abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:13:30 #76
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49752203
Opgeschoond.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  vrijdag 25 mei 2007 @ 11:34:30 #77
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49756989
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 22:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat gaat vaak samen hè, klassiek liberalen (rechtsliberalen eigenlijk) en conservatisme. Komt in de buurt van die paleo-liberalen eigenlijk.
Klassiek liberalen halen hun inspiratie vaak uit Mill, Say, Locke, Smith enzovoorts. Die zijn echt niet gelovig. Of heb je een andere stroming in je hoofd dan ik?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 25 mei 2007 @ 13:08:58 #78
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49760630
Maa goed, nu gebleken is dat Wolfowitz een Democraat is, flikkert het doel van dit topic - Republikeintje pesten - ook in het water.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  vrijdag 25 mei 2007 @ 13:15:38 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_49760876
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 13:08 schreef PJORourke het volgende:
Maa goed, nu gebleken is dat Wolfowitz een Democraat is, flikkert het doel van dit topic - Republikeintje pesten - ook in het water.
De vraag is alleen wat het democraat zijn er mee te maken heeft, Neoconservatisme is weliswaar geclaimed door de republikeinen, maar is geen republikeins gedachtengoed.
Het heeft veel meer met de manifest destiny te maken en met het idee dat de staat de bevolking een ideologie op moet leggen om voor orde te zorgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 18:14:41 #80
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49771235
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
De vraag is alleen wat het democraat zijn er mee te maken heeft, Neoconservatisme is weliswaar geclaimed door de republikeinen, maar is geen republikeins gedachtengoed.
Het is zelfs eerder Democratisch gedachtegoed, althans daar is het ontstaan. Maar de simpele zielen alhier weten er niks vanaf.
quote:
Het heeft veel meer met de manifest destiny te maken en met het idee dat de staat de bevolking een ideologie op moet leggen om voor orde te zorgen.
Wat eik heel erg links is...
pi_49771726
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 17:11 schreef Gabry het volgende:

[..]

The Rise Of The Politics Of Fear
dat is de ondertitel.

Titel is "Power of Nightmares".
pi_49771813
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is trouwens grappig dat eerst de Sociaal Democraten het liberalisme ontdekten (New Labor, PvdA in Paars bv) en nu het NeoConservatisme, in de huidige regering, het paternalisme van de overheid van wij weten wat goed voor u is..
Kunnen eigenlijk nog dankbaar zijn dat de huidige regering geen enkel idee heeft waar ze heen willen, en zich laten leiden door de waan van de dag. Stel je de paternalistische overheid voor met een Plan er achter...
Een overheid is per definite paternalistisch, anders bestond hij niet.
pi_49779647
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 13:08 schreef PJORourke het volgende:
Waaruit is dat gebleken?
Maar als ik het goed begrijp ben jij ook links?
I´m back.
pi_49779715
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is zelfs eerder Democratisch gedachtegoed, althans daar is het ontstaan. Maar de simpele zielen alhier weten er niks vanaf.
[..]

Volgens mij is in dit topic (en andere topics die daarover gingen) al aan de orde gekomen dat neo-conservateieven aanvankelijk in de New Deal van FDR teleurgestelde progressieven waren. En ook dat ze het idelaisme, en het wereldverbeterende, van progressieven behouden hebben. Wat is je punt? Links pesten?

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 25-05-2007 23:08:20 ]
I´m back.
pi_49779841
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 11:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Klassiek liberalen halen hun inspiratie vaak uit Mill, Say, Locke, Smith enzovoorts. Die zijn echt niet gelovig. Of heb je een andere stroming in je hoofd dan ik?
Rechtsliberalen bepalen hun denken niet alleen tot het economische. In morele zin zijn het vaak absolutisten. Of gebruiken dit absolutisme voor gezag en orde. Wie in morele zin vrijzinniger, of zo je wilt agnostischer is, zal zich meer aangetrokken voelen tot het progressief liberalisme, denk ik.
I´m back.
pi_49779860
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 18:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

[..]

Ideologie verspreiden om orde te handhaven = repressie = rechts conservatisme

Maar goed. Rechts-links-discussies slaan vaak nergens op.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dodecahedron op 25-05-2007 23:17:25 ]
  vrijdag 25 mei 2007 @ 23:46:05 #87
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49780997
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 23:43 schreef Ryan3 het volgende:
Voor antilinksen niet hoor, dat is wat PJ nl. motiveert.
Hou eens op met die amateurpsychologie.
pi_49781582
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 14:29 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook weinig nieuws wat we nu in Nederland zien. Dit soort calvinistische politiek staat het CDA al sinds jaar en dag voor, zeker nu het CDA gekaapt is door gereformeerden.

Ten eerste: Er zitten nog voldoende katholieken in de CDA-top (Eurlings, Verhagen ...)
Ten tweede: Denk je nu echt dat dat politieke consequenties heeft?
pi_49788025
Leuke discussie. Neo-conservatieven hebben heel erg het idee dat ze top-down landen kunnen veranderen. Is ontwikkelingssamenwerking ook een idee wat binnen het neo-conservatieve gedachtengoed past? Het lijkt mij wel maar ik weet er vrij weinig van.
pi_49788631
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 00:10 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Ten eerste: Er zitten nog voldoende katholieken in de CDA-top (Eurlings, Verhagen ...)
Ten tweede: Denk je nu echt dat dat politieke consequenties heeft?
Ik denk wel degelijk dat dat politieke consequenties heeft. Protestanten leggen een veel grotere nadruk op eigen verantwoordelijkheid.
pi_49841077
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 12:00 schreef Heldopsokken het volgende:
Leuke discussie. Neo-conservatieven hebben heel erg het idee dat ze top-down landen kunnen veranderen. Is ontwikkelingssamenwerking ook een idee wat binnen het neo-conservatieve gedachtengoed past? Het lijkt mij wel maar ik weet er vrij weinig van.
Ja, Wolfowitz is wel naar de Wereldbank gegaan hè, kritiek was o.m. dat-ie de boel niet goed aanstuurde (volgens Wijffels), maar wat zijn ideeën specifiek mbt de Wereldbank waren dat weet ik niet goed. Waaruit de kritiek mbt het niet goed aansturen bestond (bijv. of het beleidsmatig of organisatorisch was) dat weet ik ook niet. Dat is helaas niet goed overgekomen in de journalistieke verslaggeving mbt de affaire rondom zijn persoon, vrees ik. Dat de Wereldbank an sich een niet geheel oncontorversiële rol speelt ivm de ontwikkeling van Derde Wereldlanden was me wel ooit duidelijk geworden.
I´m back.
pi_49841167
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 23:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hou eens op met die amateurpsychologie.
Ja, vervelend maar het is geen links-rechts discussie op Fok! vaak, maar een discussie tussen mensen die de nuance niet uit het oog verliezen en mensen die zwart-wit denken.
I´m back.
pi_49842248
De basis van het neo-conservatisme is vrij goed trouwens. Je dringt het volk enkele kernwaarden op. Zoals het geloof in God, het geloof in de staat om het volk vorm te geven en een civiliserende moraal om het volk zichzelf te laten gedragen. Het eindresultaat is een land dat zo mooi is dat het zeer doet aan je ogen als je ernaar kijkt.
pi_49842353
quote:
Op maandag 28 mei 2007 02:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
De basis van het neo-conservatisme is vrij goed trouwens. Je dringt het volk enkele kernwaarden op. Zoals het geloof in God, het geloof in de staat om het volk vorm te geven en een civiliserende moraal om het volk zichzelf te laten gedragen. Het eindresultaat is een land dat zo mooi is dat het zeer doet aan je ogen als je ernaar kijkt.
Het is natuurlijk een eigenaardig, beetje wereldvreemd idee. Moderniteit heeft ons o.m. pluriformiteit gegeven (in levensbeschouwelijke zin), dit kan men niet eenvoudig terugdraaien.
I´m back.
pi_49847395
quote:
Op maandag 28 mei 2007 01:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, Wolfowitz is wel naar de Wereldbank gegaan hè, kritiek was o.m. dat-ie de boel niet goed aanstuurde (volgens Wijffels), maar wat zijn ideeën specifiek mbt de Wereldbank waren dat weet ik niet goed. Waaruit de kritiek mbt het niet goed aansturen bestond (bijv. of het beleidsmatig of organisatorisch was) dat weet ik ook niet. Dat is helaas niet goed overgekomen in de journalistieke verslaggeving mbt de affaire rondom zijn persoon, vrees ik. Dat de Wereldbank an sich een niet geheel oncontorversiële rol speelt ivm de ontwikkeling van Derde Wereldlanden was me wel ooit duidelijk geworden.
Zijn beleid bij de wereldbank was gebaseerd op het neo-conservatisme. Hij probeerde "slechte overheden" in "goede overheden" te veranderen. Dit vertoont behoorlijk wat overeenkomsten met het opleggen van democratie aan andere landen.
pi_49848535
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:16 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Zijn beleid bij de wereldbank was gebaseerd op het neo-conservatisme. Hij probeerde "slechte overheden" in "goede overheden" te veranderen. Dit vertoont behoorlijk wat overeenkomsten met het opleggen van democratie aan andere landen.
Het personeel bij de Wereldbank was ook niet erg blij om door iemand aangestuurd te worden die de oorlog in Irak mede uitgedacht heeft.
pi_49849279
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:16 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Hoe wilde hij dat doen?
I´m back.
pi_49849612
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe wilde hij dat doen?
Door een nog grotere nadruk te leggen op conditionele hulp. Het is al tijden gebruikelijk bij de Wereldbank om leningen slechts te verschaffen als een overheid aan bepaalde voorwaarden voldoet. Landen dienen bijvoorbeeld handelsliberalisatie sterker door te voeren in ruil voor een lening bij de Wereldbank.

Naast het feit dat dit niet erg democratisch is, is het moeilijk om deze afspraken te handhaven. Handelsliberalisatie is snel doorgevoerd maar ook snel weer afgeschaft.

Wolfowitz voerde deze conditionaliteit echter nogal selectief uit, waarbij de belangen van de VS niet uit het oog werden verloren. Oezbekistan krijgt bijvoorbeeld geen leningen meer. Heel toevallig mocht de VS daar echter ook geen militaire basis neerzetten.

http://www.washingtonpost(...)AR2007042001992.html

Dit is wel een aardige column over het beleid van Wolfowitz bij de wereldbank.
pi_49849691
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:20 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Door een nog grotere nadruk te leggen op conditionele hulp. Het is al tijden gebruikelijk bij de Wereldbank om leningen slechts te verschaffen als een overheid aan bepaalde voorwaarden voldoet. Landen dienen bijvoorbeeld handelsliberalisatie sterker door te voeren in ruil voor een lening bij de Wereldbank.

Naast het feit dat dit niet erg democratisch is, is het moeilijk om deze afspraken te handhaven. Handelsliberalisatie is snel doorgevoerd maar ook snel weer afgeschaft.

Wolfowitz voerde deze conditionaliteit echter nogal selectief uit, waarbij de belangen van de VS niet uit het oog werden verloren. Oezbekistan krijgt bijvoorbeeld geen leningen meer. Heel toevallig mocht de VS daar echter ook geen militaire basis neerzetten.

http://www.washingtonpost(...)AR2007042001992.html

Dit is wel een aardige column over het beleid van Wolfowitz bij de wereldbank.
Ah, ik begrijp 't. Ik ga het artikeltje vanavond lezen.
I´m back.
  woensdag 30 mei 2007 @ 19:36:32 #100
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_49938206
Ryan, je had het een jaar geleden ook al over dat de neo-cons geen invloed meer hebben enz, en dat Wilders geen zetels zou halen.

De neoconservatieve internationale beheerst de media, we horen hun krakeel dagelijks. Wat kunnen zij meer wensen??
Ik heb besloten in de zure appel te bijten en op Opinio te abonneren zodat ik beter op de hoogte blijf wat bij de neocons speelt.
Never underestimate your enemy.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')