abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50337571
Ja, ontneem ze ook die verantwoordelijkheid maar. Straks is er een grote onderklasse die echt helemaal niks meer kan,
  maandag 11 juni 2007 @ 18:02:48 #52
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50339611
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:04 schreef Fastmatti het volgende:
Ja, ontneem ze ook die verantwoordelijkheid maar. Straks is er een grote onderklasse die echt helemaal niks meer kan,
Zo kun je het ook zien. Dit is ook wel een interessant artikel:
quote:
De nieuwe armen zijn mensen met een baan
[..]
Bijna vijf procent van de Nederlanders vindt dat er in Nederland geen armoede is, blijkt uit een onderzoek van bureau Motivaction dat deze week verschijnt. Dat zijn vooral mensen met inkomens hoger dan 3.000 euro netto per maand. Ruim een kwart van de bevolking ziet wel armoede en legt de oorzaak bij de overheid. Dat zijn vooral de mensen met lage inkomens. Ongeveer 9 procent vindt dat de overheid niet meer geld of hulp moet bieden. De helft van de bevolking vindt dat de overheid dat wel moet doen, maar in combinatie met een strengere controle op misbruik.
[..]

http://www.nrc.nl/binnenl(...)_mensen_met_een_baan
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_50339677
Als het over relatieve armoede gaat geloof ik het best. Ik denk alleen niet dat we het eens gaan worden over de oorzaak.
  maandag 11 juni 2007 @ 18:07:36 #54
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50339786
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:04 schreef Fastmatti het volgende:
Als het over relatieve armoede gaat geloof ik het best. Ik denk alleen niet dat we het eens gaan worden over de oorzaak.
Waar ligt volgens jou de oorzaak?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_50339880
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Aan het feit dat er te weinig werkenden zijn om de verzorgingsstaat in stand te houden. De politiek zegt wel altijd dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar daarvan zijn er simpelweg te weinig. Dus draait de arbeider op voor de kosten. Logisch want daar zijn er het meeste van.

Verder is ook een belangrijk punt dat de overheid de woningmarkt verstoort.
pi_50340165
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:10 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Aan het feit dat er te weinig werkenden zijn om de verzorgingsstaat in stand te houden. De politiek zegt wel altijd dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar daarvan zijn er simpelweg te weinig. Dus draait de arbeider op voor de kosten. Logisch want daar zijn er het meeste van.

Verder is ook een belangrijk punt dat de overheid de woningmarkt verstoort.
Hoe bedoel je dit? Als er wat meer "sterkste schouders" zouden zijn, zouden die dan voor de kosten moeten opdraaien en de "arbeider" niet?
Dit klinkt alsof iedereen die veel (bijvoorbeeld meer dan Balkenende) verdient, de verzorgingsstaat zou moeten ophoesten en arbeiders geen belasting zouden hoeven betalen. Gezien je eerdere reacties bedoel je dit vast niet.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_50340447
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:20 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Als er wat meer "sterkste schouders" zouden zijn, zouden die dan voor de kosten moeten opdraaien en de "arbeider" niet?
Dit klinkt alsof iedereen die veel (bijvoorbeeld meer dan Balkenende) verdient, de verzorgingsstaat zou moeten ophoesten en arbeiders geen belasting zouden hoeven betalen. Gezien je eerdere reacties bedoel je dit vast niet.
Dat laatste bedoel ik uiteraard niet. Ik ben namelijk voor een vlaktaks, met een belastingvrije voet ter hoogte van de bijstanduitkering.

Wat ik bedoel is dat de politiek doet voorkomen alsof de veelverdieners opdraaien voor de kosten van de verzorgingsstaat. Dat klopt maar voor een deel natuurlijk. Ja, ze betalen veel belasting maar de groep is veel te klein om echt een substantiele bijdrage te leveren. De echte lasten worden gedragen door Jan Modaal. DIe moet opdraaien voor de miljoenen mensen die niet kunnen/willen werken.
  maandag 11 juni 2007 @ 19:10:48 #58
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50341890
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat laatste bedoel ik uiteraard niet. Ik ben namelijk voor een vlaktaks, met een belastingvrije voet ter hoogte van de bijstanduitkering.

Wat ik bedoel is dat de politiek doet voorkomen alsof de veelverdieners opdraaien voor de kosten van de verzorgingsstaat. Dat klopt maar voor een deel natuurlijk. Ja, ze betalen veel belasting maar de groep is veel te klein om echt een substantiele bijdrage te leveren. De echte lasten worden gedragen door Jan Modaal. DIe moet opdraaien voor de miljoenen mensen die niet kunnen/willen werken.
Met een echte Vlaktaks wordt dat alleen nog maar verder bevordert.

