dus toch een soort van overheid? Hoe denken libertariërs het prisoners dilemma op te lossen?quote:- correcties bij overtreding te accepteren
Ik ken genoeg mensen die weldegelijk gedwongen worden mee te draaien in een kerkelijke molen, niet vanwege een overheid maar door maatschappelijke dwang, druk van familie etc, die zich aldus een rol als overheid aanmeten.quote:Kerkgemeenschappen. Er is geen overheid die mensen verplicht op zondag, met hoedje en zonder auto, zich te vervoegen in een bakstenen gebouw met toren. Een dominee of pastoor of hogere prelaat heeft geen wettelijk gezag over mensen. Dat mensen zich toch onderwerpen aan een heel complex van regels en gedragingen die hun kerkgemeente verwacht / voorschrijft, is een typisch voorbeeld van een volgens libertarische principes georganiseerde gemeenschap.
vanwaar eigenlijk al die aandacht voor libertarisme? Of zie ik dat verkeerd.quote:Libertariërs
Nee, ik verwees naar het tuchtrecht van de KNVB en dergelijke organisaties. Dat is niet 'een soort overheid'.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 09:22 schreef raaretsalsdoG het volgende:
[..]
dus toch een soort van overheid?
Die vraag heeft niets met mijn betoog te maken. Ik heb het niet over hoe een libertarische staat eruit zou zien, ik heb het erover dat er tal van organisaties zijn die werken volgens de principes die libertariers als uitgangspunt nemen, en dat dus de stelling dat dat principe zich nog nooit bewezen heeft totale kolder is. In verleden en heden zijn er zeer succesvolle organisaties die precies op dat principe gestoeld zijn.quote:Hoe denken libertariërs het prisoners dilemma op te lossen?
Dat er organisaties zijn die niet voldoen aan de libertarische uitganspunten doet niet af aan de stelling dat er zijn die dat wel doen.quote:[..]
Ik ken genoeg mensen die weldegelijk gedwongen worden mee te draaien in een kerkelijke molen, niet vanwege een overheid maar door maatschappelijke dwang, druk van familie etc, die zich aldus een rol als overheid aanmeten.
Bij gebrek aan rellende politici leeft de aandacht voor principiel politieke standpunten weer wat op in POL, denk ik. Ik hoop in dit topic een paar eeuwig terugkomende dooddoeners die als zijlijntjes daarin opduiken bij de kop te vatten:quote:[..]
vanwaar eigenlijk al die aandacht voor libertarisme? Of zie ik dat verkeerd.
Bij de Islam is dat streven, door gebrek aan Verlichting, zelfs in tact gebleven, maar het Christendom kent dit principe ook.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 09:52 schreef sigme het volgende:
De kerk heeft zeker gewedijverd met de staat als organiserend principe en laat zich er ook mee samenvoegen.
Nou nee, dat vind ik niet. Priesters zijn de hoofdkaste altijd, en die bepalen, niet alle vrije mensen samen (uit rationele overwegingen).quote:Maar ook die constatering doet niet af aan de constatering dat geloofsgemeenschappen binnen grotere gemeenschappen zich kunnen organiseren volgens libertarirsche principes, en dat ook doen (al doen er het ook volgens andere principes).
En wat nu als er een aantal mensen niet bereid zijn om zich aan die afgesproken regeltjes te houden? Wat wil je daar aan doen dan?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 09:00 schreef sigme het volgende:
De kern is te denken dat:
- mensen heel wel in staat zijn onderling regels af te spreken,
- die dus ook zelf bewust te onderschrijven,
- zich er grotendeels aan te houden,
- correcties bij overtreding te accepteren
- indien gewenst het onderschrijven van de vastgestelde regels te heroverwegen, waarbij gekozen kan worden tussen:
* herbevestigen,
* regels aanpassen,
* gemeenschap die regels handhaaft verlaten.
Dus de kerk vind jij een voorbeeld van libertarisme?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Hulde sigme, you're the greatest.
In a way, o zeker.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:35 schreef Ryan3 het volgende:
Dus de kerk vind jij een voorbeeld van libertarisme?.
Die principes die je noemt zijn algemene principes.. en echt niet het exclusief eigendom/ uitvinding van libertairisme.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 09:52 schreef sigme het volgende:
libertarirsche principes, en dat ook doen
De veiligheid wordt gegarandeerd idd. Een zekere manier van gedrag ook. Door de... overheid. Is maw totaal niet met elkaar te vergelijken.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:53 schreef Sidekick het volgende:
De voorbeelden zijn succesvol doordat ze opereren binnen het speelveld van een overheid waar vrijheidsmaximalisatie wordt nagestreeft. Het zijn dan ook voorbeelden van liberaal beleid.
De enige vraag die nog resteert is: waarom zijn libertariërs zo in de mode eigenlijk?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die principes die je noemt zijn algemene principes.. en echt niet het exclusief eigendom/ uitvinding van libertairisme.
Bovendien is dat niet de kern van libertairisme.
De kern is het leggen van het machts- en geweldsmonopolie leggen bij ' bezitters' en de staat afschaffen.
Anarchisten wilden dat machtsmonopolie leggen bij 'bezitters' , maar dan wel gelijk verdeeld bezit en macht .
Dat lijkt me sympathieker..
Door linkse propaganda: de staat verdrukt, de wet is logen...quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De enige vraag die nog resteert is: waarom zijn libertariërs zo in de mode eigenlijk?
Ik zie ze een beetje als gelovigen, als Born Again Christians, als antilinksen. Maar waar komen ze in zo relatief grote getalen vandaan?
Heb je de hele OP gelezen of een paar selectieve zinnen eruit gepikt? Dat de KNVB het meeste voetbal regelt wil nog niet zeggen dat die KNVB regels kan opleggen als jij gezellig met je vrienden, kenissen of totale vreemden een eigen toernooi organiseerd, met eventueel andere regels als de vrijwillig aangegane regels van de KNVB je niet bevallen.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:02 schreef Ryan3 het volgende:
Ook bij voetjesbal is er een overheid, hier in Nederland de KNVB. Je kunt alleen georganiseerd aan voetjesbal doen als je de KNVB als overheid erkend. De KNVB heft contributie (tienden, belasting) en doet in voorkomende gevallen aan arbitrage.
volgens mij lees je zelf ook niet goed: hij heeft het over "georganiseerd" - dus in organisatieverband he? en dan is de KNVB de organisatie die dat soort dingen onder de hoede heeftquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb je de hele OP gelezen of een paar selectieve zinnen eruit gepikt? Dat de KNVB het meeste voetbal regelt wil nog niet zeggen dat die KNVB regels kan opleggen als jij gezellig met je vrienden, kenissen of totale vreemden een eigen toernooi organiseerd, met eventueel andere regels als de vrijwillig aangegane regels van de KNVB je niet bevallen.
Buitenspel staat niet in onze wet vastgelegd, maar de KNVB is gewoon een club met eigen regels waar mensen vrijwillig aan mee doen, of niet.
Oh, en sigme.![]()
Precies en daarom woorden die partijtjes voetjesbal die we hier op het grasveld spelen ook helemaal niet uitgezonden op tv, en krijgen wij geen contract van AC Milan, wat we eigenlijk wel willen, want dan verdien je nog een beetje. Okee, sommige deelnemers trappen andere deelnemers weliswaar verrot, maar hee gescoord wordt er daarna wel hè.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb je de hele OP gelezen of een paar selectieve zinnen eruit gepikt? Dat de KNVB het meeste voetbal regelt wil nog niet zeggen dat die KNVB regels kan opleggen als jij gezellig met je vrienden, kenissen of totale vreemden een eigen toernooi organiseerd, met eventueel andere regels als de vrijwillig aangegane regels van de KNVB je niet bevallen.
Buitenspel staat niet in onze wet vastgelegd, maar de KNVB is gewoon een club met eigen regels waar mensen vrijwillig aan mee doen, of niet.
Oh, en sigme.![]()
Als je op TV wil en veel geld verdienen bij AC Milan dan kan je vrijwillig de regels accepteren die bij de KNVB horen. Als die regels je niet bevallen dan kan je zo een club mensen verzamelen die toernooien opzetten, camera's neerzetten en die opname's aanbieden, wellicht om te beginnen bij een lokaal tv-station. Wil je veel geld verdienen dan ga je op zoek naar sponsoren. Je komt ondertussen op lokale tv, dus vast genoeg slagers die geld willen neerleggen voor wat leuke shirts met een grote biefstuk erop.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:28 schreef Ryan3 het volgende:
Precies en daarom woorden die partijtjes voetjesbal die we hier op het grasveld spelen ook helemaal niet uitgezonden op tv, en krijgen wij geen contract van AC Milan, wat we eigenlijk wel willen, want dan verdien je nog een beetje. Okee, sommige deelnemers trappen andere deelnemers weliswaar verrot, maar hee gescoord wordt er daarna wel hè..
ohhhhhhhhhhhhh my god ... dit is het standpunt van die autoritaire rechtse ouwe burgerheren van vroeger die ik heb overgenomen....quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:25 schreef Bluesdude het volgende:
Ach..het is prima om te denken over gezag, autoriteit, de staat ..maar je moet wel pragmatisch blijven.
Die objectieve autoriteit bestaat ook gewoon uit mensen hoor. En ook jij hebt niet begrepen dat een libertarisch systeem geen wetteloosheid inhoudt.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:46 schreef sneakypete het volgende:
Ik geloof er niks van dat mensen altijd er zelf wel (samen) uitkomen. Een rechtssysteem is gewoon noodzakelijk omdat je anders geen halt toe kunt roepen aan conflicten, daar MOET een objectieve autoriteit overheen gaan.
En daarom maakte sigme dus geen vergelijking met een kerk of club maar benadrukte ze het verschil tussen die twee en een natiestaat.quote:En je vergelijking met de kerk of een club gaat niet op, je kunt namelijk KIEZEN of je lid wordt van zo'n vereniging. Of je lid wordt van de maatschappij is geen keuze, we wonen nu eenmaal op hetzelfde stukje grond. Je kunt er niet uitstappen zodra je het niet meer eens bent met de situatie. Oke, je kunt emigreren, maar dan nog zitten daar regels aan. Bovendien, autoritair gedrag bestaat toch juist ook in instituten als de kerk? Die schrijft je juist letterlijk voor wat te doen en laten, nou lekker vrijzinnig
Ja zeg, ik doe niet anders hier.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 13:03 schreef sneakypete het volgende:
Leg dan vooral maar eens uit wat zo'n systeem WEL inhoudt.
Waarom?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:53 schreef Sidekick het volgende:
De voorbeelden zijn succesvol doordat ze opereren binnen het speelveld van een overheid waar vrijheidsmaximalisatie wordt nagestreeft. Het zijn dan ook voorbeelden van liberaal beleid.
oh,ok. Merk dat ik er weinig van weet.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 09:41 schreef sigme het volgende:
..............
Bij gebrek aan rellende politici leeft de aandacht voor principiel politieke standpunten weer wat op in POL, denk ik. Ik hoop in dit topic een paar eeuwig terugkomende dooddoeners die als zijlijntjes daarin opduiken bij de kop te vatten:
- "het is een utopie, de principes werken op papier maar nog nooit in de praktijk"
- "als je het zo beschouwt is de natiestaat ook een libertarische organisatie"
Een soort groep van Wijze Mannen, zeg maar, die bepalen of datgene wat iemand gedaan heeft wel of niet mag binnen de regels die gesteld zijn?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Die objectieve autoriteit bestaat ook gewoon uit mensen hoor. En ook jij hebt niet begrepen dat een libertarisch systeem geen wetteloosheid inhoudt.
Typisch, je begijpt niet wat een libertarische samenleving inhoudt, creëert er dus maar je eigen voorstelling van en schiet die vervolgens af.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 22:45 schreef Croga het volgende:
Een soort groep van Wijze Mannen, zeg maar, die bepalen of datgene wat iemand gedaan heeft wel of niet mag binnen de regels die gesteld zijn?
En wie verteld die wijze mannen dan dat er iemand is geweest die wellicht iets gedaan heeft wat niet zo netjes was? Laten we daar ook een groepje voor verantwoordelijk maken.
En wie bepaalt dan die afspraken waar iedereen zich aan moet gaan houden? Laten we dat gewoon doen door een andere groep wijze mannen. En die groep kan dan het beste bestaan uit een redelijke afspiegeling van de mensen uit de gemeenschap.
Weet je wat? Laten we er gewoon namen aan geven.
De wijze mannen die de regeltjes maken noemen we de "Volksvertegenwoordiging" aangezien het een redelijke afspiegeling van de gemeenschap ("Het Volk") moet zijn.
De groep mannen die oplet of er geen mensen zijn die iets verkeerd doen noemen we "De Politie".
De groep wijze mannen die bepalen of "De Politie" inderdaad gelijk heeft en die persoon waarvan "De Politie" zegt dat hij fout was ook daadwerkelijk "Een Overtreding" heeft begaan noemen we "Rechters" aangezien ze "Het Recht" verdedigen.
Oh, wacht, dat hebben we al in de meeste westerse landen....
Wat wil je nou eigenlijk?!
Ah, Ludwig von Mises, een favoriet van mij: http://www.mises.org/story/1937quote:Op zaterdag 9 juni 2007 22:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Typisch, je begijpt niet wat een libertarische samenleving inhoudt, creëert er dus maar je eigen voorstelling van en schiet die vervolgens af.
Maar weer wat linkjes zodat je wat te lezen hebt van 't weekend:
Market Chosen Law
Police, Courts and Laws on the Market
Dat betekend dus in feite dat je nooit van te voren weet aan welke wetten je moet houden. Als "De Tegenpartij" een ander wetstelsel aanhangt dan jij heb je een enorm probleem.quote:In such a society there might be many courts and even many legal systems. Each pair of protection agencies agree in advance on which court they will use in case of conflict.
Dat betekend dus in feite dat je al hele bakken met geld aan je advocaten kwijt bent lang voordat je uberhaupt over een oplossing voor het conflict kunt gaan praten.....quote:Disputes between two anti-capital-punishment agencies will, of course, go to an anti-capital-punishment court; disputes between two pro-capital-punishment agencies will go to a pro-capital-punishment court. What would happen in a dispute between an anti-capital-punishment agency and a pro-capital-punishment agency? Obviously there is no way that if I kill you the case goes to one court, but if you are killed by me it goes to another. We cannot each get exactly the law we want.
We can each have our preferences reflected in the bargaining demands of our respective agencies. If the opponents of capital punishment feel more strongly than the proponents, the agencies will agree to no capital punishment; in exchange, the agencies that want capital punishment will get something else. Perhaps it will be agreed that they will not pay court costs or that some other disputed policy will go their way.
Ook een prachtig verhaal inderdaad.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 22:58 schreef raaretsalsdoG het volgende:
Ah, Ludwig von Mises, een favoriet van mij: http://www.mises.org/story/1937
Ik wil nog even benadrukken dat er verschillende vormen van libetarisme zijn. Er zijn er die voor helemaal geen overheid zijn en dan heb je dus inderdaad de mogelijkheid tot verschillende rechtssystemen en er zijn die voor een heel erg beperkte overheid zijn, die bv. recht en leger regelt.quote:Op zondag 10 juni 2007 11:52 schreef Croga het volgende:
Leuke verhaaltjes inderdaad... Een quote uit een van de verhaaltjes:
Nee, zoals je kunt lezen spreken twee partijen vantevoren af aan welk stelsel ze zich houden.quote:Op zondag 10 juni 2007 11:52 schreef Croga het volgende:
Leuke verhaaltjes inderdaad... Een quote uit een van de verhaaltjes:
Dat betekend dus in feite dat je nooit van te voren weet aan welke wetten je moet houden. Als "De Tegenpartij" een ander wetstelsel aanhangt dan jij heb je een enorm probleem.
Je voorbeeld verraadt al een groot gebrek aan inzicht in het libertarisme. Aan welke kant van de weg er wordt gereden wordt bepaald door de eigenaar van de weg, niet door een rechtstelsel.quote:Stel dat het ene rechtstelsel zegt dat verkeer van links voorrang heeft en het andere stelsel zegt dat verkeer van rechts voorrang heeft. Een ongeluk gebeurt op een kruispunt en niemand heeft gelijk aangezien beiden gelijk hebben.
Onzin dus.quote:Om dat te verdedigen stellen ze dat dat ook kan gebeuren als je naar een ander land gaat. Die vlieger gaat echter niet op omdat dat verschil makkelijk te zien is. Ik ga van Nederland naar Engeland en ik weet dat ik links moet rijden. In de beschreven libertarische situatie zou het echter zo kunnen zijn dat de wetten die ik aanhang bepalen dat ik links moet rijden. Ik loop vervolgens het risico op een frontale botsing omdat er iemand is wiens wetstelstel zegt dat hij rechts moet rijden. De huidige topografische scheiding zorgt voor een oplossing; de libertarische scheiding op basis van persoon is levensgevaarlijk.
Ook onzin. Sowieso is er geen enkele link tussen het betalen aan agencies en inflatie.quote:Dat betekend dus in feite dat je al hele bakken met geld aan je advocaten kwijt bent lang voordat je uberhaupt over een oplossing voor het conflict kunt gaan praten.....
In feite ben je een structureel systeem van afspraken aan het vervangen door een on-the-fly systeem van uitspraken. Dat lijkt mij uit economisch oogpunt verre van ideaal. Je start in feite een nieuwe economische spiraal die de inflatie torenhoog zal laten rijzen aangezien plotseling iedereen zich blauw betaald aan "agencies" (advocaten dus in feite).
Alweer onzin. Er werken mensen voor die agencies remember? Ik denk niet dat die erg geneigd zijn om zich dood te vechten voor een bedrijf. Het hele idee achter het privatiseren van het recht is nou juist dat het niet efficiënt is om oorlogje te gaan voeren, it's just bad for business, alleen overheden komen daarmee weg.quote:Het grootste probleem in het beschreven systeem ontstaat als 1 van de agencies beslist dat niet onderhandelen maar gewoon vechten de beste oplossing is. Aangezien ze makkelijk klanten aantrekken (tenslotte winnen ze iedere zaak) en helemaal geen basis in een "rechts" systeem hebben (tenslotte doen ze gewoon wat de klanten vragen zonder arbitrage) kunnen ze veel meer geld vragen dan andere "agencies" waardoor ze veel meer (en beter) personeel kunnen inhuren. Veel van de zaken die ze doen zullen nooit tegenstand krijgen (niemand zal er een probleem van maken als dit agency voor mij met 50 man sterk de TV van de buurman voor mij gaat halen). Andere zaken zullen in gevechten uitmonden waarbij het agency in kwestie dusdanig veel meer mankracht in kan zetten dat de tegenpartij ook daar eieren voor zijn geld zal kiezen.
Integendeel, ze leveren bloed, ellende en vernietiging van eigendommen opquote:Uiteindelijk zullen andere agencies zich tegen dit gaan verzetten en zich samenvoegen in zogenaamde clans. Hun leider noemen we voor het gemak een Warlord. Het resultaat kun je in midden afrika zien.... Stammen oorlogen zijn winstgevender dan overleg......
Hoe kom je erbij dat we massaal jaloers zijn op clan-based gemeenschappen?? En de gemeenschap bestaat niet, er bestaan alleen individuen en groepen van individuen.quote:Ook een prachtig verhaal inderdaad.
Dat Nazi = Socialisme zal niemand ontkennen (tenminste: Niemand die zich ook maar een beetje er in verdiept). De Volkswagen is daar een prachtig voorbeeld van: De belofte dat iedere duitser een auto zou kunnen rijden is een heel duidelijk teken van socialisme.
Socialisme = totalitair is een heel ander verhaal.....
Als we de geschiedenis in gaan kijken zijn er een aantal gemeenschappen waar iedereen jaloers op is en een aantal die door iedereen als "slecht" aangewezen worden.
Degenen waar iedereen jaloers naar kijkt zijn de clan-based gemeenschappen zoals de Indianen, de Galiers, wellicht zelfs de (oudere) Schotten (waarschijnlijk spreken we eerder over de Picten maar mijn kennis van de geschiedenis rijkt zo ver niet). Al deze gemeenschappen zijn gebaseerd op een systeem waarbij De Ouderen (de wijzen) recht spreken terwijl de hoofdman de richting bepaalt. Toch zijn al deze gemeenschappen volledig gebaseerd op Socialisme: De gemeenschap gaat voor het individu.
Je hebt een erg merkwaardige kijk op de geschiedenis. Alles wat je niet bevalt noem je voor het gemak maar kapitalistisch en alles wat je wel aanspreekt noem je socialistisch. Zo kan ik het ook.quote:Degenen waarvan iedereen zegt: Dat nooit meer zijn grotendeels de aristocratische gemeenschappen: De middeleeuwse systemen waarbij de kasteelheer oppermachtig was en zijn onderdanen het grootste deel van hun werk deden om de pacht te kunnen betalen. Deze systemen leken veel meer op kapitalisme dan wat anders: Men betaald voor het gebruik van andermans bezit en probeert zo veel mogelijk geld te maken daarvan. Daarnaast waren het juist deze gemeenschappen die totalitair waren: De kasteelheer was eigenaar, wetgever, rechtspreker en hij betaalde persoonlijk de handhavers.
Ik heb het niet goed gelezen maar een echt concreet voorbeeld van een libertarische samenleving op wat grotere schaal heb ik nog niet gezien.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 09:00 schreef sigme het volgende:
Zo. Hopelijk hiermee mijn visie gegeven te hebben, verblijf ik, hoogachtend, etc.
Dat blijkt.quote:Op zondag 10 juni 2007 13:48 schreef du_ke het volgende:
Ik heb het niet goed gelezen
Voor de arbitrage, niet voordat je iets doet. Ofwel: Je doet iets uit het oogpunt van het wetstelsel wat je zelf aanhangt. Maar als je dat doet bij iemand die een ander stelsel aanhangt waar dat als crimineel gezien wordt heb je wel een probleem. Ondanks dat je je volledig aan je eigen wetten houdt.quote:Op zondag 10 juni 2007 13:41 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nee, zoals je kunt lezen spreken twee partijen vantevoren af aan welk stelsel ze zich houden.
Zodat je iedere keer dat je op een andere weg gaat rijden jezelf opnieuw zult moeten verdiepen in de regels die er op die specifieke weg gelden. Probleem blijft hetzelfde.quote:Je voorbeeld verraadt al een groot gebrek aan inzicht in het libertarisme. Aan welke kant van de weg er wordt gereden wordt bepaald door de eigenaar van de weg, niet door een rechtstelsel.
Jij hebt duidelijk geen flauw benul van hoe een economie werkt. Als de agencies hun prijzen verhogen omdat blijkt dat ze veel tijd kwijt zijn met onderhandelen (en daar mensen voor moeten betalen) zullen de mensen die een agency inhuren meer geld moeten gaan verdienen om hun levensstandaard te behouden. Daarvoor moeten ze meer salaris vragen aan hun werkgever wat betekend dat die werkgever ook de prijzen voor zijn diensten/producten moet verhogen. Ergo: Inflatie!quote:Ook onzin. Sowieso is er geen enkele link tussen het betalen aan agencies en inflatie.
Onzin. Nederland kent geen dienstplicht. Toch zijn er mensen die bereid zijn naar een ver land te gaan om zich dood te vechten. Zolang je maar genoeg geld betaald zijn er altijd mensen die bereid zijn zich dood te vechten. Waarom zouden er anders huurlingen zijn?quote:Alweer onzin. Er werken mensen voor die agencies remember? Ik denk niet dat die erg geneigd zijn om zich dood te vechten voor een bedrijf. Het hele idee achter het privatiseren van het recht is nou juist dat het niet efficiënt is om oorlogje te gaan voeren, it's just bad for business, alleen overheden komen daarmee weg.
Yup, zo kun jij het ook. Mijn verhalen zijn echter met feiten onderbouwd. Try it sometimes, is best leuk om te doen; onderbouwen....quote:Je hebt een erg merkwaardige kijk op de geschiedenis. Alles wat je niet bevalt noem je voor het gemak maar kapitalistisch en alles wat je wel aanspreekt noem je socialistisch. Zo kan ik het ook.
De links dus niet gelezen.quote:Op zondag 10 juni 2007 16:04 schreef Croga het volgende:
Voor de arbitrage, niet voordat je iets doet. Ofwel: Je doet iets uit het oogpunt van het wetstelsel wat je zelf aanhangt. Maar als je dat doet bij iemand die een ander stelsel aanhangt waar dat als crimineel gezien wordt heb je wel een probleem. Ondanks dat je je volledig aan je eigen wetten houdt.
Wegen waar telkens andere regels gelden zijn niet goed voor business, alleen overheden komen daarmee weg.quote:Zodat je iedere keer dat je op een andere weg gaat rijden jezelf opnieuw zult moeten verdiepen in de regels die er op die specifieke weg gelden. Probleem blijft hetzelfde.
Degene die weinig benul heeft van economie ben jij. Ten eerste is inflatie niet hetzelfde als prijsstijgingen. Inflatie is geldontwaarding, prijsstijgingen zijn daarvan een gevolg, geen oorzaak. Ten tweede zal een toename van het gebruik van dergelijke agencies door concurrentie juist leiden tot prijsdalingen. Ten derde is het jouw mening dat een dergelijke toename zal plaatsvinden, bepaald geen feit.quote:Jij hebt duidelijk geen flauw benul van hoe een economie werkt. Als de agencies hun prijzen verhogen omdat blijkt dat ze veel tijd kwijt zijn met onderhandelen (en daar mensen voor moeten betalen) zullen de mensen die een agency inhuren meer geld moeten gaan verdienen om hun levensstandaard te behouden. Daarvoor moeten ze meer salaris vragen aan hun werkgever wat betekend dat die werkgever ook de prijzen voor zijn diensten/producten moet verhogen. Ergo: Inflatie!
Nederland kent wél een dienstplicht, alleen sinds negen jaar geen opkomstplicht meer, iets wat morgen weer teruggedraaid kan worden als de overheid dat nodig acht. Huurlingen zijn er omdat overheden ergens besloten hebben hun oorlogjes te voeren. Bedrijven beginnen geen oorlogen, dat kost ze teveel geld en kostbare werknemers.quote:Onzin. Nederland kent geen dienstplicht. Toch zijn er mensen die bereid zijn naar een ver land te gaan om zich dood te vechten. Zolang je maar genoeg geld betaald zijn er altijd mensen die bereid zijn zich dood te vechten. Waarom zouden er anders huurlingen zijn?
Nee, ze zijn met meningen onderbouwd. De feiten spreken in mijn voordeel. Zoals het door sigme uitstekend onderbouwde feit dat mensen zeer geneigd zijn zich in vrijwillige groepsverbanden te organiseren en zich aan de daar geldende regels te houden. Om maar weer even ontopic te komen.quote:Yup, zo kun jij het ook. Mijn verhalen zijn echter met feiten onderbouwd. Try it sometimes, is best leuk om te doen; onderbouwen....
Is dit al ergens voorbij gekomen?quote:
Dar ben ik het niet mee eens. Ze delen het feit dat ze enkel werken in theorie, ze delen een maakbaarheidsideaal, ze delen aanhangers die van het falen immer de "ander" de schuld geven.quote:Op zondag 10 juni 2007 14:20 schreef damian5700 het volgende:
Overigens vind ik elke vergelijking met het communisme onterecht. De ondeelbare volkswil van het proletariaat is een schending van persoonlijke en politieke vrijheden. Verdere vergelijkingen zijn dan al onzinnig.
Zoals ik het begrijp is de maakbaarheid van de ideale samenleving volgens het libertarisme begrensd door de bescherming van onvervreemdbare individuele rechten. Dit lijkt geenszins op de enkeling die geheel ten onder gaat in de algemene en ondeelbare volkswil van het communisme.quote:Op zondag 10 juni 2007 22:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dar ben ik het niet mee eens. Ze delen het feit dat ze enkel werken in theorie, ze delen een maakbaarheidsideaal, ze delen aanhangers die van het falen immer de "ander" de schuld geven.
Dat de inhoud van de ideologiën verschilt is dan bijzaak.
Dit haal ik er niet echt uit; het individu staat niet bovenhet collectief, het individu heeft de kans een andere weg te gaan dan het collectief en is daar vrij is.quote:Op maandag 11 juni 2007 01:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp is de maakbaarheid van de ideale samenleving volgens het libertarisme begrensd door de bescherming van onvervreemdbare individuele rechten. Dit lijkt geenszins op de enkeling die geheel ten onder gaat in de algemene en ondeelbare volkswil van het communisme.
Afgezien daarvan is het logisch dat jij het niet met mij eens bent, want jouw vertrekpunt is een ander dan die van mij.
Mijn vertrekpunt is de inhoud van beide ideologieën, die ik niet devalueer tot een bijzaak. De ideeënleer van zowel het communisme als het libertarisme, het samenstel van gedachten en opvattingen over de mens, over de inrichting van de maatschappij en hun onderlinge relaties. Dat komt kort gezegd neer op:
Communisme: collectivisme, de gemeenschap domineert boven de persoon (het individu).
Libertarisme: individualisme, het individu staat boven de collectiviteit
Klopt. Ik zette dit teveel af van het communisme.quote:Op maandag 11 juni 2007 02:01 schreef Kjew het volgende:
[..]
Dit haal ik er niet echt uit; het individu staat niet bovenhet collectief, het individu heeft de kans een andere weg te gaan dan het collectief en is daar vrij is.
En wat die onvervreemdbare individuele rechten; die zijn mooi, maar daar heb je zo weinig aan als ze niet beschermd zijn...
Dat laat onverlet, dat dit een onderdeel is van de ideeënleer van het libertarisme en danig verschilt met de rechten van de personen uit het collectief van het communisme.quote:Op maandag 11 juni 2007 02:01 schreef Kjew het volgende:
[..]
Dit haal ik er niet echt uit; het individu staat niet bovenhet collectief, het individu heeft de kans een andere weg te gaan dan het collectief en is daar vrij is.
En wat die onvervreemdbare individuele rechten; die zijn mooi, maar daar heb je zo weinig aan als ze niet beschermd zijn...
Het lijkt er juist wel op. Het omgooien van het hele systeem naar een enkel op theorie gebaseerde visie waardoor iedereen er op vooruit zal gaan. Dat de inhoud van die theorie anders is maakt niet zoveel uit..quote:Op maandag 11 juni 2007 01:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp is de maakbaarheid van de ideale samenleving volgens het libertarisme begrensd door de bescherming van onvervreemdbare individuele rechten. Dit lijkt geenszins op de enkeling die geheel ten onder gaat in de algemene en ondeelbare volkswil van het communisme.
Ik erken dat de inhoud anders is. Maar dat is in deze niet heel belangrijk, het blijft een combinatie van een op niets gebaseerd maakbaarheidsideaal dat aan iedereen opgelegd dient te worden. En bij falen zal men altijd anderen de schuld geven. Hoeveel paralellen wil je nog meer hebben?quote:Afgezien daarvan is het logisch dat jij het niet met mij eens bent, want jouw vertrekpunt is een ander dan die van mij.
Mijn vertrekpunt is de inhoud van beide ideologieën, die ik niet devalueer tot een bijzaak. De ideeënleer van zowel het communisme als het libertarisme, het samenstel van gedachten en opvattingen over de mens, over de inrichting van de maatschappij en hun onderlinge relaties. Dat komt kort gezegd neer op:
Communisme: collectivisme, de gemeenschap domineert boven de persoon (het individu).
Libertarisme: individualisme, het individu heeft de hoogste waarde en de onderlinge relaties zijn op vrijwillige basis.
Dat individu wordt echter wel een nieuw systeem opgelegd dat zo radicaal anders is dan alles wat nu bestaat. Dit is dus een ernstige aantasting van het individu volgens mij.quote:Op maandag 11 juni 2007 02:18 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Klopt. Ik zette dit teveel af van het communisme.
Het individu heeft de hoogste waarde en de onderlinge relaties zijn op vrijwillige basis.
Het lijkt er juist niet op, vind ik. Er wordt helemaal niets omgegooid om het libertaristische ideaal te bereiken in tegenstelling tot de revolutie van het proletariaat als onderdeel uit het communisme en al helemaal niet ten koste van de onvervreemdbare vrijheid van het individu.quote:Op maandag 11 juni 2007 10:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het lijkt er juist wel op. Het omgooien van het hele systeem naar een enkel op theorie gebaseerde visie waardoor iedereen er op vooruit zal gaan. Dat de inhoud van die theorie anders is maakt niet zoveel uit..
Zoals ik het begrijp is het libertaristische ideaal gebaseerd op de bescherming van onvervreemdbare individuele rechten en de onderlinge relaties op basis van vrijwilligheid.quote:Ik erken dat de inhoud anders is. Maar dat is in deze niet heel belangrijk, het blijft een combinatie van een op niets gebaseerd maakbaarheidsideaal dat aan iedereen opgelegd dient te worden. En bij falen zal men altijd anderen de schuld geven. Hoeveel paralellen wil je nog meer hebben?
Er is geen sprake van dwang, dus het begrip opleggen is onterecht.quote:Op maandag 11 juni 2007 10:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat individu wordt echter wel een nieuw systeem opgelegd dat zo radicaal anders is dan alles wat nu bestaat. Dit is dus een ernstige aantasting van het individu volgens mij.
Nou de gewenste situatie is nogal radicaal anders dan de huidige situatie. En als ik de libertairen mag geloven zitten we nu zo'n beetje in een communistische samenleving. Dan is de stap naar een libertarische samenleving nogal een grote en radicale. Ik kan dat echt niet anders zien dan omgooien.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het lijkt er juist niet op, vind ik. Er wordt helemaal niets omgegooid om het libertaristische ideaal te bereiken in tegenstelling tot de revolutie van het proletariaat als onderdeel uit het communisme en al helemaal niet ten koste van de onvervreemdbare vrijheid van het individu.
Alleen al in dat opzicht zijn het totaal verschillende ideologieën.
[..]
Echter die indivduele rechten zijn een nogal breed en raar begrip waar de ideologie zo maar eens op vast kan lopen. Wie regelt de bescherming en erkenning van die individuele rechten?quote:Zoals ik het begrijp is het libertaristische ideaal gebaseerd op de bescherming van onvervreemdbare individuele rechten en de onderlinge relaties op basis van vrijwilligheid.
De maakbaarheid in dit geval is de radicale aanpassing van de inrichting van de samenleving die tot "iets beters" zou moeten leiden. Een duidelijk voorbeeld van een maakbaarheidsgedachte.quote:Een maakbaarheidsideaal impliceert een vooraf gestelde normatieve moraal en het verplichten van iemand de onderlinge relaties te laten vallen binnen dat kader. Ik zie dit dus als een tegenstelling.
Allicht. Ik vraag je daarom om wat verder te kijken. En eens een pragmatische blik op de ideologie te werpen.quote:Bovendien heb ik al aangegeven, dat jouw vertrekpunt een andere is dan die van mij en het daardoor aannemelijk is, dat jij tot een andere conclusie komt.
Iedere ideologie over de inrichting van samenlevingen is te vergelijken met andere ideologiën. Zeker de meer radicale, die kunnen en zullen inhoudelijk nogal verschillen maar de implementatieproblemen schelen niet zoveel.quote:Ik vergelijk de inhoud van de ideologie libertarisme met de inhoud van de ideologie communisme en kom tot de conclusies die ik reeds heb gesteld. Jij kijkt naar andere zaken, zoals dat beide ideologieën theoretische filosofieën zijn die zich nog nooit onverkort in de praktijk bewezen hebben, om te stellen dat beide vergelijkbaar zijn.
Een libertarische samenleving in b.v. Nederland is niet zonder dwang te realiseren.quote:Op maandag 11 juni 2007 11:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Er is geen sprake van dwang, dus het begrip opleggen is onterecht.
Dat is al heel wat anders dan dat je de principes nooit hebt zien werken. Die werken namelijk prima. Ander ding is dat het dergelijke organisering -zoals elke- aanpassing aan de schaal behoeft.quote:Op zondag 10 juni 2007 13:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb het niet goed gelezen maar een echt concreet voorbeeld van een libertarische samenleving op wat grotere schaal heb ik nog niet gezien.
Dat is hetzelfde als zeggen dat kerken ook een vorm van commune / communisme is. Loos. Het bevat wel enige waarheid; maar zo'n stelling als 'kerken zijn ook een vorm van overheid' is niet meer dan de stelling 'die organisatie is ook een vorm van organisatie'. Ja. Klopt. Soms. Hier & nu zijn kerken geen vorm van overheid, ook niet een beetje, en in een discussie over libertairisme wordt met 'overheid' iets anders bedoeld.quote:En kerken zijn ook een vorm van overheid natuurlijk.
Ja werken ze ook als staatsinrichtingsvorm? Ik denk het zeker niet.quote:Op maandag 11 juni 2007 16:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is al heel wat anders dan dat je de principes nooit hebt zien werken. Die werken namelijk prima. Ander ding is dat het dergelijke organisering -zoals elke- aanpassing aan de schaal behoeft.
Dat lijkt me iets totaal anders dan een land of gebied besturen. Andere schaal andere belangen etc.quote:Libertarische samenlevingen op grote schaal zijn er overal en op iedere terrein waar de overheid zich niet in moeit. Bijvoorbeeld de sportende samenleving -en die is gróót- is geheel libertarisch georganiseerd. Er is geen enkele wet, of door de overheid opgelegde sanctie, met betrekking tot sporten, spelregels, arbitrage etc.
Je ziet door de eeuwen heen echter wel dat religies zich ook toeleggen op de wereldlijke macht. De Bisschoppen van Luik, Utrecht, Munster etc waren regelmatig erg oorlogszuchtig. Opdie momenten vormde de religie een vorm van staat. Je noemt het misschien geen staat maar het komt er wel op neer.quote:Geldt ook voor het complete religie-voorbeeld: er zijn véél spirituele gemeenschappen die zichzelf en elkaar regels en nastrevenswaardigheden voorhouden, beoordelen, rangen & standen kennen, elkaar autoriet verlenen etc. Er is geen agent, geen rechter, geen politicus, die daarin zeggenschap claimt. De leden zijn vrij de regels te onderschrijven of de gemeenschap te verlaten.
Niet direct en zeker niet vanuit een libertarisch ideaal. En als je naar een wat grotere schaal kijkt zie je dat er altijd een "staat" gevormd wordt.quote:Alles wat mensen organiseren zonder dat overtreding van de organisatieregels of uittreding ervan leidt tot politieingrijpen, boetes opgelegd door de rechter, gijzeling of vrijheidsstraf, is volgens libertarisch principe geregeld: de deelnemers / leden gaan vrijwillig accoord met niet-afdwingbare regels, en gaan accoord met vrijwillig ondergane arbitrage dan wel uittreding.
[..]
Kerken hebben zich overal gedragen als alternatieve vorm van staat. Compleet met dwang, beslatingen en sanctiesquote:Dat is hetzelfde als zeggen dat kerken ook een vorm van commune / communisme is. Loos. Het bevat wel enige waarheid; maar zo'n stelling als 'kerken zijn ook een vorm van overheid' is niet meer dan de stelling 'die organisatie is ook een vorm van organisatie'. Ja. Klopt. Soms. Hier & nu zijn kerken geen vorm van overheid, ook niet een beetje, en in een discussie over libertairisme wordt met 'overheid' iets anders bedoeld.
Maar dat was niet de vraag van dit topicquote:Op maandag 11 juni 2007 16:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja werken ze ook als staatsinrichtingsvorm? Ik denk het zeker niet.
Allemaal reuze boeiende beschouwingen, maar het punt is: werken libertarische principes in de praktijk? Ja -> zie voorbeelden.quote:<knip>
Ok maar dat is wel de interessantere vraag. Op fok propageren nogal wat mensen het libertarisme als staatsvorm. Ik zie daar echter geen mogelijkheden voor maar ben reuze benieuwd naar praktijkvoorbeelden die mijn visie kunnen veranderen.quote:Op maandag 11 juni 2007 16:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat was niet de vraag van dit topic.
[..]
Dat is leuk en aardig maar voor het idee of een "staat" of gemeenschap zo ingericht kan worden niet gek relevant. En volgens mij kunnen georganiseerde zaken als voetbal en religie zoals wij ze kennen ook alleen maar bestaan doordat we een georganiseerde staat hebben.quote:Allemaal reuze boeiende beschouwingen, maar het punt is: werken libertarische principes in de praktijk? Ja -> zie voorbeelden.
Zijn dat dan alleen maar hele kleine organisatietjes? Nee -> zie voorbeelden.
Werken ze alleen maar onder een vrijheidsmaximaliserende overheid? Nee -> zie voorbeelden
Kan je zeggen dat de natiestaat dan een soort libertarische organisatie is? Nee -> zie OP.
Jusit en daar ging het mij om. Het idee van het libertarisme als alternatief voor de natiestaat vind ik erg raar.quote:Tegenwerpen dat organisaties soms niet aan voorwaarden als gesteld in OP voldoen is geen argument tegen de ingenomen stelling.
Aantonen dat organisaties soms van voorbeeldig (de OP-voorbeelden) uitgroeien naar een eveneens voorbeeldig voorbeeld van niet-libertarische organisatie; toont in mijn ogen voornamelijk aan dat het dus zaak is op die ontwikkeling alert te zijn. Dus; een organisatie waarvan je denkt dat die goed & nuttig is, behoeden voor de aanwezige dynamiek om te verworden tot een logge bureaucratie, een machtsmisbruikende moloch, etc.
Ik zou eruit laten volgen dat je ermee aantoont dat je ook, juist, een landelijke overheidsorganisatie, die onvermijdelijk is,
Oh dat altijd.quote:zeer kritisch moet volgen en moet strijden tegen het daarheen vloeien van meer macht, meer bevoegdheid, dan strikt noodzakelijk.
Je stelt dat het samenlevingsideaal uit het libertarisme radicaal anders is dan de huidige situatie en dat er wordt gesteld dat deze huidige situatie communistisch van aard is.quote:Op maandag 11 juni 2007 15:43 schreef du_ke het volgende:
Nou de gewenste situatie is nogal radicaal anders dan de huidige situatie. En als ik de libertairen mag geloven zitten we nu zo'n beetje in een communistische samenleving. Dan is de stap naar een libertarische samenleving nogal een grote en radicale. Ik kan dat echt niet anders zien dan omgooien.
Als het gaat over het libertarisme heb ik het steeds gehad over onvervreemdbare individuele rechten.quote:Echter die indivduele rechten zijn een nogal breed en raar begrip waar de ideologie zo maar eens op vast kan lopen. Wie regelt de bescherming en erkenning van die individuele rechten?
Dat is een gevolgtrekking die je voor eigen rekening (lees: beredenatie) mag nemen.quote:De maakbaarheid in dit geval is de radicale aanpassing van de inrichting van de samenleving die tot "iets beters" zou moeten leiden. Een duidelijk voorbeeld van een maakbaarheidsgedachte.
Ik zeg andermaal, dat al vanuit de basis vergelijkingen tussen deze beide ideologieën trekken onzinnig is. De inhoud is wezenlijk anders.quote:Allicht. Ik vraag je daarom om wat verder te kijken. En eens een pragmatische blik op de ideologie te werpen.
Ik denk dat jij beter de verschillen kan benadrukken om serieus constructief te buigen over deze politieke filosofie.quote:Iedere ideologie over de inrichting van samenlevingen is te vergelijken met andere ideologiën. Zeker de meer radicale, die kunnen en zullen inhoudelijk nogal verschillen maar de implementatieproblemen schelen niet zoveel.
Welke dwang?quote:Op maandag 11 juni 2007 15:43 schreef du_ke het volgende:
Een libertarische samenleving in b.v. Nederland is niet zonder dwang te realiseren.
Georganiseerde zaken als voetbal en religie bestaan ondanks de georganiseerde staat. De overheid legt juist beperkingen op bij die twee.quote:Op maandag 11 juni 2007 16:45 schreef du_ke het volgende:
En volgens mij kunnen georganiseerde zaken als voetbal en religie zoals wij ze kennen ook alleen maar bestaan doordat we een georganiseerde staat hebben.
Ik heb dan ook nergens liberatarisme als staatsinrichting gepropagandeerdquote:Op maandag 11 juni 2007 16:53 schreef Zyggie het volgende:
Vrijetijdsverenigingen is het bewijs van het gelijk van de libertarische ideologie? Gelukkig geef je zelf al aan dat het helemaal geen argument is voor het libertarisme als staatsinrichting.![]()
Goed, houden zo.quote:Op maandag 11 juni 2007 19:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb dan ook nergens liberatarisme als staatsinrichting gepropagandeerd.
Waar hebben we het dan over?quote:Op maandag 11 juni 2007 19:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb dan ook nergens liberatarisme als staatsinrichting gepropagandeerd.
Hoe wou je het anders doen?quote:
Toch wel doordat. Als er geen georganiseerde staat was dan zou er ook geen systeem van voetbalcompetitie of een religieuze structuur opgezet zijn. Het is allemaal nogal nauw verbonden.quote:Op maandag 11 juni 2007 18:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Georganiseerde zaken als voetbal en religie bestaan ondanks de georganiseerde staat. De overheid legt juist beperkingen op bij die twee.
Elke georganiseerde overheid legt beperkingen op aan de vrijheid mensen zichzelf vrijwillig te verenigen. Daarom ondanks en niet doordat.
Dat moest er nog bijkomen.quote:Op maandag 11 juni 2007 19:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb dan ook nergens liberatarisme als staatsinrichting gepropagandeerd.
Jou kennende verbaast het me niks dat je het begrip 'dwang' niet zo'n negatieve lading toedicht. In tegenstelling tot mijn ideale samenleving is de jouwe namelijk niet zonder (forse) dwang te bereiken. Dat je rationele volwassen burgers met kleine kinderen vergelijkt had ik echter zelfs van jou niet verwacht.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 00:33 schreef rood_verzet het volgende:
Leuk verhaal en gezeur allemaal, maar vaak zal dwang nog nodig zijn, omdat mensen te onverantwoord zijn om goed om te springen met vrijheid. De consumptie van vlees bijvoorbeeld, zou drastisch verminderd moeten worden, aangezien het tot een gigantisch tekort aan graan lijdt. Ook moeten bedrijven gedwongen worden om goede maatregelen voor hun werknemers te nemen, aangezien een aanzienlijk deel dit niet zal doen vanwege het streven naar groei/winst. In een communistische commune zal men, als mensen daarbinnen geen verantwoording kunnen nemen, inderdaad 'dwang' toegepast. Overigens vind ik het woord nogal een negatieve lading hebben...dan kun je je opvoeding van je ouders ook dwangmatig noemen, terwijl dat (hopelijk) wel je bouwstenen zijn voor het goed functioneren in een maatschappij
Nee, daar ga je mee akkoord d.m.v. het lidmaatschap van de KNVB, daar is helemaal geen wettelijke regel voor nodig. Voor het innen van geld (bv. een nog openstaande rekening) zal wel hetzelfde systeem beoogd worden als het overige recht (wat het precies is weet ik niet; HenriO, help me eens uit de brandquote:Op dinsdag 12 juni 2007 10:54 schreef Pool het volgende:
Het hele arbitragesysteem zou niet werken, als er geen uiteindelijke wettelijke regel is, dat de beslissing van een arbiter bindend is en dat een arbitrale beslissing ten uitvoer kan worden gelegd (een opgelegde boete kan door de deurwaarder worden geïnd, een beslag kan gelegd worden, etc.). Wat dat betreft steunt de organisatie van de KNVB toch weer op overheidsdwang.
Ja, en waar komt dat overige recht vandaan.....?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:15 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Nee, daar ga je mee akkoord d.m.v. het lidmaatschap van de KNVB, daar is helemaal geen wettelijke regel voor nodig. Voor het innen van geld (bv. een nog openstaande rekening) zal wel hetzelfde systeem beoogd worden als het overige recht (wat het precies is weet ik niet).
Helaas is het net zo'n utopie als een perfect werkende overheid.quote:Op zich vind ik het libertarisme wel een interessant systeem. Zeker het verdwijnen van een geld-verslindende/verspillende overheid klinkt mij als muziek in de oren
Dat een bepaalde spelregels door een arbiter gehanteerd worden en bindend zijn komt door de regels die de FIFA vaststelt en niet door wetten of wettelijke regelgeving van een (of meerdere) landen van waaruit nationale voetbalbonden zich aangesloten hebben met diezelfde FIFA.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 10:54 schreef Pool het volgende:
Het hele arbitragesysteem zou niet werken, als er geen uiteindelijke wettelijke regel is, dat de beslissing van een arbiter bindend is en dat een arbitrale beslissing ten uitvoer kan worden gelegd (een opgelegde boete kan door de deurwaarder worden geïnd, een beslag kan gelegd worden, etc.). Wat dat betreft steunt de organisatie van de KNVB toch weer op overheidsdwang.
Dat is uiteraard een taak die prima door non-overheidsbeveiliging overgenomen kan worden. Er zijn best gaten (naar mijn bescheiden mening) in de libertarische insteek, maar dit is er niet een van.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:26 schreef Pool het volgende:
Natuurlijk kan de KNVB ook enige dwang opleggen, door te bepalen dat je niet meer mee mag doen met KNVB-wedstrijden, zolang je de boete niet betaalt. Maar wat nu als jij dat weer niet pikt en tóch met een paar vrienden naar het voetbalveld komt om lekker in de weg te lopen bij de wedstrijden? Dan belt de KNVB de overheidpolitie om jou met overheidsdwang van het veld te laten verwijderen.
Als jij je boete niet betaalt, komt heus de FIFA-politie niet binnenvallen hoor. De FIFA maakt, net als de KNVB, gebruik van het feit dat in het recht van de meeste landen op de wereld arbitragecontracten erkend worden en dus door de overheidsrechter tenuitvoergelegd kunnen worden. En ook de FIFA maakt gebruik van de plaatselijke overheidspolitiekorpsen om de orde op en rond het veld te bewaren.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat een bepaalde spelregels door een arbiter gehanteerd worden en bindend zijn komt door de regels die de FIFA vaststelt en niet door wetten of wettelijke regelgeving van een (of meerdere) landen van waaruit nationale voetbalbonden zich aangesloten hebben met diezelfde FIFA.
Waarom zou je een overheid nodig hebben om mensen van je eigen terrein te verwijderen? De KNVB kan gewoon een privebeveiligingsbedrijf inhuren die grote mannen neerzet om die mensen die de boete's niet betalen te verwijderen. De horeca maakt ook gebruik van prive ingehuurde krachtpatsers, de uitsmijters. Werkt prima.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:26 schreef Pool het volgende:
Natuurlijk kan de KNVB ook enige dwang opleggen, door te bepalen dat je niet meer mee mag doen met KNVB-wedstrijden, zolang je de boete niet betaalt. Maar wat nu als jij dat weer niet pikt en tóch met een paar vrienden naar het voetbalveld komt om lekker in de weg te lopen bij de wedstrijden? Dan belt de KNVB de overheidpolitie om jou met overheidsdwang van het veld te laten verwijderen.
Ik denk dat de relevante vraag hier is of dit een noodzakelijke voorwaarde is voor het functioneren van de KNVB en FIFA of dat het simpelweg een gevolg is van het feit dat de KNVB en FIFA gebonden zijn aan diezelfde wetgeving.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Als jij je boete niet betaalt, komt heus de FIFA-politie niet binnenvallen hoor. De FIFA maakt, net als de KNVB, gebruik van het feit dat in het recht van de meeste landen op de wereld arbitragecontracten erkend worden en dus door de overheidsrechter tenuitvoergelegd kunnen worden. En ook de FIFA maakt gebruik van de plaatselijke overheidspolitiekorpsen om de orde op en rond het veld te bewaren.
Ik vroeg hem hoe dat door een libertarische gemeenschap ingevuld zou worden... (ik heb het ergens in 1 van zijn of een andere libertarier zijn posts gelezen (incl. link). Weet zo snel niet waar en ik heb wel wat beters te doen op dit moment dan het hele forum af te speuren.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:33 schreef Pool het volgende:
@ SW, je hoeft HenriO niet te vragen hoe het huidige recht omtrent arbitrage is hoor, dat staat in Boek 4 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (art. 1020 en verder).
Mijn punt is dat de FIFA en de KNVB hun rechten minder goed of niet kunnen afdwingen, wanneer er plotseling geen overheid meer is die de geldigheid van hun arbitragecontracten bekrachtigt (en back-up geeft door de dreiging met overheidsdwang). Die contracten en beslissingen van arbiters zijn dan tandenloze stukjes papier.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat de relevante vraag hier is of dit een noodzakelijke voorwaarde is voor het functioneren van de KNVB en FIFA of dat het simpelweg een gevolg is van het feit dat de KNVB en FIFA gebonden zijn aan diezelfde wetgeving.
Leuk, dat er libertarische ideeën over zijn, maar dat is in deze discussie toch niet relevant? Sigme beweert dat de huidige KNVB al als libertarisch gezien kan worden. Dat bestrijd ik. En daarvoor verwijs ik dus o.a. naar het wetboek, niet om te patsen met rechten ofzo, zo'n patsstudie is dat niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik vroeg hem hoe dat door een libertarische gemeenschap ingevuld zou worden... (ik heb het ergens in 1 van zijn of een andere libertarier zijn posts gelezen (incl. link). Weet zo snel niet waar en ik heb wel wat beters te doen op dit moment dan het hele forum af te speuren.
Ik hoef geen heel wetboek van je te hebben. Leuk dat je verstand van recht hebt, ik heb verstand van biologie, wat wil je weten??
In deze wel een mooie is de vraag hoe lang mensen (of andere dieren) zonder ordening en leiding kunnen? Er zal immers altijd een leider opstaan die macht zal hebben en anderen zal dwingen, ook in een libertarische gemeenschap.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:38 schreef SuperWeber het volgende:
Ik hoef geen heel wetboek van je te hebben. Leuk dat je verstand van recht hebt, ik heb verstand van biologie, wat wil je weten??
Daarom stelde ik dus dat het de vraag is of dit een gevolg is van het feit dat de KNVB en FIFA simpelweg ook gebonden zijn aan de wetgeving of een noodzakelijke voorwaarde voor het functioneren van de KNVB en FIFA. Private rechtshandhaving waaraan men vrijwillig kan deelnemen zoals een deel van de libertariërs voorstaat is simpelweg niet toegestaan.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:39 schreef Pool het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de FIFA en de KNVB hun rechten minder goed of niet kunnen afdwingen, wanneer er plotseling geen overheid meer is die de geldigheid van hun arbitragecontracten bekrachtigt (en back-up geeft door de dreiging met overheidsdwang). Die contracten en beslissingen van arbiters zijn dan tandenloze stukjes papier.
Binnen bepaalde grenzen wel, en bijv. ongewenste mensen van je terrein escorteren (het voorbeeld wat hier werd aangehaald) valt uitstekend binnen die grenzen. De KNVB zou dus, mijns inziens, uitstekend kunnen functioneren zonder te hoeven dreigen met overheidsdwang.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:53 schreef Monolith het volgende:
Private rechtshandhaving waaraan men vrijwillig kan deelnemen zoals een deel van de libertariërs voorstaat is simpelweg niet toegestaan.
Vind ik dan wel weer een leuke vraag. Zou in principe moeten kunnen (ondanks dat de mens nog nooit anders gedaan heeft), denk bv. eens aan roofdieren (slangen, haaien, enz.) die niet in groepen leven (lullig voorbeeld, maar toch). Om toch nog even on topic te komen, in een libertarische gemeenschap is het volgens mij niet verboden om je te organiseren en een leider te kiezen. Als dat gewenst is, is dat zoals ik het begrepen heb prima, een libertarier wenst alleen niet verplicht te zijn hiertoe...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
In deze wel een mooie is de vraag hoe lang mensen (of andere dieren) zonder ordening en leiding kunnen? Er zal immers altijd een leider opstaan die macht zal hebben en anderen zal dwingen, ook in een libertarische gemeenschap.
Ik denk ook dat men zich binnen de kortst mogelijke tijd weer zal gaan organiseren (en evt anderen gaat onderwerpen) omdat dit toch de meest efficiente methode is...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:04 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Vind ik dan wel weer een leuke vraag. Zou in principe moeten kunnen (ondanks dat de mens nog nooit anders gedaan heeft), denk bv. eens aan roofdieren (slangen, haaien, enz.) die niet in groepen leven (lullig voorbeeld, maar toch). Om toch nog even on topic te komen, in een libertarische gemeenschap is het volgens mij niet verboden om je te organiseren en een leider te kiezen. Als dat gewenst is, is dat zoals ik het begrepen heb prima, een libertarier wenst alleen niet verplicht te zijn hiertoe...
Libertariers, zoals het al in de TT staat ( ! ) hebben geen probleem met organisaties, maar wel met gedwongen worden mee te doen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:18 schreef du_ke het volgende:
Ik denk ook dat men zich binnen de kortst mogelijke tijd weer zal gaan organiseren (en evt anderen gaat onderwerpen) omdat dit toch de meest efficiente methode is...
Natuurlijk is organiseren de meest efficiente methode, en er zit werkelijk niets in het libertarisch gedachtengoed wat dat tegengaat. Het anderen onderwerpen daarentegen, wat je terecht als eventueel aanmerkt, is verre van verplicht (of zelfs maar gewenst).quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk ook dat men zich binnen de kortst mogelijke tijd weer zal gaan organiseren (en evt anderen gaat onderwerpen) omdat dit toch de meest efficiente methode is...
En jij denkt dat die dwang er niet zal komen als men nu de natiestaat af zal schaffen?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Libertariers, zoals het al in de TT staat ( ! ) hebben geen probleem met organisaties, maar wel met gedwongen worden mee te doen.
Het is al heel vaak voorbij gekomen in dit en andere libertarier topics. L E Z E N.
Niet verplicht maar wel (veel te) logisch.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:22 schreef Litpho het volgende:
[..]
Natuurlijk is organiseren de meest efficiente methode, en er zit werkelijk niets in het libertarisch gedachtengoed wat dat tegengaat. Het anderen onderwerpen daarentegen, wat je terecht als eventueel aanmerkt, is verre van verplicht (of zelfs maar gewenst).
*Ahum* doe niet zo moreel superieur...je komt zelf dagelijks ook dwang tegen zonder dat je het waarschijnlijk in de gaten hebt, je wordt bijvoorbeeld gedwongen om rechts te gaan rijden in het verkeer, is dat zo gek? Dat met de opvoeding van je ouders was een voorbeeld dat dwang niet altijd slecht is...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 09:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jou kennende verbaast het me niks dat je het begrip 'dwang' niet zo'n negatieve lading toedicht. In tegenstelling tot mijn ideale samenleving is de jouwe namelijk niet zonder (forse) dwang te bereiken. Dat je rationele volwassen burgers met kleine kinderen vergelijkt had ik echter zelfs van jou niet verwacht.
Niet als ik er zelf voor gekozen heb die weg te berijden en ik, of iemand anders, in principe vrij ben een weg aan te leggen waar ik wél links mag rijden.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:24 schreef rood_verzet het volgende:
*Ahum* doe niet zo moreel superieur...je komt zelf dagelijks ook dwang tegen zonder dat je het waarschijnlijk in de gaten hebt, je wordt bijvoorbeeld gedwongen om rechts te gaan rijden in het verkeer, is dat zo gek?
Van de ene op de andere dag een ander systeem invoeren is geen goed idee, dat creert chaos ongeacht van welk systeem naar wel systeem je gaat. Bedrijven, mensen en andere organisaties zullen tijd nodig hebben om de verandering te kunnen behapstukken.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:28 schreef du_ke het volgende:
En jij denkt dat die dwang er niet zal komen als men nu de natiestaat af zal schaffen?
Waarom zouden veel mensen een dergelijke verandering willen? Je land, bedrijf of wat dan ook in zoveel onzekerheid storten wie heeft daar wat aan? Ik heb geen belang bij een ineenstortende welvaart in elk geval.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Van de ene op de andere dag een ander systeem invoeren is geen goed idee, dat creert chaos ongeacht van welk systeem naar wel systeem je gaat. Bedrijven, mensen en andere organisaties zullen tijd nodig hebben om de verandering te kunnen behapstukken.
Er zijn natuurlijk geen rechten af te dwingenquote:Als het eenmaal volledig/bijna volledig libertarisch is zie ik geen dwang waarbij er geen keuze meer zou zijn. Niemand, afgezien van communisten en fascisten, vinden dwang leuk en mensen die dwang toepassen zullen ook snel buitengesloten worden of die persoon nou geld heeft of niet. Die persoon moet immers zijn producten of diensten verkopen om dat geld te kunnen ontvangen. Een libertarische staat is niet rechtenloos en mensen zullen bv. andere mensen niet kunnen dwingen van hun eigen land af te gaan.
Mensen zouden dat willen om meer vrijheid te krijgen en van de dwang en diefstal van de overheid af te zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:56 schreef du_ke het volgende:
Waarom zouden veel mensen een dergelijke verandering willen? Je land, bedrijf of wat dan ook in zoveel onzekerheid storten wie heeft daar wat aan? Ik heb geen belang bij een ineenstortende welvaart in elk geval.
Land claimen wat niet van jou is, is diefstal. Diefstal is strafbaar en bestrafbaar door of een kleine overheid die het recht regelt of door een privaat bedrijf dat het recht regelt.quote:Er zijn natuurlijk geen rechten af te dwingen. Als ik jouw claim op een stuk grond niet erken en beweer dat het van mij is kan je daar verdomde weinig tegen doen
.
En als er geen andere mogelijkheid is, heb je daar weleens aan gedacht?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet als ik er zelf voor gekozen heb die weg te berijden en ik, of iemand anders, in principe vrij ben een weg aan te leggen waar ik wél links mag rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |