abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 juni 2007 @ 20:37:40 #102
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50590458
Nou jullie weten wat dit betekent: De hele week Real Madrid op TV. Ben ik effe blij dat ik deze week in Duitsland ben.
Siesta & Fiesta!
pi_50592288
Gelukkig zijn er ook nog dvd spelers
  maandag 18 juni 2007 @ 21:31:39 #104
121310 venomsnake
El Saltador
pi_50592716
quote:
Op maandag 18 juni 2007 00:01 schreef Omnifacer het volgende:
Dan gooi je ze toch het raam uit?
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  dinsdag 19 juni 2007 @ 19:41:35 #105
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_50625697
Las Hogueras zijn begonnen !!! Dus als je in de buurt van Alicante bent, zou ik toch ff langs komen
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  dinsdag 19 juni 2007 @ 21:40:51 #106
113682 WeebI
Wee Bull
pi_50630142
quote:
Op zondag 17 juni 2007 23:07 schreef Maggie het volgende:
het schijnt dat Real Madrid net kampioen is geworden
Lees je nooit een krant daar ofzo? Kijk je nooit tv? Lijkt me dat dat toch uitgebreid is aangekondigd
Real Madrid CF | Getafe CF | Rayo Vallecano de Madrid | Liverpool FC | Udinese Calcio
Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
  dinsdag 19 juni 2007 @ 23:37:02 #107
393 phileine
española
pi_50635502
ja dat lijkt me inderdaad erg spectaculair, het schijnt dat ze er hier ook wel iets aan doen, maar niets zo groots als bij jullie.

MAAR wij hebben het jaarlijkse internationale Harley Davidson-festival, dat is dit jaar in Fuengirola. Dus nu komen al vanuit alle uithoeken van de wereld op hun motor hierheen. Overal gezellige kale mannen met leren pakken op een Harley, ik voel me weer net in Amsterdam. Naar verwachting komen er zo'n 15.000 Harleys hierheen, en die gaan dan van het weekend met z'n allen een optocht door de stad maken
mooi he, alles
  dinsdag 19 juni 2007 @ 23:39:31 #108
162268 Knoflook
Lekker bij Döner
pi_50635604
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 00:36 schreef phileine het volgende:
Wij zijn vorige zomer verhuisd naar Fuengirola (dat ligt tussen Málaga en Marbella, aan de Costa del Sol)
Cool daar heeft mijn ma 2 jaar gewoont ! Ben ik paar keer geweest. Veel Engelse daar, en vooral veel rovers etc. Dat was altijd wel kut. Vriend van me is zijn eerste dag daar beroofd. Veel Engelse die ik daar ken zijn uit GB gevlucht om gevangenis straf te ontkomen. Maar ergste was dat ze in Spanje net zo hard verder gingen.
Linekers was dan ook mijn bar

Maar mijn Spaanse fammilie woont in Valdevio vlakbij Ferol Gallicie.
Leuke mensen daar. Heb een oom die in Engeland heeft gewoont en dus Spaans kan. Een oom samen met mijn opa in Nederland heeft gewoont en dus NL spreekt. En ik heb een oom die bij interpol werkt en dus ook goed Engels kan. En dan heb ik nog een andere oom en dat is echt een boer die zijn eigen drank maakt etc.. En zelfs Spaanse geleerden verstaan hem niet. Deze zomer weer langs
Klap eens in je handjes.
  donderdag 21 juni 2007 @ 19:00:29 #109
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50700437
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 23:37 schreef phileine het volgende:
MAAR wij hebben het jaarlijkse internationale Harley Davidson-festival, dat is dit jaar in Fuengirola. Dus nu komen al vanuit alle uithoeken van de wereld op hun motor hierheen. Overal gezellige kale mannen met leren pakken op een Harley, ik voel me weer net in Amsterdam. Naar verwachting komen er zo'n 15.000 Harleys hierheen, en die gaan dan van het weekend met z'n allen een optocht door de stad maken
Ze hebben toch ook nog wel wat folklore hoop ik? Wij hebben natuurlijk Las Fiestas del Pilar.
Siesta & Fiesta!
pi_50702146
O ja, we hebben enorm veel folklore. Onze beschermheilige is ergens in september jarig en dan gaat het helemaal los. En tussendoor ook nog herhaaldelijk. Fuengirola heeft een van de mooiste feesttereinen van de streek, dus dat moet goed benut.
mooi he, alles
  donderdag 21 juni 2007 @ 20:04:28 #111
162268 Knoflook
Lekker bij Döner
pi_50702443
En op die feest terreinen word veel geroofd en gedaan. Alleen maar mensen die vragen of je drugs moet hebben, en of ze je portomonee mogen hebben.
Alleen maar is beetje te maar tog..
Klap eens in je handjes.
pi_50703538
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 21:40 schreef WeebI het volgende:

Lees je nooit een krant daar ofzo? Kijk je nooit tv? Lijkt me dat dat toch uitgebreid is aangekondigd
Nou ben ik niet super geinteresseerd in voetbal, maar ik wist wel dat er een wedstrijd was ja, en wie er speelden. Echter, wie er had gewonnen wist ik eerst niet, want dat staat niet a la minuut in een speciale krant ofzo, en ik keek het dus niet op tv. Ik denk niet dat mijn maatschappelijke betrokkenheid te beoordelen is aan de hand van of ik wel of niet weet welke voetbalclub er wint... Als je me nou had gevraagd welke partij waar de verkiezingen had gewonnen bijvoorbeeld, was ik beter op de hoogte geweest In elk geval wist ik uiteindelijk wel wat er aan de hand was
  donderdag 21 juni 2007 @ 21:12:23 #113
132411 Mr_Booze
Mollenklem leggen met Jantien
pi_50704916
Canal Sur is soms erg dacht je dat Idols slecht was kom je op Canal Sur nog vele ergere voorbeelden van slechte talenten shows tegen terwijl er op Spaans muziek gebied toch mooie platen worden gemaakt.
This signature was placed by Mr_Booze, and not FA ;)
  zaterdag 23 juni 2007 @ 19:59:16 #114
107792 Hexley
the Platypus
pi_50767525
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 09:40 schreef Bramito het volgende:
<knip>
Ga je nooit naar Valencia eigenlijk?

Om nou jouw dorp een klote dorp te noemen... dat is niet aan mij. Maar ik begrijp je wel natuurlijk. En dat je Zaragoza maar kut vindt daar kan ik ook nog inkomen. Ik ben het er alleen niet mee eens maar ik kom dan ook niet uit Teruel.
Anyway, dan ga je toch gewoon in Alcañiz wonen. Wat houdt je tegen? Werk of school of ? Niet dat Alcañiz nou zo'n wereldstad is maar met zo'n 16,000 inwoners hebben ze in ieder geval een HEMA.
Verder is het wel een OK dorp. Ik ben er wel meerdere keren geweest. Eén keer bijna een hond dood gereden
Nee, wel Sevilla... Ook niet echt in de buurt, maar wel een mooi "dorp"

Als eerste moet je voor bijna alles toch naar de mini stad, Alcaniz...
Tweede wat me niet bevalt dat Calanda een corrupte klere bende is (gemeente en Guardia Civil).

Jah, gewoon even verhuizen....
Kijk als ik in een doos zou wonen, dan was dat doosje inklappen en daar weer onder de brug zetten.

Nee daar gaan nog wel wat maandjes overheen hoor...
Maar mooi een paar kilometer er buiten, Whoei geen buren....
pi_50768059
Nou knoflook, op ons feriaterrein valt het erg mee met de criminaliteit, dat is een van de best verzorgde/gemonitorde stukjes van Fuengirola. 's nachts slapen er wel junks, maar die verdwijnen 's morgens zodra de politie komt schoonvegen.

Tja corruptie komt erg naar voren hier op het moment. Ik vind dat eigenlijk wel positief. Zo langzamerhand geloof ik wel dat corruptie vrijwel overal in de wereld op grote schaal voorkomt, in Spanje ontkennen ze dat niet en pakken het dus heel openlijk aan. Ze gooien gewoon zonder pardon een heel gemeentebestuur (Marbella) in de gevangenis. Onze burgemeester is trouwens ook net aangeklaagd voor corruptie las ik vandaag...