Fiscaal gezien is Nederland tamelijk associaal: hier begint de hoogste schijf bij 50000, in Duitsland en Amerika bij de 300000 om maar wat te noemen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50342173
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zou de oorzaak ook niet mede liggen bij de mensen zelf? Mensen moeten nadenken en niet op te grote voet moeten leven. Je kan niet het ene na het andere kind uitpoepen als je slechts een uitkering hebt..........Of het moet doen van 1 modaal loontje. Je kan er dan ook geen 2 auto's op na houden, en op vakantie willen en daarnaast ook nog eens een lening afsluiten om de badkamer te vernieuwen.
Men wil teveel.
pi_50346438
quote:
Op maandag 11 juni 2007 16:44 schreef Tikorev het volgende:
Zeer goede ontwikkeling dit. Ik vind dat het niet mogelijk moet zijn om met een uitkering een prettig, zorgeloos en gelukkig leven te leiden. Het leven van een uitkeringstrekker zou in het teken moeten staan van zorgen en angst voor de toekomst. Dat is de beste stimulans om betaald werk te zoeken.

Laat de koopkracht van de uitkeringstrekkers de komende jaren nog maar wat verder zakken ten gunste van de werkenden.
De meeste langdurig werklozen in de bijstand die best zouden kunnen werken hebben geen gebrek aan angst & zorgen.

En de soos doet er alles aan mensen zo bang mogelijk te maken voor bijverdienen dat de meesten het zekere voor het onzekere nemen: vooral niet iets doen dat geld op levert / zou kunnen leveren / zou kunnen gaan leveren, want als de soos erachter komt (omdat je het opgeeft aan de soos, bijvoorbeeld) kan je rekenen op eindeloos gezeur, naheffingen, foute berekeningen, ondoorgrondelijke administraties (van hun) die jij geacht wordt juist te voeden, etc.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_50349907
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:28 schreef Fastmatti het volgende:
Lijkt mij ook een goed idee (maar dan wel ook allerlei aftrekposten afschaffen). Het stelsel wordt er eenvoudiger uitvoerbaar en eerlijker van naar mijn mening.
quote:
Maar het is toch helemaal niet erg dat iedereen (en dus vooral veel Jantjes Modaal) de verzorgingsstaat dragen? We kunnen er allemaal van afhankelijk worden en we betalen er ook allemaal voor. Dat heet solidariteit.

Solidariteit kun je alleen van mensen verwachten als de mensen die niet kunnen werken, worden onderscheiden van de mensen die niet willen werken. In de ogen van veel mensen (en niet ten onrechte) is dat waar het aan schort. Misbruik van uitkeringen moet dus keihard aangepakt worden.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  maandag 11 juni 2007 @ 23:12:30 #62
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50354721
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:50 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Lijkt mij ook een goed idee (maar dan wel ook allerlei aftrekposten afschaffen). Het stelsel wordt er eenvoudiger uitvoerbaar en eerlijker van naar mijn mening.
[..]

Maar het is toch helemaal niet erg dat iedereen (en dus vooral veel Jantjes Modaal) de verzorgingsstaat dragen? We kunnen er allemaal van afhankelijk worden en we betalen er ook allemaal voor. Dat heet solidariteit.

Solidariteit kun je alleen van mensen verwachten als de mensen die niet kunnen werken, worden onderscheiden van de mensen die niet willen werken. In de ogen van veel mensen (en niet ten onrechte) is dat waar het aan schort. Misbruik van uitkeringen moet dus keihard aangepakt worden.
Probleem is dat Jan Modaal te veel moet betalen in vergelijking met Mark de Corpsbal.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50362525
quote:
Op maandag 11 juni 2007 23:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Probleem is dat Jan Modaal te veel moet betalen in vergelijking met Mark de Corpsbal.
Dat is dan weer onzin. Er zijn gewoon te weinig Mark de Corpsballen
  dinsdag 12 juni 2007 @ 09:58:07 #64
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50363437
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 09:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat is dan weer onzin. Er zijn gewoon te weinig Mark de Corpsballen
Aha, jij bent zo iemand die zegt 'hoe rijker je bent des te minder moet je betalen'?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50363524
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 09:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Aha, jij bent zo iemand die zegt 'hoe rijker je bent des te minder moet je betalen'?
Nee, procentueel gezien evenveel.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:07:46 #66
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50363684
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:01 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Nee, procentueel gezien evenveel.
En dat is dus een associaal plan, zeker als de huidige aftrekposten gehandhaafd blijven.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50363726
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En dat is dus een associaal plan, zeker als de huidige aftrekposten gehandhaafd blijven.
Die moeten uiteraard ook weg en dan echt allemaal dus ook de HRA
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:11:28 #68
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_50363786
quote:
Op maandag 11 juni 2007 16:25 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

opvallend is dat samenwonenden en getrouwde stellen het vrij breed hebben hangen allemaal, maar alleenstaanden zitten behoorlijk slecht qua inkomsten, als je uitgaat van een minimum loon, zit iemand op en rond en nabij de 1500 euro per maand, daar gaan dan *allemaal uitgerekend etc* 1000 euro vaste lasten vanaf, & 500 is niet veel om van rond te komen maar dat is mijn opinie.
Woont men samen dan verdiend men samen 3000 euro, minus 1000 euro vaste lasten..
nou ik ga snel op zoek!
Maar goed dat is het Christenbeleid, die is voor het gezin enzo die houdt niet van alleenstaanden nml
Ik zal je uit de droom helpen. Het minimum loon zit momenteel op 1250 euro BRUTO. Daar hou je ongeveer 1150 euro netto van over. Dat is dus voor een fultime baan.

dus als daar 1000 euro vaste lasten vanaf gaan (en daar zit je zo aan) dan hou je dus maar liefst 150 euro over elke maand

Ik zit zelf als alleenstaande op een 1600 bruto (1275 netto)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_50363788
quote:
Op maandag 11 juni 2007 15:48 schreef RM-rf het volgende:
Omdat de kosten van armoede en werkloosheid uiteindelijk óók de maatschappij aangedaan worden.
De 'kosten van armoede en werkloosheid' is al net zo'n abstract begrip als 'de maatschappij'. Mensen hebben kosten en mensen worden iets aangedaan.
quote:
Natuurlijk kunnen er ook privaat gefinancierde gaarkeukens bv gstiocht worden en organisaties als het Leger des heils of bv kerken de opvang van zulke sociaal zwakkeren regelen.
Dat is vroeger eigenlijk ook lange tijd gebeurt ...

Probleem is echter dat in die situatie de kerken ook een enorme macht ontwikkelen, die halen hun legitimiteit uit de 'zorg' die ze voor hun 'kudde' leveren maar eisen daarvoor dan weer een enorme inmenging in de persoonlijke keuzevrijheid.

Op dat punt vind ik de mogelijkheid dat een Overheid een sociaal vangnetstelsel opzet dat mensen de mogelijkheid biedt iig een armoede situatie te ontvluchten (als ze er zelf de motivatie voor hebben) te preferen boven de effecten van die private en religieuze organisaties...
Het staat je dan ook volledig vrij een niet-religieuze en niet-commerciële organisatie op te richten die mensen die buiten hun schuld in de problemen zijn gekomen te helpen. Doe het goed en je kunt alvast op mijn bijdrage rekenen.
quote:
heb jij bv voorbeelden van zorg die effectiever geregeld wordt door niet-gouvermentele organisaties? (In Afrika zie bv de private zorgorganisaties erg stevig aan het werk, daar is een hele vrije markt-economie voor 'zorg' ontstaan en verdienen bv zulke 'zorg-dienstverleners ook behoorlijk, die wonen allemaal in de rijkere buurten)..

Waarmee je je voorbeeld meteen te pakken hebt.

[quote]Ik vermoed dat je enige reden om te kiezen voor het terugtrekken van de Overheid uit de Sociale zorgverlening is dat jij _denkt_ ermee geld te besparen..
Nee, de belangrijkste reden is dat ik wéét dat het terugtrekken van de overheid uit de sociale zorgverlening (die hoofdletters zijn echt niet nodig hoor) een einde maakt aan de diefstal die daarvoor noodzakelijk is en de sociale zorgverlening van een broodnodige prikkel voorziet om efficiënt, eerlijk en klantgericht te werken. Dat daaruit zeer waarschijnlijk kostenbesparingen ontstaan is mooi meegenomen.
quote:
dat betwijfel ik een beetje, omdat ik vermoed dat je voor eenzelfde dienstverlening en zekerheid die de overheid je nu biedt véél meer zou moeten betalen, en je enkel zou kunnen besparen door zeer grof zekerheid op te geven ...
Niet 'opgeven' maar aan de verantwoordelijkheid van mensen zelf overlaten. De groep mensen die daar écht niet toe in staat is is maar zeer klein en zou makkelijk van private liefdadigheid geholpen kunnen worden.
pi_50363946
Heb we HO ook weer. Komt zijn utopie weer eens verkondigingen
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:18:28 #71
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50364013
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:16 schreef Fastmatti het volgende:
Heb we HO ook weer. Komt zijn utopie weer eens verkondigingen
Hij wil tenminste helemaal geen overheid in plaats van een overheid die er wel is maar de medemens niet te hulp schiet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50364173
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hij wil tenminste helemaal geen overheid in plaats van een overheid die er wel is maar de medemens niet te hulp schiet.

De overheid moet zorgen voor een vangnet, geen hangmat.
pi_50364226
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:23 schreef Fastmatti het volgende:

Dat vindt zo'n beetje iedereen. Waarom gebeurt het dan niet?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:25:43 #74
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50364238
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 10:23 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Uit het al eerder besproken voorbeeld van die 'extraatjes' waar je zelf achteraan moet gaan lijkt me wel duidelijk geworden dat de sociale zekerheid absoluut geen hangmat is.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:26:55 #75
147277 tweaktubbie
Waar is dat knopje voor?
pi_50364266
misschien vooroordeel dat ik opgepikt heb van tv, maar zie altijd een flatscreen/auto/hondern/katten/sigaretten/drank en dan denk ik: valt er echt niet te bezuinigen?

(ooit deze kop gelezen: "te weinig parkeerplaatsen bij voedselbank")
Weer drie seconden verspild door het lezen van een nutteloze sig....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')