Hallo,
Het wordt waarschijnlijk een redelijk uitgebreidt verhaal, maar dat is om alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen:
Ik ben werkzaam in de taxibranche. Dat is op zich niet zo heel vreemd, iets wat veel mensen doen. Heb een klein bedrijfje wat redelijk aan het groeien is, en sinds december 2006 zijn er 2 full-time medewerkers begonnen. Ze hebben allebei een jaarcontract gekregen.
Nu is het zo dat 1 van deze 2 medewerkers zich niet flexibel opstelt, en als hij gevraagt word een keer een uurtje eerder te beginnen dat dat altijd een probleem is. Nou had ik besloten daar gewoon mee te leren leven, omdat je als werkgever niet altijd het uiterste van een werknemer mag vragen. Omdat wij veel nachtwerk doen begon hij standaard altijd om 21:00 s'avonds op vaste dagen (donderdag, vrijdag, zaterdag). Het is al vanaf het begin zo dat je nooit weet wanneer je dan klaar bent. Meestal is dat tussen 5:00 en 6:00 de volgende morgen zeg maar. Uiteraard zijn daar ook de nodige uitzonderingen op maar dan keken we gewoon van welke medewerker we het meest mogen verwachten dat hij/zij nog die laatste rit doet. (Omdat we een klein bedrijfje zijn, hebben we niet iemand in dienst die dan ook weer om 7:00 s'morgens begint, dan is het taxibedrijf min of meer telefonisch onbereikbaar)
We hebben al redelijk wat klanten en 1 van die klanten is een club. (Ja, een club waar hoeren werken, en mensen die daar gaan neuken moeten ook weer naar huis). Clubs zijn interresante klanten omdat ze voor veel ritten zorgen, maar ook voor lange, en goed betaalde ritten (als je net 300 euro voor een hoer hebt neergeteld kun je die taxirit van 75 euro ook makkelijk betalen). Al met al waren we dan ook heel blij dat deze club voor ons gekozen heeft en we doen met zn allen erg ons best om deze klant zo tevreden mogelijk te houden. Er zijn afspraken gemaakt over de tijd die wij als taxibedrijf krijgen om een taxi bij hun te hebben na het moment dat ze bellen.
Nu was het een paar weken zo dat 1 van de medewerkers alleen dienst had in een (donderdag)nacht. Dan is het niet zo druk, dus kun je het gemakkelijk alleen af. Er stond alleen 1 rit op, tussen 4:45 en 5:00 en rit van 7 km. Dus om half vier wordt er gebeld vanuit die club met de mededeling "om 10 voor 5 moet er een taxi zijn" (Ze belden die keer ruim van te voren, iets wat meestal niet het geval is"). Waarop de medeweker antwoord "Dat kan niet, want dan heb ik al een rit". Vervolgens zegt die dame van "Maar het is een rit van ong. 0,75 km, dat kan wel even tussendoor". Al met al was dat voor die medewerker niet mogelijk. Dus de volgende dag moest ik dat even uit komen leggen waarom wij als taxibedrijf niet voor het vervoer van hun klanten gezorgt hadden. Na de nodige excuses en ook zeker gesprek met de medewerker dat het absoluut onacceptabel was dat het niet geregeld was is het daarbij gebleven.
Afgelopen zaterdag (de druktste nacht bij ons bedrijf) waren we weer aan het werk. Op zo'n moment ben ik degene die alle telefoongesprekken aanneemt, en de chauffeurs opdracht geef om die mensen op te halen en weg te brengen. Vervolgens belt de club om 5:00 met de mededeling dat er om 7:15 nog een taxi nodig was. Omdat alle medewerkers al voor 21:00 begonnen waren, en ook de vorige dagen al de nodige uren gemaakt hadden, besloot ik dat de medewerker die om 21:00 begonnen was moest wachten tot kwart over 7. Nadat ik dat telefonisch medegedeelt had aan hem had hij de nodige weerstand. Hij was het niet van plan. Vervolgens kreeg ik weer andere telefoontjes binnen, dus ik zei hem dat ik hem over een paar minuutjes terug zou bellen. Dus dat deed ik. Waarop hij zei "ik heb hier iemand van de concurrent bereid gevonden het te doen"... Op dat moment was ik van gedachte dat hij het aan iemand van een respectabel bedrijf gevraagt had. Desalniettemin reageerde ik daar laaiend op met: "Ben jij nou helemaal bedondert, wij zijn degene die alle ritten vanuit die club doen en niemand anders". Ik heb hem verteld dat hij die rit alsnog niet meer hoeft te doen en dat 1 van de collega's wel bereid is om die rit te doen. Die collega heeft hem vervolgens nog wel even verteld hoe collegiaal hij was, maar dat is iets tussen hun.
Toen die collega bij die club aankwam om 7:00 (beter te vroeg dan te laat is ons motto), reed er net een taxi van een ander, zeker geen goed bekend, en min of meer onbetrouwbaar bedrijf weg bij de desbetreffende club. Waarop de collega die binnenstapt te horen krijgt dat de klant zojuist al is opgehaald. Dit kwam niet omdat die collega die rit niet had afgezegd, maar omdat het in de taxiwereld gebruikelijk is dat je zoveel mogelijk ritten van elkaar afpakt, en het daarom ook ten strengste verboden is om over details van ritten te praten met de concurrent (Je kan wel zeggen "So, ik heb straks nog een rit van 100 km voor de boeg", maar je kan niet zeggen "So, ik moet om 03:00 daar en daar zijn om iemand op te halen"). Dat is logisch, want dan weet je gewoon dat de concurrent daar om 2:50 wegrijdt met de klant. De medewerker van het concrerende taxibedrijf was dus alsnog om het meisje van de club geweest (we moesten dus om 7:15 een meisje van die club ophalen).
Nog een ander aspect wat meeweegt: vooral omdat een club erg gesteld is op haar privacy moet je als taxibedrijf de garantie kunnen geven dat er niet over ritten gepraat wordt. Als hun een taxi bestellen zeggen ze ook alleen "Mag ik nog een wagen", dus zonder de details van wie, waarnaar toe, of hoe of wat. Dit om te voorkomen dat ze tegen een 'verkeerd' iemand praten.
Nadat ik hoorde dat de concurrent bij de club was geweest ben ik zo woedend geworden dat ik hem op grond van het lekken van bedrijfsinformatie EN op grond van werkweigering op staande voet ontslagen heb. (Dat was gisteren)
Nu mijn vragen:
- Is dit ontslag terecht?
- Wat zijn de verder te ondernemen stappen voor ons als bedrijf om het ontslag van die medewerker te regelen? (CWI / Kantonrechter / !?!?)
- Kan er schadevergoeding van de medewerker geeist worden vanwege de schade die geleden is (we weten niet of de club nu nog klant blijft en we hebben een rit (van 5 euro) gemist)
Als het geen dringende reden voor ontslag op staande voet is:
- Kan het zijn dat wij in het uiterste geval zijn loon door moeten betalen na het einde van het jaarcontract?
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen.