag die ik zelfs niet had verwacht. Had ik hem wel verwacht had het antwoord overigens hetzelfde Maar het geeft wel aan dat sommigen hier gruwelijk direct zijn als ze denken te weten wat ze eruit kunnen halen en dan doe ik echt geen gekke dingen.

NB: Ik geef mijn nummer vooral omdat het gewoon beleefd is. Een volgende keer zie ik toch weer andere mensen, dus er is altijd wel wat leuks te zien, maar als ze mijn nummer heeft kan zeze tegen anderen kan zeggen 'kijk, ik heb een blanke', want dat werkt vaak statusverhogend.
pi_58362024
quote:
Op zondag 27 april 2008 13:48 schreef indahnesia.com het volgende:
Als je er enkele maanden of een half jaar zit is het nog te overzien. Je weet dat het binnenkort niet meer nodig is. Zou er voor geen goud kunnen wonen zo druk dat het is.

Ach, ik ben inmiddels over alle ergenissen wel heen. Maar goed, de neiging om uit de auto te stappen of resoluut iemand van zijn motor af te slaan is er nog wel.

Wat betreft praatjes in de winkel, ik werd een tijdje geleden in de Matahari benaderd door een - best leuke - dame. 'Mister, can I help you?'. Dat valt me hier ook op. Nu ben ik niet de uitgesproken Nederlander, ik ben half Indonesisch, zwart haar, lichtgetinte huidskleur, donkere ogen en redelijke kennis vanhet Bahasa, maar iedereen ziet me hier toch als 'bule'. Als ik dan toegeef dat ik uit Nederland kom dan, vinden ze dat helemaal logisch. Blijkt dus dat mijn neus boekdelen spreekt.

Maar even terug naar dat Matahari meisje, wat me eigenlijk ook verbaaste was dat ze zo direct was, in tegenstellig tot anderen, die tamelijk veergelegen zitten te giechelen. Ik heb er een hele tijd mee staan te praten - zij hield voornamelijk het gesprek op gang - en uiteindelijk vroeg zij mijn telefoonnummer. Helaas is er nog niks van gekomen om wat af te spreken, maar goed kan nog komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zephyrus op 28-04-2008 17:06:45 ]
pi_58394313
Ze belt je wel als ze haar salaris heeft gehad "Lagi gak ada pulsa, mas!"

Zo is de wereld hier...
quote:
Maar goed, de neiging om uit de auto te stappen of resoluut iemand van zijn motor af te slaan is er nog wel.
Die neiging ken ik ja.. tot op heden niet gedaan overigens
  woensdag 7 mei 2008 @ 22:22:58 #51
150303 Boogyman
If life is a bitch I am a mutt
pi_58542736
Indahnesia de term preman komt van "Free man", uit de tijd dat de mensen nog gekoppeld waren aan de plek waar ze woonden. De gebonden man was gebonden aan de grond die hij bewerkte en moest in ruil een aantal uren voor het dorpshoofd/eigennaar werken per week. Meestal herstelwerken aan de weg etc..
Free man waren niet gebonden en moesten dus op een andere manier hun geld verdienen. Helaas vaak op criminele manier. De rand van de maatschapij dus. Je vindt ze nu ook nog daar, protection afpersing. Bij blok M en andere locaties hebben ze de taxies in een wurggreep. Betalen of problemen. Heb er 5 jaar gewoond, dus herken het verschijnsel heel goed, maar een goede driver weet hoe er mee om te gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Boogyman op 07-05-2008 22:28:50 (typo) ]
  woensdag 7 mei 2008 @ 22:26:58 #52
150303 Boogyman
pi_58542813
Woonde in de Kemang area, Leuke locatie trouwens toen.
  woensdag 7 mei 2008 @ 22:46:12 #53
150303 Boogyman
pi_58543253
Nu ik toch bezig ben, Indahnesia we hebben een aantal keren gelogeerd on Yoghya in een hotel genaamd River Castle dat werd gedreven door een belgische ex-diplomaat die gehuwd was met een (klein)dochter van Inodonesia's bekenste schilder. Diiens naam was affandi of zo iets. We hebben nog een aantal steendrukken gekregen. Leuke mensen. De dochter gaf traditionele danslessen. Bestaat dat hotel nog, ik geloof aan de Jalan Africa. Bij de brug over een riviertje. Het hotel was een kopie van een kasteel in Belgie.
  woensdag 7 mei 2008 @ 22:47:34 #54
150303 Boogyman
pi_58543284
Dit is hem
http://www.indo.com/budgetyogya/rivercastle.html
Het bestaat dus nog, leuk. Voor toeristen, een aanrader doe ze de groeten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Boogyman op 07-05-2008 23:05:03 ]
pi_58605134
J, dat bes
quote:
Op woensdag 7 mei 200822:22 schreef Boogyman het volgende:
Indahnesia de term preman komt van "Free man", uit de tijd dat de mensen nog gekoppeld waren aan de plek waar ze woonden. De gebonden man was gebonden aan de grond die hij bewerkte en moest in ruil een aantal uren voor het dorpshoofd/eigennaar werken per week. Meestal herstelwerken aan de weg etc..
Free man waren niet gebonden en moesten dus op een andere manier hun geld verdienen. Helaas vaak op criminele manier. De rand van de maatschapij dus. Je vindt ze nu ook nog daar, protection afpersing. Bij blok M en andere locaties hebben ze de taxies in een wurggreep. Betalen of problemen. Heb er 5 jaar gewoond, dus herken het verschijnsel heel goed, maar een goede driver weet hoe er mee om te gaan.
als het daarvan komt, dan zal het van 'vrije mannen' komen, aangezien de invloed vanuit het Engels in die tijd vrijwel afwezig was. Maar je idee klopt
quote:
Op woensdag 7 mei 200822:26 schreef Boogyman het volgende:
Woonde in de Kemang area, Leuke locatie trouwens toen.
Is nog altijd leuk hoor
quote:
Op woensdag 7 mei 200822:46 schreef Boogyman het volgende:
Nu ik toch bezig ben, Indahnesia we hebben een aantal keren gelogeerd on Yoghya in een hotel genaamd River Castle dat werd gedreven door een belgische ex-diplomaat die gehuwd was met een (klein)dochter van Inodonesia's bekenste schilder. Diiens naam was affandi of zo iets. We hebben nog een aantal steendrukken gekregen. Leuke mensen. De dochter gaf traditionele danslessen. Bestaat dat hotel nog, ik geloof aan de Jalan Africa. Bij de brug over een riviertje. Het hotel was een kopie van een kasteel in Belgie.
Dat bestaat inderdaad nog, stevig gebouwd want enkele andere gebouwen in de buurt hadden flinke schade van de aardbeving twee jaar geleden.
pi_58605139
En die preman zijn overal en nergens hoor.. het is gewoon de mafia en triades van Indonesie (samen met het leger en de politie )
pi_58924496
@Zephyrus, mag ik vragen wat voor een stage jij doet in Jakarta en hoe je hieraan bent gekomen?
pi_58989014
quote:
Op maandag 26 mei 2008 19:02 schreef OctaviaNus het volgende:
@Zephyrus, mag ik vragen wat voor een stage jij doet in Jakarta en hoe je hieraan bent gekomen?
Dat mag

ik zit niet echt in Jakarta, maar in Bekasi, een grote voorstad. Ik loop stage in een hotel op de marketing & sales afdeling voor een half jaar, nog een maandje inmiddels. Ik heb het er enorm naar me zin, mede omdat er een enorm gezellige sfeer hangt.

Hoe ik er ben gekomen? In ieder geval niet met zo'n organisatie die alles voor je regelt. Kan wel, maar dat kost ook een hoop. Ik heb familie hier wonen, ook toevallig in de buurt van het hotel. Ik heb gewoon een poging gewaagd en ik was welkom. Ging heel makkelijk eigenlijk in dit geval.

Wat doe jij precies en wat voor plannen heb je?
pi_58991462
@Zephyrus; dan heb jij de enige goede manier gevonden om binnen te komen. Gefeliciteerd!

(Meen ik echt, mocht het sarcastisch klinken)
pi_59004658
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 16:37 schreef indahnesia.com het volgende:
@Zephyrus; dan heb jij de enige goede manier gevonden om binnen te komen. Gefeliciteerd!

(Meen ik echt, mocht het sarcastisch klinken)
Waarom eigenlijk?

Het is inderdaad lastig om op eigen houtje ergens aan te kloppen. Of er was geen plaats, óf een reactie kwam pas na twintig keer mailen (maar dan ook tevergeefs) óf er kwam überhaupt geen reactie. Bij dit hotel ging het ook niet zo snel, bevestiging en alles kwam ook pas na tussepozen van maanden, maar goed ik zit er uiteindelijk toch
pi_59004680
via via is nog altijd de manier hier om aan de bak te komen (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk), dus is het erg handig zo binnen te komen. Al is het maar een buurman.. zo werkt dat hier nu eenmaal. Je zult wellicht ook merken dat bepaalde mensen om je heen een ander beeld van je hebben en anders met je omgaan dan 'de mens in de straat'. Okee, in Nederland is dat ook wel zo, maar hier vind ik het toch anders (Uitzondering is Bali, daar is het geld waar het om draait).

Zelf aankloppen 'zonder reden' (als het bedrijf geen sollicitatie uit heeft staan bijvoorbeeld) is vrijwel zeker gedoemd te mislukken. Verder is het aannemen vanb buitenlanders duur voor een bedrijf, dus ze moeten je een beetje kennen om vertrouwen in je te hebben, diploma's zijn leuk, maar komen op de tweede plaats(of nog lager).
pi_59004787
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 05:43 schreef indahnesia.com het volgende:
via via is nog altijd de manier hier om aan de bak te komen (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk), dus is het erg handig zo binnen te komen. Al is het maar een buurman.. zo werkt dat hier nu eenmaal. Je zult wellicht ook merken dat bepaalde mensen om je heen een ander beeld van je hebben en anders met je omgaan dan 'de mens in de straat'. Okee, in Nederland is dat ook wel zo, maar hier vind ik het toch anders (Uitzondering is Bali, daar is het geld waar het om draait).

Zelf aankloppen 'zonder reden' (als het bedrijf geen sollicitatie uit heeft staan bijvoorbeeld) is vrijwel zeker gedoemd te mislukken. Verder is het aannemen vanb buitenlanders duur voor een bedrijf, dus ze moeten je een beetje kennen om vertrouwen in je te hebben, diploma's zijn leuk, maar komen op de tweede plaats(of nog lager).
Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb ook, in de tijd van mijn zoektocht naar een stageplek, mezelf voor moeten doen als goede vriend van... (iemand die ik eigenlijk helemaal niet kende). Dit zette blijkbaar wat kracht bij.

Dat de mensen me anders behandelen, dat is duidelijk. Soms heb ik gewoon iets van: doe normaal. Ik ben ook een gewoon mens. Ik wordt hier als een happening gezien en behandeld, alleen vanwege het feit dat ik uit Nederland kom (ik ben zelf half indonesisch). Op zich allemaal heel aardig en ik respecteer het ook, maar ik heb ook tegen de mensen gezegd, dat ik niet anders behandeld wilt worden dan de anderen. En dat gebeurt nu ook wel langzamerhand, maar goed, ik blijf toch die 'bule'.
pi_59006586
quote:
29 mei 2008
'Jakarta dreigt volgende week te overstromen'

Jakarta dreigt volgende week te overstromen door een uitzonderlijk hoog
springtij. In november steeg het water op sommige plaatsen al tot 1,70
meter.
(Novum/Ap) - Jakarta dreigt volgende week te overstromen door een
uitzonderlijk hoog springtij. Daarvoor heeft de Wereldbank donderdag
gewaarschuwd.

In november steeg het water in de Indonesische hoofdstad op sommige
plaatsen al tot 1,70 meter, maar dinsdag en woensdag zou het water nog
hoger kunnen komen te staan, aldus Hongjoo Hahm, infrastructuur-expert van
de Wereldbank. Jakarta zakt elk jaar zes centimeter door overmatige
onttrekking van grondwater. In de laatste dertig jaar is de stad zo zeker
twee meter dieper komen te liggen.

De Indonesische archipel heeft een zeer hoge uitstoot van broeikasgassen,
maar dreigt tegelijkertijd een van de grootste slachtoffers te worden van
klimaatverandering door overstromingen van kustplaatsen als Jakarta. In de
baai bij de hoofdstad moet uiteindelijk een dijk verrijzen naar Nederlands
voorbeeld, maar dat project moet nog gefinancierd worden.

Het uitzonderlijk hoge waterpeil wordt deels veroorzaakt door de
aantrekkingskracht van de maan en deels door een afwijking in de hoogte
van de zeespiegel door de luchtdruk, zei Ham
Meestal is het zo dat ze het vliegveld sluiten bij dergelijke overstromingen, en laat het nou net zo zijn dat ik volgende week terug naar NL vlieg .....
pi_59027297
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 09:56 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Meestal is het zo dat ze het vliegveld sluiten bij dergelijke overstromingen, en laat het nou net zo zijn dat ik volgende week terug naar NL vlieg .....
Is ook bekend vanaf welke dag? En wordt er dan ook regen verwacht? Van extreem hoog water heb ik tot nu toe nog geen last gehad, alhoewel in de buurt het water best hoog kan komen.

Het vliegveld zal dan wel gesloten worden, aangezien die maar bereikbaar is door een snelweg die bij elke druppel al overstroomd. (ze zijn hem nu wel aan het verhogen/verbreden, heb ik gezien).
pi_59043530
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 07:19 schreef Zephyrus het volgende:

[..]

Is ook bekend vanaf welke dag? En wordt er dan ook regen verwacht? Van extreem hoog water heb ik tot nu toe nog geen last gehad, alhoewel in de buurt het water best hoog kan komen.

Het vliegveld zal dan wel gesloten worden, aangezien die maar bereikbaar is door een snelweg die bij elke druppel al overstroomd. (ze zijn hem nu wel aan het verhogen/verbreden, heb ik gezien).
Verder nog weinig bekend geloof ik...
pi_59043632
quote:
Op vrijdag 30 mei 200809:56 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Meestal is het zo dat ze het vliegveld sluiten bij dergelijke overstromingen, en laat het nou net zo zijn dat ik volgende week terug naar NL vlieg [afbeelding] .....
Volgens de Indonesische bron gaat de weg naar het vliegveld zeker dicht, dit kan wel eens de hoogste overstroming van zeewater worden die Jakarta tot nu toe heeft meegemaakt... ben benieuwd, ik zal eens kijken of ik een ticket kan boeken met de bus naar Jakarta, kan ik foto's maken
pi_59044808
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 14:53 schreef Zephyrus het volgende:

[..]

Dat mag

Wat doe jij precies en wat voor plannen heb je?
Ik doe de opleiding Luchtvaarttechnologie en moet over ong. 7 maanden een half jaar stage lopen.
Ik zou dit graag in Indonesie of Singapore willen doen... In Indonesie zou ik dan waarschijnlijk in Jakarta terechtkomen. Mijn plannen zijn om eerst enkele bedrijven te mailen en als dat niks wordt ga ik waarschijnlijk naar zo'n organisatie toe.
Ben nog wel ff aan het nadenken of ik het wel een half jaar zal kunnen volhouden in zo'n miljoenenstad...
Maar als het tegenvalt zal ik het toch wel een geweldige ervaring vinden denk ik.

Gingen jou eerste contacten met dat hotel ook via e-mail?
pi_59045378
OctaviaNus; email is hier nog iets engs over het algemeen. Mensen ontmoeten elkaar liever direct om te bevestigen dat het allemaal wel de moeite waard is om uberhaupt op in te gaan. Klinkt omslachtig, maar het is nog wel vaak zo.
pi_59046506
quote:
Op zondag 1 juni 2008 12:00 schreef indahnesia.com het volgende:
OctaviaNus; email is hier nog iets engs over het algemeen. Mensen ontmoeten elkaar liever direct om te bevestigen dat het allemaal wel de moeite waard is om uberhaupt op in te gaan. Klinkt omslachtig, maar het is nog wel vaak zo.
Mja dat is misschien wel zo... Ikzelf zou ook niet zo gauw een buitenlander die ik alleen via e-mail ken naar je bedrijf halen en er geld insteken.
pi_59046636
plus dat jouw visum voor dat bedrijf een hele hoop rompslomp en geld is.
pi_59046733
Indonesia
pi_59046805
quote:
Op zondag 1 juni 200813:17 schreef EricT het volgende:
Indonesia [afbeelding]
ik weet inmiddels dat je het niets vindt, je zou er een topic over kunnen openen zodat je daar kunt afgeven, aangezien je hier al snel offtopic zou zijn met je verhalen.
pi_59050368
quote:
Op zondag 1 juni 2008 13:21 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ik weet inmiddels dat je het niets vindt, je zou er een topic over kunnen openen zodat je daar kunt afgeven, aangezien je hier al snel offtopic zou zijn met je verhalen.
anti-indonesia topics slaan niet echt op FOK he, daar hebben we andere sites voor
Maar af en toe verbaas ik me erover dat mensen hier zo positief kunnen zijn over indonesia.
pi_59050953
quote:
Op zondag 1 juni 200816:15 schreef EricT het volgende:

[..]

anti-indonesia topics slaan niet echt op FOK he, daar hebben we andere sites voor [afbeelding]
Maar af en toe verbaas ik me erover dat mensen hier zo positief kunnen zijn over indonesia.
andere sites inderdaad ook ja, maar dat is een ander verhaal. Er zijn genoeg dingen om positief over te zijn als je het mij vraagt, maar dat zal jou verder een zorg zijn, toch?

Zoals eerder aangeboden; kom eens langs voor eenhapje en een drankje, kunnen we wat meer in detail ingaan op wat jij vindt en wat ik vind. Dan hoeft dat niet op het internet allemaal
pi_59055789
quote:
Op zondag 1 juni 2008 16:48 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

andere sites inderdaad ook ja, maar dat is een ander verhaal. Er zijn genoeg dingen om positief over te zijn als je het mij vraagt, maar dat zal jou verder een zorg zijn, toch?

Zoals eerder aangeboden; kom eens langs voor eenhapje en een drankje, kunnen we wat meer in detail ingaan op wat jij vindt en wat ik vind. Dan hoeft dat niet op het internet allemaal
Ik kan niet 1 positief dingen over een niet bestaand land als Indonesia.
pi_59061217
quote:
Op zondag 1 juni 2008 13:17 schreef EricT het volgende:
Indonesia
Daar gaan we weer...
quote:
Op zondag 1 juni 2008 11:21 schreef OctaviaNus het volgende:

[..]

Ik doe de opleiding Luchtvaarttechnologie en moet over ong. 7 maanden een half jaar stage lopen.
Ik zou dit graag in Indonesie of Singapore willen doen... In Indonesie zou ik dan waarschijnlijk in Jakarta terechtkomen. Mijn plannen zijn om eerst enkele bedrijven te mailen en als dat niks wordt ga ik waarschijnlijk naar zo'n organisatie toe.
Ben nog wel ff aan het nadenken of ik het wel een half jaar zal kunnen volhouden in zo'n miljoenenstad...
Maar als het tegenvalt zal ik het toch wel een geweldige ervaring vinden denk ik.

Gingen jou eerste contacten met dat hotel ook via e-mail?
Waar ben je precies naar op zoek? Heb je een specialisatie o.i.d, Luchtvaarttechnologie is vrij breed. Heb je een mail adres voor mij? Misschien dat ik iets voor je kan doen. Ik heb echter niet zo veel tijd meer, want ik vertrek aan het einde van deze week.

Laat het me maar even weten? PM anders.
pi_59061510
Gewoon stilzwijgen Jay

[ Bericht 3% gewijzigd door Bora-Bora op 02-06-2008 19:49:55 (woordkeuze aangepast ;)) ]
pi_59071729
quote:
Op maandag 2 juni 2008 02:17 schreef -Jay-20- het volgende:

Waar ben je precies naar op zoek? Heb je een specialisatie o.i.d, Luchtvaarttechnologie is vrij breed. Heb je een mail adres voor mij? Misschien dat ik iets voor je kan doen. Ik heb echter niet zo veel tijd meer, want ik vertrek aan het einde van deze week.

Laat het me maar even weten? PM anders.
Ik ben op zoek naar een stageplek bij een luchtvaartmaatschappij of een vliegtuigonderhoudsbedrijf waar ik met het onderhoud van een vliegtuig bezig kan zijn. Ik heb al een beetje lopen kijken welke bedrijven er in aanmerking komen en kwam op de volgende 2 uit: Indonesia Air Transport en Garuda Maintenance Facilities.
Alle hulp is welkom

Ik las dat jij daar zit voor stage en afstuderen. Hoe ben jij aan je stageplek gekomen en hoe bevalt het je?

Ik heb je trouwens ook een PM gestuurd met mijn e-mail adres
pi_59074767
quote:
Op maandag 2 juni 2008 06:16 schreef indahnesia.com het volgende:
Gewoon stilzwijgen Jay
Stilzwijgen is wel de meeste ongelukke woordkeuze hier

[ Bericht 1% gewijzigd door Bora-Bora op 02-06-2008 19:50:50 (woordkeuze aangepast ) ]
pi_59076693
Woordkeuze aangepast om iedere verdenking van verwensing uit te sluiten.
 FR
pi_59078611
Als alles goed gaat zit ik vanaf september ook een half jaar in Indonesie ivm studie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_59079183
quote:
Op maandag 2 juni 2008 22:03 schreef indahnesia.com het volgende:
Owh, er stond dood? Tja, stil kan ook dus
*kan het niet laten*

Ja dood en stil is ongeveer hetzelfde in Indonesia he
pi_59082356
quote:
Op maandag 2 juni 200822:29 schreef Jdw het volgende:
Als alles goed gaat zit ik vanaf september ook een half jaar in Indonesie ivm studie [afbeelding]
Waar ga je naar toe?
pi_59082506
dadelijk even een kort ritje op de motor maken, ze hebben de naamborden van een kantoor en moskee van een radicale islamitische groepering vernield gisterenavond. Dat is hier een duidelijk signaal dat ze beter een heel eind kunnen optiefen voordat er ergere dingen gebeuren.. ffies wat fotootjes maken dus.
pi_59090795
Padang, een half jaar studeren aan de Andalas University. Maar ik ga uiteraard eerst een paar weken rondreizen
pi_59093471
Aah, kijk.. dat is een ander gebied dan waar de meesten terecht komen
pi_59097939
Dat had ik ook al begrepen anderen van mijn school die daar al geweest zijn. Waarschijnlijk is dat ook hetgeen wat me aantrekt, ik heb niet zoveel op met massatoerisme
pi_59107064
quote:
Op dinsdag 3 juni 200819:37 schreef Jdw het volgende:
Dat had ik ook al begrepen anderen van mijn school die daar al geweest zijn. Waarschijnlijk is dat ook hetgeen wat me aantrekt, ik heb niet zoveel op met massatoerisme [afbeelding]
moah, je bent sowieso geen toerist hier, maar Sumatra is natuurlijk wel anders dan Bali, dat is zeer zeker zo. Buiten Bali komt hier eigenlijk geen massatoerisme voor, hoewel het hier in Yogyakarta nu wel redelijk druk is met buitenlandse toeristen.
pi_59129124
Heb je ook nog tips, mooie/leuke/bijzondere dingen die niet in de LP staan voor de weken dat ik rond ga reizen ?

pi_59166318
LP is prima voor een beginneling hoor.. er is een ander topic door mij wat opgesomd hier in de buurt.. zoek ffies een linkje.
pi_59279233
Ok , kijk ik daar ff
pi_60830624
Vanaf morgen een half jaar naar Padang op Sumatra
pi_60839192
Hee leuk!!

Veel plezier daar en goeie reis!

Kom je af en toe effe langs voor een update? Dan genieten we lekker mee.
 FR
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')