Dat laatste, geldt dat alleen in het geval van echt overmatig drankgebruik (comazuipen bijv) of is dat ook al het geval bij een biertje of 10 op een avond?quote:Op zondag 25 november 2007 21:53 schreef Omkron het volgende:
Conclusie lijkt me behoorlijk overtrokken.. maar ik ben geen expert. Toch zou ik wat meer wetenschappelijke onderbouwing willen zien.
Daarintegen, heb ik wel eens vernomen van iemand met een medische achtergrond dat je daadwerkelijk je hersenen kunt kapot drink. En dan ben je niet meer de oude.
Als je de hersenen opvat als een statisch geheugen wel, maar volgens mijn zijn er zat redenen om aan te nemen dat dat niet het geval is. Ook is niet het aantal hersencellen van belang maar juist de samenhang die de zenuwcellen onderling vertonen bepaald (natuurlijk zijn er vast ook nog tal van andere factoren maar dit is een belangrijk punt) hoe slim je bent. De gedachte dat het afbreken van hersencellen per definitie schadelijk is, is dus denk ik veel te voorbarig. Ik heb de uitzending nog niet gezien maar ik heb het idee dat men een vrij extreem standpunt inneemt voor het afschrikwekkende effect, maar dat de wetenschappelijke onderbouwing van dat standpunt niet zo heel hard is. Kijk alleen al maar naar de openingspost, van VWO naar VMBO, dat is echt gokwerk.quote:Op zondag 25 november 2007 22:27 schreef 2cv het volgende:
Alcohol breekt hersencellen af. Dus lijkt me logisch.
Ik denk dat je goed onderscheid moet maken tussen langdurig overmatig gebruik van alcohol of incidenteel overmatig gebruik van alcohol. Dat langdurig overmatig alcoholgebruik erg schadelijk is is bekend (zie station/supermarkt, langdurig alcohol gebruik geeft een Alzheimer-achtig effect), maar incidenteel overmatig gebruik is toch wat anders, de mens heeft miljarden zenuwcellen in zijn hersenen.quote:Op zondag 25 november 2007 21:53 schreef Omkron het volgende:
Daarintegen, heb ik wel eens vernomen van iemand met een medische achtergrond dat je daadwerkelijk je hersenen kunt kapot drink. En dan ben je niet meer de oude.
Het is niet zo dat ze afhankelijk van elkaar zijn maar verbindingen tussen de hersencellen (dendrieten zijn dat dacht ik) bevorderen de communicatie tussen de hersencellen en dat maakt kennelijk slimmer. Als er dus hersencellen wegvallen hoeft dat nog niet te betekenen dat de hersencellen die nog over zijn minder met hun omgeving in contact staan.quote:Op maandag 26 november 2007 00:12 schreef 2cv het volgende:
Als samenhang belanrijk is, heb je een groot probleem als er hersencellen op cruciale plaatsen verdwijnen ! Want dan werkt een heel knooppunt ofzo niet meer.
Korsakov wordt veroorzaakt door vitamine B1 tekort, maar volgens mij kun je door het structureel om zeep helpen van hersencellen door alcohol ook dementie (Alzheimer blijkt de belangrijkste veroorzaker te zijn maar is niet het zelfde) krijgen.quote:En vergeetachtigheid door alcohol heet Korsacov
quote:Op zondag 10 juni 2007 15:05 schreef yvonne het volgende:
Stoeeeeer, 12, voordrinken, stappen, wat klopt hier niet
Inwoner/ en adressenaantallen per 1 januari 2007quote:Op zondag 10 juni 2007 16:32 schreef parselmouth het volgende:
Uitgaan op je 12e?
Ik snap er geen reet van, want 1, mag dat van zijn ouders? Ik denk dat die van mij me keihard zouden uitlachen wanneer ik op m'n 12e voorstelde om vanavond eens lekker te gaan beesten.
En 2, waar kom je met 12 jaar in?
quote:Op zondag 25 november 2007 22:27 schreef 2cv het volgende:
Alcohol breekt hersencellen af. Dus lijkt me logisch.
quote:Beschadiging van het zenuwstelsel
"Alcohol is extra gevaarlijk voor jongeren zeg tussen de 12-16 jaar, omdat het zenuwstelsel dan nog niet helemaal klaar is. Dat is pas klaar na de puberteit. Dus je beschadigt iets wat nog in de groei is. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat als je begint met drinken zo rond je vijftiende jaar, je vier keer zo hoge kans hebt op een alcoholverslaving als je volwassen bent, dan wanneer je op je 21ste zou beginnen met drinken."
BRON.quote:Dommer door veel alcohol
"Alcoholici zijn om het met één woord samen te vatten dommer geworden. Allerlei mogelijke intelligente functies, niet alleen het geheugen, maar ook het redenatievermogen, het verbale vermogen en het attentievermogen, zijn bij deze patiënten significant verminderd. Dit proces zie je niet alleen bij alcoholici, maar ook bij zware drinkers, die gemiddeld meer dan 4 tot 5 glazen per dag drinken. Als ze dat een aantal jaar doen, worden ze duidelijk dommer. Bij kinderen is het net zo. Kinderen die behoorlijk veel drinken, hebben slechtere schoolprestaties."
Tja, vind ik al niet normaal. Met 12 jaar hoor je nog nergens binnen te mogen, behalve misschien bij de plaatselijke jongerensoos.quote:Op maandag 26 november 2007 01:09 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Inwoner/ en adressenaantallen per 1 januari 2007
Middelharnis Totaal
Aantal inwoners
6.528, Aantal adressen
2.546
Waar kom je als 12 jarige in? De disco alwaar je vanwege de sociale controle écht geen druppel drank zal krijgen DUS begin je, naief als je bent, voor de disco al met drinken .
Ik weet nog wel wat vergiffen die nog veel stoerder zijn.quote:Op maandag 26 november 2007 16:19 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Als 13-jarige voel je je nou eenmaal heel stoer wanneer je een breezer drinkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |