Het gaat over het San Siro stadion in Milaan. Eerste gedeelte lukt me nog wel (De vier torens op de hoeken en de 6 torens hier tussen in ...), maar verder kom ik niet. Hopelijk kunnen jullie met verder helpen. Alvast bedankt!quote:Quattro torri d'angolo e sette torri intermedie sostengono travi a cassone in c.a.p. che reggono a loro volta le gradonate.
Le quattro torri d'angolo spiccano oltre gli spalti per raggiungere la quota della copertura e struttura metallica dell'intero invaso.
Ik had het plan om een tijdje in Italië te gaan wonen. Ik had een oude TELEAC cursus uit 1986 op de kop getikt en ben domweg woordjes en grammatica gaan leren. Toen ik het wat beter kon had ik oefening nodig. Ik had me aangemeld bij een Italiaanse datingsite en heel veel vrouwen een berichtje gestuurd of ze met me wilden mailen om zo mijn Italiaans beter te krijgen: nou, ik had het druk met mailenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:17 schreef Zjakkie het volgende:
Ik wil Italiaans gaan leren. Waar kun je dat het beste doen?
Civiele Techniek. Ben met een uitbreiding van de ArenA bezig voor mijn afstuderen.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:56 schreef DIGGER het volgende:
Doe je bouwkunde zjroentje?
Het is wat te technisch om geheel te vertalen, maar het gaat over de 4 hoektorens en 7 tussengeplaatste torens.
Die 4 hoektorens zijn hoger dan de andere torens daar deze ook dienen om de stalen dakconstructie te dragen (dat is de 2e zin, 1e zin gaat over iets met steunbalken)
Quattro torri d'angolo e sette torri intermedie sostengono travi a cassone in c.a.p. che reggono a loro volta le gradonate.quote:Op donderdag 18 juni 2009 16:01 schreef zjroentje het volgende:
Beste "Italiaanse" vrienden, ik kom hier om jullie hulp vragen. Voor mijn afstuderen ben ik op zoek naar de vertaling van de volgende 2 zinnen:
[..]
Het gaat over het San Siro stadion in Milaan. Eerste gedeelte lukt me nog wel (De vier torens op de hoeken en de 6 torens hier tussen in ...), maar verder kom ik niet. Hopelijk kunnen jullie met verder helpen. Alvast bedankt!
Klinkt goed! Ik zal eens op bol.com o.i.d. kijken of ze wat cursusjes hebben. Bedankt!quote:Op maandag 22 juni 2009 23:01 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Ik had het plan om een tijdje in Italië te gaan wonen. Ik had een oude TELEAC cursus uit 1986 op de kop getikt en ben domweg woordjes en grammatica gaan leren. Toen ik het wat beter kon had ik oefening nodig. Ik had me aangemeld bij een Italiaanse datingsite en heel veel vrouwen een berichtje gestuurd of ze met me wilden mailen om zo mijn Italiaans beter te krijgen: nou, ik had het druk met mailenKlinkt suf, maar ik heb er ongelooflijk veel van geleerd en had er ook nog een IRL aan over gehouden toen ik daar woonde
Je hoeft je maar voor een maand oid aan te melden: daarna heb je hun MSN toch wel.
Dus half jaartje blokken op grammatica en woordjes en daarna mailen met deze en gene. Met deze methode leer je de uitspraak niet, daarvoor zou je een cursusje met wat CD's kunnen aanschaffen.
Cemento armato precompresso.quote:
Als je nou even de akoestische materialen van m'n firma toepast...quote:Op maandag 22 juni 2009 23:06 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Civiele Techniek. Ben met een uitbreiding van de ArenA bezig voor mijn afstuderen.
Had de vertaling al gekregen via een docent Italiaans aan de TU, maar niettemin bedankt.
Nee maar waarom zou je? Wil je Italiaan worden?quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die een Italiaans paspoort aangevraagd heeft in Italie?
Ik heb een cursusje besteld en die is al binnen ook. Ik zal er nu echt aan moeten beginnenquote:Op maandag 22 juni 2009 23:43 schreef Zjakkie het volgende:
[..]
Klinkt goed! Ik zal eens op bol.com o.i.d. kijken of ze wat cursusjes hebben. Bedankt!
Mijn vriend is niet Italiaans, hij komt uit een land buiten de EU en doet in Italie een studie. Hij woont nu zo'n 3 jaar in Milaan. Werken in een museum of zo is niet mijn ideaal maar vind ik nog wel redelijk acceptabel, het zou fijn zijn als ik zoiets zou kunnen vinden. Hopelijk wel eerder dan 6 maanden, want het is de bedoeling niet jaren in Milaan te blijven.quote:Op maandag 16 november 2009 12:24 schreef ASroma het volgende:
Is jouw vriend Italiaans?
wat betreft woonruimte wordt dan waarschijnlijk particulier en dat is inderdaad gewoon een stuk duurder. Ook wordt er veel mee gesjoemeld, maar dat zal in Milaan nog wel meevallen.
Wat betreft werk (als je geen italiaans spreekt) zou je moeten denken aan aupair werk, of werken in een museum of iets. Wel is Milaan een internationale stad dus met een beetje geluk kan je bij een groot internationaal bedrijf terecht waar je ook zonder italiaans werk kan verrichten. Voor de rest tsjaa vloeiend italiaans is een pre.
ah je spreekt italiaans, ook daar hebben ze een crisis maar binnen 6 maanden moet je toch wel werk hebben.
Ik wil eigenlijk ook niet graag in Italie wonen en herken je sentimentenquote:Op maandag 16 november 2009 12:39 schreef Ps2K het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar enkele maanden in Italie gewerkt... Ik zou er serieus niet willen wonen / werken. De algemene indruk is dat het smerig is, de italianen zijn lui, maken niks af het is echt een wonder dat dat land uberhaupt nog bestaat.
Het zou handiger zijn om je vriend naar NL te verkassen.
owja veel succes als je geen Italiaans spreekt, vrijwel niemand die daar Engels spreekt. Een tip: Als een italiaan die geen engels spreekt in het italiaans tegen je tiert, gewoon in het nederlands terugpraten. Na een tijdje zijn ze er flauw van en krijg je je spul toch gedaan.
(Owja ik zat in Rome, het noorden schijnt wel wat beter te zijn)
Hmm vaag. Ik moest sowieso een Permesso di Soggiorno hebben, anders kon ik niets. Zonder die permesso had ik ook geen recht op servizio sanitaria en dat soort dingen. Pas later heb ik een carta d'identitā aangevraagd: die had ik nodig anders kon ik geen auto kopenquote:Op maandag 16 november 2009 17:09 schreef remlof het volgende:
Ik heb zoals gezegd vier jaar in Milaan gewoond, van november '96 tot januari '99 en van augustus '01 tot december '02. Ik woonde daar bij mijn italiaanse vriendin in, in het centrum van Milaan. Heb mezelf in Nederland nooit uitgeschreven, maar m'n adres overgezet naar dat van m'n ouders, dat ook omdat ik bijvoorbeeld mijn nederlandse bank heb gehouden en ook altijd met een nederlands kenteken op m'n auto ben blijven rijden.
In m'n tweede periode moest ik tot mijn verbazing een permesso di soggiorno hebben voordat ik kon werken in Milaan. Dat is vreemd, want van augustus '97 tot december '98 had ik ook al (naar mijn weten volkomen legaal) gewerkt in Milaan. Maar de nieuwe werkgever wou dus een verblijfsvergunning zien.
Nu is dat voor EU-burgers een formaliteit maar ik heb er wel twee ochtenden voor in de rij moeten staan bij de vreemdelingenpolitie. Daar hebben ze een loket "E.U., Zwtserland, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en USA" en een loket "rest" waar ik hoorde dat verschillende mensen het land werden uitgezet. In "mijn rij" was het alleen maar een formaliteit
Ik heb toen het minder ging met de relatie in 2002 wel gezocht naar woonruimte voor mezelf, maar dat is behoorlijk duur als je in Milaan wil wonen, het goedkoopste wat ik heb gevonden in een buurt waar ik wel wou wonen was een studio'tje voor 1000 euro per maand + 3 maanden borg in Porta Romana. Dat vond ik te duur en ben toen uiteindelijk teruggegaan naar Nederland.
Wat je verder vrij snel moet regelen als je in Milaan gaat wonen is een bankrekening (voor je salaris en betalingen) en een huisarts. Een bank kan je gewoon binnenlopen met je paspoort en een salarisstrook en je arbeidscontract en dan heb je binnen no-time een rekening met pinpas. Wel moet je daar iets van 20 euro per jaar voor betalen (tenminste ik, ik zat bij Banca Intesa). Voor een huisarts moet je een paar uur in de rij gaan staan bij een medisch centrum van de staat (heeft een drieletterige afkorting, ben ik even kwijt) maar als je dat hebt gedaan ben je van goede medische zorg verzekerd, een beetje zoals het public health systeem in Engeland.
Ik heb heel veel gezeik gehad met mijn zorgverzekering. Om mij te kunnen inschrijven bij de "ziektekostenverzekering van de staat" (servizio sanitaria) in Italië moest ik een Europese pas hebben. Die had ik niet en het Groene Land wilde me er ook geen een meer geven aangezien ik al in het buitenland zat. Het Groene Land gaf me een E-formulier wat ik moest invullen en inleveren in Italië. Maar dat E-formulier werd al lang niet meer gebruikt in de EU. Gevalletje van geen kennis van zaken bij het Groene Land. Uiteindelijk heb ik het kunnen regelen met het bewijs van uitschrijving bij het Groene Land. Heel vaag allemaal.quote:Op maandag 16 november 2009 20:10 schreef gifkwal het volgende:
Ten eerste fijn om te horen dat het geen probleem is om in NL ingeschreven te blijven, op die manier kan je toch ook je zorgverzekering behouden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |