Was ik al bang voor. Zit je met je HTML code. misschien iemand van developtment dit inlaten voegenquote:Op zaterdag 2 juni 2007 00:37 schreef Jump het volgende:
Als ik die ë zet in de TT verdwijnt ze, straks even op ander pc testen;
Volgens mij wordt ë niet gefilterd door htmlspecialchars hoor..quote:Op zaterdag 2 juni 2007 01:03 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Was ik al bang voor. Zit je met je HTML code. misschien iemand van developtment dit inlaten voegen
"& euml" moet het probleem oplossen denk ik.Zonder de spatie na de &
Per waneer gaat dat gebeuren? En is je vriend (dan man geloof ik) de Nederlandse taal een beetje machtig?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:38 schreef Marty het volgende:
Alhoewel het ons hier goed bevalt hebben we nu toch de knoop doorgehakt en besloten om te verhuizen naar Nederland.
We hebben al een huis gekocht en gaan zo rond augustus verhuizen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:01 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Per waneer gaat dat gebeuren? En is je vriend (dan man geloof ik) de Nederlandse taal een beetje machtig?
knappe keuze!quote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:38 schreef Marty het volgende:
Ik woon al weer sinds 2001 in een dorpje vlak buiten Milaan met mijn Italiaanse vriend.
Alhoewel het ons hier goed bevalt hebben we nu toch de knoop doorgehakt en besloten om te verhuizen naar Nederland.
Wanneer we in Nederland zijn zullen we natuurlijk wel vaak op en neer reizen naar Italië aangezien zijn familie hier woont.
Saluti,
Martine
tegen welke verschillen loop je nou regelmatig aan?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:00 schreef Marty het volgende:
[..]
In Nederland is alles toch net iets beter geregeld...
Ik woon nu 1,5 jaar in Noord Italie en zit er serieus over te denken om terug te gaan. 50% van mij wil blijven, 50% wil terug naar Nederland. Noord en Zuid italie... Da's een heel verschil. Ik snap sowieso niet waarom mensen naar zuid Italie willen: de economische omstandigheden zijn bar slecht daar, verder heb je daar de maffia die het zaakje allemaal in de gaten houdt enz. Er is een politieke partij die Noord en Zuid wil scheiden. Deze partij is niet groot dus het zat niet gebeuren maar als zoiets zou gebeuren dan wordt Zuid-Italie direct een tweede wereld land, waarschijnlijk nog minder waard dan Polen of Roemenie. Ik zit zelf in het noorden, het bevalt me goed, maar zoals er net al werd gezegd: het is net even iets beter geregeld in Nederland. Alles is net even wat beter voor elkaar. En dat mis ik hier.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 12:11 schreef DIGGER het volgende:
[..]
tegen welke verschillen loop je nou regelmatig aan?
Ben nl. niet alleen benieuwd het verschil tussen Italie en Nederland, maar ook tussen Noord, en Zuid waar ik de ervaringen mee heb
(In Noord Italie rijden ze bv een stuk "netter" (lees minder roekeloos) dan in het Zuiden en ook met bv afval gaan ze er "net even wat anders" mee om....)
Negatief, positief.... Dit zijn de verhalen die ik voor ogen had toen ik het topic opendequote:Op dinsdag 5 juni 2007 13:40 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Ik woon nu 1,5 jaar in Noord Italie en zit er serieus over te denken om terug te gaan. 50% van mij wil blijven, 50% wil terug naar Nederland. Noord en Zuid italie... Da's een heel verschil.
Dit is inderdaad al een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 13:40 schreef AlmightyArjen het volgende:
Ik vind het moeilijk om voorbeelden te noemen, maar ik probeer het. Ziektekosten: je weet maar half waar je aan toe bent: wordt iets vergoed of niet? Het is altijd maar de vraag. Daarnaast Pensioenregelingen. Op dit moment gooit men alles over de kop en kan je je pensioengeld in een (particulier of publiek) fonds gooien. Het publieke fonds geeft weinig rendement en men raadt het af. De particuliere fondsen die wel rendement hebben (banken en verzekeringen) raadt men ook af: omdat de banken en verzekeringsmaatschappijen in Italie niet te vertrouwen zijn. Dus wat doe je? Zeker van je zaak ben je dus nooit. Lonen: ik verdien heer 1000 euro netto, terwijl ik met hetzelfde werk in Nederland 1500 netto zou verdienen. Arbeiders komen hier rond met 750 euro per maand. Ingenieurs die onderzoek doen verdienen 800 netto (al is dat langzaam aan aan het veranderen) En dan ga je twijfelen: je woont in een schitterend land, schitterende bergen en schitterend weer: maar economisch is het elke maand weer rekenen. Dan is er een keuze die je moet maken: of hier leven met minder geld of terug naar Nederland waar alles beter is geregeld en een (veel) hoger loon.
