Dat gaat hij gewoon ontkennen, tenzij je het gesprek hebt opgenomen.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:05 schreef bliepie het volgende:
@Nigelator: We hebben geen dossier waarin dit allemaal is vastgelegd. De medewerker was ook nog maar 6 maanden in dienst, waarvan hij er 4 heeft taxi gereden (omdat je eerst 2 maanden op je pas moet wachten en hij de eerste 2 maanden andere werkzaamheden heeft gedaan). We hebben geen bedrijfsspecifiek regelement. Wel vallen we onder een CAO waarin staat dat het naar buitenbrengen van informatie niet toegestaan is (dat staat volgens mij wel in iedere CAO). We kunnen zeker bewijzen dat hij dat andere bedrijf getipt heeft omdat hij 1 Dat zelf toegegeven heeft en 2 niemand anders van die rit af wist.
Je mag hem aan eht werk houden zolang hij betaald wordt. Hij zal zich wel ziek melden, maar goed. Weet je wel zeker dat je dat wilt?quote:@Daniel1976: als het dan omgezet word naar gewoon ontslag, en we verplicht worden nog uit te balen tot einde contract, mag ik dan alsnog verwachten dat hij wel gewoon komt werken voor dat geld?
Heb je dat op papier staan? ondertekend?quote:@Brupje: het is inderdaad de vraag of het lekken van bedrijfsinfo/geheim bewezen kan worden maar we hebben ook nog de optie "Werkweigering" (Wat overigens als de 2e keer was)
Foutje bedankt is wel erg bagatelliserend maar ontslag op staande voet lijkt me ook erg moeilijk worden Zelfs gewoon ontslag wordt al moeilijk zonder dossier (woord tegen woord). Een disciplinaire maatregel en een functioneringsgesprek is wat er zeker z.s.m. moet komen, ook om je voor de toekomst in te dekken. T.a.v. (weigering van) de werktijden: je hebt als werkgever tevens de plicht om een werknemer de kans te geven zijn leven te beteren, toon hiermee (voor de toekosmst) aan dat je hem die kans geboden hebt.quote:Op maandag 4 juni 2007 10:54 schreef Brupje het volgende:
betwijfel of dit incident reden is voor ontslag op staande voet. Valt beetje onder het motto van foutje, bedankt. Niet echt doelbewust bedrijfsinformatie lekken.
En wat wordt de ontslaggrond? Werknemer zal alles ontkennen en zonder dossier vang je dan bot bij CWI of kantonrechter.quote:Maar goed die vent moet je sowieso lozen, als werkgever heb je een wettelijke opzegtermijn van minimaal 2 maanden, tot maximaal een half jaar meen ik afhankelijk van wat er in het contract staat.
Maar dan moet ik hem weer terug in dienst nemen? Of is het de bedoeling dat ik dan ontken dat ik hem mondeling staande voet ontslag heb aangezegt?quote:Op maandag 4 juni 2007 11:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Foutje bedankt is wel erg bagatelliserend maar ontslag op staande voet lijkt me ook erg moeilijk worden Zelfs gewoon ontslag wordt al moeilijk zonder dossier (woord tegen woord). Een disciplinaire maatregel en een functioneringsgesprek is wat er zeker z.s.m. moet komen, ook om je voor de toekomst in te dekken. T.a.v. (weigering van) de werktijden: je hebt als werkgever tevens de plicht om een werknemer de kans te geven zijn leven te beteren, toon hiermee (voor de toekosmst) aan dat je hem die kans geboden hebt.
[..]
Als hij liegt voor de rechter, kan ik dat toch ook?quote:En wat wordt de ontslaggrond? Werknemer zal alles ontkennen en zonder dossier vang je dan bot bij CWI of kantonrechter.
Gaat waarschijnlijk dure grap worden dit ja, maar hem laten rijden wordt nog duurderquote:Op maandag 4 juni 2007 11:13 schreef r_one het volgende:
[..]
En wat wordt de ontslaggrond? Werknemer zal alles ontkennen en zonder dossier vang je dan bot bij CWI of kantonrechter.