Ik ben die Harleys hier trouwens nu wel zat zo langzamerhand. Al dagenlang constant dat "bloebloebloebloebloebloebloeb" op de achtergrond de hele tijd. Vanochtend een enorme optocht door de stad van een paarduizend Harleys. Was wel een grappig gezicht, maar ik geloof wel dat ik nu een overdosis uitlaatgassen binnen heb gekregen. Nu graag weer gewoon een Spaans feest met veel flamencojurken en geroosterde sardientjes als het aan mij ligt.
mooi he, alles
pi_50770691
Wacht maar tot er weer een stuk bos in de fik vliegt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_50771102
hebben we hier niet
mooi he, alles
pi_50771159
Overal heb je bos, buiten de kuststrook
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_50771186
Of minimaal begroeing c.q. grasland
  zaterdag 23 juni 2007 @ 22:14:11 #120
168508 Lidl
Zwartwerkers niet welkom
pi_50771480
Nog iemand in de buurt van moraira (bijna het meest oosterse puntje van spanje) die voor mij een foto wil gaan maken van mijn ouderlijke huis
Desnoods tegen vergoeding
pi_50771734
Ik denk dat je meer kans hebt als je met uit de buurt probeert contact te leggen via bijvoorbeeld ICQ
  zaterdag 23 juni 2007 @ 22:26:58 #122
168508 Lidl
Zwartwerkers niet welkom
pi_50772011
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 22:20 schreef DiegoArmandoMaradon... het volgende:
Ik denk dat je meer kans hebt als je met uit de buurt probeert contact te leggen via bijvoorbeeld ICQ
ICQ? serieus bestaat dat nog?
Ik weet van een topic 1/2 jaar geleden dat er een paar fokkers in de buurt woonde van calpe, denia, moraira, javea enzo dus denk probeer het hier nog een keer
  zondag 24 juni 2007 @ 09:52:40 #123
107792 Hexley
the Platypus
pi_50780254
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 22:26 schreef Lidl het volgende:

[..]

ICQ? serieus bestaat dat nog?
Dacht het wel ja, al gebruik ik de mijne al jaren niet meer....
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:19 schreef phileine het volgende:
Tja corruptie komt erg naar voren hier op het moment. Ik vind dat eigenlijk wel positief. Zo langzamerhand geloof ik wel dat corruptie vrijwel overal in de wereld op grote schaal voorkomt, in Spanje ontkennen ze dat niet en pakken het dus heel openlijk aan. Ze gooien gewoon zonder pardon een heel gemeentebestuur (Marbella) in de gevangenis. Onze burgemeester is trouwens ook net aangeklaagd voor corruptie las ik vandaag...
Ja, maar dan heb je het wel over een gevalletje XXL....
Heb het meer over kleine schaal, het hoekje vriendendiensten enzo...

Je kent wel, ach dat mag niet volgens de wet...
Maakt het uit, omdat je het goed kunt vinden met X of familie bent van Z dan nergeren we het maar...
Voor de een kan het flinke overlast veroorzaken en de ander bakken met geld kosten, verlies door dat concurent even geholpen wordt...

Kun je zeggen, dien een klacht in.
Nou jij bent lekker, dan gaan ze je pas echt naaien....

Heb ook het idee dat er erg veel politie is, hier in de buurt teminste...
Tellen jullie die wagens en motoren ook?

[ Bericht 11% gewijzigd door Hexley op 24-06-2007 09:55:33 (ICQ) ]
  maandag 25 juni 2007 @ 10:29:37 #124
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50812563
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:19 schreef phileine het volgende:
tsja Marbella..... dan hebben we het wel over 2.400.000.000 Euro. De corruptie waar nu hard tegen wordt opgetreden heeft eigenlijk alleen met onroerend goed te maken. Het gaat dan vooral om illegaal verstrekte bouwvergunningen, waar het lokaal bestuur een leuke duit aan overhoudt. Dat bestaat in elk dorp van Spanje trouwens, zowel voor particulieren als voor bouwfirmas. DIt is natuurlijk een groot probleem, maar er bestaan nog zo ontzettend veel andere soorten corruptie waar niks tegen gedaan wordt.

Het is vrij normaal in bepaalde gebieden van Spanje dat een boer een waterput heeft. DIe zijn vaak ook illegaal en dan blijkt dat de vriend van de burgemeester de put mag behouden en zijn directe concurrentie niet.
En het is heel moeilijk om daar iets tegen te doen.

Of iemand wil een bepaald stuk grond bebouwen maar dat staat vol met bomen. Daar krijgt hij dus geen vergunning voor. Dan kappen we die toch gewoon even 's nachts. Iedereen weet wie het heeft gedaan en dat is verder ook heel makkelijk te bewijzen. (dat hout wordt niet weggegooid) Er gebeurt echter niks want de guardia civil heeft z'n neef mee helpen kappen.

Als je een huis koopt betaal je altijd een gedeelte cash geld zodat de verkoper over dat gedeelte geen belasting hoeft te betalen. Daarna registreer jij je huis voor een waarde inferieur aan wat je werkelijk betaald hebt zodat jij ook minder kosten hebt. Prima geregeld!

In Spanje neemt men het niet zo nou met de regels, dat is de cultuur. Kijk maar eens hoe men parkeert, en wat er tegen gedaan wordt.

af en toe is het wel frustrerend...
Siesta & Fiesta!
pi_50812713
Je betaalt belasting als je huis verkocht wordt dus echt veel uitmaken doet het niet
  maandag 25 juni 2007 @ 10:47:29 #126
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50813122
Stel:

Geregistreerde waarde = 42000 ¤
Verkoop = 174000 ¤

Plusvalia= (174000 - 42000) * 0.07 = 9400 9240 ¤ Belasting

Als je 30000 cash krijgt dan betaal je:

(174000 - 42000 - 30000) *0.07 = 7140 ¤ Belasting

Verschil = 2100 ¤ daar kan je leuk voor op vakantie dacht ik

[ Bericht 1% gewijzigd door Bramito op 25-06-2007 11:25:25 ]
Siesta & Fiesta!
pi_50813241
Je kan geen huis verkopen voor 50% van de werkelijke waarde.

Zwart betalen heeft alleen maar een prijsopdrijvend effect, wat weer leidt tot hogere belastinginkomsten.

Als je denkt dat de Spaanse staat het ooit serieus gaat aanpakken heb je het nog niet helemaal begrepen
  maandag 25 juni 2007 @ 10:52:21 #128
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_50813246
quote:
Op maandag 25 juni 2007 10:47 schreef Bramito het volgende:
Stel:

Geregistreerde waarde = 42000 ¤
Verkoop = 174000 ¤

Plusvalia= (174000 - 42000) * 0.07 = 9240 ¤ Belasting

Als je 30000 cash krijgt dan betaal je:

(174000 - 42000 - 30000) *0.07 = 7140 ¤ Belasting

Verschil = 2100 ¤ daar kan je leuk voor op vakantie dacht ik
Ligt het nou aan mij of kom je echt gewoon op deze getallen uit ipv van degene die jij zegt?

Maar al met al heb je dus gewoon een leuek vakantie er aan overgehouden jah haha
  maandag 25 juni 2007 @ 11:22:26 #129
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50814161
quote:
Op maandag 25 juni 2007 10:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan geen huis verkopen voor 50% van de werkelijke waarde.
Hiervan is geen sprake.
quote:
Zwart betalen heeft alleen maar een prijsopdrijvend effect, wat weer leidt tot hogere belastinginkomsten.
Daar gaat het hier niet over.
quote:
Als je denkt dat de Spaanse staat het ooit serieus gaat aanpakken heb je het nog niet helemaal begrepen
Dat denk ik niet.
Siesta & Fiesta!
  maandag 25 juni 2007 @ 11:24:23 #130
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50814229
quote:
Op maandag 25 juni 2007 10:52 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Ligt het nou aan mij of kom je echt gewoon op deze getallen uit ipv van degene die jij zegt?

Maar al met al heb je dus gewoon een leuek vakantie er aan overgehouden jah haha
ja sorry verkeerd uit m'n excel sheet gekopieerd. 9400 is inderdaad 9240. Het verschil klopte overigens wel.
Siesta & Fiesta!
pi_50814557
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:22 schreef Bramito het volgende:

[..]

Hiervan is geen sprake.
[..]

Wel in het voorbeeld

Daar gaat het hier niet over.
[..]

Daar gaat het wel om

Dat denk ik niet.

Als ze dat gaan doen verdwijnt het geld of naar Oost-Europa of buiten de EU en daar is niemand bij gebaat
  maandag 25 juni 2007 @ 11:42:11 #132
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50814897
1- hiervan is GEEN sparke. Als jij wel denkt dat dit zo is, leg het even uit dan.
2- Het gaat om corruptie in Spanje en dat dat een deel van de cultuur is. Het gaat NIET over het feit dat zwarte betalingen het prijsniveau opdrijven.
3- Ook hier gaat het niet om maar als je wilt mag je dit ook nog even uitleggen.

Als je volgende post weer geen uitleg bevat is deze discussie wat mij betreft over.
Siesta & Fiesta!
pi_50817211
1) Lees voorbeeld
2) Prijsopdrijving is een gevolg van corruptie. Als corruptie wordt aangepakt is er geen prijsopdrijving meer en zelfs een stilval van buitenlandse investeringen(Does Turkije of VAE ring a bell?)
3) Daar gaat het wel om. Ook zwartgeld is geld en geld dat het land of de EU uitgaat komt nooit meer terug
  maandag 25 juni 2007 @ 20:21:52 #134
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_50832933
Echt opschieten wil het nog niet met jullie he

Als je nu in Spanje zou zitten zou je het veel te warm hebben voor discussies als deze.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  maandag 25 juni 2007 @ 22:03:09 #135
393 phileine
española
pi_50837322
off-topic verwijderd. Ging hier over Spanje en niet over wie er allemaal wel of niet is uitgeluld.

Overigens Bramito, is dat gedoe een van de redenen geweest dat wij een nieuw huis hebben gekocht, dan valt een deel van het gezeur met de overdrachtsbelasting etc weg. Genoeg ander gezeur in de plaats (vooral de opleveringsdatum) maar dat hadden we in Amsterdam ook toen we uit de bouwput kochten.
mooi he, alles
pi_50838250
Hoe ver kocht je van de zee af Phileine?
  maandag 25 juni 2007 @ 22:54:24 #137
393 phileine
española
pi_50839705
in Amsterdam?

In Spanje zitten we hemelsbreed 80 meter van de zee af (dan sta je dus echt met je tenen in het water), maar het is een slingerweggetje dus iets verder als je moet lopen. Minuutje of 5 heen, minuutje of 8 terug. Niet eerste lijn dus, zelfs niet tweede, maar omdat we op een berg zitten wel zeezicht. En het grote voordeel is een treinstationnetje op 3 minuten lopen, zodat je overal heel makkelijk kunt komen.
mooi he, alles
pi_50839819
Dat zal een leuk prijsje zijn geweest
  maandag 25 juni 2007 @ 23:09:29 #139
393 phileine
española
pi_50840336
Goedkoper dan Amsterdam, maar het is nog steeds wel een flink bedrag. Veel mensen denken dat je voor een appel en een ei hier iets kunt kopen, maar dat is dus echt niet meer waar. Ze noemen het niet voor niets de Goudkust.
mooi he, alles
  dinsdag 26 juni 2007 @ 08:45:07 #140
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50847626
quote:
Op maandag 25 juni 2007 22:03 schreef phileine het volgende:
Overigens Bramito, is dat gedoe een van de redenen geweest dat wij een nieuw huis hebben gekocht, dan valt een deel van het gezeur met de overdrachtsbelasting etc weg. Genoeg ander gezeur in de plaats (vooral de opleveringsdatum) maar dat hadden we in Amsterdam ook toen we uit de bouwput kochten.
Jij bedoelt de "Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales" neem ik aan. Ik had het over de Plusvalia die de verkoper betaalt. Jij hebt nu gewoon BTW betaald. Is dat minder gedoe dan de Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales? Ik heb ook nieuw gekocht dus ik heb geen idee. Ik heb trouwens ook een gedeelte cash betaald wat, zoals eerder gezegd, gewoon normaal is hier. Mijn huis was relatief goedkoop want de constructeur had geld nodig, maar het blijft veel te duur. Ze gaan nu, 18 maanden later, wel voor 20000 Euro meer weg. Echt belachelijk!

De 2e hands markt in Spanje is sowieso niet de moeite waard. In ieder geval in het niet toeristische gedeelte. Aan de kust heb ik geen idee. De hele huizenmarkt is gewoon een enorm sociaal probleem en ik zie niet echt dat dat gaat veranderen.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 26 juni 2007 @ 08:47:07 #141
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50847669
quote:
Op maandag 25 juni 2007 20:21 schreef Strani het volgende:
Echt opschieten wil het nog niet met jullie he

Als je nu in Spanje zou zitten zou je het veel te warm hebben voor discussies als deze.
nee hoor wij hebben gewoon 15 graden
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 26 juni 2007 @ 09:20:48 #142
393 phileine
española
pi_50848238
Wij hebben niets contant betaald. Onze makelaar zei juist dat dat alleen voorkwam als je iets van een particulier koopt. Dan verklaar je dat je minder hebt betaald dan je hebt gedaan, zodat hij minder belasting hoeft te betalen over zijn overwaarde, maar omdat jij dus die verklaring hebt moet jij weer hetzelfde doen als je het daarna doorverkoopt en zo kom je er nooit meer vanaf. Bij nieuwe huizen is er nog geen overwaarde dus hoeft dat allemaal niet.

De huizenmarkt is hier niet meer zo krankzinnig als het 5 jaar geleden was. Toen stegen de prijzen elk jaar met 30%, dat is nu een beetje gestabiliseerd. Maar we zitten toch wel een beetje in het Florida van Europa, dus echt helemaal instorten doet het waarschijnlijk niet. Je hebt gelijk dat het sociaal wel een probleem is, net als dat in Amsterdam speelde. Starters kunnen eigenlijk bijna onmogelijk iets kopen en wonen daarom zo lang bij hun ouders. Ook al omdat ze hier de modernere vormen van hypotheken niet kennen en je dus al een startkapitaaltje moet hebben voordat je iets kunt kopen. En wat er wordt gebouwd is helemaal gericht op toeristen en pensionada's, weinig op de inheemse bevolking hier (hoewel er wel een paar jaar geleden een wijkje is bijgekomen waar veel jonge Spaanse stelletjes zijn gaan wonen).

Hier is het trouwens al een tijdje rond de 30 graden, laatste dagen zelfs 36 maar dat schijnt warm te zijn voor de tijd van het jaar.
mooi he, alles
pi_50848304
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 08:45 schreef Bramito het volgende:

[..]

Jij bedoelt de "Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales" neem ik aan. Ik had het over de Plusvalia die de verkoper betaalt. Jij hebt nu gewoon BTW betaald. Is dat minder gedoe dan de Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales? Ik heb ook nieuw gekocht dus ik heb geen idee. Ik heb trouwens ook een gedeelte cash betaald wat, zoals eerder gezegd, gewoon normaal is hier. Mijn huis was relatief goedkoop want de constructeur had geld nodig, maar het blijft veel te duur. Ze gaan nu, 18 maanden later, wel voor 20000 Euro meer weg. Echt belachelijk!

De 2e hands markt in Spanje is sowieso niet de moeite waard. In ieder geval in het niet toeristische gedeelte. Aan de kust heb ik geen idee. De hele huizenmarkt is gewoon een enorm sociaal probleem en ik zie niet echt dat dat gaat veranderen.
Stel persoon A koopt voor 200.000 een huis en 20.000 zwart. De staat heft dus over 200.000 belasting. A verkoopt later voor 250.000 zijn huis en 30.000 zwart. De staat maakt het allemaal niet uit. Eerst werd er over 200k geheven en nu over 250k. Verder komt er 50k zwart in de circulatie.

Zolang het zo interessant is zal er nooit serieus wat aangedaan worden want een escribano controleren is natuurlijk niet moeilijk als je echt wil
  dinsdag 26 juni 2007 @ 10:09:15 #144
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50849299
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 09:20 schreef phileine het volgende:
Wij hebben niets contant betaald. Onze makelaar zei juist dat dat alleen voorkwam als je iets van een particulier koopt. Dan verklaar je dat je minder hebt betaald dan je hebt gedaan, zodat hij minder belasting hoeft te betalen over zijn overwaarde, maar omdat jij dus die verklaring hebt moet jij weer hetzelfde doen als je het daarna doorverkoopt en zo kom je er nooit meer vanaf. Bij nieuwe huizen is er nog geen overwaarde dus hoeft dat allemaal niet.
Dat vind ik wel grappig dat jouw makelaar dat zegt, want al mijn vrienden hier hebben gewoon een gedeelte cash aan de constructeur betaald. Op de 2e hands markt is het echt helemaal erg. Een vent vroeg ons 90000 Euro in cash. Ik heb hem echt in z'n gezicht uitgelachen. Het probleem is dat een huis in 20 jaar het 5 of 6 voudige waard is (in Madrid 10 of 12 voudige). Dan is de plusvalia wel erg hoog opeens. En aangezien een Spanjaard niet graag belasting betaalt, probeert hiij daar gedeeltelijk onderuit te komen. Espeen ies dieferent!

Hebben jullie eigenlijk vrij jullie hypotheek kunnen kiezen, of was de constructeur al verbonden aan een bank. Dit is illegaal maar wordt praktisch altijd toegepast. Het enige dat je dan kan doe is de hypotheek opzeggen en de bijkomende kosten betalen. Je kan natuurlijk ook het contract niet tekenen, en het huis verliezen. En als je echt zin hebt kan je ze aanklagen. Je begrijpt dat het voor een Spanjaard al moeilijk genoeg is om een huis te kopen op dit moment en wordt dit weer gewoon geaccepteerd.

Echt lachen altijd als ik dit soort dingen in NL vertel.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 26 juni 2007 @ 11:25:26 #145
393 phileine
española
pi_50851457
Wij hebben in ieder geval geen cash hoeven betalen aan de constructeur. Maar goed, we hebben de sleutel nog niet dus wie weet dat ze opeens het laatste beetje wel cash willen.

Wij mochten kiezen of we de hypotheek van de constructeur over wilden nemen of zelf eentje kiezen, vorig jaar konden we dat nog doen zonder boete. We hebben het eerste gekozen, omdat dat nu eenmaal makkelijker was. Maar ja da's ook zoiets he, al maanden geleden alle papieren opgestuurd en nooit echt een bevestiging dat die hypotheek is goedgekeurd, behalve een mailtje van zo'n bankmedewerker dat het hem wel in orde leek. Dat merken we dan vanzelf op de dag van de overdracht. Wel een beetje onrustig.
mooi he, alles
  dinsdag 26 juni 2007 @ 13:06:25 #146
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50854990
het zou mij erg verbazen als ze nu nog cash vragen. Dat wordt normaal gesproken voor de koop wel duidelijk gemaakt. Mag ik aannemen dat jullie voor de oplevering 20 a 30% betalen? In dit geval wordt het bij het tekenen van het contract wel duidelijk gemaakt dat er een gedeelte cash wordt betaald. Daar krijg ook een rekening voor als je dat wilt. Daar staat dan op dat ze iets geschilderd hebben ofzo.

Don't worry over je hypotheek dat is vrij normaal geloof ik. Voor elke hypotheek krijgen deze jongens een vette commisie dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Als het niet zou kloppen dan zou hij er nu erg hard aan werken om het kloppend te maken. Langzaam zijn ze wel! Bij ons was de betaling al van de rekening voordat de hypotheek gestort was. Wel leuk om voor zoveel 100000 Euro in het rood staat. De dagrente kregen we natuurlijk wel terug.

Ik vond de notaris experience wel grappig. We zaten daar in de wachtkamer met de meneer van de constructeur, die ons de sleutel alvast gaf en vertelde dat dit huis een goede investering is. Hij vertelde dat als de vader nog geleefd had, dan zou hij minstens nog 2 a 3 jaar gewacht hebben met de verkoop. Maar de zoon is nou eenmaal een geld verslinder en die heeft geld nodig. OK, ook leuk om te weten!

Daarna met de bankman & de constructieman bij de notaris naar binnen. Alles is voorgelezen etc en getekend! We hebben een eigen huis!

Vervolgens zegt de notaris: "dan laat ik jullie nu even alleen om jullie zaken te regelen." Dan haalt de bank meneer een envelop tevoorschijn die dan vervolgens in de binnenzak van de constructeur meneer gaat. De notaris komt terug en zegt dat we klaar zijn. Handje aan iedereen en dan zeggen de 3 heren nog even tot vanmiddag tegen elkaar, en dat was het dan.
Siesta & Fiesta!
pi_50861816
Ik woon in de buurt van Denia.. ik woon in Javea... Dat is mijn geboorte stad waar ik naar terug verhuist ben......
Ik ben Q en jij lekker niet!
pi_50874962
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:25 schreef phileine het volgende:
Wij hebben in ieder geval geen cash hoeven betalen aan de constructeur. Maar goed, we hebben de sleutel nog niet dus wie weet dat ze opeens het laatste beetje wel cash willen.

Wij mochten kiezen of we de hypotheek van de constructeur over wilden nemen of zelf eentje kiezen, vorig jaar konden we dat nog doen zonder boete. We hebben het eerste gekozen, omdat dat nu eenmaal makkelijker was. Maar ja da's ook zoiets he, al maanden geleden alle papieren opgestuurd en nooit echt een bevestiging dat die hypotheek is goedgekeurd, behalve een mailtje van zo'n bankmedewerker dat het hem wel in orde leek. Dat merken we dan vanzelf op de dag van de overdracht. Wel een beetje onrustig.
Wat voor werk doen jij en je man in Spanje?
  dinsdag 26 juni 2007 @ 23:48:51 #149
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_50881138
Zou het niet een goed idee zijn een aparte thread te beginnen over onroerend goed en belastingen? Daar zou je meer geinteresseerden aantrekken wellicht, die technische kant van het verhaal.
  woensdag 27 juni 2007 @ 08:45:05 #150
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50887852
Dat lijkt mij een beetje overdreven. We nog niet eens een pagina vol geschreven. We zijn ook wel klaar geloof ik. Zeg strani, waar woon jij eigenlijk?
Siesta & Fiesta!
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:59:10 #151
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_50925384
Bramito, ik woon inmiddels negen jaar bij Alcoy, uurtje het binnenland in vanaf Alicante.
pi_50926766
Gebeurt daar nog iets naast het stoplicht dat van kleur verwisseld?
pi_50928441
We krijgen nu voornamelijk nog geld uit ons bedrijf in Nederland, maar dat gaat wel ophouden binnenkort vrees ik. We proberen hier een bedrijfje op te zetten, maar we hebben er wel twee jaar voor uitgetrokken om dat allemaal een beetje draaiend te krijgen, de taal te leren, de omgeving te leren kennen etc. Probleem is dat een van de bedrijfjes (property management) die we gestart zijn erg afhankelijk is van de oplevering van ons huis (we hebben al wat klanten, maar dat zijn allemaal toekomstige buren) en omdat dat steeds wordt uitgesteld komt dat dus ook nog niet op gang.
mooi he, alles
pi_50929325
Dus je wil eigenlijk een soort van huisbaas worden die tegen betaling dingen regelt en in de gaten houdt?

Mijn ma heeft een huis in Spanje en ik denk niet dat er markt voor is als je wil doen wat ik denk dat je wil doen
pi_50930022
Er is wel een markt voor, omdat er hier veel huiseigenaars zijn uit bijvoorbeeld de UK, die hier een vakantiehuisje hebben dat ze willen verhuren en dat verder ook in de gaten gehouden moet worden. Zoals gezegd hebben we zelfs al wat klanten. De vraag is alleen of dit bedrijfje alleen genoeg gaat opleveren voor het werk dat we ervoor moeten verrichten. Onze eigen urbanization wordt daarvoor dus een beetje de testcase, maar dan moet het verdorie weleens worden opgeleverd
mooi he, alles
pi_50930230
Ik denk dat er meer dan genoeg concurrentie is voor je werk.

Verder weet ik hoe mijn ma het managed en ze heeft alleen een hulp voor wat klusjes, een poets die ook de planten water geeft en verder wat buren die wat dingen in de gaten houden/doen

Je kan waarschijnlijk dat poets en klus gedeelte wel doen, maar ik denk dat er gruwelijk veel concurrentie is
pi_50930240
Iedereen wil wel in Spanje wonen en de kost verdienen met wat klussen
  donderdag 28 juni 2007 @ 10:50:04 #158
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50930277
Dat lijkt me een goede test case inderdaad. Een markt is er zeker want er zijn al heel wat bedrijfjes die zich daarmee bezighouden. Als je 2 jaar de tijd hebt, heb je ook redelijk veel tijd om andere mogenlijkheden te onderzoeken. Makelaars activiteiten lijkt me een logische stap bijvoorbeeld.
Siesta & Fiesta!
pi_50930353
Makalaarskantoors zijn er ook niet te weinig? Moet je daar nog een vergunning, cursus of zo voor doen?

Ik geloof best dat het kan, maar ik denk niet dat er echt handel in zit. Veel concurrentie, lage tarieven en steeds meer toetreders.
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:00:16 #160
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50930572
Op dit moment worden er redelijk veel makelaars kantoren gesloten. Zij zitten echter in een toeristisch gedeelte waar waarschijnlijk redelijk veel verhuurt wordt. Dat is een dienst die ze zouden kunne verlenen. Natuurlijk is er veel concurrentie maar we hebben hier over mensen met ervaring als ondernemer en dat moeten we niet uitvlakken. Verder hebben ze de cojones om hun boeltje te pakken en naar spanje te vertrekken dus ze staan wel stevig in hun schoenen. Je weet natuurlijk nooit of het werkt voordat je het probeert.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:01:53 #161
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50930617
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:42 schreef phileine het volgende:
maar dan moet het verdorie weleens worden opgeleverd
Zijn ze nou nog niet klaar? Hoelang nog?
Siesta & Fiesta!
pi_50930884
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:00 schreef Bramito het volgende:
Op dit moment worden er redelijk veel makelaars kantoren gesloten. Zij zitten echter in een toeristisch gedeelte waar waarschijnlijk redelijk veel verhuurt wordt. Dat is een dienst die ze zouden kunne verlenen. Natuurlijk is er veel concurrentie maar we hebben hier over mensen met ervaring als ondernemer en dat moeten we niet uitvlakken. Verder hebben ze de cojones om hun boeltje te pakken en naar spanje te vertrekken dus ze staan wel stevig in hun schoenen. Je weet natuurlijk nooit of het werkt voordat je het probeert.
De mensen die ik bij ik vertrek zie proberen het ook.

Ik weet wat van de situatie af ter plekke en mijn ma zou een potientiele klant kunnen zijn en volgens mij zit ze niet te wachten op de diensten die ze willen leveren.

Zou wel knap zijn als het toch zou lukken maar dat weet je pas over een jaar of 4-5
pi_50930913
Mensen die denken dat in Spanje alles op tijd opgeleverd wordt :´)
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:19:54 #164
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50931238
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De mensen die ik bij ik vertrek zie proberen het ook.
Wat bedoel je? Ik begrijp het niet.
quote:
Ik weet wat van de situatie af ter plekke en mijn ma zou een potientiele klant kunnen zijn en volgens mij zit ze niet te wachten op de diensten die ze willen leveren.
Zeker weet je het natuurlijk nooit. Mijn schoonoudersen en mijn zwager(spanjaarden) maken wel gebruik van zo'n dienst.
quote:
Zou wel knap zijn als het toch zou lukken maar dat weet je pas over een jaar of 4-5
Laten we er beste van hopen. Phileine, you go girl!
Siesta & Fiesta!
pi_50931270
Ik vertrek is een programma over emigreerden Nederlanders waarvan ongeveer 80% er niks van snapt
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:32:35 #166
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50931696
aha! Ik heb zoiets wel eens op de Duitse TV gezien. Een echtpaar dat van de bijstand leeft en dan naar Uruguay vertrekt om daar verder van de duitse bijstand te leven. VOnden ze het gek dat het toch een beetje anders funcioneerde daar. Ze hadden alleen geen geld om terug te vliegen.
Siesta & Fiesta!
pi_50931751
Van een Duitse bijstand, kan je overigens wel leven in Uruguay.

Beetje appartement huur je voor 100 euro in de hoofdstad
pi_50932381
Nou we hebben het uiteraard wel geresearched, en verder zijn er ook nog wel andere plannen hoor. En inderdaad, ons Nederlandse bedrijf bestaat al 15 jaar dus iets snappen we wel. Een makelaarskantoor zie ik zelf niets in, vooral niet omdat de markt erg aan het inzakken is, maar huizenverhuur misschien wel. Daar hebben we nu genoeg ervaring mee om te weten hoe slecht dat hier wordt gedaan en hoeveel er blijft liggen.

Diego, ik denk nooit dat een huis op tijd wordt opgeleverd, met dat huis in Amsterdam waren ze ook een jaar te laat, maar het irritante is dat er steeds aanwijzingen zijn dat het nu écht bijna gaat gebeuren en dat ze dan toch opeens met iets nieuws komen dat nog moest. Daar worden we wel een beetje moe van. Als ze nu zouden zeggen "luister, het duurt nog een half jaar" dan wisten we tenminste waar we aan toe waren, dan huurden we een leuk huis en gingen eens wat andere businessplannen verder ontwikkelen. Maar nu staan we al sinds mei vorig jaar op stand-by omdat het elk moment kan gebeuren, en dat is ook het moment waarop we met dat bedrijfje het actiefste moeten zijn (snagging reports, inistruele schoonmaken, aanleggen van tuintjes etc)

Bramito, het is over twee weken klaar. Zoals ze al zeggen sinds vorig jaar. Het gaat nu alleen nog maar om de aanleg van een tijdelijke weg naar boven, maar ik begin te vrezen dat dat over de bouwvak heengetild gaat worden.
mooi he, alles
pi_50932480
Je hebt in Spanje geluk als het uberhaubt klaar komt :´)

Als ik zie wat er alleen al in Benalmadena te huur staat denk ik dat daar de concurrentie ook erg groot is.

Is allemaal vrij standaard, huis kopen, hypotheek nemen, huis 15-20 weken per jaar proberen te verhuren om zo weinig kosten te hebben. Dat wil vrijwel iedereen wel, behalve de mensen die een huis gewoon cash af tikken
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:55:14 #170
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50932537
Dat ging inderdaad wel, ze zaten alleen ergens in een duitse kolonie waar verder helemaal niks was. En die man maar klagen dat hij zich niet als vrouw kon verkleden, want dan zouden de mensen hem niet accepteren.

Ik vond ze echt zielig.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:57:59 #171
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50932640
Phileine, geloof me, eens komt het af! Volhouden!!!
Siesta & Fiesta!
  donderdag 28 juni 2007 @ 13:42:00 #172
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_50936192
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 06:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gebeurt daar nog iets naast het stoplicht dat van kleur verwisseld?
Jazeker :-) Alcoy heeft de belangrijkste versie van de 'Moros y Cristianos' feesten. Dit is een jaarlijks feest waarbij de gevechten van de Moren en de Christenen worden 'herdacht' (bedronken).
  donderdag 28 juni 2007 @ 13:47:44 #173
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_50936440
Als het gaat om de zaken afhandelen van mensen die in Spanje een huis hebben maar er niet het hele jaar zijn, is er volgens mij een wet dat wanneer je langer dan 6 maanden per jaar niet in Spanje bent, je een vertegenwoordiger moet hebben.

Die vertegenwoordiger moet dan zorgen dat alles administratief goed verloopt. De Autoriteiten moeten immers iemand kunnen vinden om aan te spreken als iets niet betaald is bijvoorbeeld.

Zelfde geldt in weze voor huren, hoewel daar dan geen speciale wet voor is. Je krijg verschillende rekeningen van de gemeente (belasting, water, schoonmaak, vuilnis) en die moeten ook betaald worden. Dus dan is een vertegenwoordiger best een uitkomst voor veel mensen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 14:02:11 #174
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_50937027
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 13:42 schreef Strani het volgende:

[..]

Jazeker :-) Alcoy heeft de belangrijkste versie van de 'Moros y Cristianos' feesten. Dit is een jaarlijks feest waarbij de gevechten van de Moren en de Christenen worden 'herdacht' (bedronken).
ben er volgens mij een keer naar een Universiteit gereden ivm een feestje, vanaf alicante erheen,, volgens mij was dat een mooi stuk door de bergen waar ze ook met de Vuelta langs komen,, voorderest zag het er levendig uit,, jmmr alleen dat er geen strand is

en idd als het goed is gebruiken jullie zelfs olifanten in die 'Moros y Cristianos' optocht of niet??
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  donderdag 28 juni 2007 @ 14:14:02 #175
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_50937502
Hey Damn, ja dat klopt soms hebben ze ook olifanten. Kamelen zijn ook vrij gebruikelijk en soms lopen er mensen met slangen rond.

Inderdaad, de Vuelta inclusief Smeets en Breukink komt af en toe naar deze regio. In 2004 was er een start in Alcoy en de dag daarvoor aankomst op de Aitana, ook hier in de buurt.

Dat er geen strand is heeft z'n voordelen; minder halfnaakte buitenlanders
  dinsdag 3 juli 2007 @ 21:29:56 #176
184896 Kiki1987
Carpe fucking diem!
pi_51108904
Ik woon momenteel in Fuerteventura (Canarische Eilanden) en loop hier stage! Meer mensen die hier wonen?
'The best kind of love is the kind that awakens the soul, makes us reach for more, plants a fire in our hearts, and brings peace to our minds... ' - The Notebook
  dinsdag 17 juli 2007 @ 10:17:13 #177
393 phileine
española
pi_51550047
Wie weet waar ik wat meer informatie kan vinden over het hele ritueel rond de fiestas del Carmen. De wijk waar wij nu in wonen is van oudsher een visserswijk, dus dat festival speelt hier nogal een grote rol. Gisteravond de processie, waarbij het beeld van Carmen door de stad naar de zee wordt gedragen en weer terug. Vond het allemaal erg indrukwekkend, maar ben vooral benieuwd naar wat meer uitleg erover. Wat roepen de dragers van dat beeld en het publiek bijvoorbeeld steeds naar elkaar? Waarom zijn er mensen die geblinddoekt meelopen in die optocht? Iemand een goeie bron?
mooi he, alles
  dinsdag 17 juli 2007 @ 10:40:06 #178
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_51550609
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:17 schreef phileine het volgende:
Wat roepen de dragers van dat beeld en het publiek bijvoorbeeld steeds naar elkaar?
Wapa... of zo spreek je het in iedergeval uit in malaga. Het betekend zoiets als mooi en knap. Ze roepen het niet naar elkaar, maar naar het beeld van Carmen. Ze roepen het ook vaak naar mooie vrouwen.
quote:
Waarom zijn er mensen die geblinddoekt meelopen in die optocht?
Dat heeft te maken met een belofte tijdens een gebed waarin ze hebben beloofd dat hun geblinddoekt (soms ook zonder schoenen) de tocht meelopen als hun gebed word verhoord. Als hun vriend(in), familielid,...enz weer beter word van een ziekte (voorbeeld). Dit heb je ook bij een bepaalde optocht in semana santa.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 12:21:11 #179
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51553778
Wapa = Guapa

Dat hebben ze vast al 1mln keer over je dochter gezegd, Spanjaarden kennende...

-edit- Vergeten: http://www.enciclopediacatolica.com
Siesta & Fiesta!
pi_51555098
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:32 schreef Bramito het volgende:
aha! Ik heb zoiets wel eens op de Duitse TV gezien. Een echtpaar dat van de bijstand leeft en dan naar Uruguay vertrekt om daar verder van de duitse bijstand te leven. VOnden ze het gek dat het toch een beetje anders funcioneerde daar. Ze hadden alleen geen geld om terug te vliegen.
Asunción in Paraguai was dat.

Wat een tokkies.
Nooit in dat land geweest en dan raar opkijken als het er niet "Duits genoeg" is.
500¤ haden ze mee.

Ik wist ook niet wat ik zag.
Maar dat zie je best wel vaak bij Neo-Emmigranten. Een ongelovelijke arrogantie en geringschatting van hun nieuwe land .
Meestat komen ze uit de onderlaag en denken dat ze als een soort Zendeling in hun nieuwe land de Opperheini te kunnen uithangen.
pi_51555152
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vertrek is een programma over emigreerden Nederlanders waarvan ongeveer 80% er niks van snapt
Allmeaal beginen ze een camping in Frankrijk omdat ze denken dat die Fransen dat toch niet kunnen.
80% gaat op de fles.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 13:21:29 #182
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51555943
Ah, het was Paraguay! Zijn ze nog terug gekomen?
Siesta & Fiesta!
pi_51556484
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:21 schreef Bramito het volgende:
Ah, het was Paraguay! Zijn ze nog terug gekomen?
Helaas nog geen follow up, maar dat kan niet goed zijn gegaan. Di ehebben gegarandeert een enkeltje van hun ambassade gekregen.-

Daar zit ik eigenlijk het meeste op te wachten. Ik heb veel van die Docu-Soap-Emigranten gezien en maar bij een paar een goed gevoel gehad. ( Worst of Nederland of Duitsland)

Meestal scheldden ze enorm op NL od D , maar dan daar in het nieuwe land aangekomen is het toch allemaal net niet zo goed als in NL of D. Meestal klagen ze al na 4 dagen.

Iedereen hier zal mij gelijk geven dat de toverformule om in het Buitenland te slagen , te accepteren is.
In Germany , do as the germans.

[ Bericht 3% gewijzigd door CANARIS op 17-07-2007 17:05:16 ]
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:06:41 #184
393 phileine
española
pi_51561982
Guapa, dat krijgt mijn dochtertje inderdaad ook constant om haar oren. Zelfs van ventjes van 3 jaar oud! (tja, ze is blond met blauwe ogen, dan krijg je dat). Ze zegt het zelf ook als ze voor de spiegel staat, "oe, geeeee-wappa". Ik vertaalde het eigenlijk als "lekker ding", maar ik neem niet aan dat ze dat tegen Sta Carmen roepen.

Thanks voor wat meer uitleg. en ga dat linkje ook bestuderen, ook over de andere feesten. Dat is een ding dat ik zo prachtig vind in Spanje, hoe ze zo uitbunding hun geloof vieren. Ik ga het dan bijna jammer vinden dat ik zelf niet gelovig ben. Als je heiligen wil eren, dan moet het toch zeker wel op zo'n manier lijkt me. Erg erg indrukwekkend.

Fuengirola is een plaatsje dat natuurlijk behoorlijk is overgenomen door toerisme en expats, maar daardoorheen blijven de Spanjaarden gewoon hun eigen ding doen, hun eigen cultuurgoed volgen. Niet als toeristische atracties, maar echt oprecht. Daar heb ik wel bewondering voor en ik voel me er ook steeds meer deel van. Vorig jaar stonden we op de ferias nog echt als buitenstaander te kijken met grote ogen, tegenwoordig prikken we gewoon een sardientje mee terwijl mijn dochtertje staat te dansen met een groep flamencas.

Canaris: inderdaad. Zoveel van die mensen (vooral in die programma's) komen naar een ander land met zo'n houding van "zo, wij gaan ze wel eens even leren hoe het beter kan", maar daar zitten ze in dat nieuwe land vaak helemaal niet op te wachten. Ik zie in Spanje ook wel veel dat veel efficienter zou kunnen, maar of ze dan nog net zo zouden genieten van het leven weet ik niet. En dat laatste is nou net iets wat wij weer erg van de Spanjaarden kunnen leren, vind ik.
mooi he, alles
pi_51563994
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:06 schreef phileine het volgende:
.

Fuengirola is een plaatsje dat natuurlijk behoorlijk is overgenomen door toerisme en expats, maar daardoorheen blijven de Spanjaarden gewoon hun eigen ding doen, hun eigen cultuurgoed volgen. Niet als toeristische atracties, maar echt oprecht. Daar heb ik wel bewondering voor en ik voel me er ook steeds meer deel van. Vorig jaar stonden we op de ferias nog echt als buitenstaander te kijken met grote ogen, tegenwoordig prikken we gewoon een sardientje mee terwijl mijn dochtertje staat te dansen met een groep flamencas.
Bingo

Bulls eye. Je hebt iets gezegd waar ik nog nooit zo over heb nagedacht maar helemaal klopt. Spanje telt misschein wel duizend kolonies Duitser, Nederlanders en top of the bill Engelsen, en het schijnt ze geen reet uit maken. Zelfs in Hartje Benidorm vind je onvervalst spaans leven.

Die doen nog precies hun ding en laten zich niet beinvloeden.
DIegene die leren zijn de Expats die opeens weten dat "cultuur " geen dood woord voor linkse huppelkutjes is , maar iets heel wezenlijks in een samenleving.

Ik weet nog dat bij een Los Fallas feest ik met mijn bek open , op mijn balkon heb staan kijken, hoe die Poppen in de brand werden gestoken , de typische Passa Dobble muziek begon te spelen en een heel Plein begon te dansen . wat voelde ik me als Nederlander opeens naakt en klein.
pi_51578707
Hoe goed is jullie Spaans, if I may ask?

Los daarvan: Ik zou graag in Spanje studeren, maar heb zo'n vermoeden dat met Engels alleen ik niet ver kom.
  woensdag 18 juli 2007 @ 09:45:38 #187
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51584224
quote:
Guapa, dat krijgt mijn dochtertje inderdaad ook constant om haar oren. Zelfs van ventjes van 3 jaar oud! (tja, ze is blond met blauwe ogen, dan krijg je dat). Ze zegt het zelf ook als ze voor de spiegel staat, "oe, geeeee-wappa". Ik vertaalde het eigenlijk als "lekker ding", maar ik neem niet aan dat ze dat tegen Sta Carmen roepen.
Guapo/a - to be or not to be

Ser guapo/a = mooi/knap zijn
Estar guapo/a = Er goed verzorgd uitzien

Dat wist je zelf natuurlijk ook al. In Spanje is het maken van een compliment iets positiefs. Sterker nog, het is bijna een sociale verplichting. Hier kan je gewoon tegen je vrouwelijk collega zeggen dat ze er vandaag goed uitziet. Zij zal het compliment van harte accepteren. In Nederland zou dat niet in me opkomen, dan ben je meteen sexist of zo.
Beide seksen kunnen zowel mannen als vrouwen complimenteren. Het is ook niet aan leeftijd gebonden. Je kan dus rustig tegen je 60 jarige buurvrouw zeggen: "Que guapa está usted hoy". Let wel we hebben het hier over "estar guapo".

Ser guapo heeft een andere betekenis. "Wat ben je mooi!" zeg je natuurlijk niet tegen iedereen. Maar..... Je kan wel weer tegen je schoonzus zeggen dat je neef mooi is. Er wordt hiet nou eenmaal veel over het uiterlijk geoordeeld. Mannen oordelen over vrouwen en vrouwen over beide seksen. Kinderen zijn per definitie "guapos". Ik neem echter wel aan dat jouw dochter meer complimentjes krijgt als blond kindje. Spanjaarden zijn echt helemaal wild van blonde kindjes. Ikzelf ben donkerblond en ik heb nog geen kinderen. Wij hebben echter vrienden die zich nu al verheugen op het blonde kindje dat we gaan krijgen. Mijn vrouw is niet eens zwanger!

Als een man op straat naar een onbekende vrouw "guapa" roept, is dat de meest nette manier om lekker ding zeggen. Onbeschofter is bijvoorbeeld al iets als: Morena/Rubia! Wat eigenlijk ook best onschuldig is.

@Strughold
Ik heb in Spanje zonder Spaanse kennis gestudeerd. Je leert de taal vanzelf maar je moet het studiepunten verlies voor lief nemen. Dit geldt niet voor iedereen natuurlijk. Als je de kans krijgt, gewoon doen. Misschien kan je je situatie iets meer uitleggen en kunnen we je hier nog iets verder helpen.
Siesta & Fiesta!
pi_51585575
quote:
Dat wist je zelf natuurlijk ook al. In Spanje is het maken van een compliment iets positiefs. Sterker nog, het is bijna een sociale verplichting. Hier kan je gewoon tegen je vrouwelijk collega zeggen dat ze er vandaag goed uitziet. Zij zal het compliment van harte accepteren. In Nederland zou dat niet in me opkomen, dan ben je meteen sexist of zo.
Dat is waar, ik word hier ook regelmatig nageroepen (of een luid "Halleluja!" met een blik op mijn borsten) maar ik vat het eigenlijk nooit als beledigend op terwijl ik dat waarschijnlijk in Nederland veel vaker wel zou doen. Maar het wordt gewoon zó zonnig en oprecht gebracht, en ze hoeven verder ook niets van je, dat je dan eigenlijk alleen maar met een glimlach kunt bedanken en je opeens extra mooi voelt.
mooi he, alles
  woensdag 18 juli 2007 @ 19:28:51 #189
132411 Mr_Booze
Mollenklem leggen met Jantien
pi_51602634
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:02 schreef Conrad_Strughold het volgende:
Hoe goed is jullie Spaans, if I may ask?

Los daarvan: Ik zou graag in Spanje studeren, maar heb zo'n vermoeden dat met Engels alleen ik niet ver kom.
Spanjaarden vinden het heel fijn als je hun taal spreekt soort van vertoning van respekt. Maar met Engels kun je heel ver komen, omdat het grote deel van de toeristen van het buitenland uit Engeland en Duitsland komen, dus daar zijn ze wel op gericht. Vooral de jonge mensen alleen de oudere van 40 a 50 kunnen vaak geen Engels en dus is het wel eens handig als je Spaans kunt. Het ligt er eigelijk vooral waar je studeerd in meer afgelegen gebieden heb je zeker Spaans nodig maar in Barcelona of Madrid kun je je wel verstaanbaar maken met Engels.
This signature was placed by Mr_Booze, and not FA ;)
pi_51603279
Stel dat ik dus niet voor een baantje maar een studie in Spanje kies, iets in de Beta-richting bijvoorbeeld. Is het dan niet zo dat de bachelor gewoon in het Spaans is (en mijn Spaans dus aardig goed zou moeten zijn)? Masters zullen best in het Engels zijn, maar bachelors?

En mocht ik voor een baantje gaan, dan ook is het toch wel op z'n minst de bedoeling dat ik me fatsoenlijk in het Spaans kan uitdrukken?

En hoe zit het met het Catalaans?
  woensdag 18 juli 2007 @ 20:36:03 #191
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_51605041
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:46 schreef Conrad_Strughold het volgende:
Stel dat ik dus niet voor een baantje maar een studie in Spanje kies, iets in de Beta-richting bijvoorbeeld. Is het dan niet zo dat de bachelor gewoon in het Spaans is (en mijn Spaans dus aardig goed zou moeten zijn)? Masters zullen best in het Engels zijn, maar bachelors?

En mocht ik voor een baantje gaan, dan ook is het toch wel op z'n minst de bedoeling dat ik me fatsoenlijk in het Spaans kan uitdrukken?

In Barcelona kun je eigenlijk alle kanten op. Je hebt universiteiten die in het Engels lesgeven (volgens mij alleen maar Economische studies), en verder wordt in het Spaans en Catalaans les gegeven.

Ikzelf leer nu Spaans terwijl ik hier aan het werk ben. Bevalt me eigenlijk prima. Catalaans heb je op zich niet echt nodig, alhoewel ik het wel wil gaan leren. Wat hiervoor al gezegt werd, is meer een kwestie van respect.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_51605740
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 17:03 schreef CANARIS het volgende:
DIegene die leren zijn de Expats die opeens weten dat "cultuur " geen dood woord voor linkse huppelkutjes is , maar iets heel wezenlijks in een samenleving.

Ik weet nog dat bij een Los Fallas feest ik met mijn bek open , op mijn balkon heb staan kijken, hoe die Poppen in de brand werden gestoken , de typische Passa Dobble muziek begon te spelen en een heel Plein begon te dansen . wat voelde ik me als Nederlander opeens naakt en klein.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Om allerlei redenen zitten mijn tranen nogal hoog op het moment, en ik heb dus echt met een brok in mijn keel staan kijken naar die processie, hoe iedereen zich daar in stort, die mannen die dan zingend de zee in wandelen met dat beeld op hun schouders. Ik ben juist altijd vrij wars dat soort (in mijn ogen achterhaalde) rituelen, maar het kwam zo oprecht, zo écht over dat de tranen met ervan in de ogen sprongen. Dat is me nog nooit eerder overkomen.
mooi he, alles
  donderdag 19 juli 2007 @ 09:55:26 #193
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_51619201
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:46 schreef Conrad_Strughold het volgende:

Wil je een hele studie in Spanje doen of hebben we het over een jaartje erasmus?

Als je een hele studie in Spanje wil doen, dan heb je verschillende mogelijkheden. Eerst moet je kiezen tussen publiek of privé. De publieke universiteiten zijn niet zoals je in NL verwacht. Dan heb ik het over de manier van les geven en de voorzieningen. Wel zijn ze erg goedkoop. In de privé sector moet je goed kiezen wat kwaliteit betreft. Verder zitten daar nogal wat kosten aan.

Het lijkt mij verder erg moeilijk om te studeren in het Engels. Zelfs de beste MBA's in Spanje zijn gewoon in het Spaans.
Verder moet je je bedenken dat je in Catalunya tegen Catalaans aan kan lopen tijdens de colleges.

Ik denk ook dat het verstandig is om je te bedenken wat je daarna wil doen. Ik ben nou eenmaal niet zo'n fan van het Spaanse publieke Uni-systeem en vind het zeker niet de beste voorbereiding voor een terugkeer naar NL.

Als je iets meer over je plannen en doelstellingen verteld kunnen we je misschien verder helpen.
Siesta & Fiesta!
pi_51633708
Mwah, een master van de Complutense in Madrid is toch niet verkeerd hoor
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:43:27 #195
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_51636193
quote:
Ik heb het nog eventjes nagevraagt bij mijn vriendin, en ze zeggen inderdaad guapa tegen la Virgen del Carmen.
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 09:45 schreef Bramito het volgende:

Als een man op straat naar een onbekende vrouw "guapa" roept, is dat de meest nette manier om lekker ding zeggen. Onbeschofter is bijvoorbeeld al iets als: Morena/Rubia! Wat eigenlijk ook best onschuldig is.
Ik stoor mij er ook bijna nooit aan, de enige keer dat ik mij er aan stoorde was toen twee Indiërs een week lang guapa door het huis aan het schreeuwen waren omdat er een jonge meid in het huis kwam wonen die natuurlijk niks van hun wilde weten.
pi_51645530
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:40 schreef Messenga het volgende:
Villajoyosa.
Daar woont mijn opa
(en ik kom er ook wel eens)

Ik ga zelf vanaf september vijf maanden stage lopen in Barcelona. De eerste maand ook een cursus doen om mijn Spaans nog meer bij te spijkeren, dat zal wel nodig zijn. Ben erg benieuwd.

Ik heb trouwens op school geleerd dat 'guapa' inderdaad gewoon zomaar tegen elk willekeurige (mooie) vrouw gezegd wordt

[ Bericht 35% gewijzigd door JeroenV op 20-07-2007 00:14:44 ]
pi_51662802
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 10:32 schreef phileine het volgende:

[..]

Dat is waar, ik word hier ook regelmatig nageroepen (of een luid "Halleluja!" met een blik op mijn borsten) maar ik vat het eigenlijk nooit als beledigend op terwijl ik dat waarschijnlijk in Nederland veel vaker wel zou doen. Maar het wordt gewoon zó zonnig en oprecht gebracht, en ze hoeven verder ook niets van je, dat je dan eigenlijk alleen maar met een glimlach kunt bedanken en je opeens extra mooi voelt.
HALLELUJAH
AFC AJAX
pi_51696671
x

[ Bericht 99% gewijzigd door Conrad_Strughold op 21-07-2007 19:08:43 ]
pi_51701281
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 09:55 schreef Bramito het volgende:

[..]
Bedankt voor je toelichtingen, ik heb er veel aan.
Het plan van een (universitaire) studie in Spanje heb ik afgeschreven. 1) Voor komend academisch jaar, ben ik veeeel te laat. 2) Het lijkt me echt te lastig om zonder een fatsoenlijk woord Spaans daar te beginnen. 3) Op dit moment te weinig geld. 4) En daarbovenop: ik had het juist wel even gezien dat studeren

Mijn andere plan was om Spaans te leren in Spanje, via zo'n organisatie (als Don Quijote of Study Travel/ Travel Active). Dit lijkt me bij nader inzien ook niet het beste plan.

Mijn huidige plan, wat ik met input van jullie natuurlijk flink zal moeten bijschaven is als volgt....
Ik trek een jaartje (of minder?) uit voor het aanleren van goed Spaans. Ik wil het echt goed kunnen en niet zoals mijn VWO Frans/Duits 1.... Het zou in de buurt van mijn Engels moeten komen, al weet ik niet of dat haalbaar is.
Tijdens deze periode probeer ik ook zoveel mogelijk te werken (baantje zoeken dus ), om allereerst de taalcursus te betalen en een ticket naar Spanje. Verder wil ik natuurlijk een financiele buffer opbouwen, al zal die wel niet al te groot worden .
En dan het ultieme doel waar ik naar toe werk is vertrekken naar Spanje om aldaar aan de slag te kunnen, te kunnen eten en te kunnen overnachten. En als alles goed loopt wil ik daar lang blijven (dus niet een maand of twee ).

Dus als jullie mij kunnen helpen met de informatie die ik nodig heb: Natuurlijk zit het internet vol met informatie, maar dat is meestal reclame/propaganda of te objectieve info, waaruit ik niet kan afleiden hoe 'goed' iets is (cursus bijvoorbeeld).

Nu ik ben dus op zoek naar een manier om goed/vloeiend Spaans te leren.

LOI, volksuniversiteit, lescd's, boeken...? Er is veel aanbod, maar waar leer ik nou goed Spaans (voor niet al te veel Euro's ).

Verder neem ik toch aan dat als ik straks over een jaar vloeiend Spaans kan ik wel ergens aan de slag kan om zodoende onderdak en mijn brood te verdienen? Of is dat niet reeel?
pi_51701706
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 20:17 schreef Conrad_Strughold het volgende:
verhaal
Ik heb zelf nu anderhalf jaar les in Spaans op school. En nog kan ik het niet vloeiend spreken en moet ik heel veel nadenken als ik iets wil zeggen.

De enige manier om snel(ler) Spaans te gaan leren spreken is denk ik naar Spanje gaan. Als je er echt in zit leer je het veel sneller is mijn mening. Door middel van een jaar leerboeken ben je er nog niet. Theorie zal je best kennen, maar praktijk is een tweede.

Dat is tenminste mijn ervaring na mijn Spaanse les hier in Nederland. Ik kan nu nog lang niet goed genoeg Spaans om ergens aan de slag te kunnen.

Vergeet niet dat Engels je al van jongs af aan is bijgebracht eigenlijk. Dat is veel makkelijker dan nu pas aan een taal beginnen.
pi_51702375
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 20:33 schreef JeroenV het volgende:

[..]

Vergeet niet dat Engels je al van jongs af aan is bijgebracht eigenlijk. Dat is veel makkelijker dan nu pas aan een taal beginnen.
Ik weet het, en muziek/films e.d.

De rest van je verhaal stemt mij uitermate droevig.
Maar men moet natuurlijk reeel blijven .
Wat voor school doe je als ik vragen mag? (Dat je er Spaans krijgt.... keuzevak middelbaar ofzo?)
pi_51702822
Spaans leer je vooral als je in een Spaanstalig land bent. Zoals mijn docente in Nederland zei "dan heb je de hele dag door een soort taalcursus om je heen". Het gaat echt veel sneller als je er constant aan wordt blootgesteld. Ik zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld een talenreis. Maar ja, dat kost natuurlijk weer geld.

(spaans is toch tegenwoordig op de meeste scholen gewoon een van de talen die je kunt kiezen trouwens?)
mooi he, alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')