Ha, oke! Definieer "Hypotheker-voorstel". Is het een relatief "slecht" voorstel of kan ik ervan uitgaan dat ik nog veel betere voorstellen kan krijgen?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Okee, ik vond het een typisch Hypotheker-voorstel. (al kan dat uiteraard sowieso al toeval zijn)
Ik kan niet zeggen dat het slecht isquote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ha, oke! Definieer "Hypotheker-voorstel". Is het een relatief "slecht" voorstel of kan ik ervan uitgaan dat ik nog veel betere voorstellen kan krijgen?
Ja oke, probleem was dat we nogal vrij waren in onze antwoorden, vandaar dit algemene voorstel.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik kan niet zeggen dat het slecht is. Als het aan jouw wensen voldoet, is het een goed voorstel.
Alleen standaard is het bij de Hypotheker "een tonnetje spaar....een tonnetje aflosvrij....", vandaar
Dat heb ik eerder gehoord jaquote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alleen standaard is het bij de Hypotheker "een tonnetje spaar....een tonnetje aflosvrij....", vandaar
Ik hoop dat ik net zo`n figuur krijg als jij hebt gekregen bij de Hypothekerquote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:30 schreef Jape het volgende:
[..]
Dat heb ik eerder gehoord ja
Mijn vriendin en ik kwamen voor een 2nd opinion bij De Hypotheker, maar daar troffen we een bijzonder enthousiaste adviseur die voor ons wel 10 of 15 verschillende opties doorrekende (op basis van een eerder voorstel van een andere adviseur). iig niet "tonnetje spaar, tonnetje aflosvrij"Maar dat zal ook per Hypotheker-adviseur verschillen, neem ik aan.
Je hebt de hele 'woekerpolis-oproer' niet gehoord??quote:Op dinsdag 24 juli 2007 17:27 schreef TweakersOnly het volgende:
Ben zojuist bij de tussenpersoon geweest en heb de papieren meegekregen. Er wordt een premieberekening gedaan op basis van 26 jaar, vanaf 2007 tot en met 2033. Er wordt gerekend met een rendement van 4,8% wat uiteindelijk 120000 euro oplevert.
Volgens de tussnpersoon was het rendement betrekkelijk laag, omdat vanaf 1 april jl. nieuwe regels zouden gelden. Omdat het product pas 15 jaar bestaat, moest een premieberekening worden gedaan met het laagste rendement over de laatste 5 jaar, in dit geval 4,8%. In werkelijkheid zal het rendement "gewoon" 8% bedragen, waardoor het eindkapitaal aanzienlijk hoger wordt dan de 120.000 uro.
Ik weet nu niet meer wie/wat ik moet geloven, vind het allemaal maar erg ondoorzichtig.
Als dat een optie is dan is dat natuurlijk ook fijn. Ik wil echter mijn bestaande hypotheek (3,8% vast voor 15 jaar) niet aanpassen, deze hypotheek loopt net een jaar en de rente was toen erg laag.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 17:55 schreef Solitarias het volgende:
Je hebt de hele 'woekerpolis-oproer' niet gehoord??
Als je uitgaat van 4.8% rendement op de beleggingspolis, kun je beter een spaarhypotheek nemen met de huidige rentestand van pm 5.5% - lijkt mij een goedkopere & zekerdere optie
De zogenaamde "woekerpolis" is echt vreselijk overtrokken....quote:Op dinsdag 24 juli 2007 17:55 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Je hebt de hele 'woekerpolis-oproer' niet gehoord??
Dat klopt wel, maar het is wel verstanding om zelf ook naar een opstal verzekering te kijken.quote:Op maandag 4 juni 2007 00:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Opstalverzekering zit iha in de bijdrage aan de VVE.
Nou, maar in het geval van TS wel van toepassing volgens mij.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 18:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De zogenaamde "woekerpolis" is echt vreselijk overtrokken....
Ja, heel leuk, maar wat is (om maar iets te noemen en dat is in de "woekerpolis-affaire" een aardig punt) de risicopremie? Juist....quote:Op woensdag 25 juli 2007 08:59 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Nou, maar in het geval van TS wel van toepassing volgens mij.
Als ik 26 jaar lang 252 euro per maand zou inleggen tegen 4,8 procent dan eindig ik met ¤ 155.906,65.
In dit voorbeeld zijn de kosten dus ¤ 35.906,65. Lijkt me toch een slok op een borrel.
Als je uit gaat van 8% eindig je (excl kosten) zelfs met ¤ 262.687,58. Hebben ze je ook voorgerekend wat je krijgt als het rendement 8% is?
Als je een spaarverzekering had afgesloten van 4% dan was je met 220 euro per maand klaar geweest om 120.000 bij elkaar te krijgen in 26 jaar. Bij 5% rente (rentepercentage is vaak gelijk aan de hypotheekrente, en die zit tegenwoordig rond de 5 procent dacht ik) kan je zelfs met 188 euro per maand toe.
Ter vergelijking, ik eindig met 90K en ben verzekerd voor zo'n 75K voor 122 per maand. Rentepercentage is 3,9%.
Risicopremie = overlijdensrisicopremie oftewel: geen 35k in rook op....quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:20 schreef _Flash_ het volgende:
Ik heb geen idee of TweakersOnly een risicopremie betaalt en zo ja voor welk risico dan.
Wat ik wel weet is dat ik nooit voor zo'n constructie zou kiezen waarbij er 35K in rook op gaat.
Maak er 15-20 van en dan ben ik het met je eens. Zullen we de kosten van een gemiddelde spaarhypotheek er eens bijpakken? Die zijn niet veel lager.....quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:31 schreef _Flash_ het volgende:
Ok ok, stel TweakersOnly verzekerd zijn leven ook, dan is er geen 35K maar 30K in rook op...
Ja en lekker flexibel ookquote:Op woensdag 25 juli 2007 12:45 schreef _Flash_ het volgende:
Is goed.
Mijn spaarverzekering kost me 122,43 per maand. Na 30 jaar heb ik 90K. De kosten inclusief verzekering van 75K zijn nog geen tientje per maand. Dus ¤ 3.600 euro over de gehele looptijd.(Rabobank)
Ik kan me niet voorstellen dat de kosten van een gemiddelde spaarhypotheek een factor 4 a 5 afwijkt van mijn voorbeeld..
Met die spaarhypotheek zit je vast aan je verstrekker.....dat is wat ik bedoel met inflexibel.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:53 schreef _Flash_ het volgende:
Wat bedoel je met flexibel? Dat je je verzekering stopzet en het bedrag uit laat betalen? Volgens mij kan dat ook wel met een boete, maar waarom zou je dat willen? Een huis heb je toch altijd nodig, dus een spaarverzekering in mijn ogen ook.
Dus dan maar een factor 4 duurder uit zijn met de flexibiliteit om te kunnen switchen? Waarom je dat zou willen begrijp ik eigenlijk niet.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met die spaarhypotheek zit je vast aan je verstrekker.....dat is wat ik bedoel met inflexibel.(en je rendement staat vast, maar dat is persoonlijk)
Waarom je dat zou willen? Meer (kans op) rendement, meer flexibiliteit m.b.t. waar je het inlegt, switchen van hypotheekverstrekker bij een lagere rente (Rabo hanteert ook een tweesporig rentebeleid om maar wat te noemen).quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:58 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dus dan maar een factor 4 duurder uit zijn met de flexibiliteit om te kunnen switchen? Waarom je dat zou willen begrijp ik eigenlijk niet.
Dat je rendement vast staat omdat dit gekoppeld is aan je hypotheekrente is inderdaad een beetje jammer. Maar aan de andere kant, als de rente daalt (terwijl je hypotheekrente natuurlijk vast staat), blijft je spaarrente ook hoger staan.
Dat lees ik steeds vaker.. maar het alternatief is beleggen, ik weet niet of me dat nou zo aanspreekt. Het is wel interessant, maar met een spaarhypotheek kun je wel wat rustiger achterover leunen, nietwaar?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:04 schreef Five_Horizons het volgende:
Persoonlijk zou ik sowieso geen KEW willen.
Erm... KEW gaat over welke regels van toepassing zijn.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:11 schreef Jape het volgende:
[..]
Dat lees ik steeds vaker.. maar het alternatief is beleggen, ik weet niet of me dat nou zo aanspreekt. Het is wel interessant, maar met een spaarhypotheek kun je wel wat rustiger achterover leunen, nietwaar?
Als jij je er lekker bij voelt, moet je dat gewoon blijven doen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:13 schreef _Flash_ het volgende:
Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
Ik ben een IT'er en geen financieel expert. Ik wil er niet te veel omkijken naar hebben en het idee hebben dat ik niet de provisie van een of andere adviseur zit op te hoesten.
Nee ok, maar een 'losse' spaarverzekering haal je waarschijnlijk niet het rendement mee van een spaarhypotheek, toch?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... KEW gaat over welke regels van toepassing zijn.
Dat zegt niets over sparen of beleggen.
quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:17 schreef Jape het volgende:
[..]
Nee ok, maar een 'losse' spaarverzekering haal je waarschijnlijk niet het rendement mee van een spaarhypotheek, toch?
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.quote:Ik sta zelf op het punt een spaarhypotheek af te sluiten, allemaal prima, maar het KEW-verhaal is me nog een beetje onduidelijk. Wel wat het inhoudt, maar niet wat nou in zo'n geval de beste keus is (en of je een keus hebt).
Meer rendement is natuurlijk altijd lekker. Maar de keerzijde van de medaille is altijd het risico dat je gaat lopen. Maar misschien dat ik het in de toekomst combineer met iets anders zoals een beleggingsconstructie. Het is nu 90K, voor het aflossen van een groot deel van ons eerste huisje, over een paar jaar is het plan om iets groters te kopen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als jij je er lekker bij voelt, moet je dat gewoon blijven doen.
Precies. Wil je sparen, dan is de keus is dus óf een spaarhypotheek met verzekering bij een bepaalde verzekeraar (met het feit dat je vast zit aan de verstrekker e.d.+KEW), óf een losse verzekering die je verpandt (en dus geen KEW). Of niet? En mocht ik het nog niet goed hebben, gaarne verduidelijken!quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Losse spaarverzekeringen bestaan niet.
Je kunt prima een verzekering verpanden aan je hypotheek zodanig dat het geen KEW is.
[..]
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
De term KEW (kapitaalverzekering eigen woning) is eigenlijk bedoeld om te bepalen in welke belastingbox je levensverzekering valt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:20 schreef Scorpie het volgende:
Ho stop! Ik kon de discussie volgen tot het woord KEW, wat is dat?
Precies, dat wil ik ook wel eens weten dan, toch Jaapquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:23 schreef Jape het volgende:
[..]
Precies. Wil je sparen, dan is de keus is dus óf een spaarhypotheek met verzekering bij een bepaalde verzekeraar (met het feit dat je vast zit aan de verstrekker e.d.+KEW), óf een losse verzekering die je verpandt (en dus geen KEW). Of niet? En mocht ik het nog niet goed hebben, gaarne verduidelijken!
Als je een hypotheek hebt bij Postbank en een polis bij Reaal, dan kan die polis een KEW zijn, maar dat hoeft niet. Ook een spaarhypotheek hoeft geen KEW te zijn.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:23 schreef Jape het volgende:
[..]
Precies. Wil je sparen, dan is de keus is dus óf een spaarhypotheek met verzekering bij een bepaalde verzekeraar (met het feit dat je vast zit aan de verstrekker e.d.+KEW), óf een losse verzekering die je verpandt (en dus geen KEW). Of niet? En mocht ik het nog niet goed hebben, gaarne verduidelijken!
Nog niet helemaal duidelijk. Stel he, even heel hypothetischquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je een hypotheek hebt bij Postbank en een polis bij Reaal, dan kan die polis een KEW zijn, maar dat hoeft niet. Ook een spaarhypotheek hoeft geen KEW te zijn.
Volgens mij zit het zo:quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:34 schreef _Flash_ het volgende:
Wat betaal je over het bedrag boven de 132.500 dan? Inkomstenbelasting? Dat zal toch niet?
Oe dat wist ik niet. Als je dus 2 ton bijelkaar spaart (heb je al inkomstenbelasting over betaald) dan moet je dus bij uitkering over 57K inkomstenbelasting betalen? Dan kan je beter zelf een levensverzekering afsluiten en gaan sparen. Dan maar die 1,2 procent vermogensbelasting betalen. Kost ook een hoop geld, maar misschien uiteindelijk minder dan via een KEW.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:00 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Volgens mij zit het zo:
Bij KEW in Box1 betaal je boven de vrijstelling van 143.000 (2007) inderdaad gewoon het Box1 tarief (42-50%)
Je betaalt belasting over het rentebestanddeel. Na 10 jaar is er geen vrijstelling en betaal je dus over het rentebestanddeel belasting.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:00 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Volgens mij zit het zo:
Bij KEW in Box1 betaal je boven de vrijstelling van 143.000 (2007) inderdaad gewoon het Box1 tarief (42-50%)
Is je hypotheekbadrag lager (bv 135.000) dan de vrijstelling (143.000), dan is de maximale vrijstelling je hypotheekbedrag (135.000 dus)
Wat ik me nog afvraag: stel je laat je KEW stopzetten na 10 jaar. dan keert ie uit. Is het bedrag dat je dan ontvangt in Box1 of Box3 belastbaar???
Het hangt af van je persoonlijke omstandigheden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:35 schreef Jape het volgende:
Wat is nou de beste keus, waar hangt het vanaf?
Sorry voor de afdwaling, maar die 143000, slaat die dan ook op het rentebestanddeel? Dat je dat dus moet aangeven en niet de complete bijeengespaarde uitkering?quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je betaalt belasting over het rentebestanddeel. Na 10 jaar is er geen vrijstelling en betaal je dus over het rentebestanddeel belasting.
Stel:quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:22 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Sorry voor de afdwaling, maar die 143000, slaat die dan ook op het rentebestanddeel? Dat je dat dus moet aangeven en niet de complete bijeengespaarde uitkering?
Nee, want de vrijstelling is geindexeerdquote:Op woensdag 25 juli 2007 14:08 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Oe dat wist ik niet. Als je dus 2 ton bijelkaar spaart (heb je al inkomstenbelasting over betaald) dan moet je dus bij uitkering over 57K inkomstenbelasting betalen?
OK, duidelijk!quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Stel:
Betaalde premie is ¤100.000,-
Uitkering is ¤160.000,-
Vrijstelling is ¤143.000,-
Belast is dan het rentebestanddeel in 160.000 - 143.000 = ¤17.000,-
Van die ¤17.000,- is 62,5% betaalde premie (100.000/160.000 * 100%), dus 37,5% is rentebestanddeel = ¤5.525,-
Nee, je wordt niet dubbel "gepakt". Je rekent af in box 1 en daarna is het box 3.quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:36 schreef Solitarias het volgende:
[..]
OK, duidelijk!
Je betaalt dus 42% belasting over 5.525 = 2321 eur. Je houdt over netto 17.000-2321 = 14679 eur. Wordt dit dan dus als Box3-vermogen gezien???
Indien dit netto bedrag dat je overhoudt bv 30.000 eur was geweest, had je over 10.000 eur ook nog een 1.2% moeten betalen?
Je wordt dus fiscaal dubbel gepakt???
OK, duidelijk, wat ik al vermoedde....quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, je wordt niet dubbel "gepakt". Je rekent af in box 1 en daarna is het box 3.
Dus als de polis op 1 juli uitkeert, dan is je box 3 bijdrage op 1 januari natuurlijk nihil.
Hm dan zou ik toch wel uitkijken als ik jou was. Het product dat je afgesloten hebt is dus geen kapitaalverzekering omdat je niet verzekerd bent van een kapitaal. Voor hetzelfde geld stort de aandelen markt weer eens in en eindig je zonder geld om je hypotheek af te lossen.quote:Op donderdag 26 juli 2007 09:23 schreef TweakersOnly het volgende:
Volgens mij is niets gegarandeerd, zowel in de nieuwe als de oude polis. Feit is dat de oude polis is afgesloten met verwacht rendement van 8%, de nieuwe polis mag volgens de nieuwste regels niet worden berekend met 8% rendement, omdat het product (Winterthur Windex optimaal) minder dan 15 jaar bestaat.
Even voor de zekerheid: dat heet dus wel degelijk een kapitaalverzekering.quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:31 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Hm dan zou ik toch wel uitkijken als ik jou was. Het product dat je afgesloten hebt is dus geen kapitaalverzekering omdat je niet verzekerd bent van een kapitaal. Voor hetzelfde geld stort de aandelen markt weer eens in en eindig je zonder geld om je hypotheek af te lossen.
Ik snap de keuze van je niet helemaal. Met een lagere maandelijkse inleg kan je via een spaarverzekering genoeg bij elkaar krijgen voor aflossing van je hypotheek. Waarom dan al dat risico lopen met als enige voordeel een kansje op een hogere opbrengst? Dan kan je beter voor de spaarverzekering gaan en daarnaast voor jezelf wat geld (laten) beleggen.
Ja dat kan...alleen met dat bod zouden ze verlies hebben op het huis als de cijfers van het kadaster kloppen.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je het graag wilt hebben, waarom doe je dan niet een bod dat inderdaad op jouw 10% onder de vraagprijs zit?
Sowieso is het zo dat je nee hebt en je ja kunt krijgen, toch? In principe komt er dan eventueel een tegenbod. Misschien kun je de overdrachtsdatum ook nog gebruiken.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:54 schreef corus het volgende:
[..]
Ja dat kan...alleen met dat bod zouden ze verlies hebben op het huis als de cijfers van het kadaster kloppen.
koopsom 2002 was 243 + kk (267 ?) , mijn bod zou dan 247 zijn.
Was daar gaan kijken omdat er eventueel ruime onderhandelingsruimte zou zijn , maar dit kan wel eens de reden zijn dat het al zolang te koop staat.
Er staan overigens nog 2 huizen uit dezelfde straat in het lijstje van het kadaster , en die gingen in 2002 voor ongeveer dezelfde prijs weg , dus ze hebben in 2002 niet de hoofdprijs betaald lijkt me.
Het is toch geen regel dat een huis voor minimaal de aankoopprijs weg moet?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:54 schreef corus het volgende:
[..]
Ja dat kan...alleen met dat bod zouden ze verlies hebben op het huis als de cijfers van het kadaster kloppen.
koopsom 2002 was 243 + kk (267 ?) , mijn bod zou dan 247 zijn.
Was daar gaan kijken omdat er eventueel ruime onderhandelingsruimte zou zijn , maar dit kan wel eens de reden zijn dat het al zolang te koop staat.
Er staan overigens nog 2 huizen uit dezelfde straat in het lijstje van het kadaster , en die gingen in 2002 voor ongeveer dezelfde prijs weg , dus ze hebben in 2002 niet de hoofdprijs betaald lijkt me.
Je hebt geen auto dus?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:49 schreef FloggingMolly het volgende:
Vraagje:
Ik krijg naast mijn standaardsalaris een mobiliteitsvergoeding. Als ik een hypotheek wil, word dit bedrag dan gewoon bij mijn salaris opgeteld in de berekening?
Ligt eraan of het op je werkgeversverklaring staat.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:49 schreef FloggingMolly het volgende:
Vraagje:
Ik krijg naast mijn standaardsalaris een mobiliteitsvergoeding. Als ik een hypotheek wil, word dit bedrag dan gewoon bij mijn salaris opgeteld in de berekening?
Dat is niet relevant. Het is een mobiliteitsvergoeding en deze wordt (logisch ook) nooit meegenomen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:53 schreef Slasher het volgende:
[..]
Je hebt geen auto dus?
Als je al een auto hebt vd zaak wordt het niet meegenomen ( je hebt de vergoeding al gebruikt voor een auto nietwaar?)
Tweakersquote:
Sorryquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 19:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is niet relevant. Het is een mobiliteitsvergoeding en deze wordt (logisch ook) nooit meegenomen.
[..]
Tweakers![]()
Ik vind het twijfelachtig dat je een vergoeding nodig hebt om een huis te kopen, en vooral een vergoeding is die wellicht ook nog weg kan vallenquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:15 schreef FloggingMolly het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb idd geen lease-auto, en ik zal slechts een heel klein deel van de mobiliteitsvergoeding daadwerkelijk voor mobiliteit gebruiken.
Voor mij is het antwoord op deze vraag essentiëel voor het al dan niet kunnen kopen van een huis, ik zal dus op zoek moeten naar een verstrekker die het meeteld. Dat sommige mensen het als onverstandig zien begrjip ik, maar met mijn basissalaris zal het nog jaren duren voordat ik ook maar kan gaan denken over een hypotheek.
Snap ik, ik zie hier ook het risico van in. Ik zal ook zeker eerst berekenen of ik mijn hypotheek zou kunnen blijven betalen wanneer deze vergoeding weg zou vallen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:16 schreef Slasher het volgende:
[..]
Ik vind het twijfelachtig dat je een vergoeding nodig hebt om een huis te kopen, en vooral een vergoeding is die wellicht ook nog weg kan vallen
Tsjah 4,5x is idd bizar, of bedoelde je wat anders?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:58 schreef Five_Horizons het volgende:
In alle eerlijkheid: de markt is momenteel zo achterlijk bezig met verstrekkingsnormen, dat je dit soort inkomensbestanddelen niet nodig hebt om de hypotheek te kunnen betalen, maar om de hypotheek überhaupt verstrekt te krijgen.![]()
als er nou een alternatief was maar dat is er eigenlijk niet. De huurmarkt zit zo op slot dat je eigenlijk alleen kunt kopen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:58 schreef Five_Horizons het volgende:
In alle eerlijkheid: de markt is momenteel zo achterlijk bezig met verstrekkingsnormen, dat je dit soort inkomensbestanddelen niet nodig hebt om de hypotheek te kunnen betalen, maar om de hypotheek überhaupt verstrekt te krijgen.![]()
Precies, mijn voorkeur gaat uit naar huren, maar dat is hier in Utrecht echt een dikke illusie, als je niet in een 'probleemwijk' terecht wilt komen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:01 schreef Matty___ het volgende:
[..]
als er nou een alternatief was maar dat is er eigenlijk niet. De huurmarkt zit zo op slot dat je eigenlijk alleen kunt kopen.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:59 schreef Slasher het volgende:
[..]
Tsjah 4,5x is idd bizar, of bedoelde je wat anders?
Vind het vreemd dat dit dan zo wereldkundig gemaakt wordtquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Er is niet zoiets als 4,5x het inkomen. Dat is een keer door iemand geroepen, maar het is niet waar. De nieuwe (belachelijke) normen lopen van 3x het inkomen tot 5,7x het inkomen, al naar gelang de hoogte van dat inkomen.
Dit zijn de normen: http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=37998quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:43 schreef Slasher het volgende:
[..]
Vind het vreemd dat dit dan zo wereldkundig gemaakt wordt
dat geeft weinig hoop zegquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit zijn de normen: http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=37998(PDF)
De NHG-normen zijn overigens hetzelfde. (behalve dan de voorwaarden van de "inhoud" van je hypotheek en maximaal 265.000).quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:23 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dat geeft weinig hoop zeg![]()
kan 4.6 keer mijn inkomen krijgen. yeeey![]()
Zeg vakantievierder, is jouw hypotheek al rond eigenlijk?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:54 schreef Scorpie het volgende:
Tja, die regels zijn bedacht om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dat ze echter doorgeslagen zijn is een feit.
Jah, kom ff op msn is een lang verhaalquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 23:11 schreef Jape het volgende:
[..]
Zeg vakantievierder, is jouw hypotheek al rond eigenlijk?
Ik en mijn vriendin zijn ook starters, en het huis wat we op het oog hadden was redelijk duur, maar we hebben geen echte moeite hoeven te doen om de hypotheek rond te krijgen, alleen de Rabobank was nogal stug, maar de overige verstrekkers deden niet moeilijk.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:52 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Bijna onmogelijk. Gelukkig houden niet alle verstrekkers zich aan die regel. Gewoon aangeven dat je verwacht een flinke groei te maken, dan willen ze de norm nog wel eens loslaten
Als je 2 verdiener bent moet het idd geen probleem zijn. Mijn zorgen gaan vooral uit naar de single starterquote:Op woensdag 22 augustus 2007 18:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik en mijn vriendin zijn ook starters, en het huis wat we op het oog hadden was redelijk duur, maar we hebben geen echte moeite hoeven te doen om de hypotheek rond te krijgen, alleen de Rabobank was nogal stug, maar de overige verstrekkers deden niet moeilijk.
Dan is het onmogelijk iets te krijgen dat groter is dan een garagebox (omgeving Randstad dan)quote:Op woensdag 22 augustus 2007 19:48 schreef Slasher het volgende:
[..]
Als je 2 verdiener bent moet het idd geen probleem zijn. Mijn zorgen gaan vooral uit naar de single starter
Wellicht in Leiden of A'dam, maar in Den Haag zijn de huizen voor de single uitermate verrassend betaalbaar, zelfs in de goede buurten...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan is het onmogelijk iets te krijgen dat groter is dan een garagebox (omgeving Randstad dan)
tvpquote:Op donderdag 31 mei 2007 10:49 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Omdat dat hip schijnt te zijn in dit topic om te tvp-en
Wat is betaalbaar? 135k kk?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 23:41 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Wellicht in Leiden of A'dam, maar in Den Haag zijn de huizen voor de single uitermate verrassend betaalbaar, zelfs in de goede buurten...
Is de overlijdensrisicoverzekering trouwens inbegrepen in de 671 euro netto in dit voorbeeld?quote:Totale hypotheek: 201.000 (185.000 ex k.k.) -> 145 m2 2-onder-1-kap in Enschede
Spaarhypotheek: 108.500 (SKP Oosteroever) - 20 jr vast, 4,95%
Aflossingsvrij: 92.500 (SKP Oosteroever) - 20 jr vast, 5,05%
Dit is met NHG.
Bruto maandlasten: 986 euro
Netto maandlasten: 671 euro
Overlijdensrisicoverzekering: 148,89 p/m
Volgens mij wel, althans, bij onze berekeningen in de offertes zat deze erbij.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 22:56 schreef Moody het volgende:
Graag jullie gedachten over onderstaande aanbieding:
[..]
Is de overlijdensrisicoverzekering trouwens inbegrepen in de 671 euro netto in dit voorbeeld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |