abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:22:54 #51
99433 Tup
Tupperwaar
pi_49694687
Het klopt, maar de strategie wordt breed gebruikt in meerdere sectoren, zo ook de zegeningen van de vrije markt.
Wasserwunderland
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:24:11 #52
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49694731
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:22 schreef Tup het volgende:
Het klopt, maar de strategie wordt breed gebruikt in meerdere sectoren, zo ook de zegeningen van de vrije markt.
Ja, daar lijdt jij echt onder, die vrije markt. Vanavond zonder eten naar bed, morgen weer bedelen en je kinderen verkopen aan gore kapitalisten.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_49694823
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Er is alleen geen aanleiding om te geloven dat je het wel hebt.
Toch wel .

Maar goed met jou heeft deze discussie geen zin, je zou je moeder nog achter het raam zetten als je daarmee kon voorkomen je ongelijk toe te geven .

DS4 reageer ik straks nog even op.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:32:15 #54
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49695011
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:26 schreef du_ke het volgende:
Doe dat.
pi_49698057
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 21:40 schreef heiden6 het volgende:
Ik kan me niet herinneren eerder een politicus te hebben gehoord die dit inzag, en ook nog durfde te zeggen.
Bolkestein roept dit toch ook altijd. Grappig achterhoedegevecht, meer niet. Het is zo volstrekt surrealistisch, die wereld waarin ze leven. MOeten ze doen hoor. Als je overal een links complot in wilt zien
pi_49699467
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 19:52 schreef SCH het volgende:
Als je overal een links complot in wilt zien
Waar haal jij het vandaan dat hij een links complot ziet? Uit de link:

As someone who lived under communism for most of my life I feel obliged to say that the biggest threat to freedom, democracy, the market economy and prosperity at the beginning of the 21st century is not communism or its various softer variants. Communism was replaced by the threat of ambitious environmentalism. This ideology preaches earth and nature and under the slogans of their protection – similarly to the old Marxists – wants to replace the free and spontaneous evolution of mankind by a sort of central (now global) planning of the whole world.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_49699765
quote:
similarly to the old Marxists
pi_49699854
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:31 schreef SCH het volgende:

similarly to the old Marxists
O, dus het ligt aan een gebrekkige beheersing van de Engelse taal. Dat kan.
pi_49699940
Als meneer Klaus zich nou druk zou maken over milieufanaten die komen met overdreven maatregelen en hun war on freedom (*flets* koffie over het toetsenbord *bulderen van het lachen*), goed, laat hem, heeft-ie gelijk in. Om dan meteen maar algemeen geaccepteerde wetenschappelijke bevindingen in communistische hoek te drukken en simpelweg afdoen als uitingen van een grote, mondiale samenzwering, dat is dan weer iets meer jammer. Maar het is in de loop van de geschiedenis gebleken dat je geen bijzonder licht hoeft te zijn om president te worden.
pi_49700122
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:34 schreef Monidique het volgende:
Om dan meteen maar algemeen geaccepteerde wetenschappelijke bevindingen in communistische hoek te drukken
En weer iemand die de Engelse taal niet machtig is.
  woensdag 23 mei 2007 @ 20:39:18 #61
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49700138
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:34 schreef Monidique het volgende:
Om dan meteen maar algemeen geaccepteerde wetenschappelijke bevindingen
*flets* koffie over het toetsenbord *bulderen van het lachen*
pi_49700140
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Machtig mooi zelfs!
pi_49700170
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat valt bij mij jou ook steeds weer op.
pi_49700528
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:39 schreef SCH het volgende:

Dat valt bij mij jou ook steeds weer op.
O god, daar gaat SCH weer jij-bakken...

P.s. in het draadje over Rutte en aanzetten tot staat nog een vraag voor je open. Ik ben benieuwd of je eens je ongelijk kan toegeven.
quote:
Op zondag 20 mei 2007 22:52 schreef DS4 het volgende:
Gaan we nu nog volhouden dat jij het over de uitspraak van de HR had over "ras"? Dat wordt dan nl. wel wat lachwekkend... in het licht van wat je verder schrijft.
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:25:11 #65
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49702069
Maatregelen "tegen" terrorisme zijn ook een grote bedreiging voor de vrijheid. Alleen op een ander niveau dan: "ik bepaal zelf wel hoeveel de auto vervuilt die ik koop".
lege ton
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:52:08 #66
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_49703394
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 15:26 schreef du_ke het volgende:

Dat snap ik, maar zolang er geen fatsoenlijke aanwijzingen zijn dat deze opvatting niet klopt neem ik de kritieken met een schepje of wat aan zout.
Er zijn ook geen fatsoenlijke aanwijzingen dat de opvatting wel klopt.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_49704560
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:52 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Er zijn ook geen fatsoenlijke aanwijzingen dat de opvatting wel klopt.
Welke opvatting? Menselijke invloed op het klimaat? Koolstofdioxide is een broeikasgas, de mensheid stoot dat uit in de atmosfeer. Voila. Zijn dat geen fatsoenlijke aanwijzingen (keiharde bewijzen, zou ik willen zeggen)?
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:50:54 #68
132605 kawotski
Il Dottore
pi_49705948
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 22:17 schreef Monidique het volgende:

[..]

Welke opvatting? Menselijke invloed op het klimaat? Koolstofdioxide is een broeikasgas, de mensheid stoot dat uit in de atmosfeer. Voila. Zijn dat geen fatsoenlijke aanwijzingen (keiharde bewijzen, zou ik willen zeggen)?
Menselijke invloed wel.. ( CO2 betwijfel ik nog steeds, ook na al je links op diverse fora, doesn't cut grass laat ik maar zeggen)
Een leuk voorbeeldje vind ik wel in de naam van de milieuvriendelijkheid het kappen van het regenwoud. Bijv. Essent's groene energie, grappig genoeg laten/lieten ze daar palmolie voor komen zo'n beetje van de andere kant vd wereld. Voor die palmolie moet dusdanig veel worden gekapt, oeps daar hadden ze niet op voorzien. of suikerriet uit Brazilie, Suriname, je wil niet weten hoe arbeidsintensief/slavernij het is en meer energie (net als maisproduktie voor energie) kost dan dat het oplevert. Je hoort dit in de marge voorbijkomen (is blijkbaar niet populair want je verdient er als regering of Gore weining mee, maar het lijkt me iets kwalijker dan een minieme/verwaarloosbare hoeveelheid co2 extra.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_49707372
Whuuu?! Een kater is ook erger, maar... Huh? En tsja, dat je betwijfelt dat CO2 een broeikasgas is... telling.
pi_49707593
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:25 schreef nonzz het volgende:
Maatregelen "tegen" terrorisme zijn ook een grote bedreiging voor de vrijheid.
Precies. Word ik ook al niet vrolijk van.
  woensdag 23 mei 2007 @ 23:31:49 #71
132605 kawotski
Il Dottore
pi_49707676
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:24 schreef Monidique het volgende:
Whuuu?! Een kater is ook erger, maar... Huh? En tsja, dat je betwijfelt dat CO2 een broeikasgas is... telling.
nee, dat het de oorzaak en de enige oorzaak is.. er zijn duidelijker aantoonbare redenen voor opwarming. Die hoor je niet want CO2 is in en alleen dat levert geld op.
pi_49707767
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:31 schreef kawotski het volgende:

[..]

nee, dat het de oorzaak en de enige oorzaak is.. er zijn duidelijker aantoonbare redenen voor opwarming. Die hoor je niet want CO2 is in en alleen dat levert geld op.
Je kletst.
pi_49707800
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 22:17 schreef Monidique het volgende:

3,4% van de CO2 wordt door de mens uitgestoot. CO2 is een beperkt broeikasgas. Daarnaast heb je de Beer-law. Om maar even wat te noemen.

Hoezo staat nu vast dat de mens (een significante) invloed heeft op het klimaat?
pi_49707875
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

3,4% van de CO2 wordt door de mens uitgestoot.
So?
quote:
CO2 is een beperkt broeikasgas.
Wat?
quote:
Daarnaast heb je de Beer-law. Om maar even wat te noemen.
Wat?
quote:
Hoezo staat nu vast dat de mens (een significante) invloed heeft op het klimaat?
Nou ja, wetenschap enzo. Enge dingen voor septici, dat weet ik.
  woensdag 23 mei 2007 @ 23:37:09 #75
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49707893
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:34 schreef Monidique het volgende:
Je kletst.
Jij gaat ons wel even uitleggen hoe het zit.
pi_49707975
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Jij gaat ons wel even uitleggen hoe het zit.
Nee, dat ga ik niet. Dat is vrij zinloos. Een muur luistert nog meer en begrijpt er nog meer van ook dan de septici.
pi_49708016
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:36 schreef Monidique het volgende:

So?

Wat?

Wat?

Nou ja, wetenschap enzo. Enge dingen voor septici, dat weet ik.
Je weet niet waar je over spreekt (de dingen die ik noem zijn niet bepaald in-crowd) en begint dan tegen mij over wetenschappelijk?

Van jouw redenatie klopt geen donder. En je geeft momenteel blijk van weinig kennis op dit gebied.
  woensdag 23 mei 2007 @ 23:41:03 #78
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49708044
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:39 schreef Monidique het volgende:
Een muur luistert nog meer en begrijpt er nog meer van ook dan de septici.
Dat kan best kloppen. Zo'n plee is nog lager opgeleid dan jij.
pi_49708163
quote:

Een muur luistert nog meer en begrijpt er nog meer van ook dan de septici.
Jij begrijpt er kennelijk nog minder van dan de sceptici, dus dan weet je meteen waar jij staat tov een muur.
  donderdag 24 mei 2007 @ 10:47:40 #80
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_49716702
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 00:09 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Hoax? Hmm ik zweer toch dat de winter wel bijzonder kort was...maar dat komt natuurlijk allemaal door de linkse media....
O help we hebben 1 korte winter, de wereld vergaat
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:07:46 #81
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_49717303
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 23:34 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je kletst.
Methaan en waterstof zijn veel ergere broeikasgassen. Daar hoor je niemand over.
Bovendien is het wél bewezen dat we aardig wat broeikasgassen de atmosfeer in pompen maar is dat genoeg om het klimaat te veranderen? Ik denk persoonlijk dat de invloed miniem is.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:15:29 #82
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_49717558
CO2 is geen broeikasgas. Als de temperatuur stijgt dan pas stijgt het CO2, niet anders om.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_49717610
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:15 schreef Kadesh het volgende:
CO2 is geen broeikasgas. Als de temperatuur stijgt dan pas stijgt het CO2, niet anders om.
Is dit in enkele in goede bladen gepubliceerde peer-reviewed onderzoeken bewezen?

Want de persoon die dat echt bewijst kan vrij rap een nobelprijs ophalen gok ik.
pi_49717625
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 20:31 schreef SCH het volgende:

[..]
Wat Klaus zegt is: "This ideology preaches <bepaalde waarden> and under the slogans of their protection wants to replace the free and spontaneous evolution of mankind by a sort of central (now global) planning of the whole world."

Dit is een patroon dat hij herkent bij zowel de environmentalists als bij de marxisten. Hij had net zo goed een ander voorbeeld kunnen nemen, maar gezien zijn persoonlijke ervaring is het niet zo raar dat hij kiest voor marxisten.
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:22:06 #85
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_49717792
Erg scherp van deze Tjech. Hoewel de milieulobby zich schuldig maakt aan hetgeen ieder andere lobby zich ook schuldig maakt: het aangrijpen van de door Kingdon beschreven " windows of oppurtunity" en hun problematiek zo te framen zodat hun probleem of oplossing er door kunnen drukken.

Wat dat betreft heeft die lobby veel punten gescoord met het feit dat veel problemen nu door de milieubril bekeken gaan worden..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:36:47 #86
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_49718268
Links slaat inderdaad een beetje ver door in hun betuttling.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  donderdag 24 mei 2007 @ 14:46:11 #87
99433 Tup
Tupperwaar
pi_49725649
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:24 schreef PJORourke het volgende:
Ja, daar lijdt jij echt onder, die vrije markt. Vanavond zonder eten naar bed, morgen weer bedelen en je kinderen verkopen aan gore kapitalisten.
Dat heeft met handel te maken, niet de perfide uitwerking van de vrije markt door corporaties.
"De vrijheid loopt in dit land duidelijk gevaar, en het markthysterie is de methode waarmee dat het vaakst bereikt wordt. We moeten weer opkomen voor onze vrijheid en niet op basis van slechte berekeningen en obscure theorettes onze vrijheid laten afnemen."
De huidige tendens is dat de vrijheid wél gevaar loopt, daar waar anderen zich al te grote vrijheid aanmeten.
Wasserwunderland
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:05:22 #88
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49726385
quote:
Bespaar ons de spaarlamp

Door Theo Richel
Theo Richel (1954) is voorzitter van de Groene Rekenkamer, een organisatie die zich inzet voor een wetenschappelijk onderbouwd milieubeleid.

Velen spreken over de spaarlamp als de moderne versie van het kaarsje waarmee je in de kerk een ziel kan redden. Australië, Californië, Canada en het Verenigd Koninkrijk lijken onderweg naar een verbod op de gloeilamp en een gedwongen overschakeling op de spaarlamp. Milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) heeft de gloeilamp al in de ban gedaan, en de Europese Commissie werkt aan een voorstel om de gloeilamp in de hele Unie per 2009 te verbieden, volgens EU-energiecommissaris Andris Piebalgs. Tal van overheden en bedrijven leveren inmiddels al spaarlampen met kortingen.
Maar zou het niet wijzer zijn om eerst eens op kleine schaal de effecten van een overschakeling te bekijken, alvorens massaal over te stappen? Bijvoorbeeld via een vergelijkend onderzoek, waarbij enkele gemeentes spaarlampen inzetten en andere gemeentes gewoon gloeilampen blijven gebruiken, zodat na een jaar de energierekeningen kunnen worden vergeleken. In de medische wereld zijn dergelijke onderzoeken standaard. De geneeskunde moet op bewijs gebaseerd zijn: evidence-based medicine. Een arts die zonder dergelijk bewijs werkt, is een charlatan. Wanneer krijgen we een evidence-based milieubeleid?
Aan het gebruik van spaarlampen kunnen allerlei problemen kleven. Ten eerste: spaarlampen doen het niet beneden -20 en niet boven +60 graden Celsius. Dat maakt ze ongeschikt voor gebruik in vrieskelders/kasten en ovens, maar ook als het buiten vriest. Want ook als het niet -20 is, maar niettemin erg koud, geven sommige spaarlampen aanmerkelijk minder licht.
Daarbij komt dat volgens Brits onderzoek bij een gedwongen massale invoering van de spaarlamp ook tot wel de helft van alle armaturen vervangen zou moeten worden. Dit komt in sommige gevallen omdat de lampen simpelweg fysiek niet passen, maar vaak ook omdat de bestaande armaturen slecht tegen hogere temperaturen kunnen. Elektronica doet het doorgaans het best bij een temperatuur van 25 graden, maar in een gesloten armatuur, zoals een plafonnière, bereikt een spaarlamp al rap een temperatuur van 50 graden en dat zou de levensduur aanmerkelijk bekorten. Wordt hierdoor de potentiële totale besparing door spaarlampen in gevaar gebracht of valt het mee? Vooralsnog is er niemand die het weet. En daarbij: is het uit te leggen aan het publiek dat men ook geld moet uitgeven aan de nieuwe armatuur? En hoeveel mensen zullen uiteindelijk toch de verkeerde armatuur blijven gebruiken?
Verder is het aannemelijk dat mensen juist meer lampen zouden gaan kopen. De reden daavoor is tweeërlei. Ten eerste: het Sociaal en Cultureel Planbureau had al geconstateerd dat mensen vanwege het veronderstelde milieuvriendelijke karakter van de spaarlamp juist extra lampen gaan gebruiken, vooral in de tuin. (Ik woon toevallig naast een buurman die ongeveer dertig spaarlampen in zijn tuin heeft.) Ten tweede: de lichtopbrengst van de lampen valt tegen: een spaarlamp van 21 watt geeft ongeveer 1260 lumen. Die zou moeten dienen als vervanger van een gloeilamp van 100 watt, maar die geeft bijna 1800 lumen. Dat klinkt besparend, maar mensen zullen ongetwijfeld lampen gaan bijplaatsen, en wat blijft er dan over van de besparing? Angela Merkel heeft al geklaagd over het feit dat ze bij het licht van een spaarlamp maar moeilijk iets terug kan vinden wat op de vloer is gevallen.
Daarnaast zijn spaarlampen niet met dimmers te combineren, enkele zeer dure uitzonderingen daargelaten. Een dimmer kan sfeer brengen, maar ook gebruikt worden als energiebespaarder. Soms gebruiken mensen een dimmer om bijvoorbeeld in de stal het licht op een laag pitje te laten branden dat ze op kunnen draaien als ze daar moeten werken. Vervanging door een spaarlamp betekent dan: fulltime maximaal branden en dus meer stroom verbruiken. Ook in combinatie met schakelapparatuur als bewegingsdetectoren zijn spaarlampen maar beperkt toepasbaar – daar kan de beloofde energiebesparing dus simpelweg niet gerealiseerd worden.
Verder zijn er nog veel twijfels over de levensduur van de spaarlamp. Spaarlampen zouden wel tienmaal zo lang mee kunnen als oude gloeilampen, maar klopt dat ook? Veel spaarlampen gaan vroegtijdig kapot door vochtindringing. De gloeilamp heeft daar nagenoeg geen last van. Spaarlampen hebben een langere opstarttijd, en dat kan tot gevolg hebben dat mensen zo’n lamp toch weer vervangen door een gloeilamp omdat ze, bijvoorbeeld in een trappenhuis, meteen licht willen hebben. Kleinschalige experimenten moeten daar eerst meer duidelijkheid over geven.

Maar dat is nog niet alles. Er bestaan ook vragen over de veiligheid van de spaarlamp. In de wereld van klimaat en milieu regeert het voorzorgsprincipe: “Bij twijfel, niet doen!” Een curieuze redenering, die in feite dwingt om bij allerlei vraagstukken geen rekening te houden met mogelijke positieve aspecten, maar alleen met mogelijk negatieve. Dit past in het streven naar een risicoloze maatschappij, zoals deze vanuit Brussel wordt nagestreefd. Volgens sommige bronnen kunnen spaarlampen exploderen of doorbranden, waarbij gevaarlijke, irriterende gassen vrijkomen en het kunststof smelt. Hoe vaak komt dit voor? Gloeilampen hadden het probleem in elk geval niet. Er wordt gezegd dat het om deze reden niet verstandig is om ’s nachts een spaarlamp op een kinderkamer te laten branden.
Maar zelfs als spaarlampen energie besparen, zijn zij dan in andere opzichten wel goed voor het milieu? Europa is het continent waar de chocoladesigaret verboden is, waar weekmakers (ftalaten) verboden zijn, ondanks eigen EU-rapporten die dat niet nodig achten, waar barometermakers vanwege hun kwikgebruik bedreigd werden met werkloosheid, alles vanwege mogelijke, minuscule gevaren voor de gezondheid. Tegen die achtergrond is het voorstel om plotseling over te schakelen op het invoeren van honderden miljoenen spaarlampen die elk enkele milligrammen van het giftige kwik bevatten, toch uiterst opmerkelijk te noemen. Het is nog maar de vraag of er overal recycle-systemen beschikbaar zijn om dit kwik terug te winnen. En als die activiteit wordt meegewogen, is de energiebalans dan nog steeds positief? Een gewone gloeilamp kan in de vuilnisbak, de spaarlamp hoort bij het klein chemisch afval. Vanwege deze minimale hoeveelheid kwik in een lamp is in de VS een gezin een schoonmaakrekening van 2000 dollar gepresenteerd, nadat een spaarlamp op de grond kapot was gevallen en het kwik mogelijk vrij was gekomen, waardoor in elk geval op het kinderspeelgoed de norm werd overschreden. Overdreven of niet, ook de industrie zelf heeft al op dit probleem gewezen.
En hoe zit het met de acceptatie? Volgens een onderzoek van The Washington Post hebben vooral veel vrouwen een hekel aan spaarlampen. In het koude licht zouden kleuren minder florissant lijken, hoewel dat probleem opgelost leek, en de lampen zouden een lelijke vorm hebben. Volgens het onderzoek zijn er vrouwen die de lampen stiekem weer vervangen door oude gloeilampen.
Gloeilampen produceren veel restwarmte. Maar het is de vraag in hoeverre dat afval is en geen nuttige warmte, die bij een verbod op gloeilampen via een kachel moet worden aangevuld. Veel zal het niet zijn, maar op de totale balans tellen ook de kleintjes. De spaarlamp is niet geschikt om veel aan- en uitgeschakeld te worden; het beperkt de levensduur van de lamp. Voor de gloeilamp is dat geen probleem. Laat je de spaarlamp dan maar aan staan, dan ben je het voordeel van de lagere energievraag al snel weer kwijt.
De hoeveelheid energie die nodig is voor de fabricage van de spaarlamp is tienmaal zo hoog als voor de fabricage van de gloeilamp. Hij is ook aanmerkelijk zwaarder. Dit beperkt het vermeende voordeel door energiebesparing nog verder.
Een spaarlamp is verhoudingsgewijs zuiniger dan een vergelijkbare gloeilamp. Niettemin is het rendement nog immer allerberoerdst. Ongetwijfeld wordt er hard gewerkt aan verdere verbetering, maar dat geldt niet alleen voor de spaarlamp; er schijnt ook een gloeilamp aan te komen met een vergelijkbaar rendement als de spaarlamp, en dan is er nog de belofte van de leds (light-emitting diodes) die geleidelijk aan ingelost wordt (alhoewel deze hetzelfde oververhittingsprobleem hebben met de spaarlamp). Deze technologische vernieuwingen zullen het energieverbruik van verlichting gaandeweg waarschijnlijk toch al omlaag brengen. Als politici dat willen versnellen met een geforceerde overgang op spaarlampen, zouden ze op zijn minst eerst beter moeten onderzoeken of dat enige zin heeft.
http://www.opinio.nu/node/304
pi_49727080
Toch merkwaardig dat de milieumaffia nooit inzet op daadwerkelijke aanpak van de armoede in de wereld; dat zal namelijk tot gevolg hebben dat het aantal mensen zich zal stabiliseren, en dat is veel belangrijker dan een gloeilamp oid verbieden.
pi_49727423
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:05 schreef PJORourke het volgende:
Verder zijn er nog veel twijfels over de levensduur van de spaarlamp. Spaarlampen zouden wel tienmaal zo lang mee kunnen als oude gloeilampen, maar klopt dat ook? Veel spaarlampen gaan vroegtijdig kapot door vochtindringing. De gloeilamp heeft daar nagenoeg geen last van.
Hé, dat verklaart een hoop. Ik heb rondom mijn woning 's nachts altijd verlichting aan om inbrekers het werk te vergemakkelijken (eigenlijk om af te schrikken, maar feitelijk is het wel prettiger om in het licht een slot te forceren) en gebruik daarvoor uiteraard spaarlampen. Één lamp zit zo verwerkt dat er geen vocht bij kan, de rest hangt aan de muur, dus daar kan wel vocht bij. En verdomd dat het niet waar is, die lampen gaan hoogstens een jaar mee.

Verder ook wel een aardig stukje.
pi_49728480
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
Toch merkwaardig dat de milieumaffia nooit inzet op daadwerkelijke aanpak van de armoede in de wereld; dat zal namelijk tot gevolg hebben dat het aantal mensen zich zal stabiliseren, en dat is veel belangrijker dan een gloeilamp oid verbieden.
Het gaat dan ook niet om het milieu. De miliuemaffia is communisme via de achterdeur. Dus dat betekent dat iedereen even arm moet zijn.
pi_49744859
quote:

[..]

Nee, dat ga ik niet. Dat is vrij zinloos. Een muur luistert nog meer en begrijpt er nog meer van ook dan de septici.
daar is waar jij steeds achterblijft, je roept eerst van alles maar de feiten en onderbouwingen blijven uit.
pi_49745043
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 21:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Men is het er wel over eens op een enkeling na . Maar goed je kan dan vast wel wat wel serieus te nemen wetenschappers opnoemen die het absoluut niet met het IPCC eens zijn, nietwaar?

En soms zijn dan radicale maatregelen noodzakelijk, dat heeft bij de beperking van de walvisvangst en de uitstoot van CFK's ook prima gelukt .
Er is geen bewijs en het bewijs dát er is steunt op waarschijnlijkheidsredeneringen dus, want er is geen causaal verband bepaald. Zulke ongein wordt in het strafrecht zo nu en dan ook toegepast en is er onder andere de reden van dat Lucia de B. onterecht levenslang vastzit. Daar noemen we het het symboolpolitiek van het OM. Hier noem ik het symboolpolitiek van de milieulobby. Noem mij een van die geleerden die het onweerlegbare verband heeft aangetoond.

Die twee voorbeelden die je aanhaalt zijn nou net voorbeelden waar wél een causaal verband aanwezig was. Bij het uitsterven van de walvis was dat de (Japanse) walvisjacht en bij het aantasten van de ozonlaag waren dat de CFK's van Thomas Midgley. Zolang er geen bewijs is aangetoond vind ik iedere maatregel er een te veel en kunnen we het geld en de moeite beter besteden aan het oplossen van de problemen van nu.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zwaardvisch op 24-05-2007 23:33:26 ]
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_49745578
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:51 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het gaat dan ook niet om het milieu. De miliuemaffia is communisme via de achterdeur. Dus dat betekent dat iedereen even arm moet zijn.
Maar toch niet iedereen. Er moet immers een nomenklatoera zijn.
  donderdag 24 mei 2007 @ 23:45:05 #95
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49745758
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 23:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
Maar toch niet iedereen. Er moet immers een nomenklatoera zijn.
Dat is mevrouw van Gent , met haar SUV.
pi_49746070
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 23:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat is mevrouw van Gent , met haar SUV.
Ja maar die is van haar man, en die least 'm. En hij werkt uiteraard in de bossen zodat hij dat ding nodig heeft . Oh en ze had er zelf ook nog een, 'gewonnen' geloof ik.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 00:34:07 #97
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49747279
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 23:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ja maar die is van haar man, en die least 'm. En hij werkt uiteraard in de bossen zodat hij dat ding nodig heeft . Oh en ze had er zelf ook nog een, 'gewonnen' geloof ik.
Ik zou ook vaak in de bossen gaan zitten als ik daar mee getrouwd was. Anyway, zij rijdt in zo'n ding.
pi_49752688
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:26 schreef du_ke het volgende:

Je begrijpt toch wel dat ik na deze melding de pc niet meer heb verlaten en nu met slaperige oogjes en een lamme hand van het F5-en een beetje radeloos aan het worden ben?
pi_49754252
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:25 schreef nonzz het volgende:
Maatregelen "tegen" terrorisme zijn ook een grote bedreiging voor de vrijheid. Alleen op een ander niveau dan: "ik bepaal zelf wel hoeveel de auto vervuilt die ik koop".
Vind je? De enige maatregelen 'tegen terrorisme' waar ik mee te maken heb, is dat er een identificatieplicht is en dat de controle op vliegverkeer wat strenger zijn geworden. M'n paspoort heb ik op straat nog nooit hoeven tonen en dat vliegen.... ach, je calculeert het in. De verscherpte maatregelen belemmeren mijn dagelijks bestaan op geen enkele wijze.

Ik ondervind als inwoner van Nederland toch echt MEER hinder van wat ik maar 'het braafste jongetje van de klas' - syndroom noem. We leggen onszelf hier van allerlei beperkingen en kosten op, terwijl er in andere landen extreem veel minder gebeurt. Groot-vervuilers als China kunnen ongestoord doorgaan, maar hier in Nederland gaan we onder het mom van 'luchtkwaliteit' met z'n allen kunstmatig langzaam rijden, extreem hoge benzineprijzen betalen, noem het maar op.

Nu raken die benzineprijzen mij persoonlijk niet, maar het zijn juist de minder draagkrachtige mensen die het hardst worden getroffen doordat een liter euro hier 2,5 keer zo duur is als in de VS. In die zin is het zeker ook vrijheidsbeperkend: deze mensen kunnen zich simpelweg minder kilometers veroorloven. Dat terwijl de prijzen van openbaar vervoer ook alleen maar oplopen.

Ik vind het hele milieu-argument dan ook nogal een HOOG hypocrisiegehalte hebben. Hypocrisie omdat de staat lekker casht onder het mom van milieu, hypocrisie van grote wereldmachten die zich geen zak van het onderwerp aantrekken. Het is precies zoals iemand hier al zei: als er vandaag een auto wordt uitgevonden die bijdraagt aan een schoner milieu, dan vindt de overheid wel weer een andere reden om autorijders financieel uit te kleden.
pi_49766719
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel dat ik na deze melding de pc niet meer heb verlaten en nu met slaperige oogjes en een lamme hand van het F5-en een beetje radeloos aan het worden ben?
Ja sorry ben druk .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')