quote:
EK als surprise voor Engelaar
Door PETER VAN DUYL
ROTTERDAM - De bondscoach was lovend, de aanvoerder van Oranje prees hem de lucht in en de ster van Hamburger SV vond dat hij alle verwachtingen had waargemaakt. Zelf was Orlando Engelaar een stuk minder euforisch over zijn goede spel tegen Oekraïne. ,,We hadden gewoon weinig tegenstand, daarom moeten we hier niet te hard over juichen,'' vindt de middenvelder van FC Twente.
Rustig en realistisch beoordeelde Engelaar (28) zijn optreden van zaterdagavond in de Kuip. Ja, hij voelde ook wel dat zijn eerste hele interland – z'n vierde in totaal – een heel lekkere was geweest. En hij begreep ook wel dat hij met zijn spel tegen Oekraïne korte metten had gemaakt met de allerlaatste restjes twijfel over zijn EK-kansen.
Hij kon ook niet anders dan tevreden zijn, maar hield wel de handrem stevig aangetrokken
,,Ik vond het geen graadmeter,'' benadrukte hij nogmaals. ,,Maar je beseft natuurlijk wel dat dit momenten zijn waarop je stappen maakt. Dat je weet dat je goed bezig bent en een bevestiging dat je zo door moet gaan.''
Het is snel gegaan met Engelaar. Vanaf het moment dat Fred Rutten, zijn trainer bij FC Twente, hem omtoverde van aanvallende tot verdedigende middenvelder heeft hij zijn eigen plafond razendsnel uit het zicht zien verdwijnen. Vorig jaar debuteerde de oud-speler van NAC en RC Genk in Oranje, nu dingen clubs als Ajax en Schalke 04 naar zijn gunsten.
Het meest opvallende is nog wel dat hij elke stap omhoog met kinderlijk gemak lijkt te zetten. ,,Toen ik voor de eerste keer werd geselecteerd had ik nog wel zoiets van 'potverdikke, ik zit bij het Nederlands elftal, bij de beste spelers van Nederland,'' zegt hij. ,,Dat is natuurlijk een leuk gevoel, maar ik ben daarin niet blijven hangen. Op een gegeven moment ga je verder en wil je meer.
,,Het gaat me redelijk goed af, ik denk dat ik het niveau van de trainingen zeker aankan. Of dat me niet verbaast? Nee, al is het alleen maar omdat ik er niet bij stil sta. Voetbal is voor mij voetbal, of ik nu een interland speel of met vrienden op straat.''
Engelaar is de rust zelve. ,,Ik doe mijn ding en hobbel gewoon mee. Je loopt echt niet voortdurend rond met het idee 'goh, wat kan ik makkelijk aanpikken'.''
Die no nonsense-instelling legt Engelaar geen windeieren. Sinds zaterdag is het niet alleen zeker dat hij meegaat naar het EK, hij lonkt zelfs serieus naar een plekje bij de eerste elf. In verdedigend opzicht werd Oranje door de Oekraïners niet getest, linkspoot Engelaar onderscheidde zich echter voortdurend door de bal met lef vooruit te spelen.
Juist dat heeft er de afgelopen jaren vaak aan ontbroken bij het Nederlands elftal, dat zo vaak verzandde in plichtmatig geschuif. ,,Dat diep spelen heb ik overgehouden aan de tijd dat ik zelf nog wat meer naar voren speelde,'' vermoedt Engelaar. ,,Daar werd altijd van me verwacht dat ik creatief was, dat ik kansen creëerde. Dat zit nog altijd een beetje in mijn spel.''
De hamvraag zal straks zijn of het hoge niveau dat Engelaar wekelijks bij FC Twente haalde afdoende is voor de klus tegen regerend wereldkampioen Italië en de sterke Fransen. Het antwoord kent op dit moment niemand, ook de speler zelf niet.
,,Automatisch is dat een veel hoger niveau. Ik ben benieuwd hoe dat is. Of ik ook daar in mee kan. Wedstrijden op topniveau heb ik natuurlijk nog niet gespeeld.''
Het is allemaal voor straks. Voorlopig geniet Engelaar alleen al bij het vooruitzicht van het EK. Als jochie zat hij in 1988 voor de televisie, smullend van de goals van Ruud Gullit en Marco van Basten in de EK-finale tegen de Sovjet-Unie. Straks krijgt hij de kans om zelf eeuwige roem te vergaren. ,,Ik kan me er nog weinig bij voorstellen,'' lacht hij bescheiden.
Het is een nooit meer verwachte maar o zo welkome surprise. ,,Als je 27 bent en zelfs nog nooit in de voorselectie hebt gezeten, dan ben je er natuurlijk niet mee bezig dat je ooit een EK wil spelen. Pas toen ik vorig jaar mee mocht naar Azië is dat gaan leven. Als je opgeroepen wordt voor Oranje, kun je ook het EK halen.
Daar ben ik de afgelopen weken heel erg mee bezig geweest.''