quote:Engelaar wil via play-offs plek in EK-selectie afdwingen
29 april 2008
Voor Orlando Engelaar breken spannende weken aan. De middenvelder van FC Twente is één van de mensen die kans maakt op een plekje in de EK-selectie van Marco van Basten, maar net zo goed nog buiten de boot kan vallen. "Op zich komen de play-offs mij dus goed uit, een paar extra wedstrijen om wat te laten zien. Het is niet zo dat ik al kan teren op mijn ervaring bij Oranje", zegt hij in BN/ De Stem.
"Ik hoop heel erg op het EK, maar ik ga niet zeggen dat ik erbij hoor of er heen moet. Dat heeft geen enkele zin", zegt de 28-jarige middenvelder van FC Twente, die tot dusver drie interlands speelde. Dat hadden er één of twee meer kunnen zijn, maar Engelaar moest de laatste oefenduels van Oranje laten schieten vanwege een blessure. "Die blessure kwam op een vervelend moment", vindt hij.
"Ik had net een lekker gevoel overgehouden aan mijn laatste verblijf bij Oranje. Ik kon het niveau aan. Dat vond de bondscoach ook, want ik bleef bij de selectie, ook toen er geen geblesseerden waren. Nigel de Jong en Hedwiges Maduro moesten weg, ik mocht blijven. Nu begin ik echt heel dichtbij te komen, dacht ik. Daarvoor voelde ik me geen international, ik mocht alleen mee als anderen niet konden. Maar die laatste keer had ik het gevoel wel, ik was international", vertelt hij trots.
Engelaar krijgt vanavond een eerste kans om zijn visitekaartje af te geven bij de bondscoach, als hij met Twente een play-off speelt tegen NAC Breda.
Volgens datzelfde artikel uit de Sportweek zou ook Douglas een optie voor Rutten zijn om mee te nemen. Maar ik neem aan dat Twente daar wel een stokje voor zal steken.quote:Op dinsdag 29 april 2008 15:14 schreef Lamzak_ het volgende:
Hopen dat engelaar wat laat zien, en ook hopen dat hij blijft... Engelaar El ahmadi en rutten verliezen in 1 jaar is erg veel. Dan verwacht ik volgend jaar een 9de/10de plek
Bron?quote:Op dinsdag 29 april 2008 14:48 schreef Urquhart het volgende:
Rutten wil hem meenemen naar Schalke.
Voetbal Internationalquote:
Mij ook niet. Sinds hij onder Rutten speelt, speelt hij de beste wedstrijden uit zn carriere.quote:Het zal me niet verbazen overigens.
Dat was waarschijnlijk omdat Ajax geintereseerd wasquote:Op donderdag 22 mei 2008 10:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
Vraagprijs bedraagt nu 5 miljoen euro volgens de Telegraaf. Dat was eerst 9 in de winterstop toch?
Nee, was 15 miljoen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 10:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
Vraagprijs bedraagt nu 5 miljoen euro volgens de Telegraaf. Dat was eerst 9 in de winterstop toch?
quote:Meer clubs willen Engelaar hebben
ROTTERDAM - De rij geïnteresseerde clubs voor Orlando Engelaar groeit gestaag. Naast Schalke 04, PSV en Ajax hebben nu ook West Ham United en Olympique Marseille bij de manager van de middenvelder van FC Twente hun belangstelling kenbaar gemaakt.
De international, die zich met Oranje voorbereidt op de EK, lijkt een voorkeur te hebben voor Schalke, waar Fred Rutten trainer wordt. In eerste instantie vroeg FC Twente vijftien miljoen euro voor Engelaar, maar de verwachting is dat hij bij een bod van zeven of acht miljoen weg kan.
quote:Engelaar beslist snel over toekomst
Door MARCEL VAN DER KRAAN
ROTTERDAM - Orlando Engelaar wil nog voor de start van het EK bekend maken naar welke topclub hij verhuist. De boomlange middenvelder van FC Twente wil zorgeloos aan het eindtoernooi in Zwitserland en Oostenrijk beginnen en zal daarom snel de knoop doorhakken.
Het Duitse Schalke 04, dat net als zijn huidige werkgever na het EK in de voorronde van de Champions League uitkomt, lijkt de beste papieren te hebben om hem voor meer dan vijf miljoen euro over te nemen van FC Twente.
Dat zou een tegenvaller zijn voor Ajax en PSV, die al wekenlang azen op de handtekening van de dit seizoen excellerende voetballer. Ook West Ham United denkt Engelaar met een ongekend hoog salaris naar de Premier League te kunnen lokken.
Maar met Schalke is de 28-jarige Engelaar het beste af. Hij zit in dat geval bij een grote Europese club én hij speelt in een van de beste competities. Met Ajax of PSV blijft hij in een klein voetballand, bij West Ham mist hij Europees voetbal.
,,Orlando staat voor een belangrijke keuze,’’ zegt zijn zaakwaarnemer Edward Burleson, die enkele jaren geleden al aankondigde dat de speler in de Europese top zou eindigen. ,,Voordat Van Basten de 23 namen bekend maakt, zal er geen beslissing over zijn toekomst komen. Maar zit hij straks bij de definitieve selectie voor het EK, dan zal hij zich over de aanbiedingen buigen.’’
De forse interesse voor Engelaar ondersteunt de keuze van de bondscoach om hem bij het Nederlands elftal te halen. De 1.96 meter lange Engelaar is niet langer letterlijk een grote meneer, hij heeft zich ontwikkeld tot een speler voor de top. Een grote transfer geeft hem, ook al vraagt hij daar niet direct om, meer aanzien binnen de groep van Oranje. Als Engelaar vanavond tegen Oekraïne in de basis start, is dat na drie invalbeurten ook een primeur.
Schalke 04 heeft voor de oud-speler van Feyenoord, NAC en het Belgische Genk als voordeel dat hij bekend is met de trainersstaf (Fred Rutten en Youri Mulder). Bovendien is het op korte afstand van Nederland en kan zijn vader, zijn grootste fan, alle wedstrijden bezoeken.
Hij gaat dus zeker weg. Ik denk dat hj naar Schalke gaat. West Ham zou erg zonde zijn, ook al is dat misschien zijn droomcompetitie en wellicht kan hij daar het meeste verdienen.quote:Orlando Engelaar wil nog voor de start van het EK bekend maken naar welke topclub hij verhuist.
Blijven doet hij toch niet, dus kom maar op met die euro's. Lees verschillende verhalen over z'n clausule, de een zegt 5 miljoen, de ander 8, weer een ander dat het niet bekend is, maar wel in ieder geval een stuk meer dan 5 miljoen. Hopen op het laatste. Zal hopelijk weer net zo'n verhaal als met El Ahmadi zijn, die zogenaamd ook voor 5 miljoen is verkocht, maar in werkelijkheid een stuk meer opbracht. Gun hem een (buitenlandse) topper in ieder geval.quote:
Hij is meer een opbouwende speler van achteruit, net als El Ahmadi. Positioneel gezien is dat een controlerende middenvelder, qua speltype echter niet (als je uitgaat van de grove definitie van stofzuiger).quote:Op zaterdag 24 mei 2008 22:34 schreef N.i.c.k het volgende:
Maar hoe komt het nu dat Engelaar gezien wordt als een controlerende middenvelder ? Ik zou hem toch eerder zien als offensief ingesteld en nou niet geweldig verdedigende kwaliteiten. Maar wellicht dat een twente volger daar iets zinnigs over kan zeggen.
True. Iemand die je niet zomaar voorbij loopt.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:07 schreef sjimz het volgende:
Mag van mij mee naar het EK
Mooie steekpass heeft hij in zijn benen en het is iemand met body.
Iemand met body, maar hij gebruikt z'n fysiek meer om te imponeren. Hij ontwijkt de duels veelal door inzicht.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:07 schreef sjimz het volgende:
Mag van mij mee naar het EK
Mooie steekpass heeft hij in zijn benen en het is iemand met body.
Hij heeft ook niet de kopkracht die je zou verwachten.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 23:38 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Iemand met body, maar hij gebruikt z'n fysiek meer om te imponeren. Hij ontwijkt de duels veelal door inzicht.
Lijkt misschien zo door zijn lengte, maar natuurlijk is hij het tempo van een EK (nog) niet gewend. Zoveel ervaring op dit niveau heeft hij niet. De assist-assist bij de 2-0 was bijvoorbeeld wel goed geanticipeerd.quote:Op zondag 25 mei 2008 00:22 schreef BansheeBoy het volgende:
Is het dan niemand opgevallen dat hij veel tijd nodig heeft met draaien, inspelen, pasen, het is bij hem echt pas kijken als ie de bal heeft. En tegen een tegenstander als de Oekraìne kan dat nog, Maar tegen Frankrijk of Italie komt hij gewoon snelheid te kort.²
Dat zijn echte Engelaar balletje idd.quote:Op zondag 25 mei 2008 00:25 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Lijkt misschien zo door zijn lengte, maar natuurlijk is hij het tempo van een EK (nog) niet gewend. Zoveel ervaring op dit niveau heeft hij niet. De assist-assist bij de 2-0 was bijvoorbeeld wel goed geanticipeerd.
quote:EK als surprise voor Engelaar
Door PETER VAN DUYL
ROTTERDAM - De bondscoach was lovend, de aanvoerder van Oranje prees hem de lucht in en de ster van Hamburger SV vond dat hij alle verwachtingen had waargemaakt. Zelf was Orlando Engelaar een stuk minder euforisch over zijn goede spel tegen Oekraïne. ,,We hadden gewoon weinig tegenstand, daarom moeten we hier niet te hard over juichen,'' vindt de middenvelder van FC Twente.
Rustig en realistisch beoordeelde Engelaar (28) zijn optreden van zaterdagavond in de Kuip. Ja, hij voelde ook wel dat zijn eerste hele interland – z'n vierde in totaal – een heel lekkere was geweest. En hij begreep ook wel dat hij met zijn spel tegen Oekraïne korte metten had gemaakt met de allerlaatste restjes twijfel over zijn EK-kansen.
Hij kon ook niet anders dan tevreden zijn, maar hield wel de handrem stevig aangetrokken
,,Ik vond het geen graadmeter,'' benadrukte hij nogmaals. ,,Maar je beseft natuurlijk wel dat dit momenten zijn waarop je stappen maakt. Dat je weet dat je goed bezig bent en een bevestiging dat je zo door moet gaan.''
Het is snel gegaan met Engelaar. Vanaf het moment dat Fred Rutten, zijn trainer bij FC Twente, hem omtoverde van aanvallende tot verdedigende middenvelder heeft hij zijn eigen plafond razendsnel uit het zicht zien verdwijnen. Vorig jaar debuteerde de oud-speler van NAC en RC Genk in Oranje, nu dingen clubs als Ajax en Schalke 04 naar zijn gunsten.
Het meest opvallende is nog wel dat hij elke stap omhoog met kinderlijk gemak lijkt te zetten. ,,Toen ik voor de eerste keer werd geselecteerd had ik nog wel zoiets van 'potverdikke, ik zit bij het Nederlands elftal, bij de beste spelers van Nederland,'' zegt hij. ,,Dat is natuurlijk een leuk gevoel, maar ik ben daarin niet blijven hangen. Op een gegeven moment ga je verder en wil je meer.
,,Het gaat me redelijk goed af, ik denk dat ik het niveau van de trainingen zeker aankan. Of dat me niet verbaast? Nee, al is het alleen maar omdat ik er niet bij stil sta. Voetbal is voor mij voetbal, of ik nu een interland speel of met vrienden op straat.''
Engelaar is de rust zelve. ,,Ik doe mijn ding en hobbel gewoon mee. Je loopt echt niet voortdurend rond met het idee 'goh, wat kan ik makkelijk aanpikken'.''
Die no nonsense-instelling legt Engelaar geen windeieren. Sinds zaterdag is het niet alleen zeker dat hij meegaat naar het EK, hij lonkt zelfs serieus naar een plekje bij de eerste elf. In verdedigend opzicht werd Oranje door de Oekraïners niet getest, linkspoot Engelaar onderscheidde zich echter voortdurend door de bal met lef vooruit te spelen.
Juist dat heeft er de afgelopen jaren vaak aan ontbroken bij het Nederlands elftal, dat zo vaak verzandde in plichtmatig geschuif. ,,Dat diep spelen heb ik overgehouden aan de tijd dat ik zelf nog wat meer naar voren speelde,'' vermoedt Engelaar. ,,Daar werd altijd van me verwacht dat ik creatief was, dat ik kansen creëerde. Dat zit nog altijd een beetje in mijn spel.''
De hamvraag zal straks zijn of het hoge niveau dat Engelaar wekelijks bij FC Twente haalde afdoende is voor de klus tegen regerend wereldkampioen Italië en de sterke Fransen. Het antwoord kent op dit moment niemand, ook de speler zelf niet.
,,Automatisch is dat een veel hoger niveau. Ik ben benieuwd hoe dat is. Of ik ook daar in mee kan. Wedstrijden op topniveau heb ik natuurlijk nog niet gespeeld.''
Het is allemaal voor straks. Voorlopig geniet Engelaar alleen al bij het vooruitzicht van het EK. Als jochie zat hij in 1988 voor de televisie, smullend van de goals van Ruud Gullit en Marco van Basten in de EK-finale tegen de Sovjet-Unie. Straks krijgt hij de kans om zelf eeuwige roem te vergaren. ,,Ik kan me er nog weinig bij voorstellen,'' lacht hij bescheiden.
Het is een nooit meer verwachte maar o zo welkome surprise. ,,Als je 27 bent en zelfs nog nooit in de voorselectie hebt gezeten, dan ben je er natuurlijk niet mee bezig dat je ooit een EK wil spelen. Pas toen ik vorig jaar mee mocht naar Azië is dat gaan leven. Als je opgeroepen wordt voor Oranje, kun je ook het EK halen.
Daar ben ik de afgelopen weken heel erg mee bezig geweest.''
Uit het transfergeruchtentopic:quote:Op maandag 26 mei 2008 07:48 schreef vitessezuid113 het volgende:
Volgens de Telegraaf zou Engelaar meegaan met Rutte naar Schalke 04 en dat voor een bedrag van 8 miljoen
Lijkt me een goede stap voor hem, en mee met Rutten bij wie hij goed kan presteren...quote:'Schalke 04 wint strijd om Orlando Engelaar'
AMSTERDAM - Orlando Engelaar speelt volgend seizoen bij Schalke 04. De overgang van de middenvelder van FC Twente is op een haar na rond.
Dat meldt althans De Telegraaf maandag.
Volgens de krant was de komst van Twente-trainer Fred Rutten naar de Duitse club bepalend voor de keuze van de 28-jarige international, die ook in de belangstelling stond van onder meer Ajax en PSV.
Engelaar verlengde zijn contract bij de club uit Enschede onlangs tot 2011. Volgens het ochtendblad is Schalke echter bereid om de gelimiteerde transfersom van acht miljoen euro op tafel te leggen. Een overeenkomst tussen de twee clubs zou daarom een formaliteit zijn. Engelaar zou een contract voor drie of vier jaar tekenen.
quote:Op maandag 28 mei 2007 20:37 schreef LudoSanders het volgende:
[..]
Wederom een dieptepunt in het selectiebeleid van van Basten.
Inderdaad, zelfs een club als Feyenoord haalde hem niet, ik blijf er bij als ze het gouden duo Diba-Engelaar destijds hadden ingelijfd Feyenoord er beter voor zou staan vandaag de dag.quote:Op maandag 26 mei 2008 22:34 schreef -Vaduz- het volgende:
Mooie laatbloeier blijkt het he, al had hij bij NAC al veel klasse. Niemand durfde het toen nog met hem aan.
Diba heeft en had niks te zoeken bij Feyenoord, overschatte voetballer.quote:Op maandag 26 mei 2008 22:40 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Inderdaad, zelfs een club als Feyenoord haalde hem niet, ik blijf er bij als ze het gouden duo Diba-Engelaar destijds hadden ingelijfd Feyenoord er beter voor zou staan vandaag de dag.²
Ik betwijfel het ook of een Nederlandse club 8 miljoen zou willen betalen voor een 28-jarige speler.quote:Op maandag 26 mei 2008 22:45 schreef sjimz het volgende:
Schalke is een prachtige club in een prachtige competitie.
Dit is echt een mooie kans en de kans is groter dat hij met Schalke de CL in gaat dan met Twente.
Inderdaad, en het is nog een gok ook. Kijk maar naar "zekerheid" Kennedy, die is toch echt mislukt bij Ajax.quote:Op maandag 26 mei 2008 22:47 schreef Blawh het volgende:
[..]
Ik betwijfel het ook of een Nederlandse club 8 miljoen zou willen betalen voor een 28-jarige speler.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |