abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 10 juni 2007 @ 18:29:26 #276
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_50304100
quote:
Op zondag 10 juni 2007 17:42 schreef Positive_Thinking het volgende:
Hier in Finland is het 1 juni ingegaan de rookvrije Horeca. Van de week een bericht in de krant dat er nu andere nare geuren op de dansvloer hangen. Het schijnt dat mensen nogal winderig zijn. Neem daarnaast de zweet geuren ed die niet meer door de rook worden geneutraliseerd.

Tijd voor geurmachines in de Horeca dus, het schijnt dat deze al gebruikt worden in andere landen waar de rookvrije horeca al veel langer is.
Ah, de rook vervangen door een andere niet-frisse lucht. .

Jezus Christus wat een symptoombestrijding. .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 10 juni 2007 @ 18:33:44 #277
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_50304216
quote:
Op zondag 10 juni 2007 13:44 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Tja. Toch vind ik dat die kroegen voornamelijk genaaid zijn door Horeca Nederland dat een convenant heeft gesloten met de overheid (in ruil voor zo'n beetje de slapste regelgeving van Europa), en de individuele leden van Horeca Nederland die dit vervolgens massaal genegeerd hebben. Had HN en zijn leden zich aan de afspraken gehouden, waren verdergaande maatregelen niet zo makkelijk te implementeren geweest; de minister is nu een zeer sterk argument in handen gegeven.

Voor de kroegen die geinvesteerd hebben is het zuur, maar die kunnen zich gesterkt voelen door Yildiz : Zij voldoen als enige aan de wetgeving mbt ventilatie, kunnen hun klanten en werknemers straks wel een echt prettige atmosfeer bieden, en de door anderen voorspelde zweetlucht e.d. zal bij hun geen probleem zijn. Daar heb je een onderscheidend voordeel te pakken. Mooi toch? Het is eerder triest te noemen dat al die andere kroegen luchtkwaliteit (roken of niet) onbelangrijk vinden, naar mijn mening.
Ja, Horeca Nederland is een beetje een institutionele zelf-in-stand-houdende prut-stichting volgens mij. Maar daar doe je weinig aan. Ik ben het in de 2e alinea met je eens. Door een rookverbod in te stellen demotiveer je horecabazen om daadwerkelijk te investeren in gezonde werkplekken. Wat lees ik hier net, dat niet-frisse lucht weer verdrongen gaat worden door een andere niet-frisse lucht. Nee, ook dat is niet gezond.

Kortom, je zou gerust kunnen zeggen dat een rookverbod gezonde werkplekken in de horeca tegengaat.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór gezonde werkplekken, in de horeca, kantoor, waar dan ook. Helemaal prima, maar niet op een manier als minister Klink voorstelt.

Om nog maar niet te vergeten dat een horecabaas niet meer kan bepalen wat er in zijn eigen tent gebeurt.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_50311057
Ik snap het probleem niet zo. Kennelijk hebben niet-rokers jarenlang de horeca moeten mijden (1 iemand had het zelfs over de noodzaak om al zijn kleren te moeten verbranden na cafe-bezoek ; dure grap!). Wij als rokers konden overal heen. Nou, dan is het nu de beurt voor de niet-rokers om eens leuk uit hun dak te gaan in de horeca. Dat is toch best wel eerlijk!
Ik zit er zelf totaal niet mee. Als ik wil roken geef ik wel een borrel thuis. Hebben we van niemand last, de prijs-kwaliteit verhouding qua drank is ook veel beter. Ik blijf gewoon voortaan thuis en gun de niet-rokers hun uitjes; die ze zich jarenlang hebben moeten ontzeggen. Problem solved! Iedereen blij, toch?
geniet nooit met mate
pi_50315456
quote:
Op zondag 10 juni 2007 12:08 schreef Schanulleke het volgende:
Dit is onzin. De verhoogde ziektekosten zitten over het algemeen in de laatste 2 levensjaren van een persoon. Roker of niet.
Onzin. De meeste kosten worden verhoudingsgewijs gemaakt na de 65 jaar. Hoe langer je leeft hoe duurder je uit bent. de gemiddelde roker geniet niet veel van die jaren. Het is gewoon economisch rendabel om te roken.
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:35 schreef gimme.shelter het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Kennelijk hebben niet-rokers jarenlang de horeca moeten mijden (1 iemand had het zelfs over de noodzaak om al zijn kleren te moeten verbranden na cafe-bezoek ; dure grap!). Wij als rokers konden overal heen. Nou, dan is het nu de beurt voor de niet-rokers om eens leuk uit hun dak te gaan in de horeca. Dat is toch best wel eerlijk!
Ik zit er zelf totaal niet mee. Als ik wil roken geef ik wel een borrel thuis. Hebben we van niemand last, de prijs-kwaliteit verhouding qua drank is ook veel beter. Ik blijf gewoon voortaan thuis en gun de niet-rokers hun uitjes; die ze zich jarenlang hebben moeten ontzeggen. Problem solved! Iedereen blij, toch?
Mee eens.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_50323372
quote:
Op zondag 10 juni 2007 17:59 schreef Daffodil31LE het volgende:
De kroegbazen zitten ook niet te wachten op een rookverbod. Stel nu dat je zelf als enige achter de toog staat en zelf ook graag een peuk rookt. Waarom moet de overheid jou dan "beschermen" tegen een beetje rook van een ander z'n sigaretje? Die boetes zijn er enkel om inkomsten voor de staat te garanderen.
Als je als eigenaar als enige achter de toog staat hoef je je niks aan te trekken van dat 'rookverbod', aangezien je geen personeel hebt, en je dus ook geen rookvrije werkplek voor dat personeel hoeft te verzorgen.

Hoewel een hoop anti-rook blaters anders willen doen geloven gaat het ook helemaal niet om een 'rookverbod in de horeca', maar om (versnelde) afschaffing van de uitzondering dat de horeca geen rookvrije werkplek hoeft te bieden aan personeel.

Gelegenheden zonder personeel in dienst hebben simpelweg geen drol te maken met dat hele rookverbod.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_50323480
quote:
Op maandag 11 juni 2007 10:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

Als je als eigenaar als enige achter de toog staat hoef je je niks aan te trekken van dat 'rookverbod', aangezien je geen personeel hebt, en je dus ook geen rookvrije werkplek voor dat personeel hoeft te verzorgen.
Dat is onzin natuurlijk. Rookverbod is rookverbod. Dan kan je wel tegen die inspecteur zeggen "maar ik heb geen personeel", maar die zal dan antwoorden met "regels zijn regels, meneer".
pi_50323580
In zweden is het toegestaan om snus te gebruiken, dat is een tabak in de vorm van een vochtig brokje en dat moet je onder je bovenlip stoppen. Het lijkt me buitengewoon smerig maar het meeroken is daarmee natuurlijk wel voorbij (tenzij je je tong in de bek steekt van iemand die net zo'n brokje onder zijn bovenlip heeft zitten natuurlijk). Iemand ervaring? (met snus bedoel ik dan).
pi_50325230
quote:
Op maandag 11 juni 2007 10:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat is onzin natuurlijk. Rookverbod is rookverbod. Dan kan je wel tegen die inspecteur zeggen "maar ik heb geen personeel", maar die zal dan antwoorden met "regels zijn regels, meneer".
Lees nou eens wat ik zeg. Het is niet zo dat er vastgelegd wordt dat er in de horeca niet gerookt mag worden, maar dat werknemers een rookvrije werkplek moeten hebben. Wanneer je geen werknemers hebt, is die wet gewoon niet van toepassing.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_50325295
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Lees nou eens wat ik zeg. Het is niet zo dat er vastgelegd wordt dat er in de horeca niet gerookt mag worden, maar dat werknemers een rookvrije werkplek moeten hebben. Wanneer je geen werknemers hebt, is die wet gewoon niet van toepassing.
Dat wordt dus mooi met wat vrienden een kroeg openen, alledrie mede eigenaar. verder geen personeel. Dat moeten wel gouden tijden worden. Laat dat verbod maar komen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_50325504
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat wordt dus mooi met wat vrienden een kroeg openen, alledrie mede eigenaar. verder geen personeel. Dat moeten wel gouden tijden worden. Laat dat verbod maar komen.
Dat is een truc in in Belgie ook wordt toegepast inderdaad. Je geeft het personeel gewoon een pakketje aandelen, waardoor ze mede-eigenaar zijn geworden.

Sowieso geldt ook in Belgie dat het hele rookverbod op de arbeidswetgeving is gebaseerd, en dat je in eenmanszaken dus rustig verder kunt roken.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_50325832
Daarom is de beperking ahv vierkante meters wel een slimme. .

Daarmee vermijd je sneaky constructies met werknemers die op papier werknemer worden gemaakt etc.
pi_50325905
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Lees nou eens wat ik zeg. Het is niet zo dat er vastgelegd wordt dat er in de horeca niet gerookt mag worden, maar dat werknemers een rookvrije werkplek moeten hebben. Wanneer je geen werknemers hebt, is die wet gewoon niet van toepassing.
Bron? Volgens mij wordt wel degelijk vastgelegd dat er in de horeca niet gerookt mag worden. Wie zegt dat we in Nederland dezelfde wet krijgen als de Belgen hebben?
pi_50331301
quote:
Op maandag 11 juni 2007 11:52 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Bron? Volgens mij wordt wel degelijk vastgelegd dat er in de horeca niet gerookt mag worden. Wie zegt dat we in Nederland dezelfde wet krijgen als de Belgen hebben?
Omdat er helemaal geen nieuwe wet komt, het gaat om het (versneld) opheffen van de uitzonderingspositie van de horeca. Vroegah, toen mocht je op de werkplek nog roken. Er is jarengeleden een wijziging in de arbeidswetgeving doorgevoerd waarin bepaald werd dat een werkgever verplicht werd om een werknemer een rookvrije werkplek te garanderen. Voor de horeca werd een veel-jaren stappenplan afgesproken, en in de tussentijd werd voor de horeca een uitzondering gemaakt op dat gebied. Die uitzondering wordt nu versneld opgeheven.

Er is dus helemaal geen sprake van een aparte, nieuwe wetgeving.

En een bron? Gewoon de actualiteit van de afgelopen 10 jaar .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 11 juni 2007 @ 15:27:13 #289
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50333575
quote:
Op maandag 11 juni 2007 14:22 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Omdat er helemaal geen nieuwe wet komt, het gaat om het (versneld) opheffen van de uitzonderingspositie van de horeca. Vroegah, toen mocht je op de werkplek nog roken. Er is jarengeleden een wijziging in de arbeidswetgeving doorgevoerd waarin bepaald werd dat een werkgever verplicht werd om een werknemer een rookvrije werkplek te garanderen. Voor de horeca werd een veel-jaren stappenplan afgesproken, en in de tussentijd werd voor de horeca een uitzondering gemaakt op dat gebied. Die uitzondering wordt nu versneld opgeheven.

Er is dus helemaal geen sprake van een aparte, nieuwe wetgeving.

En een bron? Gewoon de actualiteit van de afgelopen 10 jaar .
Uit de brief van Minister Klink naar de Tweede Kamer:

http://www.minvws.nl/images/vgp-2772694a_tcm19-148237.pdf

En ik quote:
quote:
Besluit
Mijns inziens is iedereen gebaat bij duidelijkheid ten aanzien van dit onderwerp. Daarom heb ik alles serieus afwegende besloten om:
- geen onderscheid te maken tussen horecasectoren;
- de gehele horeca (inclusief bedrijven zonder personeel) en alle podia per 1 juli 2008 rookvrij te maken;
- de horeca en podia wel de mogelijkheid te geven om desgewenst afgesloten rookruimten te creëren waar niet bediend wordt.
De invoering per 1 juli 2008 in plaats van 1 januari 2008 biedt de branche de tijd om zich hierop voor te bereiden en desgewenst afgesloten rookruimten in te richten.
en ook:
quote:
Planning
Mijn streven is om de benodigde aanpassing van de regelgeving voor het zomerreces in de ministerraad te bespreken. Daarna volgt de voorhang in beide kamers der Staten-Generaal.
Ook intressant:
quote:
Uit onafhankelijke studies en de ervaringen uit andere landen blijkt dat er geen sprake is van een sterke omzetdaling door de invoering van de rookvrije horeca. Mijns inziens biedt dit geen reden om bepaalde sectoren binnen de horeca anders te willen behandelen. Bovendien geeft KHN met het verzoek om afgesloten rookruimten te mogen inrichten zelf al dé manier om een eventueel (tijdelijk) omzetverlies tegen te gaan. Juist de horecasectoren die voor een dergelijk omzetverlies vrezen, kunnen investeren in rookruimten. De keus is echter aan hen4.
En onder voetnoot 4:
quote:
4Overigens blijkt juist uit de ervaringen in andere landen dat de meeste ondernemers geen gebruik maken van de mogelijkheid om een rookruimte te creëren. Blijkbaar weegt voor hen het eventuele omzetverlies minder zwaar dan de moeite en kosten van het maken van een rookruimte.
En met betrekking tot Coffeeshops:
quote:
Alles afwegende heb ik daarom besloten de coffeeshops onder hetzelfde regiem te brengen als de reguliere horeca. Verkoop zal derhalve in een aparte ruimte of afgeschermd van de rookruimte moeten gaan plaatsvinden.
In het kort:

1) Bedrijven zonder personeel zijn niet uitgezonderd.
2) Er zijn aanpassingen nodig aan de regelgeving om dat mogelijk te maken, en dit is geplant.
3) Bedrijven mogen een aparte rookruimte bouwen waar niet wordt bediend.
4) Uit onderzoek uit het buitenland blijkt dat de omzet verliezen niet groot genoeg zijn om te investeren in een rookruimte. (En sowieso blijkt uit het buitenland dat de omzetverliezen niet of nauwelijks aanwezig zijn)
5) Coffeeshops moeten de verkoop scheiden van de rookruimte.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 11 juni 2007 @ 15:44:56 #290
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50334254
Cool; ik richt binnekort een rook-vereniging op. Alleen toegankelijk vor betalende leden, contributie per keer, bij binnekomst. Geen personeel. Het kan zijn dat er toevallig ook muziek is en dat er wat te drinken valt. We beginnen illigaal om demonstratieve overheidscontrole te voorkomen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50334258
Dat is dan een nieuwe insteek, die ik nog niet kende. Ik verwacht overigens dat daar nog wel wat juridische procedures op zullen volgen, aangezien het beperken van eenmanszaken buiten het feitelijke kader van de gehanteerde wetgeving valt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 11 juni 2007 @ 17:57:55 #292
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50339425
quote:
Op maandag 11 juni 2007 15:45 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Dat is dan een nieuwe insteek, die ik nog niet kende. Ik verwacht overigens dat daar nog wel wat juridische procedures op zullen volgen, aangezien het beperken van eenmanszaken buiten het feitelijke kader van de gehanteerde wetgeving valt.
Daarom worden de regels ook aangepast, zie de brief van de minister aan de Tweede Kamer.

En zo moeilijk is dat niet in Nederland, dit soort wetjes en regeltjes hoeven niet door stemming goedgekeurd te worden. Dat gaat gewoon als onderdeel van het "dagelijkse pakket aan regeltjes die gewijzigd moeten worden" door de kamer heen op een gegeven moment.

Het is overigens in de meeste landen (en Amerikaanse staten, Canadese provincies) zo dat ook de eenmanszaak niet uitgesloten is van het rookverbod. In Europa weet ik dat er in Belgie onderscheid word gemaakt (en omdat dat niet echt goed blijkt te werken is ook een van de redenen waarom Klink het in Nederland anders wil), en ook in Spanje mogen kleine, zelfstandige kroegen onder de 100m2 gewoon door blijven roken. Ook in Engeland zijn voor pubs zonder personeel, en die geen voedsel serveren uitzonderingen.

In de praktijk zijn dit trouwens maar een ZEER BEPERKT aantal kroegen. Vrijwel alle kroegen die op vrijdagavond en zaterdagavond een uitgaansdrukte krijgen hebben personeel in dienst. Een enkele kastelein kan alleen de echte stamkroeg in het dorp nog bedienen, en zodoende zouden de pijprokende oude knarren uit het dorp nog naar de kroeg kunnen. En eigenlijk heb ik daar ook helemaal geen problemen mee moet ik zeggen, het gaat mij echt voornamelijk om restaurants. Maar de hele horeca is ook prima.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 11 juni 2007 @ 17:59:28 #293
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50339494
quote:
Op maandag 11 juni 2007 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Cool; ik richt binnekort een rook-vereniging op. Alleen toegankelijk vor betalende leden, contributie per keer, bij binnekomst. Geen personeel. Het kan zijn dat er toevallig ook muziek is en dat er wat te drinken valt. We beginnen illigaal om demonstratieve overheidscontrole te voorkomen.
En uit andere landen waar het rookverbod al jaren heerst zijn dit soort clubs ook erg gewoon?

In Ierland gaat iedereen weer gewoon naar de pub in ieder geval, dan maar niet roken.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 11 juni 2007 @ 18:21:05 #294
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50340191
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:59 schreef maartena het volgende:

[..]

En uit andere landen waar het rookverbod al jaren heerst zijn dit soort clubs ook erg gewoon?

In Ierland gaat iedereen weer gewoon naar de pub in ieder geval, dan maar niet roken.
Beter Minder concurrentie
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 11 juni 2007 @ 21:55:17 #295
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_50350234
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:18 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Onzin. De meeste kosten worden verhoudingsgewijs gemaakt na de 65 jaar. Hoe langer je leeft hoe duurder je uit bent. de gemiddelde roker geniet niet veel van die jaren. Het is gewoon economisch rendabel om te roken.
Niet dus.
quote:
Doorgaans wordt aangenomen dat er een evenredig stijgende vraag naar gezondheidszorg is naarmate mensen ouder worden. Met andere woorden: hoe ouder je bent hoe meer zorg je nodig hebt. Bij een nadere analyse blijkt zo’n causaal verband met leeftijd er niet direct te zijn. De stijging van de kosten in de zorg hebben niet zozeer een relatie met leeftijd, maar met de nabijheid van de dood. Dus niet de leeftijd van de patiënt telt, maar de resterende levenstijd.
bron
Life is what you make it.
pi_50358741
Ik dacht dat in Belgie het onderscheid was gemaakt of er gegeten kon worden in de horecagelegenheid. Volgens mij zijn echte cafe's daar uitgezonderd. En terecht.

Eigenlijk worden de gelegenheidsrokers nog het meest gepakt. Ik rook alleen als ik drink. Ik kan drie weken of langer zonder sigaret, maar als ik ga stappen dan kan ik me echt verheugen vanavond lekker roken! En nu wordt zelfs dat me ontnomen! Wat een gezeik weer.

Ik kom vaak in Italie. Inderdaad, in de zomer merk je er daar niets van, dan zit iedereen sowieso buiten. Met de wintersport zit ik ook in Italie en dan staat iedereen buiten te kleumen op straat......

Omzetverlies? Ik doe de boekhouding voor een sportkantine waar twee jaar geleden al het rookverbod is ingevoerd. De kantine-omzet is daar wel met 25 % gedaald. En dat is nog steeds niet herstel (ja, gedeeltelijk door het verhogen van de prijzen).

En wat doen ze met popconcerten. Wordt Keith Richards ook gearresteerd als hij een sigaretje opsteekt op het podium? Nee? Nou, dan mag ik toch ook wel roken tijdens zijn concert.
pi_50358837
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 01:05 schreef bloodymary het volgende:

als ik ga stappen dan kan ik me echt verheugen vanavond lekker roken!


Zoals maikuuul het zou zeggen: "sad"
  dinsdag 12 juni 2007 @ 01:16:14 #298
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50359004
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 01:05 schreef bloodymary het volgende:
Ik dacht dat in Belgie het onderscheid was gemaakt of er gegeten kon worden in de horecagelegenheid. Volgens mij zijn echte cafe's daar uitgezonderd. En terecht.

Eigenlijk worden de gelegenheidsrokers nog het meest gepakt. Ik rook alleen als ik drink. Ik kan drie weken of langer zonder sigaret, maar als ik ga stappen dan kan ik me echt verheugen vanavond lekker roken! En nu wordt zelfs dat me ontnomen! Wat een gezeik weer.

Ik kom vaak in Italie. Inderdaad, in de zomer merk je er daar niets van, dan zit iedereen sowieso buiten. Met de wintersport zit ik ook in Italie en dan staat iedereen buiten te kleumen op straat......

Omzetverlies? Ik doe de boekhouding voor een sportkantine waar twee jaar geleden al het rookverbod is ingevoerd. De kantine-omzet is daar wel met 25 % gedaald. En dat is nog steeds niet herstel (ja, gedeeltelijk door het verhogen van de prijzen).

En wat doen ze met popconcerten. Wordt Keith Richards ook gearresteerd als hij een sigaretje opsteekt op het podium? Nee? Nou, dan mag ik toch ook wel roken tijdens zijn concert.
Rockconcerten worden verboden, voetballen word verboden, houseparties en festivals worden verboden. Allemaal plaatsen waar het rookverbod niet gehandhaaft kan worden. Je mag straks alleen stil op een stoel met je handjes in je schoot naar Mieke Telkamp luisteren en sla eten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 12 juni 2007 @ 01:38:45 #299
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50359497
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 01:05 schreef bloodymary het volgende:
Ik dacht dat in Belgie het onderscheid was gemaakt of er gegeten kon worden in de horecagelegenheid. Volgens mij zijn echte cafe's daar uitgezonderd. En terecht.
Ja en nee. De Belgische wetgeving barst van de compromissen, en dat is komt voor een groot deel door het type politiek in Belgie, wat weer een heel andere discussie is.

https://portal.health.fgov.be/portal/page?_pageid=56,805626&_dad=portal&_schema=PORTAL

Voor de Horeca geldt het volgende per 1 Jan. 2007:

De nieuwe regelgeving voor de HORECA-sector gaat in vanaf 1 januari 2007. Deze omvat:

* de cafetaria’s en kantines van sportclubs en sporthallen: een totaal rookverbod;
* de restaurants, patisserieën, tea-rooms: een totaal rookverbod (met uitzondering van een volledig afgesloten ruimte waar men enkel drank kan nuttigen én op voorwaarde dat deze ruimte niet meer dan 25 % van de totale oppervlakte van het etablissement bestrijkt);
* de cafés, drankgelegenheden: toelating om te roken op voorwaarde dat er een rookafzuiginstallatie wordt voorzien (15 m³ /uur/m²) en dat er een rookvrije ruimte is die goed wordt aangeduid door de rookverbodstekens en die de helft van het totale etablissement bestrijkt.


Dat betekend dus dat er in kroegen gewoon gerookt mag worden MITS er een rookvrije ruimte is die minstens de helft van de kroeg beslaat en duidelijk is aangegeven. In de prakrijk werkt dit echter niet en zijn er een groot aantal cafe's die helemaal rookvrij zijn. Je krijgt dan een situatie dat de KLEINE kroegen een aparte rookruimte niet kunnen betalen, of er simpelweg geen ruimte voor is en dus wettelijk rookvrij moeten zijn, en dus door rokers worden overgeslagen voor een GROTE kroeg waar wel een rookvrije ruimte is waar men dan nog in de rookruimte kan roken.

Als tussen-compromis heeft men dan gezegd: Okay, kroegen kleiner dan 50m2 mogen dan maar WEL roken.

Praktisch gezien is het dan ook beter om alles WEL of alles NIET rookvrij te maken, zoals Ierland en Noorwegen dus, en de halve VS ongeveer.
quote:
Omzetverlies? Ik doe de boekhouding voor een sportkantine waar twee jaar geleden al het rookverbod is ingevoerd. De kantine-omzet is daar wel met 25 % gedaald. En dat is nog steeds niet herstel (ja, gedeeltelijk door het verhogen van de prijzen).
Dat bedoel ik dus. Door het verbieden van het roken in de ene horeca, en het niet verbieden van roken in de andere horeca, krijg je dus een oneerlijke situatie. In de Sporthal van mijn oude woonplaats zat ook een kroeg waar ook een flink aantal "stamgasten" kwamen die niets te maken hadden met het sporten in de sporthal zelf, en die kiezen er dan inderdaad voor om naar een kroeg te gaan waar nog wel mag worden gerookt.

Trek je alles echter gelijk, en kondig je het rookverbod voor ALLE horeca af, dan heeft iedereen dezelfde ervaring, en in de praktijk wordt uit andere landen ook duidelijk dat een algeheel verbod een stuk beter werkt dan hier wel, daar weer niet, hier weer wel met voorwaarden, etc.... daar wordt het niet duidelijker op natuurlijk.
quote:
En wat doen ze met popconcerten. Wordt Keith Richards ook gearresteerd als hij een sigaretje opsteekt op het podium? Nee? Nou, dan mag ik toch ook wel roken tijdens zijn concert.
Ben hier in de VS naar een concert van Aerosmith geweest, en dat gaat prima zonder roken hoor..... niemand stak ook maar 1 sigaret op. Wel was er iemand die ergens een joint op stak. Podia worden in Nederland ook rookvrij, dus je zult er toch aan moeten wennen. Of niet meer naar concerten gaan natuurlijk.....

Ik zie ook nog steeds niet in waarom het in Nederland dan weer "anders" moet. We zijn geen specialer, afhankelijk-van-nicotine-volk ofzo....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 12 juni 2007 @ 01:40:49 #300
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50359537
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 01:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Rockconcerten worden verboden, voetballen word verboden, houseparties en festivals worden verboden. Allemaal plaatsen waar het rookverbod niet gehandhaaft kan worden. Je mag straks alleen stil op een stoel met je handjes in je schoot naar Mieke Telkamp luisteren en sla eten.
Ach, doe normaal

In andere landen om ons heen is het allemaal niet zo'n ramp, en de Ieren zijn nog steeds elk weekend bij de lokale voetbalclubs te vinden, net als alle Britten, waar dat ook allemaal niet meer mag sinds 2006.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')