Ah. Ok dan is het wel wat lastiger. In ieder geval succes met het aarden in Nederland.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:34 schreef Marty het volgende:
Maar wij wonen dan ook niet in Milaan, maar in een klein dorpje daarbuiten.
Mijn vriendin (Italiaanse) heeft het er wel eens over, over kinderen in de toekomst e.d. Lijkt haar geweldig bla bla bla maar als ik dan even een rekensommetje maak van de kosten dan begrijpt ze ook wel dat er twee inkomens voor nodig zijn en dan is het nog niet ruim. En daar heb ik een hekel aan: als ik een kind op deze wereld zet, dan wil ik hem ook alles kunnen geven wat-ie nodig heeft, inclusief vakanties zeg maar... En niet dat krappe gedoe..quote:Op dinsdag 5 juni 2007 14:58 schreef Marty het volgende:
[..]
We beginnen ook aan kinderen te denken, maar hoe wil je dat doen met zo weinig geld in de maand?
We moeten alletwee werken, want anders kunnen we dit huis niet betalen. Waar laat je je kind dan?
Crèche of babyopvang kennen ze hier weinig tot niet. En ik laat ook geen baby achter bij m'n schoonouders want dat zijn ook al mensen op leeftijd.
Dit zijn inderdaad maar een paar voorbeelden, maar toch wel hele belangrijke.
Het land is schitterend, maar misschien toch niet zo geweldig om er te wonen itt wat veel mensen denken.
Ja, het salaris is lager en het dagelijkse leven kost een 10% meer. Hoeveel designers betaald krijgen weet ik niet, dat zou nog wel wat meer kunnen zijn...quote:Op dinsdag 5 juni 2007 22:53 schreef Jimmeh het volgende:
Is het salaris daar echt zo erg dan? Ik geloof best dat het ietsje lager ligt dan in NL, maar daarbij zou ik dan ook verwachten dat het leven er ietsje goedkoper is.
Als designer in opleiding zou ik later graag in Italië werken bij 1 van de grote designhuizen. Maar ik zou niet Nederland op willen geven voor een salaris waar je altijd krap mee zit.
Daar woon ik dus en ik moet zeggen dat je daar niet echt veel bespaard hoor.quote:Op woensdag 6 juni 2007 03:34 schreef ETA het volgende:
levensonderhoud hangt natuurlijk af van waar je woont, de verschillen tussen Milaan en een stadje in het zuiden zijn natuurlijk erg groot. Echter als je als ontwerper aan de slag wil, dan is er een grote kans dat je in Milaan komt te zitten. Je kan geld besparen en in een van de vele kleine steden rondom Milaan gaan wonen.
Mijn moeder reageert elke keer precies zoquote:Op woensdag 6 juni 2007 09:00 schreef Marty het volgende:
[..]
En inderdaad, de salarissen liggen hier lager en het levensonderhoud is een stuk duurder dan in Nederland. Mijn moeder schrikt elke keer weer wanneer m'n ouders hier zijn en we boodschappen doen en ze ziet hoeveel we moeten betalen.
wat houdt je op dit moment nog tegen?quote:Op woensdag 6 juni 2007 11:14 schreef David het volgende:
Het is mijn droom om naar Italië te verhuizen, ik ben de grauwheid hier kotsbeu en ik hou enorm van het land, de cultuur, het eten en de mensen. Wat dat geld betreft... tja, ik denk dat ik liever iets armer ben in Italië dan iets rijker en hier vastgeroest zitten. Maar dat is hoe ik er nu over denk (en ben nog maar 20).
Zoals al gezegd: wat houdt je tegen? Studie (als je studeert) afmaken en gaan met die banaan. Zo heb ik het ook gedaan. Misschien nog even een jaartje werken voor wat geld maar je hebt nu wel de leeftijd om het te proberen. Met jouw gedachte ging ik ook naar Italie: "dan maar met wat minder geld" maar het blijkt dat ik best wel van wat extra geld houquote:Op woensdag 6 juni 2007 11:14 schreef David het volgende:
Het is mijn droom om naar Italië te verhuizen, ik ben de grauwheid hier kotsbeu en ik hou enorm van het land, de cultuur, het eten en de mensen. Wat dat geld betreft... tja, ik denk dat ik liever iets armer ben in Italië dan iets rijker en hier vastgeroest zitten. Maar dat is hoe ik er nu over denk (en ben nog maar 20).
Dat ik nog student ben en totaal geen geld/diploma hebquote:
Als het mijn ouders zouden zijn dan zou ik er ook niet over na hoeven te denken.quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:26 schreef DIGGER het volgende:
Mbt kinderopvang Marty, dat is nu hier wel aardig geregeld.
M'n schoonouders passen op en krijgen daarvoor betaald - terwijl ze dat altijd al deden en ook zonder er een cent voor te krijgen zouden doen.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat wij een huis in Friesland hebben gekocht en we daardoor natuurlijk ook een veel groter huis voor minder geld hebben.quote:Qua kosten in Italie is het echt een wereld van verschil waar je zit. In Nederland kost een huis in Groningen gemiddeld ook een stuk minder dan in de randstad maar Italie is natuurlijk veel groter en de verschillen derhalve ook.
Dit klopt. Wij konden net een hypotheek van 100.000 euro krijgen en moesten de rest dus zelf inleggen.quote:Italie zit trouwens wel anders qua hypotheek, toch? Niks te "Ik leen het hele bedrag wel, desnoods aflossingsvrij" maar gewoon een substantieel deel eigen geld en anders geen huis, punt.
Inderdaad!quote:En nog mbt inkomen en kinderopvang: Het is niet voor niets dat Italie een probleem kent van vergrijzing wat erger is dan in Nederland.
Ik weet niet of het nog zo is, maar toen wij ons huis hebben gekocht is ons verteld dat je je (eerste) huis niet binnen vijf jaar mag verkopen, want daar staat een hele hoge boete op.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:30 schreef AlmightyArjen het volgende:
Hypotheek: ja heb ik ook gehoord: je hebt hier sowieso een grote eigen inleg nodig. Vandaar dat hier zoveel mensen zijn die huren. En de mensen die "rijk genoeg" zijn om te kopen worden er beter op omdat de onroerend goed prijzen alleen maar omhoog gaan. Het begrip "huisjesmelker" komt hier nog vaker voor dan in Nederland...
quote:Hallo Hallo!
Al Jaren heb ik stiekem een zwak voor het Bella Italia. De mooie klanken van de Italiaanse taal, de fijne culturele aspecten, De italianen zelfen natuurlijk het prachtige plaatje als je om je heen kijkt in dit prachtige land
Nu ga ik in Juni 3 maanden een Werk vakantie houden in Italie (Porto S Stefano)
ik kijk er ontzettend naar uit, maar ben wel ontzettend benieuwd naar de ervaringen van de andere fokkers.
dus, hoe beviel Italie jou?
ervaring met de mensen, het land, het weer.
negatieve ervaringen ? Positieve? problemen tegen gekomen?
noem het hier![]()
misschien heb je hier dan ook wat aan:quote:Op maandag 4 mei 2009 14:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
Even een tvp hier
Ik ga namelijk vanaf september studeren in Firenze
Gaaf! Wat doe je voor studie?quote:Op maandag 4 mei 2009 14:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
Even een tvp hier
Ik ga namelijk vanaf september studeren in Firenze
Nee, normaal gesproken niet.quote:Op woensdag 6 mei 2009 12:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik studeer internationaal en Europees recht, en in het kader daarvan moeten we minstens 3 maanden in het buitenland studeren en ik heb er voor gekozen om een jaar naar Firenze te gaan
Tnx voor de link AlmightyArjen
Het is dus in kader van het erasmus programma van de EU, dus heb verder volgens mij niet echt documenten nodig
Ik was gisteren in een Indiaas restaurant in Fiesolequote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:33 schreef Afunados het volgende:
Geboren en gedeeltelijk opgegroeid in het schitterende Firenze. Op mijn paspoort staat het voor de Italie kenners het prachtige Fiesole (ligt boven Firenze, prachtig zicht). Mooie is dat iedereen die daar nu geboren wordt, tegenwoordig gewoon Firenze op het paspoort krijgt![]()
Verder wonen mijn ouders nog steeds in Firenze, ga er dus een keer of vijf per jaar naar toe. Helaas wordt de stad zomers overspoeld door veel te veel toeristen, die ik vakkundig opjaag als ik op m'n moeders motorino door de stad cross![]()
Zou verder goed kunnen dat mijn toekomst daar ook ligt. Kortom, TVP![]()
Het gaat over het San Siro stadion in Milaan. Eerste gedeelte lukt me nog wel (De vier torens op de hoeken en de 6 torens hier tussen in ...), maar verder kom ik niet. Hopelijk kunnen jullie met verder helpen. Alvast bedankt!quote:Quattro torri d'angolo e sette torri intermedie sostengono travi a cassone in c.a.p. che reggono a loro volta le gradonate.
Le quattro torri d'angolo spiccano oltre gli spalti per raggiungere la quota della copertura e struttura metallica dell'intero invaso.
Ik had het plan om een tijdje in Italië te gaan wonen. Ik had een oude TELEAC cursus uit 1986 op de kop getikt en ben domweg woordjes en grammatica gaan leren. Toen ik het wat beter kon had ik oefening nodig. Ik had me aangemeld bij een Italiaanse datingsite en heel veel vrouwen een berichtje gestuurd of ze met me wilden mailen om zo mijn Italiaans beter te krijgen: nou, ik had het druk met mailenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:17 schreef Zjakkie het volgende:
Ik wil Italiaans gaan leren. Waar kun je dat het beste doen?
Civiele Techniek. Ben met een uitbreiding van de ArenA bezig voor mijn afstuderen.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:56 schreef DIGGER het volgende:
Doe je bouwkunde zjroentje?
Het is wat te technisch om geheel te vertalen, maar het gaat over de 4 hoektorens en 7 tussengeplaatste torens.
Die 4 hoektorens zijn hoger dan de andere torens daar deze ook dienen om de stalen dakconstructie te dragen (dat is de 2e zin, 1e zin gaat over iets met steunbalken)
Quattro torri d'angolo e sette torri intermedie sostengono travi a cassone in c.a.p. che reggono a loro volta le gradonate.quote:Op donderdag 18 juni 2009 16:01 schreef zjroentje het volgende:
Beste "Italiaanse" vrienden, ik kom hier om jullie hulp vragen. Voor mijn afstuderen ben ik op zoek naar de vertaling van de volgende 2 zinnen:
[..]
Het gaat over het San Siro stadion in Milaan. Eerste gedeelte lukt me nog wel (De vier torens op de hoeken en de 6 torens hier tussen in ...), maar verder kom ik niet. Hopelijk kunnen jullie met verder helpen. Alvast bedankt!
Klinkt goed! Ik zal eens op bol.com o.i.d. kijken of ze wat cursusjes hebben. Bedankt!quote:Op maandag 22 juni 2009 23:01 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Ik had het plan om een tijdje in Italië te gaan wonen. Ik had een oude TELEAC cursus uit 1986 op de kop getikt en ben domweg woordjes en grammatica gaan leren. Toen ik het wat beter kon had ik oefening nodig. Ik had me aangemeld bij een Italiaanse datingsite en heel veel vrouwen een berichtje gestuurd of ze met me wilden mailen om zo mijn Italiaans beter te krijgen: nou, ik had het druk met mailenKlinkt suf, maar ik heb er ongelooflijk veel van geleerd en had er ook nog een IRL aan over gehouden toen ik daar woonde
Je hoeft je maar voor een maand oid aan te melden: daarna heb je hun MSN toch wel.
Dus half jaartje blokken op grammatica en woordjes en daarna mailen met deze en gene. Met deze methode leer je de uitspraak niet, daarvoor zou je een cursusje met wat CD's kunnen aanschaffen.
Cemento armato precompresso.quote:
Als je nou even de akoestische materialen van m'n firma toepast...quote:Op maandag 22 juni 2009 23:06 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Civiele Techniek. Ben met een uitbreiding van de ArenA bezig voor mijn afstuderen.
Had de vertaling al gekregen via een docent Italiaans aan de TU, maar niettemin bedankt.
Nee maar waarom zou je? Wil je Italiaan worden?quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die een Italiaans paspoort aangevraagd heeft in Italie?
Ik heb een cursusje besteld en die is al binnen ook. Ik zal er nu echt aan moeten beginnenquote:Op maandag 22 juni 2009 23:43 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Klinkt goed! Ik zal eens op bol.com o.i.d. kijken of ze wat cursusjes hebben. Bedankt!
Mijn vriend is niet Italiaans, hij komt uit een land buiten de EU en doet in Italie een studie. Hij woont nu zo'n 3 jaar in Milaan. Werken in een museum of zo is niet mijn ideaal maar vind ik nog wel redelijk acceptabel, het zou fijn zijn als ik zoiets zou kunnen vinden. Hopelijk wel eerder dan 6 maanden, want het is de bedoeling niet jaren in Milaan te blijven.quote:Op maandag 16 november 2009 12:24 schreef ASroma het volgende:
Is jouw vriend Italiaans?
wat betreft woonruimte wordt dan waarschijnlijk particulier en dat is inderdaad gewoon een stuk duurder. Ook wordt er veel mee gesjoemeld, maar dat zal in Milaan nog wel meevallen.
Wat betreft werk (als je geen italiaans spreekt) zou je moeten denken aan aupair werk, of werken in een museum of iets. Wel is Milaan een internationale stad dus met een beetje geluk kan je bij een groot internationaal bedrijf terecht waar je ook zonder italiaans werk kan verrichten. Voor de rest tsjaa vloeiend italiaans is een pre.
ah je spreekt italiaans, ook daar hebben ze een crisis maar binnen 6 maanden moet je toch wel werk hebben.
Ik wil eigenlijk ook niet graag in Italie wonen en herken je sentimentenquote:Op maandag 16 november 2009 12:39 schreef Ps2K het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar enkele maanden in Italie gewerkt... Ik zou er serieus niet willen wonen / werken. De algemene indruk is dat het smerig is, de italianen zijn lui, maken niks af het is echt een wonder dat dat land uberhaupt nog bestaat.
Het zou handiger zijn om je vriend naar NL te verkassen.
owja veel succes als je geen Italiaans spreekt, vrijwel niemand die daar Engels spreekt. Een tip: Als een italiaan die geen engels spreekt in het italiaans tegen je tiert, gewoon in het nederlands terugpraten. Na een tijdje zijn ze er flauw van en krijg je je spul toch gedaan.
(Owja ik zat in Rome, het noorden schijnt wel wat beter te zijn)
Hmm vaag. Ik moest sowieso een Permesso di Soggiorno hebben, anders kon ik niets. Zonder die permesso had ik ook geen recht op servizio sanitaria en dat soort dingen. Pas later heb ik een carta d'identità aangevraagd: die had ik nodig anders kon ik geen auto kopenquote:Op maandag 16 november 2009 17:09 schreef remlof het volgende:
Ik heb zoals gezegd vier jaar in Milaan gewoond, van november '96 tot januari '99 en van augustus '01 tot december '02. Ik woonde daar bij mijn italiaanse vriendin in, in het centrum van Milaan. Heb mezelf in Nederland nooit uitgeschreven, maar m'n adres overgezet naar dat van m'n ouders, dat ook omdat ik bijvoorbeeld mijn nederlandse bank heb gehouden en ook altijd met een nederlands kenteken op m'n auto ben blijven rijden.
In m'n tweede periode moest ik tot mijn verbazing een permesso di soggiorno hebben voordat ik kon werken in Milaan. Dat is vreemd, want van augustus '97 tot december '98 had ik ook al (naar mijn weten volkomen legaal) gewerkt in Milaan. Maar de nieuwe werkgever wou dus een verblijfsvergunning zien.
Nu is dat voor EU-burgers een formaliteit maar ik heb er wel twee ochtenden voor in de rij moeten staan bij de vreemdelingenpolitie. Daar hebben ze een loket "E.U., Zwtserland, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en USA" en een loket "rest" waar ik hoorde dat verschillende mensen het land werden uitgezet. In "mijn rij" was het alleen maar een formaliteit
Ik heb toen het minder ging met de relatie in 2002 wel gezocht naar woonruimte voor mezelf, maar dat is behoorlijk duur als je in Milaan wil wonen, het goedkoopste wat ik heb gevonden in een buurt waar ik wel wou wonen was een studio'tje voor 1000 euro per maand + 3 maanden borg in Porta Romana. Dat vond ik te duur en ben toen uiteindelijk teruggegaan naar Nederland.
Wat je verder vrij snel moet regelen als je in Milaan gaat wonen is een bankrekening (voor je salaris en betalingen) en een huisarts. Een bank kan je gewoon binnenlopen met je paspoort en een salarisstrook en je arbeidscontract en dan heb je binnen no-time een rekening met pinpas. Wel moet je daar iets van 20 euro per jaar voor betalen (tenminste ik, ik zat bij Banca Intesa). Voor een huisarts moet je een paar uur in de rij gaan staan bij een medisch centrum van de staat (heeft een drieletterige afkorting, ben ik even kwijt) maar als je dat hebt gedaan ben je van goede medische zorg verzekerd, een beetje zoals het public health systeem in Engeland.
Ik heb heel veel gezeik gehad met mijn zorgverzekering. Om mij te kunnen inschrijven bij de "ziektekostenverzekering van de staat" (servizio sanitaria) in Italië moest ik een Europese pas hebben. Die had ik niet en het Groene Land wilde me er ook geen een meer geven aangezien ik al in het buitenland zat. Het Groene Land gaf me een E-formulier wat ik moest invullen en inleveren in Italië. Maar dat E-formulier werd al lang niet meer gebruikt in de EU. Gevalletje van geen kennis van zaken bij het Groene Land. Uiteindelijk heb ik het kunnen regelen met het bewijs van uitschrijving bij het Groene Land. Heel vaag allemaal.quote:Op maandag 16 november 2009 20:10 schreef gifkwal het volgende:
Ten eerste fijn om te horen dat het geen probleem is om in NL ingeschreven te blijven, op die manier kan je toch ook je zorgverzekering behouden?
Daar moet ik nog even goed naar kijken dan.Echt fijn om ervaringen van anderen te horen! Ik heb wel van die Europese sterretjes op mijn verzekeringspasje staan. Heeft die servizio sanitaria een kantoor in grote steden of zo? Of is dat online te regelen?quote:Op maandag 16 november 2009 20:22 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Ik heb heel veel gezeik gehad met mijn zorgverzekering. Om mij te kunnen inschrijven bij de "ziektekostenverzekering van de staat" (servizio sanitaria) in Italië moest ik een Europese pas hebben. Die had ik niet en het Groene Land wilde me er ook geen een meer geven aangezien ik al in het buitenland zat. Het Groene Land gaf me een E-formulier wat ik moest invullen en inleveren in Italië. Maar dat E-formulier werd al lang niet meer gebruikt in de EU. Gevalletje van geen kennis van zaken bij het Groene Land. Uiteindelijk heb ik het kunnen regelen met het bewijs van uitschrijving bij het Groene Land. Heel vaag allemaal.
Dus zorg dat je een Europese pas hebt (nu kan je die tegenwoordig gewoon aanvragen bij de zorgverzekeraar) en de kosten worden vergoed. That is, je gaat dan gewoon naar de Eerste Hulp van het ziekenhuis. Voor het inschrijven bij een huisarts heb je denk ik een inschrijving bij de servizio sanitaria nodig. Dan krijg je ook een zorgpasje. En dat zorgpasje heb je weer nodig bij onderzoeken in het ziekenhuis (röntgenfoto's, bezoek aan specialisten e.d.)...
Naar mijn weten moet je idd bij een verblijf langer dan 3 maanden een permesso di soggiorno aanvragen. Maar dan krijg je ook te maken met de belastingdienst, inkomen in het buitenland en de hele reutemeteut. Als je tijdelijk in Italië verblijft en je hebt die Permesso niet per se nodig dan zou ik hem ook niet aanvragen...quote:Op maandag 16 november 2009 22:59 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik woon nu ook alweer een maandje of twee in ItaliaBijna drie overigens..
Ben eerst een maand in Siena geweest voor een taalcursus en zit nu in Firenze, 2 minuten van de Dom af.
Ik blijf hier nog tot eind studiejaar, maar nu is mijn vraag, in mijn erasmusguide staat een verhaaltje over dat ik mij in moet schrijven bij de gemeente als je langer dan 3 maand blijft, het wordt niet echt permesso di soggiorno genoemd, dit staat namelijk wel bij de niet EU landen.. Is dit toch de Permesso? en zoja, hoe verplicht verplicht is hij?
Voor de volledigheid:quote:Op maandag 16 november 2009 13:40 schreef gifkwal het volgende:
Mijn topic over Milaan werd gesloten, dus daarom hier verder.
quote:Op maandag 16 november 2009 12:11 schreef gifkwal het volgende:
Aangezien mijn vriend in Italie woont ben ik van plan daar binnenkort te gaan wonen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die me zijn voorgegaan. Het liefst specifieke ervaringen over Milaan, waar ik naar toe ga.
Hoe makkelijk of moeilijk is het bijvoorbeeld om daar werk te vinden? Ik heb straks een MSc titel (wel in sociale wetenschappen). Sommige verhalen zeggen dat je daar als Nederlander wel een baan kan vinden, anderen hebben weer het verhaal dat daar van pas afgestudeerden verwacht wordt dat ze eerst een jaar gratis stage lopen. Iemand ervaring met het vinden van een baan en het werken in Milaan?
Zelfde vraag wat betreft woonruimte. We hebben nu een studio-appartement en willen graag een 2-kamer appartement, maar dat lijkt allemaal niet te betalen. Kan je via-via wel iets redelijk geprijsds (dus onder de 800 euro) vinden?
Praktische zaken kan ik allemaal wel uitzoeken (zoals hoe dat gaat met verzekeringen, inschrijven in gemeente, etc) maar mochten hier tips over zijn hoor ik ze ook graag. 1 ding wat ik me af vraag is: moet ik me verplicht uitschrijven in NL? Ik dacht dat dit pas moet als je meer dan 8 maanden in het buitenland woont. Of kan ik me in Italie niet inschrijven voor ik me hier uitschrijf? En kan ik, als ik me in NL uitschrijf, mijn ziektekostenverzekering behouden?
Nou ja, ik kan nog wel veel meer vragen stellen maar ben vooral benieuwd naar verhalen van anderen en eventuele tips
edit: was vergeten erbij te zetten dat ik redelijk tot goed Italiaans spreek, dat helpt natuurlijk wel bij het vinden van een baan daar
Ja echt bizar, maar als EU-citizen is het gewoon een formaliteit.quote:Op dinsdag 17 november 2009 02:43 schreef Bora-Bora het volgende:
Nee, daar valt weer zo'n Europese illusie in duigen: die van het vrije personenverkeer....
Whehe. Nog niet geweest, wel van plan. Jammer dat het zo klein is daar, ik hoopte dat daar misschien nog een vacature vrij zou komen, maar de kans lijkt niet zo groot.quote:Op dinsdag 17 november 2009 02:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja echt bizar, maar als EU-citizen is het gewoon een formaliteit.
Al bij het nederlandse consulaat in Milaan geweest gifkwal? Wat ik me ervan herinner zat het gewoon op de zoveelste etage van een enorm gebouw en werkte er drie mensen ofzo
Daar heb je denk ik helemaal gelijk in. Ik vrees dan ook dat ik in plaats van met een "echte" carriere te beginnen waarschijnlijk genoegen zal moeten nemen met een dom baantje ipv iets op niveau. Voor een jaartje vind ik dat nog wel acceptabel, maar wel jammer natuurlijk. Met mijn studie is het in Nederland waarschijnlijk al lastig om goed werk te vinden in deze tijden, en dat zal in Italie nog wel moeilijker zijn. Had ook al bedacht dat mijn Italiaans waarschijnlijk niet op professioneel niveau ligt. Dagelijkse conversaties en tv kijken en dat soort dingen gaan prima, maar dat is inderdaad iets anders dan vergaderen. Nou ja, ik ga het gewoon proberen en als het niet lukt, dan maar weer terug naar NL!quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:21 schreef AlmightyArjen het volgende:
Gifkwal: over je studie... Een Msc titel is heel leuk maar of je er wat mee kan is een tweede. Ik had zelf HTS gedaan en dus stond er Bachelor of Science op mijn diploma (wat ik ook nog eens "echt" heb laten verklaren door de IBG zodat het in Italië geldig zou zijn (was achteraf ook niet nodig geweest)). Maar ze men is gewoon huiverig om een buitenlander in dienst te nemen. Ondanks het Bachelor-systeem vraagt me zich af wat je nou precies weet en geleerd hebt. Ik ben daar meerdere malen tegenaan gelopen... En sowieso: in het begin spreek je de taal waarschijnlijk niet voldoende om op HBO-niveau te kunnen werken (rapportjes maken, vergaderingen e.d. heb je allemaal een behoorlijke taalkennis voor nodig)
Met m'n kennis van programmeren en html ben ik daar het internetwereldje ingerold, eerst bij 21network (bestaat niet meer, maar heb er o.a. websites voor Gianfranco Ferré, Prada en Paolo Maldini gebouwd). Later heb ik er voor www.presstoday.it gewerkt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:09 schreef gifkwal het volgende:
Wat voor werk hebben jullie eigenlijk gedaan in Italie?
Qua vrouwen wel zo te horen maar al zijn de mensen in Lombardije over het algemeen ook erg stugquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:19 schreef JohnDDD het volgende:
Heb een jaar in Rome gewoond. Vreselijk. Wat had ik een heimwee zeg.
De stugge mensen, de dikke, geestelijk onvolwassen vrouwen, de hitte, de drukte, de smeerlapperij, het verkeer, de saaiheid van die stad, bah.
Alles behalve de pizza's en de ijsjes kwamen me na een tijd de keel uit.
Noord-Italië zou misschien beter zijn om te wonen. Bij Milaan in de buurt bijv., of zelfs in Toscane.
Hoezoquote:Op dinsdag 17 november 2009 16:29 schreef remlof het volgende:
Milanezen zijn ook erg stug, maar ze zijn wel esterofiel, gek op buitenlanders, tenminste op noord-europeanen en amerikanen
Ja ik welquote:Op woensdag 18 november 2009 01:28 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Hoezo? Viel jij niet toevallig in één van die categorieën?
Yep,zeker weten, was ook de internet boomtime hè?quote:Leuke werkervaring heb je daar trouwens opgedaan!
Eerst 4 mnd op zoek geweest naar werk. Daarna een half jaar bij een bedrijf gewerkt wat machines produceert voor het snijden van metalen buizen dmv laser. Complexe machines, grappig werk (mts-niveau). Maar na een half jaar had ik het daar wel gezien en toen belde Randstad me dat ze op zoek waren naar een Nederlander voor een kantoorbaan bij een grote drukkerij.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:09 schreef gifkwal het volgende:
Wat voor werk hebben jullie eigenlijk gedaan in Italie?
Heel simpel te omzeilen, gewoon het land verlaten en naar een ander land gaan. Als is het maar een dag dan begint weer een nieuwe drie maandenquote:Op maandag 16 november 2009 23:12 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik heb iig wel een codice fiscale, en mijn huisbaas heeft ons wel gewoon gemeld bij de belastingdienst en blabla![]()
Ik ben student, erasmusprogramma, dus heb geen inkomen atm...
In mijn erasmusguide staat
[..]
Maar ik denk ook dat ik het niet ga doen
Klinkt erg leuk! Ik ga me binnenkort ook inschrijven bij Randstad, al zie ik dat je daarvoor eerst een codice fiscale, permesso en bankrekening voor moet hebben. Alleen woon ik nu nog niet officieel in Italie, dus ben benieuwd of ik al die dingen al kan regelen. Jij bent trouwens wel het voorbeeld van wat ik laatst eens las: dat Nederlanders best gewild zijn in Italie vanwege hun talenkennis!quote:Op woensdag 18 november 2009 10:37 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Eerst 4 mnd op zoek geweest naar werk. Daarna een half jaar bij een bedrijf gewerkt wat machines produceert voor het snijden van metalen buizen dmv laser. Complexe machines, grappig werk (mts-niveau). Maar na een half jaar had ik het daar wel gezien en toen belde Randstad me dat ze op zoek waren naar een Nederlander voor een kantoorbaan bij een grote drukkerij.
Bij die echt grote drukkerij/boekbinderij heb ik 1,5 jaar gezeten. Leuk werk was dat! Ik was een soort ordermanager: als de klanten een nieuw boek gedrukt wilden hebben namen ze contact met mij op. Ik besprak met hen hoe het boek gebonden moest worden en hoe de coverfinish eruit moest zien, oplage, dat soort dingen: komt aardig wat bij kijken. Daarna voerde ik het in in het systeem en volgde het proces: ik stuurde de proefdrukken e.d. op naar de klant en gaf aan de productie door als de klant het had goedgekeurd. Heel leuk en variërend werk en je komt met iedereen in het bedrijf in aanraking. En het leuke was: ik had Nederlandse, Duitse, Engelse en Italiaanse klanten dus ik liep de hele dag te bellen en te mailen in vier talen
Bedankt voor de info. Dan eerst maar eens die codice fiscale halen. Denk je dat het ook werkt als mijn huurbaas een nepcontract maakt met daarin mijn naam en cf, en dat ik daarmee naar de anagrafe ga?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |