quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 10:25 schreef Rasing het volgende:[..]
Hoe kan het, dat ene 'mindgames' op een willekeurig forumpje in Nederland, meer verstand heeft van remasteren en geluidskwaliteit dan de grote mensen van Apple/EMI/Capitol?
Nou ja, ik wil totaal niet betweterig of alleswetend overkomen, hoor. Zoals ik al zei, er zijn soms geen alternatieven. Ik ga echt 'Memory Almost Full' niet wegleggen omdat de mastering zo HARD is. Ok, ik erger me er aan dat de platenmaatschappij/de producer/Paul het tegenwoordig mooi vind als een plaat overstuurd, maar dat verpest de muziek van McCartney voor mij in geen enkel opzicht! Hetzelfde geldt voor de remasters van Lennon, waar het een en ander aan veranderd is. Er zijn mensen die dan maar liever naar de doffe en zachte CD-versies uit eind jaren '80 luisteren, omdat dat de originele mix bevat. Zo puristisch ben ik niet echt. Het valt mij op, ik vertel het hier
, maar verder geniet ik van het heldere en volle geluid van alle instrumenten en de stemmen.
Ok ok, er zijn uitzonderingen. 'All Things Must Pass' is voor mij onluisterbaar. Het is gelukkig niet zo dat ik de enige ben die dat hoort
, er zijn toendertijd naar verluid complete petities ingestuurd om de mastering opnieuw te laten doen, haha.
Op het gebied van Beatles is het weer iets anders... Daar snap ik gewoon niet wat er mis is gegaan. Zijn het de vele partijen die toestemming moeten geven? Volgens Olivia en Yoko is iedereen het al jaren met elkaar eens, en is het wachten op Apple. Is het de productie die zo lang duurt? Daar hebben ze vanaf 1987 tijd voor gehad
. Zitten ze te wachten op een goed moment? Nogmaals, vanaf 1987 zijn er tientallen goede momenten geweest. Verjaardagen of strategische marketingtijdstippen. (Bah, business.) Ze hebben gewoon álles laten liggen. Films, muziek. Eind jaren '90 kwam de download-generatie op, en de complete markt stortte in. Ze ZIJN al te laat, uit het oogpunt van Apple gezien waar ik niets mee te maken heb. Ze hebben miljarden misgelopen. Kijk, in 1987 werden CD's van veel artiesten uitgebracht om in te springen op de markt. Haastige klus, dus veel fouten. Luttele jaren later werd dat hersteld met een goede remaster en wél een goed product. Dit is met alle solo Beatles-platen gebeurd. Ook met The Doors, The Beach Boys, het rijtje wat ik al eerder noemde. Sr. George Martin himself heeft zich begin jaren '90 hardop afgevraagd "wat ze bezielden toen ze die CD's in deze vorm uitbrachten". Alle platen uit die tijd zijn allang verbeterd. Klein verschil met The Beatles, deze CD's liggen 20 jaar later nog steeds voor 18 euro in de winkels!
Het probleem zit hem, denk ik, in dat er te veel mensen uit de jaren '60 de dienst uitmaken. Geen leeftijdsdiscriminatie, hoor! Maar als je die mensen van Apple hoort vertellen in artikelen over bijvoorbeeld de remix/remaster van Yellow Submarine. Ze zeggen letterlijk dat het zo fijn is dat in deze moderne tijd al die oneffenheden en dat gerommel in en op de opnames weggewerkt kan worden
. En dat hebben ze dan ook gedaan. Zoals ik al eerder vertelde over onbegrijpelijke keuzes (zie Anthology-verhaal), heb ik het ook al eerder gehad over die (Yellow Submarine) remix/remaster. Het lijkt gewoon alsof ze totaal geen verstand van remasteren hebben. Ik lees wel eens wat stukjes van mensen die véél meer verstand hebben van mastering dan ik, en die vragen zich ook hardop af wat die mensen bezielen. Ze noemen dan voorbeelden van dingen die er allemaal fout gegaan zijn, en wat dus nooit hersteld is. Ik las laatst dat in 'de wereld van het geluid' Abbey Road als slechtste mastering-studio bekend staat
. Dat wil ik best geloven, luister naar '1'. En dan te bedenken dat een fucking bootleg van vinyl béter klinkt dan de producten uit de winkel!
Grote grote grote opluchting is dat 'Love' zo goed klinkt. De mastering is HARD, maar daar klinkt dat gewoon heel goed! De mixen zijn ook precies zoals ik dat zou willen. Het liefst - mits luisterbaar, dus geen ping-pong stereo - de originele mixen (zie Lady Madonna). En als de originele stereo-mix echt niet kan (zie 'Drive My Car'), dan een goede nieuwe mix. Ja, ik hoop dat Giles ook alle Beatles-nummers heeft geremixt. Ehhh, in de originele vorm dan hé!
Tot die tijd geniet ik van de nieuwe release van McCartney - en ook van vele andere artiesten. Ach, hebben we tenminste iets om naar uit te kijken
. Ik bedoel, we hebben het hier niet over een geneensmiddel tegen kanker, maar gewoon over de geluidskwaliteit van Beatle-CD's.