abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49768637



Twee weken nadat Fellipe Massa in Spanje de overwinning binnen sleepte voor het team van Ferrari strijkt het hele Formule 1 circus neer in het Prinsendom van Monaco. Monaco staat sinds het begin van het wereldkampioenschap in 1950 steevast op de kalender. Kan Lewis Hamilton zijn leidende positie in het klassement verdedigen?
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport



Lengte: 3.340 km
Aantal ronden: 78
Totale lengte: 260.520 km
Snelste raceronde: 1.14.439 (M. Schumacher - Ferrari F2004)
Snelste ronde: 1.13.962 (F. Alonso - Renault R25)

Het stratencircuit van Monaco is nauw, hobbelig en erg langzaam. Het is het langzaamste en kortste circuit op de Formule 1 kalender. Desondanks is de GP van Monaco niet van de kalender weg te denken. Al sinds 1929 is de lay-out praktisch onveranderd, mede omdat daar weinig tot geen mogelijkheden toe zijn. Het lijkt alsof de tijd stil is blijven staan in het vorstendom.

Puur motorvermogen helpt je niet in de straten van Monaco, een bolide welke goed te besturen is kan je verder naar voren helpen. Een rondje Monaco rijdt de gemiddelde coureur met een full downforce afstelling. De grip op het circuit varieert enorm, te meer omdat het circuit na iedere sessie weer wordt vrijgegeven voor het gewone stadsverkeer.



















De race in Monaco is vrijwel altijd een spektakel van de bovenste plank. Geen enkele race op de kalender heeft voor zoveel verrassende races geleid. Hoe verraderlijk het circuit is bleek in 1970 toen Jack Brabham in leidende positie de vangrail raakte, in de laatste ronde. Jochen Rindt profiteerde en won de race. In 1982 wist Riccardo Patrese de race te winnen. Bij het passeren van de finish was hij hiervan echter niet op de hoogte.

In 1984 werd de race gekenmerkt door hevige regenval. De race werd afgevlagd. Een ronde voordat de race werd afgevlagd was er echter een rookie die de leiding had overgenomen van Alain Prost. Dankzij de regelgeving destijds werd Senna als tweede geklasseerd, met een woedende Senna als gevolg. In 1988 doet Ayrton Senna weer van zich spreken op het stratencircuit. Hij reed ruimschoots op kop als hij bij het ingaan van de tunnel zijn McLaren in de vangrail rijdt.

Legendarisch is de race in 1992. Nigel Mansell was onbetwist de snelste man op de baan, maar dankzij een pitstop kwam hij achter Senna terecht, die tweede lag. Ronde na ronde probeerde Mansell de Braziliaan te passeren. In deze race bleek hoe moeilijk het in Monaco is om in te halen. Senna verdedigde zijn positie in een zinderend duel, en won de race.

De race in 1996 staat in de geschiedenisboeken als de race met de mistte gefinishte deelnemers. Bij de start was het erg nat in de straten van Monaco. Michael Schumacher vertrok vanaf pole position, maar gleed de eerste ronde al in de vangrails. De race wordt gewonnen door Olivier Panis, die in zijn Ligier vanaf de veertiende plaats was gestart. De vele uitvallers gecombineerd met een sterke race bleken de winnende combinatie.
Ook in 1997 regent het in het vorstendom. Schumacher stapte vlak voor de start over in de reservewagen , welke was afgesteld voor natte condities. Na de eerste ronde is de Duitser al zes seconden los van de concurrentie. Hij wint op meer dan een minuut van Barrichello, toen nog rijdend voor het team van Jackie Steward.
In 1998 was Mika Hakkinen onverslaanbaar in zijn McLaren. Hij leidde van start tot finish. Schumacher raakte met Wurz in een gevecht verwikkeld en beschadigde zijn bolide. Het kostte hem meer dan een minuut in de pots. In 1999 was het wederom Schumacher die de winst opeisde. Vanaf de tweede plaats gestart wist hij de eerste bocht het snelste te bereiken. Eddie Irvine maakte de dubbelzege voor Ferrari compleet.
In 2000 was het wederom Ferrari, en Michael Schumacher die de race domineerden. Een kapotte achterwielophanging gooide echter roet in het eten. David Coulthard profiteerde en won de race. In 2001 was het diezelfde Coulthard die vanaf pole position mocht vertrekken. Bij de start liet hij echter zijn motor afslaan, hij moest van achteraan beginnen. Schumacher wist de race te winnen, Coulthard werd uiteindelijk vijfde.
In 2004 leidde Schumacher de race toen hij achter de safety car uit de race werd getikt door Juan Pablo Montoya. `Trulli weet zijn eerste race te winnen, vlak voor Jenson Button. In 2005 was Kimi Raikkonen onverslaanbaar. Hij wint voor Nick Heidfeld en Mark Webber..



De kwalificatie van Monaco zorgt voor een flinke controverse. Michael Schumacher zet in de derde sessie de snelste tijd neer, met Alonso op de voorlopig tweede plaats. Terwijl Schumacher zijn laatste ronde afmaakt, is vlak achter hem Alonso bezig met een ronde die hem de pole kan brengen. In de een-na-laatste bocht schuift de Ferrari onderstuurd de muur in, waardoor Alonso zijn tijd niet kan verbeteren. De FIA ziet opzet in het spel en zet Schumacher achteraan de grid.
De wedstrijd ziet al snel na de start een kopgroep van Alonso, Raikkonen, Webber en Montoya, die makkelijk wegrijdt van de rest van het veld. Schumacher kan zich op het smalle circuit maar moeilijk naar voren werken en blijft lange tijd op de zestiende plaats hangen. De mooie derde plaats van Webber gaat in rook op, als hij de wagen brandend langs de baan moet zetten. Achter de safety car die daarop wordt ingezet, vallen ook de wagens van Sato en Raikkonen stil. Na de herstart krijgt Barrichello een drive through-penalty en valt Trulli uit, waardoor Coulthard naar het podium kan rijden, achter Montoya en winnaar Alonso. Schumacher houdt de schade beperkt door op een vijfde plaats te finishen.














Donderdag 24 mei 2007

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 26 mei 2007

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 27 mei 2007

14:00 - 2007 Grand Prix de Monaco



Zaterdag 26 mei 2007

13:30 - kwalificatie (RTL7)
16:00 - GP2 race 1 (Eurosport 2)

Zondag 27 mei 2007

10:00 - GP2 race 2 (Eurosport 2)
13:00 - voorbeschouwing en race (RTL7)
15:40 - Nabeschouwing (RTL7

18:30 - Preview Indy500 (RTL7)
19:00 - 22:30 Indy500 (RTL7)



Het Weer in Monaco

Live Timing (op veler verzoek)
www.formula1.com doorklikken naar de race en dan Live Timing of de link naar Monaco is:
http://www.formula1.com/race/livetiming/774.html

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.

deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WEST
De OP is hier te vinden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 27-05-2007 09:19:08 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_49768749
Even mijn laatste reactie hier posten.
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:26 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Ik denk dat er veel beloofd is aan CA vanuit Spyker. Gascoyne kwam + nog meer goede mensen. Er zou een financiele basis zijn en de auto zou goed wezen. Nu is hier nog weinig van terecht gekomen, maar dat kan nog komen. Albers moet zich alleen nu wel in de kijker gaan rijden wil hij volgend jaar ook 'ergens' rijden. Het verhaal over zijn rijstijl icm de banden geloof ik wel, maar hij zal er toch iets op moeten vinden.
Dat denk ik ook, maar dan nog vind ik het wel een beetje naïef van hem om te denken dat daarmee wel goed zou zitten. Dat een goede financiële basis niet alles zegt zien we wel aan Toyota. Het duurt toch even eer je zoiets opbouwt en Albers is ook al 28. Persoonlijk zou ik dat niet afwachten en richting Williams zijn vertrokken. De kans dat je bij Williams op korte termijn aansprekende resultaten zou kunnen boeken is een stuk groter dan bij een klein en relatief nieuw team als Spyker.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:42:47 #3
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_49768801
tvp
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:44:20 #4
34586 kepler
No bounce, no play
pi_49768876
nog maar paar daagjes

hopelijk valt er nog een bui tijdens de race
The line is a dot to you!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:44:48 #5
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_49768895
Vorig jaar vloog Raikkonen z'n bolide in de fik hehe en de steward stond d'r wat onnozel bij, rukte hij dat blusapparaat uit de handen van die man

( verkapte tvp )
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:45:11 #6
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49768902
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:41 schreef ElmarO het volgende:
Even mijn laatste reactie hier posten.
[..]

Dat denk ik ook, maar dan nog vind ik het wel een beetje naïef van hem om te denken dat daarmee wel goed zou zitten. Dat een goede financiële basis niet alles zegt zien we wel aan Toyota. Het duurt toch even eer je zoiets opbouwt en Albers is ook al 28. Persoonlijk zou ik dat niet afwachten en richting Williams zijn vertrokken. De kans dat je bij Williams op korte termijn aansprekende resultaten zou kunnen boeken is een stuk groter dan bij een klein en relatief nieuw team als Spyker.
Ik geef je gelijk hoor. Maar aan de andere kant.. Ik had misschien ook voor Spyker gekozen. Ik bedoel. Het is een nieuw team, nieuwe kansen, nieuwe mensen + het is een Nederlands team, dat is wel uniek natuurlijk. Maar oke, Williams heeft veel meer knowhow en een betere wagen. Ach, het is allemaal achteraf. Albers hoeft op basis van zijn eerste 4 races nergens op te rekenen.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49769060
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:45 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Ik geef je gelijk hoor. Maar aan de andere kant.. Ik had misschien ook voor Spyker gekozen. Ik bedoel. Het is een nieuw team, nieuwe kansen, nieuwe mensen + het is een Nederlands team, dat is wel uniek natuurlijk. Maar oke, Williams heeft veel meer knowhow en een betere wagen. Ach, het is allemaal achteraf. Albers hoeft op basis van zijn eerste 4 races nergens op te rekenen.
Zit ook weer wat in hoor. Vanuit dat standpunt kan ik zijn keuze ook wel begrijpen. En het is zoals je zegt inderdaad achteraf lullen. Verder zal hij zich inderdaad snel moeten verbeteren. Het is niet echt goed voor je verdere carrière als je telkens langzamer bent dan een rookie.
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:44 schreef kepler het volgende:
nog maar paar daagjes

hopelijk valt er nog een bui tijdens de race
* ElmarO hoopt mee.
pi_49769246
Het schijnt mooi weer te worden dit weekend in Monaco, dat zou ik toch wel erg jammer vinden ik had echt gehoopt op regen.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:57:26 #9
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49769319
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Het schijnt mooi weer te worden dit weekend in Monaco, dat zou ik toch wel erg jammer vinden ik had echt gehoopt op regen.
Op formula1.com staat dat er morgen op zaterdag 40% kans is op regen. Op zondag zou er 80% kans zijn op lichte regen. Wat dat betreft vind ik het wel best, als het maar zo blijft.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49769437
Monaco
  vrijdag 25 mei 2007 @ 17:35:26 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_49770059
Ik hoop dat het gewoon mooi weer blijft.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 25 mei 2007 @ 17:36:49 #12
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_49770097
Ik hoop op iets spectaculairs. Flinke crashes en gewaagde inhaalacties. Jep, ik zal worden teleurgesteld.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 17:38:40 #13
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49770151
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 17:36 schreef Xaobotnik het volgende:
Ik hoop op iets spectaculairs. Flinke crashes en gewaagde inhaalacties. Jep, ik zal worden teleurgesteld.
De vrije trainingen van gisteren beloofden wel veel goeds.
Nulla Tenaci Invia Est Via
  vrijdag 25 mei 2007 @ 17:47:19 #14
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49770386
tvp
Calm down, please!
pi_49770466
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 17:36 schreef Xaobotnik het volgende:
Ik hoop op iets spectaculairs. Flinke crashes en gewaagde inhaalacties.
Dat zou eens leuk zijn
pi_49770509
Monaco=schroothoop

tvp
............................
  vrijdag 25 mei 2007 @ 18:04:33 #17
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_49770961
Ik zeg alles naar de kloteeeeeeeeeeeeeeeee
  vrijdag 25 mei 2007 @ 18:06:13 #18
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49771005
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:04 schreef TJDoornbos het volgende:
Ik zeg alles naar de kloteeeeeeeeeeeeeeeee
Let maar. Een vette pile-up in St. Devote zoals in '97 o.i.d.
Nulla Tenaci Invia Est Via
  vrijdag 25 mei 2007 @ 18:07:13 #19
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_49771030
Ook ik verwacht geen punten voor Spyker in Monaco... maar wat maakt het uit... het is Monaco. Alleen al om te kijken is een genot, ook zonder gewaagde inhaalacties (hoewel het bij het Grand Hotel hairpin soms nog best kan gebeuren dat iemand een foutje maakt... en bij de Nouvelle chicane gebeurt ook nog wel eens wat.

BTW; ik snap niet dat zoveel mensen zo negatief zijn over Spyker (dan heb ik het even niet over in deze topic)... hebben we eindelijk een eigen Formule 1 team; wordt het zo afgevallen. Zo typisch Nederlands.... als het uit Nederland komt, dan moet het wel waardeloos zijn, zo is de gedachte. Doodzonde hoor... een beetje chauvinisme kan geen kwaad.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
pi_49771038
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:06 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Let maar. Een vette pile-up in St. Devote zoals in '97 o.i.d.
Spa 1998
  vrijdag 25 mei 2007 @ 19:09:59 #21
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_49772157
nieuw deeltje al voor de kwali
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  vrijdag 25 mei 2007 @ 19:22:27 #22
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_49772521
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:07 schreef Paginabeheerder het volgende:
Ook ik verwacht geen punten voor Spyker in Monaco... maar wat maakt het uit... het is Monaco. Alleen al om te kijken is een genot, ook zonder gewaagde inhaalacties (hoewel het bij het Grand Hotel hairpin soms nog best kan gebeuren dat iemand een foutje maakt... en bij de Nouvelle chicane gebeurt ook nog wel eens wat.

BTW; ik snap niet dat zoveel mensen zo negatief zijn over Spyker (dan heb ik het even niet over in deze topic)... hebben we eindelijk een eigen Formule 1 team; wordt het zo afgevallen. Zo typisch Nederlands.... als het uit Nederland komt, dan moet het wel waardeloos zijn, zo is de gedachte. Doodzonde hoor... een beetje chauvinisme kan geen kwaad.
Ben het met je eens. Geef het team 3 seizoenen om een stabiele middenmotor te worden (als Spyker dan nog bestaat en het team niet via faillisements uitverkoop weggegeven is...). Rijden ze dan nog steeds achteraan rond, dan zijn negatieve reacties terecht.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 20:00:42 #23
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49773690
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 19:22 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ben het met je eens. Geef het team 3 seizoenen om een stabiele middenmotor te worden (als Spyker dan nog bestaat en het team niet via faillisements uitverkoop weggegeven is...). Rijden ze dan nog steeds achteraan rond, dan zijn negatieve reacties terecht.
Juist. Spyker doet het juist heel erg goed vind ik, ze rijden wel met een goddamn Midland van vorig jaar op het moment. Dingen zoals het Spyker F1 Magazine vind ik ook heel positief.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49774445
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 19:09 schreef WEST het volgende:
nieuw deeltje al voor de kwali
En nog bedankt voor die uitleg over de OP in wiki, werkt PER-FECT!!

Alleen het verzzoek om ook de Live Timing link op te nemen... Er waren weer mensen die favorieten kwijt waren enzo
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_49774585
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:07 schreef Paginabeheerder het volgende:
Ook ik verwacht geen punten voor Spyker in Monaco... maar wat maakt het uit... het is Monaco. Alleen al om te kijken is een genot, ook zonder gewaagde inhaalacties (hoewel het bij het Grand Hotel hairpin soms nog best kan gebeuren dat iemand een foutje maakt... en bij de Nouvelle chicane gebeurt ook nog wel eens wat.

BTW; ik snap niet dat zoveel mensen zo negatief zijn over Spyker (dan heb ik het even niet over in deze topic)... hebben we eindelijk een eigen Formule 1 team; wordt het zo afgevallen. Zo typisch Nederlands.... als het uit Nederland komt, dan moet het wel waardeloos zijn, zo is de gedachte. Doodzonde hoor... een beetje chauvinisme kan geen kwaad.
Over welk topic heb je het dan wel? Ik had juist het idee dat het nog wel aardig gesteund werd hier op Fok!, zeker in het begin... En dat CA zo loopt te miepen over de banden, weten we nu ook wel

Maar dan is het toch echt Christijan die het team zo naar beneden haalt, we hebben allemaal nog wel Jos in gedachten, die reed zich nog in de kijker... Dat valt met Chris nogal tegen.

En verder zijn er natuurlijk alle negatieve berichten in de gewone pers, zoals vandaag weer dat Spyker de naam had verpand aan een bank om aan geld te komen... Daar gáát het aandeeltje Spyker...
En dat terwijl het management de aandeelhouders gister nog had verzekerd van een herverdeling van de financiering en het aandeel een beetje steeg!!!!


Dus tja... Ergens kan ik die ophef wel begrijpen!
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')