Mag dat? Gewoon hem altijd inplannen tijdens de maandag, dinsdag, woendag donderdag nacht om hem vervolgens alleen op de taxistandplaats te laten staan (s'nachts zijn daar bijna geen mensen) en op het moment dat ik hem betrap op slapen in de auto (iets wat best mogelijk is) betrap dat hij een waarschuwing krijgt, en bij nog een keer alsnog ontslaan?quote:Op maandag 4 juni 2007 11:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
En hem puur op basis van strikte voorwaarden laten werken. Geef hem de bejaardenritjes van 9 tot 5 (snachts in dit geval) en laat hem lekker werken voor z'n geld.
Of maak een soort 2de kans overeenkomst dat als het nog eens gebeurd hij de eer aan zichzelf houd en dan dus op kan zouten ofzo? Zo te horen ben je toe aan een list
Werkzaamheden buiten zijn functie die redelijkerwijs binnen zijn functie liggen wel, daarbuiten mag hij weigeren.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:13 schreef bliepie het volgende:
Maar vanaf nu wil ik hem niet meer op mijn taxi. Als ik dan het resterende jaarsalaris moet betalen, kan ik dan ook eisen dat hij weer komt werken (niet op de taxi, maar andere werkzaamheden)?
Niet ontkennen maar intrekken.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:19 schreef bliepie het volgende:
Maar dan moet ik hem weer terug in dienst nemen? Of is het de bedoeling dat ik dan ontken dat ik hem mondeling staande voet ontslag heb aangezegt?
Tuurlijk maar "wie eist bewijst" hequote:Als hij liegt voor de rechter, kan ik dat toch ook?![]()
Uit de CAO taxivervoerquote:De lengte van de opzegtermijn…
…voor de werkgever
Voor iedere periode van 5 jaar die de werknemer bij de werkgever in dienst is, bedraagt de
opzegtermijn 1 maand (en maximaal 4 maanden):
dienstverband < 5 jaar ……………………………….. opzegtermijn 1 maand
dienstverband 5 tot 10 jaar…………………………….opzegtermijn 2 maanden
dienstverband 10 tot 15 jaar………………………… ..opzegtermijn 3 maanden
dienstverband > 15 jaar of onbepaalde tijd…………..opzegtermijn 4 maanden
De opzegtermijn mag bij schriftelijke arbeidsovereenkomst worden verlengd.
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:05 schreef bliepie het volgende:
We hebben geen dossier waarin dit allemaal is vastgelegd. De medewerker was ook nog maar 6 maanden in dienst, waarvan hij er 4 heeft taxi gereden (omdat je eerst 2 maanden op je pas moet wachten en hij de eerste 2 maanden andere werkzaamheden heeft gedaan). We hebben geen bedrijfsspecifiek regelement. Wel vallen we onder een CAO waarin staat dat het naar buitenbrengen van informatie niet toegestaan is (dat staat volgens mij wel in iedere CAO). We kunnen zeker bewijzen dat hij dat andere bedrijf getipt heeft omdat hij 1 Dat zelf toegegeven heeft en 2 niemand anders van die rit af wist.
Je hebt niet slim gehandeld. De kantonrechter zal op basis van het ontbreken van een dossier het ontslag nietig verklaren, zeker aangezien het geen diefstal of iets dergelijks ernstigs is.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:08 schreef bliepie het volgende:
Het jaarcontract loopt nog tot december 2007. Maar ik kan eigenlijk geen half jaar meer wachten met hem kwijt te raken. Dit levert teveel stress bij de andere medewerkers op, en kost teveel klanten.
In zijn functieomschrijving van zijn contract staat "Taxichauffeur, met daarbij de functie tot *iets heel anders*" dit komt omdat hij voor 10 - 20 uur in de week gedetacheerd werd voor een heel andere functie bij een heel ander bedrijf om aan zijn 40 uur te komen. Dit was vooraf ook zo afgesproken met de werknemer. Er is een mogelijkheid dat ik hem voor 40 uur detacheer, maar nogmaals: dan moet ik vanuit de huidige situatie terug gaan krabbelen...quote:Op maandag 4 juni 2007 11:21 schreef Brupje het volgende:
[..]
Werkzaamheden buiten zijn functie die redelijkerwijs binnen zijn functie liggen wel, daarbuiten mag hij weigeren.
Leuk maar zonder rechtsgeldige ontslaggrond irrelevant.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:24 schreef Brupje het volgende:
Uit de CAO taxivervoer
Zoals je hierboven zelf aangaf kun je die prima op korte termijn regelenquote:Op maandag 4 juni 2007 11:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Leuk maar zonder rechtsgeldige ontslaggrond irrelevant.
Ik denk dat dat je enige optie is op basis van de informatie die nu voorligt. Oftewel, je hebt (nog) geen poot om op te staan.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:25 schreef bliepie het volgende:
maar nogmaals: dan moet ik vanuit de huidige situatie terug gaan krabbelen...
Uiteraardquote:Op maandag 4 juni 2007 11:28 schreef Brupje het volgende:
Zoals je hierboven zelf aangaf kun je die prima op korte termijn regelen![]()
Maar NU nog irrelevant.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:22 schreef r_one het volgende:
Overwerken tot 7 uur (incidenteel en bij toerbeurt) is niet ongebruikelijk bij jullie bedrijf en in de taxiwereld, dat is dus inherent aan zijn beroep. Hij kan dit niet weigeren. Doet hij dat wel, hoppa ... disciplinaire maatregel i.v.m. werkweigering, aangetekend aanzeggen.
Paar keer doen en je kunt 'm ontslaan.
Waarom ontsla je iemand zonder je hierin te verdiepen? Geld teveel of zo?quote:Op maandag 4 juni 2007 10:43 schreef bliepie het volgende:
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen.
Niet helemaal, want als de opzegtermijn 4 maanden had geweest had het de moeite niet waard geweest om er 1 te verzinnenquote:
Oke dan, in zoverre relevant. Wat jij wiltquote:Op maandag 4 juni 2007 11:34 schreef Brupje het volgende:
Niet helemaal, want als de opzegtermijn 4 maanden had geweest had het de moeite niet waard geweest om er 1 te verzinnen
Hoeft niet, die loopt van rechtswege vanzelf wel af. En als hij zich ziek gemeld heeft, geniet hij ontslagbescherming, weet je dat ook vast.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:35 schreef bliepie het volgende:
zijn jaarcontract opzeggen
Absoluut geen geld teveel... Meer de drang naar een bedrijf met werknemers wat hun functie gewoon normaal uitoefent. Op het moment dat hij de ritten doorkrijgt van mij, is het niet zijn funcite om iets creatief op te lossen, daar is degene die de ritten verdeelt van (toevallig was ik dat zelf die nacht maar dat kan net zo gemakkelijk iemand anders zijn). Hij was niet op de hoogte of er een collega beschikbaar was.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:31 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Waarom ontsla je iemand zonder je hierin te verdiepen? Geld teveel of zo?
Anyway, reden voor ontslag op staande voet lijkt het me niet. Je zou het kunnen zien als creatief oplossen van een probleem: geen collega beschikbaar, hij niet beschikbaar, nou, dan regel je toch iets anders? Misschien niet slim, maar ja, dat is zoveel flexibiliteit eisen van je personeel ook niet.
Ook als hij zichzelf ziek heeft gemeld?quote:Op maandag 4 juni 2007 11:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoeft niet, die loopt van rechtswege vanzelf wel af.
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:31 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Anyway, reden voor ontslag op staande voet lijkt het me niet. Je zou het kunnen zien als creatief oplossen van een probleem: geen collega beschikbaar, hij niet beschikbaar, nou, dan regel je toch iets anders? Misschien niet slim, maar ja, dat is zoveel flexibiliteit eisen van je personeel ook niet.
Is hij verplicht gewoon hoor...quote:1.9.2 Langer werken door de werknemer
Bij een plotselinge en onvoorziene opeenhoping van werk waarbij de werkgever in
redelijkheid geen andere oplossing kan vinden, kan de werkgever verlangen dat de
werknemer meer uren werkt dan het aantal uren dat is vastgelegd in zijn
arbeidsovereenkomst.
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:38 schreef bliepie het volgende:
Ook als hij zichzelf ziek heeft gemeld?
Ja, en? Dan mag ik dat toch nog wel niet slim vinden om dit soort dingen op structurele basis van je werknemers te verwachten? Dan kan je je uiteraard sowieso afvragen hoe 'plotseling en onvoorzien' het is.quote:
Mag jij best vinden, heeft TS alleen niks aanquote:Op maandag 4 juni 2007 11:40 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, en? Dan mag ik dat toch nog wel niet slim vinden om dit soort dingen op structurele basis van je werknemers te verwachten?
T'is inderdaad misschien interresanter wat de rechter ervan vind?quote:Op maandag 4 juni 2007 11:41 schreef Brupje het volgende:
[..]
Mag jij best vinden, heeft TS alleen niks aan
Kun je moeilijk helemaal zeker voorspellen, maar ik zou in jouw geval proberen de rechter te vermijden: geen dossier en geen sterke grond voor ontslag op staande voet is niet echt de beste uitgangspositie.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:42 schreef bliepie het volgende:
[..]
T'is inderdaad misschien interresanter wat de rechter ervan vind?
Het is niet structureel in de zin van de wet.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Ja, en? Dan mag ik dat toch nog wel niet slim vinden om dit soort dingen op structurele basis van je werknemers te verwachten? Dan kan je je uiteraard sowieso afvragen hoe 'plotseling en onvoorzien' het is.
Ik kan hem toch moeilijk vragen weer te komen werken, of denk jij daar anders over?quote:Op maandag 4 juni 2007 11:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Kun je moeilijk helemaal zeker voorspellen, maar ik zou in jouw geval proberen de rechter te vermijden: geen dossier en geen sterke grond voor ontslag op staande voet is niet echt de beste uitgangspositie.
het gaat er niet om of wij er anders over denken, mensen die hier vanstand van hebben, (dus je maand opzegtermijn) zullen je dwingen!! Dit is bij een vriend van mij ook gebeurd (alleen was het voor het bedrijf nooit gepland om hem te houden), hij moest toch echt nog een maand daaro werken (na zijn ontslag weer aangenomen)quote:Op maandag 4 juni 2007 11:46 schreef bliepie het volgende:
[..]
Ik kan hem toch moeilijk vragen weer te komen werken, of denk jij daar anders over?
Ik denk dat je er alles aan moet doen om dit te voorkomen:quote:Op maandag 4 juni 2007 11:46 schreef bliepie het volgende:
[..]
Ik kan hem toch moeilijk vragen weer te komen werken, of denk jij daar anders over?
Want dan ben je je geld kwijt én je hebt er geen arbeidskracht voor in de plaats. Ga met die gozer in gesprek, probeer er samen uit te komen, liever dat dan een gang naar de rechter met mogelijk dit kostenplaatje als gevolg.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:07 schreef HarryP het volgende:
Er is immers een overeenkomst voor een jaar. En de kantonrechter zal mogelijk bepalen dat de ontslagpremie het resterende jaar salaris is.
Dat zou ik ook doen. Je had zoiezo trouwens met hem moeten praten een paar dagen later over het probleem en niet gelijk reageren. Dat is vaak niet verstandig, zeker niet als je boos bent.quote:Op maandag 4 juni 2007 14:24 schreef miss_dynastie het volgende:
Want dan ben je je geld kwijt én je hebt er geen arbeidskracht voor in de plaats. Ga met die gozer in gesprek, probeer er samen uit te komen, liever dat dan een gang naar de rechter met mogelijk dit kostenplaatje als gevolg.
Wil dat zeggen dat je als werkgever ondanks een jaarcontract maar 1 maand opzegtermijn (ook binnen dat jaar) hebt? Want dat wist ik niet moet ik zeggen! Want dan ben ik er na 1 maand-salaris vanaf in principe?quote:geef hem gewoon normaal ontslag, en laat hem de laatste maand werken naar "de andere werkzaamheden" in zijn jaarcontract.
enige probleem dat jij hebt, is dat je binnen die ene maand geen nieuwe medewerker hebt die op de taxi mag/kan rijden als die nieuw is.
En ja, dan moet je hem wel terugvragen, of je moet hem de laatste maand betalen om thuis te blijven. 1 maand loonkosten heb je iig nog.
op staande voet houdt geen stand, of in je contract moet staan dat lekken van bedrijfskritische informatie daaronder valt.
Dat snap ik. Maar ik denk dat hij momenteel dusdanig boos is dat hij die ene maand ook niet meer wil komen werken. (ervanuitgaande dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb)quote:het gaat er niet om of wij er anders over denken, mensen die hier vanstand van hebben, (dus je maand opzegtermijn) zullen je dwingen!!
Wat als ik nu het ontslag intrek, en vervolgens hij niet meer wil komen werken / praten?quote:Want dan ben je je geld kwijt én je hebt er geen arbeidskracht voor in de plaats. Ga met die gozer in gesprek, probeer er samen uit te komen, liever dat dan een gang naar de rechter met mogelijk dit kostenplaatje als gevolg.
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in! Maar dat kan ik dan even niet voor me houden, en dat moet en zal er meteen uitgegooit worden. Een slechte eigenschap misschien, maar het is nu gebeurt. De volgende keer zal ik er inderdaad wat rekening mee proberen te houden :-))quote:Dat zou ik ook doen. Je had zoiezo trouwens met hem moeten praten een paar dagen later over het probleem en niet gelijk reageren. Dat is vaak niet verstandig, zeker niet als je boos bent.
Neej, dat kan niet vanwege het feit dat 1. de mensen dan al opgehaald zijn, en je in principe geen vast ritme in je werkzaamheden hebt. Iedere dag is weer anders (straattaxi is heel anders dan zieken- en ouderenvervoer). 2. Als je achter een taxi aan gaat rijden kun je een paar straten doen, maar als jij na 2 adressen nog steeds achter een taxi rijdt, zal de chauffeur waarschijnlijk niet meer naar opheldering vragen, maar zal hij met het nodige fysieke geweld wel even duidelijk maken dat je dat niet meer moet doen.quote:Ik vind het trouwens niet ernstig wat hij gedaan heeft (ik zie het bedrijfsgeheim niet, je kan ook achter een taxi van dat bedrijf de hele dag bljiven rijden en alle adressen noteren en die klanten afpakken toch?)
met sommige ritten mag je gewoon schuiven (bijv. bij ziekenvervoer mag je een kwartier voor en een kwartier na de bestelde tijd aankomen zonder dat de klant er iets van kan zeggen). En dat was in dit geval ook zo. Met sommige ritten mag je schuiven, en met sommige mag dat niet.quote:hij had al een afspraak van 04:45 tot 05:00 en kan dus niet om 04:50 iemand ophalen toch? Ook al is het maar iets van 7 km, het kost je toch een half uur. Had je die andere klant dan laten wachten? Ik snap niet hoe dat werkt in de taxi branche, maar misschien moest die persoon wel perse tussen 04:45 en 05:00 weg?
BTW: Dit heb ik toen tegen hem verteld dat dat onacceptabel was en vind ik ook geen reden voor staande voet ontslag. Het gaat meer om de werkweigering EN het prijsgeven van ritinformatie over een rit die nog gereden moest worden aan de concurrent....quote:hij had al een afspraak van 04:45 tot 05:00 en kan dus niet om 04:50 iemand ophalen toch? Ook al is het maar iets van 7 km, het kost je toch een half uur. Had je die andere klant dan laten wachten? Ik snap niet hoe dat werkt in de taxi branche, maar misschien moest die persoon wel perse tussen 04:45 en 05:00 weg?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |