Ziet er leuk uitquote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:30 schreef INViCTuS het volgende:
Winter in de bergen....
http://www.wetteronline.de/feature/2007/05/29_ns.htm
Doet me gelijk denken aan de franse Alpen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:35 schreef ReWinD het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit
Op het WZ-Forum staan ook een paar mooie plaatjes.
quote:Op dinsdag 29 mei 2007 18:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Er is veel minder regen gevallen dan verwacht
Er zou regen vallenquote:Op dinsdag 29 mei 2007 18:35 schreef Party_P het volgende:
[..]
?
!
Ik snap je wel, eigenlijk het er een mega MCS over NL moeten gaan met 3 uur lang gigantisch heftig onweer en erg veel hagel. Maar helaas
Welcome to the new worldquote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:56 schreef Eveli het volgende:
Het is bijna juni en tis gewoon maar 12 graden geworden vandaag.
nou, zou mij niets verbazen hoor.... temperaturen lijken toch vrij hoog te worden, hoop vocht.... moet kunnen!quote:
als het ff een beetje wil opklaren moet dat kunnen jaquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:58 schreef Jodelaar het volgende:
vanavond buien met onweer in west nederland en heel belgie.
opklaren? het is hier strak blauwe luchtquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:06 schreef Againzender het volgende:
[..]
als het ff een beetje wil opklaren moet dat kunnen ja![]()
En hier strak grijsquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:11 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
opklaren? het is hier strak blauwe lucht
ja die bui was 20km NW ook en wie liep er noodgedwongen weer midden inquote:Op donderdag 31 mei 2007 16:01 schreef highway101 het volgende:
Flinke regenbui in Zwolle.
Ik gok bokitoquote:Op donderdag 31 mei 2007 17:02 schreef WEST het volgende:
[..]
ja die bui was 20km NW ook en wie liep er noodgedwongen weer midden in![]()
quote:
Ik eis dat er deze zomer nog zo'n dag komt als die datum.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:12 schreef Xenwolfie het volgende:
1772004
quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:12 schreef Xenwolfie het volgende:
1772004
Die stormcell vergeet in Krimpen aan den Ijssel zijn lading te droppen. Heb even wat onweer gehoord in de verte maar regen/hagel en onweer in de buurt komt er niet uit terwijl er echt een donkere wolk boven me hangt nu.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:29 schreef Public_NME het volgende:
Hier boven Rotterdam hangt nu echt een dikke stormcell, onweer en de lucht is onwijs donker! Tijd geleden!
Hier Hi_flyer uit Rotterdam centrum. Er hangt een geweldig onweer hier, windstoten, flink wat geflits en gedonder en vooral een lucht ZO donker als ik in tijden niet gezien hebt!quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:34 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Die stormcell vergeet in Krimpen aan den Ijssel zijn lading te droppen. Heb even wat onweer gehoord in de verte maar regen/hagel en onweer in de buurt komt er niet uit terwijl er echt een donkere wolk boven me hangt nu.
Wij zitten dicht bij delfshaven. Het was/is een behoorlijke bui! Het tuintje staat totaal blank.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:38 schreef Public_NME het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ff wat pics gemaakt uit het Oude Noorden in Rotterdam. (vlakbij Centrum)
Edit, begint nu echt los te gaan! De lucht begint lichter te worden, maar meer zo'n enge groen-grijsachtige kleur te krijgen![]()
Hier hetzelfde hoor.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:37 schreef Xenwolfie het volgende:
HIER WORD IK TOCH NIET GOED VAN!!!! De grote wolken die zowat een uur boven mijn huis hingen en niks deden zijn nu een flink stuk verderop aan het exploderen......... en brengen hier matige/zware regen.
zelfde in Amsterdam Slotervaart, ziet er broeiend uit....quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:55 schreef Sonja27 het volgende:
Amstelveen lijkt steeds donkerder te worden. Rare kleur in de lucht.
ja, ik zie hetquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:47 schreef kree het volgende:
Die bui kakt trouwens wel in als een idioot nu
onweer lijkt onder Tholen langs te trekken, activiteit zit voornamelijk in Belgie....quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:52 schreef Fredo55 het volgende:
Intussen regent het,onweer gaat weer voor me neus voorbij.
Dreigende lucht hier richting het zuiden.
(Hier=Tholen,Zeeland)
Zit ook onweer in volgens buienradar,ik hoop echt dat ik nog wat krijg,
gisteren ook niks gehad,de kansen waren er wel.
Shit happens![]()
Ha mede zeeuw nu gaat het los ik weet niet wie je bent maar goed. Ik kwam net van c1000 stroot af en zag de lucht al aankomen haha ik was optijd terug om buienradar te checken.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:52 schreef Fredo55 het volgende:
Intussen regent het,onweer gaat weer voor me neus voorbij.
Dreigende lucht hier richting het zuiden.
(Hier=Tholen,Zeeland)
Zit ook onweer in volgens buienradar,ik hoop echt dat ik nog wat krijg,
gisteren ook niks gehad,de kansen waren er wel.
Shit happens![]()
WTFquote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:59 schreef hondenfokker het volgende:
[..]
Ha mede zeeuw nu gaat het los ik weet niet wie je bent maar goed. Ik kwam net van c1000 stroot af en zag de lucht al aankomen haha ik was optijd terug om buienradar te checken.![]()
hier is het nu windstilquote:Op vrijdag 1 juni 2007 16:15 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
WTFNog iemand uit Tholen.
![]()
Ik woon zelf niet in Tholen,maar in vosmeer.![]()
Ga jij eens heel snel naar het Zeeland-topic!![]()
Om 2 uur dus wat onweer gehad,toen was ik nog aan het werk.![]()
Begint nu toch wel wat harder te waaien hier.
Heb je die foto's al upgeload?quote:Op donderdag 31 mei 2007 23:53 schreef Jodelaar het volgende:
Hij had het hoogtepunt in Zevenhuizen / Gouda denk ik. Boven Zoetermeer duurde het ook ruim 45 minuten.
Gewoon YouTube geen mogelijkheid?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 17:38 schreef Jodelaar het volgende:
iemand site om timelapse en filmpjes te uploaden?
Mwa youtube maakt de qualiteit nog slechterquote:Op vrijdag 1 juni 2007 17:39 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Gewoon YouTube geen mogelijkheid?
Flink donkere lucht indeed
Je kan 'm ook op Rapidshare ofzo pleurenquote:Op vrijdag 1 juni 2007 17:48 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Mwa youtube maakt de qualiteit nog slechter
Maan was oranje / rood iddquote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:19 schreef -skippybal- het volgende:
Gister echt een toffe zonsondergang gezien en ook nog eens een rode maan![]()
Ja juist.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 20:04 schreef DemonRage het volgende:
Lekker weer idd... dan verschijnen de meiden weer in rokjes![]()
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 20:04 schreef DemonRage het volgende:
Lekker weer idd... dan verschijnen de meiden weer in rokjes![]()
Dat was het hier ook niet in Zeeland.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Overigens vanmiddag nog een paar keer wat druppels regen gehad hier in Maastricht. Was niet strak blauw hier.
Wel als je betaalt.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:41 schreef Frutsel het volgende:
is er eigenlijk een soort van bewolkingsradar ipv de buienradar?
Alle 2 binnenquote:Op donderdag 30 november 2006 19:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Sinterklaar / Kerst / Oud en Nieuw verlopen winters, 10cm sneeuw en temperatuur van -5
Orkaan treft Amerika met alle records.
Grote aarbevingen treft verschillende landen.
Recordwarmte en neerslag in Nederland.
Etc
Heb je weer bij 'hof' gezeten?quote:Op maandag 4 juni 2007 21:14 schreef hondenfokker het volgende:
lekker warm zonnetje en een klein zacht briesje en natuurlijk een terrasje
Jazeker was vrijquote:Op maandag 4 juni 2007 21:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Heb je weer bij 'hof' gezeten?![]()
Dat zachte briesje vond ik vandaag wel lekker.![]()
Beter.quote:
ja hoor, morgen vooral in het oostenquote:Op woensdag 6 juni 2007 16:32 schreef IkWilbert het volgende:
Iemand enig idee of we nog onweer kunnen verwachten morgen en vrijdag? Zijn de omstandigheden een beetje goed?
Zoals gewoonlijk? Ik heb sinds begin mei geen onweer gehad hier in zeeland.quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Geen idee, waarschijndelijk wel weer, misschien dag Zeeland net als gewoondelijk weer wat onweer krijgt, ik heb er iig weinig hoop op.
Dan ging alles voor je neus voorbijquote:Op woensdag 6 juni 2007 17:19 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk? Ik heb sinds begin mei geen onweer gehad hier in zeeland.![]()
Paar weken terug ging alles over Rotterdam.
Nee,het kan nog erger.quote:
Och dat is niks vergeleken wat ik vorig jaar (?) heb mee gemaaktquote:Op woensdag 6 juni 2007 17:29 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Nee,het kan nog erger.
Ik zag een donkere lucht op me af komen.
Ik weet niet hoe het kan,maar er zat geen onweer in.
Hoogstends een paar minuten regen.
Toen hier de zon weer scheen,activeerde de bui nogeens richting Rotterdam.![]()
Dan baal je dus wel behoorlijk.
beter dan vandaag in ieder geval. Stukje uit de guidance:quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:32 schreef IkWilbert het volgende:
Iemand enig idee of we nog onweer kunnen verwachten morgen en vrijdag? Zijn de omstandigheden een beetje goed?
quote:AANDACHTSPUNTEN: NEERSLAG: HiRLAM geeft nu al dagen achtereen een convectief neerslagsignaal boven ons land. Weliswaar een zwak signaal. De progtemps van ditzelfde Hirlam gaven tot nu toe weinig of geen aanleiding om buien te verwachten. Het vreemde is nu dat Hirlam morgen akelig onstabiele progtemps laat zien, maar dat het convectieve signaal daar niet veel sterker van is geworden. Temps van enkele stations laten een .minimale "cap inversion" zien, die de vrije convectie blijkbaar net tegen kan houden. Andere modellen geven echter wel aan dat morgen de neerslagkans aanzienlijk groter moet worden. Met name voor de oostelijke helft van het land. Daar morgen ook de hoogste temperaturen. Onweerskansen zijn hoog. Kanskaartjes geven met name voor het zuidoosten zeer hoge kansen. Verder geven progtemps sterke windruiming te zien in de verticaal. Kan aanleiding zijn tot vorming van buiencomplexen (multicellen).
Vertel..quote:Op woensdag 6 juni 2007 17:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Och dat is niks vergeleken wat ik vorig jaar (?) heb mee gemaakt
Kom ik later even op terugquote:
quote:[..]
Kom ik later even op terug
Dan weet ik niet of er s'avonds ook onweer is voor de kustprovincies.quote:In de namiddag en avond kunnen er over de gehele oostelijke helft van ons land regen en onweersbuien vallen. Tijdens de buien zijn hagel en windstoten mogelijk. De kustprovincies houden het in eerste instantie droog, pas in de avond kunnen daar de eerste buien gaan vallen.
Ben benieuwd.quote:De combinatie van hoge temperaturen en veel vocht zorgen echter voor een uiterst onstabiele situatie waardoor makkelijk regen- en onweersbuien kunnen ontstaan. De buien zijn soms van een zwaar calliber, maar hebben wel een lokaal karakter waardoor er regionaal grote verschillen in regenhoeveelheid kunnen ontstaan.
Op die site staan errug mooie foto's!quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]![]()
[..]
Kom ik later even op terug
Dan baal je ook wel behoorlijk ja.quote:Op woensdag 6 juni 2007 20:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik denk niet dat het zo heftig gaat worden hoorik denk dat alleen het oosten/zuidoosten de meeste kans op onweer krijgt. Het noorden zal het morgen vrijwel droog houden.
Wat ik vorig jaar had mee gemaakt is dit.
Een bui kwam mijn kant op:
[afbeelding]
Hier zat onweer in en dat kwam mijn kant op
[afbeelding]
Daar achter groeide nog meeren ook nog meer onweer erin
Uiteindelijk kwam alles op me af, maar tot mijn verbazing gebeurde dit:
[afbeelding]
Alles spits door 2en! 2 onweersbuien die vlak voor Dokkum in 2'en splitst, erger kan het gewoon niet.
[afbeelding]
Hier nog eens mooi te zien hoe die geweldige opklaringgebied over me heen komt.
Krol gaat natuurlijk ook op de modellen af, alleen is het voor een weerman op TV de vraag: wat ga ik precies zeggen? Best goed van hem dat hij het gewoon zegt, ik neem aan wel met wat voorbehoud?quote:Op woensdag 6 juni 2007 20:47 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dan baal je ook wel behoorlijk ja.
Volgens Erwin Kroll morgenkans op gigantische hoeveelheden regen
op plekken waar buien blijven hangen.
En laat ik dit nou de beste weerman vinden.![]()
dat was die MCS volgens mij die over het zuiden van Limburg trok? Dat is altijd ongekend vuurwerk (voor Nederland dan)quote:Op woensdag 6 juni 2007 20:51 schreef Eix het volgende:
Beetje onweer is best, maar ik hoop dat ik deze keer niet midden in de nacht naar huis mag gaan door een gigantische onweersbui zoals op 25 mei hier in Zuid Limburg.
Dat was serieus niet normaal meer, voelde me werkelijk een wandelende bliksemafleider zoals het toen tekeer ging.
Het deed in elk geval niet onder voor het onweer dat ik afgelopen zomer in Frankrijk meemaakte.quote:Op woensdag 6 juni 2007 21:00 schreef Againzender het volgende:
[..]
dat was die MCS volgens mij die over het zuiden van Limburg trok? Dat is altijd ongekend vuurwerk (voor Nederland dan)
Ik zie het wel, zowel voor morgen als voor vrijdag verwacht ik hier niet veel.quote:Op woensdag 6 juni 2007 20:47 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dan baal je ook wel behoorlijk ja.
Volgens Erwin Kroll morgenkans op gigantische hoeveelheden regen
op plekken waar buien blijven hangen.
En laat ik dit nou de beste weerman vinden.![]()
Ik denk niet dat we het daar van moeten hebben ofwel... nu wel actieviteit bij Koln/Essen... eerste ontwikkeling van buien.quote:Op donderdag 7 juni 2007 15:08 schreef Jodelaar het volgende:
Eerste buien worden nu boven polen gemaaktGrote activiteit
balen dat ik eerst zo'n pokke eind moet rijden om bij de kust te komen. Ik kijk het nog even aan...quote:Op donderdag 7 juni 2007 16:25 schreef _Qmars_ het volgende:
Vanavond kans op een MCS-achtig systeem in het zuidwesten, maar deze trekt de Noordzee op. Als hij lang genoeg langs de kust beweegt kun je onweer wel mooi vanaf het strand zien
en een hoop weerlicht, ziet er ook altijd gezellig uitquote:Op donderdag 7 juni 2007 16:25 schreef _Qmars_ het volgende:
Vanavond kans op een MCS-achtig systeem in het zuidwesten, maar deze trekt de Noordzee op. Als hij lang genoeg langs de kust beweegt kun je onweer wel mooi vanaf het strand zien
Hij is groot!quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:01 schreef -skippybal- het volgende:
Check die bui bij het Drielandenpunt ontstaan![]()
Je antwoord zit in je postquote:Op donderdag 7 juni 2007 17:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik dacht dat we hier nog buien zouden krijgen vanmiddag, het is hier niet te harden zo benauwd.
he, dat is weer een andere bui dan die boven Drenthe, gaat lekker zoquote:Op donderdag 7 juni 2007 17:19 schreef Bensel het volgende:
Hier net 2 onweersklappen. (Oude Pekela, Oost Groningen)
We gaan hier idd geen regen meer krijgen vanmiddag, de zon schijnt nog en de middag duurt nog een half uur....quote:
Waar is "hier"?quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:25 schreef i2Them2 het volgende:
Het borrelt hier aardig. Maar het zet niet echt door. Maar er lijkt wel wat aan te komen vanuit het oosten.
Misschien he, valt moeilijk te voorspellenquote:
quote:Kanskaartjes gaan naar waardes van wel absolute waardes van zo'n 70-90% voor zwaar onweer! Kouwkaartjes doen het aanmerkelijk rustiger aan. Voorlopig niets gedaan met eventuele waarschuwingen (weeralarm) voor zwaar onweer omdat Kouw hier (nog) geen aanleiding voor geeft. In onze afweging hebben we ook het feit meegenomen dat de kans op zware of zeer zware windstoten erg klein is. Ivens-methode komt tot 30-35 kts. Wat alle modellen verder laten zien is een explosieve ontwikkeling vanavond boven Noordwest-Frankrijk en West-Belgie. Extra opglijding van de onstabiele lucht op enige hoogte (thetaw850 = 16/17 gr) over de iets koudere lucht onderin die daar met een noordelijke wind wordt aangevoerd lijkt de trigger te zijn. Onweerscomplex neemt MCS-achtige vormen aan en zou vanavond/vannacht het zuidwesten van ons land net kunnen aandoen. Dit complex lijkt zich uiteindelijk te beperken tot de Noordzee.
Ik heb zo medelijden met jouquote:Op donderdag 7 juni 2007 18:49 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik ga pas weer naar buiten als het begint te regenen.
quote:Boven Frankrijk zijn buien ontstaan die later vanavond over Zeeland naar het noorden trekken. Vannacht maakt het westen nog kans op een onweersbui.
Als ik die moest geloven had het hier vanmiddag al moeten regenen...quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:30 schreef Fredo55 het volgende:
Mijn broer is aan het duiken in de Oosterschelde,hij zal wel regen krijgen straks.![]()
Hij beweerde dat het droog zou blijven.
Als ik het knmi mag geloven,moet het hier allemaal goedkomen.
[..]
Volgens de meeste berichten zou zuid NL en oosten een wat krijgen Maar op een enkel bui na in het noorden bleef het bijna overal droog. Goeie misser weerquote:Op donderdag 7 juni 2007 20:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als ik die moest geloven had het hier vanmiddag al moeten regenen...
De laatste maanden heb ik het idee dat ze heel vaak neerslag voorspellen en dat die dan niet of nauwelijks valt. Meer mensen die die trend menen te ontwaren?quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Volgens de meeste berichten zou zuid NL en oosten een wat krijgen Maar op een enkel bui na in het noorden bleef het bijna overal droog. Goeie misser weer
Valt ontzettend mee he... Ze voorspelden onweersbuien met onweer hagel en een kans op (water)overlast. En die is er gekomen. Niet op uitgebreide schaal, maar dat is ook niet gemeld. En het oosten en zuiden(?) hebben regen gehad; iig Groningen, Drenthe, Overijsel. Gelderland. En als je de kaarten een beetje in de gaten houdt weet je dat er zeer weinig neerslag op de kaarten stond.quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Volgens de meeste berichten zou zuid NL en oosten een wat krijgen Maar op een enkel bui na in het noorden bleef het bijna overal droog. Goeie misser weer
Morgen zit ik er juist niet op te wachtenquote:Op donderdag 7 juni 2007 21:21 schreef Jodelaar het volgende:
Morgen is er meer kans.. herkansing dus
Er komt vast wel wat aan daar vannacht.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:27 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Wees blij, jij hebt 12 druppels gehad. Wij niets. (Eindhoven)
Weer? Het Noordoosten heeft toch wel wat gehad vandaag, in tegenstelling tot het zuidwesten bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Morgen betere kansen, hoewel het noorden eigelijk weer niks kan verwachten denk ik
Friesland danquote:Op donderdag 7 juni 2007 21:38 schreef IHVK het volgende:
[..]
Weer? Het Noordoosten heeft toch wel wat gehad vandaag, in tegenstelling tot het zuidwesten bijvoorbeeld.
Same here. Alweer een tijdje geen regen gehadquote:Op donderdag 7 juni 2007 22:15 schreef Snowsquall het volgende:
Hier is het ook kurkdroog en tyfusheet..![]()
Dus het is verstandig dat ik opblijf en een fototoestel klaarleg?quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:34 schreef IHVK het volgende:
[..]
Er komt vast wel wat aan daar vannacht.
mwoah, morgen waarschijnlijk warmer dan vandaag, en een atmosfeer die veel onstabieler is.quote:Op donderdag 7 juni 2007 22:32 schreef IkWilbert het volgende:
Pfff dat viel zwaar tegen vandaag zeg... morgen zie ik ook niet zitten. Nou ja, de zomer duurt nog lang.
nee hoor, weltrusten luiquote:Op donderdag 7 juni 2007 22:55 schreef DemonRage het volgende:
Blegh... 't is te klam om te gaan slapen.
Ik denk dat het net zo als vandaag wordt; gewoon hier en daar een (pittig) buitje met misschien onweer, hagel ed. Het wil wel ontploffen, maar voor even.quote:Op donderdag 7 juni 2007 22:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
mwoah, morgen waarschijnlijk warmer dan vandaag, en een atmosfeer die veel onstabieler is.
Vandaag verwachte ik er ook niet veel van, hoewel ik even hoop had toen in het noordoosten buien ontstonden.
Maar morgen zie ik toch een stuklje beter in. Hoewel ik bang ben dat die convergentiezone zoals zo vaak het afgelopen jaar voor het westen alweer snel zorgt voor een windrichting uit het westen, en alles verpest
Nou hopen dat dat ook uitkomt, de camera gaat in ieder geval weer mee.quote:A confined pool of cooler mid-level air will be the main feature of interest while crossing N-France from the west towards the east. In general,the track and strength of such features are difficult to forecast due to the poor handling of the global forecast models, but apparently not in this case.
Replication of the latest IR / WV images and model forecasts show a surprisingly well accord regarding the position.
A swirl of locally cooler cloud tops roughly at 49N / 7W indicates this feature and models like GFS, NMM and MM5 all agree in track of this system, while showing slight differences in the propagation speed of this feature. It should reach Belgium during the latter part of the forecast period.
At lower levels, surface pressure should undergo a weak but constant decrease during the 24 hours and a mixture of a small LL depression and a N / SSE elongated low pressure channel is anticipated to evolve over eastern France and Belgium.
During the past few days, soundings of Belgium and the Netherlands showed an steadily vertical expanding and well mixed boundary layer with dewpoints approaching 20°C at the surface and 9°C at 850hPa. Yesterday's 12Z soundings indicated a deep pool of moist air currently present over those areas.
Strong diabatic heating should take place and temperatures in the level-1 area will reach around 25°C in the western half and around 30°C in the eastern half. Like yesterday, lapse rates are not impressive ( about 6°C between 500 and 700hPa ), but environment should be fine for 1000 - 2000 J/kg SBCAPE during the afternoon hours with MLCAPE values also approaching 1000 J/kg ( like De Bilt yesterday during the afternoon hours ).
During the day, thunderstorm initiation will start pretty early, as stable nocturnal layer will be mixed out and scattered to widespread thunderstorm development should take place from west toward the east. DLS will increase during the day and should reach 10-15m/s and will be enough for multicell storms with an isolated large hail and excessive heavy rain threat.
Low LCLs, eastward spreading mid-level vorticity and enhanced LL shear along outflow boundaries will also favor an isolated tornadic storm.
During the late afternoon, evening and night hours, a strong upper-level streak over N-central France will approach Belgium and nice divergence should spread northeastward. In addition, a frontal boundary will move eastwards and thunderstorms will increase in number.
Although there are no distinct hints in latest model outputs a line or a cluster of storms could easily develop , moving towards the NE / ENE.
This option was reflected in a quite far eastward expansion of the thunderstorm area.
Excessive rain and isolated large hail will be the main threat, but environment will still stay conducive for an isolated tornado report.
Klopt het is een beetje instabiel weer waardoor schijnbaar uit het niets onweer kan ontstaanquote:Op vrijdag 8 juni 2007 01:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wow wat een onweer in N-H zegopvallend is, dat het onweer ver achter die bui hangt
Morgenavond toch pas?quote:Op vrijdag 8 juni 2007 02:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
Aan de kust zouden er onweersbuien vormen, dus wel verwacht
Het is precies waar ik woon ontstaan, maar voordat het echt wat werd al te ver westelijk getrokken.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 06:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Breda omgeving gaat ineens los, binnen 25 min een bui met onweer erin, dat gaat hard!
Ik zag de bui wel hangen in Amstelveen, maar wij hebben het droog gehouden en geen onweer gehoord. Wel een prachtige wolkenpartij en volgens mij zag ik daar een mini tornado in, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van. Had helaas mijn digi niet op zak.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 07:53 schreef Againzender het volgende:
Zo, werd gewoon wakker van een klap onweer en regen een uurtje geleden. Nu weer alles droog.
Nou mooi zoquote:Op vrijdag 8 juni 2007 08:37 schreef Drugshond het volgende:
De activiteit lijkt wel steeds westerlijker te komen liggen.... Ook de CAP kaarten wijzen in deze richting.
Daar wel..... *jaloers is...quote:Op vrijdag 8 juni 2007 08:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een neerslag boven de Noordzee en zuiden van Engeland zeg.
